Kön har inte längre någon betydelse för möjligheten att gifta sig

Medlem

Det är väl bra att enskilda kyrkor får välja själva. Så att ingen konservativ knäppgök behöver oroas för att hamna i brasan menar jag
Undrar också varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan. Kanske gör de det av samma anledning som 90% av alla andra. Dvs de är inte jättereligiösa men tycker att det är en fin ceremoni.

Medlem

Känns lite kasst att också hoppa på dig Kamp men what the hell.

Vem ska bestämma vad som är dåligt för samhället?
Jag tycker att religion är otroligt destruktivt, tusen gånger mer än bögar. Bör vi förbjuda religion.

Medlem

andymikel: förbjuda religion!? ja då måste de väl ändå in i hjärnan på folk.

Medlem

Anser själv inte att religion bör förbjudas men kamp ansåg att man skulle förbjuda destruktiva saker i samhället och varför inte religion då? Då menar jag så klart officiella riter och liknande.

Medlem
Skrivet av andymikel:

Anser själv inte att religion bör förbjudas men kamp ansåg att man skulle förbjuda destruktiva saker i samhället och varför inte religion då? Då menar jag så klart officiella riter och liknande.

Jag tycker vi lämnar den diskussionen då den går väldigt "OT" och jag har ingen lust att bli bannad pga några oklara regler. Så vill du fortsätta är du mer än välkommen att skicka ett PM till mig.

Medlem

Tja, att svenska kyrkan gått över te gruppen kättare är fan illa nog så vad spelar det för roll om staten tillåter folk att vara gifta ifs registrerade i partnerförhållande?

Att en kyrka vänder kappan efter vinden som svenska kyrkan tyder endast på att det är kättare som sitter och drar i snörena bakom kulisserna, de sänker kyrkans och guds förtroende.

F.ö. är varken troende eller mot homosexuella, säger bara att kyrkan har fuckat till det och staten blandar sig i folks liv för mycket.

Medlem

Sen får ni det att låta lite som om kyrkan har stått still i tiden fram tills nu. Passar därför på att poängtera att kyrkan alltid har passats till sitt samhälle i någon mån även om den som institution hur mycket den än må bromsa.

Gud skapades trots allt till människans avbild.

Medlem
Skrivet av boneless:

Sen får ni det att låta lite som om kyrkan har stått still i tiden fram tills nu. Passar därför på att poängtera att kyrkan alltid har passats till sitt samhälle i någon mån även om den som institution hur mycket den än må bromsa.

Gud skapades trots allt till människans avbild.

Klart den inte har stått still. Men kristendomen har aldrig accepterat homosexualitet. Att den skulle börja gära det på senare tid beror endast på försök till att göra en PK. Annars är de hemska RASISTER!!!

Medlem

rasism har väl inget med saken att göra?

Om vi ska säga vad kristendomen står för tvingas vi börja från början, gör vi detta ser vi att saker har förändrats radikalt sedan antiken. Ingen kan säga vad verklig kristendomen är och bör vara, den enda som auktoritet att göra det är Jesus och han är död sen länge, om han ens funnits.

Kristendomens arv har kantats av intolerans och förföljelse av olika tänkande, jag säger absolut inget annat. Det finns också en lång tradition av ett svart-vit vi och dom tänkande. Samtidigt finns det något fint hos den ursprungliga kristendom när man inte gör skillnad på fattig o rik, etniciteter och kön (i stor utsträckning). De arbetade också hårt att motverka sociala och ekonomiska klyftor genom att offergåvor gavs till de fattiga, det fanns en stark ömsesidig solidaritet. Inom tron fanns också någon form av fred- och fridsideal som varit viktiga för många maktlösa människor.

Enligt mig stod de kristna faktiskt för betydligt finare värderingar än det Romarrike det växte fram inom. Det är väl först när den kristna kyrkan blir en institution med stor politisk makt som det barkar åt fanders?

Om dagens kyrka väljer att utgå ifrån de idealen och tolka dessa utifrån dagens kontext så ser iaf inte jag några skäl att hålla homosexuella utanför kyrkan.

Inaktiv

Var på naturhistorika museet för några dagar sedan, och dem har en utställning om homosexuella djur. Och det visade sig att det är inte alls är ovanligt med djur som är homosexuella.
Det har funnits i alla tider.
Så att säga "Det är bara människan som håller på såhär" eller "Det är inte hur naturen är skapad" håller inte som argument.

Medlem
Skrivet av Lusen:

Var på naturhistorika museet för några dagar sedan, och dem har en utställning om homosexuella djur. Och det visade sig att det är inte alls är ovanligt med djur som är homosexuella.
Det har funnits i alla tider.
Så att säga "Det är bara människan som håller på såhär" eller "Det är inte hur naturen är skapad" håller inte som argument.

Det finns ju folk som är mördare,men är det också normalt och accepterat?

Medlem

Tydligen är allt som djuren gör normalt enligt vissa..

Medlem

Men varför spelar det roll om det är normalt eller inte? Det påverkar inte er mer för det.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Lusen:

Var på naturhistorika museet för några dagar sedan, och dem har en utställning om homosexuella djur. Och det visade sig att det är inte alls är ovanligt med djur som är homosexuella.
Det har funnits i alla tider.
Så att säga "Det är bara människan som håller på såhär" eller "Det är inte hur naturen är skapad" håller inte som argument.

Det finns ju folk som är mördare,men är det också normalt och accepterat?

Du kan inte se skillnad på homosexualitet och mord?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Tydligen är allt som djuren gör normalt enligt vissa..

Det han menar var nog att många som inte gillar homosexualitet har som huvudargument att det är onormalt, men iom att det existerar inom många arter så håller inte det argumentet helt och hållet.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Medlem
Skrivet av Rissan:

Du kan inte se skillnad på homosexualitet och mord?

Visst är det ok för min del att dom får gifta sig,men inte fan tycker jag att dom e normala.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Rissan:

Du kan inte se skillnad på homosexualitet och mord?

Visst är det ok för min del att dom får gifta sig,men inte fan tycker jag att dom e normala.

Fortfarande ingen pararell med mord. Eller tycker du att homosexualitet är skadligt på något sett?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Rissan:

Du kan inte se skillnad på homosexualitet och mord?

Visst är det ok för min del att dom får gifta sig,men inte fan tycker jag att dom e normala.

Fortfarande ingen pararell med mord. Eller tycker du att homosexualitet är skadligt på något sett?

I det stora hela är det ju inte så bra tycker jag.Tycker du att homosexualitet är nyttigt?

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Rissan:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Rissan:

Du kan inte se skillnad på homosexualitet och mord?

Visst är det ok för min del att dom får gifta sig,men inte fan tycker jag att dom e normala.

Fortfarande ingen pararell med mord. Eller tycker du att homosexualitet är skadligt på något sett?

I det stora hela är det ju inte så bra tycker jag.Tycker du att homosexualitet är nyttigt?

Vet inte, kan inte komma på något skadligt med det iaf. Kan du?

Iom jordens "överbefolkning" så kan man väl se det som positivt att homosexuella antagligen är mer benägna att adoptera istället för att "skapa" egna barn


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Rissan:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Rissan:

Du kan inte se skillnad på homosexualitet och mord?

Visst är det ok för min del att dom får gifta sig,men inte fan tycker jag att dom e normala.

Fortfarande ingen pararell med mord. Eller tycker du att homosexualitet är skadligt på något sett?

I det stora hela är det ju inte så bra tycker jag.Tycker du att homosexualitet är nyttigt?

Hur menar du med nyttigt?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Hur menar du med nyttigt?

Är det nyttigt t.e.x. att barn växer upp med påtvingade åsikter ifrån vuxna om att det är normalt med homos? är det nyttigt att heterosexuella män/kvinnor diskrimineras för att dom är just straita?är det nyttigt att t.e.x. om man är en vit heterosexuell man så är man både homofob och rasist enligt homolobbyn?är det nyttigt att inte få yttra att man inte tycker om homos? osv osv

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Hur menar du med nyttigt?

Är det nyttigt t.e.x. att barn växer upp med påtvingade åsikter ifrån vuxna om att det är normalt med homos? är det nyttigt att heterosexuella män/kvinnor diskrimineras för att dom är just straita?är det nyttigt att t.e.x. om man är en vit heterosexuell man så är man både homofob och rasist enligt homolobbyn?är det nyttigt att inte få yttra att man inte tycker om homos? osv osv

Diskrimineras för att vara straighta? Seriöst?

Vad är det för fel med att acceptera att vissa gillar personer av samma kön?

På vilket sett påverkar en annan persons sexualitet ditt liv?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Hur menar du med nyttigt?

Är det nyttigt t.e.x. att barn växer upp med påtvingade åsikter ifrån vuxna om att det är normalt med homos? är det nyttigt att heterosexuella män/kvinnor diskrimineras för att dom är just straita?är det nyttigt att t.e.x. om man är en vit heterosexuell man så är man både homofob och rasist enligt homolobbyn?är det nyttigt att inte få yttra att man inte tycker om homos? osv osv

Där tappade du all trovärdighet. Samma patetiska "argument" som fjortisar till skinheads använder för att försöka argumentera mot invandrare.

Vad är nyttigt? Nyttigt för vem? Är lyckliga människor nyttiga för varandra? Eller kanske rent av nyttiga för samhället? Är äktenskap nyttigt? För vem då?

Påtvingade åsikter? "Argumentet" går ju åt båda håll, homofober "tvingar" på homofobi på sina barn, samt tvingar på dom heterosexualitet. Däremot känner jag inte en enda homosexuell som "tvingar" på homosexualitet på sina barn, och har inte hört talas om en enda som gör det heller.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Diskrimineras för att vara straighta? Seriöst?

Vad är det för fel med att acceptera att vissa gillar personer av samma kön?

På vilket sett påverkar en annan persons sexualitet ditt liv?

"vit heterosexuell och homofob med rasistiska åsikter" blir man ganska ofta kallad idag om man har fel åsikter enligt homo positiva.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Hur menar du med nyttigt?

Är det nyttigt t.e.x. att barn växer upp med påtvingade åsikter ifrån vuxna om att det är normalt med homos? är det nyttigt att heterosexuella män/kvinnor diskrimineras för att dom är just straita?är det nyttigt att t.e.x. om man är en vit heterosexuell man så är man både homofob och rasist enligt homolobbyn?är det nyttigt att inte få yttra att man inte tycker om homos? osv osv

Där tappade du all trovärdighet. Samma patetiska "argument" som fjortisar till skinheads använder för att försöka argumentera mot invandrare.

Vad är nyttigt? Nyttigt för vem? Är lyckliga människor nyttiga för varandra? Eller kanske rent av nyttiga för samhället? Är äktenskap nyttigt? För vem då?

Påtvingade åsikter? "Argumentet" går ju åt båda håll, homofober "tvingar" på homofobi på sina barn, samt tvingar på dom heterosexualitet. Däremot känner jag inte en enda homosexuell som "tvingar" på homosexualitet på sina barn, och har inte hört talas om en enda som gör det heller.

Tråkigt att du tycker det är patetiska argument.Har du något eget att argumentera "för" homosexuella? eller är alla patetiska som inte tycker som dig själv?

Medlem

Jag kan undra varför man vill in i det religiösa systemet genom att söka äktenskapet; själva idéen kommer därifrån och att med tvång försöka påverka förlegade synsätt brukar aldrig bli bra. Men visst ska man glädjas, att leva som man vill borde vara en rättighet för envar...

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Har du något eget att argumentera "för" homosexuella? eller är alla patetiska som inte tycker som dig själv?

Det är du som påstår att det skulle vara skadligt (eller onyttigt som du uttrycker det), det är du som ska komma med argument för det (du har ännu inte svarat på hur en annan persons sexualitet påverkar ditt liv), vi påstår ju att det inte har någon särskild påverkan på samhället.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Hur menar du med nyttigt?

Är det nyttigt t.e.x. att barn växer upp med påtvingade åsikter ifrån vuxna om att det är normalt med homos? är det nyttigt att heterosexuella män/kvinnor diskrimineras för att dom är just straita?är det nyttigt att t.e.x. om man är en vit heterosexuell man så är man både homofob och rasist enligt homolobbyn?är det nyttigt att inte få yttra att man inte tycker om homos? osv osv

Hur är det inte nyttigt att kunna se folk för vem dom är istället för vem dom blir kära i?

Hur diskrimineras egentligen heterosexuella män/kvinnor som?

Och vadå, kallas du rasist för att du inte gillar homosexuella?
Du blir homofob när du hatar homosexuella, inte för att du är vit och heterosexuell.
Du blir rasist när du värderar människor efter hudfärgen, inte för att du är vit och heterosexuell.

Och om det är nyttigt att du inte får yttra dig om hur du lätt skulle misshandla en man för att han tar på dig vet jag inte riktigt, tycker din attityd om att folk (män) som tar på dig förtjänar att misshandlas knappast är särskilt nyttig.

Du får gärna säga vad du vill, fast du får också gärna komma med bättre argument än "det är inte normalt, det är inte naturligt" när det beviserligen finns i djurriket.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Hur menar du med nyttigt?

Är det nyttigt t.e.x. att barn växer upp med påtvingade åsikter ifrån vuxna om att det är normalt med homos? är det nyttigt att heterosexuella män/kvinnor diskrimineras för att dom är just straita?är det nyttigt att t.e.x. om man är en vit heterosexuell man så är man både homofob och rasist enligt homolobbyn?är det nyttigt att inte få yttra att man inte tycker om homos? osv osv

Hur är det inte nyttigt att kunna se folk för vem dom är istället för vem dom blir kära i?

Hur diskrimineras egentligen heterosexuella män/kvinnor som?

Och vadå, kallas du rasist för att du inte gillar homosexuella?
Du blir homofob när du hatar homosexuella, inte för att du är vit och heterosexuell.
Du blir rasist när du värderar människor efter hudfärgen, inte för att du är vit och heterosexuell.

Och om det är nyttigt att du inte får yttra dig om hur du lätt skulle misshandla en man för att han tar på dig vet jag inte riktigt, tycker din attityd om att folk (män) som tar på dig förtjänar att misshandlas knappast är särskilt nyttig.

Du får gärna säga vad du vill, fast du får också gärna komma med bättre argument än "det är inte normalt, det är inte naturligt" när det beviserligen finns i djurriket.

"bättre argument" enligt vem? Jag tycker att dom räcker ganska långt.Jag får väl skylla på min taskiga uppväxt med straita föräldrar och hemska kristna värderingar,skulle vart mycket bättre med "Peter och Conny" föräldrar och rosa polisbilar.

Sen kan du sluta med att ljuga ihop saker som jag skulle ha sagt "hur du lätt skulle misshandla en man för att han tar på dig" Jag sa att "om en man/kille tar mig på RÖVEN så skulle jag ge han en vinge" och inget annat som du hittar på.

Att det finns i djurriket i vissa undantag,gör väl inte att det är normalt för människor? Apor äter ju ibland sitt eget bajs,skall vi med göra detta nu?

Skriv svar