Krig i Georgien!

Medlem
Skrivet av lave:

dofilus: jag väntar fortfarande på länkar som backar upp dina påstående. jag är uppriktigt intresserad av att ta till mig information från alla "sidor" i konflikten -så länge källorna har ett minimum av trovärdighet (dvs regeringskällor, vare sig ryska eller georgiska går bort).

Jag väntar på samma sak.

Medlem
Skrivet av VeGeTa_0709:

Jo det är en bra jämförelse om du vet vad som hände i Libanon förra sommaren. Kanske inte konflikten i helhet men efterdyningarna. Och Israel gick ganska djupt in i Libanon också.

Men varför tycker folk här att det är okej att Israel bombar Libanon men inte att Ryssland bombar Georgien?! Är alla olika värda på FZ?!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Jo det är en bra jämförelse om du vet vad som hände i Libanon förra sommaren. Kanske inte konflikten i helhet men efterdyningarna. Och Israel gick ganska djupt in i Libanon också.

Men varför tycker folk här att det är okej att Israel bombar Libanon men inte att Ryssland bombar Georgien?! Är alla olika värda på FZ?!

tycker folk det? jag ogillar Rysslands, USAs och Israels utrikespolitik. Man måste inte "välja sida"...

Medlem
Skrivet av lave:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Jo det är en bra jämförelse om du vet vad som hände i Libanon förra sommaren. Kanske inte konflikten i helhet men efterdyningarna. Och Israel gick ganska djupt in i Libanon också.

Men varför tycker folk här att det är okej att Israel bombar Libanon men inte att Ryssland bombar Georgien?! Är alla olika värda på FZ?!

tycker folk det? jag ogillar Rysslands, USAs och Israels utrikespolitik. Man måste inte "välja sida"...

I tidigare tråd om Libanon kriget som vi hade så höll majoriteten med Israel. Men nu när Ryssland bombar Georgien så är det tvärtom. Oförklarligt men samtidigt förklarligt. Det betyder att folk köper medians snack om vilka är "the bad guys" och "the good guys", median styr DIN åsikt.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Inaktiv

jag får erkänna att jag håller med lave här. Det är sorgligt hur mycket av argumentationen här på fz bygger på skapandet av falska dileman... "if you're not with us you're agaist us"....


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem
Skrivet av Krayze:

Det betyder att folk köper medians snack om vilka är "the bad guys" och "the good guys", median styr DIN åsikt.

Jag antar att du är precis nyvaken

Vinklad media är dessvärre väldigt spritt. Är du intresserad av ämnet så kan jag rekommendera boken The First Casualty av Phillip Knightley.
En väldigt bra bok som jag tycker att alla borde läsa, om inte annat så i utbildningssyfte.

Bara en post kvar till 1337


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:
Skrivet av Krayze:

Det betyder att folk köper medians snack om vilka är "the bad guys" och "the good guys", median styr DIN åsikt.

Jag antar att du är precis nyvaken

Vinklad media är dessvärre väldigt spritt. Är du intresserad av ämnet så kan jag rekommendera boken The First Casualty av Phillip Knightley.
En väldigt bra bok som jag tycker att alla borde läsa, om inte annat så i utbildningssyfte.

Bara en post kvar till 1337

Det jag menar att median är en del av din åsikt, det är vad din åsikt baseras på när det handlar om utrikes problem/konflikter osv. Jag baserar också min åsikt på vad median säger, det kan jag erkänna. Men jag låter mig inte övertalas i detalj. Det är skillnad mellan att ta till sig info än att dra slutsatser.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Jo det är en bra jämförelse om du vet vad som hände i Libanon förra sommaren. Kanske inte konflikten i helhet men efterdyningarna. Och Israel gick ganska djupt in i Libanon också.

Men varför tycker folk här att det är okej att Israel bombar Libanon men inte att Ryssland bombar Georgien?! Är alla olika värda på FZ?!

Du menar att det är OK att bomba Georgien? Vad Israel gjorde i Libanon hör till en annan tråd.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Jo det är en bra jämförelse om du vet vad som hände i Libanon förra sommaren. Kanske inte konflikten i helhet men efterdyningarna. Och Israel gick ganska djupt in i Libanon också.

Men varför tycker folk här att det är okej att Israel bombar Libanon men inte att Ryssland bombar Georgien?! Är alla olika värda på FZ?!

Du menar att det är OK att bomba Georgien? Vad Israel gjorde i Libanon hör till en annan tråd.

Nej det säger jag inte, säger bara att majoriteten tyckte det var okej att Israel bombade Libanon. Och att Ryssland bombar Georgien är inte okej vilket måste tyda på att folk går endast på vad median säger här. uppmärksamma att jag är emot krig o konflikter i allt oavsätt land, för det jag menar är att folk köper det dom läser. Att median i helhet bestämmer vilka du ska hålla med.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Jo det är en bra jämförelse om du vet vad som hände i Libanon förra sommaren. Kanske inte konflikten i helhet men efterdyningarna. Och Israel gick ganska djupt in i Libanon också.

Men varför tycker folk här att det är okej att Israel bombar Libanon men inte att Ryssland bombar Georgien?! Är alla olika värda på FZ?!

Du menar att det är OK att bomba Georgien? Vad Israel gjorde i Libanon hör till en annan tråd.

Nej det säger jag inte, säger bara att majoriteten tyckte det var okej att Israel bombade Libanon. Och att Ryssland bombar Georgien är inte okej vilket måste tyda på att folk går endast på vad median säger här. uppmärksamma att jag är emot krig o konflikter i allt oavsätt land, för det jag menar är att folk köper det dom läser. Att median i helhet bestämmer vilka du ska hålla med.

Media ger en bild av vad som sker, den säger inte åt folk vad de skall tycka. Annars hade t.ex. Socialdemokraterna inte varit så stora som de är då de stora tidningarnas ledarsidor är liberala.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Jo det är en bra jämförelse om du vet vad som hände i Libanon förra sommaren. Kanske inte konflikten i helhet men efterdyningarna. Och Israel gick ganska djupt in i Libanon också.

Men varför tycker folk här att det är okej att Israel bombar Libanon men inte att Ryssland bombar Georgien?! Är alla olika värda på FZ?!

Du menar att det är OK att bomba Georgien? Vad Israel gjorde i Libanon hör till en annan tråd.

Vad är det dom bombar?

Medlem
Skrivet av No21:

...

Vad är det dom bombar?

Saker på marken. Rätt ointressant vad för diskussionen, liksom jämförelse med Israel och Libanon. Tänk om vi kunde slippa jämförelser på internet och hålla en diskussion om ämnet istället.

Det handlar fortfarande inte om att Ryssland ska få göra så för att alla andra ska få göra så, utan att det handlar om huruvida det är rätt av Ryssland att starta anfallskrig.

Var det rätt av Ryssland att starta anfallskrig?
Det beror på.

Vad beror det på?
Deras anledningar att starta kriget.

Vad var deras anledningar?
Åsikterna varierar.

Är det någonsin rätt att starta anfallskrig?
Bra fråga.

Inaktiv

Förklara varför det är ointressant.

Medlem
Skrivet av m0rfar:
Skrivet av No21:

...

Vad är det dom bombar?

Saker på marken. Rätt ointressant vad för diskussionen, liksom jämförelse med Israel och Libanon. Tänk om vi kunde slippa jämförelser på internet och hålla en diskussion om ämnet istället.

Det handlar fortfarande inte om att Ryssland ska få göra så för att alla andra ska få göra så, utan att det handlar om huruvida det är rätt av Ryssland att starta anfallskrig.

Var det rätt av Ryssland att starta anfallskrig?
Det beror på.

Vad beror det på?
Deras anledningar att starta kriget.

Vad var deras anledningar?
Åsikterna varierar.

Är det någonsin rätt att starta anfallskrig?
Bra fråga.

Men det är ju det att många säger att dom har rätt för Georgierna har antagligen börjat skjuta mot ryssarna på gränserna. Och andra källor säger motsatsen och det är där jag försöker komma till.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av m0rfar:
Skrivet av No21:

...

Vad är det dom bombar?

Saker på marken. Rätt ointressant vad för diskussionen, liksom jämförelse med Israel och Libanon. Tänk om vi kunde slippa jämförelser på internet och hålla en diskussion om ämnet istället.

Det handlar fortfarande inte om att Ryssland ska få göra så för att alla andra ska få göra så, utan att det handlar om huruvida det är rätt av Ryssland att starta anfallskrig.

Var det rätt av Ryssland att starta anfallskrig?
Det beror på.

Vad beror det på?
Deras anledningar att starta kriget.

Vad var deras anledningar?
Åsikterna varierar.

Är det någonsin rätt att starta anfallskrig?
Bra fråga.

Sanningen bakom det hela är väl att Nordossetien gick närmare och närmare Ryssland. Georgien vill självklart försöka hindra detta. Något som Ryssland inte ville. Därför valde Ryssland att invadera Georgien för att visa dem att man inte ska gå emot deras intressen.

Ryssland anser inte att det handlar om ett anfallskrig.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av No21:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Jo det är en bra jämförelse om du vet vad som hände i Libanon förra sommaren. Kanske inte konflikten i helhet men efterdyningarna. Och Israel gick ganska djupt in i Libanon också.

Men varför tycker folk här att det är okej att Israel bombar Libanon men inte att Ryssland bombar Georgien?! Är alla olika värda på FZ?!

Du menar att det är OK att bomba Georgien? Vad Israel gjorde i Libanon hör till en annan tråd.

Vad är det dom bombar?

Civila med klusterbomber t.ex.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Så dom siktar på civila?

Medlem
Skrivet av No21:

Så dom siktar på civila?

De bombar civila mål, ja.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Källa tack. Kan du då också förklar varför och vad för civila mål.

Medlem

Ok, för att vara hyper-korrekt och tydlig: Ryssland anklagar Georgien för att döda civila (ryssar) inom landets gränser (dvs i utbrytar-regionerna), och ingriper militärt mot Georgien.

Georgien anklagar Ryssland för att medvetet skada/döda civila under sitt angrepp.

Man kan inte säga så mycket säkert, mer än att civila har dött i georgien, både på grund av georgiska och ryska trupper. hur många av dessa som "medvetet" har dödats kan man inte säga säkert.

Medlem
Skrivet av No21:

Källa tack. Kan du då också förklar varför och vad för civila mål.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=1218112&lid=puf...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=814699

(den sista är lite gamla, flyktingantalet har ökat på senare tid, men jag hoppas att den är OK, säg till annars)

Varför ska jag förklara varför däremot? :?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

http://hrw.org/english/docs/2008/08/14/georgi19625.htm

Är nog den dom refererar till. Du kan ju ta och läsa igenom den och skriva var det skiljer sig mellan SVT och HRW.

http://hrw.org/english/docs/2008/08/14/russia19624.htm

http://hrw.org/english/docs/2008/08/20/georgi19660.htm

Läs igenom den ovan. Vet du vad jag försöker påpeka?

Medlem

Ögnat igenom dem, skall läsa mer imorgon, men jag ser inte riktigt vart du vill komma? Du får gärna specificera. Det är ju HRWs egna undersökningar som visar på klusterbomberna och inte Georgien.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av m0rfar:
Skrivet av No21:

...

Vad är det dom bombar?

Saker på marken. Rätt ointressant vad för diskussionen, liksom jämförelse med Israel och Libanon. Tänk om vi kunde slippa jämförelser på internet och hålla en diskussion om ämnet istället.

Det handlar fortfarande inte om att Ryssland ska få göra så för att alla andra ska få göra så, utan att det handlar om huruvida det är rätt av Ryssland att starta anfallskrig.

Var det rätt av Ryssland att starta anfallskrig?
Det beror på.

Vad beror det på?
Deras anledningar att starta kriget.

Vad var deras anledningar?
Åsikterna varierar.

Är det någonsin rätt att starta anfallskrig?
Bra fråga.

Varför är jämförelser ointresanta? Det är ju framförallt genom jämförelser vi kan visa på att vissa sätter olike regler för olika aktöerer på mycket lösa grunder.
"Var det rätt av Ryssland att starta anfallskrig?"
Frågan är felaktig. En mer intresant fråga är,
"Är det fel av Ryssland att starta anfallskrig när både USA och Israel har gjort det utan att saktioneras för det"


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Hela min poäng med att jämföra med Israel-Libanon konflikten är att om man läser början av tråden så är de flesta rädda för att Ryssland ska anfalla Sverige. Jag ser inte det hotet och lika väl som Ryssland starta krig mot västvärlden så kan andra länder starta krig mot oss. Ryssland är lika beroende av oss som vi är av dom och ett krig skulle kasta tillbaka Ryssland utveckling och dom år de har byggt upp landet kommer vara helt förkorade. Om man ser det från Rysslands sida så är det här mer ett agerande för att försöka skapa en stabilitet i de forna Sovjetrebuplikerna. Därmed inte sagt att på det sätt dom gör det på är försvarbart men om man tittar på konflikter tidigare så sker denna i samma anda. Libanons infastruktur bombades tillbaka 15 år av Israel under mindre än en månad och dom anföll till 90% civila mål så som broar, vägar och kraftstationer. Libanons militär är inget hot mot Israel utan Hizbollah är det verkliga hotet men den bombning som skedde drabbade nästan uteslutande civila människor. Och som tidigare sagt så hade de flesta här på forumet en förståelse för Isreals agerande så varför inte acceptera att Ryssland gör samma sak. Att döda civila är aldrig okej oavsett vem som gör det men när såkallade västländer gör det i antigen för att befria eller i försvarsyfte så är det inte många som fördömmer dom.

Medlem
Skrivet av Netstroyer:

Varför är jämförelser ointresanta? Det är ju framförallt genom jämförelser vi kan visa på att vissa sätter olike regler för olika aktöerer på mycket lösa grunder.
"Var det rätt av Ryssland att starta anfallskrig?"
Frågan är felaktig. En mer intresant fråga är,
"Är det fel av Ryssland att starta anfallskrig när både USA och Israel har gjort det utan att saktioneras för det"

Med det resonemanget har Sverige också rätt att starta anfallskrig. Bara för att inte USA gör allt rätt betyder inte det att andra länder får döda civila.

Skrivet av VeGeTa_0709:

Hela min poäng med att jämföra med Israel-Libanon konflikten är att om man läser början av tråden så är de flesta rädda för att Ryssland ska anfalla Sverige. Jag ser inte det hotet och lika väl som Ryssland starta krig mot västvärlden så kan andra länder starta krig mot oss. Ryssland är lika beroende av oss som vi är av dom och ett krig skulle kasta tillbaka Ryssland utveckling och dom år de har byggt upp landet kommer vara helt förkorade. Om man ser det från Rysslands sida så är det här mer ett agerande för att försöka skapa en stabilitet i de forna Sovjetrebuplikerna. Därmed inte sagt att på det sätt dom gör det på är försvarbart men om man tittar på konflikter tidigare så sker denna i samma anda. Libanons infastruktur bombades tillbaka 15 år av Israel under mindre än en månad och dom anföll till 90% civila mål så som broar, vägar och kraftstationer. Libanons militär är inget hot mot Israel utan Hizbollah är det verkliga hotet men den bombning som skedde drabbade nästan uteslutande civila människor. Och som tidigare sagt så hade de flesta här på forumet en förståelse för Isreals agerande så varför inte acceptera att Ryssland gör samma sak. Att döda civila är aldrig okej oavsett vem som gör det men när såkallade västländer gör det i antigen för att befria eller i försvarsyfte så är det inte många som fördömmer dom.

För det första är även Estland, Lettland, Litauen, Polen och Ukraina forna Sovjetstater, ett angrepp på dem hotar Sverige. För det andra visar kriget på att Ryssland struntar i omvärlden, de slåss ändå. Det är inte fred i vår tid. För det tredje så brukar visst det USA och Israel fördömas. T.ex. fördömde Sverige anfallet mot Irak, något som USA bryr sig lika lite om som Ryssland när Sverige fördömer dem.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

För det första är även Estland, Lettland, Litauen, Polen och Ukraina forna Sovjetstater, ett angrepp på dem hotar Sverige. För det andra visar kriget på att Ryssland struntar i omvärlden, de slåss ändå. Det är inte fred i vår tid. För det tredje så brukar visst det USA och Israel fördömas. T.ex. fördömde Sverige anfallet mot Irak, något som USA bryr sig lika lite om som Ryssland när Sverige fördömer dem.

När har Ryssland visat aggresivitet mot baltikum eller Polen???

Sverige fördömde heller aldrig attacken på Irak utan ansåg att den stred mot folkrätten vilket i princip betyder att Sverige ville ha andra motiv för anfallet innan man godkände det. Och Sverige fortsatte att sälja vapen till USA under kriget trots att Sveriges regler förbjuder vapenindustrin att sälja till länder som befinner sig i krig. Mycket snyggt sätt att fördömma. Ryssland bry sig om sin omgivning mer än du tro, deras naturtillgångar skulle annars aldrig lämna Ryssland. Jag säger inte att bara för att USA och dess allierade gör fel så få Ryssland göra likadant men tråden gav en bild att Ryssland nu förbereder sig för ett anfall mot västeuropa vilket jag tycker är helt befängt. Och tyvärr med makt så kommer ett ansvar vilket inget land i dag tar när man agera.

Medlem

Dels har de hotat Polen med kärnvapen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=816468&rss=554
Dels verkar kärnvapenbeskyckade båtar vara inne igen.
http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/nyheter/artikel.asp?Artikel=...
Man bombövar mot Estland, och kränker deras, och Finlands, luftrum.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=514944&rss=140...
Ryssarna lägger sig i Estlands statyer.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=647489

Ryssland har anfallit Europa, och kan göra det igen. München 1938 lärde oss att det inte är fred i vår tid bara för att man har ett papper som säger det.

Slutsats:
Sverige bör gå med i NATO, och följa folkviljan när det gäller vårt försvar, nämligen sluta demontera vårt försvar.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1160569&lid=is_...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Ögnat igenom dem, skall läsa mer imorgon, men jag ser inte riktigt vart du vill komma? Du får gärna specificera. Det är ju HRWs egna undersökningar som visar på klusterbomberna och inte Georgien.

Ok, tydligen har du en oförmåga i att kunna granska kritiskt det du så gärna sväljer, så jag poängterar det åt dig.

Det finns skillnad mellan hur HRW och SVT/TT framställer det.

SVT/TT inleder i fetstil: "Ryssland har använt sig av sk klusterbomber mot civilbefolkning i Georgien".

Men HRW påbörjar med: "Russian aircraft dropped cluster bombs in populated areas in Georgia".

Stor skillnad. SVT/TT får det att framstå som att det var ämnat avsiktligen mot civila. Jämfört med HRW som skriver att Ryssland släpper bomber i bebodda områden.

I HRWs efterföljande rapport(21 Aug): "Witnesses told Human Rights Watch that on August 8, 2008, Russian air strikes on Georgian armored units located near Shindisi and Pkhvenisi were followed by extensive cluster munition strikes".

Det jag ville påpeka var vidare om det fanns georgisk militär i området när ryska bombplan bombade. Eller om det fanns anledningar att tro att de i området framstod som ett militärt hot/mål.

Medlem

populated areas = där civilbefolkning bor.
Så sån stor skillnad är det faktiskt inte


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skriv svar