Liv efter döden?

Medlem

För att svara på Topic.

Nej jag tror inte på livet efter döden eftersom det inte finns något.

Är man död så är man död och inget mer,
Vill man tror på ett liv efter döden varsegod berör mig inte.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Undrar i bland hur mycket kristna läser bibeln, Blundar ni bara när det står nått ni inte håller med om?
Behöver bara spendera några minuter i den heliga skriften för att hitta dom här godbitarna

Skrivet av Bibeln:

Om en man träffar en orörd flicka som inte är trolovad och förgriper sig på henne och de ertappas när han ligger med henne,

skall mannen som låg med henne ge femtio siklar silver till flickans far. Han skall sedan gifta sig med henne, eftersom han har lägrat henne, och får inte skilja sig från henne så länge han lever.

så enligt gud skall en kvinna som blir våldtagen tvingas gifta sig med honom? Tycker folk verkligen att det är rätt?
eller varför inte den här?

Skrivet av Bibeln:

Ingen som har fått testiklarna krossade eller lemmen avskuren får upptas i Herrens församling

fan först bollarna avskurna sen utkastad ur guds församling :\

Rasist är han den där gud också

Skrivet av Bibeln:

Ingen av blandad härkomst får upptas i Herrens församling; inte ens hans efterkommande i tionde led får upptas där.

sen min nya favorit 5 mose boken kapitel 8, låter som nått taget ur nazi propaganda!

Skrivet av Bibeln:

Han skall ge deras kungar i ditt våld, och du skall utplåna deras namn från jorden. Ingen enda kan hålla stånd mot dig; du kommer att göra slut på dem

bara ett litet smakprov alldelles för mycket för att postas i sin helhet här men han verkar som en riktigt schysst kille den där Gud.

Nej Richard Dawkins sa det nog bäst:

Skrivet av Richard Dawkins:

The god of the Old Testament has got to be the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it, petty, vindictive, unjust, unforgiving, racist, an ethnic-cleanser urging his people on to acts of genocide.


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem
Skrivet av EliasN:

Som sagt, riktigt så enkelt är det inte. Det krävs mer än anpassning flera gånger för att få makroevolution.

Nej, det är precis det makroevolution är.
Ett addendum: I regel kräver makroevolution många generationer.
Borde ha stått med från början.

Men då åker vi tillbaka på tidsaspekten, som du av någon anledning avfärdar som nonsens (fick ingen riktig klarhet i varför).

Skrivet av EliasN:

Om jag nu har uppfattat dig rätt så betyder att om man inte tror att allt levande har en levande föregångare så är man dum i huvet. Men jag tror inte jag har uppfattat dig rätt.

Så du anser inte att en häst måste framkomma från en annan häst (byt ut mot valfri annan levande varelse om du inte gillar hästar)?
Var ifrån kommer då sagda hästar, en pinne?

Skrivet av EliasN:

Det jag menar är: kan verkligen ett träd leva i flera miljoner år utan att växa och utan att förmultna eller förstöras?

Detta har aldrig heller påståtts?


signatur

Space for rent.

Inaktiv

"Pingströrelsen i Sverige hade 2004 nästan 90 000 medlemmar i 485 olika församlingar - av dessa är 251 organiserade i Riksföreningen Pingst - fria församlingar i samverkan (Pingst FFS)."

hahahaha pingst ffs
hilarious

(ta inte illa upp)

är du sionist btw?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Religion är en sjukdom som sprider sig bland svaga människor för att styra och förhindra utveckling...

Om 2000 år kommer säkert folk att skratta åt kristendom etc. som vi gör åt gamla religioner nu, fast då kommer säkert folk att ha någon ny religion att fästa sig vid. Allt handlar ju om rädslan för döden, de är så paralyserade vid den känslan att de inte vågar tänka själv vad som kommer härnäst utan lyssnar på någon annan som säger något som låter bra "Du kommer fortsätta leva om du ger upp detta, ditt enda liv, mot några falska löften". Tycker det är så förbannat fult att lura folk att inte leva sina liv som de vill utan med fasta regler och annan galenskap.

Inaktiv

äh, det går i vågor.. det har inte alltid vart kyrkan som haft mest makt och opinion.. ta romantiken som exempel


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Hahahah roligaste tråden tack EliasN hahah.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av EliasN:

Visst vet du förresten av Ismael är anfader till araberna?

jag vet att ni säger det ja

en sak jag tänkte på, du är alltså pingstvän. om du levde "förr i tiden" skulle du ses som satans bästa kompis av statskyrkan (protestantisk eller katolsk spelar ingen roll i det sammanhanget), hur ser du på det? de läste ju samma bok, hur kommer det sig att de hade så "fel"? jag tänker på saker som att tala i tungor och annat som en "vanlig" kristen skulle se som svartkonst.

sen har jag en liten fråga om andra religioner, hur ser du på islam. grunden är ju väldigt lik, och som kristen måste man ju ändå svälja judendomen med hull och hår så då kan man väl lika gärna ta till sig islam? muslimerna erkänner ju iaf till viss del er herre jesus, något som judarna absolut inte gör.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Kasta inte pärlor till svinen. Nä, jag ska inte göra. Egentligen förstår jag inte varför jag ibland envisas med att diskutera med de sarkastiska och ironiska. -.-

Nu gömmer du dig bakom din gud igen. Skriv det du egentligen vill, att jag är en jobbig jävel. Döm mig!

Fast det kan du ju inte göra, då går du väl emot din allsmäktige beskyddare? Det är honom som skall döma mig, eller hur?
Jag var inte ironisk. Jag vill verkligen veta. Hur kan gud hjälpa mig?
Hur kan han fylla de hål som finns?(Det där låter verkligen fel)

EDIT: Efter att ha sett dokumentären igår, Jesus Camp, mådde jag allvarligt talat dåligt. De tvångsdoktrinerade barn i samma anda som barnen i Hitlerjugend drillades. Fruktansvärt vansinne, hur kan detta tillåtas? Är inte hela grejen med barn att låta dem utvecklas, se och lära, och själva avgöra vad som är rätt och fel? Seriöst, detta jävla behov av att hela tiden pracka på andra sin skit. Det finns inget hopp för mänskligheten, nästan så jag hoppas på att den utrotas snarast möjligt.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Eftersom att jag inte är särskilt insatt i den judiska kulturen så avstår jag från att svara på den frågan.

Den judiska kulturen? Det är för i helvete i din heliga bok det står i!?

Skrivet av EliasN:

Varför är de då ihop med någon annan? Och varför i hela friden skiljer de sig inte och sticker? Att ha flera kärleksförhållanden samtidigt är sjukt.

Så om man träffar någon på stan bör man först ringa äktenskapsrådgivaren och begära skiljsmässopapper innan man går hem till personen i fråga? Det är nog bäst att du går till din lokala Pub och informerar alla om detta.

Skrivet av EliasN:

Jag tror på det som står i Bibeln och jag lever med Gud. Så enkelt är det. Vi ska inte bekymra oss om alla lagar i Bibeln. Lagen dödar men anden upprättar. Det är så att om man försöker följa lagarna hårt så försvinner till slut den heliga anden ut ur bilden. Men om vi lever i anden behöver vi inte bry oss om lagarna på samma sätt, så länge vi inte gör fel med flit.

Nu flyr du undan och gömmer dig bakom det övernaturliga molnet. Att du inte kan förklara varför vissa lagar ska följas och andra inte stöder bara min teori om att ni följer de lagar som passar er själva bäst. Att tala om för andra hur de ska leva sina liv är ju jävligt enkelt, men när det kommer till en själv så ska man inte behöva ha några lagar på sig, som t.ex att man inte får ha samlag i icke-produktiva sysslor, som det står i Bibeln. Du hyllar ju sex i ditt inlägg, din Gud har förbjudit det i njutningen, som han har förbjudit homosexualitet. Varför ska inte du behöva följa lagarna som gäller dig och varför är du så het på gröten vad gäller lagar där andra ska ändra på sig? Dubbelmoral kanske? Egoism? Trångsynhet?

Skrivet av EliasN:

Jo faktiskt.

Lägg gärna fram dina argument mot homosexuella då. När du ändå är i farten kan du ju förbjuda ensamstående och sterila människor också, din statistikkåta demograf.

Skrivet av EliasN:

Onani är egentligen fel, men exakt varför vet jag faktiskt inte. Jag måste läsa på lite mer om det.
Skyddat sex? Jag ser inget fel i det. Jag vet inte heller varför Gud har gjort fortplantningssystemet som han har gjort det, det enda jag vet är att han har gjort det så att sex ska vara skönt. Det är något fint men som numera har blivigt väldigt fördärvat i och med medier, porr och annat.

Kika några rader upp för svaret om sex.

Men kan du leva med tanken på att en miljon potentiella människor har offrat sig för din skull?

Skrivet av EliasN:

Det begås redan illegala aborter och om aborter förbjöds skulle antalet aborter sjunka väldigt starkat.

Det finns inga bevis för det. Du måste inse, vill en kvinna göra abort så gör hon det, vare sig det är legalt eller illegalt. Att förbjuda abort leder till att staten inte har någon kontroll över hur många aborter som begåtts. Man kan alltid göra aborter hos läkare som inte följer reglementet eller utomlands.

Skrivet av EliasN:

På 30 år, sedan fri abort infördes i Sverige, har mer än en miljon ofödda människor avrättats. 1 000 000 svenskar har blivit dödade. Fattar du hur mycket det är?

Källa? Du har nämligen påstått precis att var tredje svensk kvinna har gjort abort. Sannolikheten för att din mamma gjort det är alltså 33%, enligt din egna statistik.
Sen är det där en fis i rymden om du jämför med hur många döda religionen orsakat i heliga krig, avrättningar mot oliktänkande, förföljser o.s.v.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Rissan:

Han är en av huvudpersonerna i en religion som hette Mithraism. Man vet inte så jätte mycket om religionen dock.

Här är några fakta om Mithras:
Han sändes till jorden som en dödlig.
Han dog för våra synder, men kom till liv igen den följande söndagen.
Han föddes som son till en oskuld den 25:e december.
Han hade 12 apostlar som han hade en sista måltid med innan han dog.
Högkvarterteret för religionen låg i Vatikanen, på vatikan kullen.
Han avbildades ofta med en gloria över huvudet.

Låter det bekant?

Finns mycket mer men orkar inte dra allt just nu.

Antingen så är det kristendomen med ett annat namn, eller så är det en förfalskning, som t.ex. Jesus från Sibirien. Du kanske hört talas om han?
Det är en sibirisk kille som lever idag och påstår att han är messias. Han har ett antal anhängare och alla anhängare ska leva utan några som helst bekvämligheter samtidigt som han själv och hans familj lever överdådigt.

Nej det är inte kristendomen med ett annat namn, eller en förfalskning, religionen var verksam mellan 200-100 f.k och 400-500 a.d. Till en början var det mest romerska soldater som trodde på det men det spred sig sen till resten av det romerska foket.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Hwergelmer: det verkar som kristen sionism är rätt vanligt i pingskyrkan, alltså tvivlar jag på att dom har något emot judar.. but idunno

Chief Red Cloud: flera i svenska pingskyrkan kallar sig tydligen evangelister... alltså samma sak som i dokumentären


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

Hwergelmer: det verkar som kristen sionism är rätt vanligt i pingskyrkan, alltså tvivlar jag på att dom har något emot judar.. but idunno

det tror jag inte heller att de har, har jag sagt något annat?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

varför kan allt inte vara slut? det kanske inte händer nånting, du dör och sen är du inte vid medvetandet att uppfatta vad som händer.

visst känns det tryggt när man tänker "ja när jag dör kommer jag till en annan plats" men tänk om det inte händer ett piss?
detta gör mej varken mer eller mindre rädd för döden dock

Inaktiv

Det är intressant att se hur EliasN gång på gång avslöjar sin felande logik och sin navia inställning för att kunna försvara och hålla kvar vid sin tro. Jag antar att jag borde tacka honom för att han så öppet visar vilka tankar som rör sig i huvudet på likasinnade.

Angående dokumentären Jesus Camp som visades igår på SVT 2 så blev jag väldigt upprörd över det jag såg. Jag tycker så synd om barnen som drabbas av denna systematiska indoktrinering. De vuxna som utför dessa övergrepp jämställer jag gärna med pedofiler. Jag saknar ord...

Världen behöver fler ateister.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Inaktiv

wiseguy: Vad gjorde de vuxna? Dop tycker jag är indoktrination bara det. Döper man sitt barn så väljer man trosuppfattning åt det, något jag aldrig tänker göra om jag får barn. Värre är väl kanske judendom och islam där omskärelsen finns kvar livet ut.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Youtube-proffs

Den dagen den sorgen, livet efter döden är inget ja orkar bry mig om just nu, de blir säkert bra.
Sån dära rekaraktion eller va de heter hoppas jag inte på, med tanke på hur världen ser ut!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Livet vi lever i idag kan ju bara vara en dröm. Bara så sent som i natt hade jag en dröm som kändes så jävla verklig, så de kan ju vara de vi upplever just nu, en verklig dröm. Sen när du dör så vaknar du upp ur en dröm och fortsätter ditt liv som vanligt.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Livet vi lever i idag kan ju bara vara en dröm. Bara så sent som i natt hade jag en dröm som kändes så jävla verklig, så de kan ju vara de vi upplever just nu, en verklig dröm. Sen när du dör så vaknar du upp ur en dröm och fortsätter ditt liv som vanligt.

Matrix?

Youtube-proffs
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Mahone:

Livet vi lever i idag kan ju bara vara en dröm. Bara så sent som i natt hade jag en dröm som kändes så jävla verklig, så de kan ju vara de vi upplever just nu, en verklig dröm. Sen när du dör så vaknar du upp ur en dröm och fortsätter ditt liv som vanligt.

Matrix?

Exakt? så allt du känner, alla du känner, alla du pratar med är en dröm?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av SkarZnik:

wiseguy: Vad gjorde de vuxna? Dop tycker jag är indoktrination bara det. Döper man sitt barn så väljer man trosuppfattning åt det, något jag aldrig tänker göra om jag får barn. Värre är väl kanske judendom och islam där omskärelsen finns kvar livet ut.

Om du inte såg programmet rekommenderar jag att du gör det om du kan, kanske går i repris. Det är bättre än att jag ska försöka förklara det som visades.

Jag håller med dig angående dop, jag och min fru tänker inte döpa våra barn om vi får några. Jag misstänker att många (åtminstone i Sverige) väljer att döpa sina barn av tradition snarare än av tro, en tradition som jag inte vill föra vidare.

Jag kan väl tillägga att vi inte gifte oss kyrkligt heller, utan borgerligt (i Stockholms stadshus).


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Inaktiv

Hwegelmer: försökte bara svara på din fråga du ställde till honom

ang dop så får man väl ta det för vad det är.. mumbojumbo och lite vatten på huvudet.
jag blev inte döpt när jag föddes för min farsa krävde att jag skulle "slippa" det.. ärligt talat hade det kvittat.
när jag var i ålder för konfirmation (och var stark ateist) döpte jag mig för att få konfirmera mig med mina kompisar för å se wzp, och ha lite insideinfo typ.. och det var hjärntvätten jag hade räknat med.
var fan läskigt å se några av mina vänner bli kristna.
gick genom det ändå för gjorde ju lite kul grejer med kompisarna som tog det lite lättsammare, och för att far- & mormödrar skulle dö glada.. big deal liksom
sa t o m med prästen när han frågade mig, att jag var ateist och tycker det var hjärntvätt.. han hotade med att inte konfirmera mig

edit: jesus camp finns på alla fildelningsställen.. e ba å fixa där


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

prikk, ok jag undrade ju mest över islam, med judarna känner jag mig ganska säker på att det är som du sa


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

yeah.. det finns dock en väldans massa kristna grupper som är antisemiter
världen är en sandlåda och alla ungar gråter, kan man säga


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Avstängd

Egentligen är det ganska meningslöst att hålla på och diskutera eftersom vi inte kommer fram till något. Vissa undrar varför jag lägger tid på att prata med dem som inte lyssnar. Det undrar jag också. Men jag ska ta och fråga på några Bibelfrågor så gott jag kan, sen får det räcka.

Jag vill att alla läser det kommande stycket, för jag kollade runt lite i Bibeln för att hitta grejer om äktenskapet och jag hittade lite intressanta grejer som jag antecknade. Samtliga texter kommer från Handbok för Livet, en bra Bibelversion med förklaringar till det mesta (halva sidorna är förklaringar och kommentarer till verserna, sedan finns det även en del faktarutor och sånt).

Skrivet av Handbok för Livet:

Äktenskapet
1 Mosebok 2:18-24 Äktenskapet är Guds idé.

1 Mosebok 24:58-60 Överlåtelse, vilja och beslutsamhet är nödvändigt för ett lyckligt äktenskap.

1 Mosebok 29:10-11 Förälskelsen är betydelsefull.

Jeremia 7:34 Ett äktenskap ska vara präglat av glädje.

Malaki 2:14-15 Äktenskapet är den bästa miljön för att fostra barn.

Matteus 5:32 Otrohet tar död på det förtroende som är grunden för varje sunt förhållande.

Matteus 19:6 Äktenskapet är livsvarigt.

Romarbrevet 7:2-3 Inget annat än döden bör kunna skilja äkta makar åt.

Efesierbrevet 5:21-23 Äktenskapets grund är kärlek utryckt i handling, inte känslor.

Hebreerbrevet 13:4 Äktenskapet är gott och hedervärt.

---

[Det nedanstående är det viktigaste, egentligen.]

Vad innebär "Lagen"?
I "Lagen" ingår bland annat de bud och lagar vi finner i Gamla testementet. När Paulus säger att icke-judar inte behöver vara bundna av dessa lagar menar han inte att de i sin helhet är utan betydelse för oss idag.

Nu lämnar vi den här diskussionen då den egentligen inte hör till ämnet och då jag inte ser någon mening i att fortsätta. Ha det bra.

Edit: Just ja, måste svara på frågan om jag är sionist också. Ja.
Israeliterna är Guds utvalda folk, och då är det dumt att vara kristen och anti-semitist (det är dumt annars också, men det är extra dumt om man är kristen. Dessutom så är alla människor lika värda, så hur kristna kan nedvärdera andra, och dessutom israeliter är ett mysterium för mig).

Inaktiv

hrm... snygg escape där, "ignorera allt jobbigt som står i gamla testamentet för.. eh.. det är utan betydelse för oss idag.. men det nya testamentet! det har betydelse!"


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Avstängd

Vadå ignorera allt jobbigt? Jag ignorerar ingenting.

Men det är så att GT tillhör det gamla förbundet och NT tillhör det nya förbundet. Det gamla förbundet var bara för israeliter, men det nya förbundet där Jesus har förlåtit våra synder är alla som har tagit emot förlåtelsen med i.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Egentligen är det ganska meningslöst att hålla på och diskutera eftersom vi inte kommer fram till något. Vissa undrar varför jag lägger tid på att prata med dem som inte lyssnar.

Inte lyssnar va det ja, går lite år båda hållen eller hur? Mer åt det ena än det andra.....


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

börjar tro att en del här inne driver med andra.


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar