Läsa till speljournalist

Läsa till speljournalist

Hej FZ!

Jag har precis inlett mitt tredje och avslutande år på gymnasiet, med inriktningen samhälle. Valde denna linje eftersom jag hade absolut ingen aning om vad jag ville bli, och för att den är så pass bred att jag kan läsa vidare till en mängd olika yrken. Nu är det dock hög tid att verkligen tänka igenom vad jag vill satsa på för yrkesinriktning i livet. Känns inte särskilt kul att impulsbestämma när jag har tagit studenten och hamna helt fel...

Mina tankar har velat en hel del kring idén om att bli journalist, då jag gillar att skriva. Jag har dessutom älskat datorspel i princip hela mitt liv, så därför tycker jag att livet som en speljournalist är väldigt lockande. Hur ser egentligen det svenska speljournalistyrket ut idag, är det något värt att satsa på eller bör jag tänka om helt och hållet?


signatur

Mess with the best, die like the rest. ^^

Medlem

Gör det inte. Det är nog inte många som får betalt för att skriva om spel, annat än att få behålla spelen de testar. Än färre kan försörja sig på det.

Bli ekonom istället. Eller snickare kanske. Du hittar nog något. Sedan kan du skriva om spel vid sidan om. Men satsa inte för mycket på det. Ha en annan plan om det ej skulle gå hela vägen.

Tack för svar! Jag förstår det du säger, och det var lite så jag misstänkte... Jag får då helt enkelt fundera vidare, förmodligen blir det något inom teknikens värld


signatur

Mess with the best, die like the rest. ^^

Medlem

Du behöver egentligen ingen utbildning för att skriva om spel, kan vara värt att tillägga. Testa att skicka en ansökan till någon lite mindre sida och hör vad de säger. Värt ett försök

Det får jag ta och göra nästa sommar i sådana fall. Tack för svar, igen (:


signatur

Mess with the best, die like the rest. ^^

FM-guru
F.d. Sisyr

Plugga till något annat. Skriv arbetsprov (recensera lite spel på eget bevåg eller hitta en kul infallsvinkel till ett reportage osv) och skicka in till sidor du är intresserad av. Kan även exempelvis börja blogga om spel och sedan så småningom även visa upp den i din "portfolio".

Medlem

Om du har lockelsen att bli journalist så kan du ju pröva att arbeta som vanlig journalist och sen skriva om spel på sidan om, ta bara inte en annan utbildning för att "du måste", försök issåfall hitta en du verkligen kan tänka dig trivas med, inte bara "ekonom" för att det finns gott om jobb och du får en hög lön.

Skrivet av Athaleos:

Om du har lockelsen att bli journalist så kan du ju pröva att arbeta som vanlig journalist och sen skriva om spel på sidan om, ta bara inte en annan utbildning för att "du måste", försök issåfall hitta en du verkligen kan tänka dig trivas med, inte bara "ekonom" för att det finns gott om jobb och du får en hög lön.

Håller med här, ett bra tips är att bredda sin utbildning och skriva mycket, kan skriva texter helt för dig själv som du senare läser igenom och bryter ner och kan se vad som kan förbättras.

Det är svårt att leva som speljournalist, de flesta jobbar frilans och det är svårt att leva på. De flesta som skriver har ett jobb och skriver på ledig tid, om man nu kan kalla det ledig tid.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar