StarCroW skrev:
Jag är ju mer Quake spelare ut i fingertopparna, spelat sedan barnsben och även tävlat i dessa FPS spel som yngre. Jag saknar verkligen dessa spel på marknaden just nu och de som släppts har inte fallit mig i smaken alls.
För min del skulle jag vilja se mer utav de vi såg både Quake 3 Arena och Unreal Tournament införde. Dvs rena FPS spel som riktar sig emot online spelande och esport aspekten av det hela. Och idag ställs ju då högre krav vad detta innebär. Men dagens FPS som spelas mycket online är ju som bekant krigs spel ala Call of Duty, Battlefield mfl titlar...
För min del så tröttnar jag väldigt snabbt på sådana spel och hade velat så något med högre tempo och som kräver snabba reflexer, reaktionsförmåga dvs något som är svår att bemästra men helsikes kul att både titta på och spela själv.
Tror många speltillverkare tror helt galet fel gällande sådana old school shooters idag. Det är inte just de trånga korridorerna i singelplayer vi vill ha utan snarare den renskalighet som fanns i dessa äldre FPS titlar när man spelade online. Vad skulle de då kunna tillföra denna genre säger ni?
Ja mina tankar går direkt till följande saker:
1. Modernare grafik motor(ja grafik är inte allt men de kan locka nya spelare)
2. Features som tillför online delen något och görr det enklare och mer tävlingsinriktat. Kolla DOTA 2 som ett exempel - inbyggt system för shoutcasters, spectators och tom följa minsta spelares rörelser finns direkt i betan.
3. Fräsha idéer för fysik, banor, vapen som ger spelet ett djup som tar tid att bemästra.
4. Förnya gamla mods som tex, CTF(Capture the flag) och gör det mer teamplay krävande. Tycker själv idéen bakom linkgun i tex, ett utav Unreal Tournament spelen verkade fiffigt. Här kunde man skjuta med detta vapnet en stråle på sin lagkamrat och sedan gjorde denne mer skada med samma vapen. Detta krävde att samtliga koncentrerade sig både på varandra, banan, fiendernas positioner(notera att jag ej har så mycket erfarenhet av just unreal serien).
Nä idag ska allt vara så beigt, brunt och tråkigt i mitt tycke. Bara en sådan sak som att enbart kunna bära med sig 2 vapen är för mig så otroligt tråkigt och gör spelen så tafatta idag. Visst jag menar inte att de kräver mindre skillnivå för de, men det är inte riktigt samma sak som att kuta runt i 200km/h och byta till exakt rätt vapen ur din arsenal och precision sätta det där skottet som avgjorde hela matchen för ditt lag.
Instämmer till 100%.
Många verkar ju tro att om ett spel har ett högt tempo som i t.ex Quake så blir det bara hjärndött skjutande utan något som helst taktiskt tänkande. Men det är ju så fel det kan bli eftersom att förutom snabba reflexer och bra aim så är det väldigt mycket taktik i dessa snabba FPS-spel.
Jag har försökt följa andra FPS-spel inom esport men det är för långsamt tempo, alldeles för förutsägbara matcher och inga imponerande frags/kills. Det är otroligt tråkigt att kolla på.
Jag tror på Reborn som nästa stora FPS-spel. Eller rättare sagt jag hoppas på Reborn. I det kommer i princip allt du räknade upp att finnas med från början och med tanken på att det utvecklas av gamla pro's från Quakescenen så finns en hög grad av kompetens för vad som gör ett FPS-spel bra för esport.