Israels stormning av aktivisters fartyg

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Israel är ett land i krig, och ett ganska litet land omgivet av fiender. Ingen här har en aning om vad de får gå igenom och har fått utstå från muslimerna. Hur det är att leva under hotet att närsomhelst kunna bli invaderade av alla sina grannländer som bara vill se deras blod flyta.
Det är väldigt lätt att vara bekväm och säga att israel gör fel när inte ERA liv är på spel.

Bra skrivet.

De har vid ett flertal tillfällen blivit invaderade av i princip alla deras grannländer. Men de har alltid överlevt.

Inaktiv

Klart man blir omgiven av fiender när man har tagit deras land och systematiskt förtrycker dem.


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv
Skrivet av Muhammed:

Klart man blir omgiven av fiender när man har tagit deras land och systematiskt förtrycker dem.

Ok...du kan inte historia du...

Inaktiv
Skrivet av Sekreteraren:

"inom tilläggszonen för
Israels tull- och migrationsbestämmelser"

En helt godtycklig och ej erkänd tilläggszon. Ditt argument är alltså "Israel får göra vad fan de vill". Lysande.

Israel har gjort betydligt värre saker tidigare(som de borde ställts inför rätta för, ex nazistutrotningen efter kriget) , Ship to gaza är som någon nämnde bara en propagandaaktion från muslimska extremister och vänsterfalanger för att ge israel badwill i världspressen.

Om man ska hänga ut någon så är det extremisterna på fartygen och deras anhängare.

Inaktiv
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av Sekreteraren:

"inom tilläggszonen för
Israels tull- och migrationsbestämmelser"

En helt godtycklig och ej erkänd tilläggszon. Ditt argument är alltså "Israel får göra vad fan de vill". Lysande.

Israel har gjort betydligt värre saker tidigare(som de borde ställts inför rätta för, ex nazistutrotningen efter kriget) , Ship to gaza är som någon nämnde bara en propagandaaktion från muslimska extremister och vänsterfalanger för att ge israel badwill i världspressen.

Om man ska hänga ut någon så är det extremisterna på fartygen och deras anhängare.

Ok....du försvarar terroristhandlingar du...


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv
Skrivet av Muhammed:
Skrivet av the_o:
Skrivet av Sekreteraren:

"inom tilläggszonen för
Israels tull- och migrationsbestämmelser"

En helt godtycklig och ej erkänd tilläggszon. Ditt argument är alltså "Israel får göra vad fan de vill". Lysande.

Israel har gjort betydligt värre saker tidigare(som de borde ställts inför rätta för, ex nazistutrotningen efter kriget) , Ship to gaza är som någon nämnde bara en propagandaaktion från muslimska extremister och vänsterfalanger för att ge israel badwill i världspressen.

Om man ska hänga ut någon så är det extremisterna på fartygen och deras anhängare.

Ok....du försvarar terroristhandlingar du...

Öh, nej, möjligtvis gör du det. Jag är ganska säker på att inte israel är terroriststämplade någonstans i den "fria" världen.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Öh, nej, möjligtvis gör du det. Jag är ganska säker på att inte israel är terroriststämplade någonstans i den "fria" världen.

Bra sådär lite lätt icke omtyckta...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Ingen här har en aning om vad de får gå igenom och har fått utstå från muslimerna.

Och du vet givetvis vad dom går igenom...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av the_o:

Ingen här har en aning om vad de får gå igenom och har fått utstå från muslimerna.

Och du vet givetvis vad dom går igenom...

Det kan jag inte påstå, men man ju försöka sätta sig in i deras situation istället för att lägga all skuld på dem som vissa här gör.

Buhu, bähä, det är sååååå synd om de 100 miljoner muslimer som är inringade av staten israel med sina 7,5 miljoner invånare.....stackars araberna.

Medlem
Skrivet av Wigwam:

Varför har alla fått för sig att IDF bröt mot internationell rätt när de bordade fartygen för genomsök?

Är det någon som har en länk till något dokument med vilka regler som gäller på internationellt vatten? Det känns som många bara spekulerar om vad man får och inte får göra.

Det rapporterades en del om att fartyget där det blev strider hade hissat vit flagg före de bordades vilket brukar tolkas att man ger sig och vill undvika våld - att sedan anfalla de som bordar borde väl också vara ett brott mot internationella regler?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Wigwam:

Varför har alla fått för sig att IDF bröt mot internationell rätt när de bordade fartygen för genomsök?

Är det någon som har en länk till något dokument med vilka regler som gäller på internationellt vatten? Det känns som många bara spekulerar om vad man får och inte får göra.

Det rapporterades en del om att fartyget där det blev strider hade hissat vit flagg före de bordades vilket brukar tolkas att man ger sig och vill undvika våld - att sedan anfalla de som bordar borde väl också vara ett brott mot internationella regler?

Det jag hittade

http://en.wikipedia.org/wiki/International_waters

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationellt_vatten

http://sv.wikipedia.org/wiki/Territorialvatten


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

varför är alltid den bästa lösningen den svåraste? :\


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av Wigwam:

Varför har alla fått för sig att IDF bröt mot internationell rätt när de bordade fartygen för genomsök?

Kanske för att dom sköt folk i huvudet när dom bordade ett fartyg på internationellt vatten.
Ungefär som somalierna gör, dom fick däremot krigsfartyg mot sej. Kanske dags för en internationell flotta att patrullera vattnen utanför Israel?


signatur

yolo

Medlem

Jag hittade denna artikel från Reuters med lite frågor och svar vad Israel hade rätt att göra:

http://www.reuters.com/article/idUSTRE65133D20100602

Medlem

Israel = Pirater.

kan inte länder göra samma sak med dom som de gör med de i Afrikat?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag hittade denna artikel från Reuters med lite frågor och svar vad Israel hade rätt att göra:

http://www.reuters.com/article/idUSTRE65133D20100602

Intressant , håller med lite grann om piratdelen.
men resten verkar det finnas olika tolkningar på.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Wigwam:

Varför har alla fått för sig att IDF bröt mot internationell rätt när de bordade fartygen för genomsök?

Kanske för att dom sköt folk i huvudet när dom bordade ett fartyg på internationellt vatten.
Ungefär som somalierna gör, dom fick däremot krigsfartyg mot sej. Kanske dags för en internationell flotta att patrullera vattnen utanför Israel?

Ni kan inte ha mycket stoppning i huvudskålen när ni skriver sånt här skräp. Tydligen verkar det som att israel dessutom agerade korrekt om man får tro jurister som tittat på det enligt SR idag. får säkert höra mer om detta under dagen.

Ta kanske sånt här i beaktande istället

"Alla de som gnäller om att Israel förvägrar införsel av mat, mediciner m m bör kanske tänka till en gång till och inse att det är islamistskäggen Hamas som styr området och de är inte era kompisar på något sätt.

Israel lossar som bäst godset från konvojerna men sedan tar det stopp. Hamas vägrar nämligen att ta emot lasten från Gazakonvojen, enligt en representant för den islamistiska organisationen som har makten i Gaza. Socialministern Ahmed al-Kurd kräver att Israel först uppfyller samtliga krav från Hamas, uppger tidningen Haaretz."

citat från Pi.

Där finns även filmer på hur IHH (terroristorganisationen som styrde på Mavi Marmara) angriper IDF styrkorna med bland annat flash granater. De använder slangbellor , järnrör, krossade flaskor mm. Samma typ av redskap de brukar använda när de inte får sin vilja igenom, som i rosengård, gaza etc.

Inaktiv

Saxat från pi

"Nätverket Free Gaza Movement, som har medlemmar i många länder domineras numera i hög utsträckning och finansieras av IHH. När de kom in bilden fanns det stort kapital att tillgå. Man kunde köpa större fartyg inkluderat Mavi Marmara för drygt 15 miljoner kronor plus gods till Gaza för ytterligare 80 miljoner kronor. Pengarna till IHH kommer huvudsakligen från religiösa affärsmän i Turkiet, sannolikt också från rika stiftelser i Saudiarabien.

Både vittnesmål och rapporter pekar sedan innan på att IHH varit inblandade i många våldsaktioner för att främja militanta sunnimuslimska organisationer. Danska Utrikespolitiska institutet har i en rapport beskrivit IHH:s stöd till radikala islamistiska grupper i länder som Bosnien, Pakistan, Irak och Palestina, däribland Hamas.

Enligt terrorismforskaren på CATS (försvarshögskolan i Stockholm), Magnus Norell, har IHH både en lång våldshistorik samt nära band till bland annat Al-Qaida. Bland annat finns vittnesmålet från den franske domaren Jean-Louis Bruguières vittnesmål i en amerikansk domstol 2003 att organisationen spelade en ”central roll” i al-Qaidas misslyckade ”millenniumattentat” mot Los Angeles internationella flygplats 1999.

I Istanbul i Turkiet gjorde polisen en razzia häromåret mot IHH:s högkvarter och fann vapen, sprängmedel och instruktioner för bombtillverkning."

Inaktiv

Så ni kan nog sluta med era dumheter om hur fredliga aktivisterna var och se dem för vad de är, en terroristorganisation som vill israel illa. De bryr sig inte om förnödenheterna kommer fram eller ej bevisligen, för de är bara ute efter att bekämpa israel.

Tack vare lättmanipulerade nickedockor som er så får de den publicitet de vill ha.

Inaktiv

Media börjar se lite utanför den snäva ramen som påtvingats dem från politiskt håll

http://www.dn.se/nyheter/varlden/turkiska-aktivister-ville-do...

Inaktiv

Nu börjar det arta sig

http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-legosoldater-bar-skul...

Nu kanske ni som kastade all skuld på IDF känner er lite dumma och skyldiga dem en ursäkt?

Eller det är väl bara lögner och konspiration från israel förmodligen....

Inaktiv

Klart man ska ha skydd mot kapningar och terrorister, synd att de inte hade några skjutvapen att döda terroristerna med dock


signatur

Allah är stor men jag har större

Skrivet av Muhammed:

Klart man ska ha skydd mot kapningar och terrorister, synd att de inte hade några skjutvapen att döda terroristerna med dock

tycker de ska vara glada att så många skonades. Jag har sett mycket grymt ske när beväpnade "civila" med yxor/knivar/påkar attackerat soldater som bara utför order de soldaterna vägrade dock använda dödlig kraft trots flera dödsfall.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_81726:

Nu börjar det arta sig

http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-legosoldater-bar-skul...

Nu kanske ni som kastade all skuld på IDF känner er lite dumma och skyldiga dem en ursäkt?

Eller det är väl bara lögner och konspiration från israel förmodligen....

haha, kalla de för legosoldater är ju bara för mycket.
Men visst det är trist för alla andra på båten som var där i ett ädelt syfte o få det smutsat av enstaka individer på båten

Anser fortfarande att hade man varit ute efter att inspektera fartyget hade man gjort det på dagen.
och hade dom kommit på dagen så hade man utan tvivel kunnat utföra operationen med mindre blodspillan.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Nu börjar det arta sig

http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-legosoldater-bar-skul...

Nu kanske ni som kastade all skuld på IDF känner er lite dumma och skyldiga dem en ursäkt?

Eller det är väl bara lögner och konspiration från israel förmodligen....

För allt som Israelerna säger är den renaste sanning eller hur...
Det ändrar ändå inte det faktum att borda fartyg på internationellt vatten är tokfel.
ÄVEN om man hittat på en fiktiv "säkerhetszon"

För min del är jag inte intresserad av passagerarnas syften. Det som intresserar mig är att Israel så flagant bryter mot internationell rätt.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Haha, ja jag ser att vissa inte KAN erkänna när de har fel.....
Funkar det bra för dig? Många kompisar irl?

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Haha, ja jag ser att vissa inte KAN erkänna när de har fel.....
Funkar det bra för dig? Många kompisar irl?

Varför förutsätter du att allt den israeliska regeringen säger är sant?
Du är ju pirma exempel på en individ som besegrats i propagandakriget.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av the_o:

Haha, ja jag ser att vissa inte KAN erkänna när de har fel.....
Funkar det bra för dig? Många kompisar irl?

Varför förutsätter du att allt den israeliska regeringen säger är sant?
Du är ju pirma exempel på en individ som besegrats i propagandakriget.

Men propaganda går åt båda hållen.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

"...betalda för att göra motstånd under bordningen."
Den olagliga bordningen, då alla har rätt att försvara sig.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar