Officiella Religionstråden(Håll det sansat!)

Medlem
Skrivet av Fargo:
Citat:

Du säger alltså att fast du inte tror på Satanisternas ideologi så skulle du kunna utan nån reflektion gå in i en satanistförening och utföra en ritual som visar där att du stödjer och tror på deras ideologi och sen gå ut och förneka den och säga utåt att du inte tror på den idelogin, det kallas väl självförräderi bl.a mycket annat. Känner du dig trovärdig som person då mot andra
medmänniskor?

Firar du Valborg? Vet du varför vi firar varborg?
Låt mig citera:

Citat:

Valborgsmässoafton, sista/siste april eller vardagligt valborg, finlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Traditionen grundar sig på den hedniska högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg, mot häxtro och onda andar, som uppstod efter hennes död år 779. Valborg blev förklarad som helgon den 1 maj (därav förr kallad Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med den germanska hedendomens på nämnda dag hållna vårfester, som av den kristna övertron stämplades såsom häxförsamlingar. Särskilt trodde man, att på Valborgsmässonatten (mellan den 30 april och den 1 maj) häxorna red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, i synnerhet till Blocksberg (Brocken, den högsta spetsen av Harz, bekant bl.a. genom den fantastiska scenen "Walpurgisnacht" i Goethes Faust), och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet förde man oväsen (med rop, skott och horn) och tände eldar på höjderna. Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa till sitt ursprung hedniska vårseder.[1][2]

Tror vi fortfarande på häxor?
Bränner vi fortfarande häxor på bål?
Nej.... Men trots det kan vi ha denna tradition. Men enligt dig är ju det här samma hyckleri, vilket jag inte håller med om.

Detsamma gäller bröllop.
Och begravningar.
Och Julafton.
Och Midsommar.
And the list goes on...

Jag kan inte riktigt köpa dina argument, för med din retorik hade vi inte ens firat valborg. So take a chill-pill.

Slutsats: Bara för att en tradition är grovt grundad i kristendomen så är det knappast fel att fortfarande stå vid denna tradition. Även om man Gifter sig i kyrkan eller firar en gammal hednisk tradition som valborg.

Vet inte hur jag ska skriva så att du förstår, men blir svårt när du inte ser eller vill se skillnaden mellan att titta på en stor eld o sen äta god mat o dryck med vänner(utan ett ord om religion) och
att stå i kyrkan o säga inför ett antal vittnen plus prästen att man tycker att Gud är den enda och är allsmäktig, trosbekännelsen osv osv osv med trams??

Du seglar iväg om traditioner så brett och svart o vitt, för att du inte förstår eller inte vill svara på mina frågor.
För andra gången säger jag, är inte emot traditioner i sig.

Kanske detta exempel gör att förstår vad jag ifrågasätter. Detta händer dagligen.
Tänk dig en kompis till dig som du vet inte tror på nån gud och religion går o gifter sig i kyrkan, kanske för att han aldrig tänkt djupare på saken eller för att hans tjej verkligen vill gifta sig i kyrkan eller nån annan möjlig anledning.
Och där inför massa vittnen o präst o dylikt säger o visar att Gud är allsmäktig och att Maria födde Jesus utan en biologisk far, eller att prästen säger nåt liknande osv bla bla bla.
Du tycker alltså att det är trovärdigt och ansvarsfullt mot sig själv och omgivningen?
Kallas även hyckleri.
Eller vad kallar du det? Helt ok att lura sig själv och omgivningen? Trovärdig? Moralisk?

För att man vuxit upp med vissa traditioner som tex valborg, behöver man ju inte stå o ljuga för sig själv och omgivningen(om man nu inte är religiös förstås) i kyrkan, med andra ord "Man behöver inte sluta tänka"

Jag själv konfirmerade mig på grund av att typ alla runt omkring skulle göra det, ifrågasatte egentligen aldrig nånting, var som en lek som gav en fin present. Upplevde inte heller nåt ifrågasättande från familj o vänner, va fan känns som en mardröm nu, va fan
Det var hyckleri från mig själv men jag visste inte bättre då. Tycker du jag ska tänka "äh, det är ju en tradition, ifrågasätt inte utan följ strömmen som en död fisk i en sekt"

Skriv svar