Oslo Terrorbombat

MFC
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Dom yrkar väl på 21 år?

Maximalt straff är 21 år och vid gott beteende kan han släppas vid 14. Det kommer dock inte att hända i hans fall. Troligen kommer han bli diagnostiserad med någon form av psykotisk störning och om inte så så kan hans fängelsestraff ändå omprövas vart 5:e år så teoretiskt sett kan han sitta livet ut vilket jag tror de flesta önskar...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av 73mpl4R:

Dom yrkar väl på 21 år?

Maximalt straff är 21 år och vid gott beteende kan han släppas vid 14. Det kommer dock inte att hända i hans fall. Troligen kommer han bli diagnostiserad med någon form av psykotisk störning och om inte så så kan hans fängelsestraff ändå omprövas vart 5:e år så teoretiskt sett kan han sitta livet ut vilket jag tror de flesta önskar...

Aye. Det låter korrekt, vi får hoppas att han stannar bakom lås och bom.

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Bageloo:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av v1lle3:

Världen är så jävla sjuk. Jag förstår inte varför människor behöver göra så här mot varandra.
Dock anser jag att alla straff borde vara betydligt högre (att återinföra dödsstraff t ex), även om det kanske gör att jag framstår som en hypocrite.

Njaa, inte dödstraff... Men låta brottslingar sitta i fängelset till dom dör.

Dödstraff ser jag som en befrielse från det liv brottslingana har.

Så rätt så!

Satt och diskuterade med en norsk på skype som tyckte dödsstraffet borde införas exklusivt för honom. Själv håller jag med ovanstående, bättre att han sitter inlåst och får sona sina brott istället för att komma så lindrigt undan. Riktig livstid hade varit ett bättre alternativ.

Tidsbestämt straff är ju i alla fall ett skämt.
"Nu har du suttit av din tid och vi har glömt att du dödade över 90 pers för 21 år sedan".
Eller den kristna versionen:
"Du har dödat över 90 pers, men du är förlåten".
-___-

Livstid är i alla fall bättre än det, men jag känner fortfarande att om Behring Breivik är en riktigt sjuk människa kanske han kommer att sitta och vara stolt hela den tiden istället för att ångra sig.
Då jag inte har någon erfarenhet av att sitta i fängelse har jag ingen aning om hur påfrestande det är för psyket.
Dödsstraff ger ju inget lidande, men man vet att aset är borta från planeten.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker känns bäst.

Medlem

Intressant reprint av en artikel samt svar på artikeln , längre ner på sidan.

Den är lite gammal men tycker den fortfarande är aktuell,

http://f.acetio.us/wildcat/AGAINSTP.html


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jo det stämmer. MEN Norge kan yrka på något som kallas "förvaring". Och där kan han hållas på obestämd tid. (Alltså längre än 21 år.)

Medlem
Skrivet av AB:

Han får nu sitta häktad i åtta veckor – varav fyra i fullständig isolering.
Polisen har även ändrat siffran på antalet döda i Utøya till 68.

68 döda. Helt otroligt. Dock ska han alltså få sitta häktad i åtta veckor med full insolering, det gillar jag!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av AB:

Han får nu sitta häktad i åtta veckor – varav fyra i fullständig isolering.
Polisen har även ändrat siffran på antalet döda i Utøya till 68.

68 döda. Helt otroligt. Dock ska han alltså få sitta häktad i åtta veckor med full insolering, det gillar jag!

tror inte isoleringen kommer påverka hans mentala tillstånd speciellt, kan bara hoppas någon vakt ger han telefonboks varianten under hans vistelse i häktet


signatur

Suup homie

MFC
Medlem

Han sitter i isolering så polisen hinner säkra all teknisk bevisning utan att mördaren kan störa deras arbete. De är rädda att han ska signalera till utomstående något som kan försvåra polisens arbete. Så isoleringen har inget med ett "straff" att göra.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Det är fortfarande ett mysterium hur han fick ihop alla pengar. Han spenderade flera miljoner norska kronor, som ingen förstår vart de har kommit ifrån.
Har en organisation skickat ekonomiskt stöd?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/polisen-utesluter-inte-att-...

Medlem

Enl hans egen utsago dvs det finns inga bevis på att han har spenderat massa pengar.

Om dom hittar pengar fine annars är det hans fantasier bara.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Tybalt:

Det är en tragedi det som hände i Norge.

Nazisternas systematiska, fabriksliknande och statligt organiserade mordmetoder där de mördade 11-17 miljoner människor är också en tragedi. Att människor sympatiserar med nazisterna är tragiskt.

Eller varför inte kommunisterna systematiskt mördande av oliktänkande?
120 miljoner är också väldigt tragiskt, likaså att sympatisera med dessa.

Som du själv skrev: varför inte?

Tycker du att det är tragiskt att människor sympatiserar med nazisterna?

Edit: Jag fick inget svar på detta.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Enl hans egen utsago dvs det finns inga bevis på att han har spenderat massa pengar.

Om dom hittar pengar fine annars är det hans fantasier bara.

Polisen verkar inte hålla med.
Konstgödsel i sån stor mängd är inte gratis. Bland annat. Han har haft i princip ingen taxerad inkomst, trots allt han köpt och planerat i många år.

Medlem

Såg sändningen från Oslos gator. 150 000 folk ute på gatorna och visade sitt stöd om jag hörde siffrorna rätt. Det känns viktigt.


signatur

Videomupp

Medlem

Min största oro är de som kommer efter honom och kanske gör samma sak om inte värre även här i Sverige:/ Han är inte ensam och inte den värsta befarar jag.

Varför göra något sånt, varför tillägna tid och pengar på att skada folk. Om jag har lärt mig något här i livet är att man ska tillägna sitt liv för gott, människor har endast olika utseenden men samma inre att bli påverkade, oavsett varifrån du är så är det individuellt hur vi agerar och är.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Nu när det väl har börjat i Norden så kommer det inte och sluta. Det är en sak som är säker.

Nu till en noobfråga: Bomben, gjorde skytten den med? Eller köpte han den från nån bombexpert eller nått?

Medlem

Ni verkar redan ha glömt att det begåtts bomdåd i stockholm inte allt för länge sen.
Givetvis inte i samma storlek.

Men ser man till historiken så gissar jag det kommer följa samma linje, man kan hoppas iaf.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av totte1015:

Nu när det väl har börjat i Norden så kommer det inte och sluta. Det är en sak som är säker.

Nu till en noobfråga: Bomben, gjorde skytten den med? Eller köpte han den från nån bombexpert eller nått?

Han gjorde bomben själv.

Medlem

Alla böner och tankar går till Norge och de drabbade. Något sånt här ska inte få ske, och Breivik borde få sitta inspärrad likt det odjur han är för resten av sitt liv.

Ish
Medlem

Hur många blev det till slut? 94 är den högsta siffran jag sett.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:

Hur många blev det till slut? 94 är den högsta siffran jag sett.

Det blev mindre. 68 är den korrekta siffran.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Nu när det väl har börjat i Norden så kommer det inte och sluta. Det är en sak som är säker.

Nu till en noobfråga: Bomben, gjorde skytten den med? Eller köpte han den från nån bombexpert eller nått?

Aluminum (som han köpte i Sverige och sedan malde ned till ett tunt pulver) plus konstgödsel och diesel.
Och ifall någon tror att jag är någon bombexpert så kan jag lugna er med att säga att jag läste detta på SVD.

Inaktiv

Hmm, logiskt sett så borde det ha varit iblandat järnoxid i aluminiumpulvret, det bildar termit som brinner varmt och länge nog för att öka chansen för detonation.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Inte en aning. Det är vad jag läst iaf. Möjligt att det fanns fler innehåll i bomben.
Aluminumet används dels för att öka sprängstyrkan som jag förstod det. 250 kg köpte han.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Ish:

Hur många blev det till slut? 94 är den högsta siffran jag sett.

Det blev mindre. 68 är den korrekta siffran.

Hur i hela friden fick de ner siffran från 94 till 68?!

Medlem
Skrivet av Starshiip:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Ish:

Hur många blev det till slut? 94 är den högsta siffran jag sett.

Det blev mindre. 68 är den korrekta siffran.

Hur i hela friden fick de ner siffran från 94 till 68?!

Subtraktion tror jag. De började med talet 94, tog bort 26 och fick fram 68

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Starshiip:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Ish:

Hur många blev det till slut? 94 är den högsta siffran jag sett.

Det blev mindre. 68 är den korrekta siffran.

Hur i hela friden fick de ner siffran från 94 till 68?!

Subtraktion tror jag. De började med talet 94, tog bort 26 och fick fram 68

Jo men, återuppstod 26 st eller va? D:

Medlem

Jag vet inte riktigt, de räknade väl inte så noga?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Jag vet inte riktigt, de räknade väl inte så noga?

Det jag hört från officiella medier är att dem behövde få ut en siffra så snabbt som möjligt därav det först höga dödsantalet..

Det låter ju bara så himla orimligt och bortförklarat som helst, skulle lägga mina fem kronor på att någon gjort en tabbe med räkningen bara


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:
Skrivet av 73mpl4R:

Jag vet inte riktigt, de räknade väl inte så noga?

Det jag hört från officiella medier är att dem behövde få ut en siffra så snabbt som möjligt därav det först höga dödsantalet..

Det låter ju bara så himla orimligt och bortförklarat som helst, skulle lägga mina fem kronor på att någon gjort en tabbe med räkningen bara

Läste något liknande jag med. Att de räknade några personer två gånger eller så..

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av weizenbier:
Skrivet av 73mpl4R:

Jag vet inte riktigt, de räknade väl inte så noga?

Det jag hört från officiella medier är att dem behövde få ut en siffra så snabbt som möjligt därav det först höga dödsantalet..

Det låter ju bara så himla orimligt och bortförklarat som helst, skulle lägga mina fem kronor på att någon gjort en tabbe med räkningen bara

Läste något liknande jag med. Att de räknade några personer två gånger eller så..

inte lätt att räkna avlidna under en sodan kaos, sörjer och lirer med Norge

Skriv svar