Påstådd "sexism" i spel - har det skapats en klyfta mellan media och vanliga gamers?

Medlem
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Ender:

Visst pratar jag både med min flickvän, dotter och mina många kvinnliga bekanta. Dom är kära människor runt omkring mig som kanske hjälp till att få upp ögonen en smula, och se en mer nyanserad bild än vad jag haft innan, vem vet? Klart att de flesta, kvinnor som män, gillar att framstå som attraktiva, speciellt när man vill tilldra uppmärksamheten från det föredragna könet. Vad har egentligen det att göra med att män målar upp bilder på kvinnor, och tillskriver dem attribut som dom själva gillar?
Folk verkar ju vilja få det till att en sexistisk mans uppfantiserade bild av kvinnan är samma sak som kvinnlig frigörelse.

Vet inte vem "neo" är som du pratar om, men vill du inbilla dig att min samhällssyn är onyanserad och konservativ så undrar jag vad du egentligen jämför med. Ifall du tror att kvinnor generellt uppskattar att bli uppmålade och behandlade som en påse tjurfoder i spelvärlden bara för att dina kvinnliga bekanta gillar att klä sig attraktivt så kanske du skulle försöka dig på en djupare diskussion med dem.

Vi är väl iallafall överens om att jämlikhet och respekt mellan könen är någonting bra? Det är åtminstone min ståndpunkt i den här diskussionen. Var går då åsikterna isär? Är det hur man går till väga för att uppnå det målet, eller tycker du att det kanske inte finns något mål att uppnå, att vi redan har all jämställdhet vi behöver?

Jag förvånas alltid över varför så många ska bita sig fast med näbbar och klor när sådant här först på tal. Tycker oftast att den generella attityden verkar vara att vi redan nu är fullkomligt jämställda, att vissa (feminister till) kvinnor (och PK män) bara tjatar för mycket och att det egentligen inte spelar någon roll så länge ingen tar bort de "porriga brudarna" i spelen, då dessa absolut inte kan förändra verklighetsuppfattningen hos hormonstinna tonårsgrabbar. Jobbiga saker som ojämlikhet bottnar alltid i något helt annat, och kan omöjligt relatera till någon snedvriden kvinnobild som målas upp av medier av alla de slag, minst av allt spel.

Keep digging that hole. Du framstår bara mer och mer som en översittare desto mer du skriver. Vem säger att just "män målar upp bilder på kvinnor"? Vi diskuterar sexism i spel och visst infinns en dominans av det manliga könet, men det betyder inte att alla är män. Det jag menar att du är neo-republikansk är att du inte är en fullfjädrar liberalist då du inte tillåter folk att få måla upp saker och ting hur dem vill, utan att allt ska va strikt kontrollerat och det låter ofta i det du skriver som att det var bättre förr innan kvinnan "gavs attribut" i mass-media, i.e. konservativ. Av vad du skriver tolkar jag det som att du tror att du vet bäst, för du har en dotter och du har en ide, men varför kan du inte erkänna att andra kanske har rätt? Denna svart-vita vy du har kommer aldrig leda till någonting gott. Du argumenterar för din sak och sen säger du mer eller mindre att det spelar ingen roll vad någon annan säger för de som tycker det är okej som det är idag i spel är "hormonstinna tonårsgrabbar", som du skriver i väldigt nedlåtande ton. Ditt tronsättande och orubblighet gör dig inte till någon bra politiker eller ledare, möjligen diktator.

Och du vänder tydligen taggarna utåt mer och mer ser jag. Hur får du det till att jag ser saker och ting svartvitt när du själv säger att jag tycker allt ska vara "strikt kontrollerat" bara för att jag inte tycker att alla ska få göra vad dom vill? Prova att läsa vad jag skrev igen, utan att utgå ifrån att jag försöker göra dig eller någon annan irriterad eller "sätta mig över andra".
Jag försöker förklara hur jag ser på saken, och varför jag tycker att vi gott kunde ha mindre sexualisering av kvinnor i spel (och övriga samhället) samt vilka konsekvenser jag tror att den ger.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

För det första tror jag att nöjesvåld kan skapa en avtrubbning när den konsumeras för mycket, eller av för unga. För det andra så är det inte alls samma argument. Att folk påverkas på ett eller annat sätt av det vi upplever (t ex spel) är ju knappast någon nyhet, och ifall man hela tiden matas av bilden som underlägsen mannen (inte bara i spel) så är det ju rätt uppenbart att folk till slut tror på det. Att sedan folk har ansträngt sig så för att skapa den bilden av kvinnan sedan tidernas begynnelse (kan man ju tro), och de flesta män aldrig släppt den bilden gör ju inte saken bättre. Det som "stöder det argumentet" är hur samhället ser ut än i dag (bara i Sverige).
Men du kanske har någon vetenskaplig forskning som visar på att kvinnor inte är, eller aldrig har varit ojämställda? Skulle vara intressant att ta del av den i så fall.

Om Du inte tänker presentera några bevis, utöver dina egna otestade hypoteser, för att man blir (mer) sexistisk av att spela spel så tror jag inte att vi kommer så mycket längre i den här diskussionen.

Om du, efter allt jag sagt, tror att jag menar att det är spel som gör folk sexistiska så har du helt rätt, vi kommer inte så mycket längre i den här diskussionen.

Så när du skrev

Skrivet av Ender:

Att folk påverkas på ett eller annat sätt av det vi upplever (t ex spel) är ju knappast någon nyhet, och ifall man hela tiden matas av bilden som underlägsen mannen (inte bara i spel) så är det ju rätt uppenbart att folk till slut tror på det.

så implicerade du inte att man kan bli mer sexistisk av att spela spel? Vad menade du isf med citatet ovan?

Jag menar att det väldigt ofta, och i de flesta medier (spel inkluderat) målas upp en bild av kvinnor som inte är OK. Trots att det finns regler (och kanske även lagar) i flera länder vi får reklam ifrån så används en totalt omotiverat sexualiserad bild kvinnor av kvinnor i syfte att få män (och kvinnor tydligen) att köpa en produkt. Ifall vi hade haft ett jämställt samhälle, där män och kvinnor tjänade lika mycket, och behandlades likadant så hade objektifiering och sexualisering av något kön i medier inte berört mig det minsta.
Men som det ser ut idag, när flickor kallas hora av sina skolkamrater, våldtas av unga killar och kan räkna med (eller tom utgå ifrån) att bli sexuellt trakasserade eller särbehandlade på arbetsplatsen på grund av sitt utseende eller kön så anser jag att den snedvridna bilden hos många män måste ändras på.

Det är verkligen inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Med de jag har pratat med tycker dem det är stört löjligt t.ex. att "herr gåman" ska bytas ut i större del mot "fru gåman" bara för att öka jämlikheten.

Ursäkta att jag flikar in, men ifall det är någon tröst så tycker även jag att det där är fullständigt nonsens. Ungefär som riksdagsvalet för några år sedan, där man in medier bara kunde läsa om den fullkomligt ointressanta "pigdebatten" som precis som här, tog fokus från allt som var viktigt. Sånt där skadar ju bara seriöst arbete för jämlikhet, då många motståndare till det mer än gärna lyfter fram sådana exempel för att förlöjliga hela iden med jämställdhet.

Skrivet av BeeJac:

Man ska dock inte förbjuda eller förtrycka något bara för att en del inte tycker om det - för alla tycker olika!

Ifall det inte (som jag tror) gjorde sådan skada så skulle inte jag vifta med förbudspinnen heller. Jag skulle inte heller ha något intresse i vad folk har för åsikter, eller vad de fantiserar om, ifall inte andra tog skada av det.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag menar att det väldigt ofta, och i de flesta medier (spel inkluderat) målas upp en bild av kvinnor som inte är OK. Trots att det finns regler (och kanske även lagar) i flera länder vi får reklam ifrån så används en totalt omotiverat sexualiserad bild kvinnor av kvinnor i syfte att få män (och kvinnor tydligen) att köpa en produkt. Ifall vi hade haft ett jämställt samhälle, där män och kvinnor tjänade lika mycket, och behandlades likadant så hade objektifiering och sexualisering av något kön i medier inte berört mig det minsta.
Men som det ser ut idag, när flickor kallas hora av sina skolkamrater, våldtas av unga killar och kan räkna med (eller tom utgå ifrån) att bli sexuellt trakasserade eller särbehandlade på arbetsplatsen på grund av sitt utseende eller kön så anser jag att den snedvridna bilden hos många män måste ändras på.

Det är verkligen inte svårare än så.

Fast det här har vi ju redan diskuterat, och då sade du att du skulle hålla med mig om det inte vore för omständigheten att vi påverkas av spelen. Hur påverkas vi av spelen och vilken vetenskaplig evidens finns det som styrker det?

Jag hävdar inte att vi inte påverkas (man påverkas väl av allt man konsumerar?) men det avgörande är om denna påverkan är negativ (man blir mer sexistisk) samt huruvida detta är bevisat. Precis som våld och spel.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Jag menar att det väldigt ofta, och i de flesta medier (spel inkluderat) målas upp en bild av kvinnor som inte är OK. Trots att det finns regler (och kanske även lagar) i flera länder vi får reklam ifrån så används en totalt omotiverat sexualiserad bild kvinnor av kvinnor i syfte att få män (och kvinnor tydligen) att köpa en produkt. Ifall vi hade haft ett jämställt samhälle, där män och kvinnor tjänade lika mycket, och behandlades likadant så hade objektifiering och sexualisering av något kön i medier inte berört mig det minsta.
Men som det ser ut idag, när flickor kallas hora av sina skolkamrater, våldtas av unga killar och kan räkna med (eller tom utgå ifrån) att bli sexuellt trakasserade eller särbehandlade på arbetsplatsen på grund av sitt utseende eller kön så anser jag att den snedvridna bilden hos många män måste ändras på.

Det är verkligen inte svårare än så.

Fast det här har vi ju redan diskuterat, och då sade du att du skulle hålla med mig om det inte vore för omständigheten att vi påverkas av spelen. Hur påverkas vi av spelen och vilken vetenskaplig evidens finns det som styrker det?

Jag hävdar inte att vi inte påverkas (man påverkas väl av allt man konsumerar?) men det avgörande är om denna påverkan är negativ (man blir mer sexistisk) samt huruvida detta är bevisat. Precis som våld och spel.

Det känns lite som att du medvetet siktar bredvid målet. Jag säger inte något om (i den här debatten) hur vi påverkas av spelen i sig, jag pratar om hur vi påverkas av sexismen i (och utanför) spelen. Sexism är ju inte ett begrepp begränsat till spelvärlden. Så det du egentligen frågar om är ifall vi påverkats av sexismen runt omkring oss.
Jag tycker det är ganska uppenbart att man gör det, men snarare än att sexism i tv-spel (och övrigt) skulle göra killar sexistiska så tror jag mer att den negativa kvinnosynen snarare befästs hos pojkar/män som redan har den, än att den skulle ploppa upp från ingenstans. Behöver jag en vetenskaplig undersökning för den åsikten?

Medlem
Skrivet av Ender:

Det känns lite som att du medvetet siktar bredvid målet. Jag säger inte något om (i den här debatten) hur vi påverkas av spelen i sig, jag pratar om hur vi påverkas av sexismen i (och utanför) spelen. Sexism är ju inte ett begrepp begränsat till spelvärlden. Så det du egentligen frågar om är ifall vi påverkats av sexismen runt omkring oss.
Jag tycker det är ganska uppenbart att man gör det, men snarare än att sexism i tv-spel (och övrigt) skulle göra killar sexistiska så tror jag mer att den negativa kvinnosynen snarare befästs hos pojkar/män som redan har den, än att den skulle ploppa upp från ingenstans. Behöver jag en vetenskaplig undersökning för den åsikten?

Du får ha vilka åsikter du vill, men förvänta dig inte att andra ska hålla med dig om du inte har några starka argument i sak.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Det känns lite som att du medvetet siktar bredvid målet. Jag säger inte något om (i den här debatten) hur vi påverkas av spelen i sig, jag pratar om hur vi påverkas av sexismen i (och utanför) spelen. Sexism är ju inte ett begrepp begränsat till spelvärlden. Så det du egentligen frågar om är ifall vi påverkats av sexismen runt omkring oss.
Jag tycker det är ganska uppenbart att man gör det, men snarare än att sexism i tv-spel (och övrigt) skulle göra killar sexistiska så tror jag mer att den negativa kvinnosynen snarare befästs hos pojkar/män som redan har den, än att den skulle ploppa upp från ingenstans. Behöver jag en vetenskaplig undersökning för den åsikten?

Du får ha vilka åsikter du vill, men förvänta dig inte att andra ska hålla med dig om du inte har några starka argument i sak.

Innebär den kommentaren att du anser dig fått till slutklämmen nu? Jag har ingen vetenskaplig undersökning att stärka mina åsikter med, så jag har antagligen fel? Undrar hur din skolgång var, ser framför mig hur frågan: "aa, men...har du något bevis för det?" upprepas 700 gånger om dagen

Du får tycka att mina "argument" inte är starka om du vill, och så kanske du kan stärka dina egna genom att presentera vetenskapligt belägg för att sexism i medier och samhälle inte påverkar folk. Visa gärna på en studie där folk heller inte kan lära sig saker av ett spel, eller bli känslomässigt påverkad av det eller andra medier. Vänta, när du ändå är igång kan du väl lägga fram fakta som visar att kvinnor inte alls särbehandlas negativt pga sitt kön gentemot män?

Medlem
Skrivet av Ender:

Innebär den kommentaren att du anser dig fått till slutklämmen nu? Jag har ingen vetenskaplig undersökning att stärka mina åsikter med, så jag har antagligen fel? Undrar hur din skolgång var, ser framför mig hur frågan: "aa, men...har du något bevis för det?" upprepas 700 gånger om dagen

Du får tycka att mina "argument" inte är starka om du vill, och så kanske du kan stärka dina egna genom att presentera vetenskapligt belägg för att sexism i medier och samhälle inte påverkar folk. Visa gärna på en studie där folk heller inte kan lära sig saker av ett spel, eller bli känslomässigt påverkad av det eller andra medier. Vänta, när du ändå är igång kan du väl lägga fram fakta som visar att kvinnor inte alls särbehandlas negativt pga sitt kön gentemot män?

Quod gratis asseritur, gratis negatur. - Det som påstås utan bevis kan avfärdas utan bevis.

Det är den som hävdar något som har bevisbördan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophic_burden_of_proof
http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_thinking

Läs gärna Arnroths krönikor om våldsspeldebatten i gammelmedia och applicera hans argument på dina premisser.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Innebär den kommentaren att du anser dig fått till slutklämmen nu? Jag har ingen vetenskaplig undersökning att stärka mina åsikter med, så jag har antagligen fel? Undrar hur din skolgång var, ser framför mig hur frågan: "aa, men...har du något bevis för det?" upprepas 700 gånger om dagen

Du får tycka att mina "argument" inte är starka om du vill, och så kanske du kan stärka dina egna genom att presentera vetenskapligt belägg för att sexism i medier och samhälle inte påverkar folk. Visa gärna på en studie där folk heller inte kan lära sig saker av ett spel, eller bli känslomässigt påverkad av det eller andra medier. Vänta, när du ändå är igång kan du väl lägga fram fakta som visar att kvinnor inte alls särbehandlas negativt pga sitt kön gentemot män?

Quod gratis asseritur, gratis negatur. - Det som påstås utan bevis kan avfärdas utan bevis.

Det är den som hävdar något som har bevisbördan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophic_burden_of_proof
http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_thinking

Läs gärna Arnroths krönikor om våldsspeldebatten i gammelmedia och applicera hans argument på dina premisser.

Vilken överraskning att du skulle ta till den. Hade du ens en egen åsikt i frågan, eller försökte du bara ta hål på min? Ifall du hävdar att jag har fel så har ju även du en bevisbörda, eller?
Eller är det kanske knork711 som har bevisbördan för sina åsikter, jag ifrågasätter ju trots allt bara honom, och alla andra som tycks tro att sexism inte kan påverka folk, och jag har då inte sett några vetenskapliga studier som underlag för deras åsikter.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vilken överraskning att du skulle ta till den. Hade du ens en egen åsikt i frågan, eller försökte du bara ta hål på min? Ifall du hävdar att jag har fel så har ju även du en bevisbörda, eller?

Jag har redan sagt min åsikt. Du skrev att du höll med mig om det inte vore för X. Du framlägger inga stöd för att X skulle vara sant och ber mig bevisa att X är falskt. Förstår du varför ett sådant förhållningssätt är problematiskt om man vill finna vad som är sant och vad som inte är det?

Jag hävdar inte att du har fel. Jag hävdrar att jag inte har någon anledning att tro att du har rätt.

Medlem

Huva! Det var ett tag sen jag skrev här

Jag är en stark motståndare till spel där det är tydligt att karaktärerna skapats för att vara "eye-candy". Inte enbart p.g.a. sexism utan även för att det är ett billigt trick för att få folk att köpa spelet.
Det finns nog sexism i båda riktningarna till en viss grad beroende på i vilken genre man kikar, men helt klart är kvinnorna överrepresenterade. Sen tror jag säkert att kvinnor vill spela sexiga karaktärer ibland, precis som män vill spela stenhårda spejs-märiiins (som ur ett stereotypiskt perspektiv kvinnor tycker är attraktivt).


signatur
Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Vilken överraskning att du skulle ta till den. Hade du ens en egen åsikt i frågan, eller försökte du bara ta hål på min? Ifall du hävdar att jag har fel så har ju även du en bevisbörda, eller?

Jag har redan sagt min åsikt. Du skrev att du höll med mig om det inte vore för X. Du framlägger inga stöd för att X skulle vara sant och ber mig bevisa att X är falskt. Förstår du varför ett sådant förhållningssätt är problematiskt om man vill finna vad som är sant och vad som inte är det?

Jag hävdar inte att du har fel. Jag hävdrar att jag inte har någon anledning att tro att du har rätt.

Jag var tvungen att backtracka lite innan jag hittade det inlägget. Det jag skrev var:

Skrivet av Ender:

Jag skulle nästan kunna hålla med dig här, om det inte var för det jag sagt tidigare, att jag tror att ett överflöde av sexism i olika medium (avklädda kvinnor vars enda användning i spel eller reklam är för att attrahera män till en produkt (= sexism för mig)) även påverkar synen på kvinnan utanför mediet. Ifall inte så många hade haft sådan snedvriden syn på kvinnan så hade jag inte haft någonting emot sexualisering i t ex spel, då man tryggt hade kunnat avfärda det som oskyldiga fantasier, vilket jag inte anser att man kan göra idag.

Så vad är det då du vill ha vetenskapliga belägg för? Att en konstant uppmålad bild i samhället (spel, reklam, film mm.) av kvinnan som ett fogligt bihang till mannen, alltid redo att tillfredsställa med sin övernaturligt behagfulla halvnakna kropp (det är bara den här bilden jag pratar om såklart, jag vet att den lyckligtvis inte är den enda bilden av kvinnan), kan få människor att ta den för sanning? Behöver du bevis för att allt för många män redan gör det?
Det är det här jag inte förstår...vill du att jag ska bevisa att kvinnor utsätts för sexuella trakasserier? Har inte många män en rent ut tragisk syn på kvinnan idag? Eller är det bevis du vill ha som härleder det till den bilden av kvinnan jag talar om?

Om det fanns vetenskapliga undersökningar eller bevis och belägg för allt här i världen så skulle vi inte behöva politiker, vi skulle leva i en utopi, därför att varje beslut man tog skulle "vara baserat på en vetenskaplig undersökning", där man bara behövde välja "rätt" alternativ hela tiden. Till att börja med skulle jag i så fall vilja se en vetenskaplig undersökning som styrker att allting verkligen måste undersökas vetenskapligt innan man kan ha någon åsikt om det (att citera en gammal farbror på latin räcker inte riktigt). Det är ju viktigt att det inte blir fel från början

Tycker Du att kvinnor behandlas behandlas jämlikt männen i samhället?
Ja - Om du tycker det så förstår jag att vi har detta argument.
Nej - Vad kan i så fall anledningen till detta vara? Jag tror att det finns många, och att en av dom är den ständigt återkommande bilden av kvinnan jag tidigare nämnt.

Så nu undrar jag, vad tror du?

Medlem
Skrivet av Ender:

Så vad är det då du vill ha vetenskapliga belägg för? Att en konstant uppmålad bild i samhället (spel, reklam, film mm.) av kvinnan som ett fogligt bihang till mannen, alltid redo att tillfredsställa med sin övernaturligt behagfulla halvnakna kropp (det är bara den här bilden jag pratar om såklart, jag vet att den lyckligtvis inte är den enda bilden av kvinnan), kan få människor att ta den för sanning? Behöver du bevis för att allt för många män redan gör det?

Jag vill ha belägg för att dagens spel är en bidragande orsak till de sexistiska normer du anser existerar i dag. Jag känner dock inte en enda människa som anser att kvinnan är "ett fogligt bihang till mannen, alltid redo att tillfredsställa med sin övernaturligt behagfulla halvnakna kropp". Jag förnekar inte att sådana människor finns, men hur stor procentandel måste dessa män utgöra för att deras åsikt ska anses vara normerande?

Skrivet av Ender:

Det är det här jag inte förstår...vill du att jag ska bevisa att kvinnor utsätts för sexuella trakasserier? Har inte många män en rent ut tragisk syn på kvinnan idag? Eller är det bevis du vill ha som härleder det till den bilden av kvinnan jag talar om?

Nej, det är otvistat att människor utsätts för sexuella trakasserier. Vi diskuterar i så fall kausalsambandet mellan spel och sexuella trakasserier av kvinnor.

Tänk dig följande diskussion:

-Jag anser att våld i spel är fel
-Varför det?
-Spelen normaliserar våldet och bidrar till den rådande våldskulturen vi har i samhället
-Menar du alltså att man blir mer våldsam av att spela spel? Finns det någon evidens för det?
-Nej, jag menar att om man spelar spel där man blir matad av idén att våld är ett accepterat sätt att lösa problem så kommer folk till slut att tro på det.
-Okej, det låter som att du anser att våldsspel är en bidragande orsak till våldet du ser i samhället. Kan du visa att det finns ett samband mellan konsumtion av våldsamma spel och en ökning av våldsamma beteenden?
-Nej, men jag behöver inte ha några bevis för att ha den ståndpunkten. Vad är det du vill? Ska jag bevisa att folk mördas?
osv...

Skrivet av Ender:

Om det fanns vetenskapliga undersökningar eller bevis och belägg för allt här i världen så skulle vi inte behöva politiker, vi skulle leva i en utopi, därför att varje beslut man tog skulle "vara baserat på en vetenskaplig undersökning", där man bara behövde välja "rätt" alternativ hela tiden. Till att börja med skulle jag i så fall vilja se en vetenskaplig undersökning som styrker att allting verkligen måste undersökas vetenskapligt innan man kan ha någon åsikt om det (att citera en gammal farbror på latin räcker inte riktigt). Det är ju viktigt att det inte blir fel från början

Man måste inte ha vetenskaplig evidens för att ha en åsikt. Det är dock ytterst fördelaktigt att ha vetenskaplig evidens om man vill övertala andra att ens åsikt överensstämmer med hur verkligheten är betingad.

Skrivet av Ender:

Tycker Du att kvinnor behandlas behandlas jämlikt männen i samhället?
Ja - Om du tycker det så förstår jag att vi har detta argument.
Nej - Vad kan i så fall anledningen till detta vara? Jag tror att det finns många, och att en av dom är den ständigt återkommande bilden av kvinnan jag tidigare nämnt.

Så nu undrar jag, vad tror du?

Jag anser att varken kvinnor eller män behandlas jämlikt i dagens samhälle. Anledningen till detta är komplex och kan innefatta många disparata aspekter. Forskning bör bedrivas för att få en djupare förståelse för detta.

Medlem

Skåpmat. Diskussionen började väl runt Leisure Suit Larry på slut-80-tallet?

Hela samhället har väl delats - vissa vill ha genus och andra vill ha klassiska roller. Satt o tittade på SugarDaters där unga tjejer söker äldre sugardady's - va fan?!?

Jag blir väl inte sjökapten när Ports of Call kör? Eller pilot av Flight Simulator?! Det är spel!

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Xzander:

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Även om det finns en bred kvinnlig spelarbas så innebär inte det att kvinnor och män gillar samma sorters spel.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns väl också en moralisk aspekt av det - vill du (och då menar jag utvecklaren/utgivaren) sälja ditt spel med hjälp av objektifiering? Vill du vara delaktig i att bibehålla en tveksam kvinnosyn?

Alla spelkaraktärer är ju per definition objekt.

Problemet är ganska lätt att lösa om man utgår från feministernas premisser.
De kan göra spel som de själva vill spela. Om marknaden skriker efter nyanserade kvinnliga karaktärer så lär sådana spel sälja som smör i solsken. När de stora utgivarna märker hur mycket pengar de går miste om på grund av deras onyanserade karaktärsskildringar så kommer de kort därefter att haka på. Och om de inte hakar på så kommer de snart bli utkonkurrerade av alla framgångsrika genusmedvetna spel.

Genusmedvetna spel? Inget jag ser fram emot. "Hens deckarspel: Hen blev mördad av hen med ett okänt vapen. Hen ska tala med hen om hen känner hen eller känner till något om hen och hens vänner, hen 1, hen 2 och hen 3." etc, etc, etc. Låt spel vara spel, låt genushjärntvätten stanna utanför!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Genusmedvetna spel? Inget jag ser fram emot. "Hens deckarspel: Hen blev mördad av hen med ett okänt vapen. Hen ska tala med hen om hen känner hen eller känner till något om hen och hens vänner, hen 1, hen 2 och hen 3." etc, etc, etc. Låt spel vara spel, låt genushjärntvätten stanna utanför!

Fast de som vill göra genusmedvetna spel får väl göra det om de vill? Vi lever i en fri marknadsekonomi. Spel är alltid spel, oavsett om de är genusmedvetna eller ej.

Medlem

Människan är sexistisk av naturen. Självklart vill då människan ha sexistiska spel. Allt detta genusdravel är trams.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Jag menar att det väldigt ofta, och i de flesta medier (spel inkluderat) målas upp en bild av kvinnor som inte är OK. Trots att det finns regler (och kanske även lagar) i flera länder vi får reklam ifrån så används en totalt omotiverat sexualiserad bild kvinnor av kvinnor i syfte att få män (och kvinnor tydligen) att köpa en produkt. Ifall vi hade haft ett jämställt samhälle, där män och kvinnor tjänade lika mycket, och behandlades likadant så hade objektifiering och sexualisering av något kön i medier inte berört mig det minsta.
Men som det ser ut idag, när flickor kallas hora av sina skolkamrater, våldtas av unga killar och kan räkna med (eller tom utgå ifrån) att bli sexuellt trakasserade eller särbehandlade på arbetsplatsen på grund av sitt utseende eller kön så anser jag att den snedvridna bilden hos många män måste ändras på.

Det är verkligen inte svårare än så.

Fast det här har vi ju redan diskuterat, och då sade du att du skulle hålla med mig om det inte vore för omständigheten att vi påverkas av spelen. Hur påverkas vi av spelen och vilken vetenskaplig evidens finns det som styrker det?

Jag hävdar inte att vi inte påverkas (man påverkas väl av allt man konsumerar?) men det avgörande är om denna påverkan är negativ (man blir mer sexistisk) samt huruvida detta är bevisat. Precis som våld och spel.

Det känns lite som att du medvetet siktar bredvid målet. Jag säger inte något om (i den här debatten) hur vi påverkas av spelen i sig, jag pratar om hur vi påverkas av sexismen i (och utanför) spelen. Sexism är ju inte ett begrepp begränsat till spelvärlden. Så det du egentligen frågar om är ifall vi påverkats av sexismen runt omkring oss.
Jag tycker det är ganska uppenbart att man gör det, men snarare än att sexism i tv-spel (och övrigt) skulle göra killar sexistiska så tror jag mer att den negativa kvinnosynen snarare befästs hos pojkar/män som redan har den, än att den skulle ploppa upp från ingenstans. Behöver jag en vetenskaplig undersökning för den åsikten?

Och du skulle inte vara sexistisk? Ja, jisses. Mycket ska man behöva höra. Men det är klart. Du hoppas väl att någon ansvarig på SVT eller i annan media ska läsa dina tramsinlägg och ge dig ett uppdrag.

Män såväl som kvinnor är som sagt sexistiska av naturen. Män blir inte sexistiska av sexistiska spel. De uppskattar de sexistiska spelen för att de är sexistiska. Om män inte vore sexistiska skulle inte heller spelen vara det då de icke sexistiska spelen i så fall hade ägt marknaden totalt.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:
Skrivet av Andyrew:

Kul att se att vissa faktiskt tar ställning här. Sexismen i spel och antifeminismen som är vanlig hos gamers får mig att skämmas över att vara en gamer ibland. Läste i ett tidigare inlägg att trådstartaren tyckte det var en fånig jämförelse att jämföra sexism i dagens samhälle/spel och kvinnors rösträtt. Hur tror du män resonerade 1919? Jag kan garantera dig att liknande resonemang, dvs att rösträtt var ett icke-problem, fördes då.
Bara för att Sverige har kommit jämförelsevis långt i jämställdhetsfrågor betyder inte det att vi lever i ett jämställt land.
Feminism och jämställdhet är inga åsikter, det är ren fakta. Kvinnor har generellt lägre löner. Kvinnodominerande yrken har lägre löner. Yrken som kvinnor "tar över" blir så småningom lågavlönade yrken. Se exempelvis på läraryrket. Psykologer har gått ungefär samma väg. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&... (kvinnliga akademiker tjänar 13% mindre än männen)

Sexism är ett stort problem, du kanske har missat hela american apparel debaclet men du kan börja där. Sexism inom gaming är också väldigt vanligt förekommande. Storbystade kvinnor som behöver räddas av starka, tysta män. Att sen säga att det finns "undantag" är väl inte heller det ett svar? Det är inte en lösning på ett problem.

Känns som många unga män här hade vunnit mycket av att läsa http://ofrivilligesexisten.blogspot.se/
Det är en grym blogg av en svensk spelutvecklare som resonerade som många gör här. Det krävdes att han fick en dotter för att inse att han hade varit omedvetet sexistisk hela sitt liv.

Kanske lite off-topic stundtals men sexism/jämställdhet går hand i hand.

Varför alla dessa jämförelser mellan påhittad fiktion och rösträtt? Är du också så att du drar tydliga paralleller mellan fiktion och verklighet? Har du någon grund för detta, och i så fall vad?

Moralpredikningar har ingenting i konst eller fiktion att göra. Idag ropas det sexism så fort en kvinna ser sexig ut:

Kom igen Knork, det där är ju att börja om på ruta ett. Har du inte lärd dig någonting än?

Problemet här är väl inte att jag är kvar på ruta ett, utan att du aldrig lämnade den. Det finns fortfarande inga konkreta belägg för att påhittade låtsaskaraktärer i spel påverkar riktiga människor i verkligheten till den grad att de behandlar riktiga kvinnor som ett par bröst och skinkor.

Ser att det skrivits väldigt mycket text nu, men allt bottnar egentligen i detta. Ni som säger att fiktion har en så stark påverkan på verkligheten - fram med bevisen.

Det känns även som att motståndarsidan, inklusive media, är mer intresserade av att kasta skit på design de inte gillar, än att lyfta fram design de gillar. När man säger att man inte bryr sig om marknaden, och därmed majoriteten, så känns det mest som ett förakt gentemot demokratin. Och det får man väl ha, demokrati är inte nödvändigtvis det perfekta statsskicket.

Känns även lite skrämmande för mig att det finns så pass mycket tänk på tankekontroll, för det är ju det ni vill. Ni vill inte att folk ska få fantisera eller tänka på saker samt uttrycka dessa om ni inte gillar det. Ni vill att alla ska tänka på samma "rätta" sätt.

Sedan ser jag också att en del inte vill förbjuda, men att de är trötta på vad de uppfattar som dålig variation. Om ni verkligen hade varit i majoritet (som ni själva verkar tro att ni är), så hade utvecklarna garanterat lyssnat. Hade det skapats rörelser och enorma Facebook-grupper med uppmaning till mer variation så hade utvecklarna lyssnat.

Men för varje feminist på FZ eller loading eller Neogaf så finns det en kille på 4chan, IGN eller Gamereactor som gillar att titta på rumpa och bröst i spel. Det finns en stark efterfrågan på detta. Bara googla på "samus" (nej, inte ens "Zero suit samus") så kan man se att hälften av alla bilder som dyker upp är just på Zero Suit Samus och inte på vanliga Samus. Kollar man det enorma konstnärsforumet DeviantArt och söker på Zero Suit Samus så ser man att de allra flesta bilderna porträtterar henne på exakt samma sätt som i nya Smash Bros - stora bröst och mullig/fet röv.

Det jag säger är detta: hade det funnits en överväldigande motståndsrörelse mot omotiverat sexiga tjejer i spel så hade den fått genomslag i spelen. Men det finns ingen överväldigande motståndsrörelse. Det finns en media som för tillfället är besatt av feminism och jämställdhet, samt en relativt liten skara människor som skriker högt. Och det är precis därför som spelutvecklarna inte lyssnar - de är medvetna att det ligger till på det här sättet. De vet att media säger en sak, men att folk tycker något annat.

Skrivet av Ender:

Vi är väl iallafall överens om att jämlikhet och respekt mellan könen är någonting bra? Det är åtminstone min ståndpunkt i den här diskussionen. Var går då åsikterna isär? Är det hur man går till väga för att uppnå det målet, eller tycker du att det kanske inte finns något mål att uppnå, att vi redan har all jämställdhet vi behöver?

Här vill jag förresten flika in en grej till. Den jämlikhet som redan finns i Sverige räcker. De aspekter som fortfarande inte är jämlika beror på att män och kvinnor gör olika val. Ska vi då ha påtvingad jämställdhet bara för sakens skull - till exempel lika många sexiga män som kvinnor i spel - eller ska vi låta folk behålla sin frihet och få fantisera fritt utan att få stämplar på sig om de har "fel" fantasier?

Jag såg också folk i tråden som tyckte att det var "billigt" (alltså något nedvärderande) att spela pga bröst och skinkor. Till er detta gäller: varför har ni en attityd där ni nedvärderar andra människor bara för att de inte spelar av samma anledningar som er? Jag tycker storyn i spel är helt irrelevant och jag skiter alltid i den, ska jag då börja nedvärdera folk som kanske BARA spelar för storyns skull? Eller ska jag acceptera - därmed inte sagt hålla med - att folk spelar av vitt skilda anledningar? Jag klarar mig utan självutnämnda åsiktseliter som bestämmer "rätt" och "fel" anledningar att konsumera fiktion.

Min personliga uppfattning är att feminister och jämställdhetshetsare ibland har väldigt svårt att acceptera oliktänkande då man är så övertygad om sin egen suveränitet. Minns när jag var medlem på loading och debatterade detta mot en av deras crew. Han fullkomligt vägrade att ens försöka förstå att människor kan ha andra ideal än feminism. I hans ögon var jag en kvinnohatande idiot eftersom jag inte är för total jämställdhet, trots att jag inte alls är en kvinnohatande idiot. Men i hans hjärna fanns det bara ett enda rätt ideal - och det var total jämställdhet. Alla andra ideal var automatiskt fel.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Så vad är det då du vill ha vetenskapliga belägg för? Att en konstant uppmålad bild i samhället (spel, reklam, film mm.) av kvinnan som ett fogligt bihang till mannen, alltid redo att tillfredsställa med sin övernaturligt behagfulla halvnakna kropp (det är bara den här bilden jag pratar om såklart, jag vet att den lyckligtvis inte är den enda bilden av kvinnan), kan få människor att ta den för sanning? Behöver du bevis för att allt för många män redan gör det?

Jag vill ha belägg för att dagens spel är en bidragande orsak till de sexistiska normer du anser existerar i dag. Jag känner dock inte en enda människa som anser att kvinnan är "ett fogligt bihang till mannen, alltid redo att tillfredsställa med sin övernaturligt behagfulla halvnakna kropp". Jag förnekar inte att sådana människor finns, men hur stor procentandel måste dessa män utgöra för att deras åsikt ska anses vara normerande?

Skrivet av Ender:

Det är det här jag inte förstår...vill du att jag ska bevisa att kvinnor utsätts för sexuella trakasserier? Har inte många män en rent ut tragisk syn på kvinnan idag? Eller är det bevis du vill ha som härleder det till den bilden av kvinnan jag talar om?

Nej, det är otvistat att människor utsätts för sexuella trakasserier. Vi diskuterar i så fall kausalsambandet mellan spel och sexuella trakasserier av kvinnor.

Tänk dig följande diskussion:

-Jag anser att våld i spel är fel
-Varför det?
-Spelen normaliserar våldet och bidrar till den rådande våldskulturen vi har i samhället
-Menar du alltså att man blir mer våldsam av att spela spel? Finns det någon evidens för det?
-Nej, jag menar att om man spelar spel där man blir matad av idén att våld är ett accepterat sätt att lösa problem så kommer folk till slut att tro på det.
-Okej, det låter som att du anser att våldsspel är en bidragande orsak till våldet du ser i samhället. Kan du visa att det finns ett samband mellan konsumtion av våldsamma spel och en ökning av våldsamma beteenden?
-Nej, men jag behöver inte ha några bevis för att ha den ståndpunkten. Vad är det du vill? Ska jag bevisa att folk mördas?
osv...

Skrivet av Ender:

Om det fanns vetenskapliga undersökningar eller bevis och belägg för allt här i världen så skulle vi inte behöva politiker, vi skulle leva i en utopi, därför att varje beslut man tog skulle "vara baserat på en vetenskaplig undersökning", där man bara behövde välja "rätt" alternativ hela tiden. Till att börja med skulle jag i så fall vilja se en vetenskaplig undersökning som styrker att allting verkligen måste undersökas vetenskapligt innan man kan ha någon åsikt om det (att citera en gammal farbror på latin räcker inte riktigt). Det är ju viktigt att det inte blir fel från början

Man måste inte ha vetenskaplig evidens för att ha en åsikt. Det är dock ytterst fördelaktigt att ha vetenskaplig evidens om man vill övertala andra att ens åsikt överensstämmer med hur verkligheten är betingad.

Skrivet av Ender:

Tycker Du att kvinnor behandlas behandlas jämlikt männen i samhället?
Ja - Om du tycker det så förstår jag att vi har detta argument.
Nej - Vad kan i så fall anledningen till detta vara? Jag tror att det finns många, och att en av dom är den ständigt återkommande bilden av kvinnan jag tidigare nämnt.

Så nu undrar jag, vad tror du?

Jag anser att varken kvinnor eller män behandlas jämlikt i dagens samhälle. Anledningen till detta är komplex och kan innefatta många disparata aspekter. Forskning bör bedrivas för att få en djupare förståelse för detta.

Många bra poänger denna gång. Jag håller med om att frågan om jämställdhet är oerhört komplex och det gäller även sexism och objektifiering. Jag har naturligtvis ingen forskning i ryggen som direkt kopplar sexism i spel till jämställdhetsproblem i samhället, vilket i sig inte behöver betyda att någon sådan inte finns. Men bara för att det inte finns ett underlag till varför t ex sexuella trakasserier på arbetsplatsen förekommer så betyder det ju inte att det inte förekommer.
Jag har inte heller enbart pratat om spel. Visst är det här ett spelforum, men jag har aldrig någonsin trott att enbart sexismen i spel skulle ligga som grund för orättvisor i samhället, men jag tror däremot att den vanligt förekommande kvinnosynen i spel, tillsammans med den som målas upp i övriga samhället (reklam, tidningar och tv mm.) faktiskt påverkar folks kvinnosyn. Jag har sett gott om exempel på mäns taskiga kvinnosyn, både personligen och i medier, som sammanfaller ganska väl med den som ofta målas upp i spel. Att kvinnliga spelkaraktärer oftast (jag var överdrivet extrem i mitt tidigare exempel, men många verkar inte förstå annars) verkar finnas i spelet för att attrahera den unga manspubliken med sina fysiska attribut.

Jag har mindre problem med att det förekommer än att det är så otroligt vanligt, både i spel och utanför. Det är ju ingen hemlighet att vi tar intryck av allt runt omkring oss, och om en sexistisk bild av kvinnan är den som syns mest, varför skulle inte folk ta intryck av den bilden? Och framför allt då unga människor som inte riktigt växt klart i skallen, som fortfarande inte har vett att skilja rätt från fel.

Medlem
Skrivet av Strategisk:
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Jag menar att det väldigt ofta, och i de flesta medier (spel inkluderat) målas upp en bild av kvinnor som inte är OK. Trots att det finns regler (och kanske även lagar) i flera länder vi får reklam ifrån så används en totalt omotiverat sexualiserad bild kvinnor av kvinnor i syfte att få män (och kvinnor tydligen) att köpa en produkt. Ifall vi hade haft ett jämställt samhälle, där män och kvinnor tjänade lika mycket, och behandlades likadant så hade objektifiering och sexualisering av något kön i medier inte berört mig det minsta.
Men som det ser ut idag, när flickor kallas hora av sina skolkamrater, våldtas av unga killar och kan räkna med (eller tom utgå ifrån) att bli sexuellt trakasserade eller särbehandlade på arbetsplatsen på grund av sitt utseende eller kön så anser jag att den snedvridna bilden hos många män måste ändras på.

Det är verkligen inte svårare än så.

Fast det här har vi ju redan diskuterat, och då sade du att du skulle hålla med mig om det inte vore för omständigheten att vi påverkas av spelen. Hur påverkas vi av spelen och vilken vetenskaplig evidens finns det som styrker det?

Jag hävdar inte att vi inte påverkas (man påverkas väl av allt man konsumerar?) men det avgörande är om denna påverkan är negativ (man blir mer sexistisk) samt huruvida detta är bevisat. Precis som våld och spel.

Det känns lite som att du medvetet siktar bredvid målet. Jag säger inte något om (i den här debatten) hur vi påverkas av spelen i sig, jag pratar om hur vi påverkas av sexismen i (och utanför) spelen. Sexism är ju inte ett begrepp begränsat till spelvärlden. Så det du egentligen frågar om är ifall vi påverkats av sexismen runt omkring oss.
Jag tycker det är ganska uppenbart att man gör det, men snarare än att sexism i tv-spel (och övrigt) skulle göra killar sexistiska så tror jag mer att den negativa kvinnosynen snarare befästs hos pojkar/män som redan har den, än att den skulle ploppa upp från ingenstans. Behöver jag en vetenskaplig undersökning för den åsikten?

Och du skulle inte vara sexistisk? Ja, jisses. Mycket ska man behöva höra. Men det är klart. Du hoppas väl att någon ansvarig på SVT eller i annan media ska läsa dina tramsinlägg och ge dig ett uppdrag.

Män såväl som kvinnor är som sagt sexistiska av naturen. Män blir inte sexistiska av sexistiska spel. De uppskattar de sexistiska spelen för att de är sexistiska. Om män inte vore sexistiska skulle inte heller spelen vara det då de icke sexistiska spelen i så fall hade ägt marknaden totalt.

Hej, unga människa, vilket välkommet inslag i debatten! Tack för att du understryker mina åsikter och teorier

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Strategisk:
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Jag menar att det väldigt ofta, och i de flesta medier (spel inkluderat) målas upp en bild av kvinnor som inte är OK. Trots att det finns regler (och kanske även lagar) i flera länder vi får reklam ifrån så används en totalt omotiverat sexualiserad bild kvinnor av kvinnor i syfte att få män (och kvinnor tydligen) att köpa en produkt. Ifall vi hade haft ett jämställt samhälle, där män och kvinnor tjänade lika mycket, och behandlades likadant så hade objektifiering och sexualisering av något kön i medier inte berört mig det minsta.
Men som det ser ut idag, när flickor kallas hora av sina skolkamrater, våldtas av unga killar och kan räkna med (eller tom utgå ifrån) att bli sexuellt trakasserade eller särbehandlade på arbetsplatsen på grund av sitt utseende eller kön så anser jag att den snedvridna bilden hos många män måste ändras på.

Det är verkligen inte svårare än så.

Fast det här har vi ju redan diskuterat, och då sade du att du skulle hålla med mig om det inte vore för omständigheten att vi påverkas av spelen. Hur påverkas vi av spelen och vilken vetenskaplig evidens finns det som styrker det?

Jag hävdar inte att vi inte påverkas (man påverkas väl av allt man konsumerar?) men det avgörande är om denna påverkan är negativ (man blir mer sexistisk) samt huruvida detta är bevisat. Precis som våld och spel.

Det känns lite som att du medvetet siktar bredvid målet. Jag säger inte något om (i den här debatten) hur vi påverkas av spelen i sig, jag pratar om hur vi påverkas av sexismen i (och utanför) spelen. Sexism är ju inte ett begrepp begränsat till spelvärlden. Så det du egentligen frågar om är ifall vi påverkats av sexismen runt omkring oss.
Jag tycker det är ganska uppenbart att man gör det, men snarare än att sexism i tv-spel (och övrigt) skulle göra killar sexistiska så tror jag mer att den negativa kvinnosynen snarare befästs hos pojkar/män som redan har den, än att den skulle ploppa upp från ingenstans. Behöver jag en vetenskaplig undersökning för den åsikten?

Och du skulle inte vara sexistisk? Ja, jisses. Mycket ska man behöva höra. Men det är klart. Du hoppas väl att någon ansvarig på SVT eller i annan media ska läsa dina tramsinlägg och ge dig ett uppdrag.

Män såväl som kvinnor är som sagt sexistiska av naturen. Män blir inte sexistiska av sexistiska spel. De uppskattar de sexistiska spelen för att de är sexistiska. Om män inte vore sexistiska skulle inte heller spelen vara det då de icke sexistiska spelen i så fall hade ägt marknaden totalt.

Hej, unga människa, vilket välkommet inslag i debatten! Tack för att du understryker mina åsikter och teorier

Det var ju trevligt att vid 36 år ålder bli kallad för ungdom. Grundproblemet med dina analyser är att du bortser från biologi och utgår från att allt är socialt konstruerat. Biologi och miljö samspelar och det är märkligt att feminister bortser från detta mycket grundläggande faktum.

Medlem

Feminismen har närmast lagt beslag på uttrycket "sexism" som samma sak som "kvinnofientlighet", "kvinnorförnedrande" eller "kvinnorförtryck".

Är det verkligen så? Kan inte en sexualiserad kvinna vara ett uttryck för av dyrkan av kvinnan som kan skapa en sådan sexuell attraktivitet? Är inte just en avsexualisering av kvinnan det verktyg som konservativa makter använder för att förtrycka kvinnan? Det är knappast ett sammanträffande att kvinnor fick rättigheter och korta kjolar i samma svep.

Handlar det om att kvinnor får dålig självförtroende av att se ett ideal som dem ej kan uppnå? Gäller inte detta även män? Gäller inte detta i grunden av dåligt självförtroende och avundsjuka?

Att ha ett spel med både sexualiserade kvinnor och män borde knappast kunna vara förtryckande för ena könet om båda exponeras lika mycket. Detta är det typiska fallet. Männen må inte visa lika mycket hud, men visst är dem sexualiserade. Människor gillar att se andra människor som dem anser attraktiva - det är definitionen på attraktivitet. Detta gäller inte bara utseendet. Spelkaraktärerna är attraktiva på både det utseendemässiga och på det personliga. Man kan kanske klandra dem för en okreativ karaktärsdesign men det är också en design som tjänar sitt syfte väl i de flesta spel.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Strategisk:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Strategisk:
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Jag menar att det väldigt ofta, och i de flesta medier (spel inkluderat) målas upp en bild av kvinnor som inte är OK. Trots att det finns regler (och kanske även lagar) i flera länder vi får reklam ifrån så används en totalt omotiverat sexualiserad bild kvinnor av kvinnor i syfte att få män (och kvinnor tydligen) att köpa en produkt. Ifall vi hade haft ett jämställt samhälle, där män och kvinnor tjänade lika mycket, och behandlades likadant så hade objektifiering och sexualisering av något kön i medier inte berört mig det minsta.
Men som det ser ut idag, när flickor kallas hora av sina skolkamrater, våldtas av unga killar och kan räkna med (eller tom utgå ifrån) att bli sexuellt trakasserade eller särbehandlade på arbetsplatsen på grund av sitt utseende eller kön så anser jag att den snedvridna bilden hos många män måste ändras på.

Det är verkligen inte svårare än så.

Fast det här har vi ju redan diskuterat, och då sade du att du skulle hålla med mig om det inte vore för omständigheten att vi påverkas av spelen. Hur påverkas vi av spelen och vilken vetenskaplig evidens finns det som styrker det?

Jag hävdar inte att vi inte påverkas (man påverkas väl av allt man konsumerar?) men det avgörande är om denna påverkan är negativ (man blir mer sexistisk) samt huruvida detta är bevisat. Precis som våld och spel.

Det känns lite som att du medvetet siktar bredvid målet. Jag säger inte något om (i den här debatten) hur vi påverkas av spelen i sig, jag pratar om hur vi påverkas av sexismen i (och utanför) spelen. Sexism är ju inte ett begrepp begränsat till spelvärlden. Så det du egentligen frågar om är ifall vi påverkats av sexismen runt omkring oss.
Jag tycker det är ganska uppenbart att man gör det, men snarare än att sexism i tv-spel (och övrigt) skulle göra killar sexistiska så tror jag mer att den negativa kvinnosynen snarare befästs hos pojkar/män som redan har den, än att den skulle ploppa upp från ingenstans. Behöver jag en vetenskaplig undersökning för den åsikten?

Och du skulle inte vara sexistisk? Ja, jisses. Mycket ska man behöva höra. Men det är klart. Du hoppas väl att någon ansvarig på SVT eller i annan media ska läsa dina tramsinlägg och ge dig ett uppdrag.

Män såväl som kvinnor är som sagt sexistiska av naturen. Män blir inte sexistiska av sexistiska spel. De uppskattar de sexistiska spelen för att de är sexistiska. Om män inte vore sexistiska skulle inte heller spelen vara det då de icke sexistiska spelen i så fall hade ägt marknaden totalt.

Hej, unga människa, vilket välkommet inslag i debatten! Tack för att du understryker mina åsikter och teorier

Det var ju trevligt att vid 36 år ålder bli kallad för ungdom. Grundproblemet med dina analyser är att du bortser från biologi och utgår från att allt är socialt konstruerat. Biologi och miljö samspelar och det är märkligt att feminister bortser från detta mycket grundläggande faktum.

Lugn nu Dr. Mengele, ska du också föra "feministernas" talan? Vad är det du försöker göra här, avfärda allt som sagts i inlägget med något vagt uttalande i stil med att vi inte inte tänkt på mannens schimpansgener?
Och jag som var trött redan innan...

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Feminismen har närmast lagt beslag på uttrycket "sexism" som samma sak som "kvinnofientlighet", "kvinnorförnedrande" eller "kvinnorförtryck".

Är det verkligen så? Kan inte en sexualiserad kvinna vara ett uttryck för av dyrkan av kvinnan som kan skapa en sådan sexuell attraktivitet? Är inte just en avsexualisering av kvinnan det verktyg som konservativa makter använder för att förtrycka kvinnan? Det är knappast ett sammanträffande att kvinnor fick rättigheter och korta kjolar i samma svep.

Handlar det om att kvinnor får dålig självförtroende av att se ett ideal som dem ej kan uppnå? Gäller inte detta även män? Gäller inte detta i grunden av dåligt självförtroende och avundsjuka?

Att ha ett spel med både sexualiserade kvinnor och män borde knappast kunna vara förtryckande för ena könet om båda exponeras lika mycket. Detta är det typiska fallet. Männen må inte visa lika mycket hud, men visst är dem sexualiserade. Människor gillar att se andra människor som dem anser attraktiva - det är definitionen på attraktivitet. Detta gäller inte bara utseendet. Spelkaraktärerna är attraktiva på både det utseendemässiga och på det personliga. Man kan kanske klandra dem för en okreativ karaktärsdesign men det är också en design som tjänar sitt syfte väl i de flesta spel.

Skillnaden som jag ser det är att det inte är kvinnor som sexualiserar sig själva i spelen, utan män som gör det åt dem. Det tar liksom udden av den "kvinnliga frigörelsen" och lämnar kvar nåt grabbslafs i stället. Att sedan samma män glorifierar sig själva genom sexuell objektifiering är ju en smula intressant, men inte så konstigt

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Naraccas:

Feminismen har närmast lagt beslag på uttrycket "sexism" som samma sak som "kvinnofientlighet", "kvinnorförnedrande" eller "kvinnorförtryck".

Är det verkligen så? Kan inte en sexualiserad kvinna vara ett uttryck för av dyrkan av kvinnan som kan skapa en sådan sexuell attraktivitet? Är inte just en avsexualisering av kvinnan det verktyg som konservativa makter använder för att förtrycka kvinnan? Det är knappast ett sammanträffande att kvinnor fick rättigheter och korta kjolar i samma svep.

Handlar det om att kvinnor får dålig självförtroende av att se ett ideal som dem ej kan uppnå? Gäller inte detta även män? Gäller inte detta i grunden av dåligt självförtroende och avundsjuka?

Att ha ett spel med både sexualiserade kvinnor och män borde knappast kunna vara förtryckande för ena könet om båda exponeras lika mycket. Detta är det typiska fallet. Männen må inte visa lika mycket hud, men visst är dem sexualiserade. Människor gillar att se andra människor som dem anser attraktiva - det är definitionen på attraktivitet. Detta gäller inte bara utseendet. Spelkaraktärerna är attraktiva på både det utseendemässiga och på det personliga. Man kan kanske klandra dem för en okreativ karaktärsdesign men det är också en design som tjänar sitt syfte väl i de flesta spel.

Skillnaden som jag ser det är att det inte är kvinnor som sexualiserar sig själva i spelen, utan män som gör det åt dem. Det tar liksom udden av den "kvinnliga frigörelsen" och lämnar kvar nåt grabbslafs i stället. Att sedan samma män glorifierar sig själva genom sexuell objektifiering är ju en smula intressant, men inte så konstigt

http://www.funnythings.se/shop/image.php?object_type=product&...

Detta ser man väääääldigt ofta i sådana här diskussioner. Kvinnorna är offer för mäns snuskiga fantasier. "Grabbslafs"? Du menar att män ofta fantiserar om vackra kvinnor?

Man kan lika gärna kalla Zero Suit Samus för "female power fantasy", för vilken kvinna vill inte vara stark, vacker och sexig? Jag tror att anledningen till att många män porträtterar sig själva som starka muskelknippen är för att de vet att kvinnor generellt gillar att se på sådant, precis som att män generellt gillar storbystade och fetarslade damer, och inte strykbrädor, motorvägar eller feta kossor.

Jag har nog redan sagt mitt i den här debatten nu, men det som för mig ärr mest skrämmande är egentligen:

1) Sossarna kommer göra det olagligt med sexistisk reklam
2) Man definierar sexistisk som att göra män eller kvinnor till sexobjekt

Det är 2) som är så rysligt vansinnigt i min mening. Att man definierar sexism på det sättet. Om man ensidig hyllar en persons insida så är det inga problem, men om man lika ensidigt hyllar en persons yttre så är det mot lagen. Känns som att kommunismen är på väg tillbaka i Sverige efter att ha mellanlandat i 70-talet.

Nåde dig som har "fel" åsikt, syn eller värdering!

Medlem
Skrivet av knork711:

Känns som att kommunismen är på väg tillbaka i Sverige efter att ha mellanlandat i 70-talet.

Nåde dig som har "fel" åsikt, syn eller värdering!

Hehe, för liberalisterna/kapitalisterna var/är ju så förlåtande mot kommunisterna? Yeah, right

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:
Skrivet av Andyrew:

Kul att se att vissa faktiskt tar ställning här. Sexismen i spel och antifeminismen som är vanlig hos gamers får mig att skämmas över att vara en gamer ibland. Läste i ett tidigare inlägg att trådstartaren tyckte det var en fånig jämförelse att jämföra sexism i dagens samhälle/spel och kvinnors rösträtt. Hur tror du män resonerade 1919? Jag kan garantera dig att liknande resonemang, dvs att rösträtt var ett icke-problem, fördes då.
Bara för att Sverige har kommit jämförelsevis långt i jämställdhetsfrågor betyder inte det att vi lever i ett jämställt land.
Feminism och jämställdhet är inga åsikter, det är ren fakta. Kvinnor har generellt lägre löner. Kvinnodominerande yrken har lägre löner. Yrken som kvinnor "tar över" blir så småningom lågavlönade yrken. Se exempelvis på läraryrket. Psykologer har gått ungefär samma väg. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&... (kvinnliga akademiker tjänar 13% mindre än männen)

Sexism är ett stort problem, du kanske har missat hela american apparel debaclet men du kan börja där. Sexism inom gaming är också väldigt vanligt förekommande. Storbystade kvinnor som behöver räddas av starka, tysta män. Att sen säga att det finns "undantag" är väl inte heller det ett svar? Det är inte en lösning på ett problem.

Känns som många unga män här hade vunnit mycket av att läsa http://ofrivilligesexisten.blogspot.se/
Det är en grym blogg av en svensk spelutvecklare som resonerade som många gör här. Det krävdes att han fick en dotter för att inse att han hade varit omedvetet sexistisk hela sitt liv.

Kanske lite off-topic stundtals men sexism/jämställdhet går hand i hand.

Varför alla dessa jämförelser mellan påhittad fiktion och rösträtt? Är du också så att du drar tydliga paralleller mellan fiktion och verklighet? Har du någon grund för detta, och i så fall vad?

Moralpredikningar har ingenting i konst eller fiktion att göra. Idag ropas det sexism så fort en kvinna ser sexig ut:

Kom igen Knork, det där är ju att börja om på ruta ett. Har du inte lärd dig någonting än?

Problemet här är väl inte att jag är kvar på ruta ett, utan att du aldrig lämnade den. Det finns fortfarande inga konkreta belägg för att påhittade låtsaskaraktärer i spel påverkar riktiga människor i verkligheten till den grad att de behandlar riktiga kvinnor som ett par bröst och skinkor.

Ser att det skrivits väldigt mycket text nu, men allt bottnar egentligen i detta. Ni som säger att fiktion har en så stark påverkan på verkligheten - fram med bevisen.

Det känns även som att motståndarsidan, inklusive media, är mer intresserade av att kasta skit på design de inte gillar, än att lyfta fram design de gillar. När man säger att man inte bryr sig om marknaden, och därmed majoriteten, så känns det mest som ett förakt gentemot demokratin. Och det får man väl ha, demokrati är inte nödvändigtvis det perfekta statsskicket.

Känns även lite skrämmande för mig att det finns så pass mycket tänk på tankekontroll, för det är ju det ni vill. Ni vill inte att folk ska få fantisera eller tänka på saker samt uttrycka dessa om ni inte gillar det. Ni vill att alla ska tänka på samma "rätta" sätt.

Sedan ser jag också att en del inte vill förbjuda, men att de är trötta på vad de uppfattar som dålig variation. Om ni verkligen hade varit i majoritet (som ni själva verkar tro att ni är), så hade utvecklarna garanterat lyssnat. Hade det skapats rörelser och enorma Facebook-grupper med uppmaning till mer variation så hade utvecklarna lyssnat.

Men för varje feminist på FZ eller loading eller Neogaf så finns det en kille på 4chan, IGN eller Gamereactor som gillar att titta på rumpa och bröst i spel. Det finns en stark efterfrågan på detta. Bara googla på "samus" (nej, inte ens "Zero suit samus") så kan man se att hälften av alla bilder som dyker upp är just på Zero Suit Samus och inte på vanliga Samus. Kollar man det enorma konstnärsforumet DeviantArt och söker på Zero Suit Samus så ser man att de allra flesta bilderna porträtterar henne på exakt samma sätt som i nya Smash Bros - stora bröst och mullig/fet röv.

Det jag säger är detta: hade det funnits en överväldigande motståndsrörelse mot omotiverat sexiga tjejer i spel så hade den fått genomslag i spelen. Men det finns ingen överväldigande motståndsrörelse. Det finns en media som för tillfället är besatt av feminism och jämställdhet, samt en relativt liten skara människor som skriker högt. Och det är precis därför som spelutvecklarna inte lyssnar - de är medvetna att det ligger till på det här sättet. De vet att media säger en sak, men att folk tycker något annat.

Skrivet av Ender:

Vi är väl iallafall överens om att jämlikhet och respekt mellan könen är någonting bra? Det är åtminstone min ståndpunkt i den här diskussionen. Var går då åsikterna isär? Är det hur man går till väga för att uppnå det målet, eller tycker du att det kanske inte finns något mål att uppnå, att vi redan har all jämställdhet vi behöver?

Här vill jag förresten flika in en grej till. Den jämlikhet som redan finns i Sverige räcker. De aspekter som fortfarande inte är jämlika beror på att män och kvinnor gör olika val. Ska vi då ha påtvingad jämställdhet bara för sakens skull - till exempel lika många sexiga män som kvinnor i spel - eller ska vi låta folk behålla sin frihet och få fantisera fritt utan att få stämplar på sig om de har "fel" fantasier?

Jag såg också folk i tråden som tyckte att det var "billigt" (alltså något nedvärderande) att spela pga bröst och skinkor. Till er detta gäller: varför har ni en attityd där ni nedvärderar andra människor bara för att de inte spelar av samma anledningar som er? Jag tycker storyn i spel är helt irrelevant och jag skiter alltid i den, ska jag då börja nedvärdera folk som kanske BARA spelar för storyns skull? Eller ska jag acceptera - därmed inte sagt hålla med - att folk spelar av vitt skilda anledningar? Jag klarar mig utan självutnämnda åsiktseliter som bestämmer "rätt" och "fel" anledningar att konsumera fiktion.

Min personliga uppfattning är att feminister och jämställdhetshetsare ibland har väldigt svårt att acceptera oliktänkande då man är så övertygad om sin egen suveränitet. Minns när jag var medlem på loading och debatterade detta mot en av deras crew. Han fullkomligt vägrade att ens försöka förstå att människor kan ha andra ideal än feminism. I hans ögon var jag en kvinnohatande idiot eftersom jag inte är för total jämställdhet, trots att jag inte alls är en kvinnohatande idiot. Men i hans hjärna fanns det bara ett enda rätt ideal - och det var total jämställdhet. Alla andra ideal var automatiskt fel.

Knork, fram med bevis själv. Jag ser att du anammar cm0s tankesätt, men det var du som startade tråden, och vi diskuterar det du frågade/påstod. Har du något belägg för att det är ett sådant stort gap mellan media och gamers som du vill få oss att tro? Har du något belägg för att folk som spelat ett spel med sexistiskt innehåll gör det enbart för det sexistiska innehållet, eller kan det vara så att dom gör det för att det samtidigt är ett bra spel?
Vad är det som säger att alla gamers måste ha silikonbröst på sina kvinnliga spelkaraktärer bara för att du gillar det? Finns det någon statistik som visar att majoriteten av köparna inte skulle köpa MGS V ifall inte "Quiet" var med?
Jag menar, allvarligt...

Den bilden slutar vara din "privata" fantasi av en kvinna när den hamnar i spelet. Där blir den påtvingad alla som spelar.

En annan sak som du inte verkar vilja ta in är kopplingen mellan fiktion och verklighet. Jag tog ett exempel med kvinnlig rösträtt bara för att kvinnor har fått kämpa länge för att bli behandlade jämställt männen, något miljontals kvinnor världen över fortfarande gör. Hur tror du den ständiga bilden av kvinnan som ett "stycke ögongodis" hjälper det? Jag pratar då inte bara om spel.
Vi har kommit lång i jämställdhetsfrågan i Sverige, men att säga att vi har kommit tillräckligt långt, att "det räcker", är ju bara så absurt. Sen när blev det upp till dig att avgöra?

Att du sedan väljer att spela spel enbart för bröst och skinkor är en sak, men jag vågar påstå (utan vetenskaplig bevisning) att det inte står för majoriteten som du vill få det att låta som. Det kommer garanterat alltid finnas spel med "sexiga tjejer" i, det är verkligen ingenting jag förbjuda, men det behöver inte vara så mycket av det idag att det är svårt att undvika spel som målar upp den bilden av kvinnan. Ifall det är ett måste för dig gör ju att det är du som försöker påtvinga mig dina fantasier istället för tvärt om.

E3 introt till Rise of the Tomb Raider ser ju onekligen intressant ut, och visar att någon faktiskt tänkt till en smula.

Edit. Suck, dessa bildlänkar ibland...

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av knork711:

Känns som att kommunismen är på väg tillbaka i Sverige efter att ha mellanlandat i 70-talet.

Nåde dig som har "fel" åsikt, syn eller värdering!

Hehe, för liberalisterna/kapitalisterna var/är ju så förlåtande mot kommunisterna? Yeah, right

Förlåt att jag använde en etikett (kommunism), men när staten börjar gå in och reglera vilka fiktionsfantasier man får ha och sprida så känns inte samhället särskilt öppet eller fritt längre. Vad kommer härnäst? Ett förbud av sexistiska fantasier/fiktion?

Skrivet av Ender:

Knork, fram med bevis själv. Jag ser att du anammar cm0s tankesätt, men det var du som startade tråden, och vi diskuterar det du frågade/påstod. Har du något belägg för att det är ett sådant stort gap mellan media och gamers som du vill få oss att tro? Har du något belägg för att folk som spelat ett spel med sexistiskt innehåll gör det enbart för det sexistiska innehållet, eller kan det vara så att dom gör det för att det samtidigt är ett bra spel?
Vad är det som säger att alla gamers måste ha silikonbröst på sina kvinnliga spelkaraktärer bara för att du gillar det? Finns det någon statistik som visar att majoriteten av köparna inte skulle köpa MGS V ifall inte "Quiet" var med?
Jag menar, allvarligt...
http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20130906082311/metalgear/i...

Den bilden slutar vara din "privata" fantasi av en kvinna när den hamnar i spelet. Där blir den påtvingad alla som spelar.

En annan sak som du inte verkar vilja ta in är kopplingen mellan fiktion och verklighet. Jag tog ett exempel med kvinnlig rösträtt bara för att kvinnor har fått kämpa länge för att bli behandlade jämställt männen, något miljontals kvinnor världen över fortfarande gör. Hur tror du den ständiga bilden av kvinnan som ett "stycke ögongodis" hjälper det? Jag pratar då inte bara om spel.
Vi har kommit lång i jämställdhetsfrågan i Sverige, men att säga att vi har kommit tillräckligt långt, att "det räcker", är ju bara så absurt. Sen när blev det upp till dig att avgöra?

Att du sedan väljer att spela spel enbart för bröst och skinkor är en sak, men jag vågar påstå (utan vetenskaplig bevisning) att det inte står för majoriteten som du vill få det att låta som. Det kommer garanterat alltid finnas spel med "sexiga tjejer" i, det är verkligen ingenting jag förbjuda, men det behöver inte vara så mycket av det idag att det är svårt att undvika spel som målar upp den bilden av kvinnan. Ifall det är ett måste för dig gör ju att det är du som försöker påtvinga mig dina fantasier istället för tvärt om.

E3 introt till Rise of the Tomb Raider ser ju onekligen intressant ut, och visar att någon faktiskt tänkt till en smula.

Edit. Suck, dessa bildlänkar ibland...

Mitt belägg är som jag redan sagt tidigare marknaden. Om det skapas ett stort folkligt tryck mot en viss typ av produkt, eller för en viss typ av produkt, så lyssnar utvecklarna. FZ är ett väldigt litet forum, men vad ser du på Aftonbladet när de publicerar sina sexismartiklar? Folk ryter ifrån, och det är en övervägande majoritet som bara tycker de är löjliga när de stämplar sexism på allting. Du kan även gå ut på stora internationella forum som IGN och 4chan så får du se vad folk tycker där.

Men nej, tydliga bevis har jag inte, utan snarare belägg. Det är väldigt svårt att bevisa något här för någon av sidorna. För solklara bevis skulle man behöva fråga varenda gamer i världen vad han och hon tycker, och det kan man inte göra. Men det man kan göra är att gå ut på stora forum, kolla stora nyhetssajter och se hur folk snackar. Sedan är det självklart så att de flesta faktiskt inte sitter på forum eller kommenterar på nyhetssajter.

Sedan tror jag du drar lite för snäva linjer här. Inte ens jag (haha) köper ett spel BARA för det sexiga innehållet. Jag är till exempel inte ett dugg intresserad av ett rent porrspel. Men sex är en faktor, precis som story, gameplay, utmaning, bildhastighet, karaktärsdesign osv. Sex är en av många faktorer som spelar roll. Om jag ser en snygg kvinna i ett spel så skapas ett intresse att ta reda på mer om det spelet. Det är just denna "gnista" som sexet är.

Donkey Kong Country blev jag intresserad av för att det var så sjukt snyggt då det kom. Alltså, intresset skapades av grafiken, och precis då jag blev intresserad visste jag inte ens vad det var för spel, jag hade bara sett ytan och lockades av den. Nu var det förstås inte sexiga apor jag lockades av, men på samma sätt som otrolig grafik kan få en intresserad och börja gilla produkten, så kan en snygg kvinnokropp få det. Sex är, precis som story, grafik och andra faktorer, ingenting som ensamt gör att jag köper ett spel. Men det ÄR en betydande faktor i helheten.

Lustigt att du tar upp MGSV som exempel här, för det stämmer perfekt in på det jag just sagt. Quiet har ju grymt snygga pattar, och är det inte ett par stringtrosor hon har på sig också? Sexigt! Men MGS som serie är totalt ointressant för mig, och det finns inga tuttar eller skinkor i världen som kan ändra på det. Om det däremot hade varit en serie eller ett spel som jag haft ett måttligt intresse för, ja då kanske en sexig tjej hade gjort att jag gått från "halvintresserad, men inte tillräckligt för köp" till "mer intresserad, tillräckligt för köp".

Men du, ALLA blir "påtvingade" spelutvecklarnas privata fantasier vad det än gäller. Det där argumentet förstod jag inte riktigt. Spel ÄR fantasier.

Nej, jag tar inte in kopplingen mellan fiktion och verklighet eftersom den inte existerar på det sätt som du vill göra gällande. Här är det upp till dig att bevisa att det finns en stark koppling. Jag kan direkt säga att miljontals spelare njuter av att skjuta varandra i huvudet i CoD år efter år, men det är ingenting som har en koppling till verkligheten. Denna koppling tar du helt ur tomma luften tills du presenterat bevis eller åtminstone trovärdiga belägg. Hur förklarar du till exempel att folk inte har problem att uppskatta avrättningar av kompisar i spel, samtidigt som de aldrig skulle göra det i verkligheten?

För övrigt har jag inget "måste" av att spela med sexiga tjejer i spel, och det har jag redan sagt. Men om de hade skrotat Samus och fokuserat på Zero Suit Samus hade jag inte klagat. Jag kan spela spel helt utan sex appeal också som Mario Kart 8. Jag vet inte om jag uttryckt mig otydligt eller om du helt enkelt inte förstår ad jag menar?

När du säger att de "tänkt till" med introt till Tomb Raider (som jag också sett) så börjar du återigen se ned på folk som inte delar dina uppfattningar. De har "tänkt till" eftersom de inte sexualiserar henne. Det är "rätt". Jag förstår för all del om du tycker det är bra, och att du gillar det, men varför försöker du hela tiden få de som gillar sex appeal att framstå som sämre? Varför inte bara hylla det du gillar utan att trycka ned andras värderingar och ideal samtidigt?

Det är ju inte så att jag i denna tråd propagerat för att utvecklarna måste börja skapa fler sexobjekt, jag har sagt att JAG tycker om det, men att jag har full förståelse för att alla inte är som mig - och jag ser inte ned på varken dig eller andra som föredrar påkläddhet istället för omotiverad lättkläddhet.

Det är media och somliga andra som hela tiden målar ut sådana som mig som dumma kvinnohatare, sexister, omogna, "du lär dig nog snart"-attityden. Om vi kunde respektera varandra bättre så skulle den här debatten gå ännu bättre.

Medlem
Skrivet av Ender:

Men bara för att det inte finns ett underlag till varför t ex sexuella trakasserier på arbetsplatsen förekommer så betyder det ju inte att det inte förekommer.

Det håller jag helt med om, men det är väl inte det vi diskuterar?

Skrivet av Ender:

Jag har inte heller enbart pratat om spel. Visst är det här ett spelforum, men jag har aldrig någonsin trott att enbart sexismen i spel skulle ligga som grund för orättvisor i samhället, men jag tror däremot att den vanligt förekommande kvinnosynen i spel, tillsammans med den som målas upp i övriga samhället (reklam, tidningar och tv mm.) faktiskt påverkar folks kvinnosyn. Jag har sett gott om exempel på mäns taskiga kvinnosyn, både personligen och i medier, som sammanfaller ganska väl med den som ofta målas upp i spel. Att kvinnliga spelkaraktärer oftast (jag var överdrivet extrem i mitt tidigare exempel, men många verkar inte förstå annars) verkar finnas i spelet för att attrahera den unga manspubliken med sina fysiska attribut.

Jag hör vad du säger, men samma argument kan appliceras på videospelsvåld. "Jag har sett gott om exempel på våld i verkligheten som sammanfaller ganska väl med det våldet som målas upp i spel". Det är inget argument för att sexiga kvinnor i spel leder till att man blir mer sexistisk, eller att en runda Quake 3 Arena leder till att jag blir mer aggressiv.

Skrivet av Ender:

Jag har mindre problem med att det förekommer än att det är så otroligt vanligt, både i spel och utanför. Det är ju ingen hemlighet att vi tar intryck av allt runt omkring oss, och om en sexistisk bild av kvinnan är den som syns mest, varför skulle inte folk ta intryck av den bilden? Och framför allt då unga människor som inte riktigt växt klart i skallen, som fortfarande inte har vett att skilja rätt från fel.

Av samma anledning som jag inte blir våldsam av att spela Quake.

En fråga: Tror du att våldsamma spel gör att man blir mer våldsam eller bidrar till/befäster den våldskultur (och därigenom bidrar till våldet vi ser) som vi har i samhället i dag?

Skriv svar