Medlem

Utan att ens läsa igenom tråden kan man alltså sammanfatta den med att vissa vill inte att vi skall behöva ändra namnet på den för att den från början inte var något negativt. "Varför ska vi anpassa oss?".

Och vissa säger att om det väcker anstöt så är det väl bara att anpassa sig. "Det är ju inte jättejobbigt att säga chokladboll istället".

17 sidor "diskussion" är väl lite onödigt på detta ämne?

Inaktiv

töntigt tkr jag jag säger negerboll och ser inget rasistiskt i det.. och jag är verkligen inte rasist

Medlem

Man säger vad man vill. Vill du kalla dom pungkulor, be my guest. Se om jag bryr mig!
Jag säger chokladboll, mor säger negerboll. Det finns så mycket saker som är kränkande...men negerboll?


signatur

Det här är en signatur

Skrivet av Blomkruka:

Utan att ens läsa igenom tråden kan man alltså sammanfatta den med att vissa vill inte att vi skall behöva ändra namnet på den för att den från början inte var något negativt. "Varför ska vi anpassa oss?".

Och vissa säger att om det väcker anstöt så är det väl bara att anpassa sig. "Det är ju inte jättejobbigt att säga chokladboll istället".

17 sidor "diskussion" är väl lite onödigt på detta ämne?

Varför ska alltid "vi" (ditt val av ord) anpassa oss. "Vi" har alltid fel och "vi" ska anpassa oss. LMAO

Vill jag säga negerboll så gör jag det vill du säga björkboll så låt inte mig stoppa dig.


signatur
Medlem

Vårat språk har ett ursprung från oerhört många tragiska händelser och hemskheter. Ta ordet häxa, det verkar vara ett enormt hemskt ord eftersom folk torterade , brände och dränkte "häxor". Har möjligtvis inte ordet kärring en kopppling till häxor? Det har oxå koppling till käring.
Bryr någon sig om det idag?
Vi lever i nuet och framtiden, inte i det förfluta.

Mycket folk verkar vara så överbeskyddande av "minoriteten" eller extremt anti-rasistiska. Men att vara anti-rasist är väl lika illa som att vara rasist då båda delarna handlar om åsikter och fördommar. Det är skillnader mellan negrer, vita, och asiater. Men spelar det någon roll?

Inaktiv
Skrivet av Swiper:

Sipmo snälla, du kan bara inte vara seriös nu. Menar du att några artiklar från generellt "icke" trovärdiga källor samt diskutioner som skett online kan användas som fakta eller bevis?!

De delar mina åsikter, men det innebär inte att det är stenhård fakta eller bevis.

19st JA vs 2st NEJ

betyder det att det är 2 moraltanter som skapat en 17 sidor lång diskussion? (<- obs. det var en fråga)


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Ja gud vilken härlig frihet det är med internet ender!
Man kan kasta ur sig saker som att folk är nazister också för att dom säger negerboll, jättevettigt och bra! Haha...

Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Swiper:

Sipmo snälla, du kan bara inte vara seriös nu. Menar du att några artiklar från generellt "icke" trovärdiga källor samt diskutioner som skett online kan användas som fakta eller bevis?!

De delar mina åsikter, men det innebär inte att det är stenhård fakta eller bevis.

Det måste vara bekvämt att ha samma åsikter som allmänheten oavsett om det är fel eller inte...

Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Swiper:

Sipmo snälla, du kan bara inte vara seriös nu. Menar du att några artiklar från generellt "icke" trovärdiga källor samt diskutioner som skett online kan användas som fakta eller bevis?!

De delar mina åsikter, men det innebär inte att det är stenhård fakta eller bevis.

19st JA vs 2st NEJ

betyder det att det är 2 moraltanter som skapat en 17 sidor lång diskussion? (<- obs. det var en fråga)

Nej, jag tycker inte att det är okej men jag svarade inte på frågan, eftersom man har rätten att säga vad man vill.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

17 sidor om ett namn på ett bakverk


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Skrivet av Mr. G:

17 sidor om ett namn på ett bakverk

Som jag sagt innan, endast i Sverige. I övriga världen ojjar sig folk om krig och svält. Gott mos


signatur
Medlem

^- Tror ordet neger har varit upp ett antal gånger för diskussion i USA, av olika anledning. Men det är ju en vild gissning!

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Mr. G:

17 sidor om ett namn på ett bakverk

Som jag sagt innan, endast i Sverige. I övriga världen ojjar sig folk om krig och svält. Gott mos

I vissa delar av världen handlar rasism om människor som anser andra vara mindre värda. I Sverige handlar det om bakverk.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Ender:
Skrivet av WaltX:

Omg, idiotisk resultat.

Hehe, ja, forumets smånazister fick just en chans att tycka utan att någonn kan säga emot...aaah. internet och dess anonymitet är väl härligt, vilken frihet!

Det där vare mest fånigaste jag har sett på några veckor FRÖKEN MORAL TANT.

livet är inte svart å vitt..

Så så..smilyn skulle väl indikera att jag inte riktigt tror på fullaste allvar att undomarna som röstar Ja verkligen är nazistsympatisörer. Men visst är det bekvaäm, både för bar med argumentationsförmåga kolon och forumtroll att bara trycka Ja i det anonyma, utan att behöva försvara något.
Och jo, när jag var liten tyckte jag också att "moral" var töntigt och jag hoppas att du fortfarande ÄR liten...så det finns hopp menar jag.

Medlem
Skrivet av Swiper:

Vårat språk har ett ursprung från oerhört många tragiska händelser och hemskheter. Ta ordet häxa, det verkar vara ett enormt hemskt ord eftersom folk torterade , brände och dränkte "häxor". Har möjligtvis inte ordet kärring en kopppling till häxor? Det har oxå koppling till käring.
Bryr någon sig om det idag?
Vi lever i nuet och framtiden, inte i det förfluta.

Sant, men nu är det ju inte så många "häxor" kvar som kan ta illa upp, eller hur? Och säg den äldre kvinna som skulle uppskatta att bli kallad "kärring" bara för att något fån fått för sig att ordet "kärring" är ett fint och traditionellt gammalt ord som en MASSA människor använder i Sverige idag. [/quote]

Skrivet av Swiper:

Mycket folk verkar vara så överbeskyddande av "minoriteten" eller extremt anti-rasistiska. Men att vara anti-rasist är väl lika illa som att vara rasist då båda delarna handlar om åsikter och fördommar. Det är skillnader mellan negrer, vita, och asiater. Men spelar det någon roll?

Överbeskyddande...hmm... Vad sägs om att bara visa lite hänsyn och normalt folkvett? (folkvett är ungefär samma sak som moral och etik...farliga saker, akta er). Jag kan ju bara tala för mig själv, men när blev det fel att visa lite respekt egentligen?
De flesta här FÖRSTÅR väl, på riktigt menar jag, att oavsett hur ordet "negerboll"används idag så har ordet "neger" med rätta en negativ klang. Jag menar, om man inte förstår det, så är det ju inte någon större mening med att diskutera saken.
Här finns ju gott om folk som inte VILL förstå, eller som bara gillar att irritera andra.

Fattar bara inte hur man överhuvudtaget kan ens försöka argumentera för att säga negerboll iställer för chokladboll, det är ju så pinsamt så det finns inte.

Alla snorungar som vill fortsätta grina om detta är välkommna, jag är nog klar.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Sant, men nu är det ju inte så många "häxor" kvar som kan ta illa upp, eller hur? Och säg den äldre kvinna som skulle uppskatta att bli kallad "kärring" bara för att något fån fått för sig att ordet "kärring" är ett fint och traditionellt gammalt ord som en MASSA människor använder i Sverige idag.

Det finns inte så många slavar kvar som kan ta illa upp heller.

Inaktiv

Negerboll = OK
Niggerboll, Judeboll, Parasitboll = INTE OK


signatur
Medlem

Ender:
Jag förstår vad "nej" sidan menar men jag håller inte med.
Det handlar inte om att förstå för min del...

Jag hoppas att ni på nej sidan förstår att detta bör man inte:
Röka eller snusa, det är brist på respekt mot omgivningen att göra det.
Dricka alkohol eller någonsin kör fordon för fort någonsin. Ni förstör för miljön och riskerar andras hälsa, har ni ingen respekt?
Åker ni kollektivtrafik förutom när det absolut omöjligt inte går och ni måste ta bilen istället?
Källsorterar ni? Ordentligt?
Släcker ni alla lampor när de inte behöver lysa?
Äter ni kött?!
Äger ni något klädesplagg som är "päls".
Har ni någonstin haft en sommarkatt?
Listan kan göras ganska lång.

Jag anser att samtliga av ovanstående punkter är mycket värre än negerboll gällande brist på respekt mot framtiden och miljön.
Människan står givetvis inte högre än miljön och andra livsformer.

Inaktiv

sommarkatt?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Sommarkatt är något som man skaffar till tex sommarstugan under sommaren/semestern. När man sedan åker därifrån så lämnar man katten där till att dö. Kattstackaren kommer att sitta där och jama utanför sommarstugan tills döden tystar den genom svält...

Medlem
Skrivet av Swiper:

Jag hoppas att ni på nej sidan förstår att detta bör man inte:

Röka eller snusa, det är brist på respekt mot omgivningen att göra det.

-Röker eller snusar inte, hur kan snus ha något med brist mot respekt mot omgivningen? O.o

Dricka alkohol eller någonsin kör fordon för fort någonsin. Ni förstör för miljön och riskerar andras hälsa, har ni ingen respekt?

-Dricker, that's it.

Åker ni kollektivtrafik förutom när det absolut omöjligt inte går och ni måste ta bilen istället?

-yes, kollektivtrafik is the shit.

Källsorterar ni? Ordentligt?

-yes

Släcker ni alla lampor när de inte behöver lysa?

-Yes

Äter ni kött?!

- pågrund av att ja inte har så mycket annat alternativ när jag tränar

Äger ni något klädesplagg som är "päls".

- nej, om inte bomull räknas?

Har ni någonstin haft en sommarkatt?

- nej, älskar djur.

Se, har ja rätt att tillhöra nej sidan nu utan att känna skam?

Medlem

Nej, du dricker ju. fy på dig.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Swiper:

Jag hoppas att ni på nej sidan förstår att detta bör man inte:

Röka eller snusa, det är brist på respekt mot omgivningen att göra det.

-Röker eller snusar inte, hur kan snus ha något med brist mot respekt mot omgivningen? O.o

Dricka alkohol eller någonsin kör fordon för fort någonsin. Ni förstör för miljön och riskerar andras hälsa, har ni ingen respekt?

-Dricker, that's it.

Åker ni kollektivtrafik förutom när det absolut omöjligt inte går och ni måste ta bilen istället?

-yes, kollektivtrafik is the shit.

Källsorterar ni? Ordentligt?

-yes

Släcker ni alla lampor när de inte behöver lysa?

-Yes

Äter ni kött?!

- pågrund av att ja inte har så mycket annat alternativ när jag tränar

Äger ni något klädesplagg som är "päls".

- nej, om inte bomull räknas?

Har ni någonstin haft en sommarkatt?

- nej, älskar djur.

Se, har ja rätt att tillhöra nej sidan nu utan att känna skam?

Nej, som sagt du dricker ju plus att bomull är ett resultat av plågade växter.


signatur
Inaktiv

mm, fy på dig.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Swiper: Visst finns det saker som är viktigare/värre, men tycker du på allvar att det är ett argument? Men visst, vi säger väl att du brilljerar med punkterna på din lista...då förstår jag ju att du redan förbrukat all respekt för din omgivning, och därför måste säga "negerboll" iställer för chokladboll.
Vänta, jag vet...om du skriver på en protestlista mot krig, eller kanske skänker en hundring till välgörenhet, då finns det ju utrymme för att kalla mörkhyade människor negrer och svartskallar!

Det finns alltid saker man kan göra för att med ett generellt mått sett bli en "bättre" människa. Om jag jämför hur "besvärligt" det är att sluta köra bil, dricka, äta kött mm, så är det ingen större uppoffring att inte säga "neger/negerbollar".

teX: Sant, men jag skulle kalla ordet häxa ganska avdramatiserat i jämförelse, eftersom det måste vara en försvinnande liten mängd människor som tror på häxor jämfört med dom som ser ner på mörkhyade.
Så länge rasismen är så utbredd som den fortfarande är idag så anser jag att det är korkat att använda ett ord som fortfarande har en sådan negativ laddning som "neger". Chokladbollarna har ju ingenting med afrikaner att göra, det är bara en rutten gammal liknelse som folk använde/kom på i en tid då man uppenbarligen inte tyckte att "färgade" var likvärdiga.

Jag tycker som sagt att förbudet mot namnet "Nogger black" var rätt fånigt, även om det är ett gränsfall. Namnet "Nogger" låter nästan som nigger, men är verkligen inte samma sak. Där har någon uppenbarligen "kännt efter" lite väl mycket. Men skillnade mellan den och "negerboll" är milsvid.

Vi låtsas som ordet "negerboll" inte redan finns...någon som tror att en chokladboll IDAG skulle kunna börja säljas under ett namn som negerboll, niggerkula eller svartskalle? Ta en funderare på varför en chokladboll inte skulle kunna heta de två sista förslagen, för de är precis lika förnedrande idag, som "negerboll" var när det kom.

Någon mer som hade ett riktigt fantastiskt argument för att säga "negerboll"?

hmmm niggerkula låter som ett bra namn tack Ender.:up:


signatur
Medlem

lame!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

lame!

Ta din säng och gå.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Någon mer som hade ett riktigt fantastiskt argument för att säga "negerboll"?

Inget mer än att jag tror det är en försvinnande liten del av alla mörkhyade som tar illa upp samt att en majoritet av de som skriker högst här har ingen anledning att tala å deras vägnar om vad de känner.

Medlem
Skrivet av IceMan:

snälla! kan inte moral-tants-medel-svennson sluta bli upprörd och klaga.... herrejösses

Snälla rara, läs det här nu alla, och sluta gnälla, å låt denna tråd dö.


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar