Patriotiska kläder

Inaktiv

för det första så syftade jag inte på dig så du kan knipa käft själv, för det andra så syftade jag på de andras dumma komentarer (jagsäger inga namn). och för det tredje , jag är inte svensk,

Inaktiv
Skrivet av cammo:

Du kanske borde läsa på lite mer.

eh... okej?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

ELLER

så får folk ha på sig det dom vill ha på sig.

(nån som vet vad ett FRITT land är?)

(dock imo skulle alla kläder som har med relion att göra eldas upp)


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

nu säger du emot dig själv ice

Sen tycker jag gott alla kan sluta säga håll keft till varann för då kommer tråden bli stängd om folk inte sköter sig..

Det är ett känsligt ämne så man kan ju försöka diskutera utan att kalla varann med dumma namn.

Sen undrar jag lite detta till vesslan du säger att dina kompisar tyckte det var rasistiskt vad tyckte dom var rasistiskt?

Du bör väl ha något konkret exempel som du sa till dom?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Exakt som Notumforce säger så måste du ha något konkrekt exempel vilket vi gärna vill veta. Ingen i min kompis-krets skulle kalla någon rasist för att han vill ha vikingar på sina tröjjor.

Medlem

Jag gjorde inte direkt någon undersöknan vad invandrare tycker om det innan jag skrev det där. Men dem enda jag disskuterat det med sa att dem tyckte det. Självklart lär väl inte alla ogilla det men jag är tämligen säker på att majoriteten skulle det. I alla fall här nere i Malmö. Dessutom är det dumt kränka någon i onödan. Därför jag är lite emot att dem tycker så. Vikingar i sig symboliserar i deras ögon svenska kämpar och patriotism vilket (dem flesta) inte gillar så vitt jag vet. Det är därför jag tycker det är synd att dem mer eller mindre gör så att man inte kan på något sätt hedra sitt land. USA är ett lysanda exempel.. Om man inte är patriot där är man dum i huvudet i stort sett. USA ska stå överallt. Här i Sverige hatar man andra raser om man älskar sitt land?

Medlem

Njae jag tror du tänker lite fel,

Att du bär vikingakläder/vikinga märken på dina kläder har inget med patrioism så att bära dessa kläder för att du ska hedra sverige på något sätt så kan jag säga nej det gör du inte.

Inte ens vikingarna är våra förfäder även om dom är mest framträdanden beroende på hur långt tillbaka i tiden du vill gå.

sen så begreppet vikingar innefattar inte bara sverie utan också norge,danmark och island så tycker dom det handlar om svenska kämpar säger att det handlar om fornnordiska kämpar och inte specifikt svenskt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nej jag vet att landet inte hette Sverige under vikingatiden. Vad jag menade med förfäder var att de var egentligen de första som började anpassa norden mer som en civilization. Men vi kan väl säga att dem är ett folk i vår generation för att mötas på mitten.
För övrigt så tänker dem inte tillbaks så långt. Precis som om jag skulle ha ett stort SS märke på min tröja. Tror du dem hade gillat det? Nej verkligen inte. Men i själva verket var det många muslimer som tog värvning i SS och Wehrmacht för att hjälpa till att göra av med kommunisterna. Kort sagt var de allierade med Nazityskland och då skulle dem egentligen bara backa upp en om man bar en sån. Inte för jag skulle göra det med det var ett exempel hur folk tänker.

Medlem

Notumforce:

Att du bär vikingakläder/vikinga märken på dina kläder har inget med patrioism så att bära dessa kläder för att du ska hedra sverige på något sätt så kan jag säga nej det gör du inte.

Jag sa faktiskt i deras ögon. Men på ett sätt kan man enda säga att man gör det. Men det var mer för att hedra vikingar i så fall.

Medlem

Det var även riktigt många kristna som tog värvning i SS och Wehrmacht, borde vi också backa upp dem då?
Jävligt konstigt argument

Jag tror inte riktigt att folket hade sån stor insikt i vad nazisterna gjorde då dem tog värvning, möjligt att det fanns ett judehat (såklart, det fanns problem i palestina innan judarna verkligen fick sitt land där) men det gör inte att den muslimska sidan av det landet är nazi-sympatisörer.

Hur vet du föresten hur "dem" tänker, det låter som att du har alla svar redan.
Att folk ser vikingafantaster som rasister beror ju på att ganska många ny-nazistiska / främlingsfientliga bär tors hammare, på samma sätt som att folk (gör dem verkligen det?) ser på slöjan som något som har med terrorism att göra.

Du får gärna styckeindela lite mer, tillochmed Iceman lyckas ju galant med det


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Du kan inte gemföra på det viset. Kristendomen var ju standard religion i Tyskland där armén tränades. Har inte sagt att vi ska backa upp dem, sluta hitta på egna grejer och låstsas att jag sagt det. Det var deras beslut då för 70år sen och finns ingen anledning att vi ska sätta här nu och säga om det var rätt eller fel när vi inte levde på den tiden. Kan förstå att du tyckte det var konstigt om du inte förstog det.

Medlem
Skrivet av -vesslan-:

För övrigt så tänker dem inte tillbaks så långt. Precis som om jag skulle ha ett stort SS märke på min tröja. Tror du dem hade gillat det? Nej verkligen inte. Men i själva verket var det många muslimer som tog värvning i SS och Wehrmacht för att hjälpa till att göra av med kommunisterna. Kort sagt var de allierade med Nazityskland och då skulle dem egentligen bara backa upp en om man bar en sån. Inte för jag skulle göra det med det var ett exempel hur folk tänker.

Det där låter ju som att muslimerna borde backa upp nazi-symboler i våran tid, men folk har lärt sig av sina misstag, och därför hatar dom helt enkelt nazi-symboler.
Tycker inte det var ett så bra argument, att bara för att man gjorde saker si och så förr så skulle man stödja det fortfarande.

Eller hur menar du?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Kamikazeb:
Skrivet av MaLiBu:

ehm wtf?
vafan har slöjor med terrorism att göra?

ehm wtf? vafan har vikingar med rasism att göra?

tack!


signatur

La la la lag!

Medlem

bläddrade igenom tråden lite snabbt och det var några saker jag reagerade på (utöver att den här tråden spårade ur och gick från ämnet efter typ två inlägg)

1. snälla kan inte alla bara sluta tjata om att sverigedemokraterna skulle vara rasister, de har haft både judar och invandrare på högre nivå i flera år nu, så släpp aftonbladet-retoriken. däremot har de har ett helt värdelöst gammal-sossigt partiprogram, men det hör inte hit.

2. varför är alla svenskar så rädda för att tycka om sverige? jag har träffat fler invandrare som är stolta över sverige än jag träffat svenskar som är det. och då känner jag ändå inte så många invandrare. jag har knappt haft en diskussion i ämnet utan att folk kippar efter luft när man säger blått, gult, eller gud förbjude båda samtidigt. medan invandrare man pratar med kan fråga rätt ut varför vi är så jävla dåliga på att uppskatta det vi har...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

är inte dugg rädd och tycka om vissa saker med sverige , gillar mitt land men jag har inget udda behov att gå runt med sverigeflaggan på tröjan och jag har inga problem med folk som nu vill ha det heller.

och hwer du vet att bara för att du har röd hudfärg så betyder det inte att personen i fråga inte kan vara rasist.

om nu det finns invandrare i sd och jag har inte sett en skymt av att dom har det , ex valblad etc betyder det bara att dessa personer är ännu mer skruvade än en svensson rasist.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

det var iaf minst en invandrare (kunde knappt svenska) som talade på partistämman som visades på svt i våras (?). visst kan man vara rasist oavsett vilken ras man tillhör, men det är ytterst ovanligt att man hatar sin egen ras.

hur som helst finns det inget rasistiskt i sverigedemokraternas partiprogram vad jag har sett. de vill reglera invandringen, riksdagspartierna reglerar invandringen. vi har inte fri invandring i sverige, skillnaden i nivå kan inte kallas rasism. sverigedemokraterna må vara värdelösa på alla sätt, men inte är de rasister. att de var det för typ 20 år sedan är inte intressant. socialdemokraterna var sovjetälskande dårar för typ 30 år sedan, nu är de bara vanliga dårar.

obs
till er som tänker klanka ner på att jag använder begreppet ras: om ni slutar använda begreppet RAS-ist så kan jag sluta säga ras


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

En skojig sak jag kom att tänka på:

Buddhistmen har använt hakkorset som religiös symbol (symbolserade solen eller något). Är det då Ok att går runt med ett ex. hakkors runt hallsen och hävda att du bara bär det för att du är buddhist?

Medlem

Nej, hakkorset är med på listan över symboler som räknas som förargelseväckande. Man behöver naturligtvis inte bli dömd eftersom att den inte är förbjuden i Sverige, som den är i Tyskland, men man kan som sagt inte lalla runt och säga att man är buddhist.

Inaktiv

anledningen till att sd får ta så mkt (välförtjänt) skit är dels för att deras partiprogram är jävligt populistiskt..
..och det faktum att dom är framavlvade ur gamla öppet rasistiska organisationer såsom BSS
dom har helt enkelt tagit av sig den bruna skjortan och satt på sig en välstrykt vit sådan, och väljer sina ord väl för att svenssons skall våga identifiera sig med dem utan att få dåligt samvete


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

anledningen till att sd får ta så mkt (välförtjänt) skit är dels för att deras partiprogram är jävligt populistiskt..
..och det faktum att dom är framavlvade ur gamla öppet rasistiska organisationer såsom BSS
dom har helt enkelt tagit av sig den bruna skjortan och satt på sig en välstrykt vit sådan, och väljer sina ord väl för att svenssons skall våga identifiera sig med dem utan att få dåligt samvete

Det är alltid lätt att skylla från sig på något nytt, dvs invandrarna
Hitler gjorde samma sak med judarna, nu ska vi dock inte jämföra SD och Nazisterna, dock så användes samma tillvägasätt att få till sig folkets tilltro.

Sen så hjälper inte direkt programmet "Efterlyst" då det verkar alltid vara någon av ickesvensk härkomst som är brottslingen :S
Skulle inte förvåna mig om dom som gör efterlyst kommer rösta på SD nästa val


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Låter som en del här inne få ta och läsa SD`s partiprogram och åsikter.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

samt deras ideologi , läser man den förstår man min åsikt samt jag har ganska bra erfarenhet av deras orginisation och visst är dom renare på utsidan än när dom startade men i grund och botten så vill partiet samma sak nu som förr.

Nu beskyller jag inte att alla medlemmar skulle vara rasister det skulle vara rent skitsnack,däremot anser jag partiet vara det .

kan ersätta rasistiskt med främlingfientligt parti om det gör att folk ser min sak lite bättre.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Intollerans i Europa angående Islam är ingenting i gemförelse med Mellanöstern och Kristendom. Ett flertal inbördeskrig har utspelats för att "rensa" bort de kristna minoriteterna (samt judiska) ur dessa länder. (Denna sidan av 1950-talet)

Själv har jag en vänn från Iran som är religionsflykting p.g.a. att han tillhör den ursprungliga religionen i norra mellanöstern. (Den är någon sorts paganistisk religion med en örn som symbol.)

Denna vännen "försvenskades" oehört snabbt, bär vikinga symboler som Tors-hammare idag och är oerhört intollerant mot muslimer, han har själv erfarenheter av att bli trakaserad av muslimer.
Är han då en rasist eftersom han ser muslimer som religions och kultur-påtryckare?

Medlem

jag har blivit trakaserad av svenskar i skolan pga av min religion, ska jag tycka att alla kristna är idioter? (utan att ens tänka på att kristendomen följs av människor från olika länder, från olika kulturer, precis som islam)

Medlem

På vilket sätt blev du trakasserad? Fick du ditt hus nerbränt? Din skolbänk/klädskåp vandaliserat?

"Svenskar" kan vara nötter, men det är ytterst få som är helt IQ befriade.

Medlem

nej jag fick inte huset nerbränt men att bli fasthållen och få kors ritad på kroppen var inte särskilt kul
tror inte det handlar om religion utan mer om kulturskillnader.
varför blev tutsier slaktade av hutu? båda har ju samma religion

skulle islam handla om terrorsim, religions och kulturpåtryckare så skulle alla vara köra med tankte på hur många muslimer det finns men nej så är det inte riktigt

Medlem

Det lät oerhört tråkigt det du har upplevt, ingen ska ha det så och jag hoppas dom fick vad dom förtjänade i efterhand.

Jag har läst att Islam är den snabbast växande religion och det är något som skrämmer mig, då det är den och Amerikanska "kristna" som håller utvecklingen på jorden tillbaka.
Dessa två grupper (svårt att inte dra folk över en kam) kommer mycket sannolikt förgöra oss alla.

Inaktiv
Skrivet av frizko:

Intollerans i Europa angående Islam är ingenting i gemförelse med Mellanöstern och Kristendom. Ett flertal inbördeskrig har utspelats för att "rensa" bort de kristna minoriteterna (samt judiska) ur dessa länder. (Denna sidan av 1950-talet)

lista upp några stycken.. låt mig gissa, araberna anföll israel, för dom är antisemiter!

Citat:

Själv har jag en vänn från Iran som är religionsflykting p.g.a. att han tillhör den ursprungliga religionen i norra mellanöstern. (Den är någon sorts paganistisk religion med en örn som symbol.)

Denna vännen "försvenskades" oehört snabbt, bär vikinga symboler som Tors-hammare idag och är oerhört intollerant mot muslimer, han har själv erfarenheter av att bli trakaserad av muslimer.
Är han då en rasist eftersom han ser muslimer som religions och kultur-påtryckare?

om din vän är - dina ord - "oerhört intolerant mot muslimer" så är han per normalt använd svensk definition en rasist, japp.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag blir så jävla trött på sånna här diskussioner. Så fort någon här påstår att han gillar "blått & gult" på ett sätt eller annat så måste han försvara sig. Enspåriga personer som är så fruktansvärt rädda att inte ses som poitiskt korrekta så dom ropar "HEJ rasist!" runt varje hörn.

Lägg ner med er fobi mot vanliga personer som kan tänkas "tycka om" ett land, även om ni kanske inte förstår det. Så han gillar vikingastuket, so what? Skulle det vara bättre om han gillade någon motsvarighet från Kina, Libyen eller vart man nu vill? Eller om han nu hade en dold hemlighet att han skulle vilja bära slöja.. skulle det vara bättre än att han gillar vikingar som han kopplar till Sverige, vilket inte är en oresonlig koppling. :>

Medlem

är väl ingen som har sagt att man är rasist&främlingsfientlig bara för att man gillar vikingasymboler diskussionen handlade från början som jag ser det om varför man har sånna.

själv är jag mer stolt över människor som genom sveriges historia gjorde bra saker eller fick sverige att utvecklas .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skriv svar