Julöl - Blasphemy or Enjoyable (samma gäller Julmust)

Inaktiv
Julöl - Blasphemy or Enjoyable (samma gäller Julmust)

Samma visa i år igen. Öl är som vi alla (?) vet en fruktansvärd god dryck som man inte får nog av, men så börjar ju juletiderna (ute i spöregnet) kännas av ordentligt och den vanligtvis så simpla ritualen vid dryckeshyllorna i den lokala butiken blir snarare frustrerande. Ska man satsa på vanlig öl eller ska man - tack vare jultiderna - köra på julöl?

Jag vet inte vad ni tycker, men såhär års blir man väldigt kluven. Eller ska man helt sonika satsa på hederlig julmust? Är det värt att så här års satsa på Julmust istället för Coca Cola?

Var själv nere i affären för ca 10 minuter sedan och kan berätta att jag då tog julöl, tack vare att det just är jul snart. Jag vet dock inte om minnet vacklar, men kommer jag ihåg rätt från förra året så var vanlig öl godare. Konstigt som fan att man ändå tar julöl dock.

Detta är mina simpla frågeställningar, och undrar givetvis vad ni tycker. Discuss ppl


signatur
Medlem

Julmust = vinnande koncept.

Julöl = portad i min mun. Jag har väldigt svårt för kryddade öl.

Ett ljust öl, gärna av märket Becks smakar mums.:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Julmust = is the shaajjtt

Julöl= det funkar väl till julmaten.. annars håller jag mig till pilsner

Medlem

julöl till julafton annars är det standard som gäller och julmust lite då o då utöver.

en god blandning ör faktiskt att blanda ljusöl med must var bla min morfars favorit och nått jag snappade upp kanongott


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Julmust is a must.
Enda läsken jag egentligen dricker, och det ska vara runt jul och påsk, inte mer. Håller det hela sig speciellt, som det ska vara.
Öl gillar jag inte ens, men ska det vara så ska det vara blask, som Corona (rätt namn..?)


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

jag råkade brygga med fel malt en gång när jag jobbade på krönleins, så det blev råklibbigt och ganska mörkt..
bryggerimästaren fick spader, tror det slutade med att han kanske skulle använda det till julöl eller nåt..
(man slänger inte öl nog för några hundra tusen burkar hur som helst)

edit: julöl funkar, julmust äger


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Klart man dricker Julöl och Julmust, även om musten har blivit sämre. Blaskig och söt.

Medlem

julöl kan man väl ha eller mista... men aldrig en jul utan mumma. receptet kan skilja sig lite, men pappa gör på ljus lager, porter, sockerdricka och lite gin. (om jag minns rätt)

Medlem

Julmust, <ul>endast</ul> Apotekarnes!
Dricker själv nästan bara must under hela december, det gäller ju att hinna tröttna innan den försvinner ur sortimentet ;D

Julöl, visst men i så fall som en mörk lager bara inga konstigheter.

Men glöggen grabbar?
En rykande varm Blossa Trestjärnig som får det att tåras i ögonen när man försöker smutta på den ^^ Helst cognacs spetsad
Det är livet på en pinne det.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Inaktiv

Ja, glögg. Fast glögg finns det ju aldrig någon vanlig "vanilla-version" av.


signatur
Medlem

Bruka njuta porter till julen, smakar "juligt".


signatur

Space for rent.

Medlem

Julmust brukar det bli en hel del.
Julöl tar man väl någon till julbordet men inte så mycket mer om det inte är Julafton. Då är det julöl och vinglögg hela dagen/kvällen/natten lång

Inaktiv

Julmust/öl dricks endast när jag måste!


signatur

Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer.

Medlem

Fy fan för Coca-Colas anti-julmust, ja till cola kampanj runt jul! De får för fan acceptera att dem flesta svenskar dricker julmust, öl och varm go glögg vid juletider.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

glögg är gott en eller 2 muggar sen dricker jag inte det mer förräns nästa år.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Julmust - Ja
Julöl - Nej (Blir isf en Guiness eller liknande)

Medlem

Årets vinnare: Oppigårds Winter Ale
****************************
En helt underbar färg , dark-ale-typ.
Frisk och rund, lite söt i doften. Kola?
Helt underbar jul-ale med mycket humle och kola i smaken. Mycket mjuk i första smaken och i eftersmaken en häääärlig lång beska.
Valnöt! Malört..
Doften god, melass, kola, humle.Smaken balanserad beska, som ligger kvar länge
Betyg: 8

Årets tvåa: Jämtlands Julöl, 6,5 %
****************************
Mörk och fin, men bubbel som försvann förvånansvärt snabbt. (Kanske lite kall) Lätt bränd i doft, med mycket metall, bränd, fyllig och brödig i smak. Bra beska, ingen sötma och en bra fyllighet. Svag och rätt lång efterbeska. ( men...den VAR för kall). En ale-typ med lite för mycket bubbel i om man ska kalla det ale.
Klassisk svensk julöl, bränd, ganska kort eftersmak. Perfekt till julmaten.
Betyg: 7

Årets överraskning: 5. St. Peters
***************
Bottennappet från Fjolåret i ny "regi". Nu mycket bättre, en lätt god "Stout-typ" med bra kropp, kolsvart, lite trist skum, försvann och lämnade blaskkänsla, men ack så bra i smak.
Surprise!
Betyg: 7
(2006 års St. Peters hälldes ut)

Årets misslyckade:Nils Oskar Julöl, 8%
******************************
Beter sig som svagdricka vid upphällning, bubblor som försvinner likt coca cola, ja, ännu snabbare. Det ÄR coca cola?! Riktigt dålig stickig doft, åt sojahållet, bränt trä av något slag. Tjärig och rökbränd i smaken, ungefär som rökt ost. Avslagen, helt utan fyllighet, en del sötma, ingen beska, bara en konstig eftersmak. Spritig och oljig eftersmak. Hör mer hemma i ett "bus-spetsade svagdricka"-test.
Mörk nästan svart, luktar kines. Komplex bränd rökig smak. Sträv eftersmak. Något man dricker efter maten, eller inte alls.
Betyg: 3

Medlem

Oppigårds, cool måste testas. Låter himla gott ^^


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Julmust - JA!
Julöl - på julafton, ja.

Höll på att garva läppen av mig när jag läste Zarks inlägg! Luktar kines? wtf? xD


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Julmust - JA!
Julöl - på julafton, ja.
Höll på att garva läppen av mig när jag läste Zarks inlägg! Luktar kines? wtf? xD

Om du någon gång åker till Kina eller stöter på en Kines som är på besök i Sverige som ätit typisk kinesisk mat med mycket soja och vitlök kommer du att förstå vad jag menar.

Inaktiv

Senast jag var på puben hade de inte fått in Oppigårds Winter Ale. Får se om den finns nu i helgen.

Inaktiv

Julöl är mycket gott!
Julmust är inte gott, I rather drink carbonated pee (Euhm...)

1
Skriv svar