Industrimat + återkallning i flera länder

Medlem

Jag föredrar egenlagad mat, men jag kan inte minnas någon färdiglagad mat som smakar illa.
Det finns en färdig fiskgratäng som är riktigt god och jag äter ibland någon Gorbys-pirog (även om de säkert saknar näringsämnen).

Inaktiv
Skrivet av Tunguska:

Tydligen så hade dom hittat spår av cancer medicin som ges till hästar i köttet,
och på så vis listat ut att det var häst i en produkt som det endast ska vara nötkött i.

Svårt att säga hur vida det stämmer med medicinen, men det är så det rapporterades i p3nyheter.
Att jag inte har sett det nämnas någon annanstans är ganska intressant tycker jag.

Det står något liknande i artikeln från SvD:

"Brittiska livsmedelsverket FSA har begärt ytterligare tester för att se om ett läkemedel för hästar, fenylbutazon, kan finnas i produkterna. Medlet är förbjudet i livsmedel."


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

det jag upplever som ett problem med att det är häst istället för nötkött är att man har så dålig kontroll över produkten, vem vet vad det är för typ av häst, tex kan det ju handla om sjuka hästar eller medicinerade hästar som kanske inte är så bra som föda. Fast det problemet finns väl även om det är nötkött som används eftersom de inte verkar ha en susning.

Nu är det flera år sen jag åt en djupfryst produkt, tyckte de smakade helt ok men jag försöker så gott det nu går att hinna med att laga mat till mig och barnen på vardagarna. Visst händer det att jag köper nåt färdiglagat men jag försöker då hitta lite bättre alternativ som tex stuvad spenat, vegetarisk ärtsoppa eller bättre köttbullar (då 80% kött).
Lagar jag mat själv så försöker jag använda ekologiska produkter.


signatur

thank you, come again

Inaktiv
Skrivet av joary639:
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Nomz:
Skrivet av Sipmo:

Jag läste SvDs artikel om Hästköttshärvan och finner det lustigt att
det ifrån början var 1st Findus Lasagne som visat sig innehålla hästkött...

men tack vare att nästan allt kött verkar komma ifrån ett och samma ställe
så har detta lett till återkallning i flera länder..

"Comigel levererar frysmat till sexton länder, däribland de skandinaviska."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hastkottsharvan-vaxer-allt-...

Vad har ni för ställning till industrimat, dvs "färdiglagade portionsrätter"?

I mitt fall så finner jag både produktionen och maten osmaklig.

Det enda problemet med det är att dom ljugit om vad dom haft i sin mat. Att det är hästkött är inte dåligt eller farligt. Jag tycker själv att häst kan vara rätt gött.

De har antingen ljugit, eller inte haft någon kontroll alls.

För jäcktat och mödolöst skall maskineriet gå!
Billigast säljer.

dom borde väl bara kunna märka om förpackningarna å sedan sälja dem vidare.. om man inte gillar att köpa hästkött så struntar man i att köpa dessa.. men det är klart att folk blir arga om de trott de inte ätit häst å nu har gjort det.

Fast nu handlar det ju inte om man gillar my little pony eller inte. Det handlar om att man har ljugit för ett par miloner konsumenter, man säger att det är en typ av kött men egentligen något annat. Bara tänk vidare om detta skulle vara detsamma med smör, mjölk, bröd, dina datorprylar, telefon osv, inte särskilt ok eller hur?

Hästarnas fodras och medicineras mer/värre än vad vanliga nötkreatur gör, dvs mer skit i deras kroppar ger mer skit i våra kroppar.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Nomz:
Skrivet av Sipmo:

Jag läste SvDs artikel om Hästköttshärvan och finner det lustigt att
det ifrån början var 1st Findus Lasagne som visat sig innehålla hästkött...

men tack vare att nästan allt kött verkar komma ifrån ett och samma ställe
så har detta lett till återkallning i flera länder..

"Comigel levererar frysmat till sexton länder, däribland de skandinaviska."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hastkottsharvan-vaxer-allt-...

Vad har ni för ställning till industrimat, dvs "färdiglagade portionsrätter"?

I mitt fall så finner jag både produktionen och maten osmaklig.

Det enda problemet med det är att dom ljugit om vad dom haft i sin mat. Att det är hästkött är inte dåligt eller farligt. Jag tycker själv att häst kan vara rätt gött.

De har antingen ljugit, eller inte haft någon kontroll alls.

För jäcktat och mödolöst skall maskineriet gå!
Billigast säljer.

dom borde väl bara kunna märka om förpackningarna å sedan sälja dem vidare.. om man inte gillar att köpa hästkött så struntar man i att köpa dessa.. men det är klart att folk blir arga om de trott de inte ätit häst å nu har gjort det.

Fast nu handlar det ju inte om man gillar my little pony eller inte. Det handlar om att man har ljugit för ett par miloner konsumenter, man säger att det är en typ av kött men egentligen något annat. Bara tänk vidare om detta skulle vara detsamma med smör, mjölk, bröd, dina datorprylar, telefon osv, inte särskilt ok eller hur?

Hästarnas fodras och medicineras mer/värre än vad vanliga nötkreatur gör, dvs mer skit i deras kroppar ger mer skit i våra kroppar.

Såg det sedan att det inte riktigt va så enkelt.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Problemet för mig är att färdigrätter inte ger så mycket som egen lagad mat gör, och så smakar allt ihop i ett, som en konst gjord framställning, (fett och socker.) Det känns som allt det nyttiga som vitaminer, mineraler(?) med mera inte finns kvar i den konstgjorda degen. Men om man är hungrig någon gång och vill ha mat snabbt så är två färdigrätter väldigt gott att få i sig faktiskt, men det känns inte bra i kroppen. Som tur är har jag lärt mig laga mat på sistone, som tex. konstroganoff, köttfärsås, och diverse soppor. Tar man en dag till att laga mat så räcker det till dagen efter, och kanske dagen efter det, och det bästa är att det går fort att varma om man har färdiglagad mat.

Ett recept jag kan rekommendera som lägger sig i magen och som räcker till 2-3 dagar, som är lätt att laga och varma.

Konstroganoff, snabbt och enkelt.

Lägg en smör klick i stekpannan, och hacka en lök. Ta fram en stor saftig falukorv och såga eller hacka skiten i bitar. Sätt på plattan (högsta eller näst högsta) med smöret och häll i löken och falukorven i Stekpannan, och sedan bryner du skiten tills falukorven har blivit lite stekt eller har fått lite färg. Medan du bryner skiten så kan du krossa en bit vitlök, lägg i det i joxxet. Rör om. Sedan kan du krydda allt med (Grill krydda eller Allpiffi-krydda) eller något liknande också, svartpeppar rekommenderas också. Nu när all skit är i princip färdigt så behöver vi lite sås. (Sänk plattan till 3 ungefär), vi vill inte att såsen ska kokas bort. Häll i Grädde, (Matlagnings grädde eller Visp grädde, det går bra vilket som.) Man kan hälla i en halv kopp med vatten om man vill, det skadar inte, (det är för att lösa upp grädden så inte såsen blir för krämig utav den.) Sist men inte minst, tomatpuré. Tomatpurén tillsätter smak och skapar den fina röda färgen. Rör om. Låt skiten bubbla i någon minut (så skiten blandas med varann och så det blir varmt). Färdigt. Koka ris till. (Det kan du göra under tiden du gör detta om du har skillsen.) Om man vill ha det lite speciellt så kan man alltid bryna allt ihop med en bit paprika. Du tar en paprika och bryner den med köttet och löken helt enkelt. Du hackar den också i bitar.

Medlem

Jag saknar alternativet "Helt Ok nödlösning, men inget jag äter regelbundet."

Själv äter jag så mycket egenlagad mat som möjligt: för att det är nyttigare, billigare och godare. Men ibland så kan fryst färdigmat slinka ned också. De flesta gånger det sker så är det för att jag inte fått med med matlåda till jobbet av någon anledning.

Sedan så finns det allt fler butiker med salladsbar, vilket är ett mycket bra alternativ. Kanske lite dyrare, beroende på hur mycket och vad man tar förståss, men nyttigt och gott.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kalla mig blåögd, men jag har alltid trott att det var svenska kor och grisar i Findus mat. Jag köper aldrig mera Findus produkter, jag struntar i om det smakar bra, det ska vara svenskt kött i det.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv

Jag blir minst sagt deprimerad när jag läser om att Hästköttshärvan fortsätter att breda ut sig..

Just nu är det IKEA som rullar tillbaka sina köttbullar efter ett test visar på att deras Familjen Dafgård tillverkade köttbullar innehåller höstkött.

http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=106880

Jag tycker att det borde vara hårda straff på globalt livsmedelsfusk,
eller livsmedelsfusk i huvudtaget.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Tyvärr är risken stor att det blir ju så när det skall vara biligt, billigt, billigt.

Fast i vissa fall har det ju visat sig vara häst, eller annat billigt kött, även för sådana som har betalat mer för att vara säkra på att få rätt kött. Då är det ännu värre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar