"Ingen mening med livet"

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av raslon:

Varför har människan fortfarande blindtarm? Eftersom den inte längre fyller någon funktionalitet hos människan borde väl evolutionen bara sortera bort den?

Du har fullkomligt missförstått hela evolutionsteorin. Du måste vända på frågan. Är blindtarmen något som hindrar människans överlevnad och fortplantningsförmåga i tillräckligt hög grad för att de som bär på anlagen kommer att dö ut?

Det finns en art av fiskar som lever i totalt mörker i grottor och har så gjort i tusentals år. Med tiden har de avvecklat sina ögon, d.v.s de har inga ögon alls. Så nog finns det exempel på att naturen gör sig av med onödiga funktioner också.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem
Skrivet av PigLift:
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av raslon:

Varför har människan fortfarande blindtarm? Eftersom den inte längre fyller någon funktionalitet hos människan borde väl evolutionen bara sortera bort den?

Du har fullkomligt missförstått hela evolutionsteorin. Du måste vända på frågan. Är blindtarmen något som hindrar människans överlevnad och fortplantningsförmåga i tillräckligt hög grad för att de som bär på anlagen kommer att dö ut?

Det finns en art av fiskar som lever i totalt mörker i grottor och har så gjort i tusentals år. Med tiden har de avvecklat sina ögon, d.v.s de har inga ögon alls. Så nog finns det exempel på att naturen gör sig av med onödiga funktioner också.

Nu missförstår du också - det handlar inte om vad som är onödigt utan vad som är nödvändigt! Stor skillnad.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

KazikluBey och CastorFiber har rätt.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

*stands corrected*


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Inaktiv
Skrivet av DreadX:

varför har män bröst?

Eftersom vi först formas som kvinnligt kön när vi är små små foster. Alltså en eggcell har XX och en spermie har XY så innan man får veta ifall man ska bli kvinna (XX) eller man (XY) så är man redan kvinnligt formad och sedan växer det antingen ut en penis eller så växer penisen tillbaka och blir ett klitoris så att man blir en kvinna. Samma sak med att man först får bröstvårtor och när man blir kvinna växer dom ut till mjölkproducerande bröst eller mans bröst som bara har en bröst vårta. Den har ingen funktion utan bara finns där. Kommer någ att försvinna i tiden.


signatur

ONE TIME AT BANDCAMP! "i saw this guy, and he LOOKED at med. It was soooo cool!

Medlem

Det finns faktiskt ganska många män som kan producera mjölk. Lite FYI sådär på lördagskvällen.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Meningen med livet är inte att föra sin art vidare. Så om personen inte kan leva utan en mening, hur kan då så många kastrerade grabbar ha någon livsglädje alls? Enligt mig kan livet skapa mening (en rörelse eller en blåtira) men mening kan aldrig skapa en mening. Liv kan skapa liv men själva livet i sig får ingen mening. Evolutionsteorin står för att meningen skapat livet (som inte är mening).

Enkelt sagt får saker bara mening om det var menat att det skulle få en mening. Därför kan vi hitta på egna meningar med livet om vi önskar, till exempel god jul!


signatur

/J.

Inaktiv

Du tänker fel jollehojje, du menar alltså att livsglädje = meningen med livet?

En "meningslös" människa i livsfrågan behöver inte må sämre för det. Och sen så är inte evolutionsteorin som du säger. Du kan läsa ovan där jag förklarar den ganska bra, det du säger är dock kanske en annan teori? Bara för att en teori har med evolution att göra så kan du inte kalla den evolutions teori.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av jollehojje:

Meningen med livet är inte att föra sin art vidare

Det är alldeles sant, evolutionsteorin säger att meningen med livet är att föra sin DNA vidare.

Och förresten, jag kan fan tyda dina inlägg.. dom snurrar runt runt runt och meningen med livet ploppar in överallt. Ta ett steg bakåt efter en sekund och kolla på hur du strukturerar dina argument så blir det kanske lättare att läsa sedan God Jul och fortsätt tänka.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av sno0zer:

Det är alldeles sant, evolutionsteorin säger att meningen med livet är att föra sin DNA vidare.

Evolutionsteorin säger att det är troligare att en individ som strävar efter att fortplanta sig har en högre relativ reproduktionsframgång än en individ som inte strävar efter att fortplanta sig. Ur det kan jag inte dra slutsatsen att vi lever för att fortplanta oss. Då skulle ju jag också behöva accepterföljande resonemang.
*En individ som äter har större relativ reproduktionsframgång än en individ som inte äter alltså är meningen med livet att äta.

Mening med livet är en existensiell fråga och behandlas inte inom biologin. Biologin erbujder bara en förklaringsmodell på varför vissa anlag som t.ex. fortplantningsdriften är sannolika.


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Om evolutionsteorin är sann så existerar livet bara "because it can". Livet har ingen mening. Punkt slut, biologin har gett svaret. Det är inte en existensiell fråga föränn man gör livet till något det inte är.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Meningen med livet är att existera inte att skriva dumma foruminlägg bara för att man känner för det.

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

Du tänker fel jollehojje, du menar alltså att livsglädje = meningen med livet?

En "meningslös" människa i livsfrågan behöver inte må sämre för det. Och sen så är inte evolutionsteorin som du säger. Du kan läsa ovan där jag förklarar den ganska bra, det du säger är dock kanske en annan teori? Bara för att en teori har med evolution att göra så kan du inte kalla den evolutions teori.

Om du läser mitt förra inlägg så säger jag ingenting om att en människa som inte har någon mening skulle må sämre. Jag gav ett exempel om de stackars "grabbarna", men gång på gång missförstås jag och jag måste repetera. Jag ser ju att vi har samma tankar bara att en del "vetenskapsmän" verkar gilla att dela upp fler teorier av en enda och placera folket i en ond samt en god sida.

Dessutom kan jag kalla mig för halvtroende ateist, för faktum är att vetenskapen är en religion. Som det skrevs tidigare skulle man enligt Nagash vända sig till vetenskapen för att få reda på livets mening vilket är lite motsägande samtidigt han avvisar "religionen" för att den bara finns till för att man ska veta meningen med livet.


signatur

/J.

Inaktiv

Jag har även tänkt på det här argumentet om att livet är mer avancerat än till exempel en dator. "En dator kan väl inte växa fram mitt i naturen. Men det de inte tänker på då är att det är mycket extremt liten chans att något av sig själv byggs till samma proportioner och funktioner igen och sannerligen när vi skapat den från början.

Tänk er att ni bygger sandslott, ni sitter och gräver och sprutar med sanden tills det blir något. Då är det ju i princip 100% chans att det blir en skapelse, men det är svårare att upprepa något verk som man aldrig sett.
Så enkelt borde vetenskapens svar på alla individer vara.


signatur

/J.

Medlem

Jag har inte varit med i diskussionen innan.

Varför tror du inte på Tor och hans hammare, men på "gud"? Vad är skillnaden? En historisk bok? Full av motsägelser och immoraliska slakter som får muslimer att se ut som får?

Hur skapades datorn? Hur pillade vi ihop ICn? Va fan e gravitation?

Vi har samma kunskaps nivå om dessa saker som vi har om Evolution, Abiogensis (inte lika mycket, men på god väg), Big Bang (vill någon tala om för mig VILKEN vetenskapsman som sa att The Big Bang kom från inget?)

Jag har bara läst 10-15 kommentarer i denna tråden. Och jag har inte läst mycket intelligent eller informerat.

Troligtvis är jag dubbelt så gamla som ni som skriver här. Men det skrämmer mig, att ni inte lärt er HUR man tänker, ifrågasätter, och skaffar kunskap.

Ok. Vissa vet hur man ifrågasätter. Men det få visar (bara läst 15 inlägg) kritiskt tänkande. Bara enkla frågor.

Vad är kritiskt tänkande?

Hur fungerar de vetenskapliga principerna?

Varför ifrågasätts inte Gravitations Teorin, Atom Teorin, & Bakterie Teorin, men Evolutions Teorin?

Jag tror inte på Tor, Zeus eller Tomten. Så vem fan är "gud"? Varför tror man på "gud" men inte på Tor?

Mening med livet? Man kan välja att tro på Tomten och "tycka" att det ger en mening. Man kan välja att vara ödmjuk. Man kan välja att vara som Carola och tacka gud/Thor/Zeus/Allah/insert deity here.

Eller så kan man läsa, lära, och vara ödmjuk. Och livet blir något man aldrig sett/tänkt/trott... för man har aldrig letat efter de svaren här. Och det är rätt. Vetenskap pratar inte om Meningen med livet eller gud. Men när man förstår att man vet något. Något lite. Då förstår man ödmjukhet.

Vi kan kontrollera atomen. Vi kan använda vår Gravitations Teori för att flyga, utforska sol systemet etc. (graviton, en hypothes, "partikel, energy punkt, eller?" vi letar och byggt en 6,000,000,000 Euro apparat/experiment via Cern (skaparna av Internet)).

Vår väld är underbarare än något spöke, från någon historisk bok, kan beskriva.

Tänk!


signatur

"Never give up! Never surrender!"

Medlem
Skrivet av Mordochai:

...
(vill någon tala om för mig VILKEN vetenskapsman som sa att The Big Bang kom från inget?)
...

troligen en retorisk fråga, men jag har för mig att fred hoyle, som myntade begreppet "big bang" sa något i den stilen. det gjorde han för att visa hur absurd teorin var. han trodde alltså inte på den, och tillbringade mycket av sin karriär med att försöka motbevisa den.

Medlem

Biologi å sånt betyder inte så mycket för mig i den här frågan, även om jag tycker evolution och sådant är intressant. Jag vet bara att jag just nu faktiskt lever, och min mening med mitt liv ska bli att ge så mycket som möjligt till andra i form av glädje och minnen.

Jag var på begravning idag av en ung vän, och det fick mig att tänka ganska mycket på vad han betydde för mig, och vad han hade gett mig, vilket var väldigt mycket. När jag är där han var idag, förhoppningsvis om väldigt många år, vill jag att människor ska minnas med glädje det som jag eventuellt har gett dom i mitt liv.

Kanske min mening med att leva i grund och botten är att vara lycklig, då givandet även gör mig lycklig. Spelar egentligen ingen roll, jag har aldrig riktigt behövt sätta ett ord eller en mening för det här, men så känner jag iallafall.

Fast iofs så är det här mer mitt mål med livet än min mening, men eftersom jag inte har nåt bra svar på varför jag lever säger jag väl som så att det är min mening med livet att sträva efter mina mål.

Nu blev det visst långt och djupt


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv
Skrivet av Mordochai:

...
Varför ifrågasätts inte Gravitations Teorin, Atom Teorin, & Bakterie Teorin, men Evolutions Teorin?
//
Tänk!

Tänk.... Om vi börjar med Atom teorin så antar jag här att du menar Bohrs atommodell så ifrågasätts den inte då ingen längre anser att den faktiskt är korrekt.
Gravitations Teorin... är det Newtonsk mekanik du menar så är det ju i stort sätt samma här..... Råder stor enighet rent vetenskapligt runt relativitetsteorie.
Baktierie teorin vet jag inte alls vad du menar med (google hjälpte inte heller) så kan tyvärr inte hjälpa dig med det.


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Till Mordochai:

Ptja evolutionsteorin ifrågasätts inte särskilt mycket inom vetenskapen så vitt jag vet, dock så sätter den sig så pass mycket på tvären mot religion att det blir omöjligt för många att acceptera både kristendom eller whatever och evolution samtidigt. Därför kommer man med löjliga argument som,

"kolla på ögat? Det är alldeles för komplicerat för att ha kunnat uppkomma genom "natural selection" det består ju av massor av olika delar som inte funkar utan varandra. Kolla den där ödlan som sprutar ut nått korrosivt ämne, den gör det genom att kombinera två ämnen som inte blir farliga föränn de blandas osv."
Altså ser deras argument ut som 1. Vi kan inte komma på någon förklaring till dessa händelser. 2. Altså finns det ingen förklaring. Blabla.

Dock så är det ändå viktigt att förstå att evolution inte är sant, det är bara troligt. Man kommer fram till saker inom vetenskapen genom att 1. Ha en hypotes som förutspår en rad saker som kan genom experiment vara sanna/falska 2. Om allt som hypotesen förutspår, givet att det är ett stort antal saker hypotesen förutspår, är sannt så är hypotesen antagligen sann. 3. Om något som hypotesen förutspår är falskt så är hypotesen falsk.
Detta är naturligtvis uppenbart för alla som har läst fysik A eller ens har läst lite om ämnet.
Det viktiga är falsifierbarhet, tyvärr är Gudatro inte särskilt falsifierbart. Därför bör man inte tro på det. End of frikkin' story.

Och av evolutionsteorin följer att livet inte har någon mening. Du behövde nog inte läsa särskilt många inlägg för att komma fram till att detta har skrivits många gånger om i denna tråd.

Förstår man detta så har jag svårt att se hur man kan undgå att bli ödmjuk.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Meningen med livet är att någonting i universum ska växa upp och utveckla Spore. När det händer så kollapsar universum i ren förundran över sig själv. Rinse and repeat

Eller att äta glass... men det är lite för sent för det just nu. Hursomhelst klockan är 03:03:03 (Coincidense?) och jag har spenderat kvällen i visual studio och knappat ihop ett spel som troligtvis aldrig kommer bli klart och hängt på youtube. Är det meningen med livet? I mitt fall, troligtvis.

zzZzzZzZzzz....

Inaktiv

En sak kan vara värt att tänka på. Gud behöver inte vara någon med ett medvetande. Inte någon alls. I vilket stadie kan man kalla någonting för någon? När kan man dra en tydlig linje för vad som är en cykel eller rent skräp? Ni som undrar så är jag inte en gudfanatiker som läser bibeln. Jag har inte läst mer än några rader då jag blev tvingad i högstadiet. Men jag balanserar på något jag inte vet vad..


signatur

/J.

Medlem
Skrivet av jollehojje:

En sak kan vara värt att tänka på. Gud behöver inte vara någon med ett medvetande. Inte någon alls. I vilket stadie kan man kalla någonting för någon? När kan man dra en tydlig linje för vad som är en cykel eller rent skräp? Ni som undrar så är jag inte en gudfanatiker som läser bibeln. Jag har inte läst mer än några rader då jag blev tvingad i högstadiet. Men jag balanserar på något jag inte vet vad..

Jag har lurat i dem banorna också. Ta universum tex och den klassiska frågan: Vart tar det slut?
Varför måste det ta slut? Det är ett ord med en betydelse vi hittat på. Vi lever ju på en riktigt liten planet och känner till så otroligt lite om vårt universum, vi har nog varken ord eller bergepp för att kunna förklara allt. Då kommer religionen in och sätter pinnar i utvecklingens hjul genom att påstå att tomten gjorde allt för han hade tråkigt.

Medvetande, liv, evigt... alla begrepp som förutsätter att allt är som här på jorden överallt i universum. En smula arrogant kan man tycka.

Om en rymdvarelse landar imorgon och ser en snubbe sova under ett träd, varför skulle han tro att det var snubben som var viktig och inte träden? Eller som seinfelt sade;
Om en rymdvarelse såg en människa som var ute och gick med hunden skulle de nog kontakta hunden istället för människan... Jag menar, om du såg två livsformer gå kopplade via varandra och den ena plockade upp den andres skit... vem skulle du tro var chefen?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av IceMan:

rätt säker på min sak.
Livet har "ingen mening"
man äter för att kunna leva, leva för att kunna sätta på söta flickan så det blir barn.
som alla andra djur/växter.

Men.. då har väl livet en mening Ice?

Att sätta på flickan så det blir barn är väl meningen med livet enligt dig?

Om man ställer sig frågan: Varför gör jag inte självmord, varför vill jag fortfarande vara vid liv?

Då får man svaret på vad meningen med livet är.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

njä ser det inte som nån "mening" det bara är så så ser jag det iallafall. o/

svaret på den frågan är. räddsla.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Själva svaret på varför inte alla människor har redan tagit självmord är helt enkelt, att man vågar helt enkelt inte. Vi vet inte vad som händer i nästa liv, vill vi ta reda på det? Ja det vill vi, det är just därför vi har religion.

Även fast våra känslor säger "boho, life sucks bla bla" så har vi fortfarande reptilhjärnan som säger åt oss "nej, överlev!", för det är vad dom flesta vill, vi vill leva även fast vi kanske inte inser det.

Med andra ord, meningen med livet är i grund och botten att helt enkelt föra vidare sina gener, sen så har vi apor (se människor) utvecklats med en hjärna som har gjort det möjligt för oss att komma vidare i utvecklingen, och därmed så söker vi svar på allt, därmed så kan vi faktiskt låtsas att vi har andra mål i livet som gör oss glada (och det är just det som skiljer oss från alla andra däggdjur.)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

njae ser det mycket enklare.

Ser ingen direkt mening med livet förutom livets cykel så att säga
men för mig handlar det helt enkelt om att jag gillar att leva

Och jag anser självmord är fegt sett att ta hand om sin situation hade jag inte tyckt det hade nog risken varit stor när man vara nere i djup depression att göra nått dumt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Netstroyer:
Skrivet av Mordochai:

...
Varför ifrågasätts inte Gravitations Teorin, Atom Teorin, & Bakterie Teorin, men Evolutions Teorin?
//
Tänk!

Tänk.... Om vi börjar med Atom teorin så antar jag här att du menar Bohrs atommodell så ifrågasätts den inte då ingen längre anser att den faktiskt är korrekt.
Gravitations Teorin... är det Newtonsk mekanik du menar så är det ju i stort sätt samma här..... Råder stor enighet rent vetenskapligt runt relativitetsteorie.
Baktierie teorin vet jag inte alls vad du menar med (google hjälpte inte heller) så kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

Dessutom skall man ju ha i åtanke att ordet teori ju inte betyder sanning. Big Bang teorin är ett sätt att förklara universum som stämmer hyfsat bra med vår matematik. Religion är väl ett annat som stämmer med mångas känsloliv.
Tycker själv att skillnaden blir hårfin mellan de två om man funderar lite

Inaktiv

OT: säger som ovanstående att teori är ingen fullständigt korrekt kunskap. Mycket av det vi tar som givet är baserat på teorier, dessa behandlas dock som kunskap tills en ny teori som är mer logisk och passar in bättre dyker upp.

OnT: Jag tror inte att vi föds med ett mål som vi ska uppnå. Naturvetenskapliga meningen med människolivet är att vi ska finnas för att balansera "ekosystemet"(rätta mig ifall jag har fel), vilket bevisats inte fungera så bra.
Men något som jag tror på och är ganska säker på är att vi skapar själva våra meningar med livet, t.ex man vill bli en bra moder, läkare, bra vän eller liknande. Ifall man inte har hittat sin mening med livet blir man deprimerad och känner att livet är meningslöst.

Medlem

www.zeitgeistmovie.com
där har ni jesus myten i ett väldigt enkelt och bra förklarat format, även med svensk text.
rekommenderar att folk tar och ser den och blir medvetna om vad vi människor håller på med i alla nivåer.

Medlem
Skrivet av Ozka:

www.zeitgeistmovie.com
där har ni jesus myten i ett väldigt enkelt och bra förklarat format, även med svensk text.
rekommenderar att folk tar och ser den och blir medvetna om vad vi människor håller på med i alla nivåer.

Snälla. Sluta. Rekommendera. Zeitgeist. Den. Är. Debunkad. Hur. Jävla. Många. Gånger. Som. Helst.

Snälla, sluta bara.

Skriv svar