Maya kalendern 2012 vad tror du?

KoP
Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av KoP:

Kommer inte hända ett skit. Dom skrattar nere i Sydamerika åt våran vidskepelse kring Maya kalendern.

Tror du Maya ättlingarna skrattar också?

Det är just det dom gör. Dom har ingen förståelse för var vi har fått våra dumheter kring Jordens undergång den 21/12 ifrån. Det är bara trams fabricerat av paranoida domedagshetsare.

Medlem

en vis man skulle kallat denna profetian för whore-shit.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

ennda som kommer hända är att flera st människor kommer bli besvikna när inget händer


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Sipmo:

Än så länge har inget hänt

Btw. Det gäller att posta något klockan 12:12 då det är den 12-12-12

Det har ju redan varit 12:12 i andra delar av världen vid det här laget så...

Jo men Maya indianerna skrev faktiskt uttryckligen kl 12:12 svensk tid så att det inte skulle bli missförstånd.

Jag är rätt säker på att det var så.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag tror inte, jag vet. Det jag vet är att det är precis lika idiotiskt som alla andra gånger Jorden skulle gå under.

Medlem

den börjar bara om från början igen ..inget kommer hända, och om Nibiru hade funnits borde man kunnat se den redan eftersom den sägs vara lika stor som Jupiter typ. Jag vill hinna lira colonial marines innan jorden går under också ffs ;P

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

. Det dom inte visste då, är att planeterna lägger sig i linje varje år vid den tiden.

.

Ehum, nej.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:
Skrivet av 73mpl4R:

. Det dom inte visste då, är att planeterna lägger sig i linje varje år vid den tiden.

.

Ehum, nej.

Jag har inte sett det själv, men jag refererar till Neil de Grass Tyson.

Länk: http://videosift.com/video/Neil-deGrasse-Tyson-Doomsday-2012

Medlem

Alltså, vad det handlar om är skillnader i omloppstid.

Det finns inte en snöflinga att till exempel Mars - omloppstid cirka 1,8 år, Jupiter - omloppstid cirka 11,8 år, och Uranus - Omloppstid 84, 04 år , ska kunna hamna i linje med Jorden en gång om året.

Det händer bara i undantagsfall, jag minns för kanske tio år eller så sedan att de gjorde stor sak av att det faktiskt, mer eller mindre hände, men det kommer hursomhelst dröja hiskeligt länge innan det händer igen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Det jag tror att de Grass menar är att två eller flera planeter är på någon sorts linje varje år, men att alla planeter ska ställa sig (på samma sida solen) på linje, händer väldigt sällan, som du säger.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Det jag tror att de Grass menar är att två eller flera planeter är på någon sorts linje varje år, men att alla planeter ska ställa sig (på samma sida solen) på linje, händer väldigt sällan, som du säger.

Möjligen.

Hursomhelst så är min uppfattning den att hela mayakalender- hysterin är rent nonsens.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Akronym:
Skrivet av 73mpl4R:

. Det dom inte visste då, är att planeterna lägger sig i linje varje år vid den tiden.

.

Ehum, nej.

Jag har inte sett det själv, men jag refererar till Neil de Grass Tyson.

Länk: http://videosift.com/video/Neil-deGrasse-Tyson-Doomsday-2012

Utan tvekan världens skönaste astrofysiker. Enda sen första gången jag såg honom på TV så har jag gillat honom pga hans passion för sitt yrke

En annan som är riktigt rolig att lyssna på är Alexei Filippenko

inK
Medlem

Vädret ljuger aldrig!


signatur

Every trophy counts...

Medlem

Jag tänker det också det är nonsens men vi vill se vem skriver här i januari. Jag ordnar nu foto framkallning av sidor liksom ifolor.se

Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_calendar

Citat:

Misinterpretation of the Mesoamerican Long Count calendar is the basis for a popular belief that a cataclysm will take place on December 21, 2012. December 21, 2012 is simply the day that the calendar will go to the next b'ak'tun, at Long Count 13.0.0.0.0. The date on which the calendar will go to the next piktun (a complete series of 20 b'ak'tuns), at Long Count 1.0.0.0.0.0, will be on October 13, 4772.

Kalender slutar inte, den bara går in i ett nytt varv, lite som när vi byter millenium.
Skottår spelar förövrigt ingen som helst roll eftersom man räknar faktiska dagar så 21a December stämmer.

Medlem
Skrivet av luuk:

den börjar bara om från början igen ..inget kommer hända, och om Nibiru hade funnits borde man kunnat se den redan eftersom den sägs vara lika stor som Jupiter typ. Jag vill hinna lira colonial marines innan jorden går under också ffs ;P

The Last Guardian kommer hinna släppas innan jorden går under. Så lång tid kommer det ta.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

inK
Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av luuk:

den börjar bara om från början igen ..inget kommer hända, och om Nibiru hade funnits borde man kunnat se den redan eftersom den sägs vara lika stor som Jupiter typ. Jag vill hinna lira colonial marines innan jorden går under också ffs ;P

The Last Guardian kommer hinna släppas innan jorden går under. Så lång tid kommer det ta.

Mästerverk kräver lång tid. Håll ut!


signatur

Every trophy counts...

Medlem

mayakalendern slutade på 21 december 2012 för det gjorde en till kalender som är en fortsättning som hittades i Guatemala som utsträcker sig 7000 år

AW8
Medlem
Skrivet av Banditen:

Vissa säger att enligt Maya kalendern så ska jorden gå under 2012 - 12 - 12
vad tror du?

Länk: till en kritiker http://ljusspridarna.org/artiklar/mayakalendern/

Undergången den 21:a december 2012? Bah.

24/10 2048, kl. 05:12.

Du hörde det här först.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Maya-folket räknade inte med skottår. Ergo borde vi redan vara döda.
End of thread.

Medlem

här är en mix jag gjorde inför morgondagen
http://www.mixcloud.com/artturisyrjanen/wakkauswopotti-robot-...

edit: självklart hoppas jag att om slutet för mänskligheten kommer en dag så är det pga robottar


signatur

thank you, come again

12
Skriv svar