FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-06-19
Inlägg 0

Det händer ibland att jag läser innehållsförteckningen på produkter i livsmedelsbutiken.
Framförallt läser jag på nya och främmande varor som verkar vara skitmat,
t.ex. Amerikanska BBQ såser, 0% FAT, diverse Hello Kitty mat osv.

Men när jag åt frukost idag råkade jag göra en oväntad upptäckt!
Jag har länge trott att Yoghurt har tjockare konsistens pga, att det är nästan dubbelt
så mycket fett som mjölk, men nej då!

Jag jämnförde tre olika yoghurtar med en vanlig mjölk idag.

Hjordnära - Standard mjölk 3% fett.
Hjordnära - Hallon Rabarber Yoghurt 1,7% fett.
Arla Eko - Mild Yoghurt, Vanilj 2% fett.
Arla Eko - Mild Yoghurt, Naturell 3.8-4.5% fett.

Hallon Rabarber Yoghurten har nästan halva mängden fett som en vanlig mjölk,
men är tjockare i konsistensen! Dvs. Fettmängden avgör inte tjockheten.

Men Hallon Rabarber innehåller däremot majsstärkelse: http://sv.wikipedia.org/wiki/Majsstärkelse

Och pektin:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pektin

Vilket förklarar varför den kan vara så tjock, trots endast 1.7% fett.

Varför använder man då majsstärkelse+pektin, istället för 1-2% mer fett i yoghurten?
Kan det vara för att man får mer pengar för att sälja fett som fett dvs. sälja fettet som grädde?
Allvarligt. Hur många går och häller i majsstärkelse i sin yoghurt där hemma?

Arlas Mild Yoghurt, Naturell 3,8-4.5% fett, innehåller varken pektin eller majsstärkelse.
Den innehåller endast två ingredienser: Högpastöriserad Mjölk och Mild Yoghurtkultur.

Imo, den mest prisvärda yoghurten. Tjock och mumsig konsistens, och få ingredienser dvs. bra kvalitet! Fast den kan tyckas vara lite sur om man är van att äta söta yoghurtar.

Alras Mild Yoghurt, Vanilj 2% fett, innehåller varken pektin eller majsstärkelse.
Den innehåller sex ingredienser, varav en är vaniljextrakt: Högpastöriserad mjölk, mild yoghurt kultur, socker 5%,
mjölkprotein, naturlig arom samt vaniljextrakt.

Enligt mig, den yoghurten med godast smak, men bör skakas väl då den delar sig lätt. Den är dock lite rinnig i jämförelse med den naturella yoghurten på 3,8-4.5% fett.

Hjordnäras Hallon Rabarber Yoghurt 1.7% fett, Innehåller som nämnt pektin och majsstärkelse. Den innehåller nio ingredienser, varav två är frukt: Högpastöriserad mjölk, yoghurt kultur, socker, rabarber, hallon, majsstärkelse, pektin, citronsyra, naturlig arom.

Imo, väldigt söt yoghurt! För söt för min smak, men däremot är den väldigt tjock och krämig.
Den dyraste yoghurten av de tre vi jämnfört. Tråkigt att den både är dyr och förtjockad med majsstärkelse på samma gång. Den innehåller massor av socker så det är inte direkt av diet-själ man äter den här yoghurten.

Hjordnära Standard Mjölk 3% fett. Innehåller 1st. ingrediens: Lågpastöriserad Mjölk.
Imo. Den mjölk som slår alla på fingrarna när det kommer till smak. Den innehåller inga
extra ingredienser utan är bara ren och skär mjölk. Den bästa mjölken i mitt tycke.

Vilka produkter undviker du främst i livsmedelsaffären?

För mig är det "Gille" chokladbollar. Läs innehållsförteckningen!

Gille skrev:
Innehållsförteckning
Socker, margarin (palm-, shea-, kokos-, rapsolja, salt, emulgeringsmedel: glycerider, antioxidant: citronsyra, naturlig arom), havregryn, kokos 8%, kakaoglasyr 8% (härdat vegetabiliskt fett, kakaopulver, emulgeringsmedel: sojalecitin, stabiliseringsmedel: E 492, kan innehålla spår av mjölk), äpplemos (äpple, stabiliseringsmedel: pektin, modifierad stärkelse: tapioka), vetemjöl, äggpulver, kaffearom 1%, konserveringsmedel: kaliumsorbat, mandel, bakhjälpmedel: ammoniumvätekarbonat, natriumvätekarbonat, natriumpyrofosfat, majsstärkelse.

Observera att ev. innehållsförteckning kan ändras av leverantören, och att det alltid är den på förpackningen som gäller.

Med andra ord, knappt någon vanlig/naturlig ingrediens alls! En rent av vidrig produkt, i mitt tycke!

För att, vadå "1% kaffearom"? Kan de inte ens slänga i en droppe naturligt framställd kaffe? Eller kan det vara för att det redan är så pass många artificiellt framställda ämnen i röran, så lite kaffearom flög med?

Enligt mig, borde Gille chokladbollar säljas i leksaksavdelningen som låtsas godis. Det luktar som chokladbollar, det ser ut som chokladbollar, det till och med har samma konsistens som chokladbollar. Men är det chokladbollar? Nej, ät dem inte! Jag kan baka riktiga chokladbollar för ett billigare pris, och av riktiga varor istället. Det tar 10 minuter.

Man bakar chokladbollar med: Kokos, Smör, Socker, Havregryn och Kakao.
Om man vill.. även vanlijsocker och ett par droppar kaffe.

Ingen 4 stycken olika sorters billig skit olja som dessutom härdats till en äcklig blodproppsmargarin, varav bensin, parfymer samt stabiliseringsmedel måste användas för att få det att likna smör.

Efter ett 10-tal artificiella/budget ingredienser så dyker plötsligt äpplemos upp? Hur långt har de experimenterat för att få en så billig skitprodukt som möjligt? Fy och fasa!
Vetemjöl och äggpulver?

Allvarligt. Produkten måste vara ett äckligt slemm innan alla möjliga stabiliseringsmedel är på plats. Gick det ingen vidare att få Palm-Shea-Raps-Kokos margarinet att likna vanligt smör? Jag har aldrig sett den häxblandingen säljas i en vanlig affär iaf!

innehållsförteckning yoghurt-mjölk.jpg

^^ Första inlägget ^^
Famest
Titel Proffs
Registrerad 2004-11-12
Inlägg 2 311

Artificiell mat är framtiden, så det är bara att vänja sig känns det som. Stigande köttpriser/för lite boskap för oss/för mycket boskap för naturen driver forskarna till att försöka göra processen med konstgjort kött billigare och mer effektiv. Det kommer komma en dag då konstgjort (det vill säga "odlat") kött är billigare än "äkta vara", så tidigt som 20 år framåt har jag läst, men det är bara spekulationer, det intressanta är att det faktiskt kommer hända.

Tanken på att äta konstgjort kött låter kanske skumt, men i princip allt vi äter nu för tiden är fullproppat med artificiella ämnen, och jag mår inte sämre för det. Så när ett kilo "labbfärs" kostar 30 kronor och ett kilo äkta köttfärs kostar 500 kronor, då kommer jag nog välja labbfärsen ;).

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 399 medlemmar online. 9 foruminlägg har postats idag.

FZ