Medlem

*miss av mig, fanns visst redan en tråd om detta*


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av WildThing:

Tja, Joost finns väl fortfarande? Största grejen för typ ett eller två år sen. Alla ville ha en invite, men sen har jag inte hört mer. Hade det själv till och med, funkade ganska okej. Fanns inte så mycket intressant att se på i starten dock.

Vad finns det numera att se på, då?

Ingen aning, minns att dem hade en drive på gamla skräckklassiker vid halloween, men har som sagt inte kollat in dem sedan dess så no idea Vet att dem fick fler kanaler anslutna, men frågan är ju vilka.


signatur

Videomupp

Medlem

Får man in HBO kan jag pensionera min TV


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Vad jag inte gillar är att svensk filmindustri har mage att delta i detta, för det första betalar jag skatt som går till deras sketna J*#la filmer, för det andra så betalar jag radio & tvavgiften för att de ska visa smörjan på tv. Sen ska jag behöva köpa filmen igen samt skatta på den. Det borde vara min rätt att få ladda ner något jag redan betalt flera gånger om. Och även dela detta med alla andra skattebetalare. Jag vet att det inte funkar riktigt så här men ni förstår poängen. Det känns som om det är många av de som skriker högt om ipred som inte skulle vara kända utan fildelningen. Nåja vi får se hur det går.

Metallica blev ju jättepopulära när de stämde sina fans.


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Jag vet att det inte funkar riktigt så här men ni förstår poängen.

Jo, jag känner din smärta men ett oberoende reklamfritt media är värt dina skattedollar även om pengarna inte används uteslutande till upplysning och utbildning - Då skulle folk sluta kolla, man måste lura genomsnittsidioten att titta.

Jag skulle personligen gärna slippa ALLT som har med sport att göra i tv, det är sjukt att man rapporterar fotbollsresultat i nyhetssändningar. Jag har medvetet blockerat alla sportkanaler hemma så att de inte dyker upp när jag zappar runt... eller för att vara ärlig så har jag TV4 sport pga all ultimate fighting de sänder men jag väljer själv när jag vill se vuxna människor leka med bollar. Så, nocture, jag känner med dig och delvis som dig men vi får söka se förbi det hela.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Devices:

Får man in HBO kan jag pensionera min TV

Gud ja! De sänder bra grejer


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

när det gäller spel så kan jag tänka mig nåt PC eller Wii weller 360 men då ska man veta vilket /vilka men som A-lös så har man ju inte råd med spelen idag fan att dom är så satans dumma i huvudet och inte sänker priserna till vettiga priser .
Vad är det som gör att man måste betala nästan 1000:- för ett konsoll spel?
Det är fan hel orimligt när ska dom få upp huvvet från kokainet=pengar och inse att det är dom själv som är den stora orsaken till piratkopierandet kollade senast på ROcks i stan vad Hammerfalls nya skiva kostar 219:-!!!!!!! vad faan felar med Sverige? jävla skitland jag skäms för att vara Svensk.
pga priserna och politiken inte annars

Avstängd

Har läst på en del om lagen och så här har jag uppfattat det hela:

Det sätt på vilket de tar fast folk är att de tar en på bar gärning, dvs. att t.ex. Universal Studios "befinner sig" på en viss tracker och upptäcker att en viss IP-adress befinner sig bland klienterna (vilket borde medföra att det är säkrare att använda program med färre personer inblandade i nedladdningen, eftersom risken då är mindre att en av dem råkar tillhöra företaget som äger rättigheterna). De går till IP-adressens ISP, t.ex. Telia, som kollar upp vem som hade den IP-adressen vid det tillfället. De får fram att det är Palle Svensson. De skickar ett brev till Palle där de kräver honom på 5000 kr. Palle betalar av rädslan för rättsliga påföljder.
Eller, Palle vägrar betala och Univseral går till rätten. Palle vägrar och skyller på olåst trådlöst nätverk, de kan inte göra något och Palle går fri.

Nu vet jag inte om det fungerar att neka i rätten på det viset. Vissa hävdar att de inte kan göra något mer då eftersom vem som helst kan utnyttja ens trådlösa nätverk, men jag vet inte hur det är med den saken.

Vidare verkar det som att risken är mycket mindre att åka fast om bolaget är litet i Sverige eller inte äger särskilt mycket man kan fildela, samt att dessa måste "befinna" sig på en tracker eller vad som helst utan att själva begå något brott (vilket känns lite småklurigt) eftersom det inte är tillåtet av andra än polisen att begå brott för att ta fast brottslingar.

Alltså måste risken för att åka fast med andra ord var oerhört mycket mindre än vad media verkar säga.

Vad tror ni?

Jag är generellt sett emot piratkopiering, men jag tycker inte att IPRED-lagen är bra då det känns som en ordentlig kränkning av allt vad integritet och rättssäkerhet heter. Det känns riktigt illa om företag kan gå och kräva ut personuppgifter från ISPer.

En intressant grej är att jag hörde att man i Danmark under ett år tog fast 2000 personer. Jag vet inte om siffran stämmer och det bara gäller de som blivit dömda i domstol. Om vi då antar att det gäller alla som åkt fast totalt sett och vi antar att en tredjdedel av de 5 miljoner danskarna är fildelare så innebär det att 0,12 % av alla fildelare i Danmark åkte fast det året som det gällde.
Nu spekulerar jag bara och det är inget som man ska ta på 100 % allvar (om ens på allvar alls), men ändå. Det är lite intressanta siffror.

Medlem

interesting.

Men var det inte IPRED strejk nyss? typ 4 april?


signatur

Rawr

Medlem

Det som är oroväckande är ju att politikerna är så pass inkompetenta och rädda för "industrin" att de säljer ut vår integritet. IPRED var steg två i trestegsraketen som är början till slutet. Istället för att skapa ett övervakningssamhälle så borde de titta på patent och upphovsrätten.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Tack för infon EliasN. Intressant som Crawller säger. Men oavsett om risken är stor eller liten så hade jag inte velat riskera att bli tvungen att göda deras plånböcker med orimliga ersättningar.
Jag kör på avhållsamhet i det här fallet

Medlem

Lite angående loggning.

Så sparar dom flesta ISPn vilken "kund" som fick vilket IP vid en viss tidpunkt. Så dom kan söka i sina loggar efter vem som råkade ha just den adressen vid det tillfället. Det vet man när man får ett härligt brev hemskickat till sig från abuseavdelningen.

(I mitt fall vare en lömsk bot som ingick i en ping attack mot nån stackars server i brazilien, tror även Telia falsk anklagade mig för konto hackning på modemtiden.. men dom tog fel på en siffra i kontonamnet när dom drog ut loggarna.)

Shit happends, just wipe it and move on.

Medlem
Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Försäljningen har gått upp 30%

Lotto?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2704233.svd

"På bara en vecka har den nya Ipred-lagen fått betaltjänsterna för musik och film att blomstra."

Jag kan tycka att det är för tidigt att dra sådana slutsatser efter bara en vecka. Det kan mycket väl vara så att det är ett tillfälligt uppsving. Att denna ökning är ett resultat av den nya lagen kan inte heller fastställas med säkerhet. Jag utesluter inte möjligheten men anser att man bör vänta med att analysera läget.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Försäljningen har gått upp 30%

Lotto?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2704233.svd

Ameibo? Aldrig hört talas om. Verkar mer som en PR-grej.

"Ooh, våra försäljningssiffror har ökat tack vare ipred! Kom och handla hos oss du också!"

Medlem

Har läst lite info här och där och dessa 30% skulle man kunna gå på om man är lika "duktig" på matematik som jag (är inte så duktig om det inte framgick ).
Saken är den om att fildelningen går ner 30% så borde som någon sa "försäljningen gå upp med tusentals procent". 30% fildelare är sannolikt en massiv mängd människor medan Ameibo har en relativt liten kundkrets "har nu 15 000 medlemmar".
30%-ig uppgång är i.o.f.s.en mycket bra siffra på en vecka men vad är 30% egentligen i det här sammanhanget. Ökade man t.ex. försäljningen av mp3 från 100 st/vecka till 130st/vecka?

30 fler köp står sig rätt tunt mot 30% mindre trafik.

Sedan kan det finnas andra faktorer som tar ut dessa tusentals procent. Antalet konkurrerande butiker inom landet och utomlands spelar en stor roll så klart.

Eller tänker jag fel här igen?

Fairfax. Jag tänker i samma banor. Det är mycket möjligt att folk börjat fildela lagligt, för tidigt att säga något säkert och det låter samtidigt som att de jämställer nedgången med uppgången. Och det är väl inte riktigt rätt som jag här ovan försökte reda ut.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag skulle personligen gärna slippa ALLT som har med sport att göra i tv, det är sjukt att man rapporterar fotbollsresultat i nyhetssändningar...

...jag väljer själv när jag vill se vuxna människor leka med bollar.

word


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Såg att folk funderade lite på att se streamade serier från USA.
Själv gör jag det dagligen och följer 10-20 olika serier på detta sätt.

För att detta ska funka behöver man ett IP nummer från USA eftersom bolagen inte har rättigheter att sända till andra länder. Detta kan man lösa på flera olika sätt, bla genom VPN som jag kör med. Jag använder mig av en VPN-tjänst från [http://www.witopia.net] och den funkar bra, men det finns flertalet andra, även gratis-tjänster finns. Det denna tjänst gör är att du går via en server i USA som ger dig det IP nummer som syns utåt. Detta gör att för sidorna ser det ut som att du sitter i USA. Som en extra bonus blir all trafik som går via servern och dig krypterad, vilket gör att ingen kan spåra dig. Inte för att detta är olagligt, utan det kan vara skönt att veta att man surfar anonymt.

Det man ska ha i tankarna är att man får räkna med en lägre hastighet när man streamar från USA, men allt som oftast funkar det hur stabilt och hur bra som helst. Den sida som jag använder mest är [http://www.hulu.com] som har väldigt mycket serier. För en del serier behöver man ta sig till bolagens egna sidor och dessa kan vara struliga ibland att använda sig av.

Hoppas att detta kommer göra en del lite lagligare och lite lugnare

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Har läst lite info här och där och dessa 30% skulle man kunna gå på om man är lika "duktig" på matematik som jag (är inte så duktig om det inte framgick ).
Saken är den om att fildelningen går ner 30% så borde som någon sa "försäljningen gå upp med tusentals procent". 30% fildelare är sannolikt en massiv mängd människor medan Ameibo har en relativt liten kundkrets "har nu 15 000 medlemmar".
30%-ig uppgång är i.o.f.s.en mycket bra siffra på en vecka men vad är 30% egentligen i det här sammanhanget. Ökade man t.ex. försäljningen av mp3 från 100 st/vecka till 130st/vecka?

30 fler köp står sig rätt tunt mot 30% mindre trafik.

Sedan kan det finnas andra faktorer som tar ut dessa tusentals procent. Antalet konkurrerande butiker inom landet och utomlands spelar en stor roll så klart.

Eller tänker jag fel här igen?

Det är det fina med att presentera statistik i procent. Man kan få det att låta betydligt mer än vad det egentligen är.

Sättet på vilket artikeln är skriven får det också att verka som en omfattande ökning har skett men endast fyra företag nämns och av dessa är det bara två (eller 50% ) som bekräftar en ökad försäljning.

Medlem

hehe, ja så känns det

Surfaderunt lite på stoppa ipred och kände att det vore trevligt att ha viss information samlad i ett dokument. Så det fick bli en "IPRED Manual".
En grej som man kan skriva ut och ha hemma.
På sista sidan finns en liten sammanfattande lista på vissa företag i ett mindre format. Praktiskt om man vill ha den med sig?

Som PFD

Originaldokumentet skapat i open office
Ta bort filändelsen zip. Den lades till så uppladningen kunde göras.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Crunchy:

Gick med i Ung pirat för några dagar sen, bojkottar även i stort sett hela marknaden(excl Valve)

Vill se statistik nästa år som visar att spel/musik/filmkonsumtion minskat efter ipred införts.

I tidernas begynnelse fanns inga kopierings skydd. Man kunde installera spelet utan koder internet uppkoppling och ibland t o m skiva. Företagen märkte att folk inte längre betala de skaffar massa DRM. Piraterna svarar med att fildela. Företagen kontrade fildelningen med IPRED. Piraterna kontrar med att gömma sin address företagen kommer att kontra med vad? Något värre. Ni pirater lever inte bara på att vi andra betallar ni gör också våra produkter som vi betalar sämre.

"Något värre."
Som att de skulle sänka priser och finna smidigare sätt för oss dödliga att konsumera så visst, hit me!

Medlem
Skrivet av EliasN:

Vidare verkar det som att risken är mycket mindre att åka fast om bolaget är litet i Sverige eller inte äger särskilt mycket man kan fildela, samt att dessa måste "befinna" sig på en tracker eller vad som helst utan att själva begå något brott (vilket känns lite småklurigt) eftersom det inte är tillåtet av andra än polisen att begå brott för att ta fast brottslingar.

jag tror inte de begår brott eftersom de arbetar för bolagen och har antagligen då fått lov av de som äger rätten till den piratade filen.


signatur

thank you, come again

Medlem

ah, då ska jag genast söka jobb på en massa företag


signatur

R.I.P The_maxx

Avstängd
Skrivet av huxflux:

jag tror inte de begår brott eftersom de arbetar för bolagen och har antagligen då fått lov av de som äger rätten till den piratade filen.

Du har en poäng där.

Medlem
Skrivet av IceMan:

ah, då ska jag genast söka jobb på en massa företag

Tycker snarare Icey har en poäng.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Medlem

Vet inte om någon har postat detta tidigare, men här kan ni se om just DU är efterlyst.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Intressant sida, WaltX. Den ska man ha under bevakning.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av huxflux:

jag tror inte de begår brott eftersom de arbetar för bolagen och har antagligen då fått lov av de som äger rätten till den piratade filen.

Du har en poäng där.

Fast frågan är hur bolagen ska kunna komma åt användarnamn och lösenord till en privat tracker utan att göra något olagligt.
Någon lär ju knappast bjuda in dom (skicka invite), och någon lär väl knappast ge dom sitt konto för förfogande (vilket jag säkerligen tror skulle bryta mot någon regler för den privata trackern, ens användarnamn och lösenord är ju ens privata saker, inte att sprida ut till andra).


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av huxflux:

jag tror inte de begår brott eftersom de arbetar för bolagen och har antagligen då fått lov av de som äger rätten till den piratade filen.

Du har en poäng där.

Fast frågan är hur bolagen ska kunna komma åt användarnamn och lösenord till en privat tracker utan att göra något olagligt.
Någon lär ju knappast bjuda in dom (skicka invite), och någon lär väl knappast ge dom sitt konto för förfogande (vilket jag säkerligen tror skulle bryta mot någon regler för den privata trackern, ens användarnamn och lösenord är ju ens privata saker, inte att sprida ut till andra).

Kanske så erbjuder dom folk som dom "tar fast" en deal genom att dom ger dom tillgång till sidor som du pratar om.

Skriv svar