Hur får vi stopp på sexismen i spelen?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

och byter man texturer blir det lättare att jämföra.
http://orig13.deviantart.net/0ee2/f/2014/326/7/9/tomb_raider_...

Det är bara att erkänna att du gjort bort dig helt. Lara är sexualiserad så det sjunger om det och du har fortfarande inte klarat av att förklara HUR en virtuell karaktär på något sätt kan förtrycka det kvinnliga könet. Redan i början av tråden bad azynkron om rapporten som bevisade att samband mellan fantasier om kvinnliga karaktärer påverkar negativt mäns syn på kvinnor.

Än så länge har du endast sagt att sexualisering = sexism. Men du har aldrig kunnat bevisa eller förklara varför sexualiserade karaktärer på något sätt är negativt.

Att byta ut texturerna gör dock ingen skillnad i frågan - det där är fortfarande inga STORA bröst som Samus har.

Jag har redan förklarat flera gånger hur jag ser på saken angående sexualisering I SAMMANHANGET, vilket du inte verkar vilja lyssna på alls. Jag har heller inte sagt att sexualisering=sexism, så lägg inte ord i munnen på mig tack.

Jag vet att den där studien finns, ska försöka hitta den och länka. Den visar att killar som spelar många spel med sexism visar upp en annan attityd mot riktiga tjejer i verkligheten - för allt vi ser påverkar oss.

Sedan noterar jag att du inte svarade på mitt motargument angående grafikstilar.

Medlem

Killen har varit reggad i 6 dagar, han postar threads med obvious troll/click-baits and ger inga ordentliga argument för något, han säger bara saker för att få er att reagera.

Hoppas egentligen att ni bara spelar med, annars så är det sorgligt.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Killen har varit reggad i 6 dagar, han postar threads med obvious troll/click-baits and ger inga ordentliga argument för något, han säger bara saker för att få er att reagera.

Hoppas egentligen att ni bara spelar med, annars så är det sorgligt.

Jag har argumenterat hela tiden. Läs så ser du. Men skyll inte på mig om du inte vill se, och sluta anklaga mig för saker som inte stämmer. Håll en god ton.

Medlem

För att stoppa sexismen i spel. Måste den stoppas i verkligheten.


signatur

Niet.

Medlem

Så var det dags igen. Zelda-outfiten är jättefin. Inget ont om den (annat än att den skär sig med temat i spelet).

Med Samus alltså. Dräkten är så tight att den ser ut att vara påmålad, jättestora bröst och en perfekt rundad rumpa med världens tydligaste stjärtskåra.

Hänger Nintendo inte med i genusutvecklingen? Fattar de inte att de bara kommer få skit för det här?

Medlem
Skrivet av Ronald:

https://www.youtube.com/embed/j9Vq2QZx2Ns

Så var det dags igen. Zelda-outfiten är jättefin. Inget ont om den (annat än att den skär sig med temat i spelet).

Med Samus alltså. Dräkten är så tight att den ser ut att vara påmålad, jättestora bröst och en perfekt rundad rumpa med världens tydligaste stjärtskåra.

Hänger Nintendo inte med i genusutvecklingen? Fattar de inte att de bara kommer få skit för det här?

De ända som bryr sig är de troll som du.
Stick

Moa
Medlem
Skrivet av Ronald:

http://i.imgur.com/G5eRGTx.png

och ändå har hon precis som Ayumi och gamla Lara, en onormalt smal kropp som är som hämtad från modellvärlden där ätstörningar är standard.

Men vänta nu, det där är ingen onormalt smal kropp och hon ser definitivt inte ut att lida av ätstörningar med tanke på hennes fylliga bakdel. Använd inte begreppet ätstörning så respektlöst, tack.

Tycker inte det finns någon särskild sexism vad gäller spelkaraktärers kroppar i övrigt, finns ju faktiskt massor av vältränade hunks också i många spel idag. För att inte tala om alla manliga karaktärer som går med bar överkropp.

Medlem
Skrivet av Ronald:

https://www.youtube.com/embed/j9Vq2QZx2Ns

Så var det dags igen. Zelda-outfiten är jättefin. Inget ont om den (annat än att den skär sig med temat i spelet).

Med Samus alltså. Dräkten är så tight att den ser ut att vara påmålad, jättestora bröst och en perfekt rundad rumpa med världens tydligaste stjärtskåra.

Hänger Nintendo inte med i genusutvecklingen? Fattar de inte att de bara kommer få skit för det här?

De får bara skit i skitnödiga Sverige, där kön inte får existera.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Moa:

http://i.imgur.com/G5eRGTx.png

Men vänta nu, det där är ingen onormalt smal kropp och hon ser definitivt inte ut att lida av ätstörningar med tanke på hennes fylliga bakdel. Använd inte begreppet ätstörning så respektlöst, tack.

Vaddå "fyllig"?

Moa
Medlem
Skrivet av Ronald:
Skrivet av Moa:

http://i.imgur.com/G5eRGTx.png

Men vänta nu, det där är ingen onormalt smal kropp och hon ser definitivt inte ut att lida av ätstörningar med tanke på hennes fylliga bakdel. Använd inte begreppet ätstörning så respektlöst, tack.

Vaddå "fyllig"?

Skrivet av Ronald:
Skrivet av Moa:

http://i.imgur.com/G5eRGTx.png

Men vänta nu, det där är ingen onormalt smal kropp och hon ser definitivt inte ut att lida av ätstörningar med tanke på hennes fylliga bakdel. Använd inte begreppet ätstörning så respektlöst, tack.

Vaddå "fyllig"?

http://www.synonymer.se/?query=fyllig

Rund, knubbig, trind, mullig, fetlagd.

Hon har en smal kropp, men en fet stjärt. Fast egentligen ska man inte säga fet för det låter ju inte så trevligt, så man säger fyllig istället.

Likadant med killar som stor mage. Istället för att säga att de har feta magar så uttrycker man sig lite trevligare med att de är kraftigt byggda.

Inaktiv

... [självcensur]

Medlem
Skrivet av Moa:
Skrivet av Ronald:
Skrivet av Moa:

http://i.imgur.com/G5eRGTx.png

Men vänta nu, det där är ingen onormalt smal kropp och hon ser definitivt inte ut att lida av ätstörningar med tanke på hennes fylliga bakdel. Använd inte begreppet ätstörning så respektlöst, tack.

Vaddå "fyllig"?

Skrivet av Ronald:
Skrivet av Moa:

http://i.imgur.com/G5eRGTx.png

Men vänta nu, det där är ingen onormalt smal kropp och hon ser definitivt inte ut att lida av ätstörningar med tanke på hennes fylliga bakdel. Använd inte begreppet ätstörning så respektlöst, tack.

Vaddå "fyllig"?

http://www.synonymer.se/?query=fyllig

Rund, knubbig, trind, mullig, fetlagd.

Hon har en smal kropp, men en fet stjärt. Fast egentligen ska man inte säga fet för det låter ju inte så trevligt, så man säger fyllig istället.

Likadant med killar som stor mage. Istället för att säga att de har feta magar så uttrycker man sig lite trevligare med att de är kraftigt byggda.

En fet stjärt, är du seriös? Hur får du den till att vara fet?

Moa
Medlem
Skrivet av Ronald:

En fet stjärt, är du seriös? Hur får du den till att vara fet?

Genom att titta på den. Hon har en stor stjärt och det finns ingen tillstymmelse till muskulatur någonstans.

Man ser att den är fet och mjuk.

Medlem

Det här är ingen stor rumpa:

Tvärtom är den liten och extremt vältränad. Hade hon inte haft någon muskulatur som du säger så hade den inte haft en perfekt rund form utan hängt.

Tyvärr är hon ett exempel på vad som händer då man låter män designa kvinnor i spel. De representerar inte majoriteten av kvinnor i spel, utan designar karaktären med en trådsmal modellkropp och en liten pojkrumpa som knappt har något fett på sig.

Det här skapar en skadlig norm, på samma sätt som modellbranschen skapar en skadlig norm genom att så sällan visa vanliga kvinnor och istället anorexioffer.

Medlem

Någon som vet ett bra porr spel? Gärna där man kan örfila kvinnan och säga åt henne att göra en macka för att sedan utnyttja henne för mina egna lustar?
För det är väl så kvinnor skall hanteras?

Inaktiv
Medlem

Det är såna här trådar som gör att jag inte orkar hänga på FZ längre. Inte redaktionens fel, utom möjligen lite lam moderering. Jag vill inte bli påmind om hur män, gamers och folk trampar runt i sexistträsket eller är helt ofårstående till ganska uppenbara fakta.

Jag står alltså på trådskaparens sida.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Augustus:

Det är såna här trådar som gör att jag inte orkar hänga på FZ längre. Inte redaktionens fel, utom möjligen lite lam moderering. Jag vill inte bli påmind om hur män, gamers och folk trampar runt i sexistträsket eller är helt ofårstående till ganska uppenbara fakta.

Jag står alltså på trådskaparens sida.

Tråkigt att du känner så. Har haft tråden på bevakning sedan den skapades. Det är ganska uppenbart att folk tycker vitt och brett i den här frågan och har resonerat lite "bättre att de får ur sig det här än i alla andra trådar".


signatur
Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Augustus:

Det är såna här trådar som gör att jag inte orkar hänga på FZ längre. Inte redaktionens fel, utom möjligen lite lam moderering. Jag vill inte bli påmind om hur män, gamers och folk trampar runt i sexistträsket eller är helt ofårstående till ganska uppenbara fakta.

Jag står alltså på trådskaparens sida.

Tråkigt att du känner så. Har haft tråden på bevakning sedan den skapades. Det är ganska uppenbart att folk tycker vitt och brett i den här frågan och har resonerat lite "bättre att de får ur sig det här än i alla andra trådar".

Inaktiv

[*]länk[/list]]

Skrivet av Augustus:

Det är såna här trådar som gör att jag inte orkar hänga på FZ längre. Inte redaktionens fel, utom möjligen lite lam moderering. Jag vill inte bli påmind om hur män, gamers och folk trampar runt i sexistträsket eller är helt ofårstående till ganska uppenbara fakta.

Jag står alltså på trådskaparens sida.

Medlem

Jag har inte läst hela tråden och vet inte om jag orkar med det heller, kollade bara in sista sidan. Jag har inte något emot att diskutera denna frågan, men tycker att den är allt för skev (ensidigt vinklad) av flera anledningar och ofta väldigt överdriven. 2014 och framåt är åren som folk blir så otroligt lättkränkta av allt, så själva ordet har förlorat i värde/tyngd. Om någon skriver sexist eller rasist idag så bryr man sig knappt, då det används precis hela tiden om exakt allt. Hur som helst, till Topic:

Skrivet av Ronald:

Det här är ingen stor rumpa:

*bild*

Tvärtom är den liten och extremt vältränad. Hade hon inte haft någon muskulatur som du säger så hade den inte haft en perfekt rund form utan hängt.

Tyvärr är hon ett exempel på vad som händer då man låter män designa kvinnor i spel. De representerar inte majoriteten av kvinnor i spel, utan designar karaktären med en trådsmal modellkropp och en liten pojkrumpa som knappt har något fett på sig.

Det här skapar en skadlig norm, på samma sätt som modellbranschen skapar en skadlig norm genom att så sällan visa vanliga kvinnor och istället anorexioffer.

Visst, men å andra sidan:

1) Män framställes på samma sätt

2) Det kanske finns en anledning till att de ser ut som de gör. Jag menar, skall man vara en person som kan löpa i 5 km, slåss mot 12 pers utan att bli speciellt trött, svinga sig mellan plattformar osv osv osv då kan man inte se som t ex mig; en säck potatis där minst 15 kg fett skulle behövas tränas bort, för att inte tala på att det vore kul att kunna bära en säck med plantjord i 50 m utan att behöva en paus. Så "anorexioffer" nej, "vältränade" ja.

Om Duke Nukem hade sett ut som Gaben, hade det varit realistiskt då? (Om man nu bortser från alien-biten... jag tänkte på hur mycket personen orkar.) Om Lara Craft hade sett ut som en kvinnlig version av Harrysson, hade det varit realistiskt att se henne svinga sig från en lian till en annan, dyka ned i en damm under ett tempel och sedan strida mot diverse djur?

Visst skall man inte överdriva åt något håll, men sedan måste man också dels sätta personerna i kontext. Dels måste man också, innan man skriker "sexistiskt" när kvinnor framstår som det ena eller det andra, även se att män är "drabbade" av samma skeva kroppsfixering som kvinnor. Men hör man något från det hållet?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hur får vi stopp på sexismen i spelen?

Det är ungefär som att fråga ,,,, Varför har en spindel 8 ben.


signatur

Wasted.White.Boys

Skriv svar