ostmjuk hamster skrev:
Varför skulle inte vissa grupper av människor kunna vara dummare än andra?
Låt oss säga att de generation efter generation levt på ett visst sätt som skapat förutsättningar för att hjärnan utvecklas till en som fungerar på ett annat sätt. T.ex. en utveckling som främjar aggressivitet?
Tror du då inte att det finns en chans att barnen som föds också har genetiska förutsättningar för att också vara extremt våldsamma (eller dumma)?
Vad jag förstått brukar det oftast vara så att kloka människor får kloka barn, varför skulle inte en degeneration kunna ske?
T.ex en utveckling som främjar aggressivitet?
Ja alltså, dom mörkhyade i U.S.A måste vara ena riktiga jävlar på att arbeta, speciellt när man slår på dom nuförtiden va?

Hurvida man är smart eller dum har MYCKET att göra med det samhälle man bor i, den kultur man frodas i och om man har tillgång till skola, det är en minoritet som föds med defekter som gör dom jättesmarta/jättedumma.
Hurvida man blir våldsam beror väldigt mycket på uppväxt, vad man själv har för moral och massa andra faktorer, att kloka människor får kloka barn är för att dom uppfostras på ett bra sätt och är såvitt jag vet inte genetiskt betingat.
Kamp skrev:
Greger så du menar alltså att precis ALLA raser är precis lika smarta?
Om du tror det är du väldig naiv måste jag säga.
Du kan ju tex säga ett enda samhälle som svarta människor har bygt upp. Jämför tex hur många svarta nobelpristagare det finns jämfört med vita osv.
Alla raser har olika egenskaper, det är bevisat.
Vi har tex
http://sv.wikipedia.org/wiki/James_Watson som också sagt att det finns en skillnad på smarthet mellan svarta & vita.
Men visst, vad vet han. Han är ju bara en nobelpristagare och forskare inom medicin.
Ja så du tror inte skillnaderna i samhällen kan bero på t.ex jag vet inte, att vita har varit och lekt rövare över hela världen, sugit upp viktiga naturresurser och därmed skadat länders infrastruktur riktigt rejält förut i tiden?
Du tror inte vi har tack vare detta fått oerhörda resurser för att utveckla ett skolsystem som därmed gjort befolkningen smartare (för dom har en adekvat utbildning), medans dom länder som blivit utsugna har fått det svårare att överleva, vilket resulterar i att mindre människor utbildas,som gör att en mindre del av befolkningen blir "smarta"?
Jag tror mer på en forskares STUDIER än hans ord, han är fortfarande bara en människa, det är hans studier som är intressanta, inte dom åsikter han har.