Nu gör yngre tjejer som gillar tv-spel uppror mot klädjättarna :)

Medlem
Nu gör yngre tjejer som gillar tv-spel uppror mot klädjättarna :)

Jag blev riktigt varm inombords när jag läste den här artikeln idag, angående Uma 10 år som ställde H & M mot väggen varför en t-shirt med hennes farvorit motiv från mario, 1 up t-shirten, bara fanns på pojkavdelningen hos H & M. Så tv-spels älskade Uma satte sig ned när hon kom hem och plitade ihop ett brev där hon minsann satte H & mot väggen där hon bla. undrade varför de bara hade denna t-shirt på pojkavdelningen, då minsann tjejer också gillar tv-spel! Och jag måste säga att H & M inte ger något vidare bra intryck i hur de agerar i detta.

Artikeln i sin helhet kan läsas här

http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article17582339.ab


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag har för mig att någon skrev om det här i en blogg på FZ för ett par veckor sen.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av Mellansalt:

Jag har för mig att någon skrev om det här i en blogg på FZ för ett par veckor sen.

Ahh alrighty! Det har jag helt missat, sorry


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Tror nog fler barn "tjejer" skulle vilja ha en mario tröja även om de inte visste vem det var. Härlig läsning i alla fall!

Medlem
Skrivet av Mellansalt:

Jag har för mig att någon skrev om det här i en blogg på FZ för ett par veckor sen.

Som typ denna?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Härlig läsning

Medlem

Alltid trevligt med tjejer som gillar att spela. Stöter ofta på kvinnor som anser att vi som spelar är lata, ligger i soffan hela dagarna, duschar aldrig, osociala och så vidare. Men det är kvinnor i min ålder och äldre. Yngre har inte dessa fördomar.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Mellansalt:

Jag har för mig att någon skrev om det här i en blogg på FZ för ett par veckor sen.

Som typ denna?

Yes


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Tycker inte det känns så konstigt.

HMs svar var ju att dem tillverkar produkter som passar den generella kunden.
Tycker det är helt förståeligt. Dem måste tjäna pengar, och det gör dem enklast genom att fokusera på majoriteten.
Ungefär som att det "bara" görs casual spel nu för tiden, iom att det är där pengarna finns.

Och snälla, se inte på detta inlägg svart eller vitt som folk alltid gör på internet.
Skit bra att hon står upp för vad hon tror på, och aktivt gör något mot det.
Men HM har inte gjort något fel.


signatur

Rwa?

Medlem

Nej jag tycker inte heller att H&M svarar konstigt. Jag tycker däremot att det är konstigt att hon bara riktar in sig till ett klädföretag.


signatur
Skrivet av Mellansalt:

Jag har för mig att någon skrev om det här i en blogg på FZ för ett par veckor sen.

Ja, det var jag som skrev om det

Läste precis på ursprungsbloggen att det första svar de fått från H&M var felaktigt? Det var någon som hade utgett sig jobba på företaget som hade skrivit till den tjejen.

De fick detta svaret istället:

"Hej Sandra och Storasyster,

Ännu en gång beklagar vi att ni mottagit ett felaktigt svar som H&M inte var avsändare till. Det finns ingen vid namn Johan Dahl som jobbar på företaget.

Vi vill även passa på att tacka er för att ni tagit er tiden för att uttrycka era synpunkter.

Vårt sortiment är indelat på ett sätt som majoriteten av våra kunder uppskattar, och vad som designas för respektive avdelning styrs bland annat av efterfrågan. Vi testar ständigt nya modeller, färger, tryck och material och ser tydligt vad som fungerar. Vi får in synpunkter från våra kunder genom ett flertal olika kanaler och vi gör även kontinuerliga kundundersökningar samt andra former av marknadsundersökningar. Dessa undersökningar genomförs på våra marknader och eftersom vi är ett globalt företag så är det också vad H&M:s kunder i hela världen som helhet föredrar och uppskattar som ligger till grund för de beslut vi tar om exempelvis sortiment. Oavsett vad som erbjuds på respektive avdelning så är alla givetvis välkomna att shoppa från den avdelning som de önskar.

Tack för er feedback och vi tar med oss era synpunkter i vårt framtida arbete.

Med vänliga hälsningar

Joanna Morell
Hennes & Mauritz Sverige AB..."

KÄLLA: http://stokboet.wordpress.com/2013/09/11/det-akta-svaret-fran...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

MFZ
Medlem

detta känns lite som ett ickeproblem imho.. vad är det som hindrar någon att köpa från pojkavdelningen?
hade vart bättre om hennes föräldrar förklarade att det inte är en regel att man måste handla från bara flickavdelningen.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Man kan alltid slå ett slag för renodlade spelbutiker också. Då sådana här t-shirtar allt som oftast är unisex plagg så har jag, mig veterligen, aldrig sett en spelbutik som delat upp plaggen beroende på kön.
Och det är något jag undrar över lite vad H & M här tänker med, har de inte redan i dagsläget avdelningar för plagg som är unisex ? Isåfall borde en t-shirt likt denna finnas där.
Om de inte har det vore det hög tid att fundera över att skaffa sig en sådan avdelning


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Jag tycker det är jättebra att fler reagerar på det här. Det är så tråkigt när TV-spel riktar in sig direkt mot endast killar. Jag minns själv hur det var när jag var liten och man kunde bli retad för att man klädde sig i "killtröjor". Och då är det ingenting om man jämför med hur utsatta killar blir om de så mycket som sneglar på en rosa skjorta eller tycker katter är söta.


signatur

/Skatan på taket.

Medlem
Skrivet av MidnattensWidunder:

Och då är det ingenting om man jämför med hur utsatta killar blir om de så mycket som sneglar på en rosa skjorta eller tycker katter är söta.

Rosa skjortor for the win! Och katter är minsann så söta!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av SunShine:
Skrivet av MidnattensWidunder:

Och då är det ingenting om man jämför med hur utsatta killar blir om de så mycket som sneglar på en rosa skjorta eller tycker katter är söta.

Rosa skjortor for the win! Och katter är minsann så söta!

rosa skjorta, bakåtslickad pagefrisyr och tala med överdriven lidingödialekt? Verkar va vad tjejer föredrar iaf;)

Medlem
Skrivet av doom:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av MidnattensWidunder:

Och då är det ingenting om man jämför med hur utsatta killar blir om de så mycket som sneglar på en rosa skjorta eller tycker katter är söta.

Rosa skjortor for the win! Och katter är minsann så söta!

rosa skjorta, bakåtslickad pagefrisyr och tala med överdriven lidingödialekt? Verkar va vad tjejer föredrar iaf;)

Hmm, tja finns väl de som gillar det. Beror väl på i vilka kretsar du hänger i antar jag
Inte många som bryr sig om rosa bland mina vänner men man vill man böra rosa plagg så behöver man inte oroa sig över att få utstå glåpord av något slag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det är väl inget lustigt med att H&M har motiv som oftast säljer till herrar på herravdelningen? På herravdelningen har vi kläder som passar de flesta herrar. På damavdelningen har vi kläder kläder som passar de flesta damer. Det finns inget hinder för dig att leta kläder i en annan avdelning om du nu gillar dessa mer. Är du en liten målgrupp är dessutom de största och mest generaliserande klädbutikerna kanske inte din grej. Det finns massor av mindre butiker som säljer gamermotiv på damkläder, särskilt över nätet där passande nog alla gamers finns.

Man kanske kan kritisera H&M för att missbedöma sina målgrupper och vad kunderna vill ha. Men då ska man också verkligen tycka att det är sannolikt att H&M kommer sälja en lastpall med några tusen tröjor med detta motiv. H&M köper inte in små volymer, det är inte deras affärsidé, det är dyrt. H&M har över huvud taget få, om några, plagg med referenser till TV-spel.

H&M har ingen sorts samhällsansvar att leverera kläder till alla typer av personer. Än mindre ställa samma tröja i två olika avdelningar. Dem levererar kläder som dem tror kommer att sälja bra utifrån vad dem brukar sälja.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar