Israels stormning av aktivisters fartyg

Inaktiv

Hamas använder civila som sköldar.....
Israel gör inte det.

Sen kan Israel tänka sig en fredsprocess och försöker få till en fredlig lösning.

Hamas vill inte det, för dem är det antingen dem eller sionisterna,.....

Medlem

Försöker få till en fredlig lösning, sen så bygger dom murar som skiljer palestinierna från deras jobb och bygger checkpoints överallt för att vara extra pissiga.
Jag tror vi har olika definitioner på fredlig, för israel verkar snarare försöka provocera fram dessa attacker så att dom ska kunna rättfärdiga militärt motstånd.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

the_o.

Pa vilket satt behover jag en verklighets check? Snalla du peka exakt vad i min post dar som ar "fel".

Det ar helt klart att du ar HELT pa israels sida och det kan jag acceptera. Men lagg ner din overhoghets attityd. Det ar ju uppenbart att du endast lyssnar pa vad israel sager och inte vager upp det ena mot det andra.

I dina ogon sa ar allt som palestinierna sager en ren och skar logn oavsett vad sanningen ar.

Ta ett steg tillbaka, andas och oppna dina ogon manniska.

Och jag forstar inte hur du kan tolka "the end of the israeli project on our land" som utplaning av judar. Det ar val uppenbart att de snackar om "palestina" eller hur?

Tvangsforflyttning? Kul att du namner det! Du menar alltsa vad IDF gjorde nar de bulldozrade palestinska hem och ockuperade omradet? Nar de dodade rachel corrie? Ja ok.

Bra dar the_o.


signatur

Taskigt.

Medlem
Skrivet av Cple:

Jag sa att jag skulle ta en paus. Jag ville bara saga detta som mitt slutgiltiga bidrag till den har "debatten".

Du är såklart välkommen att diskutera Cple, jag undrar bara vad folk kommer tro om din trovärdighet om du säger att du lämnar debatten enbart för att komma tillbaka nästa dag.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hmm ja.

Men blir man direkt tilltalad efter ha sagt att man lamnar diskussionen da vill jag nog tro att man ska tala tillbaka.

Just as I thought I was out, they pull me right back again.


signatur

Taskigt.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Hamas använder civila som sköldar.....
Israel gör inte det.

Nä. Istället skiter Israel i allt vad proportionalitetspirincip heter.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av spikes:

Dock ska man väl tillägga att båda sidor är idioter. Och om jag skulle få bestämma så skulle man bomba hela Israel och hela Palestina och bli av med hela skiten.

Ska du trolla så kan du väl göra det på Flashback?

trolla? Det är min åsikt, inget gott kommer från att israelerna och palestinierna beter sig som idioter. Och dom TILLÅTS ju att bete sig som idioter. (iofs så skulle jag vilja ha en lag som förbjudar gudadyrkan med, skulle nog lösa en hel del problem)

Medlem

Fast, visst är det så att Israel vill ha fred, vilket inte är ett alternativ för Hamas. Man måste faktiskt vara lite dum om man tror att Israel vill hålla på med det dom gör.

Medlem
Skrivet av Greger:

Försöker få till en fredlig lösning, sen så bygger dom murar som skiljer palestinierna från deras jobb och bygger checkpoints överallt för att vara extra pissiga.
Jag tror vi har olika definitioner på fredlig, för israel verkar snarare försöka provocera fram dessa attacker så att dom ska kunna rättfärdiga militärt motstånd.

Vad skulle Israel tjäna på att provocera fram attacker?

Det är snarare Hamas som provocerar fram motattacker från Israel som de kan utnyttja som propaganda och skapa opinion mot Israel både på hemmaplan och internationellt. Sätter man även ut raketramperna vid skolor och bostäder osv så blir det ännu större chans att det tas upp på nyheter världen över då Israel slår tillbaka.

Israel är korkade nog att gå i fällan gång på gång samt att de använder sig av betydligt kraftigare motattacker än vad som krävs.

Du tror väl inte att Hamas skickar raketer mot Israel för att vinna kampen militärt?

Medlem

Det finns gott om extrema falanger inom Israel som är av åsikten att det är Stor-Israel of Bust som gäller.
Kompromisser är inget som är aktuellt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

1 av "fredskonvojens" sponsor,man börjar ju att undra lite hur fredlig den var egentligen.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/judehatande-finansia...


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:

1 av "fredskonvojens" sponsor,man börjar ju att undra lite hur fredlig den var egentligen.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/judehatande-finansia...

Relevans frågas?
Ändrar det faktumet att Israel bordare civila fartyg på internationellt vatten?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:

1 av "fredskonvojens" sponsor,man börjar ju att undra lite hur fredlig den var egentligen.

De uttalade målen var väl att bryta konvojen och leverera varor. Den andra kan väl utan vidare ses som ganska fredlig, den första är däremot mer tveksam.

Fast trots allt sånt, kunde bordningen nog skötts på ett bättre sätt.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Saltkråkan:

1 av "fredskonvojens" sponsor,man börjar ju att undra lite hur fredlig den var egentligen.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/judehatande-finansia...

Relevans frågas?
Ändrar det faktumet att Israel bordare civila fartyg på internationellt vatten?

Tja om det framgår att skeppet är öppet terrorist sponsrat så kan man kanske lite mer förstå Israels bordning av skeppet/n.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Ändrar det faktumet att Israel bordare civila fartyg på internationellt vatten?

Jag postade ett par inlägg tidigare om huruvida det är lagligt att borda fartyg på internationellt vatten vid blockad. Det var dock inte många av de som kontinuerligt hävdat att det bryter mot internationella överenskommelser som behagade kommentera dessa inlägg.

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Saltkråkan:

1 av "fredskonvojens" sponsor,man börjar ju att undra lite hur fredlig den var egentligen.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/judehatande-finansia...

Relevans frågas?
Ändrar det faktumet att Israel bordare civila fartyg på internationellt vatten?

Tja om det framgår att skeppet är öppet terrorist sponsrat så kan man kanske lite mer förstå Israels bordning av skeppet/n.

Är man per automatik en terrorist om man inte gillar judar`?
Det var en förbannat intressant tolkning må jag säga.
Vad jag kan se är killen inte dömd för terrorbrott eller misstänkt för det.
Oskyldig tills motsatsen bevisats är inget du gillar eller?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag postade ett par inlägg tidigare om huruvida det är lagligt att borda fartyg på internationellt vatten vid blockad. Det var dock inte många av de som kontinuerligt hävdat att det bryter mot internationella överenskommelser som behagade kommentera dessa inlägg.

Det inlägget hade jag missat. Blir intressant att se hur utredningen, om det blir någon sådan, ställer sig till det.

Har undantaget använts på ett korrekt sätt, ändras läget något. Trots det tror jag att bordningen kunde skötts bättre.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Är man per automatik en terrorist om man inte gillar judar`?

Eftersom att hans uttalanden om judar och hans övertygelse om att judarna styr världen,så skulle även jag bordat ett skepp som var sponsrat av honom.

Skrivet av Nestor:

Det var en förbannat intressant tolkning må jag säga.
Vad jag kan se är killen inte dömd för terrorbrott eller misstänkt för det.
Oskyldig tills motsatsen bevisats är inget du gillar eller?

Nej inte i detta fallet.Ett föregripande som bygger på mycket starka misstankar om annat än förnödenheter på fartygen ser jag som ett helt lagligt ingrepp av israelerna.Men att folk dödades är såklart jäkligt tragiskt,men dom mötes trots allt av stenhårt motstånd.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:

Eftersom att hans uttalanden om judar och hans övertygelse om att judarna styr världen,så skulle även jag bordat ett skepp som var sponsrat av honom.

Underbar logik <3

Skrivet av Saltkråkan:

Nej inte i detta fallet.Ett föregripande som bygger på mycket starka misstankar om annat än förnödenheter på fartygen ser jag som ett helt lagligt ingrepp av israelerna.

Sitter en hel hoper folk i ett läger på en ö i Karibien nu, inburade där "på mycket starka misstankar".


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Saltkråkan:

Eftersom att hans uttalanden om judar och hans övertygelse om att judarna styr världen,så skulle även jag bordat ett skepp som var sponsrat av honom.

Underbar logik <3

Skrivet av Saltkråkan:

Nej inte i detta fallet.Ett föregripande som bygger på mycket starka misstankar om annat än förnödenheter på fartygen ser jag som ett helt lagligt ingrepp av israelerna.

Sitter en hel hoper folk i ett läger på en ö i Karibien nu, inburade där "på mycket starka misstankar".

Skulle inte Obama stänga dessa när han vann valet?Varför blev det inte av?


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:

Skulle inte Obama stänga dessa när han vann valet?Varför blev det inte av?

Fanns väl bland annat ingenstans att flytta fångarna.

Det nämns lite kort här http://www.dn.se/nyheter/varlden/avtal-nara-om-guantanamo-1.1...

Medlem

Nu har jag inte mer en skummat igenom tråden, så om det jag säger redan är sagt så ber jag om ursäkt.

Det man måste tänka på när man tittar på Israel-Palestina konflikten är att de styrande i Israel (samt större delen av befolkningen) inte har mycket att tjäna på en fred. En ev. fred och tillhörande fredsavtal skulle innebära att Israel måste dra sig tillbaka från ockuperad, Palestinsk, mark (detta borde rimligtvis innebära svåra problem för de Israeliska bosättarna där).

Nu är jag inte väldigt insatt i de fredsförhandlingar som har pågått, men om man ser på vad Israel har gjort för att främja fred, så är det då inte mycket;

Några siffror, självklart menar jag inte att detta förklarar hela situationen, men ger ändå en fingervisning på IDF:s intentioner.
http://korturl.se/pkbz
(Självförsvar?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_War#Casualties

Angående själva bordningen så anser jag att det är helt fel agerat av Israel. Ingenting ger dem rätten att storma ett fartyg, dessutom på internationellt vatten Utan (rätta mig om jag har fel ang. följande) att ha några direkta misstankar om att fartyget skulle ha med sig stridsmatriel. Att de sedan dödar 10 personer är ett tecken på att de inte drar sig för att bruka övervåld.

Medlem
Skrivet av wasd:

Nu har jag inte mer en skummat igenom tråden, så om det jag säger redan är sagt så ber jag om ursäkt.

Det man måste tänka på när man tittar på Israel-Palestina konflikten är att de styrande i Israel (samt större delen av befolkningen) inte har mycket att tjäna på en fred. En ev. fred och tillhörande fredsavtal skulle innebära att Israel måste dra sig tillbaka från ockuperad, Palestinsk, mark (detta borde rimligtvis innebära svåra problem för de Israeliska bosättarna där).

Nu är jag inte väldigt insatt i de fredsförhandlingar som har pågått, men om man ser på vad Israel har gjort för att främja fred, så är det då inte mycket;

Några siffror, självklart menar jag inte att detta förklarar hela situationen, men ger ändå en fingervisning på IDF:s intentioner.
http://korturl.se/pkbz
(Självförsvar?)
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_War#Casualties

Angående själva bordningen så anser jag att det är helt fel agerat av Israel. Ingenting ger dem rätten att storma ett fartyg, dessutom på internationellt vatten Utan (rätta mig om jag har fel ang. följande) att ha några direkta misstankar om att fartyget skulle ha med sig stridsmatriel. Att de sedan dödar 10 personer är ett tecken på att de inte drar sig för att bruka övervåld.

Du förutsätter alltså att det enbart är Israels agerande som kan lösa konflikten?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Nestor: Jag vet inte riktigt vad i mitt inlägg som du syftar på, men om den ena parten inte är intresserad av en fred, så är det naturligtvis omöjligt för parterna att sluta fred.

Sedan ligger faktiskt större delen av ansvaret på Israel, framförallt på grund av att det är de som ockuperar och attackerar Palestinsk mark (jämför med oorganiserade attacker från militanta grupper i Palestina).

Men som svar på din fråga, sjävklart måste båda parterna agera för att främja fred, men Israel har fler punkter på sin "att göra-lista".

Medlem

"Uppgifterna, som tidningen (Haaretz) fått av en högt uppsatt tjänsteman i Jerusalem, antyder att den israeliska marinen struntade i diplomaternas och regeringens krav, eftersom marinen ändå genomförde räden mot Gazakonvojen på internationellt vatten.

Enligt tjänstemannen var skälet till att det vore olyckligt med en attack på internationellt vatten att det ”skulle det drabba Israels diplomatiska relationer och försämra Israelbilden i hela världen”."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/israels-regering-varnade-mar...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Om man rappellerar ner soldater bland en förbannad folkmassa så provocerar dem ju fram en nödlösning vilket blir att börja skjuta. IMO det är Israels fel oavsett, borda inte fartygshelvete , iaf inte genom att droppa en soldat åt gången mitt i gröten ffs.

Medlem

"Judar sänder egen båt till Gaza"

Skrivet av GP.se:

En grupp tyska judar förbereder en egen båt med humanitärt bistånd som ska gå till Gazaremsan. Gruppen har samlat in saker främst till barnen i Gaza: skolmaterial, leksaker, kläder och musikinstrument. [...]
-Vi ska försöka övertyga Israel om att vårt skepp är ofarligt. Om Israel blockerar vägen ska vi vända om, men vi kommer att försöka igen, sade Edith Lutz.

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.388992-judar-sander-egen-b...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

haha det kommer bli kul


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Medlem

Mm, såg de bilderna tidigare.

Det som slår mig mest med den nya informationen är att militären inte valt att följa regeringens vägledning. Bra att ha en militär som inte följer sin arbetsgivare?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar