Jobba med spel

Medlem
Jobba med spel

Sitter här och försöker klura ut vad jag vill göra med mitt liv (eller ja, det har jag ju tänkt på "seriöst" i ett år nu) går nämligen ut gymnasiet här till sommaren och vill försöka komma till något universitet direkt. Så det jag tänker är spel, jag älskar spel och har haft en "dröm" om att få jobba med spel i ca 4-5 år, jag vet att folk här nu kommer förmodligen säga "det är itne vad du tror", "det är något annat att jobba med spel än att spela spel" men jag bryr mig inte så mycket om det, jag vill få jobba med något jag älskar det bara är så.

Så jag bara undrar ni som faktiskt valt att jobba med spel (om det finns några sånna här elelr ni har pratar med någon och kan berätta vad de sagt) har ångrat er någon gång eller om ni faktiskt tycker det är kul att jobba med.

Universitet jag funderar på att gå är [http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=...] så om någon har någon kommentar på det om det verkar bra eller dåligt eller vad som helst.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för jag har aldrig riktigt fått någon feedback på om det här är en bra ide' eller en hemsk ide' så jag vill liksom bara få höra om någon här tycker nånting


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

phi
Medlem

Att "jobba med spel" är väldigt brett område. Det kan ju vara allt från att sitta hemma och jobba som frilansande concept artist till att sitta in house hos en utvecklare och syssla med programmering, 3D-modellering, animering, storyboarding, musik och ljuddesign m.m.

Oavsett vad man nu vill rikta in sig på så får man vara beredd på att det är en jäkligt tuff bransch med väldigt mycket konkurrens. Jag skulle kunna gå så långt och säga att det räcker inte med att bara gå ett tvåårig program och förvänta sig att få ett jobb efteråt utan du måste i princip spendera minst lika mycket tid på "ditt område" på din fritid utöver din studietid om du ska ha en god chans att få något jobb inom branschen efter dina studier.

Då har jag inte ens räknat in det faktum att du behöver en väldigt stark portfolio för i stort sett de flesta jobben oavsett om det är programmering, 3D-modellering, animering eller liknande. Sen skadar det ju knappast att ha en smula social kompetens och kunna nätverka och skapa kontakter med utvecklare. De flesta jobben (oavsett om det är inom spelbranschen eller ej) får man genom kontakter.

Sen kan det ju även vara vettigt att se till så att man har en del förkunskaper inom området som man vill studera. Vill du programmera? Börja programmera redan nu. Du kan lära dig grunderna i C/C++ innan du börjar plugga. Vill du syssla med 3D-modellering? Börja modellera redan nu. Blender är gratis och internet är fullt av tutorials.

Kort sagt; ta reda på exakt vad du vill göra när det gäller att "jobba med spel" och börja redan idag för det finns egentligen ingen anledning till att inte göra det. Ju mer du lär dig innan studierna, desto större försprång har du gentemot andra.

Medlem
Skrivet av phi:

Att "jobba med spel" är väldigt brett område. Det kan ju vara allt från att sitta hemma och jobba som frilansande concept artist till att sitta in house hos en utvecklare och syssla med programmering, 3D-modellering, animering, storyboarding, musik och ljuddesign m.m.

Oavsett vad man nu vill rikta in sig på så får man vara beredd på att det är en jäkligt tuff bransch med väldigt mycket konkurrens. Jag skulle kunna gå så långt och säga att det räcker inte med att bara gå ett tvåårig program och förvänta sig att få ett jobb efteråt utan du måste i princip spendera minst lika mycket tid på "ditt område" på din fritid utöver din studietid om du ska ha en god chans att få något jobb inom branschen efter dina studier.

Då har jag inte ens räknat in det faktum att du behöver en väldigt stark portfolio för i stort sett de flesta jobben oavsett om det är programmering, 3D-modellering, animering eller liknande. Sen skadar det ju knappast att ha en smula social kompetens och kunna nätverka och skapa kontakter med utvecklare. De flesta jobben (oavsett om det är inom spelbranschen eller ej) får man genom kontakter.

Sen kan det ju även vara vettigt att se till så att man har en del förkunskaper inom området som man vill studera. Vill du programmera? Börja programmera redan nu. Du kan lära dig grunderna i C/C++ innan du börjar plugga. Vill du syssla med 3D-modellering? Börja modellera redan nu. Blender är gratis och internet är fullt av tutorials.

Kort sagt; ta reda på exakt vad du vill göra när det gäller att "jobba med spel" och börja redan idag för det finns egentligen ingen anledning till att inte göra det. Ju mer du lär dig innan studierna, desto större försprång har du gentemot andra.

Jag förstår vad du menar och jag ber om ursäkt för att jag inte var tydligare med det i orginalposten, det är programmering jag inriktar mig på, främst för att jag har hört att konkuransen är om ännu högre inom 3D områden och liknande. Dessutom kan man jobba med annat inom programmering då också om man skulle få lust, kanske behöver gå någon kurs senare för att bredda (eftersom programmet är spel-programmering) men det är ju ändå ett steg i den riktningen.

Jag har ingen förkunskap alls om det, vilket jag tycker suger, men just nu har jag helt enkelt inte tid att skaffa det, jag pluggar konstant för att hålla mina betyg så pass hög att jag ska ha en chans att komma in.
Men en snubbe jag pratade med på högskolemässan eller vad det nu heter sa att man absolut itne behövde ha det så jag tänker att det kan nog gå ändå.
Jobba utanför skolan är inga problem, jag jobbar en del med spel på olika sätt just nu bara inte så mycket jag skulle vilja så jag är inte HELT grön på området och jag har också den turen att jag lär mig ganska fort. Så det tror jag itne är ett jättestort problem.

Problemet kommer efter, finns det jobb? Kan man leva på det okej? Vart finns jobben?
Allt sånt är liksom, så luddigt


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Jag skulle rekommendera att du istället läser till Civilingenjör Datateknik eller en liknande inriktning.
Det är en bred teknisk utbildning med det djup i matematik och fysik du lär behöva för att bli en framgångsrik spelutvecklare och med specialisering inom valfritt område.
En annan fördel är att utbildningen är känd av alla företag och internationellt gångbar vilket den där spelutvecklar-utbildningen nog inte är.
Kombinera det med att programmera mycket på fritiden som Yoyisy föreslog då konkurrensen är mördande.

Du kan sen passa på att göra ditt examensarbete hos en spelstudio och få in en fot den vägen.

Har själv 15 års erfarenhet av IT-branschen och ganska bra koll på vad som funkar.

Medlem
Skrivet av KillHup:

Jag skulle rekommendera att du istället läser till Civilingenjör Datateknik eller en liknande inriktning.
Det är en bred teknisk utbildning med det djup i matematik och fysik du lär behöva för att bli en framgångsrik spelutvecklare och med specialisering inom valfritt område.
En annan fördel är att utbildningen är känd av alla företag och internationellt gångbar vilket den där spelutvecklar-utbildningen nog inte är.
Kombinera det med att programmera mycket på fritiden som Yoyisy föreslog då konkurrensen är mördande.

Du kan sen passa på att göra ditt examensarbete hos en spelstudio och få in en fot den vägen.

Har själv 15 års erfarenhet av IT-branschen och ganska bra koll på vad som funkar.

Jag tror inte jag har ens en liten chans att komma in på en sån utbildning, det ända jag har i fysik/matte är matte 3C, har ingen fysik alls tyvärr.

Men om jag frågar dig såhär, tror du jag kommer komma någonstans med den där utbildningen jag länkade?
Eller slänger jag bara bort 3 år på ingenting?


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Nja.. utbildningen kräver bara matte c och ingen fysik... Som spelutvecklare är det väldigt bra med mycket djup kunskap inom matte och fysik, ju mer desto bättre... Ett modernt spel har en väldigt avancerad spelmotor som kräver dessa kunskaper för att kunna utveckla.
Det finns inga genvägar tyvärr och vid en snabb koll hos några spelföretag visar att M.Sc (Civilingenjör) eller Bachelor i Computer Science eller Computer Engineering är önskvärd utbildningsgrund.
Av egen erfarenhet kan jag säga att mitt företag i princip sållar bort alla ansökningar lägre än Civilingenjör direkt.
Nu är det inte en spelstudio men dessa tjänster gäller avancerad programmering så jämförelsen är inte helt fel.
Matten, Fysiken och Kemin fixar du lätt genom att gå ett tekniskt basår på högskolan eller komvux efter gymnasiet.
Företag tenderar att hellre välja någon med en djup generell teknisk känd utbildning är en specialvariant som den du länkade till.

Mitt råd är helt klart att satsa på en Civilingenjörsexamen.

Medlem
Skrivet av KillHup:

Nja.. utbildningen kräver bara matte c och ingen fysik... Som spelutvecklare är det väldigt bra med mycket djup kunskap inom matte och fysik, ju mer desto bättre... Ett modernt spel har en väldigt avancerad spelmotor som kräver dessa kunskaper för att kunna utveckla.
Det finns inga genvägar tyvärr och vid en snabb koll hos några spelföretag visar att M.Sc (Civilingenjör) eller Bachelor i Computer Science eller Computer Engineering är önskvärd utbildningsgrund.
Av egen erfarenhet kan jag säga att mitt företag i princip sållar bort alla ansökningar lägre än Civilingenjör direkt.
Nu är det inte en spelstudio men dessa tjänster gäller avancerad programmering så jämförelsen är inte helt fel.
Matten, Fysiken och Kemin fixar du lätt genom att gå ett tekniskt basår på högskolan eller komvux efter gymnasiet.
Företag tenderar att hellre välja någon med en djup generell teknisk känd utbildning är en specialvariant som den du länkade till.

Mitt råd är helt klart att satsa på en Civilingenjörsexamen.

Följ denne mans råd, kommer gynna dig själv mest i längden.

Medlem
Skrivet av KillHup:

Nja.. utbildningen kräver bara matte c och ingen fysik... Som spelutvecklare är det väldigt bra med mycket djup kunskap inom matte och fysik, ju mer desto bättre... Ett modernt spel har en väldigt avancerad spelmotor som kräver dessa kunskaper för att kunna utveckla.
Det finns inga genvägar tyvärr och vid en snabb koll hos några spelföretag visar att M.Sc (Civilingenjör) eller Bachelor i Computer Science eller Computer Engineering är önskvärd utbildningsgrund.
Av egen erfarenhet kan jag säga att mitt företag i princip sållar bort alla ansökningar lägre än Civilingenjör direkt.
Nu är det inte en spelstudio men dessa tjänster gäller avancerad programmering så jämförelsen är inte helt fel.
Matten, Fysiken och Kemin fixar du lätt genom att gå ett tekniskt basår på högskolan eller komvux efter gymnasiet.
Företag tenderar att hellre välja någon med en djup generell teknisk känd utbildning är en specialvariant som den du länkade till.

Mitt råd är helt klart att satsa på en Civilingenjörsexamen.

Jag har ingen koll men du tror inte man läser fysik där då? Det är ju en spel-programmerings utbildning så det lär ju inte vara helt off känns det som.

Jag skulle också jättegärna ha några länkar till där du ser vad som är en önskvärd utbildning från spelföretagen och om du eller någon annan vet något bra program att läsa.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Som sagts tidigare är det hård konkurrens. Och är du helt utan erfarenhet av programmering nu så kommer det inte bli lätt. Med det sagt är det heller ingen omöjlighet. Jag kan bara prata från min egna erfarenhet. Nu är inte jag specifikt spelprogrammerare utan primärt webbutvecklare (även om jag knåpar lite spel på fritiden också). Jag är utvecklare för, bland annat, FZ.se (kan man säga att jag jobbar med spel då? indirekt... ) och har inte gått mer än en Samhällsvetenskaplig gymnasial utbildning.

Framförallt är programmering av olika slag snarare en livsstil. Det låter pretentiöst men så är det. Ofta producerar man på jobbet men det är på fritiden man kommer på de snygga lösningarna och vidareutbildar sig själv. Det krävs mycket fritid. Just spelutveckling är, tyvärr, inte så sexigt som det låter. Det är inte mycket roligare än annan utveckling.

Jag tycker du ska sätta dig på din fritid och försöka bygga något. Om det nu är ett spel eller vad det är. Kanske kan börja med något i webbläsaren för att på så sätt få lite koll på olika tekniker? Eller gör något simpelt program som listar alla filer i en katalog eller liknande. Om du hamnar hos en av de större spelproducenterna så handlar det ju inte heller speciellt ofta om att man får bygga lite här och där i spelet. Du kanske snarare sitter två år med nätverkskoden, eller plitar fram ramverket för ljudhantering. Att arbeta med utveckling kräver mycket av dig som person. Istället för att spela spel på fritiden så fastnar man oftast i att läsa långa artiklar om olika tekniker, bygger något coolt eller alldeles för ofta; producerar utan att något någonsin blir färdigt eftersom det är problemlösandet som oftast driver en utvecklare.

Med det sagt är det inga problem att lära dig mycket på din fritid utan utbildningen även om en utbildning också krävs. Intresset måste komma någonstans ifrån. Det är bara ett driv som behövs. Men det är också detta driv som avgör om du kommer bli en bra programmerare och lyckas eller inte. Man ska fråga sig själv om det är själva spelandet som är roligt eller om intresset snarare ligger i hur tekniken bakom är gjord.

Medlem

Tack för alla svar hittills, det är skönt att få lite feeback

Jag och en polare satt idag och diskuterade ämnet och kom fram till [https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod...]
Skulle det här kunna vara något som passar bättre?


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Nej, Systemvetare ska du undvika det är ännu sämre än den du tittade på förrut.

Om det är i Uppsala du ska läsa kan den här vara bra:

https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod...

Bäst egentligen, finns på andra högskolor med:

http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/datateknik...

Den här inriktningen finns på flera högskolor och är mycket bra men mer teoretisk:

https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod...

Exempel på annonser där utvecklare sökes, det finns många fler på andra företag:

http://www.rockstargames.com/jobs/position/84d03cd9/rockstar-...
http://www.rockstargames.com/jobs/position/10a5c576/rockstar-...

I båda annonserna söker de en utvecklare med följande utbildning: "Computer Science, Mathematics, Engineering or other Science degree"

Det går inte att smita ifrån matten och fysiken tyvärr utan det är grunden för utveckling på denna nivå.

Medlem
Skrivet av KillHup:

Nej, Systemvetare ska du undvika det är ännu sämre än den du tittade på förrut.

Om det är i Uppsala du ska läsa kan den här vara bra:

https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod...

Bäst egentligen, finns på andra högskolor med:

http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/datateknik...

Den här inriktningen finns på flera högskolor och är mycket bra men mer teoretisk:

https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod...

Exempel på annonser där utvecklare sökes, det finns många fler på andra företag:

http://www.rockstargames.com/jobs/position/84d03cd9/rockstar-...
http://www.rockstargames.com/jobs/position/10a5c576/rockstar-...

I båda annonserna söker de en utvecklare med följande utbildning: "Computer Science, Mathematics, Engineering or other Science degree"

Det går inte att smita ifrån matten och fysiken tyvärr utan det är grunden för utveckling på denna nivå.

Finns det någon utbildning alls som inte är civilingenjör?

Vet inte om du läste det men den jag länkade kan man bygga på till en masters om man vill, vet inte om det gör någon relevant skillnad.

Det finns heller i princip ingen chans alls att jag skulle komma in på någon av de där utbildningarna (utan typ 2 års komvux).

Sen står det också under "karriär" bl.a. spelutvecklare+flertalet andra jobb jag verkligen skulle kunna tänka mig, ljuger dom mig rätt upp i ansiktet då eller?


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Systemvetare är mycket mer flum och något för dig om du är mer intresserad av ekonomi, affärssystem och databehandling.

Nja ljuger och ljuger... alla skolor och utbildningar skriver en massa sådant det betyder inte att det funkar i verkligheten.

2 års komvux? har du en vanlig gymnasieexamen räcker det med ett tekniskt basår.
Under det året läser du all matte,fysik och kemi du behöver. Flera högskolor som arrangerar basår har även intagningsgaranti på Civilingenjörsutbildning efteråt.

Varför inte höra med ett par Svenska spelutvecklare typ DICE och Massive?
Titta på deras platsannonser och vad de letar efter.
Skriv ett mail och fråga om råd vilken utbildning du bör välja för att om möjlig kunna söka jobb där senare som programmerare.

Jag rekommenderar definitivt Civilingenjörsexamen därför att jag vet att det är den bästa utbildningen för det du vill göra men till slut är det du som måste bestämma själv vilken väg du ska gå.

Medlem
Skrivet av KillHup:

Systemvetare är mycket mer flum och något för dig om du är mer intresserad av ekonomi, affärssystem och databehandling.

Nja ljuger och ljuger... alla skolor och utbildningar skriver en massa sådant det betyder inte att det funkar i verkligheten.

2 års komvux? har du en vanlig gymnasieexamen räcker det med ett tekniskt basår.
Under det året läser du all matte,fysik och kemi du behöver. Flera högskolor som arrangerar basår har även intagningsgaranti på Civilingenjörsutbildning efteråt.

Varför inte höra med ett par Svenska spelutvecklare typ DICE och Massive?
Titta på deras platsannonser och vad de letar efter.
Skriv ett mail och fråga om råd vilken utbildning du bör välja för att om möjlig kunna söka jobb där senare som programmerare.

Jag rekommenderar definitivt Civilingenjörsexamen därför att jag vet att det är den bästa utbildningen för det du vill göra men till slut är det du som måste bestämma själv vilken väg du ska gå.

Tack för mycket bra inlägg

Visste inte alls om med basår och att man hade intagningsgaranti efter, skulle bli grymt tacksam om du kunde länka den här informationen (än mer tacksam om det är från Uppsala universitet)

Har hört med de flesta stora svenska spelutvecklare (bl.a. dice, massive, paradox och Starbreeze) och de jag fick svar ifrån (vilket var typ 2 företag) rekommenderade Malmös spelprogram vilket ger en yrkesexamen och jag tycker det hela känns välidgt B. Då känns det jag länkade i orginalposten bättre.

Vilken civilingenjör då?


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Länk till basår på Uppsala Universitet: http://www.physics.uu.se/en/node/430

Information om garanterad plats: http://www.physics.uu.se/en/node/43

De Civilingenjörsexamen jag rekommenderade finns länkade i ett av mina tidigare inlägg.

Medlem

Lyssna på merparten av föregående talare, sök till nån masters-utbildning. Kandidaten, som går att bygga på till master, bra - men just den här (systemvetare) inte så attraktiv. Systemvetare är mig veterligen inte programmerare.

Men du ska helt klart söka en femårig masters (det som förr hette civilingenjör). Företagen efterfrågar detta. Observera att det inte är exakt vad du läst för teknisk masters som är det viktigaste, det viktigaste är att du tar dig igenom utbildningen. Det du lär dig under de där fem åren är till största delen irrelevant, så sikta inte på högre än godkänt på proven. Men det säger (tydligen) något om dig som person att du klarat dig igenom de där fem åren och hämtat ut din examen. Och det är det företagen efterfrågar när de kräver masters i sina ansökningar.

Företagen efterfrågar också erfarenhet. Detta får du se till att skaffa dig själv, du får det inte från skolan. Tips är att ta en del av din myckna fritid som student och programmera småspel till telefonen, finns många guider om det på nätet. Se till att lägga ut spelen på appstore/google play kontinuerligt under din utbildning. Vips har du erfarenhet, en "portfolio" av spel att flasha med i ditt CV och din masters-examen, som gör att du konkurrerar med erfarna spelutvecklare och inte bara alla nybakade studenter i din årskull.

Alltså: sök masters datateknik, informationsteknologi eller möjligen teknisk fysik. Välj till programmeringskurser så fort tillfälle ges, ges inget sådant tillfälle ta lättaste kursen vad det än är. Lägg ingen extra tid på att få mer än godkänt, utom möjligen i mattekurserna som handlar om vektorer och matriser samt programmeringen. Läs inga extrakurser utöver vad du måste, programmera istället på den fritiden. Sök sommarjobb inom itbranschen. Anmäl ditt cv till bemanningsföretag när du börjar nå slutet av utbildningen.

Uppsala kan vara smart pga den relativa närheten till stockholm och spelföretagen där, som kommer underlätta vid jobbintervjuer senare. KTH ger dig stora bostadsproblem, tvingar dig att kasta ut pengar på SL-kort, ger jättelånga restider som du kunnat något vettigt på istället osv. Så kanske jobbigt val om du inte redan bor inom SL-s räckhåll. Annars finns ju gott om utbildningssäten även i andra delar av landet, där livet är enklare (och framför allt billigare!). Närhet till en större stad, typ Göteborg, Malmö, Linköping/Norrköping osv underlättar dock efter examen när du söker jobb.

Medlem

Tänkte bara säga stort tack till alla som svarat hittills! Grymt bra svar allihop, tack!

Efter alla dom här svaren så har jag liksom börjat röra mig lite bort från spelbranschen och mer in mot allmänt IT.
Är ganska säker på att jag kommer söka systemvetare på UU och försöka inrikta mig mer på arbetsdelen (alltså bort från projektledar delen) en hel del.
Anledningen till det är att jag inte har tillräckligt bra betyg för att komma in på någon civilingengörsutbildning och inte heller orken att läsa upp det i ett år för att sedan kämpa stenhårt för att försöka klara den utbildningen på 5 år.
Så kommer nog jobba mot systemvetar-masters och förhoppningsvis går det vägen. Går det skit så får jag väl hoppa av och komma på någonting nytt.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Såg denna artikel i dag och kom och tänka på den här tråden: http://www.idg.se/2.1085/1.549838/14-gratis-it-utbildningar-p...
Det är en lista på gratis utbildningar. Man kan alltid börja någonstans Själv kan jag tipsa om http://www.codecademy.com/ Ett kul och enkelt sätt att lära sig lite kodknackande

Medlem

Den här tråden verkar väldigt fokuserad på programmeringsdelen av spelutveckling och jag vet inte om det måste vara just det men i andra fall så kan man ju jobba med de mer designinriktade delarna där vad jag förstått utbildningen i sig spelar betydligt mindre roll. Om du söker jobb som level designer så kollar de om du har en grym portfolio i första hand och vilken skola du gått på i andra. Dock verkar konkurensen vara enormt hård och att läsa ett programmeringsinriktat program ger atangligen en större arbetsmarknad efter examen.

Sen kan jag ju säga att jag känner folk som läser både systemvetenska, civ- ingenjör Data/IT och inte går någon formell utbildnign alls utom kurser såsom de som länkas ovan. Mitt intryck är att Det är väldigt svårt att konkurera med civilingenjörer med en systemvetarexamen. Det ska dock sägas att min kompis som i
är ca 40% självlärd och 60 % internetkurser som de ovan nämda men framför allt teamtreehouse (har själv kört några av deras, de rekommenderas även om jag inte tror de har några kurser om just spel) håller på att bli en riktigt duktig webutvecklare och även om jag tror att man saknar djupet man får på en universitetsutbildning så går det att ta den vägen också.

Medlem

Tjenixen!

Tänkte rekommendera civilingenjörsutbildningen inom datateknik på Linköpings Tekniska Högskola (LiTH). Det är den första civilingenjörsutbildningen inom datateknik i Sverige och är även en av väldigt få civilingenjörsutbildningar som fått den högsta och bästa bedömningen "mycket hög kvalité" (KTH och LTH fick bristande kvalité) av universitetskanslersämbetets stora granskning av svenska teknik- och ingenjörsutbildningar. Den har även en master som inriktar sig på just spelprogrammering. Läs mer om mastern här: https://www.lith.liu.se/sh/civing/lot_d.html

Utöver utbildningens fina meriter vill jag också ta och personligen rekommendera utbildningen. Jag går själv tredje året på datateknik och ska påbörja min master inom spelprogrammering nästa år. Det är mig veterligen en oerhört hög kvalité på kurserna; framför allt på kurserna inom programmering, datateknik och matematik. När man börjar utbildningen förväntas man inte ha några förkunskaper förutom den kunskap du förväntas fått från gymnasiet (matematik och fysik), så efter ett basår bör du vara i fas. Staden är också mycket trevlig att studera i (relativt enkelt att få BRA bostad med nära till allt).


signatur

Have a good time!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Ville bara slänga in att jag hade en systemutvecklare på som föreläste på min skola i onsdags. Han hade läst datateknik (Civilingenjör) på UU. Enligt honom så kollar dem mer på ens portfölj än betygen. (Detta gör inte betyg oviktiga) Så han tips var att programmera så spel på sin fritid och lägga upp på github eller något som man kan visa sin arbetsgivare. Om man har projekt att visa så visar man också att man kan programmera och att man är ambitiös att avsluta projekt.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Ville bara slänga in att jag hade en systemutvecklare på som föreläste på min skola i onsdags. Han hade läst datateknik (Civilingenjör) på UU. Enligt honom så kollar dem mer på ens portfölj än betygen. (Detta gör inte betyg oviktiga) Så han tips var att programmera så spel på sin fritid och lägga upp på github eller något som man kan visa sin arbetsgivare. Om man har projekt att visa så visar man också att man kan programmera och att man är ambitiös att avsluta projekt.

Civilingenjör inom datateknik finns inte på UU. Du kanske tänkte på IT?


signatur

Have a good time!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Brain:
Skrivet av joffjoff:

Ville bara slänga in att jag hade en systemutvecklare på som föreläste på min skola i onsdags. Han hade läst datateknik (Civilingenjör) på UU. Enligt honom så kollar dem mer på ens portfölj än betygen. (Detta gör inte betyg oviktiga) Så han tips var att programmera så spel på sin fritid och lägga upp på github eller något som man kan visa sin arbetsgivare. Om man har projekt att visa så visar man också att man kan programmera och att man är ambitiös att avsluta projekt.

Civilingenjör inom datateknik finns inte på UU. Du kanske tänkte på IT?

Han sa inte det var en civilingenjörsutbildning. Jag bara antog det för att det program jag har kollat på andra universitet så har dem civilingenjör i datateknik och trodde jag att det var det där också. Så fel från mig.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av yoyisy:

Tänkte bara säga stort tack till alla som svarat hittills! Grymt bra svar allihop, tack!

Efter alla dom här svaren så har jag liksom börjat röra mig lite bort från spelbranschen och mer in mot allmänt IT.
Är ganska säker på att jag kommer söka systemvetare på UU och försöka inrikta mig mer på arbetsdelen (alltså bort från projektledar delen) en hel del.
Anledningen till det är att jag inte har tillräckligt bra betyg för att komma in på någon civilingengörsutbildning och inte heller orken att läsa upp det i ett år för att sedan kämpa stenhårt för att försöka klara den utbildningen på 5 år.
Så kommer nog jobba mot systemvetar-masters och förhoppningsvis går det vägen. Går det skit så får jag väl hoppa av och komma på någonting nytt.

Det är en missuppfattning att civ ing (masters) skulle vara svåra utbildningar. Ok att enstaka kurser kanske var lite tråkiga, men vägen till framgång är att gå på föreläsningarna, göra uppgifterna från häftena, gå på lektionerna, fråga på de uppgifter man inte fått ihop samt att hitta nån att plugga med så man kan motivera varann. Visst finns det en del kurser som är svårare än andra, men för det första behöver du bara ett G på provet, för det andra så kommer det till slut en släpptenta och för det tredje så är det faktiskt långt ifrån alla som hämtar ut sin examen. Så du behöver inte klara alla kurser heller, speciellt inte om du tar anställning på ett bemanningsföretag ("konsultbolag") i början av karriären.

Från min "klass" på universitetet är det säkert minst 1/3 som inte hämtat ut sin examen, för de fick jobb direkt och då går ju tiden åt till att tjäna pengar istf att skriva omtentor. Kanske inte jätteklokt, du kan ju behöva visa upp din examen om du senare byter jobb. Men risken är rätt liten, eftersom arbetslivserfarenheten väger så oerhört mycket tyngre än det faktum att du saknar papperslappen (examen) efter dina fem år av nästan helt slutförda kurser. Dock får du finna dig i att skolan hör av sig med jämna mellanrum och påminner om att du kanske skulle göra klart examen (skolan får nämligen pengar när du hämtar ut examen, väldigt korrupt system faktiskt - inbjuder ju till släpptentor mm som jag nämnde tidigare).

Färre och färre söker dessutom till ingenjörsutbildningarna, vilket borde göra att betygskraven sänks. Du förlorar ju inget på att provsöka, och du kan öka dina chanser genom att söka på mindre universitet där söktrycket inte är så högt. Det kvittar om du har examen från universitet x eller y, bara du har en examen. Testa att skriva högskoleprovet och sök in på det istället för dina betyg, om du tycker de är för låga.

Och det stämmer att systemvetare inte slår lika högt som civilingenjör, men det är främst för att det är så svårt att förklara vad en systemvetare pysslar med egentligen. Finns dessutom många systemvetare som bara har treåriga utbildningar, och då förpassas alla dessa in i samma fack som högskoleingenjörer (som heller inte är något att hänga i julgranen). Civ ing har folk en ganska klar uppfattning om vad det handlar om. Möjligt det där kommer ändra sig över tid, nu när båda två utbildningarna kallas masters. Så helt klart smart att om du väljer systemvetare, se till att läsa en masters.

För övrigt kan du göra en fuling, gå på uppropet till önskad civ ing (masters). Det händer att folk inte dyker upp på uppropet. Då kan du sträcka upp din hand och säga att du gärna tar platsen. Skolan får platserna fyllda, du kommer in på önskad utbildning. Alla är vinnare.

Medlem
Skrivet av Brain:

Tjenixen!

Tänkte rekommendera civilingenjörsutbildningen inom datateknik på Linköpings Tekniska Högskola (LiTH). Det är den första civilingenjörsutbildningen inom datateknik i Sverige och är även en av väldigt få civilingenjörsutbildningar som fått den högsta och bästa bedömningen "mycket hög kvalité" (KTH och LTH fick bristande kvalité) av universitetskanslersämbetets stora granskning av svenska teknik- och ingenjörsutbildningar. Den har även en master som inriktar sig på just spelprogrammering. Läs mer om mastern här: https://www.lith.liu.se/sh/civing/lot_d.html

Utöver utbildningens fina meriter vill jag också ta och personligen rekommendera utbildningen. Jag går själv tredje året på datateknik och ska påbörja min master inom spelprogrammering nästa år. Det är mig veterligen en oerhört hög kvalité på kurserna; framför allt på kurserna inom programmering, datateknik och matematik. När man börjar utbildningen förväntas man inte ha några förkunskaper förutom den kunskap du förväntas fått från gymnasiet (matematik och fysik), så efter ett basår bör du vara i fas. Staden är också mycket trevlig att studera i (relativt enkelt att få BRA bostad med nära till allt).

Snubblade över tråden och läste ditt svar här. Så jag tänkte passa på att kolla lite gällande just datatekniksutbildningen på LiTH. Är i dagsläget 99% säker på att jag kommer läsa denna utbildning och tänkte bara kolla om det är svårt att få spelprogrammering som mastersprofil?

Medlem
Skrivet av Milkme:
Skrivet av Brain:

Tjenixen!

Tänkte rekommendera civilingenjörsutbildningen inom datateknik på Linköpings Tekniska Högskola (LiTH). Det är den första civilingenjörsutbildningen inom datateknik i Sverige och är även en av väldigt få civilingenjörsutbildningar som fått den högsta och bästa bedömningen "mycket hög kvalité" (KTH och LTH fick bristande kvalité) av universitetskanslersämbetets stora granskning av svenska teknik- och ingenjörsutbildningar. Den har även en master som inriktar sig på just spelprogrammering. Läs mer om mastern här: https://www.lith.liu.se/sh/civing/lot_d.html

Utöver utbildningens fina meriter vill jag också ta och personligen rekommendera utbildningen. Jag går själv tredje året på datateknik och ska påbörja min master inom spelprogrammering nästa år. Det är mig veterligen en oerhört hög kvalité på kurserna; framför allt på kurserna inom programmering, datateknik och matematik. När man börjar utbildningen förväntas man inte ha några förkunskaper förutom den kunskap du förväntas fått från gymnasiet (matematik och fysik), så efter ett basår bör du vara i fas. Staden är också mycket trevlig att studera i (relativt enkelt att få BRA bostad med nära till allt).

Snubblade över tråden och läste ditt svar här. Så jag tänkte passa på att kolla lite gällande just datatekniksutbildningen på LiTH. Är i dagsläget 99% säker på att jag kommer läsa denna utbildning och tänkte bara kolla om det är svårt att få spelprogrammering som mastersprofil?

Härligt! Man garanteras val av vilken profil man vill bara man tar sig igenom de tre första åren. De tre första åren kan dock vara rätt tunga på grund av mycket matematik, fysik, signal- och systemanalys samt hårdvara; men de tre åren går snabbt om man bara tuffar på, då det blir roligare desto längre i utbildningen man kommer.

Jag har själv varit helt inriktad på mjukvara och programvaruutveckling under hela utbildningen och har fått kämpa mig igenom hårdvarukurserna, men det har gått bra och varit extremt lärorikt. Hårdvarukurserna innehåller rätt mycket programmering med, då man i princip programmerar all hårdvara i VHDL. Min projektgrupp byggde exempelvis en programmerbar dator med grafikkort från grunden. Till den gjorde vi det klassiska spelet "Bomberman". Den stora "hårdvarukursen", där man bygger och programmerar en robot, är till stor del programmering i C.

Men som sagt, jag rekommenderar utbildningen starkt till alla som vill ha en djup förståelse samt arbeta med mjukvaruproduktion (spelprogrammering, operativsystem, interaktiva system, algoritmer, säkerhet, AI, grafikprogrammering, etc) eller datordelen av större datorsystem (robotar, autonoma farkoster, bilar/flygplan, etc).


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Milkme:
Skrivet av Brain:

Tjenixen!

Tänkte rekommendera civilingenjörsutbildningen inom datateknik på Linköpings Tekniska Högskola (LiTH). Det är den första civilingenjörsutbildningen inom datateknik i Sverige och är även en av väldigt få civilingenjörsutbildningar som fått den högsta och bästa bedömningen "mycket hög kvalité" (KTH och LTH fick bristande kvalité) av universitetskanslersämbetets stora granskning av svenska teknik- och ingenjörsutbildningar. Den har även en master som inriktar sig på just spelprogrammering. Läs mer om mastern här: https://www.lith.liu.se/sh/civing/lot_d.html

Utöver utbildningens fina meriter vill jag också ta och personligen rekommendera utbildningen. Jag går själv tredje året på datateknik och ska påbörja min master inom spelprogrammering nästa år. Det är mig veterligen en oerhört hög kvalité på kurserna; framför allt på kurserna inom programmering, datateknik och matematik. När man börjar utbildningen förväntas man inte ha några förkunskaper förutom den kunskap du förväntas fått från gymnasiet (matematik och fysik), så efter ett basår bör du vara i fas. Staden är också mycket trevlig att studera i (relativt enkelt att få BRA bostad med nära till allt).

Snubblade över tråden och läste ditt svar här. Så jag tänkte passa på att kolla lite gällande just datatekniksutbildningen på LiTH. Är i dagsläget 99% säker på att jag kommer läsa denna utbildning och tänkte bara kolla om det är svårt att få spelprogrammering som mastersprofil?

Härligt! Man garanteras val av vilken profil man vill bara man tar sig igenom de tre första åren. De tre första åren kan dock vara rätt tunga på grund av mycket matematik, fysik, signal- och systemanalys samt hårdvara; men de tre åren går snabbt om man bara tuffar på, då det blir roligare desto längre i utbildningen man kommer.

Jag har själv varit helt inriktad på mjukvara och programvaruutveckling under hela utbildningen och har fått kämpa mig igenom hårdvarukurserna, men det har gått bra och varit extremt lärorikt. Hårdvarukurserna innehåller rätt mycket programmering med, då man i princip programmerar all hårdvara i VHDL. Min projektgrupp byggde exempelvis en programmerbar dator med grafikkort från grunden. Till den gjorde vi det klassiska spelet "Bomberman". Den stora "hårdvarukursen", där man bygger och programmerar en robot, är till stor del programmering i C.

Men som sagt, jag rekommenderar utbildningen starkt till alla som vill ha en djup förståelse samt arbeta med mjukvaruproduktion (spelprogrammering, operativsystem, interaktiva system, algoritmer, säkerhet, AI, grafikprogrammering, etc) eller datordelen av större datorsystem (robotar, autonoma farkoster, bilar/flygplan, etc).

Tack för ett snabbt svar! Befriande att få veta att man inte behöver söka på betyg eller dylikt!

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Ville bara slänga in att jag hade en systemutvecklare på som föreläste på min skola i onsdags. Han hade läst datateknik (Civilingenjör) på UU. Enligt honom så kollar dem mer på ens portfölj än betygen. (Detta gör inte betyg oviktiga) Så han tips var att programmera så spel på sin fritid och lägga upp på github eller något som man kan visa sin arbetsgivare. Om man har projekt att visa så visar man också att man kan programmera och att man är ambitiös att avsluta projekt.

Japp jag håller med, även fast jag själv håller på att läsa upp ämnen på komvux för att sedan läsa vidare inom spelprogrammering så håller jag på att utveckla min egna opengl 3.2 spelmotor som jag själv kommer att använda för att utveckla mina spel.

Men som joffjoff sa så bland nästan alla spelföretag jag har kikat in så kollar dom på färdiga projekt och sedan på utbildning.

Medlem

Tänk på lite saker:

Bli inte spelutvecklare enbart för att du gillar spel. Att älska spel är ett krav men det är också ett slitsamt jobb med sämre betalt än utvecklare för annan mjukvara. Att göra spel är inget i närheten av att spela dem. Vill du spela spel så gör det på fritiden och skaffa ett yrke som låter dig göra detta. T.ex rörmokare eller handläggare på offentlig förvaltning.

Som programmerare är det mycket logiskt tänkande, matematik och väldigt lite spel. Det är en teoretiskt utbildning. I grunden är det ganska liten skillnad om du arbetar med ett spel eller på ett program för bokföring. Programmering behöver ingen speciell portfolio om du har bra betyg, attraktiva kunskaper och/eller erfarenhet. En annan fördel är att det är lätt att gå in på icke-spelmarknaden om du ångrar dig. Testa programmera någonting innan du bestämmer dig, det är som sagt väldigt annorlunda än vad man tänker sig när man vill "göra spel". Programmerarna är dem som "lättast" tjänar mest, förutsatt att du inte tar självmord under utbildningen

Vill du verkligen vara med och skapa själva spelet hade jag satsat på någon typ av designer. Grafisk-, animerings-, level- eller någon annan designer håller alla på med vad man faktiskt ser i spelet. Konkurrensen är hård och en bra portfolio där du visar vad du går för är ett måste. Grafisk designer finns det en ganska stor alternativ arbetsmarknad för men är du level-designer så är det spel eller inget som gäller.

Det kan inte stressas nog att det är ett yrke du väljer och inte någonting som man gör för att det är kul. Det är någonting du är tvungen att göra även dagarna du absolut inte känner för det. Inte för att jag säger att på på något sett tänker så men utbildningarna får in väldigt många som ångrar sig snabbt. Men! Det är nog en väldigt trevlig miljö som ger dig en stor känsla av prestige när spelet är klart


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar