Det finns många forum på nätet idag, och där forum existerar, existerar mänskliga känslor och missförstånd. Det fina med dessa "mötesplatser" online är att alla är välkomna att diskutera och dela sina upplevelser och intryck. Den som uppskattar forum för vad de är, kan mycket väl vända en solkig och hemsk dag till något positivt, detta enbart genom ordets makt och via de människor som har valt att interagera (samspela) med varandra.
Så länge alla schyssta och trevliga, finner de flesta av oss denna "gemenskap" som något uppriktigt trevligt och givande, men så finns det de som inte alls bry sig om forumets konsensus (enigheten), eller vad upphovsmännen har jobbat hårt med att skapa. Jag tycker mig se en upptrappning av det senarenämnda här på FZ, och önskar vi kunde vända på den trenden på något sätt.
Den som inte skriver mycket till vardags är kanske inte medveten om vilka ord eller meningar som "triggar" vissa känslor (intryck) hos den som mottar informationen, detta gäller framför allt när sändaren (den som skriver ett inlägg, eller svarar på ett inlägg) - kommer med en subjektiv åsikt om något aktuellt ämne som mottas på ett felaktigt sätt av en mottagare. Det blir ännu lättare missförstånd när samme "sändare" svarar på ett inlägg som "mottagaren" skrivit (den som läst inlägget) - och svarar på samma dåliga manér. Det tar då bara ett par sekunder, sedan har en onödig hätskhet vuxit fram som förtar originaldiskussionens syfte, och en moderator måste hoppa in som en förälder och uppfostra barnen i sandlådan.
Meningen med att hålla "god ton" på forum är att vi alla mår bra av att bli bemötta med respekt, därutöver kan man genom sin egen inneboende positivitet få en ny vän på nätet, eller i verkliga livet, och hjälpa till att göra online upplevelsen så bra som möjligt. Man kan faktiskt också lära ett och annat om livet av andra människor genom att få kontakt dem på ett mänskligt plan. Jag skulle våga påstå att vi alla har god nytta av detta.
För att överhuvudtaget kunna existera i samhället och bli omtyckt och uppskattad som den individ man är, måste man kunna tygla sina känslor, och detta gäller i allra högsta grad även på internet. Jag vet inte en enda människa som med vilje vill bli missförstådd eller föraktad, och säg mig den man eller kvinna som har nytta av att ha ovänner eller "trivs" med osämja. Världen utanför internet är hård och brutal, det vet vi alla, varför inte då se till att göra våra "oaser", såsom FZ, så trevliga som möjligt?
Kanske är det svårt att ta in ibland, men vi, jag, som skriver de här orden, är verkliga människor. Ingenting av det som du eller jag har upplevt i våra liv är nytt under solen. Om du har en tuff dag i skolan eller på jobbet, om du blir mobbad eller taskigt bemött av någon, om din tjej eller kille gör slut med dig, om du lider av någon sjukdom eller känner dig deprimerad, om du är frustrerad över datorer, spel eller livet i allmänhet - skriv ett par rader och jag garanterar att du har en vän här som förstår din situation och kan lätta på bördan genom att interagera med dig.
Du, jag och alla andra, har allt att vinna på om vi håller god ton och uttrycker oss på rätt sätt gentemot våra medmänniskor.