Nya ansikten på sedlarna - vem vill du se?

Medlem
Nya ansikten på sedlarna - vem vill du se?

Då har det då i dagarna blivit klart vilka nunor som ska pryda de svenska sedlarna i framtiden. Följande personer har förärats:

Skrivet av DN.se:

Dag Hammarskjöld kommer pryda de nya 1.000 konorssedlarna, naturmotivet på dessa sedlar hämtas från Lappland.

Birgit Nilsson kommer pryda de nya 500 kronorssedlarna. Naturmotivet på Birgit Nilssons sedel hämtas från hennes uppväxtmiljö i Skåne.

Ingmar Bergman hamnar på nya 200-kronors sedeln och naturmotiven på Bergman-sedlarna blir från Gotland.

Greta Garbo får vi på våra nya 100-kronorsedlar och naturmotivet på denna sedel hämtas från Stockholm.

Evert Taube hamnar på de nya 50-kronors sedlarna. Naturmotiven på Evert Taubes sedlar hämtas från Bohuslän.

Astrid Lindgren kommer pryda den nya tjugolappen och naturmotivet hämtas från Småland.

Vad tycker ni om detta? Är det dags att byta sedlar, och vad ska man ha gjort för att föräras ett porträtt på en svensk sedel?

Personligen hade jag gärna behållit Linné på hundringen, och om man nu prompt ska byta hade jag gärna sett honom ersatt av en annan vetenskapsman. Kanske Nobel eller Celsius. Astrid Lindgren tycker jag är klockren, men Bergman känns alldeles för flummig och pretentiös (för att inte tala om creepy) för att sitta på den nya tvåhundringen.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Astrid Lindgren är sämst. Bort med skiten.

Annars är jag OK med de andra


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Jag har bara en fråga till Riksbanken. VART FAN ÄR ALFRED NOBEL?!!!

Bort med Birgit Nilsson, vad fan har hon bidragit med till Sverige och svensk kultur? Ylat som en hund i hovet, that's it.

Dag Hammarskjöld känns inte heller som att han hör hemma på våra sedlar, och ska han ha en plats så ska han absolut inte vara på den högsta valören, men det har nog mest med att göra att han jobbat på Riksbanken. Hans tid som generalsekreterare i FN och sitt engagemang där är väl en merit, men knappast i samma klass som Alfred Nobel.

Anders Celsius vore ju faktiskt inte så dumt att ha på en sedel. Astrid Lindgren är ju hur som helst det mest klockrena, lite synd att hon hamnade på 20-lappen, men å andra sidan så är det ju den som finns i dom flesta plånböcker. Annars tycker jag att Ingvar Bergman är en värdig person att hamna på 200-lappen, åtminstone 100-lappen, han satte ju trots allt Sverige på kartan inom filmindustrin.

Medlem

Jag vill ha Yngwie Malmsteen på 200-lappen, resten struntar jag i.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jag vill ha Yngwie Malmsteen på 200-lappen, resten struntar jag i.

http://1.bp.blogspot.com/_T27YgOyzGig/TKH5EyFOCcI/AAAAAAAAAzo...

Då kan vi ju sätta Pontare på 5hundra lappen, skulle inte det vara gilligt?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

är det bara jag som tycker Alfred Nobel är ett självklart val?


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Medlem

Vem fan bryr sig?

Enda man koller är ju vilken valör man får upp från plånboken om man nu prompt ska handla med kontanter vilket sker max ca 1%av ggr.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Ish
Medlem

Kjell Bergkvist.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Vem fan bryr sig?

Enda man koller är ju vilken valör man får upp från plånboken om man nu prompt ska handla med kontanter vilket sker max ca 1%av ggr.

Nej, det är ju roligare att handla med "riktiga" pengar


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Jag skulle gärna ha sett Nobel och/eller Celsius istället för Nilsson och Hammarskjöld jag med.

Lindgren känns dock givet, och det var riktigt smart av dem att sätta henne på sedeln som barn använder sig mest av.

Medlem

Skulle vilja se Raoul Wallenberg på 1000 kronors sedeln och Dag Hammarskjöld på 500 kronors sedeln


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem

Om jag fick välja så skulle det se ut såhär: Ingmar Bergman på 20-lappen, Ingemar "Ingo" Johansson på 50-lappen, Greta Garbo på 100-lappen och Astrid Lindgren på 200-lappen. Alfred Nobel bör sitta på vår 1000-lapp. Celsius är mäktig men nästan lite för gammal för dagens sedlar eller? Jag menar dom tar ju bort Carl Von Linné som levde under samma sekel. Max Von Sydow på 500-lappen kanske?

Skulle vilja se Victor Sjöström på sedeln istll för bergman. Svensk films guldålder innom tidig film, han och Mauritz Stiller.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Att de valde Birgit Nilsson kommer jag aldrig förstå. Nog har Sverige tryckt ut viktigare personer än henne.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Duke på 1000-lappen så klart
"Ah, det blir 4 Duke för det nya grafikkortet" XD

Medlem

Trams är vad det är.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Duke Nukem 8)


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Duke Nukem på en svensk sedel?
Kan vi väl ha Neil Armstrong eller något istället? Eller Buddha? Eller Mao? Eller Vishnu? Eller Bin Laden? Eller Hirohito? Eller nåt annat helt osannolikt som inte har något med Sverige som stat att göra?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Duke Nukem på en svensk sedel?
Kan vi väl ha Neil Armstrong eller något istället? Eller Buddha? Eller Mao? Eller Vishnu? Eller Bin Laden? Eller Hirohito? Eller nåt annat helt osannolikt som inte har något med Sverige som stat att göra?

Ja, typ Tacos


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Dolph Lundgren!

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Dolph Lundgren!

1+ Du läste mina tankar xD

Medlem

Känns lite för mycket kändis över dem.. men visst, det blir säkert bra.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Gillar inte att man horar ut sedlarna till kändisar som har haft liten påverkan på Sverige. Tycker det är mycket synd att bland annat Linné och Wasa kommer försvinna från sedlarna.

Alfred Nobel hade väl ändå varit acceptabelt. Men inte dessa.

Medlem

Linné och Selma kan få va kvar. sen kan vi ha nobel på 500-lappen och Lindgren på 50-lappen. Sen skulle jag nog vilja ha Birger Jarl på 1000-lappen. Han grundade liksom Sverige...

Skrivet av kebbe:

Jag vill ha Yngwie Malmsteen på 200-lappen, resten struntar jag i.

http://1.bp.blogspot.com/_T27YgOyzGig/TKH5EyFOCcI/AAAAAAAAAzo...

+1 Yes, my man. Yngwie får representera Sverige, han är dryg, överviktig och luktar öl, men jag älskar snubben, en av världens bästa gitarrister


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av kebbe:

Jag vill ha Yngwie Malmsteen på 200-lappen, resten struntar jag i.

http://1.bp.blogspot.com/_T27YgOyzGig/TKH5EyFOCcI/AAAAAAAAAzo...

+1 Yes, my man. Yngwie får representera Sverige, han är dryg, överviktig och luktar öl, men jag älskar snubben, en av världens bästa gitarrister

True story.

Onekligen...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag vill ha gammla Kungar och personer som ja Carl von linè


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag vill ha gammla Kungar och personer som ja Carl von linè

W0rd. Rör inte Vasa!
Ge plats åt personer som haft stort inflytande alternativt haft stor effekt på Sverige och världen. Som Liné eller Vasa.

Medlem

mm tycker det är mycket tråkigt att Vasa ska bort
jag anser han viktigare för swe än tex nån opera sångare å nån som sjunger melodier osv..


signatur

R.I.P The_maxx

12
Skriv svar