Israels stormning av aktivisters fartyg

Medlem

"WE con the world"


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Israel gjorde tokfel som bordade fartyg på internationellt vatten. Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på det.

Skrivet av ForrestFox:

Med tanke på att de blev israelerna anföll konvojen på internationellt vatten så kan jag fullständigt förstå att besättningen kämpade emot och försökte få bort inkräktarna.
Det räknas nog som sjöröveri att borda och ta kontroll över en båt på internationellt vatten.

Så här står det i reglerna som gäller internationellt vatten:

Citat:

67. Merchant vessels flying the flag of neutral States may not be attacked unless they:

(a) are believed on reasonable grounds to be carrying contraband or breaching a blockade, and after prior warning they intentionally and clearly refuse to stop, or intentionally and clearly resist visit, search or capture;
(b) engage in belligerent acts on behalf of the enemy;
(c) act as auxiliaries to the enemy s armed forces;
(d) are incorporated into or assist the enemy s intelligence system;
(e) sail under convoy of enemy warships or military aircraft; or
(f) otherwise make an effective contribution to the enemy s military action, e.g., by carrying military materials, and it is not feasible for the attacking forces to first place passengers and crew in a place of safety. Unless circumstances do not permit, they are to be given a warning, so that they can re-route, off-load, or take other precautions.

Citat:

98. Merchant vessels believed on reasonable grounds to be breaching a blockade may be captured. Merchant vessels which, after prior warning, clearly resist capture may be attacked.

Jag tycker det känns ganska klart att man har rätt att stoppa skepp som försöker bryta en blockad.

Vad man däremot kan diskutera är huruvida blockaden är korrekt eller inte men då blir det en bedömningsfråga om hur dåligt folket i Gaza har det. Många nationer protesterar med rätta mot blockaden då den inte verkar ha avsedd effekt. Israel verkar dock ha väldigt svårt att ge sig på den punkten då de nog anser att det vore ett tecken på "svaghet" att ändra sig.

Medlem

hade blockaden varit utfärdad av fn så hade det varit en sak vilket den inte är så Israel har ju egentligen ingen rätt men det finns ju dock inget någon kan göra,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

hade blockaden varit utfärdad av fn så hade det varit en sak vilket den inte är så Israel har ju egentligen ingen rätt men det finns ju dock inget någon kan göra,

En blockad är en godkänd form av krigföring och FN brukar knappast utfärda blockader mot någon part om båda sidor skjuter på varandra.

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:

Den där videon är inget än sjuka hjärntvättade hjärtlösa sionister som sjunger falskt

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:

Det enda jag kunde se/tänka på när jag hörde låttexten :


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Suck.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Smartheaded:

Den där videon är inget än sjuka hjärntvättade hjärtlösa sionister som sjunger falskt

Och dom är säker livsfarliga mördare också,och dom äter säker små palestinier till frukost varje morgon:O


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Israel har åter igen sagt nej till en internationell utredning av den dödliga räden, vilket FN och FN:s ordförande Ban Ki-Moon har förslagit.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Israel palestina israel palestina. Ni hajjar va? Folk som slass over en stad/omrade dar deras gud har bott. Haha.

Kom igen. De ar alla galna.

Det enda positiva som hant nu ar att egypten oppnade gransen (typ)


signatur

Taskigt.

Medlem

"Revolutionsgardet, Irans elitstyrkor, deklarerade på söndagen att man står redo att militärt assistera fartyg som söker bryta Israels blockad av Gaza."

Det här kan bli... trassligt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Läs detta alla ni som klagar på israel.... kanske ni kan lära er ett och annat.

http://politisktinkorrekt.info/2010/06/06/exklusivt-for-pi-is...

Inaktiv
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Saltkråkan:

Den där videon är inget än sjuka hjärntvättade hjärtlösa sionister som sjunger falskt

Den enda som är hjärntvättad och hjärtlös är nog du, se mitt förra inlägg.

Medlem

Vill Hamas att folket i Gaza ska få hjälp? De släpper inte in lasten från skeppen och gör saker som detta:

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=34903&Cr=palesti...

Inaktiv

Ja, hur man kan hålla dessa våldsterrorister bakom ryggen som vissa här gör är för mig obegripligt, men förstås, förstår man inte bättre så är det ju enkelt att sköljas med i medias hets.

Inaktiv

Jaha, så man ska hålla terrorstaten Israel bakom ryggen och försvara deras kidnappningar och kapningar?
Är du dum på riktigt?


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Muhammed:

Jaha, så man ska hålla terrorstaten Israel bakom ryggen och försvara deras kidnappningar och kapningar?
Är du dum på riktigt?

Att man säger något negativt om den ena sidan behöver inte betyda att man hyllar den andra sidan. Man behöver inte vara enögd som så många i denna tråd verkar vara.

Inaktiv
Skrivet av Muhammed:

Jaha, så man ska hålla terrorstaten Israel bakom ryggen och försvara deras kidnappningar och kapningar?
Är du dum på riktigt?

Jag är ganska säker på att Israel är en stat som är internationellt erkänd och inte med på någon som helst terrorlista. Den enda som möjligen kan vara dum på riktigt här, är månne du. Vänligen läs en bok!

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Läs detta alla ni som klagar på israel.... kanske ni kan lära er ett och annat.

http://politisktinkorrekt.info/2010/06/06/exklusivt-for-pi-is...

Alltså, även om jag förstår att du inte trollar så önskar jag att det vore såväl.

För din egen skull; Om du vill få fram en åsikt och tas seriöst, hur i hela friden tänker du då när du länkar till den smörjan? En erkänt högervriden sida med ett utspel från en extremt biased källa? Hade du tagit ett pressmeddelande från Hamas seriöst? Källkritik!

För övrigt; Förstår inte vad som är det egentliga problemet? Israel har gjort sig skyldiga till ett brott mot internationella överkomster (det är ju förvisso inte första gången).

Inaktiv
Skrivet av Havre:
Skrivet av the_o:

Läs detta alla ni som klagar på israel.... kanske ni kan lära er ett och annat.

http://politisktinkorrekt.info/2010/06/06/exklusivt-for-pi-is...

Alltså, även om jag förstår att du inte trollar så önskar jag att det vore såväl.

För din egen skull; Om du vill få fram en åsikt och tas seriöst, hur i hela friden tänker du då när du länkar till den smörjan? En erkänt högervriden sida med ett utspel från en extremt biased källa? Hade du tagit ett pressmeddelande från Hamas seriöst? Källkritik!

För övrigt; Förstår inte vad som är det egentliga problemet? Israel har gjort sig skyldiga till ett brott mot internationella överkomster (det är ju förvisso inte första gången).

Ojojoj, så vi kan citera vänstervridna sidor som aftonbladet men inte PI? Är det möjligen så att din agenda lyser igenom?

"För min egen skull? "Är detta ett hot eller bara dåligt skrivet av dig? För DIN egen skull hoppas jag att du är en dålig skribent.

En extremt biased källa? Och det är inte HAMAS, IHH mfl vilka ni israelhatare använder som faktakälla. Alla som var på skeppen var där för att ge israel en mediadäng, om några så var väl DE biased!

Snälla du, skärpning om du ska posta och klaga på andras inlägg med sådana dumheter.

Medlem

"Samtidigt har iranska Röda halvmånen beslutat om att skicka två fartyg till Gaza med bistånd redan den här veckan, uppger AFP.

– Det ena skeppet kommer att vara lastat med donationer från folket, och det andra med hjälparbetare. Skeppen kommer att skickas till Gaza i slutet av veckan, sade chefen för iranska Röda halvmånen, Abdolrauf Adibzadeh, till nyhetsbyrån Irna i söndags."

Nu kan man verkligen tala om ifall "shit hits the fan".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Japp, nu blir det oroligheter. Iran vill rida på mediavågen, men jag tror israel finner folkets säkerhet viktigare än att se bra ut i media.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Ojojoj, så vi kan citera vänstervridna sidor som aftonbladet men inte PI? Är det möjligen så att din agenda lyser igenom?

Men att citera den politiska neutralitetens renaste renhet, PI, går tydligen bra.

Säger mer om dig än vad du inser.

Skrivet av anon_81726:

"För min egen skull? "Är detta ett hot eller bara dåligt skrivet av dig? För DIN egen skull hoppas jag att du är en dålig skribent.

Om man läser ursprungspåståendet;

Skrivet av Havre:

För din egen skull; Om du vill få fram en åsikt och tas seriöst, hur i hela friden tänker du då när du länkar till den smörjan? En erkänt högervriden sida med ett utspel från en extremt biased källa? Hade du tagit ett pressmeddelande från Hamas seriöst? Källkritik!

Så är det ju klart som korvspad att Havre skriver det av omtänksamhet. Att du på något underligt vis får det till ett "hot" är fan ett mysterium för mig?
Att bli bemött med kritik i diskussioner kanske är något nytt för dig?

Skrivet av anon_81726:

En extremt biased källa? Och det är inte HAMAS, IHH mfl vilka ni israelhatare använder som faktakälla. Alla som var på skeppen var där för att ge israel en mediadäng, om några så var väl DE biased!

Stötta Palestinerina == israelhat.
Måste vara underbart att leva i en så skönt svartvit värld som du

Skoj att Iran lägger sig i. Den som leken ger, får leken tåla. Hoppas iranierna har stora plåsterlådan med sig.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av Havre:
Skrivet av anon_81726:

Läs detta alla ni som klagar på israel.... kanske ni kan lära er ett och annat.

http://politisktinkorrekt.info/2010/06/06/exklusivt-for-pi-is...

Alltså, även om jag förstår att du inte trollar så önskar jag att det vore såväl.

För din egen skull; Om du vill få fram en åsikt och tas seriöst, hur i hela friden tänker du då när du länkar till den smörjan? En erkänt högervriden sida med ett utspel från en extremt biased källa? Hade du tagit ett pressmeddelande från Hamas seriöst? Källkritik!

För övrigt; Förstår inte vad som är det egentliga problemet? Israel har gjort sig skyldiga till ett brott mot internationella överkomster (det är ju förvisso inte första gången).

Ojojoj, så vi kan citera vänstervridna sidor som aftonbladet men inte PI? Är det möjligen så att din agenda lyser igenom?

"För min egen skull? "Är detta ett hot eller bara dåligt skrivet av dig? För DIN egen skull hoppas jag att du är en dålig skribent.

En extremt biased källa? Och det är inte HAMAS, IHH mfl vilka ni israelhatare använder som faktakälla. Alla som var på skeppen var där för att ge israel en mediadäng, om några så var väl DE biased!

Snälla du, skärpning om du ska posta och klaga på andras inlägg med sådana dumheter.

Sluta tramsa nu! För det första; Jag har precis lika lite förståelse och sympati för vänsterfalangen som för högerextrimisterna. Båda är i min bok djupt förvirrade och borde förses med tillfällig munkavel.

För det andra;
Var har jag citerat aftonbladet? Eftersom att detta är mitt första inlägg torde det vara tämligen uppenbart för dig. Och eftersom du uppenbarligen inte känner mig, hur kan du veta "min agenda?". Vem ger dig rätten att kategorisera mig?

"För din egen skull" menade jag helt ärligt rätt vänligt. Precis som jag skrev så bör man OM man vill tas seriöst hålla sig från att citera och referera de allra mest uppenbart vinklade källorna. Det var inget hot eller någon sarkastisk kommentar, det var ett välmenat tips till dig. Om du kallar dig "skribent" kan du väl ta lite konstruktiv kritik?

Israelhatare? Skärp dig nu. Var har jag uttryckt ett hat mot Israel?

Sluta tro att du kan sätta in folk i fack och bestämma vilka deras åsikter är bara för att du skall kunna vara spydig och ge mothugg på internet. Jag har inget emot dig.

För att återgå till ämnet;
Detta är en extremt infekterad debatt där många (inte alla!) har svårt att hålla ett nyktert perspektiv på saker och ting. Istället för personliga påhopp o. dyl kan vi väl åtminstone hålla oss till att konstatera fakta; Israel bröt mot internationella överenskomster. Var ligger problemet? Eller anser någon att Israel inte har gjort det? Eller lever Israel utanför internationell laglig praxis?

Medlem

Hej och välkommen till FZ.
Är är vi höger som fan. Varje uttalande om solidaritet med Palestina, åsikter att alla muslimer inte är terrorister och att invandring är bra kommer omedelbart att leda till brännmärkning som kommunist, landsförrädare, syndikalist, terroristkramare, svenskhatare, israelhatare, islamistkramare och sosse.

Och jag har aldrig sett ett roligare forum. True story!

//Nestor - Stolt kommunistiskt terroristkramande islamistvänlig israelhatande syndikaliserad landsförrädare.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av Muhammed:

Jaha, så man ska hålla terrorstaten Israel bakom ryggen och försvara deras kidnappningar och kapningar?
Är du dum på riktigt?

Jag är ganska säker på att Israel är en stat som är internationellt erkänd och inte med på någon som helst terrorlista. Den enda som möjligen kan vara dum på riktigt här, är månne du. Vänligen läs en bok!

Beter de sig som terrorister får de finna sig i att bli kallade för det.

Du sänkte ribban så du får allt ribban tåla, och du får inget vaselin för att mildra det.

OnT: Irans inblandning kan bli blodig, israel är ju inte direkt bästa vänner med iran.


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv
Skrivet av Havre:
Skrivet av the_o:
Skrivet av Havre:
Skrivet av the_o:

Läs detta alla ni som klagar på israel.... kanske ni kan lära er ett och annat.

http://politisktinkorrekt.info/2010/06/06/exklusivt-for-pi-is...

Alltså, även om jag förstår att du inte trollar så önskar jag att det vore såväl.

För din egen skull; Om du vill få fram en åsikt och tas seriöst, hur i hela friden tänker du då när du länkar till den smörjan? En erkänt högervriden sida med ett utspel från en extremt biased källa? Hade du tagit ett pressmeddelande från Hamas seriöst? Källkritik!

För övrigt; Förstår inte vad som är det egentliga problemet? Israel har gjort sig skyldiga till ett brott mot internationella överkomster (det är ju förvisso inte första gången).

Ojojoj, så vi kan citera vänstervridna sidor som aftonbladet men inte PI? Är det möjligen så att din agenda lyser igenom?

"För min egen skull? "Är detta ett hot eller bara dåligt skrivet av dig? För DIN egen skull hoppas jag att du är en dålig skribent.

En extremt biased källa? Och det är inte HAMAS, IHH mfl vilka ni israelhatare använder som faktakälla. Alla som var på skeppen var där för att ge israel en mediadäng, om några så var väl DE biased!

Snälla du, skärpning om du ska posta och klaga på andras inlägg med sådana dumheter.

Sluta tramsa nu! För det första; Jag har precis lika lite förståelse och sympati för vänsterfalangen som för högerextrimisterna. Båda är i min bok djupt förvirrade och borde förses med tillfällig munkavel.

För det andra;
Var har jag citerat aftonbladet? Eftersom att detta är mitt första inlägg torde det vara tämligen uppenbart för dig. Och eftersom du uppenbarligen inte känner mig, hur kan du veta "min agenda?". Vem ger dig rätten att kategorisera mig?

"För din egen skull" menade jag helt ärligt rätt vänligt. Precis som jag skrev så bör man OM man vill tas seriöst hålla sig från att citera och referera de allra mest uppenbart vinklade källorna. Det var inget hot eller någon sarkastisk kommentar, det var ett välmenat tips till dig. Om du kallar dig "skribent" kan du väl ta lite konstruktiv kritik?

Israelhatare? Skärp dig nu. Var har jag uttryckt ett hat mot Israel?

Sluta tro att du kan sätta in folk i fack och bestämma vilka deras åsikter är bara för att du skall kunna vara spydig och ge mothugg på internet. Jag har inget emot dig.

För att återgå till ämnet;
Detta är en extremt infekterad debatt där många (inte alla!) har svårt att hålla ett nyktert perspektiv på saker och ting. Istället för personliga påhopp o. dyl kan vi väl åtminstone hålla oss till att konstatera fakta; Israel bröt mot internationella överenskomster. Var ligger problemet? Eller anser någon att Israel inte har gjort det? Eller lever Israel utanför internationell laglig praxis?

Om du hade läst tidigare poster i ämnet så hade du vetat vad som sagts tidigare och jag hade sluppit upprepa.
Ditt inlägg saknar relevans till denna diskussionen, och de källor du använder för att bilda din uppfattning om det hela är ju precis lika biased om inte mer än den jag refererade till.
Att då komma med källkritik är bara löjligt. Dessutom kan du se tidigare inlägg i tråden där videos på de "fredliga aktivisterna" visas med deras fredliga beteende.

Om man hissar VIT flagg, så har man visat att man inte kommer att göra något motstånd, att då sedan gå till angrepp på det sätt som man ser på videosnuttarna som släppts är inte förenligt med någon lag.

Att gå till angrepp med slangbellor, chockgranater, järnrör och knivar (och allvarligt skada 4 idf soldater) är beteende nog för att få sig en kula.

Ingen väpnad styrka i världen hade nog låtit sig misshandlas utan att ge igen.

Det är ju väldigt konstigt att bara 1 av fartygen fick skadade och döda om man nu i israel äter småbarn till frukost .

Att kritisera israel för blockaden av Gaza utan att kunna resten av historien borde vara kriminellt, och tyvärr dyker det oftast upp en massa okunniga förståsigpåare i sådana här diskussioner. Välkommen. Men att din kritik av mitt inlägg ska vara något som helst konstruktiv vill jag genast dementera.

Vänligen läs en bok.

PS! jag har aldrig sagt att israel är oskyldiga, men inget av deras tilltag är särskilt konstigt givande omständigheterna och kan absolut inte ifrågasättas av soffpotatisar i sverige som saknar verklighetsförankring där de sitter och kliar sig i naveln och har lösningen på världens alla problem.

Medlem

Tur att the_o kan allt som finns att kunna om konflikten. Skicka ditt nummer och namn till FN.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av Nestor:

Tur att the_o kan allt som finns att kunna om konflikten. Skicka ditt nummer och namn till FN.

Tror nog att de har bättre koll på det hela än vad jag har. FN kan aldrig godkänna våld för att hindra våld.... därav deras hållning till det hela. Både EU och USA har tyst fördömt det hela, i mångt och mycket för att de själva vet att de skulle kunna vara i israels sits och då inte hade handlat annorlunda.

Det enda som är synd är att skolsystemet i Sverige verkar ha förfallit till den grad att sådana som du inte kan historia nog för att förstå nyheterna på tv.

Men det är väl som så, har de sagt det på tv så MÅSTE det ju vara sant.

Medlem

Sheeple, Sheeple everywhere!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skriv svar