Nya lagar 2008

Medlem
Skrivet av Polish:

Varför e de så jävla roligt att bli berusad för? aldrig fattat poängen.

Dopaminet som frigörs ger ett lyckorus samt att de primitivare delarna av hjärnan blir mer aktiva och man gör det man känner för (vilket oftast är positivt=).


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

tror nog inte det är Dopaminer som frigörs? det är väll snarare saker som det blokerar?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av Notumforce:

Folk super på vin,öl,sprit ser inte att skatten ska vara annorlunda på vin.

som werzion säger

tror mer folk blir fulla på öl än vin iofs.

Vodka? Har någon tagit upp detta då? Sprit?

Tror många här hellre hade fått en bra fylla på öl än vin.. och om skatten sänks på vin så tror jag fortfarande folk köper öl.

Varför e de så jävla roligt att bli berusad för? aldrig fattat poängen.

Du anar inte hur mycke vin folk dricker men kanske inte är så vanligt i tonåren då har man inga smaklökar då dricker ju folk stor stark o gärna så billigt som möjligt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av IceMan:

tror nog inte det är Dopaminer som frigörs? det är väll snarare saker som det blokerar?

Njaa måste tyvärr ge dig fel.

vinguiden
Står under rubriken.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Lave: Vin är en annan sak. Det dricker man oftast bara för att ha nåt gott till maten.

CastorFiber: Giftemål för homosexuella borde ha funnits för länge sen, ja. Men abort... snälla nån. Det är ett liv! Vem bestämmer när livet börjar? Är det inte ett liv vid 17,5 veckor men ett liv efter 18 veckor?! Jag förstår mig inte på detta. Det går absolut inte ihop logiskt och hur jag än filosoferar så kan jag inte fatta hur folk kan påstå att barnet i magen inte är ett liv. :S

Eftersom jag har personlig erfarenhet av det här väcker det extra starka känslor. Om min mamma vore som många i Sverige är idag skulle jag inte ha kunnat sitta här. Jag hade missat allt gott i livet - bara för att jag "inte fanns" när jag låg i mammas mage. En gammal blogg om detta: http://www.fz.se/bloggar/intresset/p=586

Det du måste ta med i ekvationen är att din mamma VILLE ha dig. Hon var beredd att satsa allt och ta hand om dig. Du skulle nog inte ha det så jävla bra om din morsa inte var beredd att göra det. Därför krävs det abort, för de mammor som inte kan eller vill ta hand om barnet.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Med det argumentet skulle man kunna ta livet av alla utsatta barn. Lösningen är inte att ta deras liv utan att ta hand om barnen.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Med det argumentet skulle man kunna ta livet av alla utsatta barn. Lösningen är inte att ta deras liv utan att ta hand om barnen.

Men tråkigt nog så finns det inte resurser nog för att andra ska ta hand om dessa barn.

Man måste sluta föda barn till oansvariga förhållanden, det är imo mer inhumant än att göra en abort.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Skall vi införa dödstraff för en rad olika sjukdomar då också?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Skall vi införa dödstraff för en rad olika sjukdomar då också?

Jag antar att du menar på fullt levande människor som redan vandrar runt i landet? Nej.
Av samma anledning vi inte går och avlivar bråkungarna på barnhem och ungdoms anstalter.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Det är inte dödstraff att ta bort ett foster sluta med såna fjantiga vaneställningar


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Det är inte dödstraff att ta bort ett foster sluta med såna fjantiga vaneställningar

Om din mamma hade resonerat så hade du inte suttit här idag...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Notumforce:

Det är inte dödstraff att ta bort ett foster sluta med såna fjantiga vaneställningar

Om din mamma hade resonerat så hade du inte suttit här idag...

Förmodligen inte! om hon hade haft dom tankarna och hon inte ville ta hand om lilla Notumforce hade ha med all säkerhet inte suttit där han sitter idag, hur tänker ni?
tror ni alla som "undanvaras" aborten växer upp i ett supersamhälle där allt är frid och fröjd? Notum skulle säkert sitta på nån anstalt om hans mamma hade dom tankarna, men födde ändå och sen sket i honom.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Notumforce:

Det är inte dödstraff att ta bort ett foster sluta med såna fjantiga vaneställningar

Om din mamma hade resonerat så hade du inte suttit här idag...

o där dog dina argument 8)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

då vill jag höra från Mikael eller Mr. G följande:

NÄR blir det ett liv?
är det ett liv redan i mäns testiklar? nähe, inte.. varför inte det? det är ju levande spermier som simmar runt?

när ägget blir befruktat? varför det? vad händer för magiskt precis när ägget blir befruktat, som inte fanns innan? skapas en själ i ögonblicket? vem bestämde det? ni?

man gör kompromisser i samhället för att göra det så humant och bra som möjligt, och en grej man gör är att se till att ungar som kommer få ett pissigt liv inte föds (sen föds det en jävla massa ungar som FÅR ett pissigt liv också, tyvärr, ofta för att föräldrarna är indoktrinerade i dumheter som ni själva sprider)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Skrivet av Sipmo:

Höjd skatt på öl.

Sänkt skatt på vin.

Varför?

Fler överklass alkolister


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Notumforce:

Det är inte dödstraff att ta bort ett foster sluta med såna fjantiga vaneställningar

Om din mamma hade resonerat så hade du inte suttit här idag...

Förmodligen inte! om hon hade haft dom tankarna och hon inte ville ta hand om lilla Notumforce hade ha med all säkerhet inte suttit där han sitter idag, hur tänker ni?
tror ni alla som "undanvaras" aborten växer upp i ett supersamhälle där allt är frid och fröjd? Notum skulle säkert sitta på nån anstalt om hans mamma hade dom tankarna, men födde ändå och sen sket i honom.

Säkerligen inte, men det är bättre än inget liv alls.

Skrivet av prikk:

då vill jag höra från Mikael eller Mr. G följande:

NÄR blir det ett liv?
är det ett liv redan i mäns testiklar? nähe, inte.. varför inte det? det är ju levande spermier som simmar runt?

när ägget blir befruktat? varför det? vad händer för magiskt precis när ägget blir befruktat, som inte fanns innan? skapas en själ i ögonblicket? vem bestämde det? ni?

man gör kompromisser i samhället för att göra det så humant och bra som möjligt, och en grej man gör är att se till att ungar som kommer få ett pissigt liv inte föds (sen föds det en jävla massa ungar som FÅR ett pissigt liv också, tyvärr, ofta för att föräldrarna är indoktrinerade i dumheter som ni själva sprider)

Liv blir det efter befruktning. Då, om man inte ingriper, uppstår ett liv. Med argumentet de får ett dåligt liv skulle man kunna ta livet av alla som bär på någon större sjukdom, inklusive livet på författaren av det inlägg du just nu läser.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

*suck*
Självklart ska kvinnan ha rätt till abort, alltid.
Hennes foster är hennes kropp som hon ska självbestämmande över, oavsett vad någon liten grupp muppar tycker om det.
Det är en odiskussion, d v s det finns inga argument mot det faktumet.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Liv blir det efter befruktning. Då, om man inte ingriper, uppstår ett liv.

lever inte en spermie? varför är det en värld av skillnad på en spermie i ett ägg och utanför?
svara, snälla.

och måste bara fråga.. foster som hotar mammans liv.. får man ta kål på dom? varför? det är ju fortfarande mord?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Medlem

Jag ogillar starkt när man försöker förbjuda eller försvåra saker för någon utan att man själv är inblandad.

Man skall rädda ofödda barn på mamman bekostnad, man skall höja bensinpriser trots att man inte äger en eller behöver en bil... listan kan göras lång.

Jag är för många kontroll och förbud men då är jag med om betalar.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

*suck*
Självklart ska kvinnan ha rätt till abort, alltid.
Hennes foster är hennes kropp som hon ska självbestämmande över, oavsett vad någon liten grupp muppar tycker om det.
Det är en odiskussion, d v s det finns inga argument mot det faktumet.

Jag är osäker i lagfrågan. Å ena sidan är det enligt mig ett mord, å andra sidan är det också hennes val.

Skrivet av prikk:
Skrivet av Mr. G:

Liv blir det efter befruktning. Då, om man inte ingriper, uppstår ett liv.

lever inte en spermie? varför är det en värld av skillnad på en spermie i ett ägg och utanför?
svara, snälla.

och måste bara fråga.. foster som hotar mammans liv.. får man ta kål på dom? varför? det är ju fortfarande mord?

En spermie enbart kan aldrig bli ett människoliv, det behövs äggceller till det.

Om fostret hotar mammans liv är abort en självklarhet. Mamman lider mer av det än fostret.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Skärpta regler för innehav av farliga hundar.

Helt rätt.

Kan någon svara på varför man väljer att fixa hundraser som rottweiler och pitbull, när man har säkert över 100 andra raser att välja mellan? Det är ju antingen en statusgrej eller ett sorts skydd. Man behöver ju bara kolla på hundägarna av sådana hundar, det är nästan alltid någon larvig tuffing med en fjantig kedja eller något annat manligt som koppel.

Många tycker säkert att det är hundägarna det är fel på och det är ju sant. Alla hundar kan vara farliga i fel händer, verkligen. Men "farliga hundar" köper man inte om man inte är ute efter just det attributet, en farlig hund. Jag ser ingen anledning till varför vi ska tillåta hundraser som rotweiler, dobberman, pitbull etc. Förbjud dom säger jag.

Bra tråd btw

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Notumforce:

Det är inte dödstraff att ta bort ett foster sluta med såna fjantiga vaneställningar

Om din mamma hade resonerat så hade du inte suttit här idag...

Han kanske var ett önskat barn? Alla som blir gravida överväger nog inte abort. Avskyr när folk använder "om din mamma blah blah" argumentet, får det som att låta att varje människa som blir gravid vill inte ha barn

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

En spermie enbart kan aldrig bli ett människoliv, det behövs äggceller till det.

...så skillnaden mellan onani och mord är några mikroskopiska äggceller.. så fort dom sätts ihop händer något magiskt? är du religiös, kan vara intressant att fråga..? jag menar, bildas en själ då eller vadå?

Citat:

Om fostret hotar mammans liv är abort en självklarhet. Mamman lider mer av det än fostret.

oops. du sa just att fostret är mindre värt än mammans liv. det är alltså okej att mörda ett ofött barn... ...ibland. var går gränsen?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Skillnaden är att det uppstår människoliv om äggceller och spermier bildas. Och, ja, när dessa möts kan man säga att något magiskt händer då det leder till såna som du och jag, människor.

Det är ok att ta dess liv om det hotar mammans liv då mamman lider mer än fostret.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Men hur är det då om någon har, ja säg blivit våldtagen, hon kommer inte dö av att föda barnet, men kommer definitivt inte vara älskat till en början (och det är just början av ens liv som bestämmer väldigt mycket hur du kommer bli som vuxen), är det inte då rätt att göra abort?

Eller säg att preventivmedlena inte fungerade, den där lilla chansen gick in, och nu är det en 15årig tjej som är gravid.
Inte skulle väl hon egentligen kunna ta hand om barnet så bra, det skulle trasera två liv det också, är det inte värt då att göra abort?

Finns hur många skäl som helst till att abort ska vara lagligt, att säga emot det är att kränka in i det grövsta på en kvinnas kropp, det är hon som faktiskt håller fostret inom sig, bör inte hon få bestämma, eller är det helt enkelt så att du vet bäst?

Enligt mig själv är det en levande individ då den faktiskt har en minimal egen vilja, och att den faktiskt börjar påminna om en människa.

Och det är väl ungefär vid den tidpunkten som det faktiskt inte är lagligt att göra abort, sen så har man ju haft några veckor på sig innan man har bestämt sig, should it stay or should it go?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Whimsical:
Skrivet av CastorFiber:

Skärpta regler för innehav av farliga hundar.

Helt rätt.

Kan någon svara på varför man väljer att fixa hundraser som rottweiler och pitbull, när man har säkert över 100 andra raser att välja mellan? Det är ju antingen en statusgrej eller ett sorts skydd. Man behöver ju bara kolla på hundägarna av sådana hundar, det är nästan alltid någon larvig tuffing med en fjantig kedja eller något annat manligt som koppel.

Många tycker säkert att det är hundägarna det är fel på och det är ju sant. Alla hundar kan vara farliga i fel händer, verkligen. Men "farliga hundar" köper man inte om man inte är ute efter just det attributet, en farlig hund. Jag ser ingen anledning till varför vi ska tillåta hundraser som rotweiler, dobberman, pitbull etc. Förbjud dom säger jag.

Bra tråd btw

Helt fel vet många hundägare som har både dobberman och rottwailer för at det är fina hundraser i det läget har det inget med att rasen är farlig.

Finns ännu värre raser som är sönderavlade där kan jag förstå hårdare krav.

Primära är att hundkenneln ska fälja valpen dom säljer minst 1år framåt och ha lite koll på vilka dom säljer till där är det idag fortfarande lite förlätt o sälja hundar utan större krav.

Sen kommer hundägaren ansvar,

Sen lite ansvar skulle jag vilka lägga på folk som beter sig som en idiot när dom möter en främmande hund.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Skillnaden är att det uppstår människoliv om äggceller och spermier bildas. Och, ja, när dessa möts kan man säga att något magiskt händer då det leder till såna som du och jag, människor.

man skulle även kunna säga att du tycker magi skall vara ett argument för att abort är mord

Citat:

Det är ok att ta dess liv om det hotar mammans liv då mamman lider mer än fostret.

det har du redan sagt, det jag skulle vilja höra är dig motivera hur du väger två människoliv mot varandra och säger att ena är mindre värt och okej att mörda.

individ, egen vilja.. blabla.. människor är djur, reproducerar, skapar fler djur.. vi har effektiva sätt för att se till att dessa artfränder vi håller så kära ska ha det så drägligt som möjligt. om mamman inte vill ha barnet hon blivit gravid med så ska hon ha rätt att slippa det lilla djuret i sig.
gränssättningen har kommit av många års diskussioner och resonemang hit och dit för att blidka så många sidor som möjligt, som försökt så filosofiskt bestämma när grodynglet är en människa eller inte. löjligt.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Helt fel vet många hundägare som har både dobberman och rottwailer för at det är fina hundraser i det läget har det inget med att rasen är farlig.

Finns ännu värre raser som är sönderavlade där kan jag förstå hårdare krav.

Primära är att hundkenneln ska fälja valpen dom säljer minst 1år framåt och ha lite koll på vilka dom säljer till där är det idag fortfarande lite förlätt o sälja hundar utan större krav.

Sen kommer hundägaren ansvar,

Jag köper dina argument men tycker fortfarande att rottweiler borde förbjudas. Man kan inte bortse från att hunden är mer farlig och aggressiv än andra hundar. Självklart handlar det ju om hur bra hundägaren sköter sitt jobb också. Alla hundägare är annorlunda och som jag ser det så är hundägarna det största problemet när det gäller hundattacker. Men om jag fick välja mellan att bli attackerad av en rottweiler och en labrador så skulle jag välja labradoren utan att blinka. Nu säger jag inte att rottweilern är den enda eller den farligaste rasen, finns ju massa andra raser och blandraser.

Jag tycker säkerhet är viktigare än att hundens utseende ska falla ägaren i smak. Hundattacker är ändå rätt vanligt så jag ser ingen anledning till varför vi ska tillåta onödigt farliga raser/kamphundar när det redan finns ett stort utbut av olika raser.

Skrivet av Notumforce:

Sen lite ansvar skulle jag vilka lägga på folk som beter sig som en idiot när dom möter en främmande hund.

Pekar du på mig eller?

Medlem
Skrivet av Greger:

Men hur är det då om någon har, ja säg blivit våldtagen, hon kommer inte dö av att föda barnet, men kommer definitivt inte vara älskat till en början (och det är just början av ens liv som bestämmer väldigt mycket hur du kommer bli som vuxen), är det inte då rätt att göra abort?

Eller säg att preventivmedlena inte fungerade, den där lilla chansen gick in, och nu är det en 15årig tjej som är gravid.
Inte skulle väl hon egentligen kunna ta hand om barnet så bra, det skulle trasera två liv det också, är det inte värt då att göra abort?

Finns hur många skäl som helst till att abort ska vara lagligt, att säga emot det är att kränka in i det grövsta på en kvinnas kropp, det är hon som faktiskt håller fostret inom sig, bör inte hon få bestämma, eller är det helt enkelt så att du vet bäst?

Enligt mig själv är det en levande individ då den faktiskt har en minimal egen vilja, och att den faktiskt börjar påminna om en människa.

Och det är väl ungefär vid den tidpunkten som det faktiskt inte är lagligt att göra abort, sen så har man ju haft några veckor på sig innan man har bestämt sig, should it stay or should it go?

Om man inte kan ta hand om barnet bör man adoptera bort det.

Skrivet av prikk:

det har du redan sagt, det jag skulle vilja höra är dig motivera hur du väger två människoliv mot varandra och säger att ena är mindre värt och okej att mörda.

Kvinnas liv blir mer värt då hon kommer lida mer av sin död än fostret.

Skrivet av prikk:

man skulle även kunna säga att du tycker magi skall vara ett argument för att abort är mord

På vilket sätt då? Jag tror inte på hokus pokus om du tror det. Vill du få min att framstå som galen får du försöka bättre.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Skriv svar