Liv efter döden?

Nu tycker jag att ni/du går för långt. Vet inte ens vad du menar med det där men du borde göra det VÄLDIGT klart vad du menar när du skriver sånt där. Castor insinuerade att kristna var dårar, fair enough. Det kan jag ta. Men när du sedan bygger vidare på det och berättar detta sjuka. VAD menar du då?

Skrivet av RoGGe:
Skrivet av CastorFiber:

Vetenskapen har bevisen, religionen har alla dårarna. Vem är du?

På tal om dårar. Läste om nån tant som nyligen torskat ordentligt. Tydligen hade hon torterat sina 3 fosterbarn under hela deras uppväxt för att hon var övertygad om att de var besatta av djävulen. Tvingat dom dricka sitt eget urin, äta spyor, missahandlat dom, låst in dom, osv...

Justja, hon tillhör "Jehovas Vittnen"

Medlem

Jag tycker att det är väldigt tydligt vad som åsyftas?

Jag tror ibland att de som inte har behovet av att tro är de som mår bäst. Fundera, filosofera, gör vad ni vill - men inse att det i slutändan alltid landar på oss själva att skapa ett bra liv!

Så ut med er och titta på vårsolen - snart är det sommar och alla människor (läs flickor) blir vackrare igen (läs mindre påklädda)

Edit: typo

Inaktiv

Alltid lyckas man få någon att räta på ryggen och spänna ut bröstet

Poängen är inte att religion är ett fundament för onda handlingar. Poängen är att den krävs en speciell typ av person för att på fullaste allvar tro att sina fosterbarn är besatta av djävulen.

Ungefär som arrogans är ett kriterium för att vara ledare men inte för att bli ledare, är naivitet ett kriterium för att vara religiös men inte för att bli religiös.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Varför leva livet i rädsla för att göra minsta misstag och tvingas ta hissen ner till undervåningen? Varför inte bara leva livet som du själv vill göra? Va snäll mot din medmänniska, gör sen bara vad du själv vill göra och inte vad andra vill att du ska göra. It's that simple.

Kom att tänka på ett citat från en artikel jag läste för en tid sedan:

"Life is not a journey to the grave with the intention to arrive safely in a pretty and well-preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming: Wow!! What a ride!"


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av wiseguy:
Skrivet av Rissan:

Varför leva livet i rädsla för att göra minsta misstag och tvingas ta hissen ner till undervåningen? Varför inte bara leva livet som du själv vill göra? Va snäll mot din medmänniska, gör sen bara vad du själv vill göra och inte vad andra vill att du ska göra. It's that simple.

Kom att tänka på ett citat från en artikel jag läste för en tid sedan:

"Life is not a journey to the grave with the intention to arrive safely in a pretty and well-preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming: Wow!! What a ride!"

Precis! Fast istället för att som killen i artikeln upptäcka detta när man är 30 tänker jag börja i år


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

hmm.
jaaaa vad ska man säga. önsketänkade är väl det enda vettiga ^^

jag tror/hoppas/vill (som så många andra säkert) att man hamnar i ett evigt stadie utav lucida drömmar. rätt chillat.

Medlem
Skrivet av wiseguy:

Kom att tänka på ett citat från en artikel jag läste för en tid sedan:

"Life is not a journey to the grave with the intention to arrive safely in a pretty and well-preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming: Wow!! What a ride!"

Det absolut bästa jag läst på länge! Man skulle bara lägga till ett ..."and I wonder what is about to happen now?"

Medlem
Skrivet av Dave The Slave:

Castor. Vad tror du på då?

Dave - som äter chokladglass och tror på en god Gud

Jag tror på det som kan härledas, jag tror på logik och sannolikhet och sunt förnuft. Religion har oftast inga av dessa ingredienser.

Skrivet av Dave The Slave:

Castor insinuerade att kristna var dårar, fair enough. Det kan jag ta.

Jag har absolut inget emot en troende människa, tvärtom vet jag oftast precis vart jag har denna person... vad jag ville peka på vad att jag inte förstår HUR man kan gå genom livet utan att komma på hur dumt det är.

Jag gick i scouterna via kyrkan, jag gick i söndagsskola, jag konfimerades, läst tre år på en skola ägd av missionsförbundet... Lite som när man pluggar, pluggar och pluggar och inser att ju mer man lär destå mindre inser man att man vet. Ju mer jag tänker på, läser om och pratar med folk om gud ju mer säker blir jag på min sak.

Men, som han sade... Ignorance is bliss. Det man inte vet har man inte ont av ungefär.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

På tal om dårar. Läste om nån tant som nyligen torskat ordentligt. Tydligen hade hon torterat sina 3 fosterbarn under hela deras uppväxt för att hon var övertygad om att de var besatta av djävulen. Tvingat dom dricka sitt eget urin, äta spyor, missahandlat dom, låst in dom, osv...

Justja, hon tillhör "Jehovas Vittnen"

Jehovas vittnen tror inte på att människan kan bli besatt av djävulen.. möjligtvis demoner, som "arbetar" för Satan, som de kallar honom.

Lämna gärna en källa så man kan granska påståendet.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Dave The Slave:
Skrivet av Evercast:

Du är en samling celler, en koloni av olika celler som utför olika funktioner och samarbetar i ett kollektiv och när de dör så dör du. Läs om den Portugisiska Örlogsmaneten om du vill få en bild av vad jag menar.

Låter ju inte vidare roligt... Vad är mening med livet då då?

Dave - som tvivlar bland och funderar på mycket men tror på en god Gud

Ganska enkelt om man tänker på det. Meningen med konceptet 'liv' är att inte dö. Döden är motsatsen till livet. Eftersom allt levande slutligen dör så måste livet föras vidare och det naturliga sättet för det är via fortplantning. Det betyder inte att meningen med livet är att producera en avkomma, det är bara ett sett att hålla sig själv levande (på genetisk nivå) i en annan individ.

Vad meningen är med ditt liv är det ingen som bryr sig om. Du är du och lever just nu. Om du vill spendera hela livet i soffan och glo på TV eller göra nånting helt annat, det är upp till dig. Det finns ingen gyllene mall eller handlingsplan över vad en varelse ska göra med sitt liv. Så länge man är vid liv så uppfyller man meningen med sin existens.

Man ska inte komplicera saker i onödan.

Eftersom jag inte är kristen tror jag att jag hamnar i Asgård. Om jag hamnar i Valhall eller Gimle återstår att se förhoppningsvis har jag ett par år kvar åtminstone.


signatur
Medlem

Jag tror det finns död efter livet. Inte tvärt om.

Inaktiv
Skrivet av rzr42:

Jag tror det finns död efter livet. Inte tvärt om.

Haha. Jag måste hålla med.

Medlem

Men det finns väl också död i livet?

Medlem
Skrivet av rzr42:

Jag tror det finns död efter livet. Inte tvärt om.

Men finns det död före livet?
Var vi döda innan vi levde?
Är det någon som bryr sig?

Många frågor.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Inaktiv
Skrivet av IronHide:
Skrivet av rzr42:

Jag tror det finns död efter livet. Inte tvärt om.

Men finns det död före livet?
Var vi döda innan vi levde?
Är det någon som bryr sig?

Många frågor.

Skälet till att vi öht existerar är att en massa jäkla atomer av något skäl blev kooperativa och villigt satte ihop sig till det som är oss. Varför? Tja, världen är väldigt komplex.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av SkarZnik:
Skrivet av IronHide:
Skrivet av rzr42:

Jag tror det finns död efter livet. Inte tvärt om.

Men finns det död före livet?
Var vi döda innan vi levde?
Är det någon som bryr sig?

Många frågor.

Skälet till att vi öht existerar är att en massa jäkla atomer av något skäl blev kooperativa och villigt satte ihop sig till det som är oss. Varför? Tja, världen är väldigt komplex.

bara gud vet?


signatur

thank you, come again

Medlem

Liv efter döden? knappast....

Som har sagts innan, om nu gud är så otroligt mäktig, varför löser han inte alla våra problem?
Att tro på nåt som jag varken kan se eller röra låter inte särskilt vettigt.

Skrivet av Rissan:

Nu måste jag tyvärr ta till en svordom: Men hur i helvete kan det ha med fri vilja att göra? Dom väljer ju knappar själva att svälta.

[quote=EliasN]Nä, det är tragiskt att de är utsatta, men det är en effekt av den fria viljan, tyvärr.

Tur att du inte sa det där i min närhet. Du kan väl hälsa din gud att han är en patetisk nolla, eller vänta lite, du har ju inte sett han så det blir nog lite svårt o prata me han o.O . Oh jag är så trött på alla religösa muppar.
Det värsta är att du verkligen tror på det, du ecklar mig, religioner/n kommer att förgöra jorden tillslut.

Rädda jorden, förgör religionen.

Inaktiv

På tal om ingenting såg jag ett roligt citat med tanke på vad som diskuterats i tråden: "Arguing with a christian is like playing chess with a pigeon; he knocks down the chessmen and shits on the board, and on the top of that he thinks that he won and flies back to his swarm to tell about it."

Frgr: Men så kan man inte heller resonnera. Visst, både religioner och nationer har varit anledning till konfrontation mellan människor, men att tvinga folk att sluta tro är kanske lite dumt. Däremot tycker jag att man måste ge vetenskapen mera utrymme eftersom det i högsta grad kan förändra religionernas auktoritet, och det är religionernas auktoritet som är det farliga i spelet.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Skrivet av SkarZnik:

På tal om ingenting såg jag ett roligt citat med tanke på vad som diskuterats i tråden: "Arguing with a christian is like playing chess with a pigeon; he knocks down the chessmen and shits on the board, and on the top of that he thinks that he won and flies back to his swarm to tell about it."

Frgr: Men så kan man inte heller resonnera. Visst, både religioner och nationer har varit anledning till konfrontation mellan människor, men att tvinga folk att sluta tro är kanske lite dumt. Däremot tycker jag att man måste ge vetenskapen mera utrymme eftersom det i högsta grad kan förändra religionernas auktoritet, och det är religionernas auktoritet som är det farliga i spelet.

Exakt George bush tror ju han är på ett heligt korståg. Också därför han vägrar "strongarm" Israel till att leva ifred


signatur
Medlem

Men när man dör, så flyger man ut ur sin kropp, högt upp i skyn ser man ljuset. Ahh, frid tänker man. Men så helt plötsligt dras man blixtsnabbt tillbax till kroppen (ja, vad annars?). Vad berodde det på? Jo, jävlarna gjorde en återupplivning. (bara om möjligt.) Attans!

Medlem
Skrivet av CoolOn:

Men när man dör, så flyger man ut ur sin kropp, högt upp i skyn ser man ljuset. Ahh, frid tänker man. Men så helt plötsligt dras man blixtsnabbt tillbax till kroppen (ja, vad annars?). Vad berodde det på? Jo, jävlarna gjorde en återupplivning. (bara om möjligt.) Attans!

Aha, som med Urekorren i Ice Age 2, lycklig och glad efter att nyligen kommigt till himmelen.
Bara för att bli dragen därifrån för att någon jävel återupplivar honom.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Citat:

Religion is the human response to being alive and having to die.

- F. Forrester Church


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Avstängd

Att leva som kristen handlar inte om att längta efter att dö och komma till himlen. Att leva som kristen handlar om att prisa Gud och visa den rätta vägen för alla andra.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Att leva som kristen handlar inte om att längta efter att dö och komma till himlen. Att leva som kristen handlar om att prisa Gud och visa den rätta vägen för alla andra.

Bara det att "alla vi andra" inte vill höra vad kristna anser vara den rätta vägen. Behåll den för er själva istället.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Att leva som kristen handlar inte om att längta efter att dö och komma till himlen. Att leva som kristen handlar om att prisa Gud och visa den rätta vägen för alla andra.

Vem avgör vad som är den rätta vägen?

Enligt mig är den rätta vägen när ni sitter i era enklaver och är hur pinsamt konservativa ni önskar och lämnar lagstiftningen ifred från eran moraliserande galla.

Inget illa ment, men jag tycker inte om fundamentalt kristna människor som vill ha en lagstiftning grundat på deras egna tvivelaktiga syn på människor.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Många kristna (även andra religoner) anser sig vara moraliskt överlägsna icke religösa, vilket bara är rent BS och som inte har ett uns sanning i sig.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd

Moraliskt överlägsna? Jag påstår inte att jag är moraliskt överlägsen. Men det är svårt, som icke troende, att säga var moralen kommer ifrån. Om vi nu är djur - vad är det då som säger att vi inte ska döda varandra?

"Bara det att "alla vi andra" inte vill höra vad kristna anser vara den rätta vägen. Behåll den för er själva istället."

Det är ju precis det vi INTE ska göra! Jesus sa att vi skulle gå ut i hela världen och göra folk till lärjungar. Det är det jag försöker leva efter, inte stänga in mig med sanningen. Det är dessutom oschysst att inte dela med sig av sanningen. Alla kommer förstås inte att ta den på allvar utan förkasta den, men det finns de som verkligen funderar på det hela.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Moraliskt överlägsna? Jag påstår inte att jag är moraliskt överlägsen. Men det är svårt, som icke troende, att säga var moralen kommer ifrån. Om vi nu är djur - vad är det då som säger att vi inte ska döda varandra?

Även om du inte säger det så är det många kristna som anser det. (Även om inte många vill säga det högt)

Hmm var den kommer ifrån, bra fråga, vet inte riktigt, det kanske nån annan kan svara på. Dock spelar det ingen större roll sålänge den finns där.

Sverige är ett ganska bra exempel, religion är inte särskilt stort här, trots det så är vi ett väldigt "snällt" land som inte varit aktiva i ett krig (bortsett från fredsbevarande styrkor) på väldigt länge. Speciellt jämfört med länder där religion är väldigt stort, där verkar det vara ännu mer våld än här. Vad kan det bero på tror du?

Sen är vi rätt hyfsade på miljöfrågor och en hel del mer.

Skrivet av EliasN:

"Bara det att "alla vi andra" inte vill höra vad kristna anser vara den rätta vägen. Behåll den för er själva istället."

Det är ju precis det vi INTE ska göra! Jesus sa att vi skulle gå ut i hela världen och göra folk till lärjungar. Det är det jag försöker leva efter, inte stänga in mig med sanningen. Det är dessutom oschysst att inte dela med sig av sanningen. Alla kommer förstås inte att ta den på allvar utan förkasta den, men det finns de som verkligen funderar på det hela.

Om nån vill höra er "sanning" så kommer dom till kyrkan, eran "sanning" är inget man vill få slängt i ansiktet på stan eller när nån kommer och knackar på. Vilket jag knappast heller tror får folk att bli religösa för att nån kommer och stör.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

jämför man kristendom och vetenskapen till exempel så är det ju inte så att den ena är "tystare" än den andra utan båda sidorna kommer med sina argument och försöker få folk att förstå sin sida.
Du har fått lämna dina synpunkter i den här tråden Rissan, då kan du ju heller inte förvänta dig att motparten ska vara tyst?
Bara nonsens att fortsätta en diskussion som du på nåt vis egentligen inte vill vara del i.


signatur

thank you, come again

Skriv svar