Påstådd "sexism" i spel - har det skapats en klyfta mellan media och vanliga gamers?

Medlem

Varför pratas det alltid om kvinnor när det kommer till sexism? Vad är jämställdhet utan oss män? Jämför du vilken rulle/serie som helst från 70-80 talet mot idag framkommer det ganska skarpt att även män framställs som sexistiska objekt med muskulösa kroppsformar. Varför diskuterar ingen detta påstridande skönhets ideal?

Nej denna debatt har fått alldeles för stor roll i svensk media. Låt folk se ut som de vill! Låt dom va! Att folk vill ändra hur folk framställs är lika korkat som att bara framställa kvinnor och män på ett sätt. Det finns många spel och flimer med karaktärer som skiljer sig från massan, men som vi vet lyfter endast media upp det negativa, för allting annat hade varit ointressant att prata om?

God natt!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:
Skrivet av Ender:

Kanske de flesta kvinnor skulle känna sig en smula nedvärderade och objektifierade ifall vartenda produkt i mataffären såldes med en liten bild av en naken kvinna på paketet? Nu har ju de "militanta feministerna" och alla andra "PK-kärringar" (som mig själv) öppet skanderat sin moralpanik i flera år, vilket i sin tur lett till att det idag finns sådana där konstiga saker som utbildning och rösträtt för kvinnor, (i ett flertal fall) lika löner och t om jobb för kvinnor. För att inte tala om könsneutrala matförpackningar...men det är lugnt, spelbranschen hinner ifatt en vacker dag.

Till att börja med överdriver du grovt och sedan är det ganska fånigt att jämföra denna debatt med rösträtten.

Det stora problemet som jag ser det är att det finns vissa människor som anser sig ha den "rätta" bilden om hur allt ska se ut. Man använder moral som argument för att gå in och rota i andras fantasier i princip. Man anser att "det här är rätt", "vi är på väg åt rätt håll för det börjar släppas spel med kvinnliga karaktärer som jag gillar" och "vissa utvecklare har fattat för de har samma smak och värderingar som mig".

Att man ens drar upp jämförelser med rösträtt och löner i verkliga livet och på något sätt försöker relatera till hur kvinnor designas i spel är rena vansinnet tycker jag. Det är en otroligt stor skillnad mellan förbjudna och farliga fantasier, och det man gör i verkliga livet. Det är också en otroligt stor skillnad mellan en påhittad tjej och en riktig.

Att blanda in moral i spel är som att börja kontrollera vad folk får tänka på och fantisera om - det är farligt och det kommer dessutom aldrig att fungera.

Jag vet att jag överdriver grovt, det är för att tydligt visa på problematiken som folk verkar blunda för. Man kan inte bara tro att saker ska ändra sig av sig självt. Kvinnor har stridit för vanlig simpel rättvisa (som t ex rösträtt), saker som vi tar för givet idag, i årtionden, och gör det än idag. Män har inte haft samma problem, vilket är en av anledningarna till att du inte ser så många män i debatten om objektifiering, även om den finns där den med.

Sen är det lite kul hur du pissar i motvind när du säger att "det finns vissa människor som anser sig ha den "rätta" bilden om hur allt ska se ut", när det mesta av din argumentation bygger på vad du själv anser, och ställer motfrågor som "hur vet du det?", för att du tycker annorlunda.

Bara för att inte du tycker det är sexistiskt med de konstanta silikonbrösten hos kvinnliga spelkaraktärer, eller att inte du tycker att Samus-i-noll-dräkt-bröst är särskilt stora (vilket säger en del bara det) behöver inte betyda att din åsikt speglar majoritetens. Jag försöker inte förbjuda den typen av karaktärer, det tror jag ingen gör. Det som efterlyses är en mer nyanserad bild av kvinnor i spel istället för som idag, där kanske 95% av alla spel med kvinnliga karaktärer alltid ser ut att ha en plats i spelet för sin byst.
Och naturligtvis är det här inget fenomen begränsat till spelbranschen.

Jag är inte heller intresserad av vad du fantiserar om, eller att begränsa fantasierna på något sätt, men vi pratar väl om spel här eller hur? Hur är det ens relaterat till dina fantasier? Hade det stannat där kunde jag inte brytt mig mindre, men det här är spel, underhållning och medier där vi alla får ta del av innehållet, inte bara du, så var snäll att sluta utgå från att dom bara finns där för din privata upplevelse.

Ifall kvinnor kunde behandlas med lite mer värdighet i spel (och det offentliga rummet över lag) så kanske det till slut kunde påverka folk på riktigt också. Och visst, samma moral som gjorde att din mamma inte kallades fitta och hora i skolan när hon var 12 år, och som som förhoppningsvis förhindrar att din ev. framtida dotter utsätts för samma sak är ju fruktansvärt farlig. Vad tror du att moral är egentligen, ondskefull hjärntvätt?
Tänk folkvett istället.

Men återigen, vad har rösträtten med porträtteringen av fiktiva kvinnor i spel att göra? Rösträtten är något som påverkar alla i verkligheten, spel är något som påverkar en del i fantasin.

Det var inte alls så det var menat att framföra. Det jag säger är att du och jag får gilla precis vilka typer av karaktärer vi vill. Det är motståndarsidan (från mig räknat) som anser sig ha rätten att gå in och säga att vissa karaktärer är mer rätt, medan vissa är mer fel. Jag menar att i fantasins värld finns det inga rätt och fel, precis lika lite som det finns rätt och fel i konstens värld (som ju starkt hänger ihop med fantasi).

Det är inte jag som säger "fan vad töntigt det är med plankstekar till kvinnor, det borde finnas färre sådana i spelen". Jag har ingenting emot någon typ av karaktär, även om det finns vissa jag föredrar.

Jag sade inte att Samus bröst inte var särskilt stora, jag sade att de inte var SÅ megastora. Ja, vi kan ju iaf vara överens om att majoriteten av tjejer i spelen är kurviga. Så frågan är då alltså vad detta beror på, och där går vi nog isär.

Men mycket av spel bygger ju på fantasier. De som sitter och gör spelen använder i allra högsta grad sina personliga fantasier för att skapa karaktärerna, och sedan, förhoppningsvis, blir det en populär karaktär. Och alla tar inte heller del av innehållet, utan endast de som är intresserade. Spel är ingen rättighet direkt. utan en underhållningsform.

I ditt sista stycke verkar du dra paralleller mellan spel och verklighet. Det känns bara helt fel. Ska vi förbjuda spel som CoD också där du skjuter dina bästa vänner i huvudet bara för nöjes skull? Eller ska vi alla inse att spel är spel och verklighet är verklighet?

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av knork711:

Min poäng var väl mer att det inte finns något ideal som är förlegat, utan att människor helt enkelt tycker olika. Dock ställer jag mig fortfarande ytterst tveksam till att stora bröst-idealet är "förlegat". Alltså att det skulle vara en minoritet män som tycker om det. Det tror jag helt enkelt inte på (lite svårt att bevisa iofs).

Jag vet inte hur karaktärsdesigners resonerar. Kanske går de delvis efter vad de tror säljer, och delvis efter vad de själva gillar. Det är också ganska svårt att bevisa. Du tycker det är trist att Samus har stora bröst för att du anser att hon faller in i ett överbefolkat fack. Visst, det köper jag alla dagar. Men vad är den generella synen på detta? Någon borde göra en gigantisk studie som frågar gamers över hela världen vad de faktiskt tycker.

Själv tycker jag Samus är jättefin i det nya Smash Bros, och jag tänker alltid "suck, inte nu igen" när jag ser nya artiklar i media som anklagar något spel för att vara sexistiskt bara för att tjejerna är kurviga eller för att tjejen behöver räddas. För mig är spel fantasi, och fantiserar man om att vara en manlig hjälte som räddar den hjälplösa, lättklädda kvinnan ska man få göra det utan att folk anklagar en för att man går runt i verkligheten och ser ned på kvinnor. Fantasi=/=verklighet.

Ideal är som mode och varierar med tiden. Ett ideal är det perfekta önsketillståndet och vad vi människor önskar oss varierar. Jag vill inte ha samma saker idag som för 10 eller 20 år sedan. Stora bröst kommer aldrig bli helt ute eftersom det ligger i vår natur att dras till dem, men det finns andra ideal som definitivt känns mer moderna och "inne" idag. Inte ens inom porrindustrin ser du lika mycket silikon och stora bröst idag som under 90-talet. Många av 90-talsikonerna har ju till och med börjat reducera sina byst eftersom de inser hur förlegade de är.

Som jag skrev, i första han för mig så handlar det om begränsningen som uppstår när designers fastnar i det här konceptet av kvinnor. Jag har inget emot storbystade spelkaraktärer i kroppsstrumpa om det känns befogat. Men i många fall känns det bara krystat och tråkigt att man valt den vägen, som i fallet med Zero suit Samus. Hon har aldrig varit en sexikon men helt plötsligt så ska hon bli det. Motsvarande situation i den manliga världen skulle vara att Master Chief från Halo tog av sig rustningen i nästa spel och visar sig vara en gymbroiler med fejkbränna från New Jersey med en personlighet som Johnny Bravo.

Du nej. Men hur vet du vad alla andra vill ha? Sedan tycker inte jag Samus bröst är SÅ megastora.

Och återigen, enligt vem känns det inte befogat? Dig? OK. Men resten av befolkningen då? Dessutom har ju Samus alltid varit en sexikon faktiskt. Och Master Chief skulle gärna få visa upp sig för mig, han är en av spelvärldens absolut tråkigaste karaktärer.

Enligt mig - Ja. Vems åsikter ska jag annars basera mina tankar på?

Resten av befolkningen? Vem är det som säger att du tillhör majoriteten? Med tanke på allt som skrivs så är det uppenbarligen många som tycker som jag. Du har verkligen ingen grund till något du skriver annat än dina egna åsikter så för att använda ditt eget uttryck: "Hur vet du vad någon annan vill ha?"

Som Ender skrev - Du pissar verkligen i motvind.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Varför pratas det alltid om kvinnor när det kommer till sexism? Vad är jämställdhet utan oss män? Jämför du vilken rulle/serie som helst från 70-80 talet mot idag framkommer det ganska skarpt att även män framställs som sexistiska objekt med muskulösa kroppsformar. Varför diskuterar ingen detta påstridande skönhets ideal?

Nej denna debatt har fått alldeles för stor roll i svensk media. Låt folk se ut som de vill! Låt dom va! Att folk vill ändra hur folk framställs är lika korkat som att bara framställa kvinnor och män på ett sätt. Det finns många spel och flimer med karaktärer som skiljer sig från massan, men som vi vet lyfter endast media upp det negativa, för allting annat hade varit ointressant att prata om?

God natt!

Om du lider av att män objektifieras, varför diskuterar du det inte? Varför istället utgå ifrån att ingen annan kan må dåligt objektifiering bara för att du inte gör det?

Medlem
Skrivet av Xzander:

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Även om det finns en bred kvinnlig spelarbas så innebär inte det att kvinnor och män gillar samma sorters spel.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns väl också en moralisk aspekt av det - vill du (och då menar jag utvecklaren/utgivaren) sälja ditt spel med hjälp av objektifiering? Vill du vara delaktig i att bibehålla en tveksam kvinnosyn?

Alla spelkaraktärer är ju per definition objekt.

Problemet är ganska lätt att lösa om man utgår från feministernas premisser.
De kan göra spel som de själva vill spela. Om marknaden skriker efter nyanserade kvinnliga karaktärer så lär sådana spel sälja som smör i solsken. När de stora utgivarna märker hur mycket pengar de går miste om på grund av deras onyanserade karaktärsskildringar så kommer de kort därefter att haka på. Och om de inte hakar på så kommer de snart bli utkonkurrerade av alla framgångsrika genusmedvetna spel.

Inaktiv
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Även om det finns en bred kvinnlig spelarbas så innebär inte det att kvinnor och män gillar samma sorters spel.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns väl också en moralisk aspekt av det - vill du (och då menar jag utvecklaren/utgivaren) sälja ditt spel med hjälp av objektifiering? Vill du vara delaktig i att bibehålla en tveksam kvinnosyn?

Alla spelkaraktärer är ju per definition objekt.

Problemet är ganska lätt att lösa om man utgår från feministernas premisser.
De kan göra spel som de själva vill spela. Om marknaden skriker efter nyanserade kvinnliga karaktärer så lär sådana spel sälja som smör i solsken. När de stora utgivarna märker hur mycket pengar de går miste om på grund av deras onyanserade karaktärsskildringar så kommer de kort därefter att haka på. Och om de inte hakar på så kommer de snart bli utkonkurrerade av alla framgångsrika genusmedvetna spel.

Tyvärr så vill feminister att alla ska falla in i samma anda i sann kommunistisk stil. De vill att världen ändrar sig enligt deras livsåskådning utan betanke att inte alla delar samma syn på samhället. Det är bara förkastligt hur sossarna nu flörtar med dessa väljare.

"S vill lagstifta bort sexistisk reklam"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article18918833...

Tankeministeriet strikes back?

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av knork711:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av knork711:

Min poäng var väl mer att det inte finns något ideal som är förlegat, utan att människor helt enkelt tycker olika. Dock ställer jag mig fortfarande ytterst tveksam till att stora bröst-idealet är "förlegat". Alltså att det skulle vara en minoritet män som tycker om det. Det tror jag helt enkelt inte på (lite svårt att bevisa iofs).

Jag vet inte hur karaktärsdesigners resonerar. Kanske går de delvis efter vad de tror säljer, och delvis efter vad de själva gillar. Det är också ganska svårt att bevisa. Du tycker det är trist att Samus har stora bröst för att du anser att hon faller in i ett överbefolkat fack. Visst, det köper jag alla dagar. Men vad är den generella synen på detta? Någon borde göra en gigantisk studie som frågar gamers över hela världen vad de faktiskt tycker.

Själv tycker jag Samus är jättefin i det nya Smash Bros, och jag tänker alltid "suck, inte nu igen" när jag ser nya artiklar i media som anklagar något spel för att vara sexistiskt bara för att tjejerna är kurviga eller för att tjejen behöver räddas. För mig är spel fantasi, och fantiserar man om att vara en manlig hjälte som räddar den hjälplösa, lättklädda kvinnan ska man få göra det utan att folk anklagar en för att man går runt i verkligheten och ser ned på kvinnor. Fantasi=/=verklighet.

Ideal är som mode och varierar med tiden. Ett ideal är det perfekta önsketillståndet och vad vi människor önskar oss varierar. Jag vill inte ha samma saker idag som för 10 eller 20 år sedan. Stora bröst kommer aldrig bli helt ute eftersom det ligger i vår natur att dras till dem, men det finns andra ideal som definitivt känns mer moderna och "inne" idag. Inte ens inom porrindustrin ser du lika mycket silikon och stora bröst idag som under 90-talet. Många av 90-talsikonerna har ju till och med börjat reducera sina byst eftersom de inser hur förlegade de är.

Som jag skrev, i första han för mig så handlar det om begränsningen som uppstår när designers fastnar i det här konceptet av kvinnor. Jag har inget emot storbystade spelkaraktärer i kroppsstrumpa om det känns befogat. Men i många fall känns det bara krystat och tråkigt att man valt den vägen, som i fallet med Zero suit Samus. Hon har aldrig varit en sexikon men helt plötsligt så ska hon bli det. Motsvarande situation i den manliga världen skulle vara att Master Chief från Halo tog av sig rustningen i nästa spel och visar sig vara en gymbroiler med fejkbränna från New Jersey med en personlighet som Johnny Bravo.

Du nej. Men hur vet du vad alla andra vill ha? Sedan tycker inte jag Samus bröst är SÅ megastora.

Och återigen, enligt vem känns det inte befogat? Dig? OK. Men resten av befolkningen då? Dessutom har ju Samus alltid varit en sexikon faktiskt. Och Master Chief skulle gärna få visa upp sig för mig, han är en av spelvärldens absolut tråkigaste karaktärer.

Enligt mig - Ja. Vems åsikter ska jag annars basera mina tankar på?

Resten av befolkningen? Vem är det som säger att du tillhör majoriteten? Med tanke på allt som skrivs så är det uppenbarligen många som tycker som jag. Du har verkligen ingen grund till något du skriver annat än dina egna åsikter så för att använda ditt eget uttryck: "Hur vet du vad någon annan vill ha?"

Som Ender skrev - Du pissar verkligen i motvind.

Marknaden. Tillgång och efterfrågan. Företag är inte så korkade att de ser "aha, folk vill ha sådana här karaktärer" och sedan tänker "då gör vi precis tvärtom". Det är därför jag ställer mig frågande när vissa här är så övertygade om att det finns en majoritet som inte gillar sexiga tjejer eller som inte tycker kurvighet är sexigt.

Men visst, jag har inga bevis jag heller. Och det skiljer som sagt mycket beroende på vilket forum man är på.

Min grund är hur marknaden ser ut. Men vad har du själv för grund? FZ och loading? Som sagt, folk skiljer sig ganska rejält beroende på var du tittar. Kollar du bland ABs kommentatorsfält i ZSS-artikeln var en övervägande majoritet MOT artikeln och tyckte den var löjlig.

Skrivet av bleak:

Tyvärr så vill feminister att alla ska falla in i samma anda i sann kommunistisk stil. De vill att världen ändrar sig enligt deras livsåskådning utan betanke att inte alla delar samma syn på samhället. Det är bara förkastligt hur sossarna nu flörtar med dessa väljare.

"S vill lagstifta bort sexistisk reklam"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article18918833...

Tankeministeriet strikes back?

Det är detta jag är rädd för. Ett kommunisttänk där det bara finns ett "rätt" ideal som alla ska förhålla sig efter, där man börjar lagstifta bort vissa tankar och fantasier.

Jag förstår inte varför media hela tiden måste hetsa mot sexiga/kurviga tjejer i spel, när det faktiskt finns många som gillar dem. Och jag säger "många" baserat på att spelen fortsätter sälja och folk vill ha dem. Min känsla är att media ser sig som SJWs (Social Justice Warriors) som sätter sig på sina höga hästar, och de ser som sin uppgift att "utbilda" gamers att börja tänka och tycka "rätt". Det ska de ge fan i, helt enkelt.

Medlem

Nedkortat en smula...

Skrivet av knork711:

Det är detta jag är rädd för. Ett kommunisttänk där det bara finns ett "rätt" ideal som alla ska förhålla sig efter, där man börjar lagstifta bort vissa tankar och fantasier.

Jag förstår inte varför media hela tiden måste hetsa mot sexiga/kurviga tjejer i spel, när det faktiskt finns många som gillar dem. Och jag säger "många" baserat på att spelen fortsätter sälja och folk vill ha dem. Min känsla är att media ser sig som SJWs (Social Justice Warriors) som sätter sig på sina höga hästar, och de ser som sin uppgift att "utbilda" gamers att börja tänka och tycka "rätt". Det ska de ge fan i, helt enkelt.

Så det du säger är att folk fortsätter köpa spelen för att det visas bröst i dem? Behöver jag ens ge några exempel på hur sneda dina argument är? Vi gör det enkelt, hur många spel har du inte köpt bara för att det inte finns förpubertalt ögongodis i dem?

Jag gillar också kurviga tjejer, betyder det att allt jag köper måste vara relaterat till det då? Skäms du inte ens som man eller grabb över att spelutvecklarna utnyttjar din oförmåga att tänka med annat än paketet, genom att slänga in lite naket i ett skitspel för att det ska sälja bättre?

PS. Och hur menar du med "kommunisttänk"? Vad tror du Lagen bygger på?

Medlem

Har blivit citerad så många gånger här så jag känner inte för att svara på alla en och en. Dessutom kan jag inte lägga till så mycket mer än det både Ender och Bennii redan skrivit.

Den stora anledningen till att debatten över huvud taget blossat upp, att recensenter och spelare över huvud taget börjat kritisera sexism i spel är just att den stora majoriteten spel porträtterar kvinnor på ett tveksamt och i vissa fall oerhört vulgärt sätt, utan egentlig mening eller tillhörighet till kontexten. Det är inte en fråga om att anpassa marknadsföring och produktinnehåll efter målgrupp, då antalet spel som innehåller sexism inte motsvarar kvoten kvinnor/män som spelar spel. Och även om det hade varit så, kan man ju undra vad dessa spelföretag tror/går efter för analyser om de anser att manliga spelare kräver över-sexualiserade kvinnor i varje spel - är alla spelande män mansgrisar?

Sex säljer, visst. Men till en viss gräns, och med en viss finess. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: "Sälj grej med tjej" är ett vedertaget uttryck som används inom marknadsföring som ett hån åt de som marknadsför sin produkt med halvnakna brudar. Dagens samhälle är på väg ifrån den typen av reklam, då man har börjat inse hur löjligt det är. Dessutom är det underligt att "sex säljer" allt som oftast förknippas med den kvinnliga kroppen, framför allt i spelbranschen, och ännu tydligare blir det om man tar en titt på den asiatiska marknaden.

Medlem
Skrivet av Ender:

Nedkortat en smula...

Skrivet av knork711:

Det är detta jag är rädd för. Ett kommunisttänk där det bara finns ett "rätt" ideal som alla ska förhålla sig efter, där man börjar lagstifta bort vissa tankar och fantasier.

Jag förstår inte varför media hela tiden måste hetsa mot sexiga/kurviga tjejer i spel, när det faktiskt finns många som gillar dem. Och jag säger "många" baserat på att spelen fortsätter sälja och folk vill ha dem. Min känsla är att media ser sig som SJWs (Social Justice Warriors) som sätter sig på sina höga hästar, och de ser som sin uppgift att "utbilda" gamers att börja tänka och tycka "rätt". Det ska de ge fan i, helt enkelt.

Så det du säger är att folk fortsätter köpa spelen för att det visas bröst i dem? Behöver jag ens ge några exempel på hur sneda dina argument är? Vi gör det enkelt, hur många spel har du inte köpt bara för att det inte finns förpubertalt ögongodis i dem?

Jag gillar också kurviga tjejer, betyder det att allt jag köper måste vara relaterat till det då? Skäms du inte ens som man eller grabb över att spelutvecklarna utnyttjar din oförmåga att tänka med annat än paketet, genom att slänga in lite naket i ett skitspel för att det ska sälja bättre?

PS. Och hur menar du med "kommunisttänk"? Vad tror du Lagen bygger på?

Nej, inte bara därför. Men jag tror folk uppskattar det. Ta bara exemplet Team Ninja och DoA 5. Från början skulle det vara nedtonad vad gäller de sexuella anspelningarna (de försökte sig på en förändring om du minns), men då sade fansen ifrån. Och så blev det lika sexualiserat som tidigare spel i serien.

Du pratar lite för svartvitt nu tycker jag. Sex är inte den ENDA anledningen till allting. Men det är en bidragande orsak.

Haha, what? Ska jag skämmas för att jag gillar att titta på rumpa och bröst i spel? På vilket sätt är det fördummande menar du? Jag köper inte skitspel för övrigt.

PS Kommunisttänk är då man vill att ett helt folk ska bete sig som ett enda stort kollektiv och tänka på samma sätt och ha samma ideal och värderingar. Man accepterar inte oliktänkande.

Det jag frågar mig i denna tråd är om media verkligen ska agera "utbildare" i genusteori. Visst kan man ju ta upp det ibland, men när genus är det enda det tjatas om gång på gång på gång, och det dessutom faktiskt finns ett starkt motstånd mot det (som sagt, kolla ABs kommentarfält) så förstår jag inte varför det fortsätter så intensivt. Tror man i media att man kan få folk generellt att ändra uppfattning till det "rätta" om man bara tjatar tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid?

Det börjar liksom alltmer likna agendajournalistik - något som för övrigt är väldigt vanligt utanför spelvärlden idag också.

Skrivet av Xzander:

Har blivit citerad så många gånger här så jag känner inte för att svara på alla en och en. Dessutom kan jag inte lägga till så mycket mer än det både Ender och Bennii redan skrivit.

Den stora anledningen till att debatten över huvud taget blossat upp, att recensenter och spelare över huvud taget börjat kritisera sexism i spel är just att den stora majoriteten spel porträtterar kvinnor på ett tveksamt och i vissa fall oerhört vulgärt sätt, utan egentlig mening eller tillhörighet till kontexten. Det är inte en fråga om att anpassa marknadsföring och produktinnehåll efter målgrupp, då antalet spel som innehåller sexism inte motsvarar kvoten kvinnor/män som spelar spel. Och även om det hade varit så, kan man ju undra vad dessa spelföretag tror/går efter för analyser om de anser att manliga spelare kräver över-sexualiserade kvinnor i varje spel - är alla spelande män mansgrisar?

Sex säljer, visst. Men till en viss gräns, och med en viss finess. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: "Sälj grej med tjej" är ett vedertaget uttryck som används inom marknadsföring som ett hån åt de som marknadsför sin produkt med halvnakna brudar. Dagens samhälle är på väg ifrån den typen av reklam, då man har börjat inse hur löjligt det är. Dessutom är det underligt att "sex säljer" allt som oftast förknippas med den kvinnliga kroppen, framför allt i spelbranschen, och ännu tydligare blir det om man tar en titt på den asiatiska marknaden.

Först är ju frågan om det verkligen ÄR sexism, eller om "sexism" har blivit det nya "rasism", dvs ett ord som missbrukas så totalt för att smutskasta meningsmotståndare (med epitet istället för argument) att det till slut tappar sitt värde och folk inte längre bryr sig i samma utsträckning.

Sedan är det ju så att du idag inte ens FÅR göra reklam som kan anses vara sexistisk. Och begreppet sexistisk inkluderar att framställa män eller kvinnor som sexobjekt. Det är alltså inte tillåtet. I Sverige. Däremot är det tillåtet i andra länder, så det där med att "samhället börjar lämna den typen av reklam" beror endast på att lagar drivits igenom i vårt land. Tvång alltså.

Man kan tycka det är störtlöjligt, javisst. Men utseende spelar stor roll och sexuell attraktion, hur långsökt den än må vara, spelar också stor roll. Sedan är det omöjligt att ta reda på exakt hur viktigt det är för spelare över hela världen. Även om jag ställer en fråga i en enkät är det inte alls säkert att han som svarar kan ge ett ordentligt svar, eftersom han själv kanske inte kan känna exakt hur viktigt det är. Plus att det garanterat skiljer sig beroende på spel.

Trots allt handlar det om fantasier, och jag förstår fortfarande inte vad motståndarsidans problem är. Gillar ni inte Zero Suit Samus? Spela som vanliga Samus då, de är ju till och med separata karaktärer nu. Gillar ni inte spel som BARA säljer på sex? Köp dem inte. Jag fattar inte varför media tjatar om detta så enormt mycket - man har väl förhoppningen att man ska kunna påverka spelare och utvecklare. Men kan man inte istället förstå att folk värderar olika och tycker olika, och sluta smutskasta alla som inte håller med en?

Ni får gärna kritisera Zero Suit Samus utåtstående tuttar och hennes lönnfeta röv, men PLEASE - era ideal och era åsikter är ingen universell sanning. Ni går inte i "rätt" riktning, ni går i en annan riktning som varken är sämre eller bättre än någon annan.

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av Ender:

Nedkortat en smula...

Skrivet av knork711:

Det är detta jag är rädd för. Ett kommunisttänk där det bara finns ett "rätt" ideal som alla ska förhålla sig efter, där man börjar lagstifta bort vissa tankar och fantasier.

Jag förstår inte varför media hela tiden måste hetsa mot sexiga/kurviga tjejer i spel, när det faktiskt finns många som gillar dem. Och jag säger "många" baserat på att spelen fortsätter sälja och folk vill ha dem. Min känsla är att media ser sig som SJWs (Social Justice Warriors) som sätter sig på sina höga hästar, och de ser som sin uppgift att "utbilda" gamers att börja tänka och tycka "rätt". Det ska de ge fan i, helt enkelt.

Så det du säger är att folk fortsätter köpa spelen för att det visas bröst i dem? Behöver jag ens ge några exempel på hur sneda dina argument är? Vi gör det enkelt, hur många spel har du inte köpt bara för att det inte finns förpubertalt ögongodis i dem?

Jag gillar också kurviga tjejer, betyder det att allt jag köper måste vara relaterat till det då? Skäms du inte ens som man eller grabb över att spelutvecklarna utnyttjar din oförmåga att tänka med annat än paketet, genom att slänga in lite naket i ett skitspel för att det ska sälja bättre?

PS. Och hur menar du med "kommunisttänk"? Vad tror du Lagen bygger på?

Nej, inte bara därför. Men jag tror folk uppskattar det. Ta bara exemplet Team Ninja och DoA 5. Från början skulle det vara nedtonad vad gäller de sexuella anspelningarna (de försökte sig på en förändring om du minns), men då sade fansen ifrån. Och så blev det lika sexualiserat som tidigare spel i serien.

Du pratar lite för svartvitt nu tycker jag. Sex är inte den ENDA anledningen till allting. Men det är en bidragande orsak.

Haha, what? Ska jag skämmas för att jag gillar att titta på rumpa och bröst i spel? På vilket sätt är det fördummande menar du? Jag köper inte skitspel för övrigt.

PS Kommunisttänk är då man vill att ett helt folk ska bete sig som ett enda stort kollektiv och tänka på samma sätt och ha samma ideal och värderingar. Man accepterar inte oliktänkande.

...

Har inget mer att tillägga.

Skrivet av knork711:

Det jag frågar mig i denna tråd är om media verkligen ska agera "utbildare" i genusteori. Visst kan man ju ta upp det ibland, men när genus är det enda det tjatas om gång på gång på gång, och det dessutom faktiskt finns ett starkt motstånd mot det (som sagt, kolla ABs kommentarfält) så förstår jag inte varför det fortsätter så intensivt.

Det börjar liksom alltmer likna agendajournalistik - något som för övrigt är väldigt vanligt utanför spelvärlden idag också.

Det behöver tjatas om så länge som en del föräldrar misslyckas med att föra över lite sund förnuft och sjyssta värderingar till sina barn, så länge som AB's kommentatorsfält ser ut som dom gör och så länge som det finns ett generellt starkt motstånd mot jämställdhet.

Skrivet av knork711:

Tror man i media att man kan få folk generellt att ändra uppfattning till det "rätta" om man bara tjatar tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid?

Eh, nej, historien visar ju att sådant löser sig själv ifall man bara sitter tyst för sig själv och stirrar i ett hörn. Skrev du ens det där?

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:

Det jag frågar mig i denna tråd är om media verkligen ska agera "utbildare" i genusteori. Visst kan man ju ta upp det ibland, men när genus är det enda det tjatas om gång på gång på gång, och det dessutom faktiskt finns ett starkt motstånd mot det (som sagt, kolla ABs kommentarfält) så förstår jag inte varför det fortsätter så intensivt.

Det börjar liksom alltmer likna agendajournalistik - något som för övrigt är väldigt vanligt utanför spelvärlden idag också.

Det behöver tjatas om så länge som en del föräldrar misslyckas med att föra över lite sund förnuft och sjyssta värderingar till sina barn, så länge som AB's kommentatorsfält ser ut som dom gör och så länge som det finns ett generellt starkt motstånd mot jämställdhet.

Skrivet av knork711:

Tror man i media att man kan få folk generellt att ändra uppfattning till det "rätta" om man bara tjatar tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid?

Eh, nej, historien visar ju att sådant löser sig själv ifall man bara sitter tyst för sig själv och stirrar i ett hörn. Skrev du ens det där?

Vad är "sunt förnuft" och "sjyssta värderingar"? Dina åsikter och ideal? Kan du inte låta folk få ha vilka åsikter och värderingar de vill istället? Tror inte gemene man har något emot jämställdhet, däremot kan det nog vara en och annan som har något emot påtvingad jämställdhet.

Rätta mig om jag har fel, men du ser dina ideal och dina värderingar som de enda rätta, eller hur? När du ser kommentarer på AB som går tvärtemot kan du inte respektera att det finns folk med helt andra ideal och värderingar, utan anser att media ska användas som en maktplattform för att tjata och tjata till alla värderar precis som du.

Eller?

Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:

Tror man i media att man kan få folk generellt att ändra uppfattning till det "rätta" om man bara tjatar tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid?

Eh, nej, historien visar ju att sådant löser sig själv ifall man bara sitter tyst för sig själv och stirrar i ett hörn. Skrev du ens det där?

Förändringar i samhället backas alltid upp av ett brett, folkligt stöd. Här handlar det om media som försöker tvinga människor att ändra sina värderingar och ideal. Jag ser inte det breda folkliga stödet för detta.

Medlem
Skrivet av knork711:

Sedan är det ju så att du idag inte ens FÅR göra reklam som kan anses vara sexistisk. Och begreppet sexistisk inkluderar att framställa män eller kvinnor som sexobjekt. Det är alltså inte tillåtet. I Sverige. Däremot är det tillåtet i andra länder, så det där med att "samhället börjar lämna den typen av reklam" beror endast på att lagar drivits igenom i vårt land. Tvång alltså.

Ett tips är att läsa länkar som man dessutom citerar och använder som argument. Låt mig plocka ut ett stycke från länken som bleak så snällt bifogade.

"Eftersom det i dag inte finns någon lag mot sexistisk eller könsstereotyp reklam så är det branschen själv som sköter saneringen. Reklam som anses stötande eller felaktig kan anmälas, prövas och fällas hos reklamombudsmannen och reklamombudsmannens opinionsnämnd".

Det är alltid spännande att se någon som (antagligen omedvetandes) argumenterar för mer sexistisk reklam och annat utrymme i det offentliga rummet.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:

Sedan är det ju så att du idag inte ens FÅR göra reklam som kan anses vara sexistisk. Och begreppet sexistisk inkluderar att framställa män eller kvinnor som sexobjekt. Det är alltså inte tillåtet. I Sverige. Däremot är det tillåtet i andra länder, så det där med att "samhället börjar lämna den typen av reklam" beror endast på att lagar drivits igenom i vårt land. Tvång alltså.

Ett tips är att läsa länkar som man dessutom citerar och använder som argument. Låt mig plocka ut ett stycke från länken som bleak så snällt bifogade.

"Eftersom det i dag inte finns någon lag mot sexistisk eller könsstereotyp reklam så är det branschen själv som sköter saneringen. Reklam som anses stötande eller felaktig kan anmälas, prövas och fällas hos reklamombudsmannen och reklamombudsmannens opinionsnämnd".

Det är alltid spännande att se någon som (antagligen omedvetandes) argumenterar för mer sexistisk reklam och annat utrymme i det offentliga rummet.

OK, det finns ingen lag, men i praktiken är det så att man fälls av RO om man marknadsför en produkt med ett sexobjekt. Men visst, här hade jag fel och du rätt.

Ett tips till dig är att sluta vara så fruktansvärt spydig och nedlåtande hela tiden.

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:

Edit, för många citat...

Tror man i media att man kan få folk generellt att ändra uppfattning till det "rätta" om man bara tjatar tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid?

Eh, nej, historien visar ju att sådant löser sig själv ifall man bara sitter tyst för sig själv och stirrar i ett hörn. Skrev du ens det där?

Vad är "sunt förnuft" och "sjyssta värderingar"? Dina åsikter och ideal? Kan du inte låta folk få ha vilka åsikter och värderingar de vill istället? Tror inte gemene man har något emot jämställdhet, däremot kan det nog vara en och annan som har något emot påtvingad jämställdhet.

Rätta mig om jag har fel, men du ser dina ideal och dina värderingar som de enda rätta, eller hur? När du ser kommentarer på AB som går tvärtemot kan du inte respektera att det finns folk med helt andra ideal och värderingar, utan anser att media ska användas som en maktplattform för att tjata och tjata till alla värderar precis som du.

Eller?

Alltså, vad är "påtvingad jämställdhet"? Det låter väldigt mycket som: "men jag har inget emot att kvinnan behandlas jämlikt mannen, så länge hon inte tar sig ton" Antingen är det jämställt, eller så är det bara "nästan" jämställt eller inte alls. Min egen åsikt är att män och kvinnor ska behandlas likadant överallt, i hemmet och på arbetsplatsen [i]utan[i] idiotiska fördomar. Kvinnor fick rätt att rösta i Sverige (som sista land i norden) 1919...det är inte ens hundra år bort då män beslutade att kvinnor inte fick rösta.
Du kanske inte ens tycker att det här låter helt sjukt, men så såg det ut då. Vilka tror du det var som till slut vände folkopinionen för en (idag, för vissa) så oerhört självklar sak? Just det, dom där "militanta kommunistfeministerna" eller vilket skällsord som nu ska tillskrivas människor som bara vill leva på lika villkor.

Skrivet av knork711:
Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:

Tror man i media att man kan få folk generellt att ändra uppfattning till det "rätta" om man bara tjatar tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid?

Eh, nej, historien visar ju att sådant löser sig själv ifall man bara sitter tyst för sig själv och stirrar i ett hörn. Skrev du ens det där?

Förändringar i samhället backas alltid upp av ett brett, folkligt stöd. Här handlar det om media som försöker tvinga människor att ändra sina värderingar och ideal. Jag ser inte det breda folkliga stödet för detta.

Du kanske inte letar på rätt ställe? Jag tror faktiskt inte ens att du förstår problematiken med sexism och objektifiering, så länge du får dina bröst uppkörda i ditt och allas ansikte så är du nöjd. Ledsen att låta så förolämpande, men jag kan inte läsa något annat utifrån det du skriver.

Medlem

Jag är grymt förvånad över att denna diskussionen inte har spårat ur än. Båda sidor kommer med vettiga argument faktiskt.

Ta inte detta på fel sätt, Ender. Men jag kan hålla med knork711 att du låter lite nedlåtande i det du skriver ibland. För att undvika att denna diskussion kommer att spåra ur till ännu ett flamewar och få tråden låst så rekommenderar jag dig att tänka på det nästa gång du ska svara. Det hjälper inte någon sida att börja klanka ner på varandra.

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:

Sedan är det ju så att du idag inte ens FÅR göra reklam som kan anses vara sexistisk. Och begreppet sexistisk inkluderar att framställa män eller kvinnor som sexobjekt. Det är alltså inte tillåtet. I Sverige. Däremot är det tillåtet i andra länder, så det där med att "samhället börjar lämna den typen av reklam" beror endast på att lagar drivits igenom i vårt land. Tvång alltså.

Ett tips är att läsa länkar som man dessutom citerar och använder som argument. Låt mig plocka ut ett stycke från länken som bleak så snällt bifogade.

"Eftersom det i dag inte finns någon lag mot sexistisk eller könsstereotyp reklam så är det branschen själv som sköter saneringen. Reklam som anses stötande eller felaktig kan anmälas, prövas och fällas hos reklamombudsmannen och reklamombudsmannens opinionsnämnd".

Det är alltid spännande att se någon som (antagligen omedvetandes) argumenterar för mer sexistisk reklam och annat utrymme i det offentliga rummet.

OK, det finns ingen lag, men i praktiken är det så att man fälls av RO om man marknadsför en produkt med ett sexobjekt. Men visst, här hade jag fel och du rätt.

Jo, men det är väl som det ska? Du får såklart tycka som du vill, och om du anser att sexism är helt OK och gärna ser mer av det så tycker vi helt enkelt olika. Jag kan inte göra mer än att vädja till (vad jag ser som) sunt förnuft med olika exempel.

Skrivet av knork711:

Ett tips till dig är att sluta vara så fruktansvärt spydig och nedlåtande hela tiden.

Jo, sorry, jag satt och redigerade citaten på inlägget ovanför detta, och bad faktiskt någorlunda om ursäkt. Jag antar att det är en dålig egenskap hos mig själv, men från mitt synsätt så tycker jag att jag håller fram enkel fakta/logik, och när människor jag "argumenterar" med inte ser det som jag gör så blir jag lite jobbig

Medlem
Skrivet av Arizato:

Jag är grymt förvånad över att denna diskussionen inte har spårat ur än. Båda sidor kommer med vettiga argument faktiskt.

Ta inte detta på fel sätt, Ender. Men jag kan hålla med knork711 att du låter lite nedlåtande i det du skriver ibland. För att undvika att denna diskussion kommer att spåra ur till ännu ett flamewar och få tråden låst så rekommenderar jag dig att tänka på det nästa gång du ska svara. Det hjälper inte någon sida att börja klanka ner på varandra.

Haha, well, som sagt

Medlem
Skrivet av Ender:

Du kanske inte letar på rätt ställe? Jag tror faktiskt inte ens att du förstår problematiken med sexism och objektifiering, så länge du får dina bröst uppkörda i ditt och allas ansikte så är du nöjd. Ledsen att låta så förolämpande, men jag kan inte läsa något annat utifrån det du skriver.

Nej, jag letar inte på "rätt" ställe, jag letar på flera ställen - FZ, loading, Flashback, 4chan, Neogaf, IGN, Gamefaqs bland andra. För mig finns inte "rätt" och "fel" här. Det jag däremot tycker är irriterande är medias ständiga tjat så fort ett spel har en sexig brud. Som sagt, alla får skriva vad de vill och en artikel här eller där har jag inga problem med. Med detta ihållande tjat, denna galna fokusering på genus. Det är för mycket kontra hur mycket kritik media faktiskt möter. AB till exempel kanske är de som skriver flest sådana här artiklar, och i nästan varenda en möter de en kraftig kritik. Ändå bara fortsätter de.

Jag håller inte på att klaga över karaktärer vars design jag inte gillar. Och även om jag hade gjort det skulle jag inte tjata så här mycket om jag märkte att folk faktiskt gillade designen i fråga.

Jag kan ha fel om följande, men jag tror grundproblemet är att en del människor är så trångsynta att de anser att de idealen och värderingarna som just de tror på är ultimata utopier som måste spridas till ALLA. Man har lite eller ingen förståelse för oliktänkande.

Jag har som sagt inga problem med dessa ideologier i sig. Det är det ständiga tjatet jag börjar bli trött på. Å andra sidan kan jag välja att ignorera media som fortsätter tjata... tror det snart bara är Gamereactor som inte driver genuspropaganda av Sveriges spelmedier.

Medlem
Skrivet av Ender:

Kvinnor fick rätt att rösta i Sverige (som sista land i norden) 1919...det är inte ens hundra år bort då män beslutade att kvinnor inte fick rösta.

1919 fick kvinnor samma rätt att rösta som männen fick 1918.

Före det var det en hel del regler som gjorde att endast ett fåtal män och ännu färre kvinnor fick rösta.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Spel är i huvudsak en kommersiell produkt som tillverkas för att attrahera så mycket folk som möjligt. Därför använder man oftast en "speciell" kroppsform som tilltalar så många som möjligt.

Som vilken normal person som helst så kan jag se att detta är ett fiktivt ideal som inte speglar verkligheten. Dessutom så är det inte spel och underhållningens uppgift att utföra samhällsundervisning i genusvetenskap.

Det är väl snarare ett uppdrag för skolor och föräldrar att undervisa samhället/individer i detta perspektiv.
Istället för att förbjuda eller förändra spel borde man satsa mer på att utbilda eller upplysa samhället ifall det fortfarande finns klyftor mellan könen.

Inaktiv
Skrivet av knork711:
Skrivet av Ender:

Du kanske inte letar på rätt ställe? Jag tror faktiskt inte ens att du förstår problematiken med sexism och objektifiering, så länge du får dina bröst uppkörda i ditt och allas ansikte så är du nöjd. Ledsen att låta så förolämpande, men jag kan inte läsa något annat utifrån det du skriver.

Nej, jag letar inte på "rätt" ställe, jag letar på flera ställen - FZ, loading, Flashback, 4chan, Neogaf, IGN, Gamefaqs bland andra. För mig finns inte "rätt" och "fel" här. Det jag däremot tycker är irriterande är medias ständiga tjat så fort ett spel har en sexig brud. Som sagt, alla får skriva vad de vill och en artikel här eller där har jag inga problem med. Med detta ihållande tjat, denna galna fokusering på genus. Det är för mycket kontra hur mycket kritik media faktiskt möter. AB till exempel kanske är de som skriver flest sådana här artiklar, och i nästan varenda en möter de en kraftig kritik. Ändå bara fortsätter de.

Jag håller inte på att klaga över karaktärer vars design jag inte gillar. Och även om jag hade gjort det skulle jag inte tjata så här mycket om jag märkte att folk faktiskt gillade designen i fråga.

Jag kan ha fel om följande, men jag tror grundproblemet är att en del människor är så trångsynta att de anser att de idealen och värderingarna som just de tror på är ultimata utopier som måste spridas till ALLA. Man har lite eller ingen förståelse för oliktänkande.

Jag har som sagt inga problem med dessa ideologier i sig. Det är det ständiga tjatet jag börjar bli trött på. Å andra sidan kan jag välja att ignorera media som fortsätter tjata... tror det snart bara är Gamereactor som inte driver genuspropaganda av Sveriges spelmedier.

Håller med angående gamereactor. Jag överväger att endast besöka GR snart då de sysslar med just spel och skippar saker jag inte vill bli skedmatad med av media.

Raseri mot Gamereactor – listar spelvärldens "skrytigaste strutar"
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article37...

Fick verkligen stor respekt för GR när Petter besvarade frågor angående detta.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Kvinnor fick rätt att rösta i Sverige (som sista land i norden) 1919...det är inte ens hundra år bort då män beslutade att kvinnor inte fick rösta.

1919 fick kvinnor samma rätt att rösta som männen fick 1918.

Före det var det en hel del regler som gjorde att endast ett fåtal män och ännu färre kvinnor fick rösta.

Det är rätt roligt att ingen feminist förespråkat allmän värnplikt för både kvinnor och män. Vissa saker ska vara jämställda (när det passar kvinnor)

Medlem

Jag förstår verkligen inte att så många i denna tråd är så Svart-Vita... Det finns mer än ett synsätt, se er omkring för bövelen! I andra kulturer, eg sydamerika så avgudas kurviga former, stora rumpor och bröst. Vem är ni att säga att det är fel? Försök inte att tvinga på någon ditt synsätt, det slutar bara illa.

Om ni inte tycker det som säljs i spel idag, köp det inte då? Ta upp boken och börja läs form och/eller programmering och gör någonting åt saken? Jag blir så trött på denna menlösa debatt som inte slutar i något konstruktivt. Har ni någonsin kollat in deviantart? Finns hur mycket kvinnor som helst där som porträtterar kvinnor i slanka kroppar med stora bröst. Har ni kollat H&M reklamerna för kvinnor? Varför går det så bra för dem om det är så sexistiskt att visa kroppsformer?

Nä gå o lägg er allihop. Vi är alla olika, lär er att acceptera det!

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Kvinnor fick rätt att rösta i Sverige (som sista land i norden) 1919...det är inte ens hundra år bort då män beslutade att kvinnor inte fick rösta.

1919 fick kvinnor samma rätt att rösta som männen fick 1918.

Före det var det en hel del regler som gjorde att endast ett fåtal män och ännu färre kvinnor fick rösta.

Det är rätt roligt att ingen feminist förespråkat allmän värnplikt för både kvinnor och män. Vissa saker ska vara jämställda (när det passar kvinnor)

eller när räddningsverket vill sänka fysiska kraven för att fler kvinnor ska bli branmän.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Kvinnor fick rätt att rösta i Sverige (som sista land i norden) 1919...det är inte ens hundra år bort då män beslutade att kvinnor inte fick rösta.

1919 fick kvinnor samma rätt att rösta som männen fick 1918.

Före det var det en hel del regler som gjorde att endast ett fåtal män och ännu färre kvinnor fick rösta.

Du får det att låta som män inte fick rösta alls innan 1918, vilket naturligtvis inte var fallet. Män som uppfyllde dåtidens kriterier hade fått röstat sedan 1866. Att det sedan var gott om orättvisor för gemene medborgare från adelns sida är väl en annan diskussion? Klart att finfolket inte kunde låta vem som helst rösta...hur tror du det hade blivit med finfolket då?

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Kvinnor fick rätt att rösta i Sverige (som sista land i norden) 1919...det är inte ens hundra år bort då män beslutade att kvinnor inte fick rösta.

1919 fick kvinnor samma rätt att rösta som männen fick 1918.

Före det var det en hel del regler som gjorde att endast ett fåtal män och ännu färre kvinnor fick rösta.

Det är rätt roligt att ingen feminist förespråkat allmän värnplikt för både kvinnor och män. Vissa saker ska vara jämställda (när det passar kvinnor)

Den allmänna värnplikten är sedan 2010 avskaffad i Sverige, och både kvinnor och män får idag ta frivillig militär grundutbildning. På dig låter det nästan som att män länge velat få in kvinnor i militärutbildningen, vilket antagligen är så långt från sanningen man kan komma.

Förresten, att inga feminister förespråkat kvinnlig värnplikt, är det nånting du fått för dig när du "känt efter", eller finns det någon slags fakta du kan backa upp det påståendet med? Bara undrar...

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av bleak:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Kvinnor fick rätt att rösta i Sverige (som sista land i norden) 1919...det är inte ens hundra år bort då män beslutade att kvinnor inte fick rösta.

1919 fick kvinnor samma rätt att rösta som männen fick 1918.

Före det var det en hel del regler som gjorde att endast ett fåtal män och ännu färre kvinnor fick rösta.

Det är rätt roligt att ingen feminist förespråkat allmän värnplikt för både kvinnor och män. Vissa saker ska vara jämställda (när det passar kvinnor)

Den allmänna värnplikten är sedan 2010 avskaffad i Sverige, och både kvinnor och män får idag ta frivillig militär grundutbildning. På dig låter det nästan som att män länge velat få in kvinnor i militärutbildningen, vilket antagligen är så långt från sanningen man kan komma.

Förresten, att inga feminister förespråkat kvinnlig värnplikt, är det nånting du fått för dig när du "känt efter", eller finns det någon slags fakta du kan backa upp det påståendet med? Bara undrar...

Jag har inga bevis då det är rätt svårt att bevisa. Men jag tycker att det borde finnas debattforum eller grupper på nätet som har försökt driva den här frågan fram tills 2010 men hittar inget vad jag än söker på. Det är väl en indikation på att intresset inte riktigt har infunnit sig.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Kvinnor fick rätt att rösta i Sverige (som sista land i norden) 1919...det är inte ens hundra år bort då män beslutade att kvinnor inte fick rösta.

1919 fick kvinnor samma rätt att rösta som männen fick 1918.

Före det var det en hel del regler som gjorde att endast ett fåtal män och ännu färre kvinnor fick rösta.

Du får det att låta som män inte fick rösta alls innan 1918, vilket naturligtvis inte var fallet. Män som uppfyllde dåtidens kriterier hade fått röstat sedan 1866. Att det sedan var gott om orättvisor för gemene medborgare från adelns sida är väl en annan diskussion? Klart att finfolket inte kunde låta vem som helst rösta...hur tror du det hade blivit med finfolket då?

Du får det att låta som kvinnor inte fick rösta alls innan 1918, vilket naturligtvis inte var fallet. Kvinnor precis som männen var begränsade när det gäller rösträtt men om man talar om allmänrösträtt så fick männen det 1918 och kvinnorna fick det 1919.
Kvinnorna fick för första gången rösta 1718 innan dom blev av med sin rösträtt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Nu tycker jag denna tråd börjar vandra lite väl långt mot verkligheten. Det är spel det handlar om nu och inte om rösträtt eller brandförsvar.

Därför ska jag visa en intressant grej som har med trådstarten att göra:

Här ser ni en skiss (översatt från japanska) på Samus i Metroid: Zero Mission, alltså det första Metroid-spelet med Zero Suit Samus och tillika en remake på originalet. Här kan man se hur designern tom har noterat hur mycket han ser fram emot att rita hennes rumpa.

Man kan se att på skissen så har hon ganska normala lår och en ganska normal stjärt. Men i det färdiga spelet har hon en riktig päronfigur - tjocka lår, mullig stjärt och liten överkropp. En väldigt vacker och sexig kvinnokropp i mitt tyckte.

Nu vet jag inte hur många här som är inne på 4chan, men det skapas ganska ofta trådar om Samus och/eller Metroid där, och den där bilden på henne från Zero Mission dyker ALLTID upp förr eller senare. Och det är alltid av samma anledning - det var i detta spel som Samus var som allra vackrast. Självklart finns det folk som inte håller med, ibland är det "Prime fags" (4chan-språk för Metroid Prime-fans) och ibland är det folk som tycker att hennes kropp är för mycket "kurvig Barbie" och för lite "vältränad amazon" (för mycket fett, för lite muskler).

Nu säger inte jag att 4chan representerar hela världen, men även på andra forum som Gamefaqs och IGN brukar folk tycka att Samus var som snyggast när hon var som kurvigast. Med detta menar jag fortfarande inte att alla tycker på detta sättet, utan att det helt enkelt finns många som gör det.

Sedan har vi ju den klassiska, japanska reklamen för spelet också:

Det råder inga som helst tvivel om vad som är fokus under reklamens första halva. Man kan också koppla samman detta med bilden ovan (en dedikerad ass shot) samt det faktum att Zero Mission var det allra första spelet där man överhuvudtaget såg Samus bakifrån utan rustning. Visst har hon alltid varit en sexikon, men jag skulle nog vilja hävda att det var just Zero Mission som var "THE" game som cementerade henne som riktigt sexig. Sedan dess har hon behållit zero suiten dessutom.

Men är hon sexistiskt designad för att hon visar rumpan? Är det verkligen sexism? Jag ser det snarare som en hyllning till den kvinnliga skönheten, men jag är såklart väl medveten om att flera här inte delar den uppfattningen.

(Föreställ er för övrigt om DEN reklamen hade visats i Sverige... idag! Fatta hysterin!!)

Skriv svar