Liv efter döden?

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Religiösa är lika korkade som godståg.

Godståg fyller ju dock en funktion som är ganska nödvändig för oss människor...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Crawller:

Religiösa har lätt för att tro på saker.

Thank you for stating the obvious.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Crawller:

Religiösa har lätt för att tro på saker.

Thank you for stating the obvious.

np


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Religiösa är lika korkade som godståg.

mm, kan dom inte inse att det är vi människor som skapat bilden av gud... :evil: klart som korvspad att han på övervåningen inte existerar!


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

GOD JUL xD


signatur

Rawr

Inaktiv

Nej, när man dör kommer man aldrig leva upp igen. Alltså: Det jag menar är, när man dör, så dör man. Finns inget liv efter. Dock kommer det komma fram några stjälar kortsiktigt sagt, men jag är inte 100% säker.

Medlem

Jag tror på det som kommer ske. Vad vet jag inte.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Jag tror, att, vi alla är enade i en energi klump, vem som nu styr denna är ett mysterium i all ända, allt levande så att säga. Och kroppen är såklart en maskin, och när den dör, så går det fysiska medvetandet bort, dvs du vet inte att du är död när du är död, det är bara din energi som är medvetandes, i en spirutell smet :D. I enligheten så att säga. Så om någon av oss dör, så kan du faktiskt skickas över in i en annans kropp och värld på en bråk dels sekund i den fyskiska världen medans din energi har befunnits sig i evigheten, dvs där tiden inte finns, så GUD kan reflektera över vad du har varit med om och sätta dig på en bekväm plats. Så det spelar igentligen ingen roll om vi bara försvinner och det inte finns något efter livet eller om det finns, vi kommer inte vara medvetandes om det som vi är här, för om vi verkligen var medvetandes så skulle nog en jevla massa freaka ut vilket inte är så bra.

Kan påpeka att jag inte tror GUD reflektera om vi har gjort nåt ont eller gott och straffar en

Inaktiv

Ja, jag tror på liv efter detta och jag tror även att de som inte tror på det gör det därför att de är bittra och inte lyckats finna något högre syfte i sitt liv än sinnlig njutning. Tragisk inställning hos tragiska människospillror.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Ja, jag tror på liv efter detta och jag tror även att de som inte tror på det gör det därför att de är bittra och inte lyckats finna något högre syfte i sitt liv än sinnlig njutning. Tragisk inställning hos tragiska människospillror.

Jag förstår inte varför samtal med sin låtsaskompis skulle vara någon slags högre syfte..Man får väl tro vad man vill men påstå att någon inte tror på ett visst sätt skulle vara för att de är bittra eller "mäniskospillror" är en ganska vidrig inställning.
Att inte tro på något som helt saknar bevis eller trovärdighet skulle jag vilja påstå är en ganska sund position.

Medlem

Universum är alldeles för komplex för att vi bara ska försvinna när vi dör.


signatur

AYY LMAO

Inaktiv

Kunde inte bry mig mindre om vad som händer när man dör. Innebär det att man slutar existera så fine. Händer det något annat så blir jag väl bara positivt överraskad.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Universum är alldeles för komplex för att vi bara ska försvinna när vi dör.

Det beror väl på hur du definierar "vi"
Alla komponentar av "oss" kommer ju finnas kvar och omvandlas och till slut bli beståndsdelar av andra former av materia eller energi. Sen om det fortfarande är oss beror väl på hur du definierar "oss".
De atomer som används för att bygga upp din kropp kommer att finnas till och uppfylla andra ändamål men är det fortfarande du? Om du förlorar ett finger, är det tappade fingret fortfarande en del "dig"?

Visst, den energi som går igenom våra hjärnor kommer att finnas i andra former men dessa former kommer inte bära dina tankar minnen eller känslor, det är heller inte samma energi som går runt i ditt huvud hela ditt liv, energi förbrukas och du får ny energi med hjälp av ditt näringsintag.. Så om din "energi" byts ut oräkneliga gånger medan du lever, vad har den för betydelse för dig när du dör? är det då bara den sista sprutten energi som räkas?

Det vi i grund och botten består av kommer ju alltid att finnas kvar men inte nödvändigtvis i en konfiguration som vi skulle acceptera som en levande existens.

Och varför är det så svårt att acceptera? tror vi verkligen våra personligheter är så viktiga för universum?

Det kanske finns en form av medvetenhet vi inte har lyckats mäta än som skulle kunna tolkas som en form av fortsättning, men tills vi har sett bevis eller åtminstone en ledtråd till det är det sundast att avvakta med "tron" på det, men minnen, tankar, personligheter. dessa element är i allra högsta grad fysiska och resultat av biologiska effekter i hjärnan, som efter din död, ej längre är funktionell, så precis som att denna hypotetiska formen av medvetande är okänd för oss, är den del av oss som då skulle "gå vidare" också okänd för oss. Och är det då verkligen "Vi" som går vidare?

Inaktiv
Skrivet av NorthLion:
Skrivet av Mjauv:

Ja, jag tror på liv efter detta och jag tror även att de som inte tror på det gör det därför att de är bittra och inte lyckats finna något högre syfte i sitt liv än sinnlig njutning. Tragisk inställning hos tragiska människospillror.

Jag förstår inte varför samtal med sin låtsaskompis skulle vara någon slags högre syfte..Man får väl tro vad man vill men påstå att någon inte tror på ett visst sätt skulle vara för att de är bittra eller "mäniskospillror" är en ganska vidrig inställning.
Att inte tro på något som helt saknar bevis eller trovärdighet skulle jag vilja påstå är en ganska sund position.

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Inaktiv
Skrivet av anon_98854:

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag ser på religiösa fundamentalister ungefär som med barn. Ni ligger ungefär samma nivå mentalt sett eftersom att barn brukar ha låtsaskompisar och oerhört livlig fantasi. Skillnaden mellan barn och er är att normalbegåvade barn växer upp och börjar tänka mer logiskt och rationellt medan ni ligger kvar på samma nivå livet ut


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av NorthLion:
Skrivet av anon_98854:

Ja, jag tror på liv efter detta och jag tror även att de som inte tror på det gör det därför att de är bittra och inte lyckats finna något högre syfte i sitt liv än sinnlig njutning. Tragisk inställning hos tragiska människospillror.

Jag förstår inte varför samtal med sin låtsaskompis skulle vara någon slags högre syfte..Man får väl tro vad man vill men påstå att någon inte tror på ett visst sätt skulle vara för att de är bittra eller "mäniskospillror" är en ganska vidrig inställning.
Att inte tro på något som helt saknar bevis eller trovärdighet skulle jag vilja påstå är en ganska sund position.

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag förstår varför någon som vill tro på något helt utan bevis tycker det är jobbigt att umgås med folk som tycker om att grunda sin verklighetssyn på fakta. Men om du vill sluta prata med mig så kan jag lova att jag inte kommer att sörja över det.

Inaktiv
Skrivet av amphix:
Skrivet av Mjauv:

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag ser på religiösa fundamentalister ungefär som med barn. Ni ligger ungefär samma nivå mentalt sett eftersom att barn brukar ha låtsaskompisar och oerhört livlig fantasi. Skillnaden mellan barn och er är att normalbegåvade barn växer upp och börjar tänka mer logiskt och rationellt medan ni ligger kvar på samma nivå livet ut

...och dessa kloka ord kommer alltså från samma användare som författade det här fina inlägget: http://www.fz.se/forum/allmant-snack/gah-cravings-160523

Om du använder dig själv som måttstock när du talar om "normalbegåvade barn" så får jag erkänna att jag har väldigt svårt att platsa in i mallen.

Medlem

Reinkarnation tror jag

Inaktiv
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av amphix:
Skrivet av anon_98854:

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag ser på religiösa fundamentalister ungefär som med barn. Ni ligger ungefär samma nivå mentalt sett eftersom att barn brukar ha låtsaskompisar och oerhört livlig fantasi. Skillnaden mellan barn och er är att normalbegåvade barn växer upp och börjar tänka mer logiskt och rationellt medan ni ligger kvar på samma nivå livet ut

...och dessa kloka ord kommer alltså från samma användare som författade det här fina inlägget: http://www.fz.se/forum/allmant-snack/gah-cravings-160523

Om du använder dig själv som måttstock när du talar om "normalbegåvade barn" så får jag erkänna att jag har väldigt svårt att platsa in i mallen.

Jag hoppas att även du - trots allt - förstår att jag i den tråden hade blivit "forum-rapead" eller vad man nu vill kalla det, eftersom det inlägget skiljer sig avsevärt jämfört med mina andra inlägg. Jag menar du verkar ju ändå ha tagit dig tiden att läsa igenom mina gamla inlägg för att på så sätt hitta något att underminera det jag skrev tidigare


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av dddaanne:

Reinkarnation tror jag

Är det vad du "tror" eller är det vad du "hoppas"?
Om det första, finns det något speciellt som leder dig till den tron?

Medlem

Hoppas på det bästa.

Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Mjauv:

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag ser på religiösa fundamentalister ungefär som med barn. Ni ligger ungefär samma nivå mentalt sett eftersom att barn brukar ha låtsaskompisar och oerhört livlig fantasi. Skillnaden mellan barn och er är att normalbegåvade barn växer upp och börjar tänka mer logiskt och rationellt medan ni ligger kvar på samma nivå livet ut

...och dessa kloka ord kommer alltså från samma användare som författade det här fina inlägget: http://www.fz.se/forum/allmant-snack/gah-cravings-160523

Om du använder dig själv som måttstock när du talar om "normalbegåvade barn" så får jag erkänna att jag har väldigt svårt att platsa in i mallen.

Jag hoppas att även du - trots allt - förstår att jag i den tråden hade blivit "forum-rapead" eller vad man nu vill kalla det, eftersom det inlägget skiljer sig avsevärt jämfört med mina andra inlägg. Jag menar du verkar ju ändå ha tagit dig tiden att läsa igenom mina gamla inlägg för att på så sätt hitta något att underminera det jag skrev tidigare

Vare sig ditt konto blivit kapat eller inte, att gräva upp något gammal inlägg med en viss typ av humor är inget motargument. Möjligtvis skulle man kunna se det så om inlägget i fråga sa emot vad ditt mer aktuella inlägg påstod men även då skulle det mycket väl kunna förklaras med "så trodde jag då, inte nu längre".

Nu var det bara ett inlägg med äcklig humor. Jag tyckte inte det var roligt, men det negerar inte för en sekund individens trovärdighet på andra sätt (om det nu hade varit han som skrev inlägget)

Detta är ännu en mental taktik man kan ta till om man håller fast vid en tro utan bevis, som motsäger fakta; gräv upp skit om personen i fråga och använd det som en ursäkt att ignorera allt han/hon har att säga.

Inaktiv
Skrivet av amphix:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Mjauv:

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag ser på religiösa fundamentalister ungefär som med barn. Ni ligger ungefär samma nivå mentalt sett eftersom att barn brukar ha låtsaskompisar och oerhört livlig fantasi. Skillnaden mellan barn och er är att normalbegåvade barn växer upp och börjar tänka mer logiskt och rationellt medan ni ligger kvar på samma nivå livet ut

...och dessa kloka ord kommer alltså från samma användare som författade det här fina inlägget: http://www.fz.se/forum/allmant-snack/gah-cravings-160523

Om du använder dig själv som måttstock när du talar om "normalbegåvade barn" så får jag erkänna att jag har väldigt svårt att platsa in i mallen.

Jag hoppas att även du - trots allt - förstår att jag i den tråden hade blivit "forum-rapead" eller vad man nu vill kalla det, eftersom det inlägget skiljer sig avsevärt jämfört med mina andra inlägg. Jag menar du verkar ju ändå ha tagit dig tiden att läsa igenom mina gamla inlägg för att på så sätt hitta något att underminera det jag skrev tidigare

När någon kallar mig för en religiös fundamentalist och påstår att jag ligger på ett barns mentala nivå så tar jag mig utan problem friheten att ta mig en titt på vad avsändaren är för filur. Hittills vet jag att du gillar MMA, öl och nätpoker samt att du tycker det är kul med prutthumor. Jag skulle ljuga om jag påstod att den mentala bild jag skapat av dig påminner om något annat än en komplett idiot och jo då, det underminerar sannerligen det du skrivit tidigare.

Inaktiv
Skrivet av NorthLion:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Mjauv:

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag ser på religiösa fundamentalister ungefär som med barn. Ni ligger ungefär samma nivå mentalt sett eftersom att barn brukar ha låtsaskompisar och oerhört livlig fantasi. Skillnaden mellan barn och er är att normalbegåvade barn växer upp och börjar tänka mer logiskt och rationellt medan ni ligger kvar på samma nivå livet ut

...och dessa kloka ord kommer alltså från samma användare som författade det här fina inlägget: http://www.fz.se/forum/allmant-snack/gah-cravings-160523

Om du använder dig själv som måttstock när du talar om "normalbegåvade barn" så får jag erkänna att jag har väldigt svårt att platsa in i mallen.

Jag hoppas att även du - trots allt - förstår att jag i den tråden hade blivit "forum-rapead" eller vad man nu vill kalla det, eftersom det inlägget skiljer sig avsevärt jämfört med mina andra inlägg. Jag menar du verkar ju ändå ha tagit dig tiden att läsa igenom mina gamla inlägg för att på så sätt hitta något att underminera det jag skrev tidigare

Vare sig ditt konto blivit kapat eller inte, att gräva upp något gammal inlägg med en viss typ av humor är inget motargument. Möjligtvis skulle man kunna se det så om inlägget i fråga sa emot vad ditt mer aktuella inlägg påstod men även då skulle det mycket väl kunna förklaras med "så trodde jag då, inte nu längre".

Nu var det bara ett inlägg med äcklig humor. Jag tyckte inte det var roligt, men det negerar inte för en sekund individens trovärdighet på andra sätt (om det nu hade varit han som skrev inlägget)

Detta är ännu en mental taktik man kan ta till om man håller fast vid en tro utan bevis, som motsäger fakta; gräv upp skit om personen i fråga och använd det som en ursäkt att ignorera allt han/hon har att säga.

Du får det att låta som att jag kört med argumentum ad hominem för att undvika en logisk rävsax. Varken du eller din gudsförnekande kumpan har framlagt några argument och den tråd jag länkade till var för mig blott en källa till humor - inte ett seriöst debattinlägg. Om man vill kalla andra för idioter så kan det vara en god tanke att inte framställa sig själv som en.

Det är för övrigt inte en "mental taktik" utan en debatt-teknik.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av NorthLion:
Skrivet av amphix:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av amphix:
Skrivet av anon_98854:

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag ser på religiösa fundamentalister ungefär som med barn. Ni ligger ungefär samma nivå mentalt sett eftersom att barn brukar ha låtsaskompisar och oerhört livlig fantasi. Skillnaden mellan barn och er är att normalbegåvade barn växer upp och börjar tänka mer logiskt och rationellt medan ni ligger kvar på samma nivå livet ut

...och dessa kloka ord kommer alltså från samma användare som författade det här fina inlägget: http://www.fz.se/forum/allmant-snack/gah-cravings-160523

Om du använder dig själv som måttstock när du talar om "normalbegåvade barn" så får jag erkänna att jag har väldigt svårt att platsa in i mallen.

Jag hoppas att även du - trots allt - förstår att jag i den tråden hade blivit "forum-rapead" eller vad man nu vill kalla det, eftersom det inlägget skiljer sig avsevärt jämfört med mina andra inlägg. Jag menar du verkar ju ändå ha tagit dig tiden att läsa igenom mina gamla inlägg för att på så sätt hitta något att underminera det jag skrev tidigare

Vare sig ditt konto blivit kapat eller inte, att gräva upp något gammal inlägg med en viss typ av humor är inget motargument. Möjligtvis skulle man kunna se det så om inlägget i fråga sa emot vad ditt mer aktuella inlägg påstod men även då skulle det mycket väl kunna förklaras med "så trodde jag då, inte nu längre".

Nu var det bara ett inlägg med äcklig humor. Jag tyckte inte det var roligt, men det negerar inte för en sekund individens trovärdighet på andra sätt (om det nu hade varit han som skrev inlägget)

Detta är ännu en mental taktik man kan ta till om man håller fast vid en tro utan bevis, som motsäger fakta; gräv upp skit om personen i fråga och använd det som en ursäkt att ignorera allt han/hon har att säga.

Du får det att låta som att jag kört med argumentum ad hominem för att undvika en logisk rävsax. Varken du eller din gudsförnekande kumpan har framlagt några argument och den tråd jag länkade till var för mig blott en källa till humor - inte ett seriöst debattinlägg. Om man vill kalla andra för idioter så kan det vara en god tanke att inte framställa sig själv som en.

Det är för övrigt inte en "mental taktik" utan en debatt-teknik.

Det lät som om du körde med just en sådan rävsax, det kanske du inte gjorde om du nu påstår att det inlägget var av "humor" vilket du kanske borde specificerat, jag såg ingen större skillnad på det inlägget och dina andra inlägg där du antingen kallar folk för "människospillror" eller "mentala kompost-högar" eller som här "idiot".
Mental taktik kallar jag det för att den tillämpas för att undvika att ifrågasätta sin egen tro.

Vad för argument vill du ha? Jag tror inte på Gud. Det är mitt argument. Vill du övertyga mig om att jag har fel så är det upp till dig att demonstrera att Gud finns.

Inaktiv
Skrivet av NorthLion:

Vad för argument vill du ha? Jag tror inte på Gud. Det är mitt argument. Vill du övertyga mig om att jag har fel så är det upp till dig att demonstrera att Gud finns.

För det första: varför i hela fridens namn skulle jag ifrågasätta min tro? Därför att du kallar Gud för "en låtsaskompis"? Eller för att din debile vapendragare kallar mig för fundamentalist?

"Jag tror inte på gud" är inget argument, det är ett påstående.
"Jag tror på Gud därför att jag tror att världen har ett syfte" är däremot ett argument och för övrigt ett av mina egna mest fundamentala för att jag just tror på Gud.

Jag är för övrigt inte speciellt intresserad av att övertyga dig om att Gud finns.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av NorthLion:

Vad för argument vill du ha? Jag tror inte på Gud. Det är mitt argument. Vill du övertyga mig om att jag har fel så är det upp till dig att demonstrera att Gud finns.

För det första: varför i hela fridens namn skulle jag ifrågasätta min tro? Därför att kallar Gud för en "låtsaskompis"? Eller för att din debile vapendragare kallar mig för fundamentalist?

"Jag tror inte på gud" är inget argument, det är ett påstående.
"Jag tror på Gud därför att jag tror att världen har ett syfte" är däremot ett argument och för övrigt ett av mina egna mest fundamentala för att jag just tror på Gud.

Jag är för övrigt inte speciellt intresserad av att övertyga dig om att Gud finns.

Ifrågasätta sin tro är något man vill göra om man vill undersöka om ens tro är sann eller falsk.
Ditt "argument" är inte mycket av ett argument heller. Ett påstående som lett till ett annat. Kan inte bevisa eller åtminstone demonstrera att det du tror stämmer överens med verkligheten har det inget som helst värde, mer än rent spekulativt och även det värdet förbrukas då är låst på just din spekulation.

Du vill inte övertyga mig om att Gud finns, du nöjer dig med att använda din gud som ursäkt att visa högmod och slänga förolämpningar omkring dig.

Inaktiv
Skrivet av NorthLion:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av NorthLion:

Vad för argument vill du ha? Jag tror inte på Gud. Det är mitt argument. Vill du övertyga mig om att jag har fel så är det upp till dig att demonstrera att Gud finns.

För det första: varför i hela fridens namn skulle jag ifrågasätta min tro? Därför att kallar Gud för en "låtsaskompis"? Eller för att din debile vapendragare kallar mig för fundamentalist?

"Jag tror inte på gud" är inget argument, det är ett påstående.
"Jag tror på Gud därför att jag tror att världen har ett syfte" är däremot ett argument och för övrigt ett av mina egna mest fundamentala för att jag just tror på Gud.

Jag är för övrigt inte speciellt intresserad av att övertyga dig om att Gud finns.

Ifrågasätta sin tro är något man vill göra om man vill undersöka om ens tro är sann eller falsk.
Ditt "argument" är inte mycket av ett argument heller. Ett påstående som lett till ett annat. Kan inte bevisa eller åtminstone demonstrera att det du tror stämmer överens med verkligheten har det inget som helst värde, mer än rent spekulativt och även det värdet förbrukas då är låst på just din spekulation.

Du vill inte övertyga mig om att Gud finns, du nöjer dig med att använda din gud som ursäkt att visa högmod och slänga förolämpningar omkring dig.

Ja, man kan ifrågasätta av en mängd olika anledningar, men lika lite som du får mig att ifrågasätta min tro så skulle ett fyllo på stan som skriker "fan gloru på bögjävel" få mig att ifrågasätta min sexuella läggning.

Ett påstående och ett antagande är två olika saker. Jag tror på syfte, du gör det inte. Du tror med andra ord på slump. Kan du bevisa att världen uppstått av en slump? Kan du bevisa att skapelsen saknar en skapare?

Gud är inte "min gud", Gud är Gud. Högmod bär jag på men inte för att jag funnit min tro utan för att Gud belönar mig för min tro. Jag ämnar inte göra dawa på dig därför att
A: jag finner dig osympatisk
B: det här är en olämplig miljö.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av NorthLion:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av NorthLion:

Vad för argument vill du ha? Jag tror inte på Gud. Det är mitt argument. Vill du övertyga mig om att jag har fel så är det upp till dig att demonstrera att Gud finns.

För det första: varför i hela fridens namn skulle jag ifrågasätta min tro? Därför att kallar Gud för en "låtsaskompis"? Eller för att din debile vapendragare kallar mig för fundamentalist?

"Jag tror inte på gud" är inget argument, det är ett påstående.
"Jag tror på Gud därför att jag tror att världen har ett syfte" är däremot ett argument och för övrigt ett av mina egna mest fundamentala för att jag just tror på Gud.

Jag är för övrigt inte speciellt intresserad av att övertyga dig om att Gud finns.

Ifrågasätta sin tro är något man vill göra om man vill undersöka om ens tro är sann eller falsk.
Ditt "argument" är inte mycket av ett argument heller. Ett påstående som lett till ett annat. Kan inte bevisa eller åtminstone demonstrera att det du tror stämmer överens med verkligheten har det inget som helst värde, mer än rent spekulativt och även det värdet förbrukas då är låst på just din spekulation.

Du vill inte övertyga mig om att Gud finns, du nöjer dig med att använda din gud som ursäkt att visa högmod och slänga förolämpningar omkring dig.

Ja, man kan ifrågasätta av en mängd olika anledningar, men lika lite som du får mig att ifrågasätta min tro så skulle ett fyllo på stan som skriker "fan gloru på bögjävel" få mig att ifrågasätta min sexuella läggning.

Ett påstående och ett antagande är två olika saker. Jag tror på syfte, du gör det inte. Du tror med andra ord på slump. Kan du bevisa att världen uppstått av en slump? Kan du bevisa att skapelsen saknar en skapare?

Gud är inte "min gud", Gud är Gud. Högmod bär jag på men inte för att jag funnit min tro utan för att Gud belönar mig för min tro. Jag ämnar inte göra dawa på dig därför att
A: jag finner dig osympatisk
B: det här är en olämplig miljö.

Jag har ingenting att bevisa. Kom inte och berätta för mig vad jag "tror på".
Jag tror inte på en skapare, men jag påstår mig inte veta exakt hur saker och ting kommit till. Det finns teroier och teser som är baserade på nogranna observationer av universum och dessa kan jag acceptera som trovärdiga på grund av metoden man använt för att få fram dem, men jag är fullt medveten om att det imorgon kan komma en ny upptäckt som göra dagens upptäckter irrelevanta.

Tron på Gud kommer inte från tester eller observation utan från tradition och önsketänkande. Den dagen vi upptäcker konkreta bevis på en skapare av universum kanske jag ger det en tanke men just nu fins det inget, och jag har lika stor plikt att motbevisa en gud som jag har att motbevisa Stålmannen, Mumintrollet och Pomperipossa.
Jag tror inte på någon av dem. Ska jag acceptera en kan jag lika gärna acceptera de andra.

Osympatisk? Hur mycket sympati tror du att du kan vänta dig när du träder in i en debatt genom att kalla alla som inte delar din tro för "bittra" och "tragiska mäniskospillror" för att sedan gå vidare och slänga ur dig ord som "mentala komposthögar", "debil" och "idiot" när det värsta någon har kallat dig är "barnslig", och det efter att du inlett med dina trevliga förolämpningar.

Jag vet inte om du har några positiva egenskaper över huvet taget men du har sannerligen inte visat upp några här.

Jag har ingenting emot att diskutera existens med religiösa människor, jag har haft många sådana diskutioner i det förflutna, men ditt uppträdande finner jag rent vedervärdigt varesig det kommer från en teolog, ateist eller satan själv.

(EDIT: ett par felstavningar)

Inaktiv
Skrivet av NorthLion:

Jag har ingenting att bevisa. Kom inte och berätta för mig vad jag "tror på".
Jag tror inte på en skapare, men jag påstår mig inte veta exakt hur saker och ting kommit till. Det finns teroier och teser som är baserade på nogranna observationer av universum och dessa kan jag acceptera som trovärdiga på grund av metoden man använt för att få fram dem, men jag är fullt medveten om att det imorgon kan komma en ny upptäckt som göra dagens upptäckter irrelevanta.

Du gör påståenden om skapelens betingelser - du har lika stor bevisbörda som någon annan och är förstås lika oförmögen som någon annan.
Vilka "teorier" och "teser" är det du avser? Big Bang? Vet du något om de här "noggranna observationerna" som du förlitar din världsbild på?

Du tror inte på en skapare. Har universum ingen skapare så har det heller inget syfte då ett syfte förutsätter en medveten handling. Finns inget syfte så återstår slump. Med andra ord: du tror på slump.

Skrivet av NorthLion:

Tron på Gud kommer inte från tester eller observation utan från tradition och önsketänkande. Den dagen vi upptäcker konkreta bevis på en skapare av universum kanske jag ger det en tanke men just nu fins det inget, och jag har lika stor plikt att motbevisa en gud som jag har att motbevisa Stålmannen, Mumintrollet och Pomperipossa.
Jag tror inte på någon av dem. Ska jag acceptera en kan jag lika gärna acceptera de andra

Ditt snack om var Gudstro har sitt ursprung är rent larv. Du snackar bara en massa skit om saker som du inte har en aning om. Sådan är gudsförnekaren idag, sådan var han igår och sådan är han troligen imorgon också. Men häckla på du - det är ungefär vad du klarar av.

Skriv svar