Massmördaren tränade med ett populärt datorspel

Medlem

Jag undrar vad man skyllde på under vansinnesdåd på 30-talet. Jazz? Böcker?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Hur svårt kan det vara? Skjut med vänsterklick och ladda om med R! Skämt åsido, så tror jag snarare att man blir mer "chockad" av att skjuta på riktigt, från att ha spelat ett spel. I och med att man redan har bildat sig en "bra" uppfattning om hur känslan kommer att vara, så blir den illusionen extra kraftigt krossad när man hanterar riktiga grejer.

Ja, det är en avsevärd skillnad. Men nu hade ju Breivik vapenlicens sedan tidigare och medlemskap i någon skytteklubb så man kan bara anta att han har skjutit vapen redan. Men jag tror inte kombinationen av att veta hur vapen funkar IRL och sitta och klicka på pixlar automatiskt gör att man har större benägenhet att helt plötsligt börja skjuta ihjäl folk till höger och vänster.


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Inaktiv

Sen tillkommer att man riktar pipan mot en människa och sedan trycka av, steget mellan att skjuta pixlar och skjuta mänskligt kött och blod är enorm.
Förmodligen så har GM en empatistörning, tex aspergers, som tillåter honom att skjuta människa på människa utan att ens reagera på det.


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv
Skrivet av Muhammed:

Sen tillkommer att man riktar pipan mot en människa och sedan trycka av, steget mellan att skjuta pixlar och skjuta mänskligt kött och blod är enorm.
Förmodligen så har GM en empatistörning, tex aspergers, som tillåter honom att skjuta människa på människa utan att ens reagera på det.

Tror du borde kolla upp mer hur människor med "tex aspergers" är och fungerar innan du kommer med helt idiotiska påståenden.

Inaktiv

Att han var en enstöring och saknade helt och hållet empati stämmer till viss del in på asp, fast han uppvisade en del schizoida tendenser också vilket kan gå emot asp.
Han är en tuff nöt att knäcka.

Varför denna aggressivitet? Har Du själv asp och känner dig "kränkt"?


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Fargo:

Jag undrar vad man skyllde på under vansinnesdåd på 30-talet. Jazz? Böcker?

Kraniologin blev populär under 1800-talet och fanns kvar ett par decennier in på 1900-talet. I grenar från den "vetenskapen" hängde rasbiologi och rashygien. Något av dem gissar jag på.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Fargo:

Jag undrar vad man skyllde på under vansinnesdåd på 30-talet. Jazz? Böcker?

Kraniologin blev populär under 1800-talet och fanns kvar ett par decennier in på 1900-talet. I grenar från den "vetenskapen" hängde rasbiologi och rashygien. Något av dem gissar jag på.

Jag tror nog att poängen med hans inlägg var att: det fanns våld långt innan datorspel fanns, så att skylla dagens våld på datorspelen är inte logiskt på något sätt då det inte finns en relation dem sinsemmellan.Det finns alltid folk som inspireras, nu datorspel, för ett par år sedan filmer, innan dess böcker osv men det är bara en bråkdel av alla spelare totalt sätt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är så tröttsamt att ständigt höra dessa påstådda kopplingar mellan våldsdåd och spel. Att de dyker upp är dock föga förvånande. Människor gillar inte komplicerade förklaringar utan vill hellre ha något enkelt och konkret att skylla på. Något fysiskt de kan peka på och säga att det här är orsaken till att X gjorde Y. Tyvärr är det sällan så simpelt att det finns en isolerad anledning.

För övrigt spelar det ingen roll om man kan finna ett klart och tydligt samband så länge man bara ser på en enskild incident. Ska man utvärdera datorspelens roll när det gäller våld måste man också ställa det i relation till antalet våldsdåd som har direkta kopplingar till spelen. Om det stämmer att Modern Warfare 2 har ca 10 miljoner spelare så utgör en person bara en bråkdel av den totala mängden människor som spelar spelet och kan således ses som ett extremt undantag. Det säger alltså ingenting om huruvida spelet i sig frammanar ett våldsamt beteende. Dessutom är MW2 bara ett av många spel och betydelsen blir därmed ännu mindre.

Personligen tror jag att om man börjar införa förbud mot våldsamma spel kan effekten bli motsatsen till förbudets syfte. Som redan nämnts i den här tråden så kan spel ha en avreagerande effekt för många. Det är ett utmärkt verktyg att ta ut uppdämda aggressioner på utan att orsaka någon fysisk och bestående skada. Tas detta alternativ bort finns risken att dessa aggressioner får ett mer förödande utlopp.

Men om de nu är så rädda att folk tränas till mördare så vore det kanske bättre att förbjuda militären istället. Där om någonstans tränas man att använda vapen och skjuta på andra människor.

Inaktiv
Skrivet av Muhammed:

Att han var en enstöring och saknade helt och hållet empati stämmer till viss del in på asp, fast han uppvisade en del schizoida tendenser också vilket kan gå emot asp.
Han är en tuff nöt att knäcka.

Varför denna aggressivitet? Har Du själv asp och känner dig "kränkt"?

Du vet uppenbarligen inte vad aspergers är för något.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Nja. Helt fel ute är det inte.
Wikipedia om asbergers.
"De kan också ha problem med att visa empati med andra människor. Därför kan personer med AS uppfattas som egoistiska, själviska eller hänsynslösa. I de flesta fall är dessa etiketter orättvisa, eftersom personer som har syndromet förhållandevis ofta är neurologiskt oförmögna att förstå andra människors känslomässiga tillstånd. De blir vanligen chockade, upprörda och ångerfulla när de får reda på att deras handlingar är sårande eller olämpliga."

Medlem

Amatöranalyser av en massmördare är meningslöst. Ingen av oss har träffat människan, antar jag, och det blir svårt att ställa en diagnos på en person man aldrig intervjuat. Det hade varit väldigt intressant och höra psykologers intervjuer med honom dock. Skulle inte förvåna mig om det kommer en film om hela eländet...

Med tanke på att han har "stulit" medaljerna från bla amerikanska försvaret, så verkar han ju vara något av en självutnämnd hjälte. Så man kan nog lägga ner sambandet mellan hans datorspelande eller musikval och terrordådet.

Sanningen om medaljerna


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

Det kommer med all sannolikhet komma en dokumentär. Filmatisering är väl dock inte lika säkert. Iaf inte än på ett tag.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

ohh herregud snart kommer väll SÄPO och tar mig för att jag tränar på att döda igenom att spela BF och säger att jag övar på att köra ifrån polisen med att träna i need for speed. herregud jag är ju en massmördare jag har ju skutit miljontals i spel


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

It is on now!

"Ett antal butiker i Norge har tagit bort dataspel från hyllorna – av respekt för offren för terrordåden. På Coop har onlinespelet World of Warcraft och ett tiotal andra spel plockats ur sortimentet, rapporterar Sveriges Radio Ekot."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/norska-butiker-rensar-bort-k...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Detta känns som att folk är vilsna? ett desperat försök till någonting som leder ingenstans ? För det första Att skjuta i spel och att skjuta IRL är två heeeeeeeeelt olika saker ( jag är skytt själv) Att påstå att man kan ''lära '' sig eller träna sig till att bli massmördare genom spel kan man nog utesluta helt. Om spel leder till våld? det är en annan femma, här pratar vi om en kille som är psykiskt störd som sägs att ha planerat allt detta sedan 2005? han har övat på skjutbana och har haft tillgång till vapen? har själv bott i Norge och dom värkar inte ha så stränga vapen lagar. TÄNK OM TÄNK RÄTT!!

Medlem

Precis, se över vapenlagarna istället för att rensa butikshyllorna på spel. Snacka om snedtänk å det grövsta...


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem
Skrivet av bjosarn:

It is on now!

"Ett antal butiker i Norge har tagit bort dataspel från hyllorna – av respekt för offren för terrordåden. På Coop har onlinespelet World of Warcraft och ett tiotal andra spel plockats ur sortimentet, rapporterar Sveriges Radio Ekot."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/norska-butiker-rensar-bort-k...

Dom kan ju inte va friska eller har fått nån sorts panik!

Han var ju kristen, ta bort alla biblar och alla församlingsträffar och all predikan från samhället också då!

Medlem
Skrivet av PaLL3:

Precis, se över vapenlagarna istället för att rensa butikshyllorna på spel. Snacka om snedtänk å det grövsta...

För ABB hade ju inte skjutit ihjäl alla dessa människor om det varit olagligt att ha vapen...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Ingen pratar om det fektum att han utan vidare kunde beställa hem några ton konstgödsel av typen sprängmedel kan göras av och sedan inte använda det på flera år.

Detta har då en bra mycket mera direkt koppling. Bomben hade varit flera gånger mindre kraftfull om det var svartkrut, bensinångor eller metangas.

Men nej, kostgödsel kan man inte kritisera. Även om mer miljövänliga och ofarliga alternativ finns


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av PaLL3:

Precis, se över vapenlagarna istället för att rensa butikshyllorna på spel. Snacka om snedtänk å det grövsta...

För ABB hade ju inte skjutit ihjäl alla dessa människor om det varit olagligt att ha vapen...

Eftersom han använde licens-vapen och misslyckades köpa illegala vapen så ja. Det hade nog gjort det svårare iaf.

Det är inte lätt att få tag i vapen illegalt om man inte har vissa "känningar".

Medlem

Sedan så glömmer en del bort att det alltid kommer finnas knäppskallar i alla länder/samhällen/organisationer/etc och det är när en sådan knäppskalle går över gränsen som det går illa. Sedan vad dom har läst för böcker, sett för film, spelat för spel eller vad det nu kan vara spelar ingen roll.

Men det är klart, det är ju så enkelt att skylla på något som datorspel. Så varför ta tag i något svårare, som lagar eller hur samhället hanterar individer med "avvikande mentalitet" eller vad det nu kallas...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

En idiot gör något fruktansvärt och helt plötsligt ska hederligt folk straffas. Något luktar ruttet i bananjuicen...


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

Folk behöver alltid något att skylla på.... nåt som de inte förstår helt t.ex. tv-spel


signatur

Everybody needs help.

12
Skriv svar