Nu får lärarna beslagta allt!

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

fö finns det massvis av saker som är jävligt otäcka, men inte är till det minsta besvär för en majoritet.
varför inte ge krogväktarna samma befogenheter förresten... de kommer nog inte beslagta någon majoritets personliga tillhörigheter heller.

Det bästa vore ju att ge lärarna samma befogenheter som krogväktarna. Dvs du kommer inte in på krogen/klassrummet med en öl/ipod i näven.

Fattar inte vad gnället är om egentligen. Alla verkar överrens om att något behöver göras. Om det sedan innebär att man slänger ut personen eller tar ifrån denne en mp3-spelare/mobiltelefon/whatever som är ett störande moment så spelar det väl förf*n ingen roll.


signatur
Inaktiv

jo, då det ena är grovt integritetskränkande, medan det andra är klart respektfullare, och dessutom effektivare.

edit: bävercasto, nej det tycker jag inte att jag gör. hormonstinna fjortisar är människor de också, så varför ska inte dessa bemötas med samma respekt och värdighet som alla andra? vilken egendom det är som konfiskeras är egalt, då det är kränkningen som är det värsta.
varför ska grundläggande rättigheter inte gälla skolbarn?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

En svensk skoldag om NLS får bestämma...

Pelle 7 år, tar med sej en ninjagubbe hemifån och sitter och leker med sen på mattelektionen. Men läraren får inte ta den så då får Pelle lämna klassrummet så att han inte stör de andra barnen, han sätter sej och leker med sin ninjagubbe utanför klassrummet.
Nästa dag har alla barn med sej leksaker till den tråkiga mattelektionen, så alla barn får sitta ute och ingen lär sej något.

Byt nu ut Pelle 7 år mot Pelle 14 år, och ninjagubben mot en mobiltelefon. Pelle 14 år måste få ha sin mobil så han lämnar klassrummet... nästa dag har alla barn en mobiltelefon, lektionen inställd.


signatur

yolo

Inaktiv

ja. vadådå?
ungar kan också välja att helt enkelt inte dyka upp, hur hanskas man med dem idag? oavsett metoderna för skolk måste ungarna ha hjälp. argumentet är inte bara riktigt ogenomtänk och korkat, utan har dessutom en viss monty pythonprägel...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

En svensk skoldag om NLS får bestämma...

Pelle 7 år, tar med sej en ninjagubbe hemifån och sitter och leker med sen på mattelektionen. Men läraren får inte ta den så då får Pelle lämna klassrummet så att han inte stör de andra barnen, han sätter sej och leker med sin ninjagubbe utanför klassrummet.
Nästa dag har alla barn med sej leksaker till den tråkiga mattelektionen, så alla barn får sitta ute och ingen lär sej något.

Byt nu ut Pelle 7 år mot Pelle 14 år, och ninjagubben mot en mobiltelefon. Pelle 14 år måste få ha sin mobil så han lämnar klassrummet... nästa dag har alla barn en mobiltelefon, lektionen inställd.

Eleverna är inte på lektionerna för lärarens skull. De är där för att lära sig. Att gå eller inte gå på lektionen är (eller bör) vara upp till eleverna själva, men att missa förläsningar försvårar ju en del inför prov och dyl.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Pelle 7 år, tar med sej en ninjagubbe hemifån och sitter och leker med sen på mattelektionen. Men läraren får inte ta den så då får Pelle lämna klassrummet så att han inte stör de andra barnen, han sätter sej och leker med sin ninjagubbe utanför klassrummet.

Pelle 7 år får en rejäl tillrättavisning av mor och far när han kommer hem vilket resulterar i att ninjagubbarna stannar hemma i pojkrummet nästföljande dag.

Medlem

Okej jag förstår vad nolimitsoya & co mennar, men varför ta det så allvarligt ?
Jag mennar om du stör en lektion med din mobil/mp3 anser jag att läraren har rätt att ta hand om den under resten av lektionen, för då har du ju visat att du inte kan koncentreara dig och att du stör de andra, du får ju tillbaka den sen ju, eller hur?
för så beroende kan man inte vara av sin mp3 att man inte kan vara utan den i nån timme, för isånna fall bör man söka hjälp.

Sen det här med att skicka ut de elever som stör så har jag kanske en teori.
Eftersom det allt mer blir vanligt med privatägda skolor framstår det konkerans mella dem och de komunala skolor, vilket leder till att saker som närvaro, lärare, betyg och miljö framstår på ett positivt sätt.

Och om nu en skola börjar skicka ut elever som stör så påverkas ju dels betyg statestiken och även skolmiljön. Vilket i sin tur inte är bra reklam för skolan, så därför förstår jag att man försöker hitta andra lönsigar.

Men som sagt det är bara min teori

Medlem

Spelar väl ingen roll om det är "integritetskränkande" (jag hatar det uttrycket då det troligtvis är vad som lett till att vi fått den Kalle Anka-skola vi har för tillfället) då läraren inte behöver göra något så länge eleven sköter sig.


signatur
Inaktiv

Ser fortfarande inget problem.

Om elevens prylar är avstängda och han låter bli att använda dom under lektionstid kommer ingen lärare att beslagta dom vad det nu än kan vara, mobil, mp3 eller ninjagubbe.

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av Döbringer:

Pelle 7 år, tar med sej en ninjagubbe hemifån och sitter och leker med sen på mattelektionen. Men läraren får inte ta den så då får Pelle lämna klassrummet så att han inte stör de andra barnen, han sätter sej och leker med sin ninjagubbe utanför klassrummet.

Pelle 7 år får en rejäl tillrättavisning av mor och far när han kommer hem vilket resulterar i att ninjagubbarna stannar hemma i pojkrummet nästföljande dag.

Problemet är... dels har han redan förstört en lektion /skoldag (för sej själv), dels beror det på om föräldrarna verkligen tillrättavisar honom. Gör de det inte (och det finns föräldrar som inte uppfostrar sina barn, det vet vi nog alla), vad gör skolan då?


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av Döbringer:

En svensk skoldag om NLS får bestämma...

Pelle 7 år, tar med sej en ninjagubbe hemifån och sitter och leker med sen på mattelektionen. Men läraren får inte ta den så då får Pelle lämna klassrummet så att han inte stör de andra barnen, han sätter sej och leker med sin ninjagubbe utanför klassrummet.
Nästa dag har alla barn med sej leksaker till den tråkiga mattelektionen, så alla barn får sitta ute och ingen lär sej något.

Byt nu ut Pelle 7 år mot Pelle 14 år, och ninjagubben mot en mobiltelefon. Pelle 14 år måste få ha sin mobil så han lämnar klassrummet... nästa dag har alla barn en mobiltelefon, lektionen inställd.

Eleverna är inte på lektionerna för lärarens skull. De är där för att lära sig. Att gå eller inte gå på lektionen är (eller bör) vara upp till eleverna själva, men att missa förläsningar försvårar ju en del inför prov och dyl.

Absolut inte, barn måste gå i skolan, det är en plikt och de är minderåriga och kan inte bestämma över sin utbildning på det sättet. Klart att småtrötte Pelle väljer att strunta i matten om han får välja...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

edit: bävercasto, nej det tycker jag inte att jag gör. hormonstinna fjortisar är människor de också, så varför ska inte dessa bemötas med samma respekt och värdighet som alla andra? vilken egendom det är som konfiskeras är egalt, då det är kränkningen som är det värsta.
varför ska grundläggande rättigheter inte gälla skolbarn?

Nu gör du samma sak igen, överdriver och förstorar upp - precis som du säger att andra gör.

Givetvis skall skolbarn ha sin grundläggande rättigheter det är nog ingen som vill beröva dem det. (överdrift)
Att få sin telefon, mp3-spelare eller vad det nu kan vara beslagtagen pga att man missbrukat den är knappast kränkande för eleven (överdrift) - däremot läraren är utsatt för en kränkning.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tycker det är en väldigt bra regel som kommer, dock håller jag med att det kommer bli lite sandlåda av det, innan lärare och elever vet gränserna.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av Döbringer:

Pelle 7 år, tar med sej en ninjagubbe hemifån och sitter och leker med sen på mattelektionen. Men läraren får inte ta den så då får Pelle lämna klassrummet så att han inte stör de andra barnen, han sätter sej och leker med sin ninjagubbe utanför klassrummet.

Pelle 7 år får en rejäl tillrättavisning av mor och far när han kommer hem vilket resulterar i att ninjagubbarna stannar hemma i pojkrummet nästföljande dag.

Problemet är... dels har han redan förstört en lektion /skoldag (för sej själv), dels beror det på om föräldrarna verkligen tillrättavisar honom. Gör de det inte (och det finns föräldrar som inte uppfostrar sina barn, det vet vi nog alla), vad gör skolan då?

Och ni menar alltså att alla problem löser sig då genom att ge lärarna rätten att ta ninjagubbarna ifrån honom?
Jag kan garantera dig att s.k problembarn, dvs ungar vars föräldrar skiter i ifall de blir utkastade från lektioner, inte blir ett dugg bättre av att man sätter sig på dom.

Återigen, dumt, dumt, dumt förslag. Detta är som att slåss mot resultatet av ett problem inte att lösa själva problemet.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

En svensk skoldag om NLS får bestämma...

Pelle 7 år, tar med sej en ninjagubbe hemifån och sitter och leker med sen på mattelektionen. Men läraren får inte ta den så då får Pelle lämna klassrummet så att han inte stör de andra barnen, han sätter sej och leker med sin ninjagubbe utanför klassrummet.
Nästa dag har alla barn med sej leksaker till den tråkiga mattelektionen, så alla barn får sitta ute och ingen lär sej något.

Byt nu ut Pelle 7 år mot Pelle 14 år, och ninjagubben mot en mobiltelefon. Pelle 14 år måste få ha sin mobil så han lämnar klassrummet... nästa dag har alla barn en mobiltelefon, lektionen inställd.

det systemet som soya förespråkar är ju det vi haft ganska länge, och verkligheten ser ju inte ut som du beskriver den, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

själv står jag och hoppar någonstans på mitten, inte säker ännu...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Döbringer:

En svensk skoldag om NLS får bestämma...

Pelle 7 år, tar med sej en ninjagubbe hemifån och sitter och leker med sen på mattelektionen. Men läraren får inte ta den så då får Pelle lämna klassrummet så att han inte stör de andra barnen, han sätter sej och leker med sin ninjagubbe utanför klassrummet.
Nästa dag har alla barn med sej leksaker till den tråkiga mattelektionen, så alla barn får sitta ute och ingen lär sej något.

Byt nu ut Pelle 7 år mot Pelle 14 år, och ninjagubben mot en mobiltelefon. Pelle 14 år måste få ha sin mobil så han lämnar klassrummet... nästa dag har alla barn en mobiltelefon, lektionen inställd.

det systemet som soya förespråkar är ju det vi haft ganska länge, och verkligheten ser ju inte ut som du beskriver den, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

själv står jag och hoppar någonstans på mitten, inte säker ännu...

Hehe jag tror nog skolfröken tar ninjagubben från Pelle... vilket hon inte får, egentligen. Med förslaget får hon det.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av Döbringer:

Pelle 7 år, tar med sej en ninjagubbe hemifån och sitter och leker med sen på mattelektionen. Men läraren får inte ta den så då får Pelle lämna klassrummet så att han inte stör de andra barnen, han sätter sej och leker med sin ninjagubbe utanför klassrummet.

Pelle 7 år får en rejäl tillrättavisning av mor och far när han kommer hem vilket resulterar i att ninjagubbarna stannar hemma i pojkrummet nästföljande dag.

Problemet är... dels har han redan förstört en lektion /skoldag (för sej själv), dels beror det på om föräldrarna verkligen tillrättavisar honom. Gör de det inte (och det finns föräldrar som inte uppfostrar sina barn, det vet vi nog alla), vad gör skolan då?

Och ni menar alltså att alla problem löser sig då genom att ge lärarna rätten att ta ninjagubbarna ifrån honom?
Jag kan garantera dig att s.k problembarn, dvs ungar vars föräldrar skiter i ifall de blir utkastade från lektioner, inte blir ett dugg bättre av att man sätter sig på dom.

Återigen, dumt, dumt, dumt förslag. Detta är som att slåss mot resultatet av ett problem inte att lösa själva problemet.

Man kan iaf, 100 % säkert, säga att kasta ut dom uppmuntrar dåligt beteende. Jag kan garantera dej, att jag, som förälder, VET att det inte lönar sej att ge efter för dåligt beteende, man måste bemöta barnets dåliga uppförande och det måste få konsekvenser när man inte sköter sej, ibland förstår inte ett barn bättre. (F ö så gäller det vuxna också)
FFS det handlar om vanligt hyfs, stäng av leksakerna under lektion och ingen kommer ta dom. Det kommer inte att hända. 3:e gången jag upprepar det...
Jisses man undrar ju om vi inte har att göra med några högstadieelever här...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Jisses man undrar ju om vi inte har att göra med några högstadieelever här...

Precis.

Ingen fel i att vara högstadieelev men i den ålder tror man att man har svar på allt men i själva verket vet man så oroväckande lite.

Att få störa en lektion är inte en "mänsklig rättighet" och det är inte kränkande när du fråntas möjligheten att störa.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Att få störa en lektion är inte en "mänsklig rättighet" och det är inte kränkande när du fråntas möjligheten att störa.

det verkar väl alla vara överens om, frågan är snarare vem som ska kastas ut: eleven eller telefonen


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Och ni menar alltså att alla problem löser sig då genom att ge lärarna rätten att ta ninjagubbarna ifrån honom?
Jag kan garantera dig att s.k problembarn, dvs ungar vars föräldrar skiter i ifall de blir utkastade från lektioner, inte blir ett dugg bättre av att man sätter sig på dom.

Återigen, dumt, dumt, dumt förslag. Detta är som att slåss mot resultatet av ett problem inte att lösa själva problemet.

Människan är ett djur och fungerar där med som djur till stor del.

När en hund gör fel och du slår hunden upplever hunden smärta och i vilja av att inte uppleva det igen gör hunden inte samma fel igen efter att proceduren upprepats. Eller så belönar du korrekt uppförande och ignorerar dåligt uppförande och därigenom straffar hunden och får fram det bra uppförandet.

Antingen ser du till att barnet straffas på ett sätt att det gör tillräckligt ont (inte nödvändigt med fysisk smärta) eller så ignorerar du det dåliga och belönar de barn som uppför sig bra och får bort det dåliga. Det senare har testats och visat sig effektivt.

Så, oavsett hur du gör så "sätter du dig på" den dåliga eleven genom att straffa denne genom att denne kanske inte får godis eller dyl vid eventuel belöning eller tvingas städa toaletter tills han uppför sig väl. Ett barn kan inte och ska inte göra egna beslut om sådant som barnet inte har en uppfattning om (nödvändigheten att gå i skola tillexempel).

Kan föräldrar inte ta ansvar för barnet skall barnet tvångsplaceras i ett fosterhem och indoktrineras till lydig medborgare genom användning av båda metoderna, i min mening. Men detta lär ju aldrig hända.

Inaktiv

Nee... knullkort till alla över 16 "byxmyndiga".. Gör abort på de föräldrar som ej har knullkort så de lär sig att skaffa ett. Så dagens föräldrar kan uppfostra sina snorungar. Att de är så slappa och tror på fri uppfostran är ju så att man kräks.. Så inför knullkort så slipper man allt ^^ [sarcasm]

Medlem

Alla dessa tonåringar som inte förstår att man inte skall leka med mobilen på lektionen behöver specialhjälp och samtal med psykolog. Man måste utreda ifall de bara saknar hyfs (p.g.a. dålig uppfostran eller andra faktorer som rör hemmet, privatlivet) eller om de har någon form av mental störning. Inte förrän då kan man göra något åt problemet. Och störiga ungar är faktiskt de som har störst rättigheter i det här samhället. Alla skall jämt anpassa sig och visa tålamod utan att egentligen veta om de behöver visa tålamod. Ja precis, jag menar att man inte behöver visa tålamod för de ungar som beter sig som svin bara för att de kan. Då skall de straffas med att störande element tas ifrån dem. Punkt slut.

Inaktiv

vad snackar du om?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Refererade till döbringers ninjagubbar inlägg på föregående sida (Quoten uteblev av misstag). 14 åringar nämns där i.a.f som exempel.

edit2: Men som du ser så blev mitt inlägg inte endast ett svar på det han skrev utan också en framförd åsikt i diskussionen. Var nog mer så att hans inlägg fick mig att vilja skriv av mig.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Man kan iaf, 100 % säkert, säga att kasta ut dom uppmuntrar dåligt beteende. Jag kan garantera dej, att jag, som förälder, VET att det inte lönar sej att ge efter för dåligt beteende, man måste bemöta barnets dåliga uppförande och det måste få konsekvenser när man inte sköter sej, ibland förstår inte ett barn bättre. (F ö så gäller det vuxna också)
FFS det handlar om vanligt hyfs, stäng av leksakerna under lektion och ingen kommer ta dom. Det kommer inte att hända. 3:e gången jag upprepar det...
Jisses man undrar ju om vi inte har att göra med några högstadieelever här...

Och vilken konsekvens är bättre än att man åker ut och föräldrarna får reda på det, vilket sedan rimligen leder till en tillrättavisning eller att en främling tar dina saker? Det ena är fruktansvärt pinsamt och jobbigt för ungen medans det andra bara bäddar för konflikt.

Sen har vi ju det soya försöker förklara.

Medlem

Jag håller med resonemanget om att barnet faktiskt har ett eget ansvar i tidig ålder. Allt kan inte skyllas på okunskap och omognad. Precis som soya och andra har påpekat så är det upp till barnen själva att stå för sitt beteende.

Jag skall inte hymla med att jag står på "auktoritetens" sida i de flesta fall, men när det gäller ungar, så handlar det egentligen om två saker: Eget ansvar, och uppfostran. Det är inte primärt skolans lärare som skall lära dig vett och etikett, det är dina föräldrar. Då kvoten av skitungar ute i samhället svällt över de senaste åren, så undrar man hur många odugliga föräldrar som det finns därute egentligen.

Samhället/omgivningen formar individen, enligt mig. Ingen föds ond. Folk planerar inte att råna/våldta/mörda/bete sig illa i skolan, redan som ett embryo.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Alla dessa tonåringar som inte förstår att man inte skall leka med mobilen på lektionen behöver specialhjälp och samtal med psykolog. Man måste utreda ifall de bara saknar hyfs (p.g.a. dålig uppfostran eller andra faktorer som rör hemmet, privatlivet) eller om de har någon form av mental störning. Inte förrän då kan man göra något åt problemet. Och störiga ungar är faktiskt de som har störst rättigheter i det här samhället. Alla skall jämt anpassa sig och visa tålamod utan att egentligen veta om de behöver visa tålamod. Ja precis, jag menar att man inte behöver visa tålamod för de ungar som beter sig som svin bara för att de kan. Då skall de straffas med att störande element tas ifrån dem. Punkt slut.

Du menar alltså på att alla ungdomar som sitter och knappar på ett sms med mobiltelefonen eller sitter med en hörlur i ena örat under lektionstid skulle antingen vara mentalt störda eller dåliga föräldrar...

Vafan?

Jag sätter min högra kula på att du någon gång suttit och småsnackat med någon polare under en lektion i ett ämne som du aldrig var riktigt intereserad av. Så då har/hade du antingen problem hemma eller en mental störning vilket gör att vi inte kan ta dig seriöst.

Du fråntas därför din rätt att posta på forumet, du kan hämta ut den på rektorsexpiditionen i slutet av veckan.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Jag håller med resonemanget om att barnet faktiskt har ett eget ansvar i tidig ålder. Allt kan inte skyllas på okunskap och omognad. Precis som soya och andra har påpekat så är det upp till barnen själva att stå för sitt beteende.

Jag skall inte hymla med att jag står på "auktoritetens" sida i de flesta fall, men när det gäller ungar, så handlar det egentligen om två saker: Eget ansvar, och uppfostran. Det är inte primärt skolans lärare som skall lära dig vett och etikett, det är dina föräldrar. Då kvoten av skitungar ute i samhället svällt över de senaste åren, så undrar man hur många odugliga föräldrar som det finns därute egentligen.

Samhället/omgivningen formar individen, enligt mig. Ingen föds ond. Folk planerar inte att råna/våldta/mörda/bete sig illa i skolan, redan som ett embryo.

Precis, därför är det viktigt att en oacceptabel handling får en konsekvens. Att ta ifrån barnet den distraherande leksaken är att ta bort orsaken till distrationen istället för att bjuda till fortsatt lek.

Rogge, det är nog alltid pinsamt att föräldrarna blir uppringda avskolan, men skolan håller inte på och gör det hela tiden för en massa småsaker.
Det hör liksom inte hit.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Det är inte primärt skolans lärare som skall lära dig vett och etikett, det är dina föräldrar. .

Skolan har haft det ansvaret som institution sen mycket långt tillbaka i sverige, där inställning har varit att samhället(skolan efter riktlinjer från högre instanser) ska uppfostra eleverna.

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Jag håller med resonemanget om att barnet faktiskt har ett eget ansvar i tidig ålder. Allt kan inte skyllas på okunskap och omognad. Precis som soya och andra har påpekat så är det upp till barnen själva att stå för sitt beteende.

Jag skall inte hymla med att jag står på "auktoritetens" sida i de flesta fall, men när det gäller ungar, så handlar det egentligen om två saker: Eget ansvar, och uppfostran. Det är inte primärt skolans lärare som skall lära dig vett och etikett, det är dina föräldrar. Då kvoten av skitungar ute i samhället svällt över de senaste åren, så undrar man hur många odugliga föräldrar som det finns därute egentligen.

Samhället/omgivningen formar individen, enligt mig. Ingen föds ond. Folk planerar inte att råna/våldta/mörda/bete sig illa i skolan, redan som ett embryo.

Precis, därför är det viktigt att en oacceptabel handling får en konsekvens. Att ta ifrån barnet den distraherande leksaken är att ta bort orsaken till distrationen istället för att bjuda till fortsatt lek.

Och då kommer andra problem in som maktroller och annat tjafs mellan läraren och eleven. Konflikten är framme! Roande läsning med många fritids pedagoger i denna tråd ^^

Skriv svar