Min muslimska granne

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Döbringer:

Ja, klart, han är säkert snäll också.
Men, varför skänker man mat till en främmande människa bara för att vara snäll? Jag har då aldrig i mitt liv hört talas om någon som ger bort mat bara gör att vara snäll, förutom när det är till någon fattig / i behov av det.

Så, TS; även om det är bara för att vara snäll så tror han säkert att du är en fattiglapp / missbrukare / person med problem som behöver mat.
Visa honom att det inte behövs. Iofs inte fel att få gratis mat...
Annars kan du ju faktiskt hälsa på hos honom, ta med lite fika så får du säkert mer mat.

För att det vore slöseri att bara slänga iväg en massa mat?
Tycker det bara verkar trevligt av den muslimska herren att ge bort mat som han ändå skulle slänga, varför blir folk så ifrågasättande bara för att han känner att han vill ge bort mat?

Jag har då aldrig i mitt liv hört talas om folk som skänker bort mat till främlingar bara för sakens skull, utom när det är till någon som är i ett uppenbart behöv av det.
Har du det?

Har vid ett flertal tillfällen öppnat dörren och tagit emot bär och liknande saker som har blivit plockade av grannarna. Vi var väl inte i behov av körsbär, men det är ju trevligt att grannarna är så givmilda. Grannrelationen stärks ju enligt min mening.

Medlem

Är det bara jag som är MER än nöjd om grannarna är tysta och hejar när man träffar dem i utanför huset? Ju mindre grannar, desstå bättre.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Är det bara jag som är MER än nöjd om grannarna är tysta och hejar när man träffar dem i utanför huset? Ju mindre grannar, desstå bättre.

Nejdå du är inte ensam om att tycka så,jag är helt inne på ditt spår.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Är det bara jag som är MER än nöjd om grannarna är tysta och hejar när man träffar dem i utanför huset? Ju mindre grannar, desstå bättre.

Förstår dig. Själv föredrar jag väldigt, väldigt många grannar, framför endast enstaka grannar.
Så, ju färre grannar desto sämre trivs jag tills antalet hamnar under 1, då jag kan trivas väldigt bra.

Så ett tätt radhusområde eller en stuga på landet Allting annat kan lätt bli krystat (för mig)

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Varför finns det inte folk som går runt och knackar dörr hos troende och ger dem en chans att komma ur böneträsket?

Det är kanske dags att börja. Jag hade mer än gärna sett det. Än idag har jag inte fått in Jehovas på en kopp kaffe ur övningssynpunkt då.

Grejen är ju att man får jobba gratis på helger och det är väl det som avskräcker folk från att gå ut och predika frihet från religion.:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Skrivet av CastorFiber:

Är det bara jag som är MER än nöjd om grannarna är tysta och hejar när man träffar dem i utanför huset? Ju mindre grannar, desstå bättre.

Helt av samma åsikt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jehovas har varit 2 gånger och knackat på min dörr, första gången sa jag att jag var ateist, men det hjälpte inte så jag drog till med andra gången att jag var satanist sen har dom inte stört mig mer lol.

Medlem

Är ju ganska uppenbart vad du ska göra. Kan gör en liten lista åt dig så inget går fel.

1. Klargör tydligt att du är ateist och kommer så förbli.
2. Tacka för gåvorna men säg att du inte är i behov av hans gåvor.
3. Påpeka att det finns andra som behöver hans gåvor.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Är ju ganska uppenbart vad du ska göra. Kan gör en liten lista åt dig så inget går fel.

1. Klargör tydligt att du är ateist och kommer så förbli.
2. Tacka för gåvorna men säg att du inte är i behov av hans gåvor.
3. Påpeka att det finns andra som behöver hans gåvor.

Skrivet av BirkaViking:

Jehovas har varit 2 gånger och knackat på min dörr, första gången sa jag att jag var ateist, men det hjälpte inte så jag drog till med andra gången att jag var satanist sen har dom inte stört mig mer lol.

Dom kom till mig en gång. Jag sa att jag var bög och hade kille och fråga om det fanns en chans att jag och han fick komma med i församlingen. Det fanns det inte. Dom har inte kommit igen.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Dom kom till mig en gång. Jag sa att jag var bög och hade kille och fråga om det fanns en chans att jag och han fick komma med i församlingen. Det fanns det inte. Dom har inte kommit igen.

dem kom till mig, jag tog fram en luftpistol, jag blev polisanmäld, fick betala 5k i böter, jag tror det är såna som mig dem tjänar pengar på

Medlem
Skrivet av BULP:

Bjud honom på köttbullar och potatis och ge honom en bibel.

Edit: OBS, så kallad humor.

Hahaha, hade betalat för att se hans min

Medlem

Säg helt enkelt bara "Nej Tack" med ett brett léende


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av GrovPortion:
Skrivet av SoniC:

Dom kom till mig en gång. Jag sa att jag var bög och hade kille och fråga om det fanns en chans att jag och han fick komma med i församlingen. Det fanns det inte. Dom har inte kommit igen.

dem kom till mig, jag tog fram en luftpistol, jag blev polisanmäld, fick betala 5k i böter, jag tror det är såna som mig dem tjänar pengar på

Vilken TREVLIG ateist du är som använder dig av olaga, oprovocerat hot ! Wow!
Dem är inga mördare, så behandla dem inte som sådana.. IMHO så är det snarare du som är kräket..

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av GrovPortion:
Skrivet av SoniC:

Dom kom till mig en gång. Jag sa att jag var bög och hade kille och fråga om det fanns en chans att jag och han fick komma med i församlingen. Det fanns det inte. Dom har inte kommit igen.

dem kom till mig, jag tog fram en luftpistol, jag blev polisanmäld, fick betala 5k i böter, jag tror det är såna som mig dem tjänar pengar på

Vilken TREVLIG ateist du är som använder dig av olaga, oprovocerat hot ! Wow!
Dem är inga mördare, så behandla dem inte som sådana.. IMHO så är det snarare du som är kräket..

Men snälla, du märker inte att jag bara driver?
du ser inte smileyn där någonstans?
har jag kallat dem för kräk? nej

varför säger du att det är snarare jag som är kräket, vad är du för en sorts banan egentligen, tagga ner lite vetja

eller är du så överseriös att man inte tillåts skämta och driva om något? ja ja tänk lite innan du går till personangrepp nästa gång, oavsett om man inte ser personen framför sig så kan man ta illa upp, nästan så att jag blir gråtfärdig här..

Medlem
Skrivet av GrovPortion:
Skrivet av Famest:
Skrivet av GrovPortion:
Skrivet av SoniC:

Dom kom till mig en gång. Jag sa att jag var bög och hade kille och fråga om det fanns en chans att jag och han fick komma med i församlingen. Det fanns det inte. Dom har inte kommit igen.

dem kom till mig, jag tog fram en luftpistol, jag blev polisanmäld, fick betala 5k i böter, jag tror det är såna som mig dem tjänar pengar på

Vilken TREVLIG ateist du är som använder dig av olaga, oprovocerat hot ! Wow!
Dem är inga mördare, så behandla dem inte som sådana.. IMHO så är det snarare du som är kräket..

Men snälla, du märker inte att jag bara driver?
du ser inte smileyn där någonstans?
har jag kallat dem för kräk? nej

varför säger du att det är snarare jag som är kräket, vad är du för en sorts banan egentligen, tagga ner lite vetja

eller är du så överseriös att man inte tillåts skämta och driva om något? ja ja tänk lite innan du går till personangrepp nästa gång, oavsett om man inte ser personen framför sig så kan man ta illa upp, nästan så att jag blir gråtfärdig här..

Jag ser en smiley som ger tummen upp ? Jag tolkade ditt inlägg som seriöst, och tro mig det är inte ofta jag tror ett inlägg på FZ är särskilt seriöst när det handlar om religion..

Jag må ha gått hårt åt men du var verkligen inte tydlig med att du skämtade, verkligen inte. Och jag ångrar inte vad jag skrev heller, det var ett smaklöst skämt.

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av GrovPortion:
Skrivet av Famest:
Skrivet av GrovPortion:
Skrivet av SoniC:

Dom kom till mig en gång. Jag sa att jag var bög och hade kille och fråga om det fanns en chans att jag och han fick komma med i församlingen. Det fanns det inte. Dom har inte kommit igen.

dem kom till mig, jag tog fram en luftpistol, jag blev polisanmäld, fick betala 5k i böter, jag tror det är såna som mig dem tjänar pengar på

Vilken TREVLIG ateist du är som använder dig av olaga, oprovocerat hot ! Wow!
Dem är inga mördare, så behandla dem inte som sådana.. IMHO så är det snarare du som är kräket..

Men snälla, du märker inte att jag bara driver?
du ser inte smileyn där någonstans?
har jag kallat dem för kräk? nej

varför säger du att det är snarare jag som är kräket, vad är du för en sorts banan egentligen, tagga ner lite vetja

eller är du så överseriös att man inte tillåts skämta och driva om något? ja ja tänk lite innan du går till personangrepp nästa gång, oavsett om man inte ser personen framför sig så kan man ta illa upp, nästan så att jag blir gråtfärdig här..

Jag ser en smiley som ger tummen upp ? Jag tolkade ditt inlägg som seriöst, och tro mig det är inte ofta jag tror ett inlägg på FZ är särskilt seriöst när det handlar om religion..

Jag må ha gått hårt åt men du var verkligen inte tydlig med att du skämtade, verkligen inte. Och jag ångrar inte vad jag skrev heller, det var ett smaklöst skämt.

Det är i såna här tillfällen man önskade att man hade en luftpistol på internet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av GrovPortion:
Skrivet av Famest:
Skrivet av GrovPortion:
Skrivet av SoniC:

Dom kom till mig en gång. Jag sa att jag var bög och hade kille och fråga om det fanns en chans att jag och han fick komma med i församlingen. Det fanns det inte. Dom har inte kommit igen.

dem kom till mig, jag tog fram en luftpistol, jag blev polisanmäld, fick betala 5k i böter, jag tror det är såna som mig dem tjänar pengar på

Vilken TREVLIG ateist du är som använder dig av olaga, oprovocerat hot ! Wow!
Dem är inga mördare, så behandla dem inte som sådana.. IMHO så är det snarare du som är kräket..

Men snälla, du märker inte att jag bara driver?
du ser inte smileyn där någonstans?
har jag kallat dem för kräk? nej

varför säger du att det är snarare jag som är kräket, vad är du för en sorts banan egentligen, tagga ner lite vetja

eller är du så överseriös att man inte tillåts skämta och driva om något? ja ja tänk lite innan du går till personangrepp nästa gång, oavsett om man inte ser personen framför sig så kan man ta illa upp, nästan så att jag blir gråtfärdig här..

Jag ser en smiley som ger tummen upp ? Jag tolkade ditt inlägg som seriöst, och tro mig det är inte ofta jag tror ett inlägg på FZ är särskilt seriöst när det handlar om religion..

Jag må ha gått hårt åt men du var verkligen inte tydlig med att du skämtade, verkligen inte. Och jag ångrar inte vad jag skrev heller, det var ett smaklöst skämt.

Supersonics var inte smaklöst? jag gissar helt klar att han också skämtade

är det för att jag föredrog att ta med våld i sammanhanget? luftpistol riktad mot någon annan = våld?

aja du får ju helt klart tycka vad du vill om mitt smaklösa skämt, det är inget jag har lust eller ork att fortsätta diskutera om efter detta inlägg, jag erkänner själv att jag aldrig varit bra på dra skämt via text, men jag ser inte riktigt hur du kan ha blivit så irriterad och provocerad av mitt skämt när jag inte ens nämner några individer eller grupper i sammanhanget, utan det jag skrev var '' dem kom till mig'' lika med att du kan ju knappast ha någon aning om vem jag syftar på eller så antar du något, eller får man helt enkelt skoja om bögar men inte om luftpistoler? specielt när folk drar så helt smaklösa skämt om personer som dött, hemska situationer osv, så lackar du extremt för jag skämtat om hota något icke existerande med luftpistol?

Medlem

Jag skrattade gott åt luftpistolgrejen. Kan i och för sig bero på febern jag har men jag utgick i alla fall från att det var ett skämt.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag skrattade gott åt luftpistolgrejen. Kan i och för sig bero på febern jag har men jag utgick i alla fall från att det var ett skämt.

tacka gud allah buddha och alla andra för att FZ inte gått under än!trodde seriöst för en sekund att dem överdrivet seriösa moraltanterna hade tatt över!

Medlem
Skrivet av GrovPortion:

trodde seriöst för en sekund att dem överdrivet seriösa moraltanterna hade tatt över!

Jag är fortfarande kvar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av GrovPortion:

tacka gud allah buddha och alla andra för att FZ inte gått under än!trodde seriöst för en sekund att dem överdrivet seriösa moraltanterna hade tatt över!

jag trodde också att du var seriös, antar att man stöter på ett antal knäppgökar på nätet och det är så drygt att diskutera med såna. I ditt fall var det tur att famest tog upp det eftersom det tydligen var ett skämt. Annars hade kanske hälften av forumet trott att du inte har alla bollar i luften.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Klfh:

Halloj på er! Jag är lite förvirrad nu och önskar be det allmäna vetandet på internet om hjälp i ett litet bryderi.

Det är nämligen såhär att för ett par månader sedan ringde det på min dörr. När jag öppnade stod en granne jag aldrig träffat förut framför mig med ett brett leende. Han räckte mig en tallrik med en halv kyckling på (tillagad) och verkade väldigt trugande. Jag försökte fråga vad han ville, men han sa bara "Here. It is for you" och bjöd mig den. Jag antog att han bara visade sig vänlig och att det var nån slags sen inflyttningspresent eller resterna från middagen som helt enkelt tyckte det var bättre att skänka bort än kasta och accepterade den hår gåvan tillslut.

Efter några veckor kom han igen, denna gång med en portion ris och nån slags sås gjord på kikärtor. Jag blev nu ännu mer konfunderad och var mer frågvis. Så småningom fick jag svaret "My prophet tells me to do it". Till slut tog jag emot den här gåvan också och tänkte inte mer på det.

Nu för bara en liten stund sedan kom han och bjöd mig ännu en måltid. Denna gång gjord på ris och nån slags potatisgryta. Nu lånade han mig dessutom två böcker namngivna "A brief illustrated guide to understanding Islam" och "The Qur'an and modern science". Han sa att han skulle hämta dem om en vecka och när han gick sa han över axeln "You read those now...".

Jag börjar nu misstänka att han försöker konvertera mig till Islam, och att jag på nått sätt sänt fel signaler. Jag har ingenting emot Islam, men religion är inte riktigt min grej. Jag har svårt att tro på det där med allsmäktiga gubbar och det ena med det tredje.

Därför är min fråga om någon här råkar veta vad allt det här handlar om och hur jag tar mig ur en eventuell situation som jag satt mig i utan att förolämpa eller såra någon.

All hjälp uppskattas!

Det enda du behöver säga på ett snällt sätt utan att flina för det ger fel signaler "No thank you"

och trugar killen/tjejen är det bara att lugnt stänga dörren.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Herregud, men hur omogna är ni egentligen? Jag är själv ateist, men detta har egentligen inte med religion att göra. Här har du ett ypperligt tillfälle att lära känna någon annan, förmodligen med helt andra insikter och erfarenheter än du själv -- men din sociala fobi verkar hindra dig från att uppleva livet från någon annan sida än bakom datorskärmen.

Bjud in honom och försök intressera dig för en annan människa... Jag säger inte att ni automatiskt kommer att bli bästa polare men han är säkert en skön snubbe, och han har definitivt med mer mod än dig, som plingar på hos den korkade svennebananen mittemot.

Inte allt med religion är av ondo. En hel del är samhällsnyttigt, men jag laborerar inte mer på det just nu.

/Matematikern.

Medlem
Skrivet av mdealer:

Herregud, men hur omogna är ni egentligen? Jag är själv ateist, men detta har egentligen inte med religion att göra. Här har du ett ypperligt tillfälle att lära känna någon annan, förmodligen med helt andra insikter och erfarenheter än du själv -- men din sociala fobi verkar hindra dig från att uppleva livet från någon annan sida än bakom datorskärmen.

Bjud in honom och försök intressera dig för en annan människa... Jag säger inte att ni automatiskt kommer att bli bästa polare men han är säkert en skön snubbe, och han har definitivt med mer mod än dig, som plingar på hos den korkade svennebananen mittemot.

Inte allt med religion är av ondo. En hel del är samhällsnyttigt, men jag laborerar inte mer på det just nu.

/Matematikern.

Det har inget med social fobi att göra om man väljer att säga nej till en person som gör något sådant här. Jag själv hade uppfattat detta beteendet som påträngande och hade därför nekat vänligt men bestämt. Inget ohövligt utan bara ett "tack, men nej tack". Det hade inte gjort mig till en "korkad svennebanan" (vilket för övrigt är en rasitisk benämning). Man väljer själv vilka människor man vill lära känna och vilka man vill umgås med.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av mdealer:

Herregud, men hur omogna är ni egentligen? Jag är själv ateist, men detta har egentligen inte med religion att göra. Här har du ett ypperligt tillfälle att lära känna någon annan, förmodligen med helt andra insikter och erfarenheter än du själv -- men din sociala fobi verkar hindra dig från att uppleva livet från någon annan sida än bakom datorskärmen.

Bjud in honom och försök intressera dig för en annan människa... Jag säger inte att ni automatiskt kommer att bli bästa polare men han är säkert en skön snubbe, och han har definitivt med mer mod än dig, som plingar på hos den korkade svennebananen mittemot.

Inte allt med religion är av ondo. En hel del är samhällsnyttigt, men jag laborerar inte mer på det just nu.

/Matematikern.

Det har inget med social fobi att göra om man väljer att säga nej till en person som gör något sådant här. Jag själv hade uppfattat detta beteendet som påträngande och hade därför nekat vänligt men bestämt. Inget ohövligt utan bara ett "tack, men nej tack". Det hade inte gjort mig till en "korkad svennebanan" (vilket för övrigt är en rasitisk benämning). Man väljer själv vilka människor man vill lära känna och vilka man vill umgås med.

Håller med om att fobi är fel ord. Men socialt otränad stämmer in ganska bra.

Medlem

alla uppskattar inte påträngade grannar har inget med att vara socialt otränad för jag tippar killen har kompisar,familj etc som han imgås med.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av mdealer:

Herregud, men hur omogna är ni egentligen? Jag är själv ateist, men detta har egentligen inte med religion att göra. Här har du ett ypperligt tillfälle att lära känna någon annan, förmodligen med helt andra insikter och erfarenheter än du själv -- men din sociala fobi verkar hindra dig från att uppleva livet från någon annan sida än bakom datorskärmen.

Bjud in honom och försök intressera dig för en annan människa... Jag säger inte att ni automatiskt kommer att bli bästa polare men han är säkert en skön snubbe, och han har definitivt med mer mod än dig, som plingar på hos den korkade svennebananen mittemot.

Inte allt med religion är av ondo. En hel del är samhällsnyttigt, men jag laborerar inte mer på det just nu.

/Matematikern.

ok, väldigt övertygande sätt att börja sitt första inlägg med. Vem är omogen? Hela forumet, de som skriver i tråden? Tror du att någon finner någon intresse att diskutera saker med dig när du har så lätt för att ta till förolämpningar?

visst, ser jag det från din vinkel så har du läst tråden och den där känslan att få hävda sig har långsamt växt i dig tills du inte kunde hålla dig längre, reggade dig på forumet och så väller allt ut i en stor bubbla av blaha.

Tänk på hur du kommunicerar med andra, finns ingen anledning att attackera folk, det mesta övriga du skrev är vettigt, men det riktiga budskapet som du försökte få ut gick förlorad (som du ser, ingen nämner nåt mer än aspekten om social fobi) eftersom du inte höll dig till sakfrågan utan gick på personattack.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av mdealer:

Herregud, men hur omogna är ni egentligen? Jag är själv ateist, men detta har egentligen inte med religion att göra. Här har du ett ypperligt tillfälle att lära känna någon annan, förmodligen med helt andra insikter och erfarenheter än du själv -- men din sociala fobi verkar hindra dig från att uppleva livet från någon annan sida än bakom datorskärmen.

Bjud in honom och försök intressera dig för en annan människa... Jag säger inte att ni automatiskt kommer att bli bästa polare men han är säkert en skön snubbe, och han har definitivt med mer mod än dig, som plingar på hos den korkade svennebananen mittemot.

Inte allt med religion är av ondo. En hel del är samhällsnyttigt, men jag laborerar inte mer på det just nu.

/Matematikern.

Som sagt tycker jag han verkar vara en urtrevlig kille. Problemet är väl snarast det att när jag kommer hem vid tiosnåret på kvällen vill jag stupa i sängen, alternativt umgås med min flickvän eller varva ned med en god bok eller liknande, jag har föga intresse för teologiska diskussioner. Att jag dessutom känner mig betydligt mer attraherad av att fördjupa de relationer jag redan har än att omotiverat försöka tvinga mig till att stifta nya bekantskaper tycker jag inte direkt är ett tecken på social fobi. Kvalitet överväger enligt mig stort kvantitet när vi pratar mänskliga interaktioner.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Har han varit över och hämtat tillbaka böckerna ännu? Han skulle ju plocka hem dem efter en vecka.


signatur

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts." - Jim Morrison

Inaktiv

Verkar som en snäll kille. Jag skulle inte iallafall äta från något som en främliing gav mig, oavsett om dem var en kristen eller muslim.
Jag skulle läsa en av böckerna och sen snällt fråga om han tål att man kritiserar/ifrågasätter hans religon. Alltid kul att diskutera:D

Skriv svar