Krig i Georgien!

Medlem

Men snälla HollowMan ingen av oss har hittills idealiserat Sovjet här. Det du säger är ungefär som att kritisera Israel och bli kallad nazist eller antisemit.

Och än en gång det är inte Polen som bygger robotsköld för att försvara sig utan USA som sätter upp skölden för att försvara amerikansk mark.

Medlem
Skrivet av VeGeTa_0709:

Och än en gång det är inte Polen som bygger robotsköld för att försvara sig utan USA som sätter upp skölden för att försvara amerikansk mark.

Detta är möjligen off-topic men på vilket sätt försvarar man amerikansk mark med ett robot-försvar i Polen?

Medlem

När tro du att det är bäst och börja skjuta ner missilerna när dom skjuts upp eller när dom är på väg ner?

Hela tanken med kärnvapen är att slå ut fienden innan han hinner slå ut dig. Även om nu både USA:s och Rysslands system fungerar så att om respektive slår ut den andre så kommer den andre att slå tillbaka och där kommer robotsköldarna in. Bägge har kraften att slå ut varandra, det kan ingen av dom komma ifrån så då utvecklar man robotsköldar som minskar antalet kärnvapen som kommer träffa en. Det fungerar ungefär som hangarfartygens antirobotsystem. Man skickar en robot för att slå ut en inkommande robot. Och därav USA:s taktik att sätta robotsköldarna så nära Ryssland som möjligt för att hinna slå ut så många kärnvapen som möjligt och minska antalet som kommer slå ner i USA.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Får skriva svar på våran del No21, men Hollowman ;
Bara för att man hatar väst så behöver man inte idolisera Öst.
Allt är inte svart och vit

Haha..svårt att tro att det inte är så:) vissa är helt klart stalinister här inne.

hellre de än att vara en zionist som du verkar vara

Medlem
Skrivet av VeGeTa_0709:

När tro du att det är bäst och börja skjuta ner missilerna när dom skjuts upp eller när dom är på väg ner?

Skrivet av VeGeTa_0709:

Man skickar en robot för att slå ut en inkommande robot. Och därav USA:s taktik att sätta robotsköldarna så nära Ryssland som möjligt för att hinna slå ut så många kärnvapen som möjligt och minska antalet som kommer slå ner i USA.

Om Ryssland får för sig att avfyra missiler mot USA så passerar de väl ändå inte i närheten av Polen?

Ett robot-försvar i Polen kan användas för att skydda delar av Europa men knappast USA.

Medlem
Skrivet av Overdose:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Får skriva svar på våran del No21, men Hollowman ;
Bara för att man hatar väst så behöver man inte idolisera Öst.
Allt är inte svart och vit

Haha..svårt att tro att det inte är så:) vissa är helt klart stalinister här inne.

hellre de än att vara en zionist som du verkar vara

Bra då vet vi vad du står på för sida:up: och nej jag är absolut inte en zionist.

Medlem
Skrivet av VeGeTa_0709:

Men snälla HollowMan ingen av oss har hittills idealiserat Sovjet här. Det du säger är ungefär som att kritisera Israel och bli kallad nazist eller antisemit.

Och än en gång det är inte Polen som bygger robotsköld för att försvara sig utan USA som sätter upp skölden för att försvara amerikansk mark.

Precis som ni gör när ni hela tiden ser Ryssland som den "goda" i denna fråga. Jag kritiserar Ryssland och blir sedd som ett äcklig USA älskande(zionist) person.

Att man monterar upp robot skölden i Polen är ett bra sett att försvara sig mot aggresiva länder ,typ Iran/Ryssland.Gynnar även Europa som kommer under ett missil försvar

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Om du nu argumenterar för att komma någon vart kan jag berätta som så att grunden för en civiliserad debatt är att angripa sak och inte person. Med det sagt, förstår jag inte vart du vill komma med USA hit och USA dit? Varje gång Ryssland för något dumt som t.ex. öppnar för baser i Latinamerika så heter det USA hit och USA dit. USA gör mycket dumt i världen, betyder detta att Ryssland har rätten att göra dumma saker? Nej. Ryssland har inte rätt att angripa andra suveräna länder lika lite som USA har det, ta Irak t.ex.
FRA lagen utgör inget hot mot Ryssland, dessutom kommer säkerligen EU att stoppa den. FRA är bara ett idiot förslag som leder till att läsa privata mail, Ryssland har kryptering och släpper inte enkelt igenom sina militära mail genom Sverige. Ryssland är en hybrid regim (http://www.economist.com/media/pdf/DEMOCRACY_TABLE_2007_v3.pd...) de har stora demokratiska problem. Noteras bör att även Georgien har detta, men de rör sig åtminstone i rätt riktning.
Sedan är det roligt med länders "fredsbevarande trupper", oavsett vad deras syfte eller var de kommer ifrån är det fred som gäller. Såväl i Georgien såsom Irak.
Givetvis har jag sympati för såväl oskyldiga tyskar som ryssar som dog i kriget, även om jag föraktar bägge sidor. Men Sovjets övergrepp mot Polen, koncentrationslägerna är oförlåtliga, likaså är tyskarnas.
Slutligen, Polen har all rätt i världen att bygga robotförsvar för att försvara sitt folk mot ryska kärnvapen. Skulle Ryssland vilja bygga samma typ av försvar på fler ställen än de redan har säger jag samma sak, ju färre platser möjliga för kärnvapen desto bättre.
Vad det gäller Ryssland ger jag ungefär lika mycket för den ryska ministerns uttalande om nedrustning som Tysklands ord för det innan WW2. Som bekant tillverkade man planen i olika stycken för att undvika att man upptäckte vad de höll på med. Det är inte fred i vår tid.

Då ska du börja förstå mina argument och sluta göra påstående som du inte kan bestyrka. Som ditt påstående om att Ryssland har baser i Syd Amerika.

Då frågar jag dig, vilken rätt har Georgien att mörda civila såväl ryska fredstrupper och medborgare? Då det var Georgien som påbörjade det. Man kan ju fråga sig då; Står man och tittar på när nån blir våldtagen? Som Syd Ossetien blev av Georgien. Om Georgien är våldtäktsmannen och Syd Ossetien offret, då är väl Ryssland polisen? Det dom har beslagtagit: http://u-96.livejournal.com/1468058.html?thread=23101850

Hur vet du att dom krypterar alla sina mejl? Vad får dig att tro att det är enbart militärt som dom är intresserade i? Och inte på statsanställda och företag?

Då kanske du borde kolla upp vem som äger The Economist. Knappast en oberoende källa, eller hur? Med kapitalister som sitter på flera miljoner.

Dom har rätten, men är det sunt? Dom kommer ju att få mer kärnvapen riktade på sig nu troligen. Såväl måste Ryssland kompensera och inte kommer de att dra ner på sina kärnvapen pga detta då. Vad får dig att tro att den kommer att skydda Polen från ryska kärnvapen dessutom? Du har ju tydligen tagit det för givet att dom kommer att göra det. Eller att dom är där för att skydda Polen.... Eller mot de dom sa att det var mot, Nord Korea och Iran.....som är flera mil ifrån Polen.
http://ap.google.com/article/ALeqM5hdNtXPW9-1UZEmhgLC5VZ3dDa2...

USA har tillfört med flera miljoner dollar till deras militär och gett dom vapen, såväl tränat dom. Det ligger i deras intresse att dom ska gå med i NATO dessutom. Suckasvhili har ju dessutom studerat i USA i ett antal år. Ryssland varnade redan innan konflikten utbröt att USA skulle se till att hålla honom i koppel.

http://en.rian.ru/russia/20080804/115663422.html
http://www.cdi.org/PDFs/Georgia.pdf

Medlem

De håller på att upprätta baser. Det är inget tvivel om det, fullt logiskt att de också vill ha baser mot USA när det är Kalla kriget II som gäller. Om du vill ha en källa till:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=814151

Om du menar att det fanns ryssar i Georgien som behövde beskyddas är du inne på samma argumentation som Tyskland när de anföll Polen.

Vad som får mig att tro att militära uppgifter är krypterade? Det är ju helt självklart att man krypterar känsliga militära uppgifter. Ryssarna är inga idioter.

Aha, en av världens mest ansedda tidskrifter är nu en hemsk kapitalistmedia. Nej, det argumentet köper jag inte. Economist får betraktas som en såpass oberoende källa man kan få tag i.

Jag struntar i om det är Nodkorea, Iran eller Ryssland som släpper bomber över Polen, kan de skjutas ned ska de skjutas ned. Punkt slut. Ryssland får gärna bygga liknade försvar.

Ryska och Georgiska källor är knappast opartiska i denna konflikt (jag kan även sträcka mig till att undvika amerikanska), men att USA stödjer Georgien är ingen nyhet. Ger detta Ryssland rätten att ta andra människors liv? Nej. USA hade inte rätten att bomba Vietnam på det sättet de gjorde bara för att Sovjet stödde nordsidan heller.

Slutligen skulle jag vilja avsluta mitt inlägg med ett bildspel:
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/47/jsp/bildspel.js...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Men snälla HollowMan ingen av oss har hittills idealiserat Sovjet här. Det du säger är ungefär som att kritisera Israel och bli kallad nazist eller antisemit.

Och än en gång det är inte Polen som bygger robotsköld för att försvara sig utan USA som sätter upp skölden för att försvara amerikansk mark.

Precis som ni gör när ni hela tiden ser Ryssland som den "goda" i denna fråga. Jag kritiserar Ryssland och blir sedd som ett äcklig USA älskande(zionist) person.

Att man monterar upp robot skölden i Polen är ett bra sett att försvara sig mot aggresiva länder ,typ Iran/Ryssland.Gynnar även Europa som kommer under ett missil försvar

Du verkar ha problem med att förstå saker och ting och hur denna värld fungerar. Du köper allt som median säger utan att ifrågasätta någonting.

Robotskälden är inte för att skydda oss mot Iran eller Nord Korean. Utan för att kunna ha kontroll över världen. Utan Ryssland min vän så hade Europa fått suga hitlers balle nu. Ryssland offrade 27 milijoner människo liv, medans sverige sålde järnmalm till hitler.

Och du sitter här o försvarar USA vars finansiella elit stödde Hitlers regim under andra världskriget. Ett land vars ledande företag hjälpte att bygga upp nazisternas arme.

Medlem

Dagen D, operation Husky eller försörjningen till STBR och Sovjet någon?
Om vi nu skall tala om Sovjet och Tyskland tycker jag vi skall komma ihåg Molotiov-Ribbentov pakten.

Men jag förstår inte vad USAs och Sovjets roll under WW2 har med Georgien 60 år senare?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Dagen D, operation Husky eller försörjningen till STBR och Sovjet någon?
Om vi nu skall tala om Sovjet och Tyskland tycker jag vi skall komma ihåg Molotiov-Ribbentov pakten.

Men jag förstår inte vad USAs och Sovjets roll under WW2 har med Georgien 60 år senare?

En hel massa. Det är tack vare det som världen är som den är idag.

Medlem
Skrivet av VeGeTa_0709:

När tro du att det är bäst och börja skjuta ner missilerna när dom skjuts upp eller när dom är på väg ner?

Hela tanken med kärnvapen är att slå ut fienden innan han hinner slå ut dig. Även om nu både USA:s och Rysslands system fungerar så att om respektive slår ut den andre så kommer den andre att slå tillbaka och där kommer robotsköldarna in. Bägge har kraften att slå ut varandra, det kan ingen av dom komma ifrån så då utvecklar man robotsköldar som minskar antalet kärnvapen som kommer träffa en. Det fungerar ungefär som hangarfartygens antirobotsystem. Man skickar en robot för att slå ut en inkommande robot. Och därav USA:s taktik att sätta robotsköldarna så nära Ryssland som möjligt för att hinna slå ut så många kärnvapen som möjligt och minska antalet som kommer slå ner i USA.

Tänkte bara säga, Jorden är _rund_


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Overdose:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Men snälla HollowMan ingen av oss har hittills idealiserat Sovjet här. Det du säger är ungefär som att kritisera Israel och bli kallad nazist eller antisemit.

Och än en gång det är inte Polen som bygger robotsköld för att försvara sig utan USA som sätter upp skölden för att försvara amerikansk mark.

Precis som ni gör när ni hela tiden ser Ryssland som den "goda" i denna fråga. Jag kritiserar Ryssland och blir sedd som ett äcklig USA älskande(zionist) person.

Att man monterar upp robot skölden i Polen är ett bra sett att försvara sig mot aggresiva länder ,typ Iran/Ryssland.Gynnar även Europa som kommer under ett missil försvar

Du verkar ha problem med att förstå saker och ting och hur denna värld fungerar. Du köper allt som median säger utan att ifrågasätta någonting.

Robotskälden är inte för att skydda oss mot Iran eller Nord Korean. Utan för att kunna ha kontroll över världen. Utan Ryssland min vän så hade Europa fått suga hitlers balle nu. Ryssland offrade 27 milijoner människo liv, medans sverige sålde järnmalm till hitler.

Och du sitter här o försvarar USA vars finansiella elit stödde Hitlers regim under andra världskriget. Ett land vars ledande företag hjälpte att bygga upp nazisternas arme.

Som sagt många stalinister här inne,du tror tydligen på fullt allvar att Sovjetunionen var ensam ansvarig för Europas befrielse...eller?Du fattar visst inte vad som hände precis efteråt andra världskriget tog slut.Då min kära "kamrat" stoppade USA vidare Sovjetiskt erövring av europa...fast det kanske är det du ville skulle hända egentligen? Du får visst lära dig lite historia om det skall gå att disskutera något med dig i huvud taget,kanske är du inte så gammal.

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

De håller på att upprätta baser. Det är inget tvivel om det, fullt logiskt att de också vill ha baser mot USA när det är Kalla kriget II som gäller. Om du vill ha en källa till:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=814151

Vad är det du inte fattar när jag skriver att du ska bekräfta att det finns ryska baser på Kuba. Och inte från obekräftade uppgifter som det står på DN.

Citat:

Om du menar att det fanns ryssar i Georgien som behövde beskyddas är du inne på samma argumentation som Tyskland när de anföll Polen.

Så du tycker att Georgien skulle ha kommit undan med det dom hade gjort? Det du antyder ju. Ryssland hade en chans när Georgisk militär väl var ute.

Citat:

Aha, en av världens mest ansedda tidskrifter är nu en hemsk kapitalistmedia. Nej, det argumentet köper jag inte. Economist får betraktas som en såpass oberoende källa man kan få tag i.

Världens mest ansedda? Enligt vem? Jag har aldrig hört talas om dom tills deras analys kom fram om konflikten i Georgien. Vilket var en vinklad skit som stank från de första raderna.

Citat:

Jag struntar i om det är Nodkorea, Iran eller Ryssland som släpper bomber över Polen, kan de skjutas ned ska de skjutas ned. Punkt slut. Ryssland får gärna bygga liknade försvar.

Uppenbarligen vill du att Ryssland ska bygga fler kärnvapen. Du är smart du. Också din förmåga i att kunna kritiskt granska nyheter och information. Du kanske inte läste men, men läste du att Polen ville ha antirobotar som kunde slå ut kort/medeldistansrobotar? Tydligen inte. Gissa vem som har dom i deras närområde? Vem tror du de är emot?

Citat:

Ryska och Georgiska källor är knappast opartiska i denna konflikt (jag kan även sträcka mig till att undvika amerikanska), men att USA stödjer Georgien är ingen nyhet. Ger detta Ryssland rätten att ta andra människors liv? Nej. USA hade inte rätten att bomba Vietnam på det sättet de gjorde bara för att Sovjet stödde nordsidan heller.

Du kan ju alltid ta och ringa upp och få det bekräftat. Ryssland ingrep på grund av Georgiens angrepp på Syd Ossetien, vad är det du fortfarande inte fattar? Ger det Georgien rätt att döda de i Syd Ossetien?

Citat:

Slutligen skulle jag vilja avsluta mitt inlägg med ett bildspel:
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/47/jsp/bildspel.js...

Vad vill du uppnå med det? Du har uppenbarligen glömt att varna de som inte har en lust eller vilja att titta på döda människor.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Overdose:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Men snälla HollowMan ingen av oss har hittills idealiserat Sovjet här. Det du säger är ungefär som att kritisera Israel och bli kallad nazist eller antisemit.

Och än en gång det är inte Polen som bygger robotsköld för att försvara sig utan USA som sätter upp skölden för att försvara amerikansk mark.

Precis som ni gör när ni hela tiden ser Ryssland som den "goda" i denna fråga. Jag kritiserar Ryssland och blir sedd som ett äcklig USA älskande(zionist) person.

Att man monterar upp robot skölden i Polen är ett bra sett att försvara sig mot aggresiva länder ,typ Iran/Ryssland.Gynnar även Europa som kommer under ett missil försvar

Du verkar ha problem med att förstå saker och ting och hur denna värld fungerar. Du köper allt som median säger utan att ifrågasätta någonting.

Robotskälden är inte för att skydda oss mot Iran eller Nord Korean. Utan för att kunna ha kontroll över världen. Utan Ryssland min vän så hade Europa fått suga hitlers balle nu. Ryssland offrade 27 milijoner människo liv, medans sverige sålde järnmalm till hitler.

Och du sitter här o försvarar USA vars finansiella elit stödde Hitlers regim under andra världskriget. Ett land vars ledande företag hjälpte att bygga upp nazisternas arme.

Som sagt många stalinister här inne,du tror tydligen på fullt allvar att Sovjetunionen var ensam ansvarig för Europas befrielse...eller?Du fattar visst inte vad som hände precis efteråt andra världskriget tog slut.Då min kära "kamrat" stoppade USA vidare Sovjetiskt erövring av europa...fast det kanske är det du ville skulle hända egentligen? Du får visst lära dig lite historia om det skall gå att disskutera något med dig i huvud taget,kanske är du inte så gammal.

Min vän, min farfar var en nazist, han krigade för nazisterna, halva min släkt blev avrättade av kommunister för att de krigade med nazisterna, så snälla snacka inte historia med mig din iq befriade badboll.

Medlem
Skrivet av No21:

Vad är det du inte fattar när jag skriver att du ska bekräfta att det finns ryska baser på Kuba. Och inte från obekräftade uppgifter som det står på DN.

Det fanns en annan engelskkälla på det hela också, skall se om jag kan leta upp det när jag kommer hem i eftermiddag.

Citat:

Så du tycker att Georgien skulle ha kommit undan med det dom hade gjort? Det du antyder ju. Ryssland hade en chans när Georgisk militär väl var ute.

Den civila situationen förbättrades inte av att ryssarna anföll. Jag är inte förtjust i vad Georgien gjorde, men likt det Ryssland gjorde i Tjetjenen, har man inte rätt att angripa landet för den skull.

Citat:

Världens mest ansedda? Enligt vem? Jag har aldrig hört talas om dom tills deras analys kom fram om konflikten i Georgien. Vilket var en vinklad skit som stank från de första raderna.

Den brukar betraktas som mycket ansedd av både höger och vänster. Analyserna är givetvis skrivna av en person och därmed vinklade. SVD hade i början av kriget en analys som stödde Ryssland också t.ex.

Citat:

Uppenbarligen vill du att Ryssland ska bygga fler kärnvapen. Du är smart du. Också din förmåga i att kunna kritiskt granska nyheter och information. Du kanske inte läste men, men läste du att Polen ville ha antirobotar som kunde slå ut kort/medeldistansrobotar? Tydligen inte. Gissa vem som har dom i deras närområde? Vem tror du de är emot?

Ryssland behöver inte mer kärnvapen, de har redan flest i världen och kan spränga sönder en hel del. Däremot får de gärna bygga milsilförsvar så att vid ett ev. krig, kärnvapen blir ett svårt vapen att använda. Något som är mycket bra med tanke på de civila konsekvenserna. Somsagt bryr jag mig inte vilket land som vill hota Polen, så länge det finns en risk för kärnvapen ska man ha skydd mot dem.

Citat:

Du kan ju alltid ta och ringa upp och få det bekräftat. Ryssland ingrep på grund av Georgiens angrepp på Syd Ossetien, vad är det du fortfarande inte fattar? Ger det Georgien rätt att döda de i Syd Ossetien?

Nej, ger du rätt Ryssland att döda de i Georgien? Ryssland hade ingen rätt att invadera ett suveränt land som de gjorde, precis som USA inte har rätten att invadera Ryssland bara för att de härjade i Tjetjenen.

Citat:

Vad vill du uppnå med det? Du har uppenbarligen glömt att varna de som inte har en lust eller vilja att titta på döda människor.

För det första var det, om jag minns rätt, förstörelse och inte död som visades. För det andra tycker jag det är bra att se hur krigetsverklighet ser ut.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Intressant fråga: när är det "rätt" att kränka ett suveränt lands gräns?

Medlem

Nu vill inte jag döma någon sida utan ställer en direkt fråga och vill ha ett objektivt svar. Vad är skillnaden nu när Ryssland erkänner dessa stater gentemot när USA och stor del av EU erkände Kosovo?

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av No21:

Vad är det du inte fattar när jag skriver att du ska bekräfta att det finns ryska baser på Kuba. Och inte från obekräftade uppgifter som det står på DN.

Det fanns en annan engelskkälla på det hela också, skall se om jag kan leta upp det när jag kommer hem i eftermiddag.

Citat:

Så du tycker att Georgien skulle ha kommit undan med det dom hade gjort? Det du antyder ju. Ryssland hade en chans när Georgisk militär väl var ute.

Den civila situationen förbättrades inte av att ryssarna anföll. Jag är inte förtjust i vad Georgien gjorde, men likt det Ryssland gjorde i Tjetjenen, har man inte rätt att angripa landet för den skull.

Citat:

Världens mest ansedda? Enligt vem? Jag har aldrig hört talas om dom tills deras analys kom fram om konflikten i Georgien. Vilket var en vinklad skit som stank från de första raderna.

Den brukar betraktas som mycket ansedd av både höger och vänster. Analyserna är givetvis skrivna av en person och därmed vinklade. SVD hade i början av kriget en analys som stödde Ryssland också t.ex.

Citat:

Uppenbarligen vill du att Ryssland ska bygga fler kärnvapen. Du är smart du. Också din förmåga i att kunna kritiskt granska nyheter och information. Du kanske inte läste men, men läste du att Polen ville ha antirobotar som kunde slå ut kort/medeldistansrobotar? Tydligen inte. Gissa vem som har dom i deras närområde? Vem tror du de är emot?

Ryssland behöver inte mer kärnvapen, de har redan flest i världen och kan spränga sönder en hel del. Däremot får de gärna bygga milsilförsvar så att vid ett ev. krig, kärnvapen blir ett svårt vapen att använda. Något som är mycket bra med tanke på de civila konsekvenserna. Somsagt bryr jag mig inte vilket land som vill hota Polen, så länge det finns en risk för kärnvapen ska man ha skydd mot dem.

Citat:

Du kan ju alltid ta och ringa upp och få det bekräftat. Ryssland ingrep på grund av Georgiens angrepp på Syd Ossetien, vad är det du fortfarande inte fattar? Ger det Georgien rätt att döda de i Syd Ossetien?

Nej, ger du rätt Ryssland att döda de i Georgien? Ryssland hade ingen rätt att invadera ett suveränt land som de gjorde, precis som USA inte har rätten att invadera Ryssland bara för att de härjade i Tjetjenen.

Citat:

Vad vill du uppnå med det? Du har uppenbarligen glömt att varna de som inte har en lust eller vilja att titta på döda människor.

För det första var det, om jag minns rätt, förstörelse och inte död som visades. För det andra tycker jag det är bra att se hur krigetsverklighet ser ut.

Georgiens angrepp på Sydossetien är att jämföra med Serbernas angrepp på kosovoalbanerna. Då ingrepp NATO, denna gång ingrepp Ryssland. INGEN skillnad alls, förutom att ryssarna ingrep på.. err... ryskt vis


signatur

yolo

Medlem

Sen att sitta och diskutera vem som vann kriget mot Nazityskland är ju löjligt alla som läst historia vet att Tyskland förlorade tack vare tvåfrontskriget och inget annat. Molotov och Ribbentov pakten kan ju ses som USA inte gick in i kriget förrens efter attacken mot Pearl Harbour lika så Sovjet inte gick in i kriget förrens operation Barbarossa inleddes.

Medlem
Skrivet av VeGeTa_0709:

Nu vill inte jag döma någon sida utan ställer en direkt fråga och vill ha ett objektivt svar. Vad är skillnaden nu när Ryssland erkänner dessa stater gentemot när USA och stor del av EU erkände Kosovo?

USA väst = Good

Ryssland öst = Very Bad

typ det.

Medlem

Ja men förutom det, dom säger att det strider mot folkrätten men vilken skillnad är det gentemot Kosovos självständighet?

Inaktiv

Jag är nog bland de minst insatta här. Men jag tycker det är lite sorligt att det finns folk som kan sitta och försvara Ryssland som är ett avskum till land.

Ordet korruption fick en ny definition när Ryssland blev Ryssland. Jag vill inte vara rasistisk eller vara fördomsfull, men ryssar är nog de folkslaget jag minst jobbar med.
De jag träffat är fullkomligt socialt missanpassade och ingen serviceinriktning what so ever. Men detta gäller naturligtvis inte alla ryssar.

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Den civila situationen förbättrades inte av att ryssarna anföll. Jag är inte förtjust i vad Georgien gjorde, men likt det Ryssland gjorde i Tjetjenen, har man inte rätt att angripa landet för den skull.

Återigen tar du större hänsyn till Georgien än till Syd Ossetien. Vad vet du om vad Georgien skulle ha gjort med de artilleri dom drog tillbaka? Samma artilleri dom använde mot bebodda områden. Likt det Ryssland gjorde i Tjetjenien? Du måste skoja, ta och kolla hur Tbilis ser ut och återkom. Glöm inte att titta hur Tskhinvali ser ut.

Citat:

Den brukar betraktas som mycket ansedd av både höger och vänster. Analyserna är givetvis skrivna av en person och därmed vinklade. SVD hade i början av kriget en analys som stödde Ryssland också t.ex.

Inte om man skriver smörja som dom har gjort.

Citat:

Ryssland behöver inte mer kärnvapen, de har redan flest i världen och kan spränga sönder en hel del. Däremot får de gärna bygga milsilförsvar så att vid ett ev. krig, kärnvapen blir ett svårt vapen att använda. Något som är mycket bra med tanke på de civila konsekvenserna. Somsagt bryr jag mig inte vilket land som vill hota Polen, så länge det finns en risk för kärnvapen ska man ha skydd mot dem.

Nehe, menar du det? Ryssland har inget intresse i slösa mer pengar på kärnvapen eller börja bygga upp ABM anläggningar i andra länder. Finns vägar att fixa efter Sovjets fall istället. Även om skyddet inte funkar, men gör det mer troligt att Polen blir ödelagt? Som jag skrev tidigare, det var USA och Polen som hotade Ryssland.

Citat:

Nej, ger du rätt Ryssland att döda de i Georgien? Ryssland hade ingen rätt att invadera ett suveränt land som de gjorde, precis som USA inte har rätten att invadera Ryssland bara för att de härjade i Tjetjenen.

Vad tror du? Bad Ryssland om att döda Georgier? Vilken rätt har Georgien i att bryta freden i området och invadera Syd Ossetien? Och hänsynslöst beskjuta med artilleri och MRLS mot bebodda områden i Tskhinvali?

Vad vet du om Tjetjenien dessutom? Man kan ju tro att du hellre ville se att Tjetjenien blev en gro plats för terrorister.

Citat:

För det första var det, om jag minns rätt, förstörelse och inte död som visades. För det andra tycker jag det är bra att se hur krigetsverklighet ser ut.

Kollar du inte ens på det du lägger fram? Uppenbarligen. Titta på detta då: http://www.youtube.com/watch?v=tgSvYtjzZt8

VARNING Visar sekvenser där döda/skadade människor är med, också på en död gravid kvinna med hennes 8 månader gammal foster som fortfarande ligger i hennes mage[17:06-17:10].

Medlem
Skrivet av VeGeTa_0709:

Ja men förutom det, dom säger att det strider mot folkrätten men vilken skillnad är det gentemot Kosovos självständighet?

det är ingen skillnad, samma sak. Förutom att USA och väst har intressen i Georgien och därför fördömmer de Ryssland. Samma sak i Kosovo, väst har sina intressen där och de förklarade dem självständiga, medans ryssland protestera och sa att väst bröt mot folkrätten.

Samma skit annan förpackning. Väst har en agenda som heter, antigen är ni med oss eller emot oss.

Medlem
Skrivet av dArp:

Jag är nog bland de minst insatta här. Men jag tycker det är lite sorligt att det finns folk som kan sitta och försvara Ryssland som är ett avskum till land.

Ordet korruption fick en ny definition när Ryssland blev Ryssland. Jag vill inte vara rasistisk eller vara fördomsfull, men ryssar är nog de folkslaget jag minst jobbar med.
De jag träffat är fullkomligt socialt missanpassade och ingen serviceinriktning what so ever. Men detta gäller naturligtvis inte alla ryssar.

Jag tycker att det är sorligt att de finns människor som dig.

Inaktiv
Citat:

Georgiens angrepp på Sydossetien är att jämföra med Serbernas angrepp på kosovoalbanerna. Då ingrepp NATO, denna gång ingrepp Ryssland. INGEN skillnad alls, förutom att ryssarna ingrep på.. err... ryskt vis

Ryskt vis? Du borde ta och kolla upp vilken förödelse NATO gjorde och jämföra med vad Ryssland har gjort i denna konflikt. http://en.wikipedia.org/wiki/1999_NATO_bombing_of_the_Federal...
http://en.wikipedia.org/wiki/Targeting_of_civilian_areas_duri...

Citat:

Jag är nog bland de minst insatta här. Men jag tycker det är lite sorligt att det finns folk som kan sitta och försvara Ryssland som är ett avskum till land.

Ordet korruption fick en ny definition när Ryssland blev Ryssland. Jag vill inte vara rasistisk eller vara fördomsfull, men ryssar är nog de folkslaget jag minst jobbar med.
De jag träffat är fullkomligt socialt missanpassade och ingen serviceinriktning what so ever. Men detta gäller naturligtvis inte alla ryssar.

Vilket avskum? Dom kommer ju till ett folks hjälp. Vad som är däremot sorgligt är hur de folkvalda partier och dess politiker hjälper till och legitimerar Georgiens agerande. Såväl framstå som hycklare och äckel.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1621199.svd

Medlem
Skrivet av Overdose:
Skrivet av dArp:

Jag är nog bland de minst insatta här. Men jag tycker det är lite sorligt att det finns folk som kan sitta och försvara Ryssland som är ett avskum till land.

Ordet korruption fick en ny definition när Ryssland blev Ryssland. Jag vill inte vara rasistisk eller vara fördomsfull, men ryssar är nog de folkslaget jag minst jobbar med.
De jag träffat är fullkomligt socialt missanpassade och ingen serviceinriktning what so ever. Men detta gäller naturligtvis inte alla ryssar.

Jag tycker att det är sorligt att de finns människor som dig.

Det kan man minst sagt säga om dig med.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av VeGeTa_0709:

Och än en gång det är inte Polen som bygger robotsköld för att försvara sig utan USA som sätter upp skölden för att försvara amerikansk mark.

Detta är möjligen off-topic men på vilket sätt försvarar man amerikansk mark med ett robot-försvar i Polen?

USA har ett flertal baser i Europa och runt om i världen. http://www.globalsecurity.org/military/facility/eucom.htm

Så, ABM anläggningen behöver inte nödvändigtvis var i Polens största intresse.

Skriv svar