Kan du tänkas bli vegetarian?

Medlem

Jag har varit vegetarian i 8 år, min sambo har blivit det mer och mer och äter nästan bara vegetariskt. Ibland äter han kött och det är inget jag opponerar mig emot.

Ibland saknar jag mammas grillade kotletter ska erkännas. Jag har en del anledningar med i bagaget som gjort att jag inte äter kött, jag tål det bland annat inte så bra, det är ämnen i kött som gör att jag kan få utslag/eksem. Jag har varit på ett slakteri och även om det var av mindre sort kommer jag aldrig glömma det jag såg.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att äta kött om jag visste att djuren hade haft det bra innan. En granne till mig är en av Sveriges största bönder och har således köttproduktion, men jag skulle våga säga så att inget djur där lever ett värdigt liv innan slakt. Jag skulle aldrig heller köpa kött från utlandet, där djurhållningen många gånger är ännu sämre än här.

Det finns ett slakteri i närheten av mig som har massor mark åt sina djur. De får beta fritt, ute året runt tills det är dags att bli mat. De slaktas på gården och det tycker jag är riktigt bra!

Oavsett om man är vegetarian eller icke gäller det att acceptera andras val, något som jag ofta uppfattar är en bristvara i diskussioner om vego/köttätande. Det finns ingen anledning att se ner på någon annan, eller skratta åt ens val eller anledningar till att man gjort vissa val.

Som alltid måste man tänka längre än sin egen näsa, hur påverkar mina val omvärlden/ miljön? Hur kan jag lindra min påverkan? (tex är man en storkonsument av kött bör man försöka minska med tanke på allt utsläpp av växthusgaser, välja ekologiskt och närproducerat osv). Nu lät jag som en moralkärring, men det står jag för.

Quorn är väldigt lätt att laga och det är både gott och nyttigt och jag har lärt mig göra mycket god mat på vegetariskt vis. Med quorn är valmöjligheterna stora och det går att laga nästan samma saker med det som med kött. Och som en liten parentes, proteinet som finns i soja är precis lika bra som det som finns i kött, så vill man träna och ändå bygga muskler går det mycket bra på vegokost.

/Sandra

Inaktiv

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

Ja. Eftersom vegetarisk mat är inte lika bidragande till växthuseffekten som kött. Eller jag skulle kanske snarare äta mer vegetarisk av denna orsak, men kanske fortfarande äta typ fisk och kyckling.

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

Det är nog rödtunga med vitvinssås och pressad potatis. Eftersom fisk inte är bidragande växthuseffekten så skulle jag fortfarande kunna äta denna rätt

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

Har inget problem med slakteri egentligen, sålänge djuren hanteras och slaktas på ett bra och rätt sätt. Vad finns det att tycka om vegeterianer..?

Medlem

Ni som säger att vegetariskt inte påverkar miljön på något sätt, har ni tänkt på att det mesta kanske inte kan odlas här i sverige (och snarare i den östra delen av våran värld) ?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är ingen här vad jag sett som påstått en sådan absurd sak som att odling av grödor inte påverkar miljön eller bara odlas i Sverige. Dock är det så att köttproduktionen står för en stor del av den totala mängden utsläpp av växthusgaser både i Sverige och i världen, vilket odling av grödor inte gör i samma utsträckning. Det går knappast att handla enbart svensk mat som konsument, då vi inte har det klimat som krävs för alla typer av grödor. Däremot kan man ju försöka handla närproducerat/ekologiskt osv så mycket som möjligt om det finns ekonomiska möjligheter och utbud av dessa varor i affärer.

Medlem

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

Man kan inte grilla en sallad :P. Så kött ska det vara.

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

Hemma gjord potatissalladoch grillat kött går inte att ersätta

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

Ingen åsikt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Ni som säger att vegetariskt inte påverkar miljön på något sätt, har ni tänkt på att det mesta kanske inte kan odlas här i sverige (och snarare i den östra delen av våran värld) ?

Det handlar ju givetvis också om att man skall äta lokalt producerade matvaror. Men eftersom frågan var om jag kunde tänka mig att vara vegeterian eller inte, så valde jag att endast besvara detta.

Och som Shenzi säger så bidrar köttproduktionen en hel del till försämrade klimatförhållanden.

Inaktiv

Aldrig i det jävla helvetet.


signatur
Medlem

själv skrattar jag åt alla köttätare som tror att man inte blir mätt av grönsaker eller kan laga god vegmat... jag respekterar ert livs-val, men tycker fortfarande att ni är lite komiska...

Inaktiv
Skrivet av lave:

själv skrattar jag åt alla köttätare som tror att man inte blir mätt av grönsaker eller kan laga god vegmat... jag respekterar ert livs-val, men tycker fortfarande att ni är lite komiska...

Och jag skrattar åt alla som tror att det handlar om mätthet eller äter grönsaker "for the greater good". Undra vilka som är komiska i denna debatt...
Det handlar om vad man tycker är gott, vad man som person klarar av och vad man inte mår hur dåligt som helst av under 2 veckor (kunde av någon anledning inte äta kött under den perioden), med andra ord en period man helst vill glömma.


signatur
Inaktiv
Skrivet av WaltX:

Tja FZ-folket!

Så nu kommer mina frågor till er:

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

2. Om inte, vad är det som hindrar dig?

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

(Rösta gärna i pollen också!)

/Walt

1. Som sagt, aldrig nånsin.

2. Brist på got mat inom det vegetariska.

3. Förutom Hamburgare, Revbensspjäll, Flintastek, Lasagne, Kebab och så vidare så är det nog Tunnbrödsrulle med potatisgratäng och kyckling i. Fantastistk gott. Jag har svårt att se något vegetariskt ersätta något av detta.

4. Slakterier är bra. Dock ska djuren behandlas på ett bra sätt genom deras liv. De smakar dessutom godare då ju.

Vegetarianer är bara larviga i denna fråga tycker jag, men det är nog ingen hemlighet.


signatur
Inaktiv

Har varit vegitarian sedan födseln framtills jag fyllde 16 och bestämde mig för att börja äta kött.

Men att göra en sån helomvänding är inget att rekomendera: Mitt tarmsystem fick tokspel så att det blev ja... utan att gå in på detaljer: Jobbigt.

Äter dock vegitariskt hemma, eftersom att hela familjen är vegitarianer.


signatur

I am become Death, the destroyer of worlds.
- J. Robert Oppenheimer, the Trinity Tests.

Inaktiv

riskerar inte vegeterianer att få brist på vissa saker som kroppen behöver som kommer från kött och fisk ?

för jag förutsätter att en vegeterian inte äter fisk.

Inaktiv
Skrivet av Strax Dax:

riskerar inte vegeterianer att få brist på vissa saker som kroppen behöver som kommer från kött och fisk ?

för jag förutsätter att en vegeterian inte äter fisk.

Då kommer denna antagligen och få näringsbrist, ja.

Själv åt jag både ägg/fisk och drack mjölk.


signatur

I am become Death, the destroyer of worlds.
- J. Robert Oppenheimer, the Trinity Tests.

Inaktiv

Att en person som säger sig vara vegatarian men ändå äter fisk låter som personen ifråga har redigt med dubbelmoral bakom pannbenet.


signatur
Inaktiv

att bli heltidsvegeterian är kanske väl drastiskt,
men det hade kanske vart bra för kroppen att köra helt vegeraiskt typ 1 eller 2 dagar i veckan ?

Inaktiv
Citat:

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

Nej. Jag kan tänka mig att dra ner på köttet. Kanske en dag i veckan utan kött.

Citat:

2. Om inte, vad är det som hindrar dig?

Kött är gott.

Citat:

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

Ja, flera och alla innehåller de kött. Nej, inte idag.

Citat:

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

Jag skulle vilja att fler köpte kött från lokala gårdar där djuren har haft ett liv så naturligt som möjligt.

Kött får gärna för mig vara mycket dyrare än det är idag bara det gynnar djuren. Grönsaker borde vara billigare.

Vegeteraianer och veganer har en tendens att försöka pracka på dig deras övertygelser ungefär som Jehovas vittnen.

Medlem

Jag var veg. i fyra år. finns gott om vettiga själv att våra sådan. Synd bara att jag var så dålig på att laga mat på den tiden.

MFC: finns det bara en orsak att vara vegetarian?

Medlem
Skrivet av Ascendant:

Att en person som säger sig vara vegatarian men ändå äter fisk låter som personen ifråga har redigt med dubbelmoral bakom pannbenet.

det behöver det inte utan beror på vilka orsakerna är till varför man inte äter vitt/rött kött.
Samtidigt kan man vara specifik (om man vill vara marig). Tex äter man ägg och mjölkprodukter så är man en lakto-ovo vegetarian. Fisk tror jag är pesco vegetarian, vilket i sig inte är att vara endast vegetarian, men att man inte äter vitt/rött kött.
Bojkottar man alla typer av animaliska produkter, tex läder så är man vegan.

som jag förstår det iaf


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av lave:

själv skrattar jag åt alla köttätare som tror att man inte blir mätt av grönsaker eller kan laga god vegmat... jag respekterar ert livs-val, men tycker fortfarande att ni är lite komiska...

Jag faller nog inte under den kategorin men måste säga att det är en annan mättnad man känner av köttfri diet, inte lika tung och "sövande". Eller är det bara jag?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag äter veggo ibland, falafel t ex är ju hur gott som helst.

1. Nej
2. Inget som hindrar mej direkt, däremot finns det ingen anledning för mej till att bli det.
3. Grillafton. Grillat kött, nån potatis (potatissallad, gratäng eller klyftpotatis, mums!) och lite sallad+ en massa öl (tjejerna får vin).
Avrunda med efterätt + kaffe, mer öl.
En grillat-kött macka på småtimmarna (sådär 5 på morronen) om det blev nåt kvar...
4 Jag har inget emot veggo-folk, jag har något emot folk som aktivt försöker trycka ner sina åsikter i halsen på mej (ibland är dom veganer). Slakt, djuren måste ju dö, hur kan dom annars bli min entrecote/kotlett?


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av lave:

själv skrattar jag åt alla köttätare som tror att man inte blir mätt av grönsaker eller kan laga god vegmat... jag respekterar ert livs-val, men tycker fortfarande att ni är lite komiska...

Jag faller nog inte under den kategorin men måste säga att det är en annan mättnad man känner av köttfri diet, inte lika tung och "sövande". Eller är det bara jag?

Håller med delvis oftast iaf för mig så äter man rött kött så blir man hur seg som helst men allt annat kött funkar bra.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Kött är så oerhört gott så det kan för mig aldrig ersättas :). Dessutom har jag absolut inga problem med slakt, ät eller ätas!

Medlem

Aldrig i livet.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Inte helt sluta äta kött dra ner på kött ja.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag faller nog inte under den kategorin men måste säga att det är en annan mättnad man känner av köttfri diet, inte lika tung och "sövande". Eller är det bara jag?

Du menar den där härliga känslan när man har ätit upp:P


signatur
Medlem

1. Nej.

2. Tycker kött är gott.

3. Vet inte.

4. Tycker väll inget speciellt.

Inaktiv

1. Är redan vegetarian.

Större delen av jordens befolkning är också vegetarianer. Att äta kött kräver ca 10 gånger mer råvarur än att äta grönsaker, det är därför som majoriteten i fattiga länder inte äter kött till vardags. Ifall alla i världen skulle få lika mycket kött, skulle dagens produktion räcka till 3 måltider / vecka och person.

2. Se föregående svar

3. Mina favouriträtter innerhåller inte kött:p

4. Ifall jag berättar vad jag tycker om slackt så kommer det bli disskussioner ;)..... forum är till för att disskutera på...

Man kommer aldrig ifrån att man genom slakt tar en annan individs liv. Sedan försöker man rättfärdiga sin handling med argument så som "djur har inte samma inteligens som människor".

Jag gillar inte Hitler; jag tycker utväcklingsstörda har samma rätt till världen som normala människor har även fast de kanske har lite lägre intelligens. Jag tycker inte att vi bara för att tillfredställa våra smaklökar ska ta djurs liv när dessa precis som vi har någon form av medvetande.

4b. De vegetarianer som jag träffat har varit trevliga och förnuftiga.

Inaktiv
Skrivet av GrassEater:

1. Är redan vegetarian.

Större delen av jordens befolkning är också vegetarianer. Att äta kött kräver ca 10 gånger mer råvarur än att äta grönsaker, det är därför som majoriteten i fattiga länder inte äter kött till vardags. Ifall alla i världen skulle få lika mycket kött, skulle dagens produktion räcka till 3 måltider / vecka och person.

2. Se föregående svar

3. Mina favouriträtter innerhåller inte kött:p

4. Ifall jag berättar vad jag tycker om slackt så kommer det bli disskussioner ;)..... forum är till för att disskutera på...

Man kommer aldrig ifrån att man genom slakt tar en annan individs liv. Sedan försöker man rättfärdiga sin handling med argument så som "djur har inte samma inteligens som människor".

Jag gillar inte Hitler; jag tycker utväcklingsstörda har samma rätt till världen som normala människor har även fast de kanske har lite lägre intelligens. Jag tycker inte att vi bara för att tillfredställa våra smaklökar ska ta djurs liv när dessa precis som vi har någon form av medvetande.

4b. De vegetarianer som jag träffat har varit trevliga och förnuftiga.

Sedär, en vegeterian som försöker få det att likna en religion,
Större delen av jordens befolkning är vegeterianer ?
Tror inte det är 30 % ens.

Medlem

Individ = En person eller ett djur eller en växt. Betydelselöst ord i sammanhanget. Man dödar en individ när man plockar en sallad också.
Fakta = Människan har ätit kött antagligen under hela sin evolution, vi är utpräglade allätare. Det är ologiskt att förneka kött.
Människor är värda mer än djur. Detta är en åsikt som delas av större delen av jordens befolkning och alla världens regeringar gör skillnad på människor och djur.
Att dra en paralell med Hitler och utvecklingsstörda är väldigt ologiskt. Värdet på en människa ligger hos alla, för att vi är människor.
Knappast 30% av världens människor är vegetarianer. En del är buddhister, en del hinduer. Men religösa "vegetarianer" äter fisk och använder animaliska produkter som t ex mjölkprodukter, läder osv. Så 30% är en fantasisiffra. 30 promille låter rimligare.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Strax Dax:
Skrivet av GrassEater:

1. Är redan vegetarian.

Större delen av jordens befolkning är också vegetarianer. Att äta kött kräver ca 10 gånger mer råvarur än att äta grönsaker, det är därför som majoriteten i fattiga länder inte äter kött till vardags. Ifall alla i världen skulle få lika mycket kött, skulle dagens produktion räcka till 3 måltider / vecka och person.

2. Se föregående svar

3. Mina favouriträtter innerhåller inte kött:p

4. Ifall jag berättar vad jag tycker om slackt så kommer det bli disskussioner ;)..... forum är till för att disskutera på...

Man kommer aldrig ifrån att man genom slakt tar en annan individs liv. Sedan försöker man rättfärdiga sin handling med argument så som "djur har inte samma inteligens som människor".

Jag gillar inte Hitler; jag tycker utväcklingsstörda har samma rätt till världen som normala människor har även fast de kanske har lite lägre intelligens. Jag tycker inte att vi bara för att tillfredställa våra smaklökar ska ta djurs liv när dessa precis som vi har någon form av medvetande.

4b. De vegetarianer som jag träffat har varit trevliga och förnuftiga.

Sedär, en vegeterian som försöker få det att likna en religion,
Större delen av jordens befolkning är vegeterianer ?
Tror inte det är 30 % ens.

tror du har missuppfattat va en religion är.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion

ser inte nån liknelse i hans inlägg


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Skriv svar