Jobb, hur göra??

Medlem
Jobb, hur göra??

Tjena.
Står just nu på en fabrik och har gjort det dom senaste 20åren. Är fast på samma jävla ställe och kan inte komma någonstans. Men det är ett fast jobb, och den dagen jag får sparken så läggs fabriken ner. Så man är ju säker på att ha ett jobb.

Nu är det så att jag håller på och söker jobb överallt där jag kan komma på, och har fått napp på en bilskrot. Kanon jobb, har varit där och provjobbat i en vecka.
Men nu till kruxet. Han vet inte hur länge han kan ha mig anställd. Som det ser ut just nu så är det inga problem, men det kan ju ändra sig, och då åker jag ut först.
Men jag hatar, verkligen H A T A R mitt jobb som jag har nu, och det kommer bli ännu värre framöver, för det byggs om och kommer in robotar och skit. Vi får mer att göra med mindre folk. Måste räcka upp handen om vi ska på muggen så någon kommer och byter av osv...

Är fruktansvärt sugen att chansa på skrotjobbet, men är även lite feg att stå utan jobb om 3-6mån. Men det känns som att man inte kan spela säkert genom hela livet heller, man måste chansa ibland.

Sitter med huslån, 2bilar, sambo och 2 barn, 4 & 6 år. Så det blir ju lite kämpigt med A-kassa...

Jag H A T A R mitt nuvarande jobb och mår fan psykist dåligt av det, och det går ut över sambo och barn. Mår skit!!!

Hur skulle ni göra??

MFC
Medlem

Alltså, finns nog ingen som kan säga hur du ska göra men jag kan ju säga vad jag tycker. Ta inte dessa som några råd hur DU ska göra utan detta är bara mina tankar kring DIN situation.

Att ha jobb idag har nog aldrig varit viktigare (jag menar det) och har man ett jobb där man jobbat länge och är "trygg" utifrån någon las-lista så är det ju bra. MEN inte till priset av vad som helst, särskilt inte om det går ut över familj och barn.

Är du osäker på situationen ur ett ekonomiskt perspektiv så har du tid att anpassa dig. Skrota dom där onödiga prenumerationerna och abonnemangen (om du nu har några) och kanske till och med ställa av en av bilarna under en tid så du kan spara ihop en liten slant.

Om inte annat så kan du under tiden du är på det nya jobbet spana efter andra alternativ utifall det värsta skulle inträffa.

Jag har själv haft det osäkert under en tid och då sålde jag min bil, avslutade alla onödiga prenumerationer, gick igenom ekonomin för att hitta vad jag kunde spara in på och idag har jag ganska stora marginaler i ekonomin. Hade iofs marginaler förut men det var inte mycket.

Anne Wibble sa en gång att alla borde ha en årslön på kontot, tycka vad man vill men hon hade rätt. Inget går upp mot känslan att ha extraslantar att ta fram när man får någon oväntad utgift.

Ska kanske tillägga att jag inte har någon årslön på kontot men en buffert har jag ifall något skulle hända. Det är en "kudde" så man kan landa mjukt.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Har inga "onödiga" prenumerationer, bara några smålån för bilarna. 4000:- på den ena och 29000:- på den andra. Så det är inte så farligt. Marginaler har jag oxå, sparar (mest tanten som får pengar kvar) 3-5000:-/mån.
Var just iväg och pratade lite med min nya arbetsgivare, och han sa att det är en chansning, blir dom av med avtalet dom har så får dom slå igen hela skroten. Typ.
Men! dom har haft avtalet sen 2001 och det har funkat hur bra som helst, men eftersom han inte vet om det blir förnyat (vilket han tror") så vågar han inte lova något.
Har oxå varit till mitt nuvarande jobb (är ledig idag) och pratat lite om jag kanske kan få tjänsteledigt till efter nyår, för då ska avtalet vara klart. Ska få svar på det på måndag. Tror iof att det blir svårt att få eftersom dom ska just säga upp 9st.
Att det aldrig kan vara glasklart...

Någon som vet hur det funkar med A-kassan? Om jag nu säger upp mig från mitt nuvarande jobb, börjar på skroten och får sedan foten efter 2-3månader. Hur blir det då med a-kassan? Räknas den på det nya jobbet? Kommer gå ner 1-2000:-/månaden, då blir ju a-kassan lägre om dom räknar på det nya jobbet.

MFC
Medlem

Vad jag förstått det så baseras a-kassan på snittlönen under de senaste 12 månaderna. Men det beror ju på vad du tjänar idag för det finns ett tak för A-kassan som gör att du inte nödvändigtvis får ut 80% av lönen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Det där är något du själv måste bestämma och ett beslut du måste göra och ta fullt ansvar för, tycker inte att du ska gå på andras rekommendationer.

Men.... jag har varit i samma situation så jag tänkte berätta min erfarenhet.

Jag jobbade på en fabrik och närmade mig 10 år, jag hatade jobbet och mådde psykist dåligt (och fysiskt dåligt pga av skiftjobb så hade jag sömnproblem och magproblem) men var rädd för att byta jobb och var beroende av den fasta och goda inkomsten.

Att sluta där var det bästa beslutet jag någonsin tagit, jag har fått erfarenheter och träffat människor jag aldrig skulle träffat annars om jag gått kvar & harvat på mitt gamla jobb enbart för pengarna.
Efter några år så började de även sparka folk som jobbat 15 år och mer och återanställa dem de ville ha via bemanningsbolag så det visade sig att någon jobbgaranti fanns inte ens... man hade känt sig bra muppig om man stannat för att sedan få sparken och återanställts med dåliga villkor.

Allt är naturligtvis inte guld och gröna skogar i mitt liv, för nuvarande så är jag arbetslös men på det stora hela så var beslutet att sluta där jag inte trivdes det bästa jag gjort och alla nya erfarenheter har berikat mitt liv på ett sätt som jag aldrig skulle vilja ha ogjort. Jag har ALDRIG ångrat mig, det enda ångern var varför jag inte gjort tagit beslutet att lämna företaget tidigare, den tid man slösat bort får man aldrig tillbaka.

Så min erfarenhet är att man inte ska vara rädd och om man genuint vantrivs och det påverkar ens liv så bör man vara lyhörd för det.

Men detta är MIN erfarenhet och beslutet bör vara ditt eget beslut och om du tar beslutet att börja på ny kula så lägg din själ & hjärta i det och om det skulle gå åt helvete harva på och ge inte upp för det finns alltid något spännande bakom hörnet enligt mina erfarenheter.

Taket på A kassa är 15000 brutto så det är väll bara typ 11500:-

Man jobbar för o leva inte Lever för att jobba
går irritation/ångest osv ut över fritiden skulle jag byta jobb


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

IMO så skulle jag hellre ta jobbet på skroten. Min farsa jobbade på samma ställe i runt 20 år, mådde skit i säkert 15 år av dem. Slutade med depression, utbrändhet och sömnproblem. Rehab för denna tid var runt 2 år med samtal med psykolog + massa mediciner.

Jag säger ju inte att du kommer bli likadan, men det är värt att tänka på.

Jag har fått lite perspektiv på detta med att "bita ihop och knyta näven under bordet" som alla svenskar gör och kommer istället att köra på det jag vill och under den tid jag vill. (Utan att vara en total idiot ofc"


signatur

Submission is for the weak

MFC
Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Taket på A kassa är 15000 brutto så det är väll bara typ 11500:-

Man jobbar för o leva inte Lever för att jobba
går irritation/ångest osv ut över fritiden skulle jag byta jobb

Nja... 18700 (brutto), sedan har facken egna inkomstförsäkringar som kan höja taket genom att man får 80% av sin lön upp till en annan gräns som facken bestämt.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Tackar för svaren!
Har nog bestämt mig nu iaf. Om jag inte får tjänsteledigt, vilket jag tror att jag inte får, så kommer jag säga upp mig och satsa på skroten.
Det är som ni säger, man ska jobba för att leva och inte leva för att jobba! Mycket bra sagt!
Och det löser sig nog på något sätt iaf, även om jag skulle bli av med jobbet. Har lite småkrafs som jag kan dra in lite sidoinkomster på. Brukar laga lite datorer och bilar åt kompisar/grannar, men för en symbolisk summa, blir väl till att höja den summan en smula isf.

Om ni visste hur mycket jag har klurat på denna nöt... Men nu har jag bestämt mig iaf!
Nu blir det fest för att fira!!!!

Medlem

Får väl ta och önska dig lycka till då och hoppas du kommer få det bra på det nya jobbet då!

Och håller för övrigt med de föregående skrivarna till punkt å pricka.

Medlem

Jag tycker det låter som att du gör rätt, må dåligt så pass länge är aldrig bra, tyvärr så låter vi oss ofta styras av pengar, ja vi måste ju mer eller mindre, men änndå..
Lycka till på ditt nya jobb


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Det gläder mig Lenkan och jag önskar dig verkligen lycka till, det är viktigt att må bra också, och nu får du chansen att prova någonting nytt!


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

Lycka till! Hoppas verkligen att du blir lycklig!


signatur

Have a good time!

Medlem

Nu har jag jobbat första V. på det nya jobbet! Sa upp mig förra måndagen, gjorde sista dagen förra fredagen och började på måndag på skroten. Just nu så känns det som att det är det bästa som jag gjort! Kanon jobb, åka runt och hämta/lämna lite grejjer packa lite delar och lägga på posten. Fritt och bra.
Enda nackdelen är att jag råkade göra en liten fenderbender med firmabilen. Lite pinigt, 4dagar på nya jobbet och krockar med firmabilen!!!!! Kändes lite sådär! Och gubben jag krockade med hade sin bil avställd och oförsäkrad! Skitbra!!! Jaja... Det löser sig nog. Bra jobb är det iaf!!!!!! :D:D:D

Medlem
Medlem

han kan ju lämna den på skroten

kul att höra att det flyter på och att du trivs, lycka till i fortsättningen


signatur

thank you, come again

AG
Medlem

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 18 17 16 19 20

1
Skriv svar