Köp av elgitarr!

Medlem
Skrivet av prikk:

äh, skitsnack.. man lär sig bara guitar hero, det är det enda jag går med på
runka ger lika bra/bättre träning för gitarrspelet

Ingen har sagt något annat. Han sa att en bra gitarrist ofta är en bättre guitar heroist än en icke-gitarrist. Dock är inte alltid en guitar heroist en bättre gitarrist än en icke-guitar heroist.

Typ...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

haha jo jag vet men jag tycker man inte är bättre pga man kan spela gitarr


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Det vet du troligen bättre än jag. Jag kan inte spela gitarr, även om jag ibland TROR att jag kan det


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Funderar själv på att köpa en el-gitarr nu. Har spelat ett tag med akustiska gitarrer(Har en nylonsträngad gitarr och en halvakustisk stålsträngad Ibanez) Blir nog inget jättedyrt i början, får se hur mycket pengar jag tjänar ihop under sommaren ^^.

Inaktiv

kolla på begagnatmarknaden och köp en glittrig skitful lättspelad glamgitarr så sparar man mkt pengar

dom går nämligen inte sälja i butik så folk säljer dom lite desperat på blocket till låga priser


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Ja, kolla in den begagnade marknaden. I regel fungerar begagnade gitarrer väldigt bra, och finns det bild så syns det ju om nån har trashat den på scenen eller så...
Sök på begagnat-sidor och kolla in lite reviews på det du hittar.
Kramer Beretta 404S är en jävligt bra gitarr till bra pris, om man kan få tag på den. Dock har den ju ett Floyd-Rose-stall, vilket kanske inte är att rekommendera för en nybörjare. Men å andra sidan; träning ger färdighet.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Inaktiv

mjo, undvik floyd rose imho

och skaru köpa en gitarr, testa den först.. om inte för att kolla noggrant vilken kvalla det är på den.. så kolla iaf om den är lättspelad, det är viktigast.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

evh
Medlem

Jag kör med Ibanez SA och är mkt nöjd, har för övrigt inte haft någon annan gura. Tycker du ska dra till nån lokal gitarrförsäljare och prova på olika modeller. Rekommenderar Ibanez då den har lite smalare hals vilket gör den lättspelad.


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Inaktiv

yeah ibanez är väldigt lättspelade, men akta såru inte köper en med ett floyd rose-stall ;D


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag kan tipsa om Harley Benton. Köpte en av deras modeller för 1500kr på thomann.se

Billigt som fan, och faktiskt en jävligt bra gura. Den piskar Epiphone i 5000kr-klassen, samt alla de billiga modellerna av Ibanez RG-serie. Squier har jag ett allmänt missnöje med, så kan inte tänka mig att Squier är bättre... Dessutom så är Strator/Teles inget ha ändå. Möjligtvis om de har humbuckers, och man byter ut dessa humbuckers mot typ EMG 85/81:or eller liknande.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Gabor:

Jag kan tipsa om Harley Benton. Köpte en av deras modeller för 1500kr på thomann.se

Billigt som fan, och faktiskt en jävligt bra gura. Den piskar Epiphone i 5000kr-klassen, samt alla de billiga modellerna av Ibanez RG-serie.

Gabor.. vad heter modellen du köpte?

Inaktiv

Det finns ingenting som säger att det är lättare att spela elgitarr, Ackegura kan vara mycket enklare beroende på vad man vill spela.
Att lära sig improvisera snygga solon på elgitarr är inget man lär sig på ett par veckor. Visst kan man stå och pumpa kvintackord i all evinnerlighet men du kommer INTE att utvecklas speciellt mycket musikaliskt på det. Personligen tycker jag inte heller att elgitarr är ett bra solo instrument. Har du ett band du spelar i för isåfall är frågan en annan. Men att lägga ut 5-6000 för att sen sitta och plinka i vardagsrummet...???...? Vill du utvecklas musikaliskt, fort? lägg pengarna på pianolektioner och använd det du lär dig där när du spelar gitarr

Inaktiv

det går inte jämföra hur avancerad man kan vara på instrument, so don't try it


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag tänkte köpa denna! Är den bra? Har ni tips på andra bra les paul liknande elgitarrer? (helst under 4000 kr)

http://www.musik-direkt.com/shop/product_info.php/products_id...

Inaktiv

Marfere!
Altså varje gitarr är en egen individ lixom... det går inte säga om en gura är bra förns man har spelat på den... men visst ibanez gör bra gitarrer, och pröjsar du 4-5000 för en elgitarr då har du en helt ok nybörjargitarr... Frågan är om du kommer att gilla att spela på den?
Alla gitarrer passar inte alla människor.

Åk till musikbörsen och säg att du vill ha en juste nybörjar gitarr i den prisklass som du har tänkt dig så kommer dom hjälpa dig att hitta en... då får du dessutom provspela guran...

Inaktiv
Skrivet av WaltX:

Tjena!
Jaaag måste ha en ny gitarr har nått gammalt billigt skit jag köpte för 6år sen nu vil jag spela mer hårdrock hadde tänkt mig nån slaks ibanez meen vet inte vad jag ska ha för sort ?

Edit: Vill helst ha länkade tips!!

Medlem
Skrivet av Gitarrforlife:
Skrivet av WaltX:

Tjena!
Jaaag måste ha en ny gitarr har nått gammalt billigt skit jag köpte för 6år sen nu vil jag spela mer hårdrock hadde tänkt mig nån slaks ibanez meen vet inte vad jag ska ha för sort ?

Edit: Vill helst ha länkade tips!!

Du kan ju prova att läsa igenom tråden då det har länkats en massa hjälp


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av prikk:

du är fan den första personen jag "träffat" som är självlärd och använder H istället för B som notation, och drar EADGBE baklänges ;D

självlärd ftw btw.. första låten jag lärde mig var i högstadiet.. emilia - big big girl... eller vad hon nu hette (-:

inlärning bör imo ske typ i ordning.. ackord, lära sig allihopa, fatta hur dom hänger ihop osv.. sen barré (ouch)...
sen lära sig att allt pill är förgäves för på elgitarr drar man bara på råmkt dist och kör powerackord istället (obs. jag skämtar.)

Angående strängarna i E-stämning för gitarr så kallas strängarna nerifrån och upp E1, B2, G3 osv.

Angående B/H så anser jag B vara det rätta för tonen ett halvt tonsteg under C och Bb för ett helt under C. Det är ju helt logiskt enligt systemet det är uppbyggt på. Jag citerar Mauri Eira:
"En enkel teori är att de musicerande munkarna på medeltiden skrev ett slarvigt b, där underdelen av bokstaven inte "gick samman" och då såg bokstaven ut som h!"

Jag har blivit lärd, genom att jag spelat piano tidigt, att det kallas "Hå" och "Be" men jag har ändrat mig till att använda "Be" för "Hå" och "Bess" för "Be" då det för mig känns mer logiskt att säga så.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Inaktiv

Har en Schecter Exotic star ,, Riktigt sweet gitarr faktiskt

http://www.guitarmasterclass.net/wiki/index.php/Schecter_Diam...

Har en camo (smoke) -färgad dock.

Medlem
Skrivet av Gitarrforlife:
Skrivet av WaltX:

Tjena!
Jaaag måste ha en ny gitarr har nått gammalt billigt skit jag köpte för 6år sen nu vil jag spela mer hårdrock hadde tänkt mig nån slaks ibanez meen vet inte vad jag ska ha för sort ?

Edit: Vill helst ha länkade tips!!

1. Fiska inte upp uråldriga trådar.
2. Redigera inte det jag skriver.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Dra fan en Ibanez RG.. Skönare och prisvärdare får man leta efter.

Skrivet av Klfh:
Skrivet av prikk:

min teori är att man kan bli bättre på instrument av guitar hero... trummor!

Kan inte låta det utspelet gå förbi.

Inte en chans att det där petandet lär dig någonting alls om att spela trummor. Fingerkoordination har man användning av i gitarr/piano, och man lär sig inte piano av GH2...

Man lär sig en sak av att spela Guitar Hero: Att spela Guitar Hero.

Ehhh.. har du prövat att lira GH trummorna på Expert?? =
Exakt som det spelas i verkligheten - hi-hat pedal

Och köp ingen Förstärkare WaltX köp en Vamp2 o koppla in i stereon mycket mångsidigare än en billig förstärkare...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag har ingen koll på hur bra VAMP är men jag skulle tro att dom gör det bra. Jag tycker bara det känns bättre med en fet förstärkare som tar livet av grannarna så fort den får ström...


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Ehhh.. har du prövat att lira GH trummorna på Expert?? =
Exakt som det spelas i verkligheten - hi-hat pedal

Och köp ingen Förstärkare WaltX köp en Vamp2 o koppla in i stereon mycket mångsidigare än en billig förstärkare...

Dom pratar om GH2, du vet, det där skrevs 2007.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Haha ja just jävlar trodde det var en ny tråd...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Undvik de superbilliga gitarrerna som typ säljs på Rusta eller NetOnNet, Ibanez har bra modeller med både top-lock + Floyd Rose stall som håller "stämningen" bra, speciellt när man är nybörjare på el-gitarr...

Medlem
Skrivet av depthless:

Undvik de superbilliga gitarrerna som typ säljs på Rusta eller NetOnNet, Ibanez har bra modeller med både top-lock + Floyd Rose stall som håller "stämningen" bra, speciellt när man är nybörjare på el-gitarr...

Floyd rose är ju dock ett helvete att byta strängar på och anpassa höjden på strängarna, om jag förståt det rätt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skrivet av Greger:
Skrivet av depthless:

Undvik de superbilliga gitarrerna som typ säljs på Rusta eller NetOnNet, Ibanez har bra modeller med både top-lock + Floyd Rose stall som håller "stämningen" bra, speciellt när man är nybörjare på el-gitarr...

Floyd rose är ju dock ett helvete att byta strängar på och anpassa höjden på strängarna, om jag förståt det rätt.

Helt rätt förstått...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av depthless:

Undvik de superbilliga gitarrerna som typ säljs på Rusta eller NetOnNet, Ibanez har bra modeller med både top-lock + Floyd Rose stall som håller "stämningen" bra, speciellt när man är nybörjare på el-gitarr...

Floyd rose är ju dock ett helvete att byta strängar på och anpassa höjden på strängarna, om jag förståt det rätt.

Nej då, inte de nya modellerna, de "gamla" som typ fans på Van Halen modellerna var inte bra, dagens FR är lätta att "leka" med...

Jo men inte o stämma och så för en "nybörjare"...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

12
Skriv svar