Medlem
Origin

Hej alla!

Jag undrar om någon här kan ge en opartisk och objektiv bild av origin. Jag gillade gamla Battlefield spelen och skulle vilja spela BF3 och möjligen Bf4 när det kommer. men de måste jag använda Origin. I dagsläget använder jag bara Steam, för att jag vill bara ha en gaming site där jag köper spelen. Jag tycker att det börjar bli lite rörigt i den digitala nerladdningsvärlden.

tack på förhand

zephe

Medlem

Å ena sidan är det kass att ha allt samlat i en och samma tjänst, på grund av att det på samma sätt som en nyckelknippa kan gå åt fanderns med alla spel om något händer. Samt att det är ett online-regg-krav, spårning och en "storebror har kollen på dig"-känsla.

Å andra sidan är det samtidigt praktiskt att ha det där, som håller spelen uppdaterade och organiserade.

Finns fler saker, både positiva och negativa, men det var ett par snabba som jag rent spontant kom att tänka på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Testpilot

Kör både Steam och Origin så här är skillnaderna mot Steam:

Origin har faktiskt bättre Downloadspeed i många fall (iallafall för mig)

Det är sämre rent användarmässigt , overlayen är buggigare än steams overlay.
Översikten över ens spel är också rätt roddig och deras shop system är småtråkigt.
Tappar också lösenord vid uppdateringar så man är tvungen att skriva in det igen.
Så rent mognadsmässigt är klienten en bit bakom Steam , dock är den inte så att den krashar och är instabil.

Bra är dock att man kan mata in sina keys på nästan alla EA spel och få även gamla spel man har fysika kopior på in i Origin.
Lösenorden är dåligt begränsade , kan inte använda specialtecken.

Skägg.
10 Chambers

Loggar inte BF3 in på Origin automatiskt numera, i bakgrunden, så att du egentligen bara behöver öppna battlelog?


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Loggar inte BF3 in på Origin automatiskt numera, i bakgrunden, så att du egentligen bara behöver öppna battlelog?

Jo, hos mig gör det det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Lösenorden är dåligt begränsade , kan inte använda specialtecken.

Det där är fixat. Jag har specialtecken i mitt lösenord.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Jag tycker att Origin har blivit en väldigt acceptabel tjänst. De har reor med låga priser i SEK, nedladdningshastigheten är oftast mycket godkänd och gränssnittet är enkelt och snyggt att se på. Personligen har jag inte stött på några buggar ännu, och overlayen funkar bra för mig. Gillar dessutom att man får valet att starta spel med den lokala sparfilen, eller den i molnet (gäller nog inte alla spel).

Det negativa är dels det uppenbara - jag har redan mitt spelbibliotek i Steam. Sen så har Origin ingen motsvarighet till Steam Greenlight och Steam Workshop, vilket inte är konstigt om man kollar på hur länge de båda tjänsterna har varit i drift och utveckling. Sedan är ju den stora nackdelen då även att de bara har spel som givs ut av EA, hittills. Så om du vill välja och köpa bland många olika utgivare så tar det stopp redan där. Kör du däremot bara med EAs titlar så kan jag rekommendera Origin, för att det krävs om inte annat.

Off-Topic: Tjänar verkligen EA på att inte släppa spelen till Steam också, eller är det en ren principsak?

Jag tror, som i fallet med Crysis 2, kommer det nog dyka upp i STEAM sen, för visst tjänar EA på att andra säljer "deras" produkter.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Tjänar verkligen EA på att inte släppa spelen till Steam också, eller är det en ren principsak?

Skrivet av walter_iego:

Jag tror, som i fallet med Crysis 2, kommer det nog dyka upp i STEAM sen, för visst tjänar EA på att andra säljer "deras" produkter.

Fast sedan så handlar det om att ha unika titlar som lockar kunder till deras tjänst. Om folk vill köpa tre spel och en av dem endast finns på Origin, så kommer dom, om priserna på de andra spelen är Ok, att köpa alla tre spelen där. Om alla spelen finns överallt, så har Origin mindre dragningskraft.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av conthox:
Skrivet av 73mpl4R:

Tjänar verkligen EA på att inte släppa spelen till Steam också, eller är det en ren principsak?

Skrivet av walter_iego:

Jag tror, som i fallet med Crysis 2, kommer det nog dyka upp i STEAM sen, för visst tjänar EA på att andra säljer "deras" produkter.

Fast sedan så handlar det om att ha unika titlar som lockar kunder till deras tjänst. Om folk vill köpa tre spel och en av dem endast finns på Origin, så kommer dom, om priserna på de andra spelen är Ok, att köpa alla tre spelen där. Om alla spelen finns överallt, så har Origin mindre dragningskraft.

Jag har inga problem med Origin längre, BF3 "sammarbetet", blev så småningom ganska stabilt. Jag tänker då på tjänsten i sig, inte spelet / utgivaren.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Var det ett felcitat på något sätt? Jag förstår nämligen inte hur ditt svar är relaterat till det jag skrev... kanske bara jag som är trött i huvudet...

Hur som helst så har jag inte heller något större emot origin, fast jag väljer oftast att köpa spel i fysisk utgåva ändå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av conthox:

Var det ett felcitat på något sätt? Jag förstår nämligen inte hur ditt svar är relaterat till det jag skrev... kanske bara jag som är trött i huvudet...

Hur som helst så har jag inte heller något större emot origin, fast jag väljer oftast att köpa spel i fysisk utgåva ändå.

Haha, ja, vi svarade nog om varandra lite där


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av conthox:

Var det ett felcitat på något sätt? Jag förstår nämligen inte hur ditt svar är relaterat till det jag skrev... kanske bara jag som är trött i huvudet...

Hur som helst så har jag inte heller något större emot origin, fast jag väljer oftast att köpa spel i fysisk utgåva ändå.

Haha, ja, vi svarade nog om varandra lite där

Blev lite smått förvirrad när jag lästa det också. Men det var det värt!

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av conthox:

Var det ett felcitat på något sätt? Jag förstår nämligen inte hur ditt svar är relaterat till det jag skrev... kanske bara jag som är trött i huvudet...

Hur som helst så har jag inte heller något större emot origin, fast jag väljer oftast att köpa spel i fysisk utgåva ändå.

Haha, ja, vi svarade nog om varandra lite där

Blev lite smått förvirrad när jag lästa det också. Men det var det värt!

Jag har en grön tröja...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har inte testat origin av en enda anledning och det är den lilla detaljen med att dom kollar av datorn. Kanske är smått paranoid, men jag tycker inte riktigt att dom har min tillåtelse att göra detta då det går mitt emot integriteten.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

1
Skriv svar