Israels stormning av aktivisters fartyg

Medlem
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Jag skulle då inte försöka försvara mig när det kommer militär helikoptrar med kommandosoldater. Skulle ligga ganska så lågt om jag var på en båt med förnödigheter. Att anfalla kommandosoldater med järnrör och diverse tilltyg är som att be om bli skjuten. Det rättfärdigare ju inte vad Israel har gjort dock. Soldaterna har ju fått en uppgift, även om det är fel så kommer dem ju såklart försvara sig om dem blir attackerade. Det jag vill säga är att dem som blev dödande blev det säkert med all säkerhet för att dem attackerade soldaterna och då således bara sig själv att skylla.

Medlem

Frågan är inte vad du skulle gjort, frågan är vad du har rätt till.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd
Skrivet av Nestor:

Palestinier == Hamas.
Check på det.

Det har jag inte sagt. Läs om, läs rätt.

Skrivet av bjosarn:

Frågan är inte vad du skulle gjort, frågan är vad du har rätt till.

Även om en bil har skyldighet att stanna när du ska gå över ett övergångsställe är det i vartenda fall mer värt att vänta och se så att bilen verkligen stannar. "Jag hade åtminstone lagen på min sida" är ingen tröst när man ligger på sjukhuset eller i graven. Jag väntar alltid tills dess att jag ser tydligt att bilen stannar/har stannat. Blev påkörd i högstadiet (även om det inte ledde till mer än att jag hade lite småont i benet resten av dagen). Det såg ut som att bilen skulle stanna, men det gjorde den inte.

Som sagt: även om vi säger att de hade rätt att försvara sig med våld mot soldaterna, så är det ingen tröst för de som dog. Om de inte hade gjort motstånd hade de klarat sig oskadda.

Medlem

Försvara sig mot pirater och kidnappning av mig, min familj, och mina vänner likställer du med att se sig för innan man går över ett övergångsställe?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Hamas går inte att prata med. Om du nu är så duktig så att just DU kan göra det, försök. Israel och andra länder har försökt.

Konstigt att just DU sitter på den universala lösningen. Du kanske skulle bli medlare i konflikten!
LMAO

Shysst att du tycker att jag sitter på lösningen. Då tänker jag väl rätt antar jag.

Sarkasm åtsido, det är mina egna tankar och funderingar.

Och se på fan, nu gick vi från palestinier till Hamas igen. Och när har Israel försökt avsluta sin ockupation? vad jag vet har dom bara försökt utvidga den.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Avstängd
Skrivet av bjosarn:

Försvara sig mot pirater och kidnappning av mig, min familj, och mina vänner likställer du med att se sig för innan man går över ett övergångsställe?

Nej, det gör jag inte. Däremot anser jag att det inte finns någon likhet i din liknelse. Om du däremot säger: "Försvara sig mot pirater som varnar en flera gånger att de bordar skeppet om man kommer in på territoriet och till slut gör det på ett fredligt sätt när man vägrar lyssna på varningarna", kanske jag kan hålla med. Då anser jag att de bara har sig själva att skylla, tyvärr. Det är uppenbart att det inte var några fredsaktivister eller humanister, för den delen. Hade de varit genuint intresserade av att hjälpa Gazafolket hade de lytt Israel.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av bjosarn:

Försvara sig mot pirater och kidnappning av mig, min familj, och mina vänner likställer du med att se sig för innan man går över ett övergångsställe?

Nej, det gör jag inte. Däremot anser jag att det inte finns någon likhet i din liknelse. Om du däremot säger: "Försvara sig mot pirater som varnar en flera gånger att de bordar skeppet om man kommer in på territoriet och till slut gör det på ett fredligt sätt när man vägrar lyssna på varningarna", kanske jag kan hålla med. Då anser jag att de bara har sig själva att skylla, tyvärr. Det är uppenbart att det inte var några fredsaktivister eller humanister, för den delen. Hade de varit genuint intresserade av att hjälpa Gazafolket hade de lytt Israel.

Tack EliasN för dagens skratt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Eller, EliasN, så var det detta som krävdes. Egypten har öppnat för humanitärt bistånd och FN fördömer starkt aktionen. Irland säger att Israel kan förvänta sig allvarliga konsekvenser om något händer MV Rachel Corrie och Turkiet, ett kandidatland till EU, uttalar sig väldigt starkt om Israels agerande.

Greger, mina smilegropar blev lika djupa som hålet i Guatemala.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Populistiska anti-semiter är vad världen är!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Eller, EliasN, så var det detta som krävdes. Egypten har öppnat för humanitärt bistånd och FN fördömer starkt aktionen. Irland säger att Israel kan förvänta sig allvarliga konsekvenser om något händer MV Rachel Corrie och Turkiet, ett kandidatland till EU, uttalar sig väldigt starkt om Israels agerande.

Greger, mina smilegropar blev lika djupa som hålet i Guatemala.

Det är världen som är fel! Israel är det enda bra landet! Don't you see?
Hur skulle du känna dig om du var ensam mot resten av världen? Israels beslut är mer än förståeligt... okej, jag ska inte skämta mer. Människors liv har blivit tagna. :x


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av EliasN:

Om du däremot säger: "Försvara sig mot pirater som varnar en flera gånger att de bordar skeppet om man kommer in på territoriet och till slut gör det på ett fredligt sätt när man vägrar lyssna på varningarna", kanske jag kan hålla med.Då anser jag att de bara har sig själva att skylla, tyvärr.

Territoriet är i det här fallet internationellt vatten, där de inte har någon som helst auktoritet. Så ja, det är sjöröveri och kidnappning. De får skylla sig själva, trots att de har internationell juridik och folkrätten bakom sig?
Får kontra med en liknelse á la EliasN: En kvinna går med kläder som lämnar väldigt lite till fantasin genom en mörk park ökänd för att ensamma kvinnor blir våldtagna. Hon har varnats flera gånger av diverse människor. Hon går igenom parken en natt, blir överfallen, våldtagen, misshandlad och ärrad för livet. Hon får skylla sig själv.

Citat:

Hade de varit genuint intresserade av att hjälpa Gazafolket hade de lytt Israel.

Så hade man haft fullständig solidaritet med det Palestinska folket så skulle man ställt sig bakom Israels blockad av Gaza, en blockad som gör att 50% inte får den hjälp och förnödenheter de behöver? (Siffror från FN och Ammnesty internationall?) Argumentet har jag hört från Mikaelh, men förväntade det verkligen inte från dig.

Om vi ÅTERIGEN går ifrån diskussionen om Hamas som bombar barn och övergångsställen och tar upp VAD SOM HÄNDE OCH HÄNDER MED SHIP TO GAZA, OCH RINGARNA PÅ VATTNET FRÅN DEN AKTUELLA HÄNDELSEN.

Israels regering har avvisat yttervärldens krav på en oberoende internationell utredning om vad det är som har hänt.
- Är det pga. hela omvärldens, EU:s och mediernas anti-semitism?
- Är det något hemsk de gjort som de inte vill att omvärlden ska få reda på?

Man går alltså emot FN:s säkerhetsråd, men man verkar inte ledsna för det utan citerar Fjärde Moseboken istället: "Ett folk som bor för sig självt, som inte räknar sig till de andra." Så då är det lugnt!

Turkiet säger att de kommer att återuppta samarbetet med Israel när de upphävt sin blockad av Gaza, detta enligt den israeliska tidningen Maariv.
Maariv har även utfört en undersökning vilken pekar på att 47 procent av israelerna vill ha en utredning - dock framgår det inte vilken typ av utredning. Undersökningen visade även att en majoritet av israelerna tycker att det är försvarsminister Ehud Barak som ska ta konsekvenserna av det som hände på båten.

http://www.nrg.co.il/ (Sitter man på Chrome klickar man "Translate" och läser.)


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

I FN:s "Human Rights Council" diskuteras händelserna kraftigt och där land efter land kräver en oberoende utredning av händelsen samt fördömer och beklagar dödsskjutningarna.

Från igår: http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?New...

Från idag (pågående):
http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?New...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Reinfeldt:

Det finns nu en väldig samstämmighet i internationella kommentarer att här behövs en omedelbar oberoende och noggrann undersökning kring vad som har skett. Syftet med den ska naturligt vara att dämpa tilltron till våldsanvändning, att få Israel att byta attityd och inställning när det gäller detta och dessutom, vilket är viktigt att påpeka, häva blockaden av Gaza.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Den här tragedin var tyvärr vad som behövdes för att öppna världens ögon för israels översitteri, de har blundat alldeles för länge för alla övertramp som skett mot mänskliga rättigheter.

Ett citat som jag hörde på radio idag:
-Farao, varför är du så mäktig?
-Det fanns ingen som hindrade mig.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

"att få Israel att byta attityd och inställning när det gäller detta och dessutom, vilket är viktigt att påpeka, häva blockaden av Gaza."

Crucial statement. Väldigt skönt att höra från en högerregering.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Jag beklagar också dödsskjutningarna. De borde ha sänkt skeppen så att de israeliska soldaterna hade sluppit blivit skadade.

Avstängd
Skrivet av bjosarn:

Territoriet är i det här fallet internationellt vatten, där de inte har någon som helst auktoritet. Så ja, det är sjöröveri och kidnappning. De får skylla sig själva, trots att de har internationell juridik och folkrätten bakom sig?
Får kontra med en liknelse á la EliasN: En kvinna går med kläder som lämnar väldigt lite till fantasin genom en mörk park ökänd för att ensamma kvinnor blir våldtagna. Hon har varnats flera gånger av diverse människor. Hon går igenom parken en natt, blir överfallen, våldtagen, misshandlad och ärrad för livet. Hon får skylla sig själv.

Jag håller inte med om att det är sjöröveri och kidnappning. Det är lätt att säga: "Enligt alla lagar så hade de rätt" o s v, men det förändrar inte det faktum att de blev förvarnade. Säga vad man säga vill om Israels handlande, men situationen hade gått att undvika om skeppet hade valt att följa Israels order.
Ett annat exempel är att jag blir knivhotad. "Ge mig plånboken!" Jag skulle naturligtvis ge personen plånboken, även fast jag har all rätt att INTE ge honom den. Det är ingen tröst när man hamnar på sjukhuset med knivskador i buken (om man ens överlever) och utan plånbok (rånaren lär ta den i vilket fall), att man åtminstone hade rätten på sin sida.

Jag håller inte med om att kvinnor som klär sig utmanande får skylla sig själva. Ingen ska behöva bli våldtagen om hon så går naken.
Däremot, anser jag att situationen inte är helt okomplicerad. Dels är vårt samhälle otroligt sexfixerat, och dels är utmanande kläder alltid utmanande. Jag anser att valet att klä sig i utmanande kläder är mindre klokt, då det -- vare sig man erkänner det eller inte -- innebär en större risk för våldtäkt. Att sedan lägga skulden på offret för valet av kläder är en helt annan femma.

Citat:

Så hade man haft fullständig solidaritet med det Palestinska folket så skulle man ställt sig bakom Israels blockad av Gaza, en blockad som gör att 50% inte får den hjälp och förnödenheter de behöver? (Siffror från FN och Ammnesty internationall?) Argumentet har jag hört från Mikaelh, men förväntade det verkligen inte från dig.

Det har jag inte sagt. Det jag menar, är dock att om de hade varit genuint intresserade hade åkt till den hamn Israel instruerade dem om och låtit dem kolla lasten, för att sedan få ge prylarna till Gazafolket. Istället blev 10 människor dödade, bara för att man vägrade göra som Israel sa. Var det värt det?

Och fortfarande är Israel inte det enda land som blockerar Gaza. Dessutom är Israels blockad inte helt obefogad. Hamas har trots allt som uttalat mål att döda alla judar.

Citat:

Om vi ÅTERIGEN går ifrån diskussionen om Hamas som bombar barn och övergångsställen och tar upp VAD SOM HÄNDE OCH HÄNDER MED SHIP TO GAZA, OCH RINGARNA PÅ VATTNET FRÅN DEN AKTUELLA HÄNDELSEN.

Israels regering har avvisat yttervärldens krav på en oberoende internationell utredning om vad det är som har hänt.
- Är det pga. hela omvärldens, EU:s och mediernas anti-semitism?
- Är det något hemsk de gjort som de inte vill att omvärlden ska få reda på?

Man går alltså emot FN:s säkerhetsråd, men man verkar inte ledsna för det utan citerar Fjärde Moseboken istället: "Ett folk som bor för sig självt, som inte räknar sig till de andra." Så då är det lugnt!

Turkiet säger att de kommer att återuppta samarbetet med Israel när de upphävt sin blockad av Gaza, detta enligt den israeliska tidningen Maariv.
Maariv har även utfört en undersökning vilken pekar på att 47 procent av israelerna vill ha en utredning - dock framgår det inte vilken typ av utredning. Undersökningen visade även att en majoritet av israelerna tycker att det är försvarsminister Ehud Barak som ska ta konsekvenserna av det som hände på båten.

http://www.nrg.co.il/ (Sitter man på Chrome klickar man "Translate" och läser.)

Jag vill ha en oberoende utredning, men jag antar att Israels regering inte vill ha det då det ändå inte är särskilt lönt. De flesta hatar Israel ändå, och utredningen lär inte ge något annat resultat än mer Israelhat.

Och vem har förresten sagt att jag inte beklagar dödsskjutningarna? Jag tycker att hela händelsen är otroligt tragisk, men jag fördömer dem inte. I den situation som soldaterna nu befann sig i, hade de inget annat val (hur de sedan hamnade i den situationen är en annan femma).

Medlem

Väljer att ignorera ditt inlägg då du har gjort detsamma och nu pratar du bara i tomma intet. Du har dina åsikter, känns dock väldigt skönt att du är i en minioritet, globalt sett, med dom.

Israel misstänks för sabotage

http://www.guardian.co.uk/world/2010/jun/01/israel-gaza-floti...


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av MikaelH:

Jag hejjar gärna på Israel eftersom det är en demokrati och de respekterar mänskliga rättigheter till skillnad mot alla andra länder i Mellanöstern.

Att bygga murar som sträcker sig ÖVER Israels gränser, neka människor tillgång till vatten och andra förnödenheter är inte att respektera mänskliga rättigheter, att attackera båtar på internationellt vatten när sagda skepp ska hjälpa till med förnödenheter är inte heller att respektera mänskliga rättigheter.

Jag tror israel resonerar så här:
barnet får inte äta mat idag eftersom hon varit elak mot mig. Om du ger henne mat får du en käftsmäll.

det som är bra med det här att det retar upp andra länder än mer, sånt som är vardagsmat för palestinierna får även "turister" känna på nu. Mer press på israel.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag beklagar också dödsskjutningarna. De borde ha sänkt skeppen så att de israeliska soldaterna hade sluppit blivit skadade.

Så när argumenten tryter så går du ner på dagisnivå?

Riktigt dumt !


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag beklagar också dödsskjutningarna. De borde ha sänkt skeppen så att de israeliska soldaterna hade sluppit blivit skadade.

Skrivet av Mikaelh:

Dom borde ha skjutit alla ombord.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det är lätt att säga: "Enligt alla lagar så hade de rätt" o s v, men det förändrar inte det faktum att de blev förvarnade. Säga vad man säga vill om Israels handlande, men situationen hade gått att undvika om skeppet hade valt att följa Israels order.

1. Israel har ingen rätt att utfärda "order" på internationellt vatten. Därför faller hela ditt argument.
2. Om Israel inte hade haft en olaglig blockad av Gaza hade inte båtarna behövts. Därför faller hela titt argument - igen.

Citat:

Ett annat exempel är att jag blir knivhotad. "Ge mig plånboken!" Jag skulle naturligtvis ge personen plånboken, även fast jag har all rätt att INTE ge honom den. Det är ingen tröst när man hamnar på sjukhuset med knivskador i buken (om man ens överlever) och utan plånbok (rånaren lär ta den i vilket fall), att man åtminstone hade rätten på sin sida.

Om en man knivhotade dig och dina vänner under hot och någon av dina vänner hade en pinne av kraftigare slag kanske du hade tänkt annorlunda.
En vän till mig hotades av ett mindre gäng killar vid en automat, en av killarna hade kniv. Min vän drog till han över ansiktet och lade benen på ryggen.

Du slår hela tiden huvudet på spiken. Israel hade ingen rätt till det de gjorde, de civila hade rätt att försvara sig. Punkt slut.

Citat:

"Våldtäktsexemplet"

Principen är den samma. Ge offret skulden.

Citat:

Det har jag inte sagt. Det jag menar, är dock att om de hade varit genuint intresserade hade åkt till den hamn Israel instruerade dem om och låtit dem kolla lasten, för att sedan få ge prylarna till Gazafolket.

Och inte få med sig kaffe, choklad, konstgödsel, cement till uppbyggnad av hus och infrastruktur, reparationer av sjukhus och skolor, med mera? Eftersom det är sådana varor som ingår i Israels blockad.
Eller att den hjälp som Israel släpper igenom fortfarande innebär att 50% av befolkningen inte får vad den behöver?

Citat:

Istället blev 10 människor dödade, bara för att man vägrade göra som Israel sa. Var det värt det?

Blockaden mellan Egypten och Gaza är öppnad. Var det värt det? Jag är inte rätt man att fråga, men fan, det har blivit en stor skillnad sen för några dagar sen.

Citat:

Dessutom är Israels blockad inte helt obefogad. Hamas har trots allt som uttalat mål att döda alla judar.

Den är inte stödd av internationella resolutioner eller FN:s organisation för mänskliga rättigheter.

Citat:

Jag vill ha en oberoende utredning, men jag antar att Israels regering inte vill ha det då det ändå inte är särskilt lönt. De flesta hatar Israel ändå, och utredningen lär inte ge något annat resultat än mer Israelhat.

FN är alltså anti-semitisk?

Citat:

(hur de sedan hamnade i den situationen är en annan femma).

Nej. Det är inte en annan femma, det är hela problemet. Sjöröveri och kidnappning, alla har rätt att försvara sig.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Hade lätt gjort som Israel gjorde men dock inte gått in med annat än skarpladdade vapen och tårgas, efter att dom kommit in på Israeliskt vatten och varningar givits. Att gå in med gummikulor (Och paintballgevär?) och elpistoler ger bara intrycket av att man inte är där för att spela boll riktigt utan ger bara möjlighet för ens egna soldater att bli attackerade, och när de väl blivit attackerade rejält eftersom de inte är där med nog kraftfulla vapen är det lätt att det urartar, vilket det gjorde. En annan taktik är att bara skjuta varningsskott från båtar/helikoptrar och om det inte hjälper börja skjuta med lite lättare vapen mot ytor som verkar obefolkade.

Jag förstår inte varför de inte väntade någon timme, helt idiotiskt.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av EliasN:

Det är lätt att säga: "Enligt alla lagar så hade de rätt" o s v, men det förändrar inte det faktum att de blev förvarnade. Säga vad man säga vill om Israels handlande, men situationen hade gått att undvika om skeppet hade valt att följa Israels order.

1. Israel har ingen rätt att utfärda "order" på internationellt vatten. Därför faller hela ditt argument.
2. Om Israel inte hade haft en olaglig blockad av Gaza hade inte båtarna behövts. Därför faller hela titt argument - igen.

Nej. Det är inte en annan femma, det är hela problemet. Sjöröveri och kidnappning, alla har rätt att försvara sig.

Tvärtom, folk på skeppen hade en uttalad agenda att "ta sig till gaza eller dö", israel visste detta, de har hela tiden vetat att skeppens avsikt var att ta sig till gaza....
israel har en sjöblockad av deras "hamn" sedan länge, och faktum är det, att de stoppar skeppen där det var lämpligast, när de anser att det är minst risk att "gå in" precis som alla specialstyrkor skulle ha gjort. Med så lite spillan som möjligt är jag övertygad om.
Tyvärr är det väldigt mycket förståsigpåare här som anser att de hade gjort allting bättre än andra, men i själva verket har de aldrig gjort något alls, än mindre varit i skarpa situationer.

Enligt "svenskarna" från turkiska skeppet (2 st) som var på radio idag så " försökte skeppets säkerhetsstyrkor hindra israeliska grodmän från att komma upp på skeppet".
Skulle vara kul att se hur de gjorde det utan våld.

Om man sen såg filmerna från skeppen med vad för vapen de hade så är det ganska likt det som används i gaza, bla. slangbellor och sten, jag är ganska säker på att jag hade kunnat skada någon här ganska ordentligt med en sådan utan att behöva anstränga mig. Att de inte gick till angrepp mot israelerna är bara dumheter. Och som alla vet, man bråkar bara med killen med skjutvapnet om man vet att man kan fixa det eller om man vill bli martyr. Vad tror ni att de tänkte!?

Israel är ett land i krig, och ett ganska litet land omgivet av fiender. Ingen här har en aning om vad de får gå igenom och har fått utstå från muslimerna. Hur det är att leva under hotet att närsomhelst kunna bli invaderade av alla sina grannländer som bara vill se deras blod flyta.
Det är väldigt lätt att vara bekväm och säga att israel gör fel när inte ERA liv är på spel.

Skyll istället på egypten som inte verkar vilja ha in de tjuvande, stenkastande palestinierna i sitt land och därför har haft en olaglig blockad (aka stängt gränsen) till sina sk. bröder. sedan 2007.

Inaktiv

Saxat från Danger room

"
The Israeli government is hoping YouTube and Twitter can help restore its reputation after a botched raid on a Gaza-bound flotilla killed nine people. Don’t get your hopes up, Bibi. There’s only so much a technological tactic can do after such a big strategic blunder. Besides, the folks on those ships had camera phones, too.

Every few hours, the Israeli Defense Forces are uploading to YouTube a new video meant to demonstrate that their troops acted responsibly — and that the people in the “Free Gaza” flotilla were the hostile ones.

At around 10 p.m. local time Monday night, it was footage taken by IDF naval boat showing the passengers beating up Israeli troops. An hour later, it was a clip of the “knives, slingshots, rocks, smoke bombs, metal rods, improvised sharp metal objects, sticks and clubs” found on board the Mavi Marmara. About two hours ago, the IDF showed how it was unloading “humanitarian cargo” from the ships and into Gaza. In between, the IDF is providing a stream of Twitter updates and blog posts to reinforce its position.

But no one — not even the Israeli military — seems to think it’ll make much of a difference in the international tide of ill will following the raid. ”We know one thing for sure, in the media we are going to lose the war anyhow,” Shlomo Dror, a spokesman for Israel’s Defense Ministry, told the Christian Science Monitor. “It doesn’t matter what we do.”

Dror made those comments on May 28 — days before those commandos stormed the Free Gaza flotilla. Israel gave up on the information war before it even started.

"

Read More http://www.wired.com/dangerroom/2010/06/israel-turns-to-youtu...

Medlem

Atombomba israel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Neatherblade:

Atombomba israel.

Och där satte vi ribban.

Inaktiv

Varför har alla fått för sig att IDF bröt mot internationell rätt när de bordade fartygen för genomsök?

Alla torde väl veta att krigets lagar gällar då krigstillstånd råder mellan Gaza och Israel. Inga fredsavtal
har skrivits under där, därför hade IDF all rätt att genomsöka konvojen, skeppen i Ship to Gaza var dessutom inom tilläggszonen för
Israels tull- och migrationsbestämmelser. IDF var givetvis tvunget att genomföra genomsöket då IHH,
huvudorganistarören bakom konvojen, sedan många år tillbaka, av det internationella samfundet, flertalet gånger kopplats
samman med islamistisk extremism som de militanta grenarna av Hamas och Al Qaeda i synnerhet.
IHH var även sammankopplade med det avslöjade terrordådet mot Los Angeles flytplats där organistationen skulle agera täckmantel för
rekrytering av personal till den storskaliga attacken samt fabrikatör av förfalskade dokument.

Tror ni på allvar att IDF skulle genomföra en sådan operation utan att juridiskt undersökt huruvida det är lagligt?

Shayetet 13 som genomförde operationen är heller inga 18-åriga beväringar som skjuter mot allt och alla utan det rör sig om en extremt erfaren del av Israels specialförband
som är utbildade just för bordningar, crowd control, och för CQC/CQB i synnerhet. Tusentals timmar läggs ner på att träna just att kunna avgöra huruvida
en person utgör livsfara för enheten eller inte i trånga, stängda, utrymmen. Skjuter dessa så är det för att värna sina liv, särskilt i en situation som denna
då man med all säkerhet vet att hela världen ser på och står och hoppas på att "misstag" skall göras. Alla vet att Ship to Gaza var en ren propagandaaktion
för att provocera fram just sådana händelser som tragiskt hände för att vinna ännu ett slag i propagandakriget.


signatur

- Let the free seed of love gush forth -

Medlem

Det där är skit snack,först o främst i bästa fall hade dom inspektions rätt om man tittar på det juridiska men valde man detta nope

Israel anser gaza är fiende men det är inte accepterat i resten av världen.

Dom tog rätten med våld men juridiskt hade dom inte rätt på något sätt.

Allt detta betyder dock inte mycket i det stora hela Israel kommer få en pekpinne och sen är det som vanligt igen.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

"inom tilläggszonen för
Israels tull- och migrationsbestämmelser"

En helt godtycklig och ej erkänd tilläggszon. Ditt argument är alltså "Israel får göra vad fan de vill". Lysande.


signatur

Vid närmare eftertanke... Jag tar en bärs och försöker gilla läget.

Skriv svar