Jag vill lära mig att programmera

Inaktiv
Jag vill lära mig att programmera

Jag vill lära mig att programmera,
men jag är helt vilse när det kommer till vilket språk jag bör välja.

Jag har en dröm om att en dag kunna skapa simpla 2D spel ala Nintendo 8-bit nivå till
Pc/android.

Jag önskar efter förslag på språk, samt motivering varför ni tror detta språk är lämpligast.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Python för att det är väldigt lätt att få upp något på skärmen vilket gör att du inte tappar intresset så fort, men ändå lär dig tänket. Tex pygame.

Inaktiv

Oki, Python får det bli. Tackar för svaret!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Tja, jag har inte programmerat så jättelänge men kan skapa mina egna appar och spel och var i din sits inte förlängesen. Jag tittade omkring på olika språk men bestämde mig för Java tillslut och det ångrar jag absolut inte.

Jag rekommenderar Java och att du använder dig av LibGDX. LibGDX är ett bibliotek som simpliferar spelskapningen väldigt mycket och du kan köra ditt spel i både windows, mac, linux, android och ios.

Att göra ett simpelt pong/platformare i libgdx är väldigt simpelt men om du skulle vilja gå in på mera komplicerat så kan du använda OpenGL och även testa shaders och 3D (m.m).

Dock rekommenderar jag att du kollar in lite basic tutorials först så du förstår OOP(Object-oriented programming). Dvs klasser osv.

Om du vill veta mer så är det bara att pma eller svara mig!

Lycka till!

Inaktiv

Java låter riktigt intressant, och jag tackar för det förslaget! Java vill jag definitivt kasta ett öga på efter att jag testat Python.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Inga probs, låter bra med Python för det är riktigt bra att få grepp om strukturen i programmering.

Medlem

Det de andra säger här är bra tips! Tänkte ge min sida, men det är samma sak som de sa.

Java är inget du nånsin kommer ångra, och Python är bra att börja med.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

En bok som jag rekommenderar starkt är:
Head first Java, 2nd editon


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Om du är helt ny med det mesta inom programmering rekommenderar jag tutorials på youtube bla.

http://www.youtube.com/watch?v=Hl-zzrqQoSE

Är en bra serie tutorials för java.
Går igenom det mesta väldigt noga, just denna för nybörjare innehåller typ 50 filmer á 10min där man lär sig mycket bra grund.

Kan vara bra att börja med det.

Medlem

Jag hade också börjat med Python om jag varit du, lätt att börja med och komma in i. När man väl har lärt sig ett språk så är det mycket lättare att anamma nya språk efter det.

Medlem

Har själv programmerat en hel del (Java, C++, assembler, VHDL, C, mySQL, PHP, Python, Lisp, ... , osv) och måste säga att både Java och Python är två riktigt bra val för simpel 2D-spelsprogrammering. Det bästa sättet att lära sig har för mig varit via högskola/universitet. Började med Common Lisp och sedan har det bara eskalerat. Java är en storfavorit tack vare Eclipse (googla det).


signatur

Have a good time!

Medlem

För tyngre program, C++, men för 2D-spel tycker jag också att du kan ta Java. Det är det språk jag själv kan bäst och läst mest på universitetet.

1
Skriv svar