Hur får vi stopp på sexismen i spelen?

Medlem
Skrivet av Apministern:

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/18/52-perce...

Och det är ju inte så att överrepresentationen av män i "hardcore"-kategorin kommer förändras så länge den typen av spel ser ut som den gör idag.

Nästan alla studier om könsfördelning av det slag som ovanstående artikel refererar undviker att publicera vilken metodik de använt och hur eventuella enkäter är formulerade.

De studier som publicerar metodik och enkät brukar definiera "gamer" som en person som har spelat något typ av spel (på dator, mobiltelefon, konsol etc) de senaste 12 månaderna.

Det innebär att Britta, 63 år, som spelade Wordfeud med sin son en gång för 9 månader sedan ennligt studiens definition är en Gamer.

Allt väl så långt.

Men ska vi anpassa MGSV så att det tilltalar Britta mer? Hur mycket behöver vi ändra spelet för att Britta ska bege sig till Gamestop och inhandla en PS4 och MGSV? Och kan spelet ändras så pass mycket så att både MGS-fans och Britta vill köpa det? Ofta är två personers preferenser ömsesidigt exklusiva. Britta kanske inte tycker om spel som är våldsamma medan xXxMGSf4nNo1xXx är tokhypad efter att ha sett MGSV-trailers där de plockar ut en bomb ur magen. Ska vi då ta bort våldsinslag i MGS så att det tilltalar Britta? Hon är ju också gamer.

Dessutom! Om studien i artikeln du länkar till representerar verkligheten och 52 % av gamers är kvinnor så är könsfördelningen 4 procentenheter ojämställd. Till kvinnornas fördel! Borde vi inte göra så att spelen tilltalar män lite mer, i avsikt att nå en könsfördelning om 50/50. Så att det blir jämställt.

Medlem
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av von_lidl:

Jag tycker det oftast blir fjantigt och bara löjligt när tjejer i spel är tunna barbiedockor som kan slänga runt en stor man på 100 kg utan några som helst problem. Det gör mig dessutom väldigt ointresserad av spelets berättelse. Men samma sak gäller även hur de porträtterar män i spel, djup röst, tuff, skitstark och vältränad. Fan, ge mig realism istället.

Sök dig till andra spel...?

Det är ju exakt det man blir tvungen att göra.

Så vad är problemet?
Ska spelen anpassa sig efter dig?

Nej det är bara vad jag tycker angående sexism i spel. Vi diskuterar ett ämne i ett forum, vad är problemet? Kom med något vettigt istället för att ställa en massa meningslösa frågor som inte leder någon stans.

Mitt inlägg tillförde precis lika mycket som ditt..
Du skrev "ge MIG realism", vad tillför det till diskussionen?

Om du vill föra en seriös diskussion måste du kunna se bortom dina egna preferenser. Att säga vad du vill och inte vill gör ingen skillnad.

Ja, och jag skrev en del annat innan jag skrev "ge mig realism", om du nu läste det? Haka inte upp dig på enskilda meningar.

Medlem
Skrivet av Ronald:

Så vad tror du de var ute efter när de designade Samus?

De var ute efter att göra ett rymdäventyr med en kvinna vars kropp delar lika mycket realism som Super Mario. Du kanske tycker att hon är mer verklighetstrogen än Super Mario, ja, kanske det, men hennes kropp är fortfarande inte realistisk.
Med tanke på all gymnastik hon utför borde hon vara mer muskulös. Men eftersom spelet inte är baserat på realism så accepterar jag det.
I spelens värd kan en karaktär se ut hur som helst beroende på hur skaparna vill att karaktären ska se ut. Att ha fysiskt realistiska egenskaper i ett spel är inte alltid kul eller något designern är ute efter.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

I spelens värd kan en karaktär se ut hur som helst beroende på hur skaparna vill att karaktären ska se ut. Att ha fysiskt realistiska egenskaper i ett spel är inte alltid kul eller något designern är ute efter.

Det skulle aldrig gå att göra ett fightingspel. Kvinnor slåss inte mot män i någon sport just för att kvinnor är svagare fysiskt.
Realism skulle slå ut i stort sett alla spel på marknaden förutom alla realistiska och spännande simulatorer som ständigt släpps.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Ni som är emot lättklädda damer i spel, är ni sådana som säger åt kvinnor på gatan när ni(!) tycker att de är för lättklädda också?

Lika mycket som att man ska respektera HBTQ folk eller andra religoner tycker jag man ska respektera folk som lever i en kultur där sexualiteten har oerhört mycket att säga till om.

Om man tittar på sent 60 tal till början av 70 talet vid den så kallade frigörningen så var sexualiseringen oerhört mycket mer påvvisande då. Titta på de första bond filmerna med Sean Connery och försök sen att inte säga att han e lite av en pervers gubbe. Tider förändras beroende på vad massan vill ha. I vissa länders kulturer ska man gå i heltäckande i andra ska man visa mycket för att fånga en persons intresse (eg. Saudi vs Ryssland). Titta även på Comic con där folk klär sig frivilligt som spelkaraktärer med lite textil på kroppen.

Gör kvinnor det för att de förväntas göra det eller för att de själva tycker att det är sexigt och snyggt? Säkert både och men varför skulle det vara fel att tycka att det är sexigt och snyggt?

Det finns helt klart många tjejer som klär sig bara för att få sexuell uppmärksamhet, kolla bara på senaste trenden med kortkorta shorts där nederdelen av skinkorna hänger ut. Men vad jag syftade på i denna tråd var att ta strid mot den ojämna sexualiseringen i spel, alltså sexismen. Om vi kollar på de flesta fightingspel så finns det säkerligen folk i denna tråd som resonerar:

"Ja men killarna slåss ju barbröstade och har jättestora muskler"

Ja, det stämmer. Men jättestora muskler är helt logiskt i ett fightingspel, och att slåss barbröstad hör definitivt inte till ovanligheterna heller. Men hur ser tjejerna ut? Finns många tjejer i fightingspel som slåss med rumpan bar, och det kan INTE jämföras med att slåss barbröstad. Varför låter de skinkorna hänga ut? Dessutom, om man exempelvis kollar på Helena från Dead or Alive, så har hon knappt muskler alls på någon av bilderna. På den vänstra bilden är hon smal, och på den högra är hon tjock. Båda kropparna är fullständigt overkliga för en tjej som slåss som henne. Hennes kropp är bara skapad för att se så sexig ut som möjligt, medan männens kroppar skapas för att se tuffa och trovärdiga ut. Där ligger skillnaden.

Så här såg Vanessa ut i Virtua Fighter 4:

En av de få, trovärdiga kvinnliga karaktärerna i ett fightingspel någonsin. Men vet ni vad, där såg hon ju inte sexig ut, så i femman såg hon ut så här istället:

Inte nog med att hon tappade massa muskler, hon fick ljusare hy också (!). Allt handlar bara om att kvinnorna ska se sexiga ut.

Medlem
Skrivet av Ronald:

Men vad jag syftade på i denna tråd var att ta strid mot den ojämna sexualiseringen i spel, alltså sexismen.

Sexualisering är inte sexism, har aldrig varit sexism och kommer aldrig vara sexism.

Problemet du har är att du inte kan skilja på båda och har därför byggt upp en uppfattning att sexualisering på något sätt skapar ett förtryck mot ett kön. Det är där alla dina argument faller platt och därför så många har så svårt att ta dig seriöst.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Behöver inte stoppa sexismen i spel, varken män eller kvinnor (de flesta iaf) har något emot vackra människor i spel, sedan är väl dock just kvinnor överrepresenterade på den här fronten vilket bör bero på att spelarbasen till den största delen oftast är män.
Kan ju istället börja ge kvinnor lika mycket ögongodis istället som männen får för tillfället så dom också får fler anledningar att lira! Bioware göra det rätt bra, dom har många kvinnliga spelare i sina RPG serier pga att dom lägger ner tid och möda på romances för båda könen.

Så gå den vägen istället, "sexualisera" båda könen lika mycket istället för att ingen ska få titta på något attraktivt, det gör nog ingen glad. Sex säljer, alla gillar det, kvinnor som män.

Jag har inte heller något emot vackra kvinnor i spel, däremot ogillar jag kvinnor som byter ut trovärdighet mot sexighet. Lara är vacker, men hon är samtidigt trovärdig. Jag tror dock mer på avsexualisering och realism när det gäller spel som har människoliknande karaktärer.

Blir folk verkligen gladare om en tjej springer omkring i string? Tycker du att ett spel blir bättre då?

Skrivet av sentient-haze:

Jag håller med! Samtidigt som jag är trött på all PK diskussion relaterat till spel så tycker jag att bilden av både män och kvinnor i spel kan vara löjlig, men det beror litet på vilken typ av spel det är.

MGS 5 tex och Quiet stör jag mig inte på för det är MGS, inte något realistiskt spel. Har hellre quiet att titta på när man åker helikopter än någon ful snubbe, men jag håller jag med om att det är riktigt taffligt att motivera Quiets klädsel med en lam backstory.

Quiet är en löjlig karaktär. Finns ingen kvinna vid sina sinnes fulla bruk som skulle klä sig på det sättet i den situation som hon befinner sig i. Det är skamlös sexism som är menad att attrahera japanska otakus.

Skrivet av marcus8958:

Det är för att spelen du spelar inte är riktade mot kvinnor. Om du börjar spela många mobil och facebookspel kommer du märka att det finns många kvinnliga karaktärer.

På vilket sätt är det negativt för en kvinna att vara sexig och på vilket sätt är det en negativ roll?

Den här debatten existerar av samma orsaker som tidigare debatter funnits. Vi har haft satanism och våldsdebatter i spelvärlden och båda har runnit ut i sanden med tiden. Så länge man kan tjäna pengar eller PR med debatter kommer politiker och journalister att försöka utnyttja det så länge som möjligt.

Problemen som du ser med sexualiserade kvinnor i spel och att man borde minska det för att locka in mer kvinnor. Det är en sak som kommer försvinna allt mer när fler kvinnor börjar gå över till spelen. Om sexualiserade kvinnor säljer bättre än icke sexualiserade kvinnor så är det i grund och botten marknaden som styr och spelarna. Det är inget fel på den saken för marknaden kommer anpassas sig efter spelarna och ju fler kvinnliga spelare som stör sig på det kommer dom rösta med plånboken.
Det kommer att resultera att endast spel anpassade efter en specifik marknad kommer ha sexualiserade kvinnor vilket inte kommer skada den marknad som inte har det.

I grund och botten skapar du ett problem där det inte finns ett problem då det i grund och botten är marknaden som styr.

Det fungerar inte att låta marknaden styra, för då fastnar vi i nomer och könsroller som har sin grund i patriarkatet. det krävs att myndigheter aktivt går in och puffar utvecklingen åt rätt håll med progressiva lösningar för att få stopp på den utbredda sexismen - en sexism som idag är norm. Precis på samma sätt behövs det kvoteringar i styrelser och kvoteringar för pappamånader, men det är helt andra diskussioner.

Skrivet av Tokimba:

Tyvärr ser dock kvinnor idag inte ut som kvinnor "ser ut" heller. De flesta av dagens kvinnor (och män) är vandrande fettsäckar helt utan former på grund av risiga livsstilar. Jag är jävligt glad att detta sjuka (bokstavligen) ideal inte uppmuntras av spel- och filmbranchen ännu.

Du verkar ha en ganska förkastlig människosyn. Att vara fet är inget ideal, snarare är det en sjukdom som många försöker bli av med.

Och Marcus, jag ser inga tjocka karaktärer på dina bilder där, med undantag för Rikku till höger. Det är normala, otränade kvinnor. De till vänster är väldigt smala och modellaktiga.

Haha, way to to. Cherry picking med DmC där.

Och jo, Laras bröst har blivit klart mindre sedan de tidigare spelen. Jag säger inte att hon har små bröst nu, men de är inte lika stora som de en gång var.

Medlem
Skrivet av anon_178365:
Skrivet av Ronald:

Jag har inte heller något emot vackra kvinnor i spel, däremot ogillar jag kvinnor som byter ut trovärdighet mot sexighet. Lara är vacker, men hon är samtidigt trovärdig. Jag tror dock mer på avsexualisering och realism när det gäller spel som har människoliknande karaktärer.

Blir folk verkligen gladare om en tjej springer omkring i string? Tycker du att ett spel blir bättre då?

Det blir ju sexigare om det faktiskt finns en bra anledningar för karaktärer att vara "sexuella" tycker jag också, en bra skriven romans tillför mycket till spel t.ex.
String är inte = sexigt heller för den delen, det finns väldigt många sätt att göra karaktärer sexiga på, och det flesta av dom innebär kläder.

Absolut, om det passar sammanhanget har jag inget emot det.

Men syftet är ju att det ska vara sexigt med string, det kan du väl ändå inte neka till? Sedan om alla inte går igång på det är en annan sak.

Medlem
Skrivet av Ronald:

Du verkar ha en ganska förkastlig människosyn. Att vara fet är inget ideal, snarare är det en sjukdom som många försöker bli av med.

Min människo- och djursyn är på topp. Det kapitalistiska beteendet att anse sig ha rätten att äta mer än vad man behöver är snarare det förkastliga i sammanhanget. Jag har inget emot enstaka människor som av händelse(r) blivit feta, men jag blir lite upprörd när detta konsumtionsbeteende uppmuntras av människor som i övrigt anser sig ha vänsterpolitiska åsikter. Det finns inget vänster eller humant i att skövla mark för att vi människor ska kunna stoppa i oss mer än vi behöver.

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av pinalina:

Behöver inte stoppa sexismen i spel, varken män eller kvinnor (de flesta iaf) har något emot vackra människor i spel, sedan är väl dock just kvinnor överrepresenterade på den här fronten vilket bör bero på att spelarbasen till den största delen oftast är män.
Kan ju istället börja ge kvinnor lika mycket ögongodis istället som männen får för tillfället så dom också får fler anledningar att lira! Bioware göra det rätt bra, dom har många kvinnliga spelare i sina RPG serier pga att dom lägger ner tid och möda på romances för båda könen.

Så gå den vägen istället, "sexualisera" båda könen lika mycket istället för att ingen ska få titta på något attraktivt, det gör nog ingen glad. Sex säljer, alla gillar det, kvinnor som män.

Jag har inte heller något emot vackra kvinnor i spel, däremot ogillar jag kvinnor som byter ut trovärdighet mot sexighet. Lara är vacker, men hon är samtidigt trovärdig. Jag tror dock mer på avsexualisering och realism när det gäller spel som har människoliknande karaktärer.

Blir folk verkligen gladare om en tjej springer omkring i string? Tycker du att ett spel blir bättre då?

Skrivet av sentient-haze:

Jag håller med! Samtidigt som jag är trött på all PK diskussion relaterat till spel så tycker jag att bilden av både män och kvinnor i spel kan vara löjlig, men det beror litet på vilken typ av spel det är.

MGS 5 tex och Quiet stör jag mig inte på för det är MGS, inte något realistiskt spel. Har hellre quiet att titta på när man åker helikopter än någon ful snubbe, men jag håller jag med om att det är riktigt taffligt att motivera Quiets klädsel med en lam backstory.

Quiet är en löjlig karaktär. Finns ingen kvinna vid sina sinnes fulla bruk som skulle klä sig på det sättet i den situation som hon befinner sig i. Det är skamlös sexism som är menad att attrahera japanska otakus.

Skrivet av marcus8958:

Det är för att spelen du spelar inte är riktade mot kvinnor. Om du börjar spela många mobil och facebookspel kommer du märka att det finns många kvinnliga karaktärer.

På vilket sätt är det negativt för en kvinna att vara sexig och på vilket sätt är det en negativ roll?

Den här debatten existerar av samma orsaker som tidigare debatter funnits. Vi har haft satanism och våldsdebatter i spelvärlden och båda har runnit ut i sanden med tiden. Så länge man kan tjäna pengar eller PR med debatter kommer politiker och journalister att försöka utnyttja det så länge som möjligt.

Problemen som du ser med sexualiserade kvinnor i spel och att man borde minska det för att locka in mer kvinnor. Det är en sak som kommer försvinna allt mer när fler kvinnor börjar gå över till spelen. Om sexualiserade kvinnor säljer bättre än icke sexualiserade kvinnor så är det i grund och botten marknaden som styr och spelarna. Det är inget fel på den saken för marknaden kommer anpassas sig efter spelarna och ju fler kvinnliga spelare som stör sig på det kommer dom rösta med plånboken.
Det kommer att resultera att endast spel anpassade efter en specifik marknad kommer ha sexualiserade kvinnor vilket inte kommer skada den marknad som inte har det.

I grund och botten skapar du ett problem där det inte finns ett problem då det i grund och botten är marknaden som styr.

Det fungerar inte att låta marknaden styra, för då fastnar vi i nomer och könsroller som har sin grund i patriarkatet. det krävs att myndigheter aktivt går in och puffar utvecklingen åt rätt håll med progressiva lösningar för att få stopp på den utbredda sexismen - en sexism som idag är norm. Precis på samma sätt behövs det kvoteringar i styrelser och kvoteringar för pappamånader, men det är helt andra diskussioner.

Skrivet av Tokimba:

Tyvärr ser dock kvinnor idag inte ut som kvinnor "ser ut" heller. De flesta av dagens kvinnor (och män) är vandrande fettsäckar helt utan former på grund av risiga livsstilar. Jag är jävligt glad att detta sjuka (bokstavligen) ideal inte uppmuntras av spel- och filmbranchen ännu.

Du verkar ha en ganska förkastlig människosyn. Att vara fet är inget ideal, snarare är det en sjukdom som många försöker bli av med.

Och Marcus, jag ser inga tjocka karaktärer på dina bilder där, med undantag för Rikku till höger. Det är normala, otränade kvinnor. De till vänster är väldigt smala och modellaktiga.

Haha, way to to. Cherry picking med DmC där.

Och jo, Laras bröst har blivit klart mindre sedan de tidigare spelen. Jag säger inte att hon har små bröst nu, men de är inte lika stora som de en gång var.

På vilket sätt påverkar sexiga kvinnor patriarkatet?

Ska vi könskvotera allt? Införa att alla butiker som säljer smink ska minst ha 50% av produkterna till män? Tvinga alla företag i sverige att minst ha 50% färgade personer och minst 50% måste vara hbtq?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Relic:

För ett tag sedan hittade jag dom här graferna släppta av okcupid, där deras manliga och kvinnliga heterosexuella användare har satt betyg på varandras utseende / attraktivitet.

Om vi kollar på betygen män har givit till kvinnor ser vi ungefär vad vi kan förvänta oss, dom flesta kvinnorna anses vara "medium" attraktiva, och det finns ungefär lika många kvinnor som anses mindre attraktiva som mer attraktiva.
Om män verkligen blev påverkade av samhällets "orealistiska krav" på kvinnors utseende, borde den här grafen vara förskjuten åt vänster, fler kvinnor borde anses vara oattraktiva.

Kollar vi istället på betygen kvinnor har givit till män ser vi något helt annat, kvinnliga användare anser att 80% av alla män är mindre attraktiva än "medium". Och det finns betydligt mer oattraktiva män än attraktiva. Kvinnor verkar ha fullständigt orealistiska krav på mäns utseenden!

Vi måste sluta sexualisera män i spel, för det ger kvinnor en orealistisk bild av hur vanliga män ser ut.

Nu står det i och för sig bara "attractiveness", vilket inte all behöver ha med utseende att göra, särskilt inte för kvinnor som går mer på utstrålning, självförtroende och social kompetens. Dessutom är det allmänt känt, och har bevisats i studier, att kvinnor är av naturen betydligt kräsnare i sitt val av män än vad män är i sitt val av kvinnor. Vilket förstås har att göra med det faktum att kvinnor blir gravida (stor risk och ansvar) medan män kan "tömma och glömma".

Skrivet av Shinsen:

De var ute efter att göra ett rymdäventyr med en kvinna vars kropp delar lika mycket realism som Super Mario. Du kanske tycker att hon är mer verklighetstrogen än Super Mario, ja, kanske det, men hennes kropp är fortfarande inte realistisk.
Med tanke på all gymnastik hon utför borde hon vara mer muskulös. Men eftersom spelet inte är baserat på realism så accepterar jag det.
I spelens värd kan en karaktär se ut hur som helst beroende på hur skaparna vill att karaktären ska se ut. Att ha fysiskt realistiska egenskaper i ett spel är inte alltid kul eller något designern är ute efter.

Jag håller med om att hennes kropp inte är realistisk, men att ens jämföra henne med Super Mario är inte seriöst. Mario är en liten fet dvärg som aldrig har varit menad att se ut som en riktig människa med tanke på hans extremt overkliga proportioner. Samus är inte 100 % realistisk, men betydligt mer realistisk än Mario och så pass lik en riktig människa att man jämföra henne med en.

En annan del av sexismen i Metroid, förutom Samus beniga kropp, är att hon blir svagare när hon inte har sin rustning. Det vill säga, spelen får det att framstå som att så fort rustningen åker av så är hon en "svag kvinna" som inte klarar av att göra särskilt mycket - all hennes kraft ligger i rustningen. För kvinnor kan tydligen inte vara starka enligt spelskaparna där. Lara är precis tvärtom, hon är stark som kvinna.

Skrivet av marcus8958:

Sexualisering är inte sexism, har aldrig varit sexism och kommer aldrig vara sexism.

Problemet du har är att du inte kan skilja på båda och har därför byggt upp en uppfattning att sexualisering på något sätt skapar ett förtryck mot ett kön. Det är där alla dina argument faller platt och därför så många har så svårt att ta dig seriöst.

Det beror på hur sexualiseringen görs. Är den trovärdig i sammanhanget har jag absolut ingenting emot sexulisering och sexiga karaktärer. Men det är när man sexualiserar bara för sakens skull, och det skär sig med temat i spelet eller med karaktärens uppträdande/personlighet, då blir det sexism.

Det finns massor av spel där tjejerna sexualiseras bara för att agera objekt åt det manliga ögat, till exempel:

Street Fighter
Soulcalibur
Kung Fu Rider
P.N.03
X-Blades
Senran Kagura

Alla dessa spel har en sak gemensamt, de sexualiserar tjejer utanför sammanhanget och gör dem till objekt som det ska stirras på. Det är sexism, och det kommer du inte undan.

Skrivet av marcus8958:

På vilket sätt påverkar sexiga kvinnor patriarkatet?

Ska vi könskvotera allt? Införa att alla butiker som säljer smink ska minst ha 50% av produkterna till män? Tvinga alla företag i sverige att minst ha 50% färgade personer och minst 50% måste vara hbtq?

Kvinnor som sexualiseras bortom sitt sammanhang upprätthåller en norm som inte är sund i vårt samhälle. Det gäller kvinnor som sexualiseras i fiktion, också.

Nej, för det handlar ytterst om demokrati och representation. Hälften av alla människor i Sverige är kvinnor, och då bör de också representeras på ett korrekt sätt. Däremot är både svarta och HBTQ i minoritet, och bör därför inte representeras till 50 %.

Det jag säger är att jag vill se fler starka kvinnor i spel som inte springer omkring med rumpan bar och/eller saknar muskler på kroppen bara för att sjukligt smala modellkroppar anses vara sexigt. Det finns ju faktiskt bra exempel, men tyvärr sitter den sexistiska normen fortfarande kvar bland spelutvecklare, och även bland oss konsumenter.

Medlem
Skrivet av Ronald:

Det finns massor av spel där tjejerna sexualiseras bara för att agera objekt åt det manliga ögat, till exempel:

Street Fighter
Soulcalibur
Kung Fu Rider
P.N.03
X-Blades
Senran Kagura

Alla dessa spel har en sak gemensamt, de sexualiserar tjejer utanför sammanhanget och gör dem till objekt som det ska stirras på. Det är sexism, och det kommer du inte undan.

På vilket sätt skapar det ett förtryck mot det kvinnliga könet?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ronald:

Det finns massor av spel där tjejerna sexualiseras bara för att agera objekt åt det manliga ögat, till exempel:

Street Fighter
Soulcalibur
Kung Fu Rider
P.N.03
X-Blades
Senran Kagura

Alla dessa spel har en sak gemensamt, de sexualiserar tjejer utanför sammanhanget och gör dem till objekt som det ska stirras på. Det är sexism, och det kommer du inte undan.

På vilket sätt skapar det ett förtryck mot det kvinnliga könet?

För att tjejerna i dessa spel framställs som sexobjekt. Deras roll är bara att agera ögongodis åt killar, särskilt tjejerna i Kung Fu Rider och P.N.03. Den sortens porträttering är en nedvärderande syn på kvinnor om att deras utseende är det enda viktiga.

Och visst är utseendet viktigt, men inte så viktigt att man ska framställa tjejerna som objekt som springer runt på skärmen och visar upp sig inför manliga beskådare.

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ronald:

Det finns massor av spel där tjejerna sexualiseras bara för att agera objekt åt det manliga ögat, till exempel:

Street Fighter
Soulcalibur
Kung Fu Rider
P.N.03
X-Blades
Senran Kagura

Alla dessa spel har en sak gemensamt, de sexualiserar tjejer utanför sammanhanget och gör dem till objekt som det ska stirras på. Det är sexism, och det kommer du inte undan.

På vilket sätt skapar det ett förtryck mot det kvinnliga könet?

För att tjejerna i dessa spel framställs som sexobjekt. Deras roll är bara att agera ögongodis åt killar, särskilt tjejerna i Kung Fu Rider och P.N.03. Den sortens porträttering är en nedvärderande syn på kvinnor om att deras utseende är det enda viktiga.

Och visst är utseendet viktigt, men inte så viktigt att man ska framställa tjejerna som objekt som springer runt på skärmen och visar upp sig inför manliga beskådare.

Om utseende är det enda kvinnorna har att erbjuda hur kommer det sig att kvinnorna i majoriteten av spelen du listade kan slåss lika bra som manliga motsvarigheten?

Varför är det ett förtryck mot det kvinnliga könet att kvinnor är vackra eller sexiga?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Om utseende är det enda kvinnorna har att erbjuda hur kommer det sig att kvinnorna i majoriteten av spelen du listade kan slåss lika bra som manliga motsvarigheten?

Varför är det ett förtryck mot det kvinnliga könet att kvinnor är vackra eller sexiga?

I fightingspelen, javisst. Men även där finns en helt onödig sexualisering som inte har något annat syfte än att göra tjejerna till objekt.

Men om du kollar på de andra spelen förutom Street Fighter, Senran Kagura och Soulcalibur så framställs Karin (Kung Fu Rider), Vanessa (P.N.03) och Ayumi (X-Blades) som sexuella blickfång i sina spel, med tunn eller icke existerande personlighet. Förstår du verkligen inte hur jag menar?

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av marcus8958:

Om utseende är det enda kvinnorna har att erbjuda hur kommer det sig att kvinnorna i majoriteten av spelen du listade kan slåss lika bra som manliga motsvarigheten?

Varför är det ett förtryck mot det kvinnliga könet att kvinnor är vackra eller sexiga?

I fightingspelen, javisst. Men även där finns en helt onödig sexualisering som inte har något annat syfte än att göra tjejerna till objekt.

Men om du kollar på de andra spelen förutom Street Fighter, Senran Kagura och Soulcalibur så framställs Karin (Kung Fu Rider), Vanessa (P.N.03) och Ayumi (X-Blades) som sexuella blickfång i sina spel, med tunn eller icke existerande personlighet. Förstår du verkligen inte hur jag menar?

Ayumi i X-Blades kan slåss och är en overkligt stark kvinnlig karaktär.

Nej jag förstår inte för du har inte förklarat någon samband hur sexualisering av karaktärer på något sätt skulle påverka negativt på kvinnosynen.

Du har bara sagt att sexualisering = sexism vilket det inte är och nu ska jag förklara varför.

Bayonetta är en sexualiserad karaktär. Hon är en stark kvinna med enorm personlighet och hon låter ingen man stå över henne. På toppen av det är hon intelligent och sexig.

I många länder förtrycks det kvinnliga könet på många sätt. Ingen rätt att gå i skola, måste lyda sin man så som han lyder herren.
I dom här kulturerna har dom valt att göra motsatsen till sexulisering och det är att täcka över kvinnan så mycket som möjligt för att göra henne mindre kvinnlig. Det här är sexism på hög nivå något DU förespråkar tydligt när du säger att man ska börja med kvotering och förändra lagarna så kvinnor INTE får bära vad dom vill bära.

Förstår du nu varför sexualisering INTE är sexism och varför det du förespråkar är det? Det finns många fler som dig som inte förstår sig på sexism och följer den här negativa trenden där man inte anser att kvinnan är lika mycket värd som mannen.

Så jag frågar igen och hoppas på att du den här gången kan förklara varför du tycker att den sexualisering vi har av karaktärer och göra dom sexiga på något sätt skadar det kvinnliga könet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Ayumi i X-Blades kan slåss och är en overkligt stark kvinnlig karaktär.

Nej jag förstår inte för du har inte förklarat någon samband hur sexualisering av karaktärer på något sätt skulle påverka negativt på kvinnosynen.

Du har bara sagt att sexualisering = sexism vilket det inte är och nu ska jag förklara varför.

Bayonetta är en sexualiserad karaktär. Hon är en stark kvinna med enorm personlighet och hon låter ingen man stå över henne. På toppen av det är hon intelligent och sexig.
https://platinumgames.files.wordpress.com/2014/10/cho_001.jpg

I många länder förtrycks det kvinnliga könet på många sätt. Ingen rätt att gå i skola, måste lyda sin man så som han lyder herren.
I dom här kulturerna har dom valt att göra motsatsen till sexulisering och det är att täcka över kvinnan så mycket som möjligt för att göra henne mindre kvinnlig. Det här är sexism på hög nivå något DU förespråkar tydligt när du säger att man ska börja med kvotering och förändra lagarna så kvinnor INTE får bära vad dom vill bära.
https://nationalpostcom.files.wordpress.com/2011/12/na1213-mu...

Förstår du nu varför sexualisering INTE är sexism och varför det du förespråkar är det? Det finns många fler som dig som inte förstår sig på sexism och följer den här negativa trenden där man inte anser att kvinnan är lika mycket värd som mannen.

Så jag frågar igen och hoppas på att du den här gången kan förklara varför du tycker att den sexualisering vi har av karaktärer och göra dom sexiga på något sätt skadar det kvinnliga könet.

Ayumi kan slåss, ja. Men varför tror du hon klär sig så här?

Och hon är så löjligt smal att det ger noll trovärdighet åt speldesignen. Hur kan någon med en så pinnsmal kropp svinga svärd så vilt som hon gör? Enda anledningen till att hennes kropp är så smal och att hon har hela rumpan bar är för att göra henne till ett sexobjekt i mäns ögon. Och att skapa sexobjekt är en definition av sexism.

Men kom igen nu, jag sade ju precis att jag INTE tyckte sexualisering är detsamma som sexism, utan att det beror på sammanhanget. Hade Ayumi gått på en catwalk hade jag inte haft några problem med vare sig hennes klädsel eller porträtteringen av hennes kropp. Men nu går hon inte på catwalk, utan röjer vilt i ett actionspel. Därför blir hennes design löjlig och sexistisk.

Bayonetta är stark och självständig, ja. Synd bara att både kroppen och klädseln enbart är skapade för mäns ögon och inte för att vara trovärdig i sammanhanget.

Resten av det du skriver förstår jag inte riktigt vad det har med trådämnet att göra? Jag har aldrig sagt att tjejer ska täcka sina kroppar med slöja.

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av marcus8958:

Ayumi i X-Blades kan slåss och är en overkligt stark kvinnlig karaktär.

Nej jag förstår inte för du har inte förklarat någon samband hur sexualisering av karaktärer på något sätt skulle påverka negativt på kvinnosynen.

Du har bara sagt att sexualisering = sexism vilket det inte är och nu ska jag förklara varför.

Bayonetta är en sexualiserad karaktär. Hon är en stark kvinna med enorm personlighet och hon låter ingen man stå över henne. På toppen av det är hon intelligent och sexig.
https://platinumgames.files.wordpress.com/2014/10/cho_001.jpg

I många länder förtrycks det kvinnliga könet på många sätt. Ingen rätt att gå i skola, måste lyda sin man så som han lyder herren.
I dom här kulturerna har dom valt att göra motsatsen till sexulisering och det är att täcka över kvinnan så mycket som möjligt för att göra henne mindre kvinnlig. Det här är sexism på hög nivå något DU förespråkar tydligt när du säger att man ska börja med kvotering och förändra lagarna så kvinnor INTE får bära vad dom vill bära.
https://nationalpostcom.files.wordpress.com/2011/12/na1213-mu...

Förstår du nu varför sexualisering INTE är sexism och varför det du förespråkar är det? Det finns många fler som dig som inte förstår sig på sexism och följer den här negativa trenden där man inte anser att kvinnan är lika mycket värd som mannen.

Så jag frågar igen och hoppas på att du den här gången kan förklara varför du tycker att den sexualisering vi har av karaktärer och göra dom sexiga på något sätt skadar det kvinnliga könet.

Ayumi kan slåss, ja. Men varför tror du hon klär sig så här?

http://www.psu.com/media/x-blades/site_x-blades-ss-165.jpg

Och hon är så löjligt smal att det ger noll trovärdighet åt speldesignen. Hur kan någon med en så pinnsmal kropp svinga svärd så vilt som hon gör? Enda anledningen till att hennes kropp är så smal och att hon har hela rumpan bar är för att göra henne till ett sexobjekt i mäns ögon. Och att skapa sexobjekt är en definition av sexism.

Men kom igen nu, jag sade ju precis att jag INTE tyckte sexualisering är detsamma som sexism, utan att det beror på sammanhanget. Hade Ayumi gått på en catwalk hade jag inte haft några problem med vare sig hennes klädsel eller porträtteringen av hennes kropp. Men nu går hon inte på catwalk, utan röjer vilt i ett actionspel. Därför blir hennes design löjlig och sexistisk.

Bayonetta är stark och självständig, ja. Synd bara att både kroppen och klädseln enbart är skapade för mäns ögon och inte för att vara trovärdig i sammanhanget.

Resten av det du skriver förstår jag inte riktigt vad det har med trådämnet att göra? Jag har aldrig sagt att tjejer ska täcka sina kroppar med slöja.

Precis som personerna på catwalken måste hon vara attraktiv för att locka tittare/spelare. Det är ingen skillnad.
En kvinna som har urringning gör sig själv till ett objekt då hon vill vara attraktiv i männens ögon. Med din definition är det sexism och måste förbjudas. Gäller även allt annat som smink, kjolar, yoga pants, tights och stringtrosor.

Du vill inte låta kvinnliga karaktärer få ha vilka kläder skaparen vill. Att inte låta en kvinna få ha vilken kläder hon vill men låta manliga få ha det är sexism.
Slöja är mer extremt men det är åt det hållet du vill gå och därför ett bra exempel på hur ditt sätt att tänka är sexism.

Nu får du förklara på vilken sätt en sexualiserad karaktär i ett spel är ett förtryck mot det kvinnliga könet. Har väntat rätt länge på det svaret.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Precis som personerna på catwalken måste hon vara attraktiv för att locka tittare/spelare. Det är ingen skillnad.
En kvinna som har urringning gör sig själv till ett objekt då hon vill vara attraktiv i männens ögon. Med din definition är det sexism och måste förbjudas. Gäller även allt annat som smink, kjolar, yoga pants, tights och stringtrosor.

Du vill inte låta kvinnliga karaktärer få ha vilka kläder skaparen vill. Att inte låta en kvinna få ha vilken kläder hon vill men låta manliga få ha det är sexism.
Slöja är mer extremt men det är åt det hållet du vill gå och därför ett bra exempel på hur ditt sätt att tänka är sexism.

Nu får du förklara på vilken sätt en sexualiserad karaktär i ett spel är ett förtryck mot det kvinnliga könet. Har väntat rätt länge på det svaret.

Nej, det måste hon inte. Hon måste inte vara attraktiv för att locka spelare. Du verkar ju inte vilja förstå vad jag menar. Urringning är en sak, klart att många tjejer har det för att de vill ha sexuell uppmärksamhet. Där är vi nog både överens. Däremot är det inte så att en krigare har någon anledning att springa omkring på stridsfältet i stringtrosor som Ayumi faktiskt gör. Hon vill inte visa upp sig för någon i spelet, hon är ett objekt för spelaren att titta på. Förstår du skillnaden?

Sedan säger du ju emot dig själv:

"Du vill inte låta kvinnliga karaktärer få ha vilka kläder skaparen vill."

Det är inte hon som bestämmer, utan (ofta den manlige) spelskaparen. En karaktär som sexualiseras helt ur sitt sammanhang, som bara ser ut på ett visst sätt för att agera sexobjekt åt den manliga blicken - det är sexism.

Vi har till och med en lag i Sverige som säger att marknadsföring inte får objektifiera vare sig män eller kvinnor - alltså utmåla dem som sexobjekt.

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av marcus8958:

Precis som personerna på catwalken måste hon vara attraktiv för att locka tittare/spelare. Det är ingen skillnad.
En kvinna som har urringning gör sig själv till ett objekt då hon vill vara attraktiv i männens ögon. Med din definition är det sexism och måste förbjudas. Gäller även allt annat som smink, kjolar, yoga pants, tights och stringtrosor.

Du vill inte låta kvinnliga karaktärer få ha vilka kläder skaparen vill. Att inte låta en kvinna få ha vilken kläder hon vill men låta manliga få ha det är sexism.
Slöja är mer extremt men det är åt det hållet du vill gå och därför ett bra exempel på hur ditt sätt att tänka är sexism.

Nu får du förklara på vilken sätt en sexualiserad karaktär i ett spel är ett förtryck mot det kvinnliga könet. Har väntat rätt länge på det svaret.

Nej, det måste hon inte. Hon måste inte vara attraktiv för att locka spelare. Du verkar ju inte vilja förstå vad jag menar. Urringning är en sak, klart att många tjejer har det för att de vill ha sexuell uppmärksamhet. Där är vi nog både överens. Däremot är det inte så att en krigare har någon anledning att springa omkring på stridsfältet i stringtrosor som Ayumi faktiskt gör. Hon vill inte visa upp sig för någon i spelet, hon är ett objekt för spelaren att titta på. Förstår du skillnaden?

Sedan säger du ju emot dig själv:

"Du vill inte låta kvinnliga karaktärer få ha vilka kläder skaparen vill."

Det är inte hon som bestämmer, utan (ofta den manlige) spelskaparen. En karaktär som sexualiseras helt ur sitt sammanhang, som bara ser ut på ett visst sätt för att agera sexobjekt åt den manliga blicken - det är sexism.

Vi har till och med en lag i Sverige som säger att marknadsföring inte får objektifiera vare sig män eller kvinnor - alltså utmåla dem som sexobjekt.

Ett spel är inte verklighet. Det är en produkt som ska locka köpare. Karaktären är en del av produkten och precis som catwalken lockar det spelare/tittare.
Om nu svenska armén skulle tvinga kvinnliga soldater att spring runt med stringtrosor istället för M90 byxan så skulle det du säger vara sant och vara sexism. Men så länge som det är ett spel och inte verklighet och det INTE skadar eller förtrycker det kvinnliga könet är det inte sexism och kommer aldrig vara sexism.

På vilket sätt är Ayumis kläder sexism? Hur skadar det eller förtrycker det kvinnliga könet?

EDIT: Hur säger jag emot mig själv? Läs det där igen och se att jag aldrig sagt emot mig själv. Jag tycker självklart att den kvinnliga karaktären ska få ha kläderna skaparen vill.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Ett spel är inte verklighet. Det är en produkt som ska locka köpare. Karaktären är en del av produkten och precis som catwalken lockar det spelare/tittare.
Om nu svenska armén skulle tvinga kvinnliga soldater att spring runt med stringtrosor istället för M90 byxan så skulle det du säger vara sant och vara sexism. Men så länge som det är ett spel och inte verklighet och det INTE skadar eller förtrycker det kvinnliga könet är det inte sexism och kommer aldrig vara sexism.

På vilket sätt är Ayumis kläder sexism? Hur skadar det eller förtrycker det kvinnliga könet?

EDIT: Hur säger jag emot mig själv? Läs det där igen och se att jag aldrig sagt emot mig själv. Jag tycker självklart att den kvinnliga karaktären ska få ha kläderna skaparen vill.

Men jag har ju redan förklarat detta. Att objektifiera män eller kvinnor bryter mot svensk lag när det gäller marknadsföring. Det spelar ingen roll om det är riktiga människor eller påhittade figurer. Lagen gäller tyvärr bara marknadsföring och inte själva produkterna i sig.

Det känns som att det blir rundgång på diskussionen nu, så jag kan ställa en fråga till dig istället: på vilket sätt blir X-Blades bättre för att Ayumi visar rumpan och har en kropp som ser ut att tillhöra någon med ätstörningar?

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av marcus8958:

Ett spel är inte verklighet. Det är en produkt som ska locka köpare. Karaktären är en del av produkten och precis som catwalken lockar det spelare/tittare.
Om nu svenska armén skulle tvinga kvinnliga soldater att spring runt med stringtrosor istället för M90 byxan så skulle det du säger vara sant och vara sexism. Men så länge som det är ett spel och inte verklighet och det INTE skadar eller förtrycker det kvinnliga könet är det inte sexism och kommer aldrig vara sexism.

På vilket sätt är Ayumis kläder sexism? Hur skadar det eller förtrycker det kvinnliga könet?

EDIT: Hur säger jag emot mig själv? Läs det där igen och se att jag aldrig sagt emot mig själv. Jag tycker självklart att den kvinnliga karaktären ska få ha kläderna skaparen vill.

Men jag har ju redan förklarat detta. Att objektifiera män eller kvinnor bryter mot svensk lag när det gäller marknadsföring. Det spelar ingen roll om det är riktiga människor eller påhittade figurer. Lagen gäller tyvärr bara marknadsföring och inte själva produkterna i sig.

Det känns som att det blir rundgång på diskussionen nu, så jag kan ställa en fråga till dig istället: på vilket sätt blir X-Blades bättre för att Ayumi visar rumpan och har en kropp som ser ut att tillhöra någon med ätstörningar?

Diskussionen går runt för att du inte kan förklara varför sexualisering på något sätt är sexism.

och svar på din fråga om Ayumi är rätt enkel. Det är trevligare att titta på en vacker kvinna än en ful kvinna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Diskussionen går runt för att du inte kan förklara varför sexualisering på något sätt är sexism.

och svar på din fråga om Ayumi är rätt enkel. Det är trevligare att titta på en vacker kvinna än en ful kvinna.

Att göra en karaktär till ett sexobjekt=sexism. Kolla wikipedia om du inte tror mig.

OK, så du tycker alltså att alla kvinnor ska låta skinkorna hänga ut? Det är ju trevligare att titta på.

Vidare tycker du också att alla kvinnor ska ha pinnsmala kroppar? Det är ju trevligare att titta på.

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av marcus8958:

Diskussionen går runt för att du inte kan förklara varför sexualisering på något sätt är sexism.

och svar på din fråga om Ayumi är rätt enkel. Det är trevligare att titta på en vacker kvinna än en ful kvinna.

Att göra en karaktär till ett sexobjekt=sexism. Kolla wikipedia om du inte tror mig.

OK, så du tycker alltså att alla kvinnor ska låta skinkorna hänga ut? Det är ju trevligare att titta på.

Vidare tycker du också att alla kvinnor ska ha pinnsmala kroppar? Det är ju trevligare att titta på.

Men då är du en sexist då du objektifierar alla kvinnor oavsett om dom är nakna eller inte för i den här diskussionen behandlar du kvinnor eller det kvinnliga könet som ett objekt i syfte att kunna diskutera objektet.

Nej jag har inte sagt att det är bättre att dom är halvnakna. Det jag skrev var att det är trevligare att titta på en vacker kvinna än en ful kvinna.
Jag är 100% säker på att skaparna av Ayumi hade som vision att skapa en så vacker och sexig kvinna som den grafiska stilen tillåter för att få så stora intäkter av spelet som möjligt. Allt annat än tillåta skaparen att få använda sin fria vilja till den grafiska stilen kan bara hämma den och försämra resultatet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Men då är du en sexist då du objektifierar alla kvinnor oavsett om dom är nakna eller inte för i den här diskussionen behandlar du kvinnor eller det kvinnliga könet som ett objekt i syfte att kunna diskutera objektet.

Nej jag har inte sagt att det är bättre att dom är halvnakna. Det jag skrev var att det är trevligare att titta på en vacker kvinna än en ful kvinna.
Jag är 100% säker på att skaparna av Ayumi hade som vision att skapa en så vacker och sexig kvinna som den grafiska stilen tillåter för att få så stora intäkter av spelet som möjligt. Allt annat än tillåta skaparen att få använda sin fria vilja till den grafiska stilen kan bara hämma den och försämra resultatet.

Hahahah, what?

Jag tror att de som skapade Lara i de nya spelen gjorde det av exakt samma skäl. Resultatet är dock lite annorlunda. Lara är både vacker och sexig, men inget sexobjekt som Ayumi är. Dessutom har Lara muskler, vilket är mer än man kan säga om Ayumis beniga lilla rumpa.

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av marcus8958:

Men då är du en sexist då du objektifierar alla kvinnor oavsett om dom är nakna eller inte för i den här diskussionen behandlar du kvinnor eller det kvinnliga könet som ett objekt i syfte att kunna diskutera objektet.

Nej jag har inte sagt att det är bättre att dom är halvnakna. Det jag skrev var att det är trevligare att titta på en vacker kvinna än en ful kvinna.
Jag är 100% säker på att skaparna av Ayumi hade som vision att skapa en så vacker och sexig kvinna som den grafiska stilen tillåter för att få så stora intäkter av spelet som möjligt. Allt annat än tillåta skaparen att få använda sin fria vilja till den grafiska stilen kan bara hämma den och försämra resultatet.

Hahahah, what?

Jag tror att de som skapade Lara i de nya spelen gjorde det av exakt samma skäl. Resultatet är dock lite annorlunda. Lara är både vacker och sexig, men inget sexobjekt som Ayumi är. Dessutom har Lara muskler, vilket är mer än man kan säga om Ayumis beniga lilla rumpa.

Allt som reduceras till något icke levande objektifieras.

Nej Lara är i exakt samma sits som Ayumi som är sexualiserad så långt som det grafiska stilen tillåter. Det hade aldrig gått att göra Lara på samma sätt som tidigare med smal midja. Därför gjorde dom henne mer verkliga proportioner. Hade dom gjort Lara likt tidgare hade det sett dumt ut i ett spel med en grafisk stil mer åt verkliga hållet. Om du vill veta mer om hur grafiska stilar kan krocka kolla upp videon som man lagt upp om Ocarina of Time i Unreal Engine.

Som jag skrev tidigare går det inte att undvika att hon stönar runt i D-kupor och visar omotiverade boob shots.
Hade dom INTE sexualiserat henne skulle dom byta ut alla stön mot mindre erotiska flämtningar och minskat hennes bröst och tagit bort scener som enbart är där för att visa upp hennes stora tuttar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Allt som reduceras till något icke levande objektifieras.

Nej Lara är i exakt samma sits som Ayumi som är sexualiserad så långt som det grafiska stilen tillåter. Det hade aldrig gått att göra Lara på samma sätt som tidigare med smal midja. Därför gjorde dom henne mer verkliga proportioner. Hade dom gjort Lara likt tidgare hade det sett dumt ut i ett spel med en grafisk stil mer åt verkliga hållet. Om du vill veta mer om hur grafiska stilar kan krocka kolla upp videon som man lagt upp om Ocarina of Time i Unreal Engine.

Som jag skrev tidigare går det inte att undvika att hon stönar runt i D-kupor och visar omotiverade boob shots.
Hade dom INTE sexualiserat henne skulle dom byta ut alla stön mot mindre erotiska flämtningar och minskat hennes bröst och tagit bort scener som enbart är där för att visa upp hennes stora tuttar.

http://theco-operatives.com/wp-content/uploads/2013/03/tombra...

http://bitgrabbers.com/public/screenshots/thumbnails_large/th...

Lara har inga D-kupor - DET HÄR är D-kupor. Laras bröst är inte små, men de är absolut inte stora heller. Samus har utvecklats i precis motsatt riktning jämfört med Lara - sexualiseringen har ökat. Inte för att den fyller någon funktion i spelen, utan för att Nintendo vill göra Samus till ett sexobjekt för den manlige spelaren. Vad gäller Laras stön kanske det bara är du som uppfattar dem som "erotiskt flämtande"?

Sedan pratar du om att grafikstilar skulle påverka sättet kropparna utformas på - det tvivlar jag starkt på:

Där har du en grafikstil som, även om tekniken är drygt tio år gammal, är realistisk - och ändå har hon precis som Ayumi och gamla Lara, en onormalt smal kropp som är som hämtad från modellvärlden där ätstörningar är standard.

Vad det istället handlar om är att Square Enix, som tog över varumärket Tomb Raider, insåg att åtminstone en del spelare har vuxit upp och inte längre eftersträvar det förlegade och extremt osunda modellidealet. Nintendo gjorde tvärtom med Samus, de kunde inte sälja Metroid så de har desperat försökt sälja Samus istället. Men det verkar inte ha gått så bra, eller vad säger du?

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av marcus8958:

Allt som reduceras till något icke levande objektifieras.

Nej Lara är i exakt samma sits som Ayumi som är sexualiserad så långt som det grafiska stilen tillåter. Det hade aldrig gått att göra Lara på samma sätt som tidigare med smal midja. Därför gjorde dom henne mer verkliga proportioner. Hade dom gjort Lara likt tidgare hade det sett dumt ut i ett spel med en grafisk stil mer åt verkliga hållet. Om du vill veta mer om hur grafiska stilar kan krocka kolla upp videon som man lagt upp om Ocarina of Time i Unreal Engine.

Som jag skrev tidigare går det inte att undvika att hon stönar runt i D-kupor och visar omotiverade boob shots.
Hade dom INTE sexualiserat henne skulle dom byta ut alla stön mot mindre erotiska flämtningar och minskat hennes bröst och tagit bort scener som enbart är där för att visa upp hennes stora tuttar.

http://theco-operatives.com/wp-content/uploads/2013/03/tombra...

http://bitgrabbers.com/public/screenshots/thumbnails_large/th...

http://i.imgur.com/OMzz0Ay.jpg

Lara har inga D-kupor - DET HÄR är D-kupor. Laras bröst är inte små, men de är absolut inte stora heller. Samus har utvecklats i precis motsatt riktning jämfört med Lara - sexualiseringen har ökat. Inte för att den fyller någon funktion i spelen, utan för att Nintendo vill göra Samus till ett sexobjekt för den manlige spelaren. Vad gäller Laras stön kanske det bara är du som uppfattar dem som "erotiskt flämtande"?

Sedan pratar du om att grafikstilar skulle påverka sättet kropparna utformas på - det tvivlar jag starkt på:

http://i.imgur.com/5xQjjFP.png

http://i.imgur.com/G5eRGTx.png

Där har du en grafikstil som, även om tekniken är drygt tio år gammal, är realistisk - och ändå har hon precis som Ayumi och gamla Lara, en onormalt smal kropp som är som hämtad från modellvärlden där ätstörningar är standard.

Vad det istället handlar om är att Square Enix, som tog över varumärket Tomb Raider, insåg att åtminstone en del spelare har vuxit upp och inte längre eftersträvar det förlegade och extremt osunda modellidealet. Nintendo gjorde tvärtom med Samus, de kunde inte sälja Metroid så de har desperat försökt sälja Samus istället. Men det verkar inte ha gått så bra, eller vad säger du?

och byter man texturer blir det lättare att jämföra.

Det är bara att erkänna att du gjort bort dig helt. Lara är sexualiserad så det sjunger om det och du har fortfarande inte klarat av att förklara HUR en virtuell karaktär på något sätt kan förtrycka det kvinnliga könet. Redan i början av tråden bad azynkron om rapporten som bevisade att samband mellan fantasier om kvinnliga karaktärer påverkar negativt mäns syn på kvinnor.

Än så länge har du endast sagt att sexualisering = sexism. Men du har aldrig kunnat bevisa eller förklara varför sexualiserade karaktärer på något sätt är negativt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Ronald:

Dessutom är inte de barbröstade männen till för att attrahera kvinnor, utan för att få män att kunna identifiera sig med en karaktär som utstrålar styrka och makt.

Jo men de kurviga läckerbitarna är till för att tjejer ska kunna identifiera sig mer med dom också. Som utstrålar feminin tilldragelse Win för alla och särskilt för mig som tycker om att se sånt. För jag blir inte lika munter av att se trötta gamla kärringar.

Hur utstrålar en karaktär "feminin tilldragelse"? Och det behöver inte vara en trött gammal kärring, utan helt enkelt en stark kvinna med muskler.

Ska kvinnor identifiera sig med starka kvinnor med muskler? Hur många sådana ser du i samhället jämfört med stora bröst och smal midja? Då kan du väl även föreslå att män borde identifiera sig med män som ser ut som att de gått på östrogenbehandling.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Förstår inte varför folk längre svarar detta uppenbara troll...
Han bevisar ju gång på gång att logik är struntsamma..

Skriv svar