FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Det finns många forum på nätet idag, och där forum existerar, existerar mänskliga känslor och missförstånd. Det fina med dessa "mötesplatser" online är att alla är välkomna att diskutera och dela sina upplevelser och intryck. Den som uppskattar forum för vad de är, kan mycket väl vända en solkig och hemsk dag till något positivt, detta enbart genom ordets makt och via de människor som har valt att interagera (samspela) med varandra.

Så länge alla schyssta och trevliga, finner de flesta av oss denna "gemenskap" som något uppriktigt trevligt och givande, men så finns det de som inte alls bry sig om forumets konsensus (enigheten), eller vad upphovsmännen har jobbat hårt med att skapa. Jag tycker mig se en upptrappning av det senarenämnda här på FZ, och önskar vi kunde vända på den trenden på något sätt.

Den som inte skriver mycket till vardags är kanske inte medveten om vilka ord eller meningar som "triggar" vissa känslor (intryck) hos den som mottar informationen, detta gäller framför allt när sändaren (den som skriver ett inlägg, eller svarar på ett inlägg) - kommer med en subjektiv åsikt om något aktuellt ämne som mottas på ett felaktigt sätt av en mottagare. Det blir ännu lättare missförstånd när samme "sändare" svarar på ett inlägg som "mottagaren" skrivit (den som läst inlägget) - och svarar på samma dåliga manér. Det tar då bara ett par sekunder, sedan har en onödig hätskhet vuxit fram som förtar originaldiskussionens syfte, och en moderator måste hoppa in som en förälder och uppfostra barnen i sandlådan.

Meningen med att hålla "god ton" på forum är att vi alla mår bra av att bli bemötta med respekt, därutöver kan man genom sin egen inneboende positivitet få en ny vän på nätet, eller i verkliga livet, och hjälpa till att göra online upplevelsen så bra som möjligt. Man kan faktiskt också lära ett och annat om livet av andra människor genom att få kontakt dem på ett mänskligt plan. Jag skulle våga påstå att vi alla har god nytta av detta.

För att överhuvudtaget kunna existera i samhället och bli omtyckt och uppskattad som den individ man är, måste man kunna tygla sina känslor, och detta gäller i allra högsta grad även på internet. Jag vet inte en enda människa som med vilje vill bli missförstådd eller föraktad, och säg mig den man eller kvinna som har nytta av att ha ovänner eller "trivs" med osämja. Världen utanför internet är hård och brutal, det vet vi alla, varför inte då se till att göra våra "oaser", såsom FZ, så trevliga som möjligt?

Kanske är det svårt att ta in ibland, men vi, jag, som skriver de här orden, är verkliga människor. Ingenting av det som du eller jag har upplevt i våra liv är nytt under solen. Om du har en tuff dag i skolan eller på jobbet, om du blir mobbad eller taskigt bemött av någon, om din tjej eller kille gör slut med dig, om du lider av någon sjukdom eller känner dig deprimerad, om du är frustrerad över datorer, spel eller livet i allmänhet - skriv ett par rader och jag garanterar att du har en vän här som förstår din situation och kan lätta på bördan genom att interagera med dig.

Du, jag och alla andra, har allt att vinna på om vi håller god ton och uttrycker oss på rätt sätt gentemot våra medmänniskor.

Zymac
Titel Proffs
Registrerad 2003-04-09
Inlägg 2 264

Mycket bra skrivet walter (som alltid), hade jag kunnat ge mer än en tummeupp så hade du fått ett gäng fler :D.

73mpl4R
Titel Kändis
Registrerad 2007-06-12
Inlägg 7 838

Sticky-varning på den här tråden. Låt oss höja trivseln!

Sebastian Lind
Titel Skribent
Registrerad 2008-08-28
Inlägg 3 696

73mpl4R skrev:
Sticky-varning på den här tråden. Låt oss höja trivseln!

Indeed!

Kanonbra inlägg, walter. :up:

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 058

Problemet är att dom som inte håller god ton är samma människor som inte läser inlägg i stil med det som walter_iego skrev ovan. Dom struntar fullständigt vad folk skriver om vett och ettikett, eller om hur viktigt det är med konstruktiva inlägg, kvalitet framför kvantitet och så vidare.

Jag håller med om det du skrev om, men tror tyvärr inte att det går fram till "rätt" personer.

chopper
Titel Proffs
Registrerad 2007-10-13
Inlägg 1 210

Bra Walter. Men om man tex har en avvikande åsikt om något så är det svårt att få kredit för att man står för sin åsikt, tyvärr. Sedan är det så att jag inte har super fena på grammatik och utsätts många gånger av "forum mobing" av dessa tråkiga skriv poliser. Oftast är det så att alla förstår inlägget men ändå så ska det klagas.
Ibland skriver man lite vassare för att trigga läsarna så det blir lite trevliga inlägg om en tråd.

För att höja ribban här på FZ så kan vi börja med att ta bort dessa tummar som ger mycket onödiga reaktioner.
Det finns ju ingen faktisk gräns för vad som är "god ton" egentligen utan avgörs väl av vad man har för allmänbildning kort förklarat.

O visst vore det bra om vi visar alla respekt men det lär väl inte hända. Men det är svårt det här men bra tankar Walter.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Jag har tyvärr inte svaren på hur vi kan undvika det, men kanske hur vi kan bemöta dåligt beteende. Om någon skriver:

"Vad fan gnäller du om!?"

"Tänk lite för fan!"

(från dagens poster om Max Payne studios nedläggning), torde det bästa vara att helt enkelt ignorera dessa och inte bemöta dem med svar. Dessa kommentarer kommer från människor med noll tolerans mot andras åsikter, och jag har lite svårt att förstå varför de ens skriver om inte syftet är att vara elak eller dum.

Annars kan man direkt vända sig till personen och fråga vad syftet är med agitationen, den leder inte till någonting.

chopper
Titel Proffs
Registrerad 2007-10-13
Inlägg 1 210

walter_iego skrev:
Jag har tyvärr inte svaren på hur vi kan undvika det, men kanske hur vi kan bemöta dåligt beteende. Om någon skriver:

"Vad fan gnäller du om!?"

"Tänk lite för fan!"

(från dagens poster om Max Payne studios nedläggning), torde det bästa vara att helt enkelt ignorera dessa och inte bemöta dem med svar. Dessa kommentarer kommer från människor med noll tolerans mot andras åsikter, och jag har lite svårt att förstå varför de ens skriver om inte syftet är att vara elak eller dum.

Annars kan man direkt vända sig till personen och fråga vad syftet är med agitationen, den leder inte till någonting.

Försöker att inte bry mig när någon "gnäller " men de förutfattade meningarna om mig som person är svårt att ignorera ibland. Och att skriva till den som varit mindre trevlig fungerar ofta dåligt för de har en bestämd åsikt om vad som skrevs så det hjälper knappast.
Det är väl så att man får bara ignorera dem som inte gillar forums in lägg som passar deras egna agenda. Så det finns nog inte den perfekta lösningen på detta. :)

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

walter_iego skrev:
*klipp*
Jag tycker mig se en upptrappning av det senarenämnda här på FZ, och önskar vi kunde vända på den trenden på något sätt.
*klipp*

Jag måste helt ha missat något här. Kan du ge något konkret exempel så jag förstår vad du talar om?

73mpl4R
Titel Kändis
Registrerad 2007-06-12
Inlägg 7 838

Tybalt skrev:
walter_iego skrev:
*klipp*
Jag tycker mig se en upptrappning av det senarenämnda här på FZ, och önskar vi kunde vända på den trenden på något sätt.
*klipp*

Jag måste helt ha missat något här. Kan du ge något konkret exempel så jag förstår vad du talar om?

Oj, det finns en hel del! Kika runt på nyhetstrådarna. :)

Konfucius
Titel Stammis
Registrerad 2008-01-12
Inlägg 512

En alldeles lysande tråd, tack så mycket för denna Walter.

Får erkänna att även jag reagerar på att när man skriver vad man tror är ett "neutralt" inlägg och man får massa skit och blir feltolkad, reagarar med "svar på tal" och skriver onädigt förolämpande svar. Temperament är en bitch.

Konfucius
Titel Stammis
Registrerad 2008-01-12
Inlägg 512

Tybalt skrev:
walter_iego skrev:
*klipp*
*klipp*

..............................sommarlov.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Tybalt skrev:
walter_iego skrev:
*klipp*
*klipp*

Jag läser i stort sett alla kommentarerna till varje nyhet på framsidan, och varje dag är det någon som klankar ned på någon annan med ord som:

"gnäller"

"mumlar du om"

"kolla upp för fan"

osv - ord som uttrycker irritation som sedan bara eskalerar. Det har blivit mer av detta på senaste tiden.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 422

Konfucius skrev:
En alldeles lysande tråd, tack så mycket för denna Walter.

Får erkänna att även jag reagerar på att när man skriver vad man tror är ett "neutralt" inlägg och man får massa skit och blir feltolkad, reagarar med "svar på tal" och skriver onädigt förolämpande svar. Temperament är en bitch.

Tack, javisst blir man trött och irriterad på sådant beteende om man bara försöker uttrycka sin åsikt. Om man vill vara filosofisk kring det här, ser jag en tendens till mobbing. Att klanka ned någon för deras åsikt är ett sorts förrtryck. Vissa säger ifrån, men långt ifrån alla gör det.

Apministern
Titel Proffs
Registrerad 2009-01-19
Inlägg 1 426

Praktexemplet!

huxflux
Titel Proffs
Registrerad 2001-12-03
Inlägg 1 953

mycket ego i den här tråden också. Vem som har rätt och fel, finna varandras svagheter för att vässa på sin egen argumentationsteknik. Sen har vi ju apministerns utmärkta exempel, de som bara vill förstöra för nöjes skull.

Samma finns på spelservrarna också och det är väldigt lätt att haka upp sig på andras kommentarer som "luck, cheat" eller liknande, när man väljer att svara har man tagit sig in i en strid som i slutändan är totalt meningslös istället för att syssla med det som man är där för att göra, att spela och att ha roligt. Det är ett beteende som är smittsamt och väldigt lätt att falla in i.

Om man nu ska nånstans med det här så tror jag det handlar om att ignorera svar som upplevs stötande, när skulle man svara trollen(?), kanske räcker det med en nedtumme här på forumet istället för att svara på kommentaren, då har inte motståndaren något att hugga emot iaf.

edit: på tal om spelservrar, jag blir väldigt sällan påhoppad, det händer såklart, men i det långa loppet så är det väldigt lite och jag upplever det som att det smittar på servern också. Folk koncentrerar sig mer på spelandet istället för gnäll och tjafs, så jag är hyfsad övertygad om att det är bättre att antingen ignorera ett påhopp eller be om ursäkt (på skämt såklart eftersom du ägde) istället för att svara spydigt.

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

walter_iego skrev:
Tybalt skrev:
walter_iego skrev:
*klipp*
*klipp*

Jag läser i stort sett alla kommentarerna till varje nyhet på framsidan, och varje dag är det någon som klankar ned på någon annan med ord som:

"gnäller"

"mumlar du om"

"kolla upp för fan"

osv - ord som uttrycker irritation som sedan bara eskalerar. Det har blivit mer av detta på senaste tiden.

Ok då förstår jag. Jag håller med om det du säger. Det jag inte håller med om är att det blivit mer på senaste tiden. Jag tycker att det alltid är så, men jag har såklart inte räknat antalet. Kanske jag har ett "filter" som hoppar över sådana kommentarer? Nåväl, oavsett så är det onödiga kommentarer.

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

73mpl4R skrev:
Tybalt skrev:
walter_iego skrev:
*klipp*
*klipp*

Tack, jag förstår nu. Jag frågade delvis ifall det var någon speciell tråd som "spårat ur" som jag inte läst.

73mpl4R
Titel Kändis
Registrerad 2007-06-12
Inlägg 7 838

Tybalt skrev:
73mpl4R skrev:
Tybalt skrev:
walter_iego skrev:
*klipp*
*klipp*

Tack, jag förstår nu. Jag frågade delvis ifall det var någon speciell tråd som "spårat ur" som jag inte läst.

Finns ett par extra "läsvärda"; Lollipop Chainsaw recensionen och Operation Flashpoint: Dragon Rising är två bra exempel, men i alldeles för många nyhetstrådar är det sandlådelik pajkastning.

Brain
Titel Storröjare
Registrerad 2008-04-16
Inlägg 2 505

@ conthox och Konfucius

Som sagt, ni kan ta det via PM. Jag raderar era inlägg nu då de inte känns särskilt relevanta och mest tar upp en massa plats i en annars vettig tråd. Dock kan jag skicka er loggen via PM om ni vill. Men det kan ni ta via PM med mig. ;)

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

73mpl4R skrev:
Tybalt skrev:
73mpl4R skrev:
Tybalt skrev:
[quote="walter_iego"]*klipp*
*klipp*[/quote]

Finns ett par extra "läsvärda"; Lollipop Chainsaw recensionen och Operation Flashpoint: Dragon Rising är två bra exempel, men i alldeles för många nyhetstrådar är det sandlådelik pajkastning.

Jag känner väl till dessa. Dragon Rising är dock inte så färsk, så det är inget nytt fenomen.

73mpl4R
Titel Kändis
Registrerad 2007-06-12
Inlägg 7 838

Tybalt skrev:
73mpl4R skrev:
Tybalt skrev:
73mpl4R skrev:
[quote="Tybalt"][quote="walter_iego"]*klipp*
*klipp*[/quote]

Jag måste helt ha missat något här. Kan du ge något konkret exempel så jag förstår vad du talar om?[/quote]

Jag känner väl till dessa. Dragon Rising är dock inte så färsk, så det är inget nytt fenomen.

Coolt :) Nej, men det är fortfarande ett bra exempel!

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

73mpl4R skrev:

*klipp* Coolt :) Nej, men det är fortfarande ett bra exempel!

Absolut. :) Hur som helst så tycker jag att det är bättre att vara saklig i diskussioner på forum. Det är kanske inte alltid lätt, men det är väl värt att ha den ambitionen.

Paddington
Titel Proffs
Registrerad 2011-06-10
Inlägg 1 379

Ja du Walter, du slapp iallafall få ditt topic nedtummat lol. Inte för att jag tror att du bryr dig om sånt iofs. Det var ett klokt inlägg på alla sätt och vis, men problemet med att uppmana till eftertanke är att de som är benägna till att tänka efter redan gör det medans övriga inte lystrar särskilt väl till sådana uppmaningar. Men va fan vi krigar på med gott humör tycker jag. :)

Edit: Nu såg jag att conthox redan gjort poängen. Så går det när man läser tråden efter sitt eget inlägg. Rutinerat indeed.

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 115

Mycket bra skrivet.

Jag håller med om att det är på tok för mycket sådant, enligt forum-anda kallat pajkastning.. Det jag inte håller med om är precis som tybalt säger att det blivit mer och mer. Jag upplever det som att det alltid varit lika mycket, alltså inte att det blivit mindre.

Det är ju dock fortfarande otroligt frustrerande, speciellt när man lägger ner tid på att skriva ett konstruktivt och välformulerat inlägg, och sen får hela sitt meddelande förvrängt av en person, och därefter nertummat och klankat av 20 till.

FZ brukade vara en oas med gott beteende, kamratskap och en plats där jag kunde slippa undan allt bråk och omoget beteende från övriga internet. Tyvärr är det inte riktigt så längre.. Men om vi alla vill dit, kan vi ju absolut nå dit! :)

Apministern
Titel Proffs
Registrerad 2009-01-19
Inlägg 1 426

Stag skrev:
FZ brukade vara en oas med gott beteende, kamratskap och en plats där jag kunde slippa undan allt bråk och omoget beteende från övriga internet. Tyvärr är det inte riktigt så längre.. Men om vi alla vill dit, kan vi ju absolut nå dit! :)

Men.. innebär inte detta att det faktiskt brukade vara mindre aggresioner förr? ;)

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 115

Självklart. :)

Min poäng var snarare att det inte direkt blivit mer och mer senaste tiden, utan att det varit såhär ett tag nu.

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

Det jag skrev var bara min upplevelse. Det kan mycket väl vara vanligare med ohyfsade kommentarer numera. Kan det möjligen, i så fall, korrelera till att FZ har en större läsarbas? FZ lottar t.ex. ut nycklar till MMO och människor registrerar sig för detta och kanske rentav börjar kommentera nyheterna. Fler människor borde resultera både i fler hyfsade och ohyfsade kommentarer.

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 058

Tybalt skrev:
Fler människor borde resultera både i fler hyfsade och ohyfsade kommentarer.

Tyvärr är det så att ohyffsade personer tenderar att häva ur sig olämpligheter i större utsträckning än vad hyffsade personer säger konstruktiva saker, det ligger liksom i deras natur att bete sig så.

// edit

Sedan kom jag att tänka på att det finns personer som inte förstår att det dom skriver är nedsättande eller allmänt icke-konstruktivt. Det är ofta samma personer som bli sura för att man har anmärkningar på deras inlägg då dom inte begriper vad dom gjort för fel.

Ungefär som när man säger till en tonåring att inte slänga all tvätt i samma korg och dom reagerar med "Va fan, vad gjorde jag nu? Jag slängde bara kläderna i tvätten som jag var tillsagd att göra!" och sedan tar det sju (svåra) år att förklara att all tvätt inte tvättas samtidigt i samma maskinomgång och så slutar det med att dom undrar varför man gör en så big deal av det bara för att det tar (i deras ögon sett) lång tid att förklara.

(Ok, kanske kass liknelse, men ni hajjar.)

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

Dessutom kan det vara så att vi uppmärksammar ohyfsade kommentarer i större utsträckning. De sticker ut, vi blir upprörda.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 355 medlemmar online. 6 foruminlägg har postats idag.

FZ