Mail från Take-Two

Inaktiv
Skrivet av Pliskin (Amöban):

För att komma åt en skolas nätverk så krävs det ju ofta ett personligt användarkonto, jag har en känsla av att de har rätt bra koll på vilken trafik som går igenom det.
Dock rätt förvånande att Take Two var så snabba med att hugga ifrån vid ett förhållandevis ringa brott, trodde snarare att de siktade in sig mer på "stordelarna".
Och om han inte har hunnit få ned hela spelet, hur ska de då veta att det verkligen är spelet som laddades ned?

Jo, alla på skolan får en personlig kod som man loggar in med för att komma åt deras nätverk. Så de har ju koll på allt man gör + personligt information, som namn etc.

I mailet stod det ju det mesta som finns att hämta från situationen. Tid och datum, Ip adressen, Min dators Mac adress, Mina inloggningnamn, mitt riktiga namn och filen som laddades ner.

Jag har en känsla av att Take-Two redan från början har koll på just denna torrentfil och kollar vilka som laddar ner och eftersom min skolas IP förmodligen har ett "namn" eller är länkat till min skola, så kan Take-Two skicka ett klagomål till just dem, vilket sedan länkas till mig. Bara en tanke.

Jag har inte än svarat dem, för jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Det står att om klagomålet är berättigat så kommer de vidta lämpliga åtgärder. Jag kan inte direkt säga emot heller, för de ju all info om vad jag har gjort vid den tidpunkten. Men som sagt var det ett misstag från min sida.....

Nä, men jag vet inte riktigt hur det kommer gå. Det hela känns lite oseriöst, med tanke på att jag får detta på mitt mail som står på mitt skolkonto, vilket kunde ha vart fake, och inte ett telefonsamtal - vilket jag tycker känns som något man borde göra om man nu har gjort ett brott.

Aja får se om FBI/Säpo sparkar in dörren, slänger in tårgas och brottar ner mig på golvet någon dag Tills vidare så gör jag nog inget

Medlem

Det bästa hade kanske varit att blåneka från första början men det är väl kanske lite för sent för det nu. Ett annat alternativ är att hävad att någon annan använt datorn. Ett tredje sätt är att inte säga något och hoppas att de tröttnar och lägger ner anklagelserna. Eller också biter du i det sura äpplet och säger som det är.

Det är fullt möjligt att de försöker köra med skrämseltaktik. Även om bevisen inte håller så skickar de ut något sådant här och hoppas att personen ifråga erkänner självmant.

Medlem

hur har det gått då?

Medlem
Skrivet av Homiecide:

hur har det gått då?

Tror det tar betydligt längre tid innan vi får reda på det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Tror inte att du behöver oroa dig. Har du inte blivit delgiven någon brottsmisstanke och en förundersökning är påbörjad finns det ingen som har rätt att rota i din dator, vilket juridiskt sett faller under husrannsakan, RB 28:1. Och om det finns en påbörjad förundersökning är det förundersökningsledaren som beslutar om och genomför en husrannsakan, inte Take Two eller din skola.

Medlem
Skrivet av Sikaran:

Tror inte att du behöver oroa dig. Har du inte blivit delgiven någon brottsmisstanke och en förundersökning är påbörjad finns det ingen som har rätt att rota i din dator, vilket juridiskt sett faller under husrannsakan, RB 28:1. Och om det finns en påbörjad förundersökning är det förundersökningsledaren som beslutar om och genomför en husrannsakan, inte Take Two eller din skola.

Finns väl inget som hindrar Take-Two från att driva ett civilrättsligt mål?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Nestor: Nja, möjligen borde de kunna driva ett enskilt åtal med tillhörande skadeståndsyrkanden. Förutsättningarna för en en intrångsundersökning och en husrannsakan är ju i princip identiska vad gäller proportionalitet, och frågan är om de kan göra gällande att en förhållandevis liten del av materialet (varav ännu mindre trafik kan anses styrkt) är tillräckligt för att intrånget skall vara i proportion till olägenheten som det innebär. Dessutom är väl frågan om Take Two faktiskt kan begära intrångsundersökning utan att först i alla fall försökt få en förundersökning öppnad genom en polisanmälan, eftersom civilmål ofta i dessa fall drivs parallellt med det straffrättsliga och att de således i så fall har att driva åtalet enskilt med tillhörande skadeståndsyrkanden. Eftersom kostnaden för undersökningen dessutom hamnar på sökanden så borde ju sannolikheten för att de begär en sådan undersökning minska ännu mer. Då nedladdningen inte är fullbordad borde ju i skadeståndet bli i väldigt litet, om inte obefintligt.

12
Skriv svar