FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
bjosarn
Titel Kändis
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 7 215

walter_iego skrev:
Men, du låter lite ledsen, problem med kärleken? Vi kan säkert hjälpa :)

Vad i mitt inlägg skulle tyda på att jag är ledsen eller har "problem med kärleken"? :D

Fargo skrev:
Flamebait.

Bara ett i raden av "svar" på mina inlägg från dig där du bygger berg av grus och stämplar mig med en mängd olika epitet.

Theronguard
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-05-08
Inlägg 183

IceMan skrev:
1. tjejer är skumma

2. dom kan inte tänka logiskt

3. dom ändrar sej på 1sec

4. dom talar aldirg så att man förstår

5. dom anser att ens eget liv ska avslutas och att mannen ska starta ett nytt där hon är i centrum

6. kvinnor anser att mannen ska ha 100% tålamod med dom, men ej tvärt om.

7. kvinnor har rätt, mannen fel. även när vi har rätt, har vi fel.

Du är nog en Gud.

bjosarn
Titel Kändis
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 7 215

Ja, för det är ungefär så det låter när man läser texter från medeltiden. ^__^v

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 500

bjosarn skrev:

Bara ett i raden av "svar" på mina inlägg från dig där du bygger berg av grus och stämplar mig med en mängd olika epitet.

Jag skriver vad jag upplever. Inget annat.

bjosarn skrev:
Ja, för det är ungefär så det låter när man läser texter från medeltiden. ^__^v

Men ge dig nu. Menar du att det ligger ingenting i det han säger? Om en kvinna skulle gjort en liknande generalisering skulle du inte ens reagera. Det är väl inget nytt att kvinnor tänker och resonerar på ett annat sätt som kan göra oss män förvirrade. Som en del brukar säga: "Kvinnor är från venus och män från mars."

Och hur skulle det vara en medeltida text? Jösses. Antar att du är en av de som älskar MP's idé om Genus-dagis och Genus-pedagoger.

Kan även tillägga att jag är för jämställdhet (men mot feminsim följt med kvoteringar och genus-nonsens). För att förhindra eventuella "stämplingar".

bjosarn
Titel Kändis
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 7 215

Nej. Kvinnor är inte mindre "logiska" än män.
Nej. Kvinnor talar inte på ett språk män inte förstår.
Nej. Kvinnor anser inte att världen kretsar runt endast dem i större utsträckning än män.
Och så vidare och så vidare. Det hoppas jag du förstår själv?
Att man sen upplever att ens partner (eller tidigare) är på ett visst sätt har ingenting med kön att göra.

Att du sedan tror att du känner mig genom att säga "Om en kvinna skulle gjort en liknande generalisering skulle du inte ens reagera." bevisar ju bara hur mycket luftslott du bygger för dig själv. Hade en kvinna sagt "män kan inte tänka logiskt" så hade jag inte haft några som helst problem med att ta en diskussion.

Om du vill ha tips på medeltida texter som talar om kvinnans oförmåga att tänka logiskt, hur kvinnor lurar in män i fördärv och så vidare finns boken "Från Sapfo till Cyborg - Idéer om kön och sexualitet i historien" med Lena Lennerhed som redaktör. Tror du hade mått bra av det.

PS. Ang. dina "antaganden" så rör de mig inte i ryggen, du får gärna fortsätta med dina luftslott.

molg
Titel Stammis
Registrerad 2006-11-24
Inlägg 319

bjosarn skrev:
En väldigt heteronormativ diskussion det här!
Alla tips som har skrivits är onödiga. Det enda man behöver göra är att se dem i ögonen när man samtalar.

Helt rätt.

Kvinnor och män är båda av kött och blod, av egna tankar och viljor. Visa respekt och försök se saker från den andras perspektiv så kommer man långt i en relation.

molg
Titel Stammis
Registrerad 2006-11-24
Inlägg 319

Theronguard skrev:
IceMan skrev:
1. tjejer är skumma

5. dom anser att ens eget liv ska avslutas och att mannen ska starta ett nytt där hon är i centrum

Du är nog en Gud.

Nej, han är en falsk profet och du gick på hans smörja.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Min kompis "Dragan" säger angånde:

1. Nej. Kvinnor är inte mindre "logiska" än män.

"Komma till maj och halsa po, mäta slekt..."

2. Nej. Kvinnor talar inte på ett språk män inte förstår.

"Du man, inte fersto vad ens du saja..."

3. Nej. Kvinnor anser inte att världen kretsar runt endast dem i större utsträckning än män.

"Sanningen po den, enda, det enda po grunden av kvinna hela jordet..."

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Om man har erfarenhet av kvinnor så vet man att de generaliserar om killar / män varje dag. Om det inte rör städning eller att vissa killar är dåliga på att visa känslor, händer det ofta att de uttalar sig:

"Du förstår inte vad jag säger..."

- eller:

"Det är som om jag talar ett annat språk."

Språket kvinnor oftar talar är det outtalade, dvs. det som man endast kan "höra" om man läser deras tankar. Jag har ännu inte mött en man som kan läsa kvinnors tankar, och även om det hade funnits en sådan man tror jag han hellre hade sluppit.

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 500

walter_iego skrev:
Om man har erfarenhet av kvinnor så vet man att de generaliserar om killar / män varje dag. Om det inte rör städning eller att vissa killar är dåliga på att visa känslor, händer det ofta att de uttalar sig:

"Du förstår inte vad jag säger..."

- eller:

"Det är som om jag talar ett annat språk."

Språket kvinnor oftar talar är det outtalade, dvs. det som man endast kan "höra" om man läser deras tankar. Jag har ännu inte mött en man som kan läsa kvinnors tankar, och även om det hade funnits en sådan man tror jag han hellre hade sluppit.

Word. Jag har upplevt liknande scenarion. Iceman kan ha generaliserat ganska kraftigt, men lite ligger det i det där.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Visst gör det det...

bjosarn
Titel Kändis
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 7 215

Va? Så det hela handlar om att "alla generaliserar" så då är det okej att säga att kvinnor inte tänker logiskt?

Förstår ni inte att könen är mer lika än de är olika? Det ligger ingenting i att man inte förstår varandra för att man är av olika kön. Kan någon hänvisa till någonting som säger "kvinnor är såhär för att de beror på att de är kvinnor" (förutom att de kan befruktas och kan bära på foster som skapar ett liv) så tar jag gärna emot det.

Att ni UPPLEVT att ni inte blir "förstådda" har ingenting med hur kvinnor genetiskt sett är programmerade att göra (duh). Som förespråkare för jämställdhet så är det rent ut sagt sorgligt att se sådana ålderdomliga fördomar uttryckas i så moderna medier som Internet ändå är.

PS. Att kvinnor generaliserar lika mycket som män är inget försvar av en skev verklighetsuppfattning. Jag förespråkar jämställdhet på alla, alla, nivåer, gör ni?

pakr
Titel Trähatt
Registrerad 2008-10-20
Inlägg 100

bjosarn skrev:
Va? Så det hela handlar om att "alla generaliserar" så då är det okej att säga att kvinnor inte tänker logiskt?

Förstår ni inte att könen är mer lika än de är olika? Det ligger ingenting i att man inte förstår varandra för att man är av olika kön. Kan någon hänvisa till någonting som säger "kvinnor är såhär för att de beror på att de är kvinnor" (förutom att de kan befruktas och kan bära på foster som skapar ett liv) så tar jag gärna emot det.

Att ni UPPLEVT att ni inte blir "förstådda" har ingenting med hur kvinnor genetiskt sett är programmerade att göra (duh). Som förespråkare för jämställdhet så är det rent ut sagt sorgligt att se sådana ålderdomliga fördomar uttryckas i så moderna medier som Internet ändå är.

PS. Att kvinnor generaliserar lika mycket som män är inget försvar av en skev verklighetsuppfattning. Jag förespråkar jämställdhet på alla, alla, nivåer, gör ni?

^this

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Om du förespråkar jämställhet bjosarn, så får du också se oss som jämställda, det verkar som om du ställer dig på andra sidan strecket i vad vi än säger, jag tycker det är OK, för ibland är det kul att få lite reaktioner.

Kvinnor blir programmerade av sina upplevelser precis som vi "män", och det är kvinnorna som ständigt anser att vi inte förstår dem, så ibland (för ofta) - blir det en envägskommunikation.

"Skev verklighetsuppfattning", säger ofta människor som inte har erfarenhet av det täcka könet, "realistisk verklighetsuppfattning" skulle jag snarare vilja skriva.

Mikaelh
Titel Storröjare
Registrerad 2005-10-26
Inlägg 3 888

bjosarn skrev:
En väldigt heteronormativ diskussion det här!
Alla tips som har skrivits är onödiga. Det enda man behöver göra är att se dem i ögonen när man samtalar.

+1

Det bästa jag läst från bjosarn, någonsin. :)

Min sambo ska jobba i Nederländerna i 7,5 månader. Jag har haft svårt att somna, haft mardrömmar och det har gjort fysiskt ont i bröstet sedan han for. Men det blir väl bättre om några dagar. Faktum är att det redan känns lite bättre efter vi har pratat med varandra ikväll.

Det som är så bra med att vara ifrån varandra är att man inser hur mycket man älskar varandra. I den normala vardagen kan man lätt glömma bort det.

Pooslice
Titel Proffs
Registrerad 2002-08-16
Inlägg 1 263

bjosarn skrev:

Vad menar du på alla nivåer?
Vet du varför kvinnor får lägre lön än män tex. Det är för att om vi är på Titanic och den börjar sjunka, så får de hoppa i livbåtarna. Vi får stanna kvar å dö.
Skall jag vara ärligt hade jag faktiskt gärna bytt :-)

molg
Titel Stammis
Registrerad 2006-11-24
Inlägg 319

Pooslice skrev:
bjosarn skrev:

Vet du varför kvinnor får lägre lön än män tex. Det är för att om vi är på Titanic och den börjar sjunka, så får de hoppa i livbåtarna. Vi får stanna kvar å dö.

Värdelöst exempel Pooslice och argumentation för idioter. På den tiden (1912) jobbade inte kvinnor (majoriteten av dem), de hade inte ens rösträtt. Jämställdhet åt helvete. Anledningen till att de fick hoppa i båtarna först var en form av syn att "kvinnor tar han om barnen (barnen ska räddas först), därför ska de också överleva med barnen". Nu har vi en annan situation där män nästan tar lika mycket hand om barnen som kvinnor gör, eller det är iaf vad man tror och hoppas på, och då är det en förlegad syn.

Varför kvinnor får lägre lön än män är just därför att kvinnor blir gravida och sedan förväntas ta hand om barnen mer än män, och eftersom de har lägre lön än män så tycker vissa hushåll att det är bättre att kvinnan är hemma mer med barnet eftersom mannen tjänar mer pengar till hushållet. Lite av en ond spiral. Så kvinnors löner hålls nere för att de förväntas stanna hemma mer med barnen än vad mannen gör. Det är iaf en av flera orsaker, men en av de tyngre anledningarna sägs det. Förhoppningsvis kommer denna trend brytas.

Pooslice
Titel Proffs
Registrerad 2002-08-16
Inlägg 1 263

molg skrev:
Pooslice skrev:
bjosarn skrev:

Värdelöst exempel Pooslice och argumentation för idioter. På den tiden (1912) jobbade inte kvinnor (majoriteten av dem), de hade inte ens rösträtt. Jämställdhet åt helvete. Anledningen till att de fick hoppa i båtarna först var en form av syn att "kvinnor tar han om barnen (barnen ska räddas först), därför ska de också överleva med barnen". Nu har vi en annan situation där män nästan tar lika mycket hand om barnen som kvinnor gör, eller det är iaf vad man tror och hoppas på, och då är det en förlegad syn.

Varför kvinnor får lägre lön än män är just därför att kvinnor blir gravida och sedan förväntas ta hand om barnen mer än män, och eftersom de har lägre lön än män så tycker vissa hushåll att det är bättre att kvinnan är hemma mer med barnet eftersom mannen tjänar mer pengar till hushållet. Lite av en ond spiral. Så kvinnors löner hålls nere för att de förväntas stanna hemma mer med barnen än vad mannen gör. Det är iaf en av flera orsaker, men en av de tyngre anledningarna sägs det. Förhoppningsvis kommer denna trend brytas.

ÅH NEEJ! Han missade ironin i mitt inlägg. :-(

Saihtam
Titel Frågvis
Registrerad 2006-09-09
Inlägg 45

Inte mycket till kärlekstråd längre, blev mer någon slags män vs kvinnor-tråd

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Saihtam skrev:
Inte mycket till kärlekstråd längre, blev mer någon slags män vs kvinnor-tråd

Du har rätt, nu skärper vi oss...

Tillbaka till ruta 1...

Jag kan börja igen.

Jag ska flytta till annan lägenhet efter par år som sambo. Ingen kul situation. Hur brukar ni klara av "break ups"?

Traveller in time
Titel Community-nestor
Registrerad 2008-05-29
Inlägg 5 145

Stora tårar i någon dag, sen blir det bara djupa suckar när ensamheten gör sig påmind. Dränker sorg i glass och förskuter tankarna med ett involverande rpg likt Neverwinter Nights 1 och 2 eller Oblivion etc..
Sen är man glad och tillbaka i sadeln igen.

båtsman
Titel Storröjare
Registrerad 2007-05-08
Inlägg 3 663

walter_iego skrev:
Jag ska flytta till annan lägenhet efter par år som sambo. Ingen kul situation. Hur brukar ni klara av "break ups"?

Om jag förstod den där reklamen på tv rätt ska man ha ett kök av rätt sort.

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 500

bjosarn skrev:

Ja du, det finns många olika exempel. Menar du att alla kvinnor är lika fysiskt starka som män? Är det därför man ställer lägre krav på kvinnor som vill bli "brandpersonal"? Nog är vi olika alltid, dock är jämställdhet viktigt, men feminism är inget jag betraktar som positivt. Jag ser inget konstigt med att män och kvinnor ofta kan vara bättre eller sämre på olika saker. Och förstår inte varför man ska förneka att man är olika. Nåja, jag tror den debatten är ämnad för en annan tråd.

MFC
MFC
Titel Storröjare
Registrerad 2002-09-28
Inlägg 3 296

IceMan skrev:
1. tjejer är skumma

1. Killar tänker med två huvuden.
2. Killar har bara en knapp, på och av.
3. Lär dig effektivisera tiden.
4. Använd tolk
5. Att bli ihop med en kvinna resulterar i ett nytt liv ändå.
6. Bara att säga "vänta, detta tar tid".
7. Välj fajterna. Ibland är det bättre att ge upp än att vinna och förlora möjligheten till en trevlig avslutning på dagen.

Förlorade för övrigt min fru i cancer för två månader sedan. Det hann bli 13 år av kärlek och samförstånd.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

MFC, jag beklagar sorgen... Det är inte rättvist att människor vi älskar ska stjälas från oss. Jag har en vän som nyligen förlorade sin sambo i cancer, hon är helt förkrossad. Jag förstår henne, vad finns det kvar att leva för?

visan
Titel Veteran
Registrerad 2009-06-20
Inlägg 726

Lol på folk som inte kan förstå ett skämt...

Och till MFC. Beklagar sorgen om det nu hjälper med att bli tröstad av någon random på internet så vill jag att du ska veta att jag tänker på dig ikväll :(

73mpl4R
Titel Kändis
Registrerad 2007-06-12
Inlägg 7 843

Beklagar sorgen, MFC. Till dig med Walter.

huxflux
Titel Proffs
Registrerad 2001-12-03
Inlägg 1 953

beklagar sorgen :/

båtsman
Titel Storröjare
Registrerad 2007-05-08
Inlägg 3 663

Fargo skrev:
Ja du, det finns många olika exempel. Menar du att alla kvinnor är lika fysiskt starka som män? Är det därför man ställer lägre krav på kvinnor som vill bli "brandpersonal"? Nog är vi olika alltid, dock är jämställdhet viktigt, men feminism är inget jag betraktar som positivt. Jag ser inget konstigt med att män och kvinnor ofta kan vara bättre eller sämre på olika saker. Och förstår inte varför man ska förneka att man är olika. Nåja, jag tror den debatten är ämnad för en annan tråd.

Feminism ≠ alla är likadana och lika bra på allting.

Det du för fram låter som särartsfeminism som inte är någon okänd del av feminismen.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Fargo, båtsman och bjosarn - nu får ni ta och bjuda lite av er själva istället för att ständigt "ryka" ihop och starta små textuella diskurser.

En fråga till er tre - kvinnor säger ofta att män är dåliga på att visa eller diskutera känslor, hur ställer ni er till det?

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 299 medlemmar online. 5 foruminlägg har postats idag.

FZ