Krig i Georgien!

Skrivet av m0rfar:

Men lite spännande blir det att se vad våra kära politiker ska ta sig till nu. Reinfeldt sa ifrån på skarpen till ryssarna och dom lär ju ha blivit hiskeligt rädda med tanke på vad vi kan sätta bakom. Vad han borde ha sagt är att det inte blir nån j-la gasledning i svenska intressezoner, punkt slut. Men det sa han knappast. .....

Det gosiga är ju att på grund av våra smarta politiker har vi nada att sätta emot förutom några specialförband. Det skulle ta staten ett jäkla tag att mönstra 15000 man. lol


signatur
Medlem

De räknar väl att gå med i Nato, det fixar de nog utan omröstningar antar jag.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Skrivet av PurreSnurre:

De räknar väl att gå med i Nato, det fixar de nog utan omröstningar antar jag.

Jag vet inte om jag vill vara med i NATO.
Personligen så fruktar jag inte ryssar om de mot förmodan skulle försöka något.

Men som vi vet så är det inte Ryssland vi ska frukta utan imo USA. Ryssland har inga ambitioner på att vara aggressiva. De håller på att bygga upp sin inhemska ekonomi och stabilitet.

USA däremot är ena riktiga "cloak and dagger schemers".


signatur
Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

De räknar väl att gå med i Nato, det fixar de nog utan omröstningar antar jag.

Menar du Sverige eller Georgien? Såvitt jag vet har Georgien redan haft en omröstning om att gå med.
Sverige dessvärre kommer inte att gå med, vår försvarsminister är påtok för naiv :\


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av PurreSnurre:

De räknar väl att gå med i Nato, det fixar de nog utan omröstningar antar jag.

Jag vet inte om jag vill vara med i NATO.
Personligen så fruktar jag inte ryssar om de mot förmodan skulle försöka något.

Men som vi vet så är det inte Ryssland vi ska frukta utan imo USA. Ryssland har inga ambitioner på att vara aggressiva. De håller på att bygga upp sin inhemska ekonomi och stabilitet.

USA däremot är ena riktiga "cloak and dagger schemers".

Komiskt:)

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Så om ett land använde vapnet för 20 år sedan får alla andra länder använda det?

Tro du förstod var poängen var, de va du som påstod att dom använde vapnet för 20 år sen men att uppgifter pekar på att både marinen och armen använde sig av klustervapen i senaste Irak kriget. Och faktiskt så tro jag inte (inte helt säker just nu) att vapnet inte förbjudet utan man vill förbjuda det men både Ryssland och USA icke kommer att gå med på det.

Men vi kan väl enas att både USA och Ryssland gör misstag gentemot omvärlden i sin jakt på kontroll och makt.

Och med den etniska resning som påstods pågå i Kosovo faktiskt skede efter den massiva bombkampanjen, det var mest trakasserier och förföljeser av den albanska minoriteten som pågått flera hundra år(inget jag försvarar vill jag tillägga och tyckte det var ett bra beslut att agera även om i mitt tycke kanske gick väl utöver den serbiska befolkningen).

Det som skett dom senaste 20-25 åren är att FN har blivit mer och mer underminerade av dom permaneta medlemmarna av säkerhetsrådet och varken har eller kan agera som det är tänkt. Vilket givit oss USA:s världspolis roll. En sund maktbalans är vad vi behöver.

Medlem
Skrivet av VeGeTa_0709:

Det som skett dom senaste 20-25 åren är att FN har blivit mer och mer underminerade av dom permaneta medlemmarna av säkerhetsrådet och varken har eller kan agera som det är tänkt. Vilket givit oss USA:s världspolis roll. En sund maktbalans är vad vi behöver.

Själv skulle jag hellre se ökad förståelse och respekt mellan nationer och människor, fast någon form av balans vore inte dumt, nej.

Skrivet av HollowMan:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av PurreSnurre:

De räknar väl att gå med i Nato, det fixar de nog utan omröstningar antar jag.

Jag vet inte om jag vill vara med i NATO.
Personligen så fruktar jag inte ryssar om de mot förmodan skulle försöka något.

Men som vi vet så är det inte Ryssland vi ska frukta utan imo USA. Ryssland har inga ambitioner på att vara aggressiva. De håller på att bygga upp sin inhemska ekonomi och stabilitet.

USA däremot är ena riktiga "cloak and dagger schemers".

Komiskt:)

Är det någonting du vill ha sagt så är det väl bättre att du säger det än håller på sådär?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Det som skett dom senaste 20-25 åren är att FN har blivit mer och mer underminerade av dom permaneta medlemmarna av säkerhetsrådet och varken har eller kan agera som det är tänkt. Vilket givit oss USA:s världspolis roll. En sund maktbalans är vad vi behöver.

Själv skulle jag hellre se ökad förståelse och respekt mellan nationer och människor, fast någon form av balans vore inte dumt, nej.

Skrivet av HollowMan:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av PurreSnurre:

De räknar väl att gå med i Nato, det fixar de nog utan omröstningar antar jag.

Jag vet inte om jag vill vara med i NATO.
Personligen så fruktar jag inte ryssar om de mot förmodan skulle försöka något.

Men som vi vet så är det inte Ryssland vi ska frukta utan imo USA. Ryssland har inga ambitioner på att vara aggressiva. De håller på att bygga upp sin inhemska ekonomi och stabilitet.

USA däremot är ena riktiga "cloak and dagger schemers".

Komiskt:)

Är det någonting du vill ha sagt så är det väl bättre att du säger det än håller på sådär?

Jag håller inte med om att USA är hotet,tål du inte att personer har en annan åsikt än dig?

Medlem

Det är väl en bonus om du säger det istället för "komiskt" eh?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Jag håller inte med om att USA är hotet,tål du inte att personer har en annan åsikt än dig?

Vad fan fick du det där ifrån?! Det enda jag kommenterade var din egen fjantiga kommentar mot en annan forummedlems inlägg.

Skrivet av Greger:

Det är väl en bonus om du säger det istället för "komiskt" eh?

Precis min åsikt. Lite svårt att ta sådana "argument" på allvar. Knappast vad man skulle kalla för god argumentationsteknik i alla fall


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av VeGeTa_0709:
Skrivet av Mr. G:

Så om ett land använde vapnet för 20 år sedan får alla andra länder använda det?

Tro du förstod var poängen var, de va du som påstod att dom använde vapnet för 20 år sen men att uppgifter pekar på att både marinen och armen använde sig av klustervapen i senaste Irak kriget. Och faktiskt så tro jag inte (inte helt säker just nu) att vapnet inte förbjudet utan man vill förbjuda det men både Ryssland och USA icke kommer att gå med på det.

Men vi kan väl enas att både USA och Ryssland gör misstag gentemot omvärlden i sin jakt på kontroll och makt.

Och med den etniska resning som påstods pågå i Kosovo faktiskt skede efter den massiva bombkampanjen, det var mest trakasserier och förföljeser av den albanska minoriteten som pågått flera hundra år(inget jag försvarar vill jag tillägga och tyckte det var ett bra beslut att agera även om i mitt tycke kanske gick väl utöver den serbiska befolkningen).

Det som skett dom senaste 20-25 åren är att FN har blivit mer och mer underminerade av dom permaneta medlemmarna av säkerhetsrådet och varken har eller kan agera som det är tänkt. Vilket givit oss USA:s världspolis roll. En sund maktbalans är vad vi behöver.

Mitt syfte var aldrig att försvara USA, bara att säga att bara för att USA gör dumma saker betyder inte det att det är OK för andra länder att göra dumma saker.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Skrivet av Mr. G:

Mitt syfte var aldrig att försvara USA, bara att säga att bara för att USA gör dumma saker betyder inte det att det är OK för andra länder att göra dumma saker.

Exakt, men kom inte och säg att det är Ryssland som gör dumma saker nu, utan Georgien.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Mr. G:

Mitt syfte var aldrig att försvara USA, bara att säga att bara för att USA gör dumma saker betyder inte det att det är OK för andra länder att göra dumma saker.

Exakt, men kom inte och säg att det är Ryssland som gör dumma saker nu, utan Georgien.

fram tills att jag ser några som helst bevis på att Georgien begår folkrättbrott inom sitt eget lands gränser, så ÄR det faktiskt Ryssland som är the bad guy....

Skrivet av lave:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Mr. G:

Mitt syfte var aldrig att försvara USA, bara att säga att bara för att USA gör dumma saker betyder inte det att det är OK för andra länder att göra dumma saker.

Exakt, men kom inte och säg att det är Ryssland som gör dumma saker nu, utan Georgien.

fram tills att jag ser några som helst bevis på att Georgien begår folkrättbrott inom sitt eget lands gränser, så ÄR det faktiskt Ryssland som är the bad guy....

Jahopp ännu en snubbe som litar på politiskt korrekta medier.:O


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av lave:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Mr. G:

Mitt syfte var aldrig att försvara USA, bara att säga att bara för att USA gör dumma saker betyder inte det att det är OK för andra länder att göra dumma saker.

Exakt, men kom inte och säg att det är Ryssland som gör dumma saker nu, utan Georgien.

fram tills att jag ser några som helst bevis på att Georgien begår folkrättbrott inom sitt eget lands gränser, så ÄR det faktiskt Ryssland som är the bad guy....

Jahopp ännu en snubbe som litar på politiskt korrekta medier.:O

va? nej, jag är öppen för övrigt information också, men än så länge har jag bara "en snubbe på internet" (du) samt rysslands militär som källa för att det du säger skall vara rätt.

Medlem

Man kan väl tänka sig att Georgien och Ryssland är lika goda kålsupare båda två. Ryssarna har ju också gjort sig skyldiga till folkrättsbrott genom sin invasion och som vanligt är det väl så att fel blir inte rätt bara för att nån annan också gjort fel (även om det tycks glömmas bort i diskussioner på forum). Ryssland kunde t ex bett FN att gå in och kontrollera vad som hände och Georgien hade knappast kunnat säga emot.

Angående NATO-medlemskap för Sverige som folk tjatar om gång efter annan, så är det såhär med NATO att man kan inte gå med i det och sen lägga ner sin försvarsmakt, för de andra medlemmarna lär knappast godkänna att de ska ta hand om en om man blir utsatt för anfall. Med andra ord, vi lär inte kunna vara medlemmar i NATO utan att kunna bidra till det (med militära medel, inte falu rödfärg eller knäckebröd).

Medlem

USAs ambassadör i Sverige har sagt att det skulle ta en dag för USA att godkänna Sveriges NATO inträde (vi samarbetar ju redan t.ex. i Afghanistan) och med de andra länderna vore det nog inget problem. Om nu bara Sverige vill gå med är vi välkomna.

Skrivet av dofilusåkaffe:

Exakt, men kom inte och säg att det är Ryssland som gör dumma saker nu, utan Georgien.

Nej, jag tycker det är allvarligt att bomba civila mål, driva 125 000 människor på flykten och använda klusterbomber. Gör inte du?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Skrivet av Mr. G:

USAs ambassadör i Sverige har sagt att det skulle ta en dag för USA att godkänna Sveriges NATO inträde (vi samarbetar ju redan t.ex. i Afghanistan) och med de andra länderna vore det nog inget problem. Om nu bara Sverige vill gå med är vi välkomna.

Skrivet av dofilusåkaffe:

Exakt, men kom inte och säg att det är Ryssland som gör dumma saker nu, utan Georgien.

Nej, jag tycker det är allvarligt att bomba civila mål, driva 125 000 människor på flykten och använda klusterbomber. Gör inte du?

Men :suck: spelar ingen roll vad jag säger va? Detta är ju omöjligt.:evil:


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Men :suck: spelar ingen roll vad jag säger va? Detta är ju omöjligt.:evil:

Jag hörde att Ryssland inte gjorde dumma saker och svarade på detta. Missförstod jag dig? För du kan väl ändå inte förneka att ryssarna är i Georgien och bombar civila mål?
Jag säger inte att Georgien inget gjort, eller är änglar, men det betyder inte att Ryssland har rätt att använda klusterbomber etc.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Även om Ryssland hade bett FN och gå in i Georgien så hade det aldrig skett eftersom USA med största möjliga säkerhet gått emot ett sådant agerande. Deras maktspel sinsemellan urholkar hela FN:s grundide.

Och till Mr. G så är det sant som du säger att deras militära agerande kan diskuteras. Men krig drabbar inte soldater det drabbar hela befolkningen. Ryssland är ju inte direkt kända för att vara humanitära vid konflikter. Men i grunden så är deras agerande rätt när en fristående provins ber om utomstående hjälp att försvara sig. Kriget i Libanon förra sommaren ger en bra bild av vad Ryssland gör just nu, skapar en frizon i konflikt området och Israel bombade ju mål ända upp i Beruit för att försvåra motattacker. Konflikter är sällan svartvita händelser.

Medlem

Georgien har inte attackerat Ryssland, ingen bra jämförelse. Dessutom är inte Ryssland bara i Sydossetsien utan även inne i själva Georgien.
Att FN inte hade gjort ett dugg är förstås rätt, det är för många VETOn där för att de skall kunna göra någonting som inte USA, Ryssland och Kina är överrens om.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Greger:

Det är väl en bonus om du säger det istället för "komiskt" eh?

Sist jag gjorde det blev jag beskylld för att vara en dum person som inte ens skulle få finnas,och ha iq som en badboll...finns tyvärr för många Putin kramare,går inte att argumentera med hjärntvättade personer som dom:( därför ett kort och ärligt svar ifrån mig om inlägget som jag såg som komiskt.

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:
Skrivet av HollowMan:

Jag håller inte med om att USA är hotet,tål du inte att personer har en annan åsikt än dig?

Vad fan fick du det där ifrån?! Det enda jag kommenterade var din egen fjantiga kommentar mot en annan forummedlems inlägg.

Skrivet av Greger:

Det är väl en bonus om du säger det istället för "komiskt" eh?

Precis min åsikt. Lite svårt att ta sådana "argument" på allvar. Knappast vad man skulle kalla för god argumentationsteknik i alla fall

Anledningen till att jag "bara" skrev Komiskt,var att jag tyckte inlägget var så otroligt dumt och naivt och därför blev det bara komiskt.

Medlem

Förresten verkar det ju mycket lovade att FP bytt fot i försvarsfrågan.
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=8781


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Jo det är en bra jämförelse om du vet vad som hände i Libanon förra sommaren. Kanske inte konflikten i helhet men efterdyningarna. Och Israel gick ganska djupt in i Libanon också.

Medlem

Sen tycker jag att personangreppen i denna tråd är ett bevis på mycket omoget uppträdande. Att någon har en annan åsikt betyder inte att kränkade påhopp är okej, kan man inte argumentera på vuxen nivå så tycker jag att man ska söka sig till ett annat forum.

Medlem

Alla vet att the red army kommer segra

Skrivet av Mr. G:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Men :suck: spelar ingen roll vad jag säger va? Detta är ju omöjligt.:evil:

Jag hörde att Ryssland inte gjorde dumma saker och svarade på detta. Missförstod jag dig? För du kan väl ändå inte förneka att ryssarna är i Georgien och bombar civila mål?
Jag säger inte att Georgien inget gjort, eller är änglar, men det betyder inte att Ryssland har rätt att använda klusterbomber etc.

Jaha du, kan säga dig att USA har gjort tusen gånger värre saker i vilket fall som helst. För att nämna några såkallade "hotspots": Iran, Irak, Nicaragua, Kuba, Guatemala....


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Men :suck: spelar ingen roll vad jag säger va? Detta är ju omöjligt.:evil:

Jag hörde att Ryssland inte gjorde dumma saker och svarade på detta. Missförstod jag dig? För du kan väl ändå inte förneka att ryssarna är i Georgien och bombar civila mål?
Jag säger inte att Georgien inget gjort, eller är änglar, men det betyder inte att Ryssland har rätt att använda klusterbomber etc.

Jaha du, kan säga dig att USA har gjort tusen gånger värre saker i vilket fall som helst. För att nämna några såkallade "hotspots": Iran, Irak, Nicaragua, Kuba, Guatemala....

Och detta ger Ryssland rätten att använda klusterbomber och jaga iväg 125 000 civila på flykten? Vad USA gör runt om i världen ger inte Ryssland rätten att bete sig hur som helst.

Skrivet av VeGeTa_0709:

Sen tycker jag att personangreppen i denna tråd är ett bevis på mycket omoget uppträdande. Att någon har en annan åsikt betyder inte att kränkade påhopp är okej, kan man inte argumentera på vuxen nivå så tycker jag att man ska söka sig till ett annat forum.

Medhåll.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

dofilus: jag väntar fortfarande på länkar som backar upp dina påstående. jag är uppriktigt intresserad av att ta till mig information från alla "sidor" i konflikten -så länge källorna har ett minimum av trovärdighet (dvs regeringskällor, vare sig ryska eller georgiska går bort).

Skriv svar