När blir man svensk, egentligen?

Medlem

man är svensk när man är en tönt som hänger på fz och diskuterar om när man blir svensk

Medlem

Jag tror man blir svensk när man (citerar invandrar-kompis) säger: "Hon var ju invandrare" om en handläggare på skatteverket eller vad det var.

Inaktiv
Skrivet av Gortie:

Vem definierar den "Svenska kulturen"? Är inte "kultur" summan av befolkningen?

Precis. Med mer än 1 miljon människor som har invandrat de senaste decennierna så borde väl svensk kultur se annorlunda ut idag?

Med mat som kebab, pizza etc, ord som television och okej, och nya värderingar som hederskulturen borde väl svensk kultur vara annorlunda eller i alla fall mer splittrad idag. Och om man pratar om en svensk kultur från 50-talet innan massinvandringen så är ju det också en kultur otroligt påverkad av andra länder, så som Tyskland, Frankrike och England och andra länder om man går än längre bak i tiden.

Därför tycker jag svensk kultur är otroligt svårdefinierad. Jag äter turkisk snabbmat och kollar på amerikanska filmer men är född i sverige.
Har jag inte en svensk kultur då?

Medlem
Skrivet av DreadX:

man är svensk när man är en tönt som hänger på fz och diskuterar om när man blir svensk

Jag kan inte få ditt inlägg som nånting annat än ett påhopp på svenskar och att de skulle vara töntiga enligt dig.

Stämmer det?

Medlem

Skulle nog säga att det kan man endast avgöra själv, känner du dig svensk, då är du nog svensk.

Inaktiv

Man blir svensk när man kan dansa små grodorna runt midsommar stången utan att dö av skratt för att det är så patetiskt

Medlem
Skrivet av naxxus:

Man blir svensk när man kan dansa små grodorna runt midsommar stången utan att dö av skratt för att det är så patetiskt

Nämen kolla! En rasist! Hur känns det att hata dina kära svenskar? Mår du bra av att ha så mycket svenskförakt inom dig?

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av naxxus:

Man blir svensk när man kan dansa små grodorna runt midsommar stången utan att dö av skratt för att det är så patetiskt

Nämen kolla! En rasist! Hur känns det att hata dina kära svenskar? Mår du bra av att ha så mycket svenskförakt inom dig?

Så bara för att man ogillar en (väldigt barnslig) tradition är man svenskfientlig?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av naxxus:

Man blir svensk när man kan dansa små grodorna runt midsommar stången utan att dö av skratt för att det är så patetiskt

Nämen kolla! En rasist! Hur känns det att hata dina kära svenskar? Mår du bra av att ha så mycket svenskförakt inom dig?

Så bara för att man ogillar en (väldigt barnslig) tradition är man svenskfientlig?

Nej, det är man inte. Det går dessutom att kritisera andras traditioner och religioner utan att vara rasist.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Låt oss försöka få tråden back on track, istället för den nuvarande pajkastningen som uppstått.

Citat:

Nu har jag anmält ett antal inlägg för OT men då det inte händer nånting så antar jag att det inte finns några mods som håller koll på forumet, eller så rent ut sagt, skiter de i att hålla rent. Så om nån mod läser detta får denne gärna svara på varför ingeting görs?

Jodå, finns allt mods. Men tyvärr har dom andra åtaganden i livet än bara FZ.

edit: det kanske inte framgick, men inga fler OT-inlägg hädanefter.

Gäller dig också Lusen

Medlem

Vaddå "blir svensk"?
svensk blir du när du har svenskt medborgarskap. Vad är det att diskutera?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Vaddå "blir svensk"?
svensk blir du när du har svenskt medborgarskap. Vad är det att diskutera?

Frågan föddes i en annan tråd efter att någon konstaterat att man blir kallad invandrare trots att man är medborgare och kanske tom är född i sverige.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

En invandrare kan aldrig bli svensk. Har själv utländsk bakgrund, it ain't never gonna happen, även om man själv vill, det handlar om attityden hos det land där man har hamnat...

Inaktiv
Skrivet av WaltX:

Alla människor är ju för sjutton samma ras. Människor ser ut och beter sig annorlunda pga. klimatet man bor i.

Kultur skulle jag lägga till. I väst sitter de unga flickorna och pratar om smink och utseende till exempel på grund av en enorm medial på¨verkan rätt in i hjärnan livet ut. I något asiatiskt land eller afrikanskt tror man på ditt och datt eftersom spanjorer, muslimer eller engelsmän en gång var där och pådyvlade sina åsikter.

Subventionerade europeiska bönder konkurrerar ut inhemsk business så att fattig förblir fattig.

Etcetera.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av depthless:

En invandrare kan aldrig bli svensk. Har själv utländsk bakgrund, it ain't never gonna happen, även om man själv vill, det handlar om attityden hos det land där man har hamnat...

Mn om den här utlännigen har den "rätta" attityden mot Sverige, blir han svensk då?

Medlem

Ingen kan väl bestämma när du är svensk, man är det när man själv känner det.

Inaktiv
Skrivet av Strumpa:

Ingen kan väl bestämma när du är svensk, man är det när man själv känner det.

Exakt.

Medlem
Skrivet av Strumpa:

Ingen kan väl bestämma när du är svensk, man är det när man själv känner det.

Dock är det som depthlees sa; "En invandrare kan aldrig bli svensk." För han har ingeting svenskt i sig.

Medlem

Man blir svensk ifall båda ens föräldrar är svenska medborgare och har svenska värderingar som dom för över på dig. Du är inte svensk för att ett papper säger att du är det.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av Strumpa:

Ingen kan väl bestämma när du är svensk, man är det när man själv känner det.

Att känna sig som svensk betyder inte att man är det.

Bara för att man känner sig som en delfin så betyder det inte att man är en.

http://www.freewebs.com/svedimf/


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

Om vi vänder på saken då.

Om man flyttar till japan, träffar någon, gifter sig och bor där i 10 år.
Man är väl fortfarande en svensk för det?

Det är föräldrarnas ursprung, vart du födds och vuxit upp.
Ju mer av detta som är svenskt desto mer svensk är du.

30% Föräldrar
30% Födelseort
30% Uppväxt
10% Den kultur du tycker om (bo X antal år i ett land)


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

När blir jag kines om jag "väljer" att "flytta" till Kina?
Jag som flyttar är etnisk svensk, svenska föräldrar som är födda i Sverige.

När blir jag kines?

Medlem

aldrig


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av para_hjs:

När blir jag kines om jag "väljer" att "flytta" till Kina?
Jag som flyttar är etnisk svensk, svenska föräldrar som är födda i Sverige.

När blir jag kines?

När du har anammat kulturen någolunda, och om du tycker att du är mer kines än svensk.

Fast frågan är väl hur omvärlden ser på dig, kan tänka mig att många fördommar kommer finnas mot dig på grund av din vita hy, men fördommar brukar försvinna så fort man lär känna människan.

Jag personligen skulle känna mig swedo-chinese ett bra tag antar jag ^^


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ungefär som att jag blir kristen i ett muslimskt land trots att jag aldrig varit troende en sekund.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av DreadX:

man är svensk när man är en tönt som hänger på fz och diskuterar om när man blir svensk

Jag kan inte få ditt inlägg som nånting annat än ett påhopp på svenskar och att de skulle vara töntiga enligt dig.

Stämmer det?

jag kan inte få det till nåt annat så du har nog helt rätt

Medlem
Skrivet av DreadX:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av DreadX:

man är svensk när man är en tönt som hänger på fz och diskuterar om när man blir svensk

Jag kan inte få ditt inlägg som nånting annat än ett påhopp på svenskar och att de skulle vara töntiga enligt dig.

Stämmer det?

jag kan inte få det till nåt annat så du har nog helt rätt

Jag hoppas du blir bannad.
Troligtvis kommer du inte bli det då det är okej att hata svenskar men inte andra folk. Jag har iaf anmält ditt inlägg så vi fårse vad som händer.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av DreadX:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av DreadX:

man är svensk när man är en tönt som hänger på fz och diskuterar om när man blir svensk

Jag kan inte få ditt inlägg som nånting annat än ett påhopp på svenskar och att de skulle vara töntiga enligt dig.

Stämmer det?

jag kan inte få det till nåt annat så du har nog helt rätt

Jag hoppas du blir bannad.
Troligtvis kommer du inte bli det då det är okej att hata svenskar men inte andra folk. Jag har iaf anmält ditt inlägg så vi fårse vad som händer.

Jag börjar bli jävligt trött på ditt beteende, att ha en sån där jävla attityd kommer INTE att göra dig långlivad på forumet.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Dock är det som depthlees sa; "En invandrare kan aldrig bli svensk." För han har ingeting svenskt i sig.

Finns många intressanta infallsvinklar på hur du formulerar dig. Vad är det du har i dig som en människa från en annan sida av ett kartstreck inte har? Och varför skulle denna individ just vara en "han"?

PS. Jag håller med Pliskin.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Kan vi inte alla enas om att vi är afrikaner en gång för alla. Vi har bara flyttat lite på oss sen sist.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Skriv svar