När blir man svensk, egentligen?

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Vetenskapligt sett finns det inget som heter "raser", det finns underarter.
Neandertalarna(Homo sapiens neanderthalensi) anses av många forskare vara en underart till arten människan (Homo sapiens) där vi (dvs alla människor på jorden) är en egen underart (Homo sapiens sapiens).
Underarter kan fortplanta sej med varandra.

Så "vetenskapligt bevisat" är skitsnack, ge upp med fjanteriet, sluta hijacka tråden och håll dej till ämnet.

On-topic;
Svensk - juridiskt sett är man svensk när man är svensk medborgare, punkt.

"Kulturellt" sett så är det väl större skillnad på en svensk stockholmare och en svensk norrlänning än en svensk stockholmare och en bosnisk stockholmare som bott här i säg 15 år.
Så när är man svensk?

Vem fan bryr sej...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av RedBeard:

Vackert, ett inlägg med enbart Appeal to authority.

Man blir nästan tårögd.

Sen om Herr Kamp hade orkat läsa in sig på ämnet istället för att blint spotta ur sig länkar så kanske han hade sett detta: http://www.skepdic.com/iqrace.html

Där det är vackert förklarat i stycke tre:

Citat:

The research on IQ and race by Arthur Jensen, William Shockley, Herrnstein and Murray (The Bell Curve) and others have not found any significant correlations between race and intelligence.

Hahaha! Driver du med mig? Det står raka motsatsen i de länkar jag skickade. Fast du kanske inte ens kollade igenom dessa?

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Man börjar ju nästan undra om du står med en eller två fötter på Jorden.

Européer kommer från Jorden, Afrikaner från Mars och Asiater från Pluto (till exempel). Är det så det ligger till menar du?

SOm jag skrivit ett antal gånger nu.
Kan du inte komma med seriösa inlägg så posta inte alls. Tills dess bör du hålla dig undan tråden.

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Vetenskapligt sett finns det inget som heter "raser", det finns underarter.
Neandertalarna(Homo sapiens neanderthalensi) anses av många forskare vara en underart till arten människan (Homo sapiens) där vi (dvs alla människor på jorden) är en egen underart (Homo sapiens sapiens).
Underarter kan fortplanta sej med varandra.

Så "vetenskapligt bevisat" är skitsnack, ge upp med fjanteriet, sluta hijacka tråden och håll dej till ämnet.

On-topic;
Svensk - juridiskt sett är man svensk när man är svensk medborgare, punkt.

"Kulturellt" sett så är det väl större skillnad på en svensk stockholmare och en svensk norrlänning än en svensk stockholmare och en bosnisk stockholmare som bott här i säg 15 år.
Så när är man svensk?

Vem fan bryr sej...

Om du nu ska komma med massa skitsnack kan du ju posta källor iaf. Fast självklar, du tillhör ju den blinda skaran som inte ser skillnad på en afrikan och en svensk. Bara skillnaden talar om människan olika raser.

Ja om du uppenbarligen inte bryr dig bör du ju inte ens ha postat i tråden eller hur? Varför komma med massa onödigt tjabbel när du ändå inte bryr dig? Låt oss som bryr sig diskutera detta utan att du stör.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Man börjar ju nästan undra om du står med en eller två fötter på Jorden.

Européer kommer från Jorden, Afrikaner från Mars och Asiater från Pluto (till exempel). Är det så det ligger till menar du?

SOm jag skrivit ett antal gånger nu.
Kan du inte komma med seriösa inlägg så posta inte alls. Tills dess bör du hålla dig undan tråden.

Är du så mycket seriösare som delar upp människor i olika raser?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Man börjar ju nästan undra om du står med en eller två fötter på Jorden.

Européer kommer från Jorden, Afrikaner från Mars och Asiater från Pluto (till exempel). Är det så det ligger till menar du?

SOm jag skrivit ett antal gånger nu.
Kan du inte komma med seriösa inlägg så posta inte alls. Tills dess bör du hålla dig undan tråden.

Är du så mycket seriösare som delar upp människor i olika raser?

Suck... Ja, det finns ju olika människoraser. Så varför kan man inte dela upp dessa menar du?
Ska vi sluta dela upp djur i raser också?
Nu finns det bara Hundar. Inga spec hundraser. För det är inte seriöst att dela upp de i raser.

Inaktiv

Vi kallar dem idag folkgrupper Kamp inte raser. Familjen är människoapor, släkte människor, art människa, underart/ras -.
Jfr med Neandertalare: Familj: människoapor, släkte: människa, art: Neandertalare.

En rasist är en person som tror att en ras är överlägsen den andra inte den som erkänner att det finns olikheter mellan raserna.

För att svara på greger fråga så är en person när den blivit uppfostrad av svenska föräldrar. Föräldrarna måste vara födda i Sverige.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag vet att det kallas folkgrupper när det kommer till undergrupperna. Dock existerar fortfarande raser.

Inaktiv

Underart inte samma som ras? Är du säker?

Föresten finns det i båda fallen väldigt lite raser kvar. De flesta här i Europa är idag bland raser.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Vetenskapligt sett finns det inget som heter "raser", det finns underarter.
Neandertalarna(Homo sapiens neanderthalensi) anses av många forskare vara en underart till arten människan (Homo sapiens) där vi (dvs alla människor på jorden) är en egen underart (Homo sapiens sapiens).
Underarter kan fortplanta sej med varandra.

Så "vetenskapligt bevisat" är skitsnack, ge upp med fjanteriet, sluta hijacka tråden och håll dej till ämnet.

On-topic;
Svensk - juridiskt sett är man svensk när man är svensk medborgare, punkt.

"Kulturellt" sett så är det väl större skillnad på en svensk stockholmare och en svensk norrlänning än en svensk stockholmare och en bosnisk stockholmare som bott här i säg 15 år.
Så när är man svensk?

Vem fan bryr sej...

Om du nu ska komma med massa skitsnack kan du ju posta källor iaf. Fast självklar, du tillhör ju den blinda skaran som inte ser skillnad på en afrikan och en svensk. Bara skillnaden talar om människan olika raser.

Ja om du uppenbarligen inte bryr dig bör du ju inte ens ha postat i tråden eller hur? Varför komma med massa onödigt tjabbel när du ändå inte bryr dig? Låt oss som bryr sig diskutera detta utan att du stör.

Hehe tyvärr för dej är jag här för att stanna.
Och tjabblet, d v s irrelevanta inlägg är du en expert på.

Det är klart att jag ser skillnad på en neger och en asiat, svensk eller latinamerikan etc. Men det är fortfarande inte något bevis för att det vetenskapligt sett går att prata om raser, eftersom ras inte är ett vetenskapligt begrepp. Jag behöver inte ange källor för det självklara, det är inte ett diskussionsämne ens - den erkända vetenskapen använder sej inte av definitionen ras.
Etnicitet är det ord som man använder sej utav nuförtiden när man vill dela upp folk i geografiska grupper. Gå på en biologikurs på högskolan (eller läs wikipedia åtminstone) istället för att gnälla om källor.

Vidare.

Det finns inte något som specifikt kännetecknar en svensk för vi har så väldigt olika kulturer i vårt avlånga land, titta bara på dialekter t ex, få länder har sådana enorma skillnader på dialekt.
Vi har lokala matkulturer, lokal historia, klimat, stadskultur etc. En hel del av vår kultur är dessutom inte ens svenskt från början utan har tagits hit av invandrare eller kommit som en trend.

Sen så blev Sveriges gränser som dom är idag inte klara förrän vi fick dom sista områdena i Skåne på 1700-talet. Det är väldigt sent och stora delar av Sverige hade inte mycket att göra med varandra att göra under lång tid, Gotland hade t ex knappt något med fastlandssverige att göra under medeltiden. Det kan låta oviktigt för någon historia-ignorant person men det har påverkat oss i stor utsträckning. Skåningar är lite som danskar till sättet jämfört med andra svenskar.
Stockholmare är ett "släkte" för sej. I sådana skämt ligger det ett uns sanning.
Listan kan göras lång...

Så, när är man svensk?
Jag skulle ställa motfrågan; vad är svenskt?


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Hahah inte då! Som jag skrev så är det vetenskapligt bevisat att det finns olika raser.
Så gör om gör rätt.

Man börjar ju nästan undra om du står med en eller två fötter på Jorden.

Européer kommer från Jorden, Afrikaner från Mars och Asiater från Pluto (till exempel). Är det så det ligger till menar du?

SOm jag skrivit ett antal gånger nu.
Kan du inte komma med seriösa inlägg så posta inte alls. Tills dess bör du hålla dig undan tråden.

Är du så mycket seriösare som delar upp människor i olika raser?

Suck... Ja, det finns ju olika människoraser. Så varför kan man inte dela upp dessa menar du?
Ska vi sluta dela upp djur i raser också?
Nu finns det bara Hundar. Inga spec hundraser. För det är inte seriöst att dela upp de i raser.

En hundras är en standard som bestämts av en nationell hundförening / motsvarande i något land.
Det har absolut ingen betydelse vetenskapligt, mer än att man kan konstarera att djur överför en del genetiska egenskaper till sin avkomma och att människan kan kontrollera en del av dessa egenskaper genom avel - dock inte sällan utan komplikationer.
Den bästa hunden är vargen - ursprunget.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av RedBeard:

Vackert, ett inlägg med enbart Appeal to authority.

Man blir nästan tårögd.

Sen om Herr Kamp hade orkat läsa in sig på ämnet istället för att blint spotta ur sig länkar så kanske han hade sett detta: http://www.skepdic.com/iqrace.html

Där det är vackert förklarat i stycke tre:

Citat:

The research on IQ and race by Arthur Jensen, William Shockley, Herrnstein and Murray (The Bell Curve) and others have not found any significant correlations between race and intelligence.

Hahaha! Driver du med mig? Det står raka motsatsen i de länkar jag skickade. Fast du kanske inte ens kollade igenom dessa?

Goddag yxskaft, förstod du ens vad jag skrev?

Idka lite källkritik tack.

Sen såg jag din signatur också, föreslår att folk googlar dessa rader för en liten indikation på dina läggning.


signatur

Space for rent.

Medlem
Skrivet av nils45:

Visst, Svensk är nåt man är. Dom andra blir bara medborgare vilket är en lyx i Sverige som nu kanske är det bästa landet på hela planeten. Det är synd att dom personerna som håller på sådär inte är så kunniga om livet och inte vet var dom kunde ha stått. Black Cobra, Black Scorpions, jag menar seriöst? Vill inte leva på 3000kr, ungjävel det är en ren lyx, du kan sova i en lägenhet, få mat och tom köpa kläder OCH GÖRA VAD FAN DU VILL OM DAGARNA.

Jag håller med dig. Vi västerlänningar är faktiskt till stor del bortskämda nötter. Klagar på såna sjuka struntsaker, och sen går ungdomar sönder i den såpass lätta skolan som vi har.

Som någon annan skrev; Vi måste prioritera att man inte hyllar den puckade coolheten som fascinerar så många. Man mår inte bra av att lära sig att spela en roll. Man mår bra av att bli så bra man kan bli. Eller helt enkelt bara vara nöjd med den man är.

Sen till Kamp, om vi är överlägsna, varför är det exempelvis en majoritet indier anställda på exempelvis IBM i USA?


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Ska skriva ett längre svar när jag har lite mer tid.
Just nu väljer jag bara att svara på "Harpa"

Harpa; Vart har jag sagt att vi är överlägsna? Hur är vi överlägsna? Om du syftar på mitt inlägg att de mänskliga raserna skiljer sig IQ mässigt så förstår jag fortfarande inte vart du fått ifrån att vi skulle vara "överlägsna".

Medlem
Skrivet av WaltX:

Är du så mycket seriösare som delar upp människor i olika raser?

Fast det är nog lite så det är. Minns att jag läste en artikel om det i Illustrerad Vetenskap, utom att ge dig tidningen i handen så är nog det här citatet från ett annat forum det närmaste jag kan komma.

Edit:
Nu har jag inte riktigt följt diskussionen här så jag vill poängtera att jag inte vill sätta olika värden på människor. Men att blunda för att det faktiskt skiljer människogrupper åt tycket jag inte man behöver göra.

Citat:

I det senaste numret av Illustrerad Vetenskap kan man läsa att rasbegreppet måste återupptas, eftersom det - naturligtvis - finns olika människoraser, och att man inom sjukvården måste ta hänsyn till detta faktum. Skillnaderna mellan de olika raserna är nämligen så stora. Artikelförfattaren menar exempelvis att patienter måste behandlas utifrån sin rastillhörighet, då de olika raserna reagerar på olika sätt när det gäller medicinering.

Skribenten, Gorm Palmgren, skriver att forskning om genetiska skillnader mellan etniska grupper är tabu och politiskt inkorrekt, så gott som förbjudet.

- Att göra det ur ett medicinskt perspektiv låter direkt motbjudande, skriver han.

Enligt Palmgren måste vi dock acceptera det faktum att genetiska skillnader mellan olika människoraser existerar, om inte för något annat, så för att garantera alla patienter bästa möjliga behandling.

Till exempel skriver han att 15 procent av alla skandinavier förfogar över en gen som skyddar mot HIV, medan inga afrikaner över huvud taget besitter den. Det står även, bland mycket annat, att läsa följande: "Cystisk fibros är tio gånger så utbredd bland personer som kommer från Nordeuropa som bland dem som kommer från Asien."

Intresseväckande är också följande stycke: "Tanken kan verka frånstötande: att dela upp världens befolkning i genetiska grupper, som medicinskt skall behandlas olika. Kanske är det dock i själva verket oetiskt att låta bli."

I USA har man redan börjat utveckla skilda blodtrycksmediciner för vita respektive svarta, eftersom skillnaderna mellan den vita och svarta rasen är så stora. Läkemedelsverket i USA uppmanar till och med företagen att registrera vilken ras försökspersoner tillhör eftersom olika raser reagerar så enormt olika på mediciner. Palmgren håller med.

Artikeln återfinns i det senaste numret, nummer tio alltså, med rubriken "Vi behöver ett nytt rasbegrepp".

- [http://forums.skadi.net/showthread.php?t=13949]


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Kamp:

Ska skriva ett längre svar när jag har lite mer tid.
Just nu väljer jag bara att svara på "Harpa"

Harpa; Vart har jag sagt att vi är överlägsna? Hur är vi överlägsna? Om du syftar på mitt inlägg att de mänskliga raserna skiljer sig IQ mässigt så förstår jag fortfarande inte vart du fått ifrån att vi skulle vara "överlägsna".

Ah, antar att du föll in en av mina få kvarvarande fördomsmallar. Ursäkta.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Inaktiv

Jag skiter i vad det står i nått papper vad man är för något, jag är bered att ta den som kan prata och göra sej förstådd på svenska eller svengelska för svensk.

Jag tror inte heller att svensk är något man blir utan att det är något man vill bli eller vill va, och då har det föga betydelse vad det står i ett pass.

Tex finnar som levt större delen av sitt liv i svergie å kan knappast ett ord svenska utan behöver tolk vid kontakt med myndigheter, är dom svenskar? ja på papper men ta mej tusan inte i själen, jag har därimot haft en vän vars famlij kommer från Peru, dom lärde sej svenska och fungerade som svenskar på noll tid. Dom kom hit å ville starta ett nytt liv efter att deras va förstört av anledningar vi inte behöver prata om här men det va helt klart att det inte va bra för hälsan att bo kvar där.

Så Svensk blir man aldrig om man inte vill vara det!


signatur

Please be patient. This update may appear to take a long time to complete. It is updating and installing very large data. <OFP, ARMA & ARMA II

Medlem

Varför blir folk upprörda när nån påpekar att vi människor ser olika ut?
måste skillnader vara nått dåligt?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

enligt mig så är man svensk om man är född och uppvuxen här.
sedan varifrån på jorden ens förfäder kom ifrån är irrelevant. jag tycker hela diskussionen har spårat ur, tycker det är onödigt att slösa energi på en sån där grej som "raser" etc. en jord, en människa. gör det bästa utav tiden du har.

jag själv är 100% svensk men det där med att "känna sig svensk" har jag aldrig förstått mig på. hur känner man sig då?

live and let live säger jag. livet är för kort för att grälla om småtrams :]

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Text från IV

Det där hade hjälpt i en diskussion jag och CastorFiber hade för något år sen. Den var faktiskt ganska lik den här tråden om man skulle byta ut Kamp mot Kamp lite(theHarmlessWarrior för ett år sen). Castor hävdade att man inte skulle upptäcka något nytt som gjorde tillvaron bättre genom rasforskning jag kunde inte bevisa att det inte var så. Därför van han striden. Denna länk hade som sagt ändrat på det


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Nemen titta! SuperTank's inlägg mer eller mindre sätter punkt för diskussionen om det finns raser eller inte.

Det inlägget tackar vi för tank!

Medlem
Skrivet av Kamp:

Nemen titta! SuperTank's inlägg mer eller mindre sätter punkt för diskussionen om det finns raser eller inte.

Det inlägget tackar vi för tank!

Nej, det är endast en artikel, ämnet är inte riktigt så enkelt.

Låt mig peka hit: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=4998#p4998

Inlägget är gjort av en person vid namn Dan Larhammar http://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Larhammar (läs gärna uppföljningen också).


signatur

Space for rent.

Medlem

skönt att det finns lite folk med vett iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har starka aningar om att Kamp (m.fl.) inte anser att Ken Ring är svensk - trots det att hans ordförråd är större och vård av det svenska språket överstiger oss forumiter

Och med det sagt så vill jag på ett litet humoristiskt sätt antyda att det många störs sig på är att dom mer högerextrema åsikterna bryr sig in om hur en individ tänker eller beter sig nämnvärt, utan det handlar om man kan snacka utan brytning och/eller vilken nyans personens hud är.

En diskussion om att det finns olika raser eller inte är en diskussion, när eller om man (kan) bli svensk är en helt annan diskussion. Den ena blir lätt mer rasistisk än den andra...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Du blir svensk när du föds i Sverige....helst då också vit men men eftersom man inte får säga så får man väl stryka det.:)


signatur
Medlem

Werzion: Ken Ring är född i Kenya så han är absolut inte svensk.

Om jag förstod andra delen av ditt inlägg rätt så menar du ungefär; "Extremkapitalister bryr sig mer om en person kan prata med eller utan brytning och vilken färg han har på huden", stämmer det?

Medlem

Kamp: varför så himla lång tråd och diskussion om det är så simpelt var man är född som bestämmer vilken nationalitet man tillhör!?

Vad händer om man råkar föddas medan ens föräldrar är på semester i Kenya? Japan? USA? Norge? Åland?
Är det helt kört för en då att få vara stolt överIKEAs (svenska) köttbullar när man är och hälsar på ens släkt som nyligen bosatt sig i Thailand?

*edit*

På tal om Ken Ring (som jag inte känner till så himla mycket eller lyssnar på, vart bara ett exempel) - hans pappa är ju svensk och hans mamma från kenya, och han har nu bott här i sverige största delen av sitt liv (två tredjedelar), gör det då att han varken är svensk eller kenyansk?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

Kamp: varför så himla lång tråd och diskussion om det är så simpelt var man är född som bestämmer vilken nationalitet man tillhör!?

Vad händer om man råkar föddas medan ens föräldrar är på semester i Kenya? Japan? USA? Norge? Åland?
Är det helt kört för en då att få vara stolt överIKEAs (svenska) köttbullar när man är och hälsar på ens släkt som nyligen bosatt sig i Thailand?

Var man är född är oerhört viktigt fast ändå inte för det är din 'ras' som spelar roll!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Greger: uppdaterade mitt inlägg lite - hans föräldrar visade sig nämnligen komma från två olika nationaliteter... mycket spännande, mycket spännande *asgarv*

(Sen visst, vilken "ras" ens föräldrar tillhör har ju självklart enorm betydelse för vilken "ras" man blir (gener är gener...) - men när eller om man blir svensk... det anser jag tillhöra fostran, uppväxt och framförallt ens egna intresse)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

ordet ras är ett imo förlegat ord, mestadels använd av hitlerister.

Jag som vit, helsvensk kille tillhör exakt samma ras som Mahad, Kin yon, och Yassir som sitter brevid mig på tunnelbanan.

Att påpeka att någon av dem, eller mig själv skulle tillhöra en lägre stående ras är som att sparka mig själv i pungkulorna.

ONTOPIC :

Du är svensk när du anammat dig dig det svenska språket och den svenska kulturen. Oavsett om du är svart som natten, eller vit som snö.

Skriv svar