Internetkultur, spelkultur och min stackars morsa.

Medlem
Internetkultur, spelkultur och min stackars morsa.

Min stackars mor har varit i fokus för många förolämpningar. Det vanligaste är att hon skulle vara prostituerad. Min mor har blivit kallad för prostituerad på Ryska, Grekiska, Tyska, Spanska, Franska, Engelska och Svenska. Min mor har lyckligtvis inte behövt ta del av detta. Välkommen till internet.
Spel är en hobby som slukar oräkneliga timmar av mitt och många andras liv. Det har utvecklats till en slags subkultur och trots att den skiljer sig från community till community så finns det fortfarande en konstant.

Våren 2013 så gav jag upp Starcraft och började istället spela Dota. Efter att ha försökt erövra Europaladdern på egen hand så var det välkommet att få lite spelkamrater.
Tidigare så har jag spelat Counter-strike, Call of Duty, Eve Online och World of Warcraft, alla spel som i mer eller mindre mån kräver en interaktion mellan spelare, vilket är rimligt i lagspel som alla dessa är.
Dota är inget undantag, det kräver en hel del kommunikation för att komma fram till hur man ska besegra motståndarlaget.
Problematiken ligger i hur oförlåtande ens spelkamrater kan vara. Aldrig tidigare har jag behövt springa ett gatlopp av förolämpningar för att ha köpt för få rekognoseringstorn , för att missa en attack eller för att jag inte har utmärkt mig tillräckligt mycket.

Det finns fantastiskt trevliga Dota-spelare, men de som utmärker sig är de spelförstörande och rentutav otrevliga spelarna, för dessa finns det gott om.

Onlinespelen plågas av människor som kommer undan med ärekränkningar som i den ”riktiga världen” skulle resultera i lagliga repressalier. Det är förvisso samma sak med internet som helhet.
Man kan skoja om ”You wouldnt download a bear” och rättfärdiga det mesta med motiveringen att olika branscher måste anpassa sig till hur klimatet ser ut, likaså kan man motivera att kalla varandra de mest utstuderat smutsiga svordomarna just för att det är ett forum för yttrandefrihet.

För en utomstående som inte lever i denna miljön så är det rimligt att fråga oss spelare varför vi blir så arga, det är ju trots allt bara ett spel. Spel är ”bara” ett spel men det ger oss en möjlighet att uttrycka och ryckas med emotionellt. Jag betvivlar starkt att samma människor som säger att det bara är ett spel skulle säga ”Det är bara Hockey” till en hockeyspelare som precis har blivit visad bänken för att ha startat ett slagsmål på isen.
Det finns dock en markant skillnad mellan sport och datorspel.

I de flesta fallen så följer ett korkat beteende någon form av repressalier, det kan vara att bli avstängd en viss tid eller en bötessumma. Om häver ur mig dödshot på Dota så viftas detta vanligtvis bort om det inte inträffar under en längre tid, för i sådant fall så får du spela utan att kunna kommunicera i 24 timmar.

Detta tycker jag är ett tecken på att man inte tar problemen på allvar. Man blundar för ett beteende som många människor lever i och runt dagligen, någonting som jag tror är till en nackdel för oss spelare själva.

Läs:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4072704.stm

Nu tror jag förvisso att förövaren var instabil från första början men det ger en bild av vad spel kan betyda för individen. Det är även därför jag tror att man måste motivera spelare till att bete sig på ett sätt som de hade gjort i ”det verkliga livet”.

När det kommer till internet i stort så tror jag förvisso att utbudet i sig gör det möjligt att välja hur man vill ha sin upplevelse. Är man ute efter en hårdare jargong så kanske FZ är fel forum medan 4chan kanske är rätt.
Däremot så väljer man inte vilka man spelar med i samma utsträckning, därav problemet. Jag tycker inte att en spelare ska tvingas välja bort ett spel för att den inte vill spendera otaliga timmar med att bli förolämpad.

Så vad tycker ni andra? Finns det någon lösning? Överreagerar jag? Diskutera!


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Jo man får möta en del förolämpande typer. Men i överlag har jag klarat mig rätt bra. oftast är de folk som inte kan hantera att dom förlorade. Har inte haft så mycket problem med lagkamrater dock. Men liar oftast med folk jag känner.
Jag tror även att det beror på lite vad för typ av spel man lirar. CS, Wow, Dota och Call of Duty har rätt många omogna idioter.

Om det nu är så att folk verkligen är förolämpande så går det ofta att rapportera folk, ta screenshots av det som bevis.

phi
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är fantastiskt roligt när folk börjar förolämpa och mordhota en i ett spel? När de gör det pga att man är överlägset mycket bättre blir jag istället mer taggad och presterar bara ännu och personen blir till slut helt jävla galen för att slutligen ragequitta.

Jag har dessutom haft sjukt roligt med att hoppa in i diverse moba-spel och försökt spela så dåligt som jag bara kan för att sen skratta gott åt shitstormen som inträffar när chatten bara forsar fram med förolämpningar och hot från helt vansinnigt arga personer.

Jag kanske bara är en väldigt skadeglad människa.

Medlem

Jag har alltför lätt att bli påverkad av andras rageflame och allmänna skitsnack. Inte på ett känslomässigt stadie. Snarare bara så att jag blir arg och börjar argumentera imot. Fast att jag bara borde ignorera...


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Fast det handlar inte på något sätt om att straffa utan snarare om att ändra ett etablerat beteende. Rapportering och därigenom en chatban eller lågprioritet löser absolut ingenting.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Inaktiv

"internet och gamingkulturen online" är ett lågvattenmärke när det gäller att uppföra sig värdigt mot andra människor, allt är gångbart...tråkigt nog.

Det borde finnas ett hårdare och mer effektivt bansystem, gärna permaban från Origin/Steam etc om man verkligen går över gränsen upprepade gånger.

Medlem
Skrivet av Aresz:

"internet och gamingkulturen online" är ett lågvattenmärke när det gäller att uppföra sig värdigt mot andra människor, allt är gångbart...tråkigt nog.

Det borde finnas ett hårdare och mer effektivt bansystem, gärna permaban från Origin/Steam etc om man verkligen går över gränsen upprepade gånger.

Hade inte funnits kvar många spelare efter ett tag då


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Aresz:

"internet och gamingkulturen online" är ett lågvattenmärke när det gäller att uppföra sig värdigt mot andra människor, allt är gångbart...tråkigt nog.

Det borde finnas ett hårdare och mer effektivt bansystem, gärna permaban från Origin/Steam etc om man verkligen går över gränsen upprepade gånger.

Hade inte funnits kvar många spelare efter ett tag då

Får mig att tänka på denna:

Medlem

Usch ja, tonen bland många spelare online är rent utsagt bedrövlig. Jag förstår inte varför man ska behöva finna sig i den rad av förolämpningar som sker.
Man har liksom ingen aning om vilka erfarenheter andra man spelar med har haft i livet.
Något jag ofta har hört som är vanligt är meningar där man häver ur sig saker om att man ska våldta andra spelare osv. Detta är mycket olustigt att lyssna till, vem säger att någon man spelar med inte råkat ut för det här i verkliga livet ?!
Jag får också känslan av att de som har sådant här beteende verkar lida av aggressivitetsproblem på riktigt, jag personligen känner att spel communityt borde ta sådant här på större allvar för det är varken häftigt eller "humor" att bli utsatt för sådana här kommentarer.
Av egen erfarenhet vet jag hur det är att vara utsatt för mobbning och det är svårt att inte minnas vissa situationer när man hör hur en del kommentarer online. Det är samma nedlåtande attityd...

Visserligen kan man väl gotta sig lite i att man allt som oftast kan spela smutsen ur de här personerna online men det är ju dessvärre inte möjligt när de spelar i samma lag som en själv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag har dessutom haft sjukt roligt med att hoppa in i diverse moba-spel och försökt spela så dåligt som jag bara kan för att sen skratta gott åt shitstormen som inträffar när chatten bara forsar fram med förolämpningar och hot från helt vansinnigt arga personer.

Jag kanske bara är en väldigt skadeglad människa.

Håller med om att det är kul när folk blir arga för att dom är dåliga förlorare. Men det du gör är rätt så jäkla douchbag-igt. Du sabbar games och gör att folk slösar en massa tid i onödan. Fullt med sånna som du som gör detta och är ett bra mycket större problem än spelare som förolämpar folk.
Ogillar folk som får stånd av att sabba för andra. Väx upp.

phi
Medlem
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av phi:

Jag har dessutom haft sjukt roligt med att hoppa in i diverse moba-spel och försökt spela så dåligt som jag bara kan för att sen skratta gott åt shitstormen som inträffar när chatten bara forsar fram med förolämpningar och hot från helt vansinnigt arga personer.

Jag kanske bara är en väldigt skadeglad människa.

Håller med om att det är kul när folk blir arga för att dom är dåliga förlorare. Men det du gör är rätt så jäkla douchbag-igt. Du sabbar games och gör att folk slösar en massa tid i onödan. Fullt med sånna som du som gör detta och är ett bra mycket större problem än spelare som förolämpar folk.
Ogillar folk som får stånd av att sabba för andra. Väx upp.

Lugn nu, det är "bara" ett spel

Medlem

League Of Legends började med någon slags ranking av hur man är som spelare, trevlig etc. Det verkar ha haft effekt enligt några som spelar.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av phi:

Jag har dessutom haft sjukt roligt med att hoppa in i diverse moba-spel och försökt spela så dåligt som jag bara kan för att sen skratta gott åt shitstormen som inträffar när chatten bara forsar fram med förolämpningar och hot från helt vansinnigt arga personer.

Jag kanske bara är en väldigt skadeglad människa.

Håller med om att det är kul när folk blir arga för att dom är dåliga förlorare. Men det du gör är rätt så jäkla douchbag-igt. Du sabbar games och gör att folk slösar en massa tid i onödan. Fullt med sånna som du som gör detta och är ett bra mycket större problem än spelare som förolämpar folk.
Ogillar folk som får stånd av att sabba för andra. Väx upp.

Lugn nu, det är "bara" ett spel

Håller inte riktigt med. Du sabbar en upplevelse för nån. Efter att man har lirat ett bra tag blir saker som detta ganska tröttsamt. Det är svårt som det är att få bra matcher. Att det är ett spel gör inte att allt är automatiskt okej.

Finns spel som nästan helt förstörts av folk som vill förstöra för andra. Ta DayZ som exempel, Fyllt med folk som tycker det är kul att döda spelare med fuskprogram. Om folk har sprungit runt och samlat gear i timmar, kanske t.o.m dagar för att sedan bli dödad av nån idiot som blir kåt över att sabba för andra. Klart folk blir missnöjda.
Visst det är extremfall, men min poäng är att det hade varit bättre om det var mindre folk som medvetet sabbar för folk.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Aresz:

"internet och gamingkulturen online" är ett lågvattenmärke när det gäller att uppföra sig värdigt mot andra människor, allt är gångbart...tråkigt nog.

Det borde finnas ett hårdare och mer effektivt bansystem, gärna permaban från Origin/Steam etc om man verkligen går över gränsen upprepade gånger.

Hade inte funnits kvar många spelare efter ett tag då

Fast det hade det säkert visst eftersom man uppenbarligen behövde te sig som i verkligheten där man oftast inte kan skrika att man ska våldta någon. Valve stoltserar att det är 35% mindre "negative player interactions" och mindre än 1% som har en chatban på sig. Detta var i Maj och man ställs fortfarande emellan två personer som enligt egen utsago ska åka hem till varandra och utföra diverse sexövergrepp mot den andre.

Även om det kan tyckas löjligt med ett mordhot som kommer från andra sidan jordklotet så tycker jag att det är rimligt att man helt enkelt stänger ner deras konto om det nu har den grovheten som många Dota och Counter strike-spelare uppenbarligen bevisar att de har.
Med risk för att låta som en moraltant så finns det faktiskt barn som spelar datorspel också. Leauge of Legends Dota och Heroes of Newerth är väl alla Free-to-play? Det är ganska ofattbart för mig att man ser förbi att en 12-åring kan få höra att hans mor är prostituerad och att någon främmande man ska hugga ihjäl honom.

Om risken att man blir av med samtliga spel sammankopplat till Steam, Origin eller dyl finns så tror jag att beteendemönstret kommer förändras markant. Men då pratar vi om de riktigt jävliga typerna.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

ZF
Medlem

grejen med spel tror jag är att det saknas ett utlopp att avreagera ilska fysiskt. i hockey så löses det ut genom att man får slåss (lite) i fotboll är reglerna för det mindre generösa och då blir det mer trollande under spel istället.

kanske finns det möjlighet för en HMI-lösning på problemet..

phi
Medlem
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av phi:
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av phi:

Jag har dessutom haft sjukt roligt med att hoppa in i diverse moba-spel och försökt spela så dåligt som jag bara kan för att sen skratta gott åt shitstormen som inträffar när chatten bara forsar fram med förolämpningar och hot från helt vansinnigt arga personer.

Jag kanske bara är en väldigt skadeglad människa.

Håller med om att det är kul när folk blir arga för att dom är dåliga förlorare. Men det du gör är rätt så jäkla douchbag-igt. Du sabbar games och gör att folk slösar en massa tid i onödan. Fullt med sånna som du som gör detta och är ett bra mycket större problem än spelare som förolämpar folk.
Ogillar folk som får stånd av att sabba för andra. Väx upp.

Lugn nu, det är "bara" ett spel

Håller inte riktigt med. Du sabbar en upplevelse för nån. Efter att man har lirat ett bra tag blir saker som detta ganska tröttsamt. Det är svårt som det är att få bra matcher. Att det är ett spel gör inte att allt är automatiskt okej.

Finns spel som nästan helt förstörts av folk som vill förstöra för andra. Ta DayZ som exempel, Fyllt med folk som tycker det är kul att döda spelare med fuskprogram. Om folk har sprungit runt och samlat gear i timmar, kanske t.o.m dagar för att sedan bli dödad av nån idiot som blir kåt över att sabba för andra. Klart folk blir missnöjda.
Visst det är extremfall, men min poäng är att det hade varit bättre om det var mindre folk som medvetet sabbar för folk.

Jag kan väl tillägga att jag trots allt inte gått in med målsättningen av att bara förstöra för andra, även om det nu kunde tolkas på det sättet, när jag spelat mobas. Nåja, inte alla gånger men visst har det hänt för att visa andra hur sjukt kass moba-communityn överlag är.

Vad som har hänt de fåtal gånger då jag testat HoN, LoL och Dota 2 är att jag börjat spela seriöst och försökt göra bra ifrån mig men möts nästan direkt av svordomar, förolämpningar, hot osv och när jag sedan frågat om konstruktiv kritik och hur jag bör spela så har jag i nästan samtliga fall fått svaret att jag borde sluta spela och att min mamma är tjock och prostituerad, min pappa är homosexuell med HIV och jag är deras bastard som de ska våldtag med en kaktus. Ja, jag har på fullaste allvar fått läsa såna saker. Det är humor

Nu har jag aldrig tagit åt mig utav det men det är lätt hänt att man tänker "äh, fuck it" och ser till att dessa personer som inte kan bete sig faktiskt har något att gnälla över och man börjar dumspela bara för att jävlas med dem.

Om man har en så kass attityd till sämre och nya spelare så förtjänar man att få sina games förstörda och sin tid bortkastad. För mig är dessa personer bara trolloffer som jag mer än gärna gör livet surt för.

Så med det sagt så är jag inte alls lika elak och en sån douche bag som jag framstår som.

Medlem

När det kommer till spel som Dota.
Spela med polare, eller spela inte alls. Mitt råd.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

När det kommer till spel som Dota.
Spela med polare, eller spela inte alls. Mitt råd.

Fast det är poängen, så ska det inte vara.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:
Skrivet av Annanaz:

När det kommer till spel som Dota.
Spela med polare, eller spela inte alls. Mitt råd.

Fast det är poängen, så ska det inte vara.

I så fall är det bara spela mot botar till man iaf lär sig spelet.
Grejen är den, att jag förstår vad du menar. Men samtidigt förstår jag alla flamers i Moba spel: Det är förbannat tråkigt att lira ett game som tar 40min, och att en ända spelare som är dålig kan förstöra allt.
Det känns otroligt surt, när en random kommer in och förstör (Även fast det inte är med avsikt)

HoN löste det bra genom att införa Casual mode. På så sätt kunde nybörjare spela där, och lära sig spelet. Medan "duktiga" spelare kunde spela Normal mode.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Skäggbiffen:
Skrivet av Annanaz:

När det kommer till spel som Dota.
Spela med polare, eller spela inte alls. Mitt råd.

Fast det är poängen, så ska det inte vara.

I så fall är det bara spela mot botar till man iaf lär sig spelet.
Grejen är den, att jag förstår vad du menar. Men samtidigt förstår jag alla flamers i Moba spel: Det är förbannat tråkigt att lira ett game som tar 40min, och att en ända spelare som är dålig kan förstöra allt.
Det känns otroligt surt, när en random kommer in och förstör (Även fast det inte är med avsikt)

HoN löste det bra genom att införa Casual mode. På så sätt kunde nybörjare spela där, och lära sig spelet. Medan "duktiga" spelare kunde spela Normal mode.

Självklart blir jag också förbannad om någon hoppar in plockar en carry och inte gör ett skvatt av det. Däremot så tar folk varenda chans de får. Igår var det en herre som hade en spydig kommentar varje gång han la en spell, följt av en annan spydig typ som hade ett kraftigt behov att poängtera att han kom iväg från våra motståndare. Jag förstår också att bägaren rinner över men det ursäktar inte det allmänna beteendet.
Jag tycker det är riktigt grisigt att folk passar på att bete sig bara för att de är anonyma.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

I så fall är det bara spela mot botar till man iaf lär sig spelet.
Grejen är den, att jag förstår vad du menar. Men samtidigt förstår jag alla flamers i Moba spel: Det är förbannat tråkigt att lira ett game som tar 40min, och att en ända spelare som är dålig kan förstöra allt.
Det känns otroligt surt, när en random kommer in och förstör (Även fast det inte är med avsikt)

HoN löste det bra genom att införa Casual mode. På så sätt kunde nybörjare spela där, och lära sig spelet. Medan "duktiga" spelare kunde spela Normal mode.

Så beror det ju lite på varför man spelar spelet också. Det finns ju de som helt enkelt bara tycker om att spela spelet och inte ser vinnandet som ett måste och kör på bara för att det är kul. Detta kan ju givetvis kollidera med de som har vinnandet som fokus eftersom nöjes-spelarna inte nödvändigtvis gör allt optimalt utan kanske leker runt på det ena eller andra sättet (eller flera).

Idén med casual mode (co-op versus bots i Dota2 och LoL osv.) är god men man lär sig långt ifrån allt från dem. Jag spelar ganska lite moba's och då mest i sandlådan (mot bots) och har märkt att när jag väl ger mig in i PvP-matcher så gör spelarna massor med saker som de inte ska göra, som bottarna lärt mig

När man väl vill ta steget från smutsig casual (vilket när det gäller moba-spel jag nog aldrig kommer göra) över till try-hards kommer man göra allting fel i alla fall eftersom man är illa förberedd på mycket av det man kommer möta. Och det, det får man minsann allt höra från spelare som sedan länge förträngt att de minsann också sög i början.

Tycker nog allt guiden "Welcome to Dota, You suck" har en skaplig idé: för den noob som vill lära sig är mute-knappen en bra kompis. Synd att det ska behövas men bra att alternativet finns.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av phi:
Skrivet av Tarmböld:
Skrivet av phi:

Jag har dessutom haft sjukt roligt med att hoppa in i diverse moba-spel och försökt spela så dåligt som jag bara kan för att sen skratta gott åt shitstormen som inträffar när chatten bara forsar fram med förolämpningar och hot från helt vansinnigt arga personer.

Jag kanske bara är en väldigt skadeglad människa.

Håller med om att det är kul när folk blir arga för att dom är dåliga förlorare. Men det du gör är rätt så jäkla douchbag-igt. Du sabbar games och gör att folk slösar en massa tid i onödan. Fullt med sånna som du som gör detta och är ett bra mycket större problem än spelare som förolämpar folk.
Ogillar folk som får stånd av att sabba för andra. Väx upp.

Lugn nu, det är "bara" ett spel

Håller inte riktigt med. Du sabbar en upplevelse för nån. Efter att man har lirat ett bra tag blir saker som detta ganska tröttsamt. Det är svårt som det är att få bra matcher. Att det är ett spel gör inte att allt är automatiskt okej.

Finns spel som nästan helt förstörts av folk som vill förstöra för andra. Ta DayZ som exempel, Fyllt med folk som tycker det är kul att döda spelare med fuskprogram. Om folk har sprungit runt och samlat gear i timmar, kanske t.o.m dagar för att sedan bli dödad av nån idiot som blir kåt över att sabba för andra. Klart folk blir missnöjda.
Visst det är extremfall, men min poäng är att det hade varit bättre om det var mindre folk som medvetet sabbar för folk.

Jag kan väl tillägga att jag trots allt inte gått in med målsättningen av att bara förstöra för andra, även om det nu kunde tolkas på det sättet, när jag spelat mobas. Nåja, inte alla gånger men visst har det hänt för att visa andra hur sjukt kass moba-communityn överlag är.

Vad som har hänt de fåtal gånger då jag testat HoN, LoL och Dota 2 är att jag börjat spela seriöst och försökt göra bra ifrån mig men möts nästan direkt av svordomar, förolämpningar, hot osv och när jag sedan frågat om konstruktiv kritik och hur jag bör spela så har jag i nästan samtliga fall fått svaret att jag borde sluta spela och att min mamma är tjock och prostituerad, min pappa är homosexuell med HIV och jag är deras bastard som de ska våldtag med en kaktus. Ja, jag har på fullaste allvar fått läsa såna saker. Det är humor

Nu har jag aldrig tagit åt mig utav det men det är lätt hänt att man tänker "äh, fuck it" och ser till att dessa personer som inte kan bete sig faktiskt har något att gnälla över och man börjar dumspela bara för att jävlas med dem.

Om man har en så kass attityd till sämre och nya spelare så förtjänar man att få sina games förstörda och sin tid bortkastad. För mig är dessa personer bara trolloffer som jag mer än gärna gör livet surt för.

Så med det sagt så är jag inte alls lika elak och en sån douche bag som jag framstår som.

Okej Gotcha. Ja då kan jag förstå det. Först lät det som du medvetet gjorde dåligt för att trigga folk.
Själv lirar jag inte så mycket Dota spel. Verkar som om dom flesta rötäggen finns där.

Medlem

Urrk, det var en sådan hårding pojke inne och lirade några matcher igår i last of us, mellan matcherna så satt han och körde hårt med att använda sig av "i'm gonna rape / kill all of you bitches" och andra macho kommentarer. Mitt i det så anslöt en tjej till lobbyn och fick höra den här killen varpå hon vänligt sa åt honom att sluta upp och hålla på så där för det är inte kul att höra. Då gav han sig på henne och öste på med att hon minsann inte skulle komma här och säga åt honom vad han kan och inte kan göra och att hon var en "förlorare" och han skulle minsann våldta henne i matchen.
Behöver jag ens tillägga hon hoppade ur innan matchen ens började.

Jag vart så arg på den här killen, men trist är att jag vet inte hur man rapporterar spelare, eller om det ens går, i last of us.
Eller har Sony någon särskild internet sida där man kan anmäla folk man tycker har gått över gränsen ?!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Frustrerade internetkrigare. Jag önskar det fanns något sätt att hänga ut folk som beter sig så, men anonymiteten online är för stor, speciellt i spel. Man kan inte bete sig hur man vill bara för det är internet, det är fortfarande en människa i andra änden.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Frustrerade internetkrigare. Jag önskar det fanns något sätt att hänga ut folk som beter sig så, men anonymiteten online är för stor, speciellt i spel. Man kan inte bete sig hur man vill bara för det är internet, det är fortfarande en människa i andra änden.

Där sa du sanningens ord. Det är bedrövligt att det är en sådan här utveckling men man blir lika glad varje gång man ser att alla minsann inte fallit ner i den här avgrunden där personangrepp, hatspråk och mobbing fasoner är okej. Det betyder att man kanske faktiskt kan bli fler som vågar belysa och ta itu med det här. Tillsammans blir vi en stark kraft, var för sig är det svårare att agera.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:

Jag tycker inte att en spelare ska tvingas välja bort ett spel för att den inte vill spendera otaliga timmar med att bli förolämpad.

Nej, det borde inte finnas dumma människor på internet och i mp-spel. Och man bör säga ifrån. Så jag föreslår att man säger ifrån och sen lämnar man sällskapet och söker efter nya, bra människor att spela med.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

ZF
Medlem

har sett gott om samlingsplatser med hårdare ton än de värsta forum, så dålig stämning och ovårdat språk förutsätter alltså knappast anonymitet.

skulle säga att det snarare är spelen själva som är orsaken oftast, eller arbetsplatsen, skolan, whatever.

Medlem
Skrivet av ZF:

har sett gott om samlingsplatser med hårdare ton än de värsta forum, så dålig stämning och ovårdat språk förutsätter alltså knappast anonymitet.

skulle säga att det snarare är spelen själva som är orsaken oftast, eller arbetsplatsen, skolan, whatever.

Anonymitet underlättar dock en hel del.


signatur

I drank what?

ZF
Medlem

[quote=Mirage]

heh, en nödvändig utjämnare kanske till de där fallen vari produkten för ekvationen är en av variablerna..

Jag undviker helst onlinespel p.g.a. alla idioter som kallar en för hora bara för att man begår ett pyttemisstag. Det suger liksom ut hela spelglädjen. Jag förstår det där med att "avreagera sig" genom att spela våldsamma spel, men det är inte ett okej beteende för det! Det är som att all moral kastas åt sidan, precis som i spelen som bara handlar om att skada så mycket som möjligt. Det är roligt med våldsspel, absolut! Men jag pallar inte med alla som beter sig lika asigt mot medspelarna.


signatur

/Skatan på taket.

12
Skriv svar