Liv efter döden?

Medlem

Tanken på att materian alltid har funnit är den käpp i hjulet på den vetenskapliga teorin.
Precis som med frågan om Gud kommer följdfrågan, "men vad fanns innan det?".
Med det vi känner till om materia och fysiken så kan inte materia skapas spontant, uppkomma utan anledning. En tanke är då att materian alltid har funnits. Men den frågan som egentligen borde frågas och är den grundläggande frågan vid filosofiskt funderande är inte varför finns vi till?

Frågan är: varför finns det finns något istället för ingenting? Varför finns materia istället för att det inte finns något? Varför finns det materia som då skulle funnits oändligt länge istället för att det inte finns?
Den frågan kan inte besvaras på vetenskapligt sätt, går inte att undersöka eller pröva statistiskt. Oavsett hur man bemöter tanken så kommer alla att tro i slutändan.

Jag är gärna öppen för tankar men kom inte och påstå att ni sysslar med annat än filosofi när det gäller universums absoluta tillkommelse. (Blev en ologiskt sammanhängande text men kontentan och frågan som ställs är: Varför finns det något istället för att det inte finns något?)


signatur

Godchaser

Inaktiv
Skrivet av Challeman:

Med det vi känner till om materia och fysiken så kan inte materia skapas spontant, uppkomma utan anledning.

jasså?

att det måste finnas ett 'innan' och ett 'utanför' och andra dumheter är dessutom bara ogrundade antaganden.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Men att det inte finns det inte är det?


signatur

Godchaser

Inaktiv

precis.

det är så man alltid gör; saker finns inte om det inte är absolut nödvändigt att inkludera dem i teorinbildningen. dessutom kanske en googling på ordet nollhypotes vore en bra början?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Avstängd

Det känns ganska meningslöst och otänkbart att något skapar sig själv utan mening.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det känns ganska meningslöst och otänkbart att något skapar sig själv utan mening.

Naturen har ingen plan, mening är en mänsklig idé som utgår ifrån avsikter.

Avstängd

Varför tror du då att vi har fått en hjärna som vill att allting ska ha en mening om nu allting är meningslöst?

Medlem

Jag presenteras gärna en hypotes/tanke på hur något uppkommer ur ingenting, eller att hypotesen inte behövs, där inga antaganden används.. Jaja...
När man tänker på det kan man fråga sig om inte tråden borde heta "existentiella frågor" eller liknande istället för bara "Liv efter döden?" då varje enskild fråga och åsikt förutsätter fler åsikter och ofta samlas i paket som bygger på vartannat.


signatur

Godchaser

Medlem

Den mänskliga hjärnan vill att allt ska ha en mening för att den har utvecklats i en sån väg, förut när vi bara använda stenar och pinnar så var vårat första mål att överleva, genom att hitta mat och föröka sig.
Att någonting ska ha en mening upkom någon gång då människan började tänka mer utvecklat och rationaliserat, att naturen skulle ha en plan är också rent överlevnadsmässigt, det är därför kretsloppet finns så att allting funkar i harmoni med varandra så att det fortsätter leva.
Någon mer "mening" finns nog inte.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av EliasN:

Varför tror du då att vi har fått en hjärna som vill att allting ska ha en mening om nu allting är meningslöst?

Vi tilldelar händelser mening eftersom vi har avsikter och om naturen saknar avsikter så saknar den även mening. Jag tycker du gör ett märkligt logiskt steg när du antar att universum ska styras av intelligens bara för att du gör det.

Avstängd

Varför tycker vi så då om vi är utvecklade av en meningslös natur, och varför styrs vi av en intelligens egentligen?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Varför tycker vi så då om vi är utvecklade av en meningslös natur...?

Därför att vi utvecklat intelligens och därmed möjlighet att handla avsiktligt.
Var gränsen (om någon) mellan avsiktligt handlande och fysiska reaktioner på omgivningen går är nog mer en filosofisk fråga, men det krävs en intelligent betraktare för att kunna tillskriva mening.

Skrivet av EliasN:

och varför styrs vi av en intelligens egentligen?

Därför att det är så opraktiskt att styras av dumhet...

Avstängd
Citat:

Därför att vi utvecklat intelligens och därmed möjlighet att handla avsiktligt.
Var gränsen (om någon) mellan avsiktligt handlande och fysiska reaktioner på omgivningen går är nog mer en filosofisk fråga, men det krävs en intelligent betraktare för att kunna tillskriva mening.

Varför har vi gjort det då om världen är så meningslös?

Citat:

Därför att det är så opraktiskt att styras av dumhet...

Det är skillnad på intelligens och smarthet.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Varför har vi gjort det då om världen är så meningslös?

för att de som inte gjorde det dog. vi andra finns kvar.

Skrivet av EliasN:

Det är skillnad på intelligens och smarthet.

det är opraktiskt att styras av ointelligens också. något måste man styras av, och det är enklast(=ger bäst överlevnadschanser) att göra val baserade på en analys av sin omgivning(=intelligens) istället för att vara en vandrande slumpgenerator som hoppas på det bästa...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Avstängd
Citat:

för att de som inte gjorde det dog. vi andra finns kvar.

Varför ska vi ens överleva då? Världen är ju ändå så meningslös, så varför hålla på med något så meningslöst som att leva?

Citat:

det är opraktiskt att styras av ointelligens också. något måste man styras av, och det är enklast(=ger bäst överlevnadschanser) att göra val baserade på en analys av sin omgivning(=intelligens) istället för att vara en vandrande slumpgenerator som hoppas på det bästa...

Vad ska det ge med bra överlevnadschanser? Meningslöst...

Medlem
Skrivet av EliasN:

Varför ska vi ens överleva då? Världen är ju ändå så meningslös, så varför hålla på med något så meningslöst som att leva?

Vad är meningen med din gud då, och vad var meningen med att han skapade oss?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

hihihi, EliasN är du emo?

Meningslös? allt är meningslöst? :S "vägen är resans mål" eller vad det heter?:P
jag bara undrar, stog det inte att man får sälja sin dotter som hora/sköka i bibeln? kanske va något jesus sagt?
Har du kollat på Penn&Tellers Bullshit avsnitt om religion?
skulle vara bra..

Avstängd
Citat:

Vad är meningen med din gud då, och vad var meningen med att han skapade oss?

Gud skapade oss för att ha sällskap med oss.

Skrivet av mirlamoooo:

hihihi, EliasN är du emo?

Meningslös? allt är meningslöst? :S "vägen är resans mål" eller vad det heter?:P
jag bara undrar, stog det inte att man får sälja sin dotter som hora/sköka i bibeln? kanske va något jesus sagt?
Har du kollat på Penn&Tellers Bullshit avsnitt om religion?
skulle vara bra..

Jag tycker inte att allt är meningslöst, men utan Gud skulle jag tycka det.

Citat:

kanske va något jesus sagt?

Det står det inte, och det kan jag GARANTERA.

Medlem

Var det inte i Sodom och Gomorra kapitlet som först fader vill ge bort sina döttrar för lite gratis sex och senare har döttrarna sex med fadern uppe i bergen?

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Varför ska vi ens överleva då? Världen är ju ändå så meningslös, så varför hålla på med något så meningslöst som att leva?

ja, det kan man undra.
det behöver ju inte finnas ett 'varför', annat än att de som inte ville leva lika mycket som andra heller inte gjorde det - och därför finns de inte mer.

om tron på ett högre väsen på fullt allvar är det enda som ger ditt liv mening är det nog dax att börja fundera lite...:heart:


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Avstängd
Citat:

Var det inte i Sodom och Gomorra kapitlet som först fader vill ge bort sina döttrar för lite gratis sex och senare har döttrarna sex med fadern uppe i bergen?

Lot ville låta männen ha sex med döttrarna istället för att våldföra sig på främlingarna. Det kan ju förstås diskuteras, och jag håller inte med honom.
Sedan den delen om att Lot hade sex med sina döttrar uppe i bergen är BULLSHIT.

Skrivet av nolimitsoya.:

ja, det kan man undra.
det behöver ju inte finnas ett 'varför', annat än att de som inte ville leva lika mycket som andra heller inte gjorde det - och därför finns de inte mer.

Dålig bortförklaring, skulle jag vilja rubricera det svaret som.

Citat:

om tron på ett högre väsen på fullt allvar är det enda som ger ditt liv mening är det nog dax att börja fundera lite...:heart:

Det beror ju på vad du menar med mening. Om du, som jag, menar mening som i att mitt liv annars inte skulle betyda någonting - jag skulle bara vara en i mängden, så är det så.

Medlem

Det står bl.a i bibeln att man ska stena olydiga barn till döds, att det är ok att sälja sin dotter som slav (kanske var det du tänkte på mirlamoooo?), alla som jobbar på sabbaten ska dödas.

Här är Bullshit avsnittet


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av EliasN:

.
Sedan den delen om att Lot hade sex med sina döttrar uppe i bergen är BULLSHIT.
.

Lot lämnade Soar och slog sig ner i bergsbygden tillsammans med sina båda döttrar. Han vågade inte stanna i Soar, och nu bodde han och hans båda döttrar i en grotta.

1 Mos 19:31 Då sade en dag den äldre dottern till den yngre: ?Vår far är gammal, och det finns inga män här i landet som kan göra oss med barn på vanligt vis.

1 Mos 19:32 Vi ger vår far vin att dricka och sedan ligger vi med honom. Så skaffar vi barn genom vår far.?
1 Mos 19:33 När det blev kväll gav de sin far vin att dricka, och sedan gick den äldre systern in till honom och låg med honom, och han märkte varken när hon lade sig eller när hon steg upp.

1 Mos 19:34 Nästa dag sade den äldre systern till den yngre: ?I natt låg jag med vår far. Vi ger honom vin att dricka i kväll också, sedan kan du gå in och ligga med honom. Så skaffar vi barn genom vår far.?

1 Mos 19:35 De gav sin far vin att dricka den kvällen också, och den yngre systern låg med honom, och han märkte varken när hon lade sig eller när hon steg upp.
1 Mos 19:36 Så blev Lots båda döttrar havande genom sin far.

så dom hadde inte sex menar du?
Bibeln säger då nått helt annat


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem
Skrivet av EliasN:
Citat:

Vad är meningen med din gud då, och vad var meningen med att han skapade oss?

Gud skapade oss för att ha sällskap med oss.

Det svarar inte på den första delfrågan, vad är meningen med Gud?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Avstängd
Citat:

Det svarar inte på den första delfrågan, vad är meningen med Gud?

Vad som är meningen med Gud? Gud är Gud helt enkelt. Jag är inte Gud, så jag kan inte svara på den frågan.

Just ja, Tarden, det hade jag glömt. Men det var inte Lot som hade sex med dem, utan de hade sex med han.
Vidrigt, tycker jag.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Citat:

Det svarar inte på den första delfrågan, vad är meningen med Gud?

Vad som är meningen med Gud? Gud är Gud helt enkelt. Jag är inte Gud, så jag kan inte svara på den frågan.

Nej, vilket var min poäng. Varken troende eller icke troende "vet" vilken meningen med livet är, eller om det öht finns någon.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

EliasN: Men jag sa inget om att Lots hade sex med döttrarna, jag sa precis det motsatta, vilket du först slog ifrån dig genom att vända på orden och senare höll med om att det var vidrigt (???).
Själv kämpar jag med att försöka släppa min tro men ibland händer saker som gör att jag undrar om det ändå inte finns något "där".

Inaktiv

det finns väl ingen anledning att släppa en tro om man känner att man behöver den ibland?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

jag tror att gud skapade människan för att dela självaste livet med någon annan, på ungefär samma sätt som föräldrar vill göra när de skaffar barn. Man vill ha nån att dela sin tillvaro med.
Med det här menar jag då att han skapat människan av kärlek och för att dela kärleken med.

Som de barn människan är så satte han upp lite regler som han tyckte skulle hjälpa oss att leva ett bättre liv, som vuxen vill man det bästa för sina barn och tar en auktoritär roll i vissa sammanhang för att sätta upp en gräns för vad man inte ska göra. Det här gör man för att skydda barnet. Man vill helt enkelt att barnet ska klara sig så bra som möjligt i livet och slippa problem.
Men det här går ju sällan inte, ingen är fullkomlig. Alla skadar sig, alla kan uppleva sorg, det är en del av livet och man lär sig vartefter genom livet.

Det är väldigt mycket som falligt i min glömska, men jag tror att bibeln kan kännas väldigt strikt från och till eftersom det är en bok för massorna.
Klara regler mot sånt som inte är ok och för att hålla folket i schack.
Emellanåt hård bestraffning för grova brott. Det skulle inte vara "men, om jag bara..", utan handlar om att lyda de satta reglerna och senare lagarna. Följer folk lagarna kan ett samhälle växa fram.
Om jag inte missminner mig så hade israelerna dock bara ca 700 lagar jämfört med några fler idag.

Senare kom Jesus och mjukade upp reglerna på många sätt eftersom reglerna hade blivit allt för fixerade, ibland totalt meningslösa saker som plocka strån på vägen och äta korn under sabatten ansåg fariséerna vara arbete.
Att inte arbeta under en dag per vecka handlade mer om att ta ledigt för att släppa den vardagliga stressen, och på det sättet koncentrera sig mindre på materialistiska bekymmer i livet och tänka på heligare saker, t ex sin egen relation till gud.

Våran relation till gud är viktig för vår egen överlevnad. Tyvärr ser det dock inte ut som det fungerar någon vidare bra pga all splittring mellan människorna, vilket jag ser oss själva som skyldiga till.
Vi måste fungera i harmoni med varandra och kan vi göra det kan vi även leva i harmoni med gud. Hanterar vi båda bör vi inte ha några riktiga bekymmer i livet längre.

Vidare så tror jag inte att vi kan förstå meningen med gud. På samma sätt som vi inte kan förstå den obegränsade tiden, evigheten och att gud alltid levat i den.
För att återigen jämföra människan med ett barn så tror jag inte vi har kommit så långt att vi har någon uppfattning, men att vi alltid får den uppmärksamhet och värme som vi vill ha av föräldern när vi behöver det och att det räcker för oss.

Meningen med livet är mao leva livet!

Jag får försöka återkomma någon dag, behöver sova lite, jag är nämligen begränsad


signatur

thank you, come again

Medlem

Nolimitsoya: Nej tyvärr så är det inte så. Känner mig mer hämmad av det som kvarstår av min tro. Mestadels handlar det om fruktan för att något dåligt kommer hända (om jag släpper den d.v.s.).

Skriv svar