Kommer du sluta använda pc?

Medlem
Skrivet av on_the_prowl:

HAHAHA... SPELkonsollerna har begränsningar... Skulle vilja se en studiomusiker som sitter och spelar in musik på en ps3:a hemma i vardagsrummet... NEPP min trogna intelmac får bo kvar

... Eller en författare som försöker skriva in sin handskrivna bok på ett markera/godkänn interface. Eller en layoutare som försöker redigera en tidning med Xboxen, eller nån som försöker göra schysst vektorgrafik.

Nej PC:n har oändligt många fler funktioner, och tangentbord+mus är överlägset alla konsolkontroller. Får en konsoll alla de funktioner och möjligheter som en PC har, då är det en PC och inte en konsoll...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Som det ser ut idag så, Nej. Förmodligen aldrig.

Medlem

tag ett stycke PC.
montera in ett grafikkort med tv-ut.
plugga in en handkontroll i usb-porten.

et voila! ni har nu en konsol som kan göra allt en PC kan.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ingen konsol har IRC, går bort direkt.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

med tanke på hur mycket du skriver i kanalen så förstår jag


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av prikk:

surfa på tvn
ugh
har du en datorfåtölj med tangentbordshållare då eller? ^^

(eller har du som jag misstänker.. krokig rygg och surfovänlig soffa)

Precis, tror inte många har sin konsol stående i ett rum med skrivbord och ergonomisk stol. Utan de ligger/sitter i soffan, trevligt värre, verkligen...

Inaktiv

även om jag älskar att spela konsol så måste jag ändå säga..

är sjukt besviken på att konsolspel idag laggar. skylla på vad man vill, men faktum kvarstår. många hackar när det händer för mycket på en gång.. så uselt.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Det är det här med musen som är så klockrent med datorn! Prova att köra ett FPS seriöst på en konsol... Visst det funkade väl sådär i Halo till XBOX, men inte något vidare. Sen har man ju, som även andra sagt, fördelarna med mer program etc.

Men det är ju ingen omöjlighet, vem vet?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

varför!!!?


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Medlem

Själv övergav jag konsoller för den överlägsna PC:n. Skulle jag köpa en ny konsoll idag skulle det bli Wii för den är mest annorlunda de andra två känns som om de försöker för hårt att likna PC med alla sina "extra" funktioner.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Koppla mus och tangentbord till en konsoll känns som en rätt smal sak i sammanhanget, likså att den för närvarande är placerad vid TVn, iaf mitt Wii är väldigt litet och behändigt och skulle lätt kunna placeras på ett mer ergonomiskt riktigt ställe ifall jag skulle vilja göra det.

Det som kanske är lite ironiskt skulle kunna vara att det största hotet mot MS dominans på OS-marknaden är just konsollerna. Har visserligen inte kört PS2/3, men Wii:ets kanaler skulle lätt kunna innehålla en office-svit och vips så kunde den ersätta sådär 50 miljoner kontorsPCar med några små modifikationer (DVI-ut, tangentbord, mus). Bajbaj MS dominans. Samma sak gäller för PS3 skulle jag kunna tänka mig. Brejv niuu wörd.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Det som kanske är lite ironiskt skulle kunna vara att det största hotet mot MS dominans på OS-marknaden är just konsollerna. Har visserligen inte kört PS2/3, men Wii:ets kanaler skulle lätt kunna innehålla en office-svit och vips så kunde den ersätta sådär 50 miljoner kontorsPCar med några små modifikationer (DVI-ut, tangentbord, mus). Bajbaj MS dominans. Samma sak gäller för PS3 skulle jag kunna tänka mig. Brejv niuu wörd.

Massor med kontor kör MS och Office, ja. De kör i de allra flesta fallen helt egna mjukvaror också, som är speciellt framtagna för deras bransch eller rent av deras bolag. Alla dessa speciallösningar skulle behöva ersättas för att ett annat system skulle konkurrera ut datorn som arbetsstation. Till och med de pluttigaste bolagen har egen mjukvara för att hjälpa just deras verksamhet, oavsett om de hyr ut skotrar eller har en blomsterhandel. Som programmerare på ett litet bolag vet jag själv vilka behov det finns för specialanpassade system, det enda kruxet är att många småföretagare inte har råd att köpa egna system då utvecklingstid är dyr - men nästan alla företagare -vill- ha ett.

Överhuvudtaget kommer konsoller aldrig konkurrera ut PC så länge tredje part inte kan programmera dem. När det väl går så är de lika mycket konsoller som Amiga och andra tidiga system. Licenseringsmodellen som används idag är inte tillräckligt flexibel eller smidig för att tillfredsställa de miljontals varierande behov som användare har. En del gillar Photoshop, en del Paint Shop Pro. Microsoft har i princip bara den generiska marknaden med Office, för i princip alla har användning för ett kalkylprogram och en ordbehandlare, medan nära nog all resterande mjukvara utvecklas av mindre utvecklingsbolag.

Edit: Korr.


signatur

LotRO - Miryalin, lore-master på Laurelin-EU

Medlem

Får väl kontra!

Allt fler vill ju ha sina applikationer på webben. Google har t ex en fullt fungerande ordbehandlare som man kör medelst webläsaren. Webben skulle dessutom kunna användas för att lösa de problem du nämner ovan med små företag som vill ha egna applikationer. VB6-skräpet försvinner och alla levde lyckliga. Lite halvutopiskt och lär inte hända, men värt att tänka på är att MS inte är allenarådande på webben som de är på OS-området, därför kan applikationer på webben hota deras monopol. Varför ha ett OS som kan göra en massa saker som man egentligen inte behöver? Varför betala för det?

Medlem

Hehe

Det är specialanpassningar i vilket fall som helst. Min poäng var att det handlar inte om att ersätta några kärnområden, det handlar om tiotusentals programvaror som behöver skrivas om. Det är miljarder och åter miljarder kronor på en helt godtycklig övergång till något nytt, som dessutom har sämre potential. Det Google gör är intressant och framåtsträvande men i högsta grad exprimentellt. Webben är fortfarande ryckig, långsam, inkonsekvent och framförallt alldeles för dålig för att ersätta riktig mjukvara. Google Documents som du nämnde är häftigt - för att det är på webben och i webläsaren. Funktionsmässigt är det jämförbart med Word/Excel 3.0. Det är -dyrare- att utveckla avancerade system på webben än som klientmjukvara. Vi kan nog inte räkna med att webben kommer ersätta lokalt körd mjukvara på åtminstone fem - tio år till.

Måste bege mig, vill du svara ändå så kommer ett svar på svaret senare


signatur

LotRO - Miryalin, lore-master på Laurelin-EU

Medlem

Då det bara släpps spel för barn till konsoler så kommer jag aldrig att överge min PC. Barnspel intresserar mig inte. Och det är för bedrövligt att den stora massa inte tycks inse det och vi i framtiden kommer få leva med konsolkonverteringar och skitspel. Vem vill liksom stå och r**ka med nån plastgittar till exempel, jo barn mellan 4 och 10 kanske. Undermåliga spel nej det vill jag inte ha. Snygg visst, men bra, nej.

Hade jag fått en konsol hade jag slängt den direkt i ren protest.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem
Skrivet av Emetic:

Då det bara släpps spel för barn till konsoler så kommer jag aldrig att överge min PC. Barnspel intresserar mig inte. Och det är för bedrövligt att den stora massa inte tycks inse det och vi i framtiden kommer få leva med konsolkonverteringar och skitspel. Vem vill liksom stå och r**ka med nån plastgittar till exempel, jo barn mellan 4 och 10 kanske. Undermåliga spel nej det vill jag inte ha. Snygg visst, men bra, nej.

Hade jag fått en konsol hade jag slängt den direkt i ren protest.

Vilken tur då att det inte bara släpps barnspel på konsol idagsläget?

Inaktiv

varför fortsätter denna diskussionen när konsoler ÄR datorer?
du kan göra allt du kan göra på en konsol på en dator... så vad snackas det om? extra billiga avstrippade datorer? what?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Slänga ut PC? Självklart. Slänga ut datorn? Asbelut inte.
Kör spelen på Xbox 360 så för resten av arbetet tänkte jag skaffa min en Äppladatorn så småningom. Då får man saker gjort. Det är ju lite svårt att skriva programkod och göra hemsidor på en konsoll.

Medlem

Dumpa PC för en konsoll? Det är ju ungefär som att byta ut flickvännen mot vänsterhanden (om ni fattar vad jag menar). Neeh, konsoller är för barn som inte orkar/kan/vill lära sig att använda en dator - ungefär som Mac utan mus.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Kommer aldrig dumpa PCn, visst att jag inte använder den till att spela alla nya spel.
Köper alltid alla nya spel till konsol som kommer till pc och konsol. Men en dator har ändå hur mycket mer möjligheter som helst än en konsol. Också vill jag kunna spela alla gamla spel som duke 3d, starcraft etc.

Och Emetic.. haha.. "ok".
Ja du, släpps BARA spel till barn..

Medlem

Lewl pcn kommer aldrig ersättas av konsoller.
Alla program , applikationer & allt tillverkas juh med program
kod på PCn derför kommer Pc n alltid ligga steget före.

Sen var juh hela principen med konsoll från början att
det skulle vara enkelt för den icke avancerade att bara
trycka i ett spel & spela nu har det försvunnit och fem fasen
vill sitter vi en 360 som har mus + tangentbord då försvinner
totalt hela kännsla med konsoll som vissa gör.

Att surfa och så på konsoll varför lewL? Ha den att spela på iställtet medans pc kan du ha till allting du behöver. Sen är det juh inget plus att även om konsoller i säg är billigare än 1 gamer pc så är de oftast dyrare i längden jag menar Spelen kostar multum , du payar för LIVE och alla tillbehörigheter kostar skjortan.

Säger ba en sak DX10 , Crysis Much <3

Medlem

Vad som är lustigt ändå är att många som säger "blää för konsoll, det är bara för noobs som inte duger till att använda en dator!" men lika förbannat duger dom själva inte till mer än att installera spel, spela, surfa och fjortischatta med plaskvåta småtjejer på MSN. Fan tragiskt ju.

Medlem
Skrivet av jingai:

och fjortischatta med plaskvåta småtjejer på MSN. Fan tragiskt ju.

haha, what separates the PC from the consoles


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

jag föredrar plaskvåta småtjejer på msn över konsoler
so sue me

datorn, eller "irc-stationen" som jag brukar kalla den, kommer aldrig i hela mitt liv åka ut


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Aldrig att jag byter till konsol... Då försvinner ju det roliga med överklockning som jag precis har blivit beroende av + inga fler YouTube filmer + dyra spel.

EDIT: la till mer text

Medlem

Speldatorn är söder så jag surfar på morsans och spelar på 360n, funkar ganska bra faktiskt.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av IceMan:

jag har wii +8till, men jag kommer inte slänga ut PC`n, PC är alltid #1. Konsoller är nått man har för:

Party`n
Man vill göra nått udda
Roliga spel som ej finns på PC
Final Fantasy

Word!

Jag har mina konsoler för spela spel jag inte kommer få spela på PCn.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Inaktiv

msn finns redan på 360.
fattas bara en bra webläsare så har man 2 skäl mindre att ha en pc

Medlem

PC:n måste man fortfarande ha för att jobba på, och tyvärr tyvärr slår inget en HTPC i dagsläget när det gäller film - i alla fall inte när man väger in priset!

Sedan så är strategispel ett måste för mig, och de gör sig bäst på PC.

Medlem
Skrivet av Wii Wii:

msn finns redan på 360.
fattas bara en bra webläsare så har man 2 skäl mindre att ha en pc

har du testat att skriva något på msn med handkontroll? något längre än "kek" eller "lol"..?

så länge jag inte har trådlöst tgbord + stooor högupplöst HD så kommer jag aldrig att surfa/msna på boxen...

Skriv svar