Nu får lärarna beslagta allt!

Medlem

Det går inte att hålla på och avlägsna elverna från lektionerna. Hur gamla elever tror ni detta gäller egentligen? Det är inte som att det är vuxna elever som man kan skicka ut från skolan, utan det handlar framförallt om elever i 12-16 års-åldern och dessa elever har jag som lärare ansvar för under skoltid och kan inte utvisa hur som helst..

Inaktiv

Alla lärare som tar min Rambo-kniv eller fiskelåda åker på stryk!
Om de tar min mobil eller ej, det struntar jag i. Men som sagt, man snor helt enkelt inte folks Rambo- eller fiskeutrustning. Det är rent folkvett.

Medlem

Har du slagit dig? Vad menar du?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

"Har du slagit dig?"

Var kommer det från, letade i tråden men hittade inget realterat??

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av m0rfar:

Ett stort fel är väl att skolklasser i allmänhet nuförtiden är alldeles för stora. En klass med 15 elever är väldigt mycket enklare att hålla ordning på än en med 30-35, det blir svårare att "gömma" sig. Det kostar dock pengar att åtgärda, så då försöker man lagstifta bort problemet istället, för det kostar inte pengar.

vi var 16 i min klass när jag gick i högstadiet, ett av många misslyckade sociala experiment under min skolgång. det är svårt att hitta ett "gäng" man passar in i när man är så få. vi hade vissa lektioner tillsammans med en annan klass, och faktum är att de var både lugnare och mer givande än de vanliga lektionerna. denna uppfattning delades av nästan alla kompisar samt av alla lärare.

Det är bra att du säger det. Det är oftast personer med dålig inblick i skolan som tror att problemet löses med små klasser. Forskning visar tvärtom - de länder som har bra resultat i de internationella testerna har också högst antal elever per lärare. Anställer man fler lärare brukar det innebär att kvaliteten på lärarna minskar, eftersom det helt enkelt inte finns så många människor som har kunskaper - och framförallt intresse! - att bli lärare.

De klasser med bara 16 elever brukar vara problematiska och leda till mobbing m.m. eftersom det, allt enligt traditionell gruppsykolgisk kunskap - då oftast bildas två grupper om 5-8 personer och resten blir "utanför". 5+5 + 6 är också möjligt, men som man snabbt inser minskar möjligheterna till gruppkonstellationer drastiskt med så få elever, och risken at falla för grupptryck ökar då också drastiskt då det inte finns något att falla tillbaka på om man inte skulle trivas i en viss grupp.

Nej de flesta lärare och elever är nog överens om att ~25 elever är rätt lagom. Under tjugo och det börjar bli litet, och över 30 är ganska svårhanterligt. Men visst kan man ha mindre grupper i vissa ämnen, det är inget problem. Problemet uppstår om man ska läsa tillsamans med samma 15 kamrater i 3 år hela tiden.

Medlem

Tycker det var tvärtom bättre med mindre klass mot stor klass.

Stor klass ca 25st var för stimmigt svårt o fokusera sig ,liten klass så defintivt lättare att jobba med det man skulle.

jag tror att det är mycket individuellt och sen udnrar vilken studie som säger stor klass är bättre än en liten?

Är det nån typ av sociopsykologisk studie eller?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Det ska finnas gränser. Lyssnar man på mp3 så högt så andra hör, då ska man bli tillsagd så att man sänker, struntar man i det tar dom mp3'n för lektionen/dagen.
Man borde inte få lyssna på genomgångar (vilket nästan är helt självklart). Mobiler får vara på så länge man inte snackar i dom och de är ljudlösa (så att man kan ta emot eller skicka ett sms eller två).
Man ska inte få utnyttja dessa privilegier så länge man inte arbetar och lärare ska kunna ta rimliga beslut om när de får ta sakerna.

Medlem

Jag tycker inte om tanken om att lärare ska ha rätt att ta elevers mp3 eller mobil. Jag har själv aldrig behövt en mobil på lektions tid och det är ganska självklart att ifall man har en så ska den vara avstängd. Men jag har ofta behövt ha mp3 under lektioner som matte, eller annat där man måste sitta och nöta speciella uppgifter. Då för att kunna konsentrera mig bättre brukar jag lyssna på musik.

mp3 och mobiler är dyra saker och jag har haft skumma lärare som jag aldrig skulle vilja se med den sorts makten. Skolan tycker jag, ska ses lite som en arbetsplats och jag vet inte någon arbetsplats där någon med högre position går och konfiskerar andras saker för att det stör. Istället ska problemen bemötas vid sidan av och ifall problemet fortsätter kan föräldrar kontaktas så att mp3 lr mobil blir konfiskerat hemma istället för på skolan...

Inaktiv

dessutom kan man ju snabbt konstatera att någon som riskerar att slänga bort hela sin framtid genom att lyssna på hitlistemusik eller ställa till med oroligheter under lektionerna är en klar kandidat för socialtjänstingripande. då är någonting nämligen jävligt fel, och det kommer man knappast åt genom att konfiskera mp3pinnen.
tvärt om.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Låter bra..

Hoppas dom inte överdriver det bara...

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

dessutom kan man ju snabbt konstatera att någon som riskerar att slänga bort hela sin framtid genom att lyssna på hitlistemusik eller ställa till med oroligheter under lektionerna är en klar kandidat för socialtjänstingripande. då är någonting nämligen jävligt fel, och det kommer man knappast åt genom att konfiskera mp3pinnen.
tvärt om.

Och ännu mindre genom att förvisa personen från klassrummet och därmed från åtminstone en chans till undervisning...


signatur

yolo

Medlem

Rätt igen :), och där mp3spelaren är fråntagen så kan komplettera med att personen får gå till rektorn efter lektionen.

Sen är jag övertygad om att dom flesta lärare som dom gjort i alla tider varnar ifall man är stökig, lyssnar på mysik etc innan dom överhuvudtaget tar din mp3spelare etc.

Sen att dom har rätt att plocka mobiler mp3spelare etc betyder inte att dom kommer göra det

Om man inte sitter o stör så kommer ingenting att hända.

och om man vill lyssna på musik när man sitter o pluggar på lektionen så kan man ju faktiskt fråga lärare om det är ok ja då är det fritt fram..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Har bara läst en del av alla inlägg i denna tråd och vill inte låta som en gammal sur gubbjävel.
Men jag gick ur plugget för snart 16år sen och kan idag tycka att det är ett jävla gnäll på en del elever (min äldsta grabb inkluderad).
Visst fasen störde jag lektioner även jag men om dagens elever gör det och läraren säger ifrån eller konfiskerar nån pryl så blir det ett jävla liv.
Stackars lilla störiga snorunge som fick på nosen av läraren.

Det är väl helt ok att läraren idag får ta ifrån eleven en pryl som stör lektionen, så övriga icke störande elever faktiskt kan få lära sig något.
Och du som skrev att du kanske skulle komma att "armbåga dig till Kumla" om din lärare tog din ipod eller va fan det var kan jag bara säga åt att växa upp för fan!
Jag känner inte dig för fem öre men har du den attityden inför personer med högre ställning än dig kommer du få det ytterst svårt i livet.

Satan nu lät jag som en sur gubbe iaf, jaja bara att acceptera att man har blivit en sån då.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

kloka ord där


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Våran skola hade en lärare som hade väldigt härlig syn på det där med mobiler som stör lektionen. Så fort en mobil ringde så tvingades personen göra 10 armhävningar direkt och fick då inte svara i telefonen.
Detta roade mig flera gånger då det ringde i telefoner, men såg till att min egen telefon var iaf på ljudlös och svarade inte om det ringde. Man kan säga att det blev bättre med tiden och ingen hade ljud på mobilen utan det var oftast ett litet surrande ljud från folk bredvid när det ringde.

Medlem

Skicka alla ungarna till militärläger där de får lära sig allt vad diciplin och ordertagande heter och är. Det har gjorts många män av pojkar i det militära (och pojkar av män )

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av MFC:
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av nolimitsoya.:

att beslagta folks egendom är ett ganska allvarligt in-/övergrepp. ge fan i sån, plx.
att stänga av folk från undervisningen däremot...

Håller med. Avlägsna eleven i fråga från lektionen och ta ett snack med dom efter. Men ge fan i prylarna, det är ingen bra lösning alls.

Skulle jag exempelvis gå i skolan idag och en lärare rycker min ipod ur handen på mig och sedan klargör att han inte tänker ge tillbaks den tills "han känner för det", armbågar jag mig förmodligen in på kumla rätt snabbt.

oj.. en iPod behövs ju verkligen.. oh så tuff man är då ?.. eller varför?..

Akta så du inte drunknar i sarkasm.

Kan ju tillägga att min åsikt om det här grundar sig i mina erfarenheter kring lärare i allmänhet. Och jag fattar inte varför det inte bara är att avlägsna personen i fråga från lektionen, sen ta konfrontationen vid sidan av? Det här med rätt till att beslagta verkar ju bara vara för att visa vem som "bestämmer", och sånt skit får mig att skjuta rygg direkt. Och får det mig att reagera så får det andra att reagera, vilket innebär nya onödiga konflikter.

Jo de är väl på tiden, ungdomarna verkar ju tro att de är just dom SJÄLVA som bestämmer under lektion.
Är de så att dom inte klarar sig utan sin Ipod lr what ever under skoltid så är de lika bra dom driter i att dra på lektionen.

Medlem

hah så jevla rätt säger detsamma.
Ta mobil eller mp3 jäveln för dem bara så jävla rätt.

Så om dem börjar gråta för att deras ipod , lr mobil
inkasserad för 5000 onödiga mode-kr, så får dem väl tjuta då.

Bara de inte konfiskerar min k-pist i mitt skåp! Det vore förargligt.............lol skojar


signatur
Skriv svar