Liv efter döden?

Medlem
Skrivet av Muminboll:

Det finns därför enligt våran sannolikhetslära ett oändligt antal utfall i detta spelrum. Detta betyder att om nånting inträffar, så inträffar det inte 1 gång, inte 2 gånger, utan ett oändligt antal gånger.

Ett oändligt antal utfall betyder väl snarare att det också finns ett oändligt antal unika utfall? Det finns då ingen garanti för att ett specifikt utfall någonsin skulle upprepas.

Inaktiv

Som jag ser det kan det bara vara på det ena eller andra sättet, inte båda. Antingen finns det en begränsad mängd utfall och alla utfall kommer då inträffa ett oändligt antal gånger. Eller så finns det ett obegränsat antal utfall och ett utfall kommer då aldrig upprepas eftersom sannolikheten för att det då ska inträffa är oändligt liten.
Men å andra sidan kan man applicera det på alla utfall, det borde inte kunna ske eftersom sannolikheten är oändligt liten, men det sker iallafall.

Hjärnan är verkligen inte duktig på att reflektera kring oändlighet

Inaktiv

att man inte på förhand kan bestämma vad utfallet blir betyder inte att det inte skulle inträffa. hur fick du till det? O.O


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

att man inte på förhand kan bestämma vad utfallet blir betyder inte att det inte skulle inträffa. hur fick du till det? O.O

Menade inte att det är så, ville mer belysa att det är ett matemaiskt dilemma. Åtminstone för min del.
Hur slumpen fungerar i oändliga omständigheter är en jäkligt knepig fråga imo.

Medlem
Skrivet av Muminboll:

Det går inte riktigt att översätta våran tanke om vad "upprepning" är till det högsta dimensionsplanet. I den 10e dimensionen existerar alla olika utfall i alla olika tider samtidigt. Att du en gång har funnits finns "sparat" för alltid i det högsta dimensionsplanet. Det liv du lever nu levs ut på alla tänkbara sätt du kan föreställa dej, i ett oändligt antal parallella universum. Så enligt mej kommer du definitivt att få leva alla dina tänkbara liv (oändligt många?), och kanske mer därtill. Att din "själs" information skulle uppstå i andra varelser kan man se som en bonus, som är svår att beräkna

Mm, men det är nog en klen tröst för de efterlevande att det eventuellt finns en snarlika, men levande, kopior av den döde i andra dimensioner. "Deras" kopia är ju fortfarande död.

Skrivet av Muminboll:

Jag har i princip gjort strängteorin till min religion. Jag är inte så otroligt kunnig än, men jag ska läsa allt som finns att läsa ;D.

Då krävs det nog att du läser och förstår matten och fysiken bakom teorin. Strängteori är, vad jag förstått, inte accepterad som fysikalisk teori och det har nu på senaste dykt upp allt fler debatter där den ifrågasätts. Även om kvantfysiken inte utesluter strängteorin så pekar den heller inte direkt på den.

Skrivet av Muminboll:

Japp, ett jättebra tankeexperiment, men man ska nog tänka på att det just är en tolkning av en teori som i sig ännu inte är riktigt accepterad.
Enligt Bosonisk strängteori finns det t.ex. 26 dimensioner och enligt supersträng- och M-teori finns det 10 eller 11.

Ett mycket fascinerande ämne, hursomhelst.

Medlem
Medlem

bah, strängteori, det är ju inte ens en RIKTIG vetenskap.

men, det är klart, passar väl bra som religion då

Medlem

Det borde väl vara en omöjlighet med ett liv efter döden, då livet börjar när man föds (motsvarande) och slutar när man dör.
Så frågan bör väl snarare vara om det finns nåt annat efter döden?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Liv efter döden är bara något som nån kom på så att folk inte skulle vara så rädda för att dö, eller för att skrämma upp nån. Varför ska man vara rädd för att dö för? dör man så dör man. Allt blir svart och du upphör att existera.


signatur

Eh is pretty cool guy!

Medlem
Skrivet av Bjoertil:

Liv efter döden är bara något som nån kom på så att folk inte skulle vara så rädda för att dö, eller för att skrämma upp nån. Varför ska man vara rädd för att dö för? dör man så dör man. Allt blir svart och du upphör att existera.

exakt! enklare än så går det inte att säga.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

..förutom att du inte kan uppleva svart när du är död, för du är död

that's when it gets weird

tycker det enklaste sättet att se det på är att du - som du känner dig nu - har bara existerat en extremt kort tidsrymd, och det kommer bli precis som innan när du dör

för övrigt är jag ganska rädd för döden, för jag vill förstå saker, och har svårt att förneka mitt medvetande


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Varför vara rädd för döden? Det är inget man kan göra nåt åt, även om man är religös.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

man väljer aldrig att vara rädd för något


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Man kan lära sig att bemästa sin rädsla oftast
Det enda man ska vara rädd över angående livet är det man inte har gjort tycker jag, att alltid våndas för att man kan dö tar bort en stor del av sin fokusering på att leva, för när du är död så kan du inte göra något.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av prikk:

man väljer aldrig att vara rädd för något

Ne men som Greger säger, man kan lära sig att inte vara rädd.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Att vara rädd för något betyder inget i sammanhanget.

Själv skit rädd för döden och det har att göra med att jag har sån vilja att vilja leva, vill inte hamna som ett kolli på nått sjukhus.

Att i sig själv är jag inte rädd för men jag är rädd att man hamnar i en situation man inte kan göra nått åt den situation man är i typ , grönsakskolli etc.

Visst skulle kunna bli fri religös så är saken biff men det är den enkla vägen ut,

Min rädsla för döden hindrar inte mig att njuta av livet fullt ut.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

För mig är det mer som Robbie Williams sjunger "....im not scared of dying i just don't want too...."


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

en släckning av sitt egna medvetande är faktiskt lite skrämmande, men även nåt annat som jag tänker på är hur livet kommer att te sig för mina nära och kära.
När jag är medveten är det ju ett problem, när jag sen dör kommer jag ju inte bry mig så värst mycket, eller hur?

Men döden är inte sånt jag går runt och funderar på dagarna. Antagligen mest för att jag valt att ta livet för givet.
Blir det en lång vandring till döden kommer jag nog fundera mer. Då kommer nog även den sanna rädslan och undringen.


signatur

thank you, come again

Medlem

http://www.timesonline.co.uk/tol/audio_video/podcasts/article...

En intressant debatt med 3 emot och 3 för religion. (bl.a Richard Dawkins och Christopher Hitchens är med).

Dom röstar fram rätt resultat i slutet iaf


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd
Medlem

Tack för en underhållande läsning, synd bara att jag har väldigt svårt att tro att det där är verkliga händelser. Att benet började växa 5 cm på den där tjejen? Jösses, det är väldigt konstigt att inget sånt här någonsin har kunnat bevisats vetenskapligt.

Mest oroande om dom här historierna skulle vara inskickade av existerande personer är att en av tjejerna var från min lilla avkrok i landet.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av savedbygrace.se:

...när fånge 16670 steg ut ur ledet av utmärglade medfångar i Auschwitz koncentrationsläger. Lägerkommendanten var ställd. Han hade valt ut de tio som skulle avrättas som straff för den flykt från lägret som nyligen ägt rum. Plötsligt bröt en av de utvalda samman och började tala om fru och barn. Och så kom den underlige mannen fram: "Låt mig dö i hans ställe", sa han. Vad svarar man på något sådant?
De fick byta plats, Maximilian Kolbe, den polske prästen fick ta familjefaderns plats och dog tillsammans med de andra utvalda i svältbunkern. In i det sista bad han och tröstade de andra döende. Francis Gajowniczek, vars liv blivit sparat, levde ända till mitten av 1980-talet.
På samma sätt som den oskyldige prästen dog för sin vän så dog, och uppstod, Jesus för din skull för att han älskar dig så otroligt mycket. Det finns ingen som älskar och bryr sig om dig så mycket som Gud gör. Det finns inget han hellre vill än att ha en relation tillsammans med dig, frågan är om du vill ha det med honom?
Är Jesus bara en produkt av önsketänkande, en myt, en legend eller är han verklig, någon att lita på? Om han är någon att lita på så är det mer än nyfikenhet som står på spel, då är det ditt liv!

Hmm vänta nu, en jude sparades och vad jag vet så är det en kristen sida, jesus älskar dig men han blev dödad av judar.
Jag trodde kristendomen inte hängde ihop med judendomen, helt olika religioner etc etc?

Såg även en annan ganska intressant text.

Skrivet av savedbygrace.se:

Min man och våra tre döttrar, 2, 4 och 7 år gamla flyttade för att gå på en missionsträningsskola (en skola där man lär sig att föra vidare Bibelns budskap i andra länder). Vi hade därför väldigt lite pengar eftersom båda pluggade heltid.
En dag när vi var ute för att handla mjölk, fick flickorna syn på några lila vattenpistoler. Det var en varm dag och flickorna frågade om de kunde få vattenpistoler. Jag sa till dem: "Jag är ledsen, men vi har inga pengar för det idag, men om ni vill kan ni be och fråga Gud om det.", och det gjorde de.
Lite senare samma dag såg de en röd plastform som man gör isglass i, just denna var ny och speciell, den hade sugrör för att suga upp all den smältande isglassen. Flickorna ville ha en sådan, men än en gång svarade jag dem: "Jag är ledsen, men vi har inga pengar för det idag, men om ni vill kan ni be och fråga Gud." De blev besvikna, men vi bad tillsammans och frågade Gud om han kunde hjälpa oss med dessa sakerna.
Nästa dag vid lunch hämtade vi vår post. Ett paket kom också! En vän som vi hade träffat sex månader tidigare hade skickat det tvärs över landet och det var adresserat till flickorna. Vad tror du var i paketet? Lila vattenpistoler och en exakt likadan isglassform, flickorna hoppade upp och ner av glädje och jag stod bara helt chockad. Paketet hade blivit sänt en vecka tidigare! Vilken fantastisk Gud vi har!

Terry, Ljungskile

De där ungarna verkar ha en jävligt bra kraft, varför kan dem inte be för världsfred och sånt?
Egoistiska ungar


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag tror det kommer att kännas som när man sover typ...


signatur

Googla först , fråga sen

Avstängd
Citat:

Hmm vänta nu, en jude sparades och vad jag vet så är det en kristen sida, jesus älskar dig men han blev dödad av judar.
Jag trodde kristendomen inte hängde ihop med judendomen, helt olika religioner etc etc?

Vad är det du vill ha sagt?

Citat:

De där ungarna verkar ha en jävligt bra kraft, varför kan dem inte be för världsfred och sånt?
Egoistiska ungar

För att världsfred och "sånt" är omöjligt.

Medlem

Om det är omöjligt är gud inte allsmäktig.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd

Det är inte så jag menar. Det går emot Guds plan helt enkelt.

Inaktiv

Om gud har en plan har människan inte fri vilja, vilket du påstått att vi har. Är det inte dags att bara inse att det du tror på inte hänger ihop för fem öre?

Inaktiv

kul gud det där, som planerar våldtäkter, lemlestning och dödande. jag tror jag håller mig till en som lovar världsfred.

/me käkar en svamp


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Avstängd
Skrivet av KazikluBey:

Om gud har en plan har människan inte fri vilja, vilket du påstått att vi har. Är det inte dags att bara inse att det du tror på inte hänger ihop för fem öre?

Jag känner inte till Guds plan mer än den absoluta kärnan: Jesus. Men det är en del förutbestämda saker som kommer att hända, och människan har lika mycket fri vilja som vanligt för detta hänger inte på fri vilja.

Skriv svar